Alnagův bloček: Neutěšený stav československé RPG scény

Co mně na českých (ale ono ostatně i některých zahraničních) projektech štvalo nejvíc, je notoricky se opakující trend, který má následující odpozorovaný průběh – velké počáteční nadšení (hodně energie věnovaná do věcí okolo, jako je například design, propagace, plánování), malá odezva a postupné uhasínání, obvykle ještě druhý slabší pokus (po určitém odstupu) a pak letargie nebo smrt. Projektů všeho druhu, které prošly těmito fázemi, znám nespočet. Ty, kterým se takové problémy vyhnuly, nebo ty, které tyhle problémy překonaly, by se naproti tomu daly spočítat na prstech jedné ruky.
Jednu věc jsem nakousnul už minule v mém prvním příspěvku, a to jsou blogy. Psát blogy je IN. Nebo to spíš bylo IN před pár lety, ale pořád je to docela populární činnost. Ostatně psaní deníčků je kratochvíle let předcházejících, teď se jenom kombinuje s jistou mírou exhibicionismu, s níž je vystavujeme na odiv světu. Problém je, že většina lidí nevydrží psát blog dlouho. Buď píše naprosté banality a nikdo je nečte. Nebo píše zajímavě, ale to stojí úsilí, které povětšinou nikdo nejspíš adekvátně neocení. Obojí po čase vyčerpá. Tady je pár RPG příkladů: Jestli chce někdo polemizovat o tom, jestli jsou to mrtvé blogy nebo jen spí, tak může. Příčinu jejich stavu vidím ale zejména jednu. Opominutí známého efektu sítě. Kdyby všichni blogovali tamtéž, pak by návštěvník jednoho blogu spíše navštívil i druhý. I když by jeden blog na chvíli vypadnul, návštěvník by měl důvod zůstat a dál chodit. Víc návštěvníků znamená alespoň statisticky i víc povzbuzení, víc motivace dál psát. Blogy na stejném místě mohou navíc spolu skrytě či otevřeně soutěžit a jinak se motivovat. Prostě mít víc RPG blogů pěkně pod jednou střechou se zdá být dobrý nápad. Ne, že bych byl takový vizionář a někdo tenhle nápad už dávno nedostal. Třeba projekt RPGplanet sliboval cosi v tomto duchu (a pokud se nepletu, tak ještě mnohem a mnohem víc), ale prostě si ukousl příliš velké sousto a na dokončení se čeká… roky. Doslova. Myslím, že většina lidí už to vzdala. I nenaplněné naděje a přísliby jsou promrhaný potenciál.
Z RPGplanet se vynořil jenom střípek – RPGpedie, což by měla být jakási česká RPG wikipedie. Potíž je v tom, když se podíváte na praktickou využitelnost. Aby jakákoliv encyklopedie za něco stála, musí obsahovat hodně relevantních informací. Pak vás to třeba i stimuluje k tomu do ní přidávat. Z tohoto pohledu je RPGpedie v začarovaném kruhu. Když se chci dozvědět něco o nějaké RPG, které neznám, zkusím anglickou wikipedii a recenze na rpg.net. Českou RPGpedii vůbec nezkouším, protože jsem si téměř jist, že bych tam to, co hledám, nenašel. A tak ztrácím motivaci to tam i přidávat. Soudím totiž, že ostatní se chovají podobně.
Z mého pohledu by bylo racionálnější (i z hlediska lepší propagace RPG) rozšiřovat hesla na české Wikipedii (nebo, jste-li ambicióznější, na té anglické). Protože to jsou stránky, které spíše použije laická veřejnost, která spíše bude potřebovat ony natolik základní informace, jaké jsou v současné dobře obsaženy na RPGpedii.
