Alnagův bloček: Proč mám rád RPGfórum.

Důvod, proč píši o RPGfóru právě nyní je, že alespoň v mém nazírání došlo k jistému zpřetrhání vazeb s minulostí, byť možná jen po technicko-vizuální stránce a větší integraci s portálem rpg.sk. Ke spojení těch dvou už došlo dávno, ale vždycky to vypadalo spíš jako sňatek z rozumu, kdy si každý jede v zásadě po svém a speciálně rpg.sk v tom svazku živoří. Nové technologie dávají naději, že by se tohle mohlo změnit, ale na druhou stranu se hranice projektů setřely natolik, že je těžko říci, kolik z rpg.sk vlastně vůbec zbylo, pomineme-li název a adresu s přesměrováním…

Ale zpět na začátek. Samozřejmě, že se ke mně donesla informace o chystané změně koncepce RPGfóra, zvlášť když mi přinejmenším dvakrát přistál ve schránce hromadný spam, vyhrožující vymazáním účtu pokud se člověk nepřihlásí nebo nemá dost příspěvků… atd. No nebudu zastírat, že jsem se krátce po spuštění podíval, co konkurence vyrobila. Připadalo by mi krajně nerozumné to neudělat. Můj první dojem?

Není to špatné. Nejsem sice obecně přítelem světlých skinů, ale tenhle je zároveň relativně decentní, a přitom poměrně vyvážený a má svoje určité kouzlo. Co mne v první chvíli trochu zarazilo je, že celý koncept vypadá dost podobně nové koncepci pro „Kostku“, na druhou stranu podobné rozložení je něco jako standard, tak budu doufat, že nešlo o průmyslovou špionáž. :-) Co vnímám trochu jako vadu je, že ten skin nenaznačuje (alespoň dle mého) žádnou spojitost s RPG. Stejně dobře by se vyjímal na stránkách nějaké intelektuálněji zaměřené cestovky. Možná je to ale záměr.

Pojďme se tedy raději podívat na jednotlivé části. RPGfórum hodně zeštíhlilo. Možná, že ta redukční dieta byla drsná až moc, zmizely zajímavé části jako odborné statě o RPG (byť to byl jen mirror), zmizely stránky o WoD (ano, byly neaktuální, ale lepší než drátem do oka) atd. Zůstala tak poměrně přehledná, ale na druhou stranu až mírně chudě působící obsahová struktura – Novinky, RPGfórum, Anotace RPG her, Články a Soutěže.

Novinky jsou vcelku standardní informace o tom, co se na stránkách děje. Přiznám se, že pár věcí mi tam přijde trochu zvláštních, třeba kalendář akcí vpravo, asi nedozná přílišného využití. Soudím, že zase tolik akcí se nekoná, aby tohle byla dobrá cesta upozorňování na ně, ale třeba se pletu. Třeba teď vypukne frenetická činnost, con bude stíhat con a jedna hra druhou. Osobě bych dal dosažitelněji (tedy výš) uživatelské menu. Zajímavěji také vypadá to hodnocení her a rovněž oceňuji poměrně produktivní využití tagů u článků…

Druhou položkou menu je RPGfórum, jinými slovy diskuse. Tady se toho od doby co si pamatuji a soudě toliko letmým pohledem zase tolik nezměnilo. Stále zde úporně bují ne-rpg část (zde spadající zejména pod Rozličný pokec), což je ale problém vícero fór (rpg.net má svojí Tangency a ENWorld má dokonce raději paralelní fórum Circus Maximus). Je to stejně tak možná spása a možná prokletí, když se RPG diskuse začnou stáčet stále víc k tématům souvisejícím okrajově nebo vůbec, ale děje se to...

Věc, která mne těší, jsou Anotace RPG her. Kdysi jsem prohlásil, že by se lépe vyjímaly na RPGpedii nebo ještě lépe na Wikipedii, ale nová funkcionalita – zejména možnost nenásilně přidávat vlastní, tagování, hodnocení a komentáře jim dodávají nový rozměr. Rozměr, který opodstatňuje jejich existenci jako součást komunitního webu. Anotací sice není mnoho, což poněkud snižuje jejich využitelnost, ale to je věc, která se dá s trochou činorodosti změnit. Jakkoliv je to pochopitelné využití vlastního potenciálu, tak mne trochu mrzí snaha za každou cenu stočit odkazy na sebe – to, že se nepředpokládá, že by diskuse ke hře mohla probíhat jinde než na RPGfóru lze ještě nějak přehlédnout. To, že u již anotovaných her dává přednost odkazům do vlastního hnízda před odkazem na skutečně aktuální překlady (tady narážím přinejmenším na AD&D 2e a D&D 3e, jejichž překlady přibývají i od té doby, co jsem naposledy před svým odchodem z RPG fóra aktualizoval tamní knihovnu překladů a podobě zkrátka přišel i překlad D&D 4e, který pro změnu není uveden vůbec) je už akceptovatelné méně. Na jednu stranu chápu, že odkazovat největší konkurenci není úplně příjemné, na druhou stranu tím IMO trpí hlavně pověst kvality anotací… což vzhledem k tomu, že je to podle mého stále největší deviza RPGfóra není úplně rozumná strategie.