Od RPGpedie se můžeme dobře odpíchnout k dalšímu, troufám si říct „podivnému“ projektu československé scény – RPG.sk. Podle svých vlastních slov je to „portál“, který je „bez stálé redakce“ a utvářený „náhodnými kolemjdoucími“. Když čtu tu pasáž o dobrovolnících a chybějící redakci, vybavuje se mi Wikipedie, ale s ní toho jinak RPG.sk má pramálo společného. Můj dojem je, že jde spíš o to, že nikdo nechce mít zodpovědnost za to, jak to (ne)funguje. Ale proč mluvím o RPG.sk v souvislosti s RPGpedií? Protože při pohledu na největší současnou devizu RPG.sk, kterou jsou Anotace RPG her, si nemohu pomoci a nepřemýšlet nad tím, proč tohle proboha není na RPGpedii (anebo ještě lépe na české Wikipedii), kde bych něco takového očekával. Nebojte, vím, že ty anotace na RPGpedii jsou a odkazují RPG.sk jako svůj původní zdroj. Přijde mi jen nepochopitelné, proč jsou tyhle informace duplikované na dvou místech zároveň a proč jejich původním zdrojem není encyklopedie, která by měla mít encyklopedický charakter, ale portál, který jinak působí velmi neencyklopedicky. Proč na jednom místě (RPGpedie) tyhle informace lze rozšiřovat, doplňovat a propojovat a na druhém visí jako dlouhý, statický seznam.
Jakkoliv tedy anotace RPG vnímám pozitivně, způsob provedení mi připadá uživatelsky nepružný a nepřívětivý. Pominu-li všeobjímající důvod, že „to naše“ musí být na našem písečku a nikde jinde, nenapadá mne racionální argument, proč anotace RPG her nejsou umístěny na české Wiki a RPG.sk je jen neodkazuje.
Hlavním záběrem RPG.sk by zřejmě měly být články a různé novinky a odkazy. Vzhledem k výše uvedenému systému „náhodných kolemjdoucích“ je jejich výběr řekněme zvláštní, ale taková už je daň z pohodlí. Smutné je, že se v tomto ohledu svou činností dost duplikuje s portálem Hry na hrdiny CZ. I ten nabízí vlastní články (kterých sice není v poměru k době existence portálu mnoho, ale IMO když už se tam objeví, stojí obvykle za to – např. Vedení hry I-III). Dobrá věc je, že pravidelně mapuje určité spektrum RPG webů a vybírá z nich zajímavé odkazy. Takže byť záměrem stejný, zdá se mi (subjektivně) portál hrynahrdiny způsobem provedení lepší. Možná jen ten design je na mne trochu nepřehledný, ale to je myslím podružná otázka. Podle mého nejlepšího soudu by RPG.sk a Hrám na hrdiny docela slušelo spojení, které by z obou převzalo to lepší. Bojím se ale, že to je utopie, už jen proto, že RPG.sk samo je produktem jednoho takového „svazku“ a že by se vylouplo k lepšímu, se říct nedá.
Zlatou malinu za nejhorší výkon v roli internetového RPG média posledního roku si ovšem odnáší časopis Alduron alias RPG magazín. Možná se pletu, ale tenhle časopis snad nikdy nevyšel včas (ať už jako tištěný nebo elektronicky) a padalo kolem něj tolik nenaplněných příslibů, hrdých proklamací a podobných výplodů, že už ho snad nikdo soudný nemůže brát vážně. Časopis jako takový není vyloženě špatný (i když většinou se v něm skrývá jen jedna malá třešnička – či možná malina – na dortu na spoustu stránek balastu), ale všechno co jej obklopuje od zběsilých stránek plných neaktuálních informací po milion nesouvisejících bannerů je alespoň pro mne natolik odrazujících, že do něj doporučuju šťouchat jen desetistopým klackem (alespoň už víte, proč je v soupisu vybavení).
Abych nekončil tak kriticky, podívejme se i na příklad toho, že jak se internetový časopis o RPG dělat má a dá. Drakkar neaspiruje na post tištěného média (alespoň myslím) i když by k tomu měl víc potenciálu než časopis výše zmíněný. Má vkusný, přehledný web, vychází pravidelně, a byť mému náročnému vkusu ne vždy všechno sedne, je přinejmenším informačně pestrý a k věci. Samotný princip „elektronických časopisů“ je mi trochu cizí v tom, že nenabízejí třeba tak snadné vyhledávání v textu (alespoň pokud je nějak neoindexuje google), ale na druhou stranu jsou stimulovány stihnout „deadline“, byť spíš pomyslnou než reálnou, jako v případě tištěných médií, které je třeba distribuovat na stánky.
Napsal: Alnag
12.12.2008 00:00 - Alnag
Sirien píše:
Není centrální stránka sema o sobě obecným RPG webem který pohltil d20 projekt?


A teď si všimni, jak jsi přeskočil - Recenze, Materiály, články o 4e světě, Humor, Eberron, SW a jiné hry, Postavy a asi se neshodneme na hodnocení části O pravidlech. Ano články pro hráče a pro vypravěče jsou obecné. A dál? Když bude obecný web asi bude logické je tam přesunou stejně jako vědu a teorii, ale nemyslím, že by kvůli tomu d20 web trpěl nějakou prázdnotou...

A pokud/jestli je centrální stránka pohlcena obecným RPG webem... A kdyby ano (i když si to nemyslím), nebyl by to přesně ten přirozený vývoj, na kterém to tu všechno funguje. Takové herakleitovské pata rhei - všechno plyne. Všechno se mění a vyvíjí a uvidíme k čemu to dospěje.

To je podle mého důvod to tu nemoderovat (promiň Sebe). Myslím, že skutečně řídit nějakou sociální síť vyžaduje větší víru ve vlastní neomylnost, než jakou tady máme. A za ty tři roky, co to tu jede se zatím strategie "jít s proudem" prostě vyplácí. V diskusích taky. I když se to občas (možná často) dost řeže a divně kroutí...
12.12.2008 00:11 - sirien
Hráči: 35
Vypravěči: 50
Příběhy: 45
O pravidlech: 5
Věda: 40
Světy: 20
Postavy: ??? (z tý sekce jsem přiznám se ani nikdy nic nečet)
Historické exkurzy: 25
Humor: se mi teď nechce procházet, tam je to zmixovaný, ale neni toho málo


220 článků (bez toho humoru) je myslím docela dobré vyjádření, ne?

Neříkám že se má zakládat obecná sekce, spíš bych časem až vyprší současná doméně prostě převedl d20.cz na kostka.cz (s přesměrováním linků, protože sem vede dost linků odjinud).
Případně se dá možná uvažovat o d20.kostka.cz projektu, ale to mi spíš přijde trochu zbytečný, i když nevim.
12.12.2008 00:17 - Alnag
Já bych to řešil, až to bude aktuální. Do té doby se toho může změnit... Proč stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko? Navíc kostka.cz je zabraná... :)
12.12.2008 00:20 - sirien
sakra, nějakym obchodem, to asi nepředaj :(

dice.net? (com je zabraný, org taky, eu by šla (: )

ono až na to dojde tak to nějak dopadne. Kromě toho nemyslim že by byl v té doméně až takovej problém.
12.12.2008 00:40 - SEBastian_Chum
no mě nevadí že to tu adminováno nebude, ale třeba o těch palcích nahoru/dolu bych ještě trochu zauvažoval...

heheh "polyhedra" je blbý?:-)
12.12.2008 00:49 - sirien
Máš namysli jako na YouTube? Hm. Kdyby se s tim dalo hrát v osobnim nastavení tak to je takový navtíravý, ale zase to pak dost zavání nakročenim k něaký podobě ignor listu
12.12.2008 01:27 - SEBastian_Chum
no kdyby mohli hlasovat všichni kdo to čtou, nejenom registrovaní... to se musí promyslet.
12.12.2008 07:42 - Jerson
SEBe, pokud chceš reakci, je třeba napsat článek dobrý, ale záměrně v něm uvést nějaký kontroverzní názor - třeba s ním ani nemusíš souhlasit, on to tak stejně někdo pochopí a debata se ti rozběhne vcelku snadno. A tedy i reakce.
Jenže pokud je článek fakt dobrý, je to jak píše Colombo - prostě k němu není co napsat.

Jinak na Panzernetu mají možnost u každého příspěvku kliknout pod ikonkou uživatele na + nebo -, každý (registrovaný) má jeden hlas, a to se zpětně zobrazuje jako kladné či záporné číslo pod ikonkou uživatele ve všech příspěvcích. Bohužel už není vidět, zda pro člověka hlasovali dva lidé kladně a dva záporně, nebo padesát kladně a padesát záporně, ale když má někdo +40 a jiný -20, tak je i naprostému laikovi na daném foru (jako jsem já, prakticky nikoho tam neznám) jasné, kdo je podle názoru okolí spíše prudič a kdo píše rozumně. A kdo část lidí potěší a část naštve (i když není vidět jakou část).

Navíc své hodnocení určitého člověka může uživatel změnit, když změní názor, prostě klikne na druhé znaménko.

Pokud něco, tak tohle mi přišlo asi jako nejpoužitelnější hodnocení. Vyjadřovat se ke každému příspěvku zvlášť mi přijde jako zbytečná redundace dat.

Samozřejmě existuje riziko, že když někdo uvidí dvojciferné červené číslo pod ikonkou, tak příspěvek přeskočí, ale ... stejně tak funguje už teď, že člověk vidí určitou ikonku a příspěvek přeskočí. Takže žádný rozdíl.

Ignor list pak není potřeba.

I když je to samozřejmě také egohoňka, mít vyšší zelené číslo než někdo jiný. Další riziko je, že pokud má nováček po prvních třech příspěvcích -3, tak už možná taky nepřijde. A nakonec - hodnocení je anonymní, dotyčný vidí jen číslo (nevím zda se dá někde rozkliknout, kdo mu dal jaké hodnocení), takže zjistí jen "obecný vztah uživatelů ke své osobě".

Takže když něco, asi bych dal možnost ohodnotit každého uživatele + / 0 / - s tím, že hodnocení můžeš kdykoliv změnit, pod ikonkou by se ukazoval jen výsledný stav a šlo by rozkliknou seznam, kolik lidí hodnotilo a kdo jak konkrétně hodnotil.

Byť tedy neříkám, že by tohle všechno mělo něčemu konkrétnímu prospět.
12.12.2008 08:05 - Quentin
kdyz hodnotit timhle stylem, tak jedine samostatne prispevky, nikdy ne uzivatele.

PS: vite co je nejneutesenejsi na rpgscene ... tri dny nepujde rpgf :'(
12.12.2008 08:20 - andtom
Alnagu, Ty starej startrekáči ... prý Kostka, je to jasné: "Drop your shields and prepare to be assimilated! Resistance is futile!" ;-)
12.12.2008 08:30 - Jerson
Quentine, hodnocení příspěvků ti dává tisíce různých čísel, která jsou z jednoho místa nepřehlédnutelná. Navíc - co s takovým hodnocením?

A proč se bráníš hodnocení přímo uživatele? (vypuštena sugestivní otázka)
12.12.2008 09:06 - SEBastian_Chum
no co se hodnocení příspěvků nebo uživatelů v diskuzích týče, myslím si že je lepší pokud se hodnotí pouze konkrétní příspěvky a ne uživatelé, právě protože je to méně osobní.

a funkcí toho hodnocení by mělo být aby se zvýraznily nebo naopak zneviditelnily příspěvky které mají buď +X nebo -X hlasů... nastavil bych to pro začátek na 7 hlasů.

jde mi o to aby sami čtenáři diskuzí určovali co je podle nich relevantní a má být zvýrazněno nebo co je tam štve a nemá se automaticky zobrazovat.
12.12.2008 09:28 - Argonantus
Ex post nacházím tenhle Alnagův článek; zajímavé jsou na něm některé nadčasové nápady.

Píše:
následující odpozorovaný průběh – velké počáteční nadšení, malá odezva a postupné uhasínání, obvykle ještě druhý slabší pokus a pak letargie nebo smrt.


V zásadě přirozený světa běh všech živých nebo homeostatických entit. Problém je asi spíš v tom, že ten děj proběhne podstatně rychleji, než by bylo zdrávo. Příčin je celá řada, některé vystihl Sirien (v pojednání o nadšení), některé spočívají v přecenění potenciálu nápadu (... není to zas až talková bomba) a třetí problém se týká toho, že naše českojazyčná komunita je asi padesátkrát menší, než anglická (nebo ještě hůře, a ani Slováci to nevytrhnou).

Píše:
Psát blogy je IN.


To je IMHO názorná ukázka rozdílu velikostí světů; blog jako takový u nás nemá vůbec šanci na přežití; může fungovat jedině jako "inside" oddíl nějakého většího netu (tvůj blog zde). A nebo se fakticky promění v netový portál se vší parádou, který jako blog jenom začal; kromě autora tam začne psát celá parta lidí (Jiné právo). Jinak v doméně .cz zaručeně chcípne, a je úplně jedno, na jaké je téma. Má prostě přirozeně 50x méně čtenářů, než anglický blog.
To je, mimochodem, důvod, proč jsem jakožto grafoman nikdy vlastní blog nezaložil a nehpodlám to udělat.

Píše:
Problém je, že většina lidí nevydrží psát blog dlouho.


problém je, že to skoro nejde, pokud nejsi novinář nebo něco podobného. A ani velmi slavní novináři neudrží blog, pokud nepostupují podle předchozích metod; napadá mne třeba Jan Urban nebo Karel Hvížďala, oba mají blogy v rámci velkého portálu.

Píše:
Kdyby všichni blogovali tamtéž, pak by návštěvník jednoho blogu spíše navštívil i druhý.


V našich podmínkách a v komunitě RPG bych dokonce ani na tohle nespoléhal. Někde těsně vedle musí fungovat diskuse a další věci; série visících blogů v krajině už sama o sobě nestačí. Řekl bych, že je to další nápad z kategorie "ne až taková bomba".

Píše:
Českou RPGpedii vůbec nezkouším, protože jsem si téměř jist, že bych tam to, co hledám, nenašel.


To jsme zase u toho. Některé věci v malém českém světě tak úplně nefungují.
Píše:
Z mého pohledu by bylo racionálnější (i z hlediska lepší propagace RPG) rozšiřovat hesla na české Wikipedii


Opět. Malá komunita v malém jazykovém světě má šanci růst jedině rozšiřováním tématu. Úzce vymezené téma je problém. Sousedi na RPGF na to narazili taky, ale ještě si to všichni zdaleka neuvědomili.

Píše:
„portál“, který je „bez stálé redakce“ a utvářený „náhodnými kolemjdoucími“.


Taková věc se nazývá diskuse. Respektive, jinak se tohle dělat nedá. V diskusi je obrovský potenciál i v českých podmínkách; teprve, když se sejde nějaké kritické množství kreativních lidí, vznikne diskuse, a teprve nad ní má cenu tvořit cokoli dalšího. Pokud ustřihnete diskusi a začnete tesat do kamene, vznikne zaručeně mrtvola.
Kvalitní diskusní glosa se nemusí moc lišit od článku. Ostatně, já nepovažuji článek za nic jiného, než za přerostlou netovou glosu.
Píše:
Anotace RPG her


Osobně to považuji za výtvor v hodnotě jednoho článku. Ne více. Rozhodně z toho nikdo nespadne ze židle a nebude to mít nějak víc čtenářů.

Píše:
Samotný princip „elektronických časopisů“ je mi trochu cizí v tom, že nenabízejí třeba tak snadné vyhledávání v textu


Je to zase z nouze ctnost. Pokud někde kus vedle nebude diskuse, co to udržuje při životě, chcípne to.
12.12.2008 09:38 - Quentin
Píše:
Quentine, hodnocení příspěvků ti dává tisíce různých čísel, která jsou z jednoho místa nepřehlédnutelná. Navíc - co s takovým hodnocením?

hromada lidi preskakuje walls of text, ja taky. Takovehle hodnoceni by ukazalo, jestli ten a ten dlouhy prispevek stoji za precteni.

Píše:
A proč se bráníš hodnocení přímo uživatele? (vypuštena sugestivní otázka)

protoze nekdo ma hodne co rict k nekterym tematum a v jinych zase jen spamuje. Je hloupost, aby kvuli tomu spamu(napriklad na rpgf v rpzlicnem - tam se daji minusy nasbirat jedna dve) nebyl videt v ostatnich tematech. Hodnoceni uzivatele mi prijde jako hodne hloupe.
12.12.2008 09:53 - Argonantus
Jo, a ještě jsem přehlédl tohleto:
Píše:
nebo prostě systém palců nahoru/dolu, přičemž příspěvky s deseti palci nahoru by měly výraznější rámeček a příspěvky s palci dolů by se naopak změnily jen v "zobrazit příspěvek od Uživatele KOKOT, -12 hlasů" ... ale je otázka zda by se to v prostředí webu o RPG nezvrhlo.

... nebo něco, co popisuje dál Jerson...

Jsem ostře proti. Hodnocení lidí je vpodstatě drsné ad personam; a hlasování o někom jen nahrává těm nejhnusnějším stádním efektům (excentrický kreativní jedinec je většinou spolehlivě vyhnán sevřenými řadami ukázněných armád; vyskytuje se zejména v politice).

Na RPGF existuje třeba profil s diskusemi; od počátku jsem se proti této posudkové podivnosti ostře vymezil, a pokud by se začala šířit i do normálních článků a diskusí, tak mne to spolehlivě vyžene.
Nevidím jediný důvod, proč bych říkal, co si o lidech opravdu myslím.
12.12.2008 10:57 - Quentin
argo: ja vidim velkej rozdil mezi hodnocenim uzivatelu a hodnocenim jednotlivejch prispevku.
12.12.2008 11:11 - Argonantus
Quentin:
Já právě taky. Hodnocení příspěvků je celkem k ničemu, ale v zásadě neškodné.
Hodnocení lidí je bytostně škodlivé a nebezpečné.
12.12.2008 11:28 - Jerson
Hodnocení příspěvků mi přijde jako zbytečné a pokud by ty které jiní lidé označí jako "špatné" měli mizet nebo se jen hůře rozklikvávat, bude mě to za chvíli štvát - když chci, čtu všechno. Když nechci nečtu, ale chci mít tu možnost. Někdo může kliknout na dlouhý příspevek jako na mínus, aniž by ho četl. To už raději nic.

Pokud jde o hodnocení lidí - chápu, že se mu někteří brání. Jiní s tím nemají problém, protože chtějí slyšet co si ostatní o nich myslí (nebo chtějí slyšet, jak jsou skvělí a myslí si, že jiné názory ustojí v pohodě)

Co je pro mě podstatné - nikdo hodnotit nemusí, když nechce. A taky jsem napsal, že pokud, tak bych preferoval raději možnost podívat, kdo se ke komu jak vyjádřil.

Pokud nechcete špatné hodnocení, je možné dávat jen kladné body nebo nic. Každopádně pro mě hodnocnení příspěvků a uživatelů spolu velmi souvisí. Stejně nehodnotím jeho charakterové rysy, ale vyjadřování v určitém okruhu diskusí.

Pokud jde o profil užoivatelů, tak na jiných portálech je možné přidávat si lidi do přátel (někdy i nepřátel) s tím, že ke každému je možné něco připsat, seznam je veřejný - a funguje to normálně. Lidi se mají rádi i nenávidí zhruba stejně, jen člověk může kliknout a ví, s kým si asi bude rozumět a s kým ne. Pokud to někdo bere jako kádrování, budiž. Pokud chce hodnocení ostatních ignorovat ... budiž také.

Každopádně lidé se na forech hodnotí tak jako tak, jen to buď je shrnuté na jedné stránce, nebo člověk musí přečíst tisíc příspěvků, aby zjistil, že někdo je obecně považován za rozumného člověka a jiný za idiota.

Ale jinak je mi to vcelku jedno - dokud budu mít možnost podívat se bez potíží na všechno, co kdo napsal, a sám se rozhodnout zda dotyčného vypustím nebo ne, přizpůsobím se ledasčemu.
12.12.2008 11:38 - Quentin
argo píše:
Hodnocení příspěvků je celkem k ničemu

napadaji me dve vyuziti.
1) u tech wall of text bych bral, kdyby se dalo snadno naznacovat, jestli to stoji za precteni
2) kdyz na necem pracujes (system, setting, nebo jen brainstorming cehokoli), tak je dobre, kdyz ti lidi muzou znamkovat jednotlive napady. Hned vic, co je a neni oblibene.

jerson: souhlasim, ze by to mela byt spis nenapadna funkce a nemela by nic schovavat (tohle je tam totiz jen kvuli spamu a ten mi tu ani na rpgf moc nemame)
12.12.2008 11:58 - Argonantus
Píše:
Jiní s tím nemají problém, protože chtějí slyšet co si ostatní o nich myslí (nebo chtějí slyšet, jak jsou skvělí a myslí si, že jiné názory ustojí v pohodě)


To je nebezpečný omyl. V běžném styku nikdo neříká ostatním, co si o nich myslí; pokud to občas udělá, je obvykle za hulváta.

Pokud se to začne organizovaně dělat v konkurenčním prostředí (což je drtivá většina reálných světů), vypukne ošklivá reality show "nejslabší má padáka" nebo tak něco; ti nejchytřejší začnou manipulovat hodnocení tak, aby získali spojence a likvidovali konkurenty.
Píše:

Co je pro mě podstatné - nikdo hodnotit nemusí, když nechce.


To není podstatné. Podstatné je, že člověka je nemožné hodnotit veřejně a otevřeně; děje se to jen výjimečně a za zavřenými dveřmi (výběrové řízení, třeba), a nelze ho už vůbec hodnotit nějakým + a -, když je inteligentnější a složitější, než skládací paraple.
Je prakticky jisté, že hodnocení tohoto druhu bude odfláknuté a subjektivní, tudíž možná pro vás právě opačné, než byste dali vy; výsledkem je vlastně davová manipulace; když má 10 minusů, tak ho tam fláknu taky. Stejný efekt, jako "opisování známek" na škole.
Chci si dělat závěr sám a vlastní.

Píše:
je možné dávat jen kladné body nebo nic.


Tahle strategie se hraje na tom RPGF. Je to asi metoda "co nejméně škody". Užitečné to moc není.

Píše:
Každopádně pro mě hodnocnení příspěvků a uživatelů spolu velmi souvisí.


Jak? Plno lidí jsou lidsky naprostí kreténi, a přesto píší dobré články. Plno lidí je lidsky vzor všeho, a píší děsné kraviny.

Píše:
na jiných portálech je možné přidávat si lidi do přátel (někdy i nepřátel) s tím, že ke každému je možné něco připsat, seznam je veřejný


Já se také nedomnívám, že na všech portálech webmasteři přemýšlí.

Píše:
Pokud chce hodnocení ostatních ignorovat ... budiž také.


Mé ambice jsou větší. Já mu chci zabránit.

Píše:
jen to buď je shrnuté na jedné stránce, nebo člověk musí přečíst tisíc příspěvků, aby zjistil, že někdo je obecně považován za rozumného člověka a jiný za idiota.


To je právě ten docela zásadní rozdíl; druhý názor má jednak větší hodnotu, jednak mne nikdo nenutí, abych ho uveřejnil.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10066699981689 secREMOTE_IP: 3.142.119.241