Zajímavá volba je mít v hlavním menu Soutěže (a nemít tam třeba separé ony již zmiňované akce). Znamená to zřejmě, že soutěže jsou pro dvoustátí rpgfórum-rpg.sk nějakým způsobem důležité a skutečně tak tomu může být, ostatně najede tu i nesmělé i smělé pokusy o sepsání vlastního RPG po vzoru zahraničních předskokanů.

Záměrně jsem si rubriku Články nechal na závěr. Jsou v ní dvě věci, které mne teší. Jednak transformace některých článků z Drakkaru do podoby v které se dá snáze vyhledávat. Ale zejména druhá možnost si sami a beztrestně (nebo alespoň zdánlivě beztrestně, uvidíme s praxí) přidávat odkazy na svoje články, které visí jinde. Jednoduché zamyšlení mne dovedlo k této úvaze. Coby autor článku zřejmě chci, aby si můj článek přečetlo co nejvíce lidí. Pokud zavěsím svůj článek na RPGfórum, přečtou si jej lidé, co chodí tam. Pokud jej pověsím na řekněme d20.cz (kam jinam byste ho chtěli věšet, co?) a na RPGfórum si nahrajete odkaz na něj, hned jste velmi snadno zhruba zdvojnásobili množství svých čtenářů. Jsem si téměř jistý, že nebylo záměrem ponouknout lidi, aby psali hlavně pro jiné weby, nicméně přesto to považuji za vstřícné gesto a zvažuji, že této příležitosti využiji a možná by nebylo špatné, kdyby tak učinili ostatní autoři z Kostky. Zdá se mi to jako vhodná příležitost, jak znovu vybudovat některé spálené mosty a trochu zbořit ty slonovinové věže, které stojí, uzavřené ve své nádheře, ale přesto možná hnijící ve svém nitru.

Mám RPGfórum protože se přinejmenším dílem vrátilo ke své původní vizi, k poslání s nímž se transformovalo z CzechDnD na větší webový portál. Možná, že to, o čem jsem si myslel, že už je mrtvé, není tak mrtvé, jak se zdálo. Žel, jakkoliv mám rád RPGfórum, některé lidi na něm stále nemůžu vystát…
Napsal: Alnag
3.3.2009 14:01 - skew
Alnag: Já Joea pochopil spíš jako Sethi (nebo případně Colomba), prostě "děláte-z-toho-zbytečné-drama" přístup.
3.3.2009 14:10 - Alnag
skew a joe: Je možné, že to bylo zamýšleno jinak a event. to různí lidé jinak vnímají. Mně ta poznámka přišla jako krajně nevhodná, ale nevylučuji, že k tomu přispívá fakt, že jsem v diskusi emočně angažovaný.

Každopádně mi stejně přijde poměrně podezřelé, když se některé nicky vyskytují prakticky jen v diskusích, které dřív nebo později skončí u RPGfórum-flamu.
3.3.2009 14:36 - Sosáček
tukane, a jaka je teda ta tajna vlastnost window?
3.3.2009 14:45 - Joe
Alnag,

keď sa diskusia týka RPGfóra, tak ma zaujíma, o čom sa diskutuje.

Keď ale vidím, že sa to tu zvrháva na bľabotanie z-mosta-do-prosta a neustáva to, vyjadrujem svoju nespokojnosť, resp. unudenosť. 39 stránok a...?

Veľké (skoro) nič.

Keby pôvodný článok ostal bez tejto diskusie, bol by 250x prínosnejší. Táto diskusia ho iba zhadzuje.
3.3.2009 14:45 - Lotrando
Joe: mě ta tvá poznámka taky zarazila, ale po zralé úvaze jsem usoudil, že mělo jít o joke
3.3.2009 14:49 - Joe
Lotrando,

vidíš? A takéto "nechápanie" poznámok funguje obojstranne. Vždy a všade, na každom fóre, vo všetkej komunikácii.

Dobrý príklad toho, že sa tu zbytočne riešia milionkrát omieľané veci, pričom Alnagov článok bol trochu o niečom inom.
3.3.2009 14:51 - Alnag
Uživatel: Skoro si říkám, že na ty "tajné vlastnosti systémů" by to chtělo vlastní diskusi. Nevím proč, ale tady mi to přijde totálně zabité. Mám ji založit? Přijde mi to každopádně jako zajímavé téma (nejen ve vztahu k the Window).
3.3.2009 15:20 - Sosáček
Alnag: jasne (aji to souvisi s tim co nedavno tvrdil nekdo na rpgf, tj. ze vetsina hernich systemu a to jak ovlivnuji chovani ve hre je tragicky nepredvidatelne), ac "tajne" vlastnosti bych tomu asi nerikal, tim jsem si jen delal legraci z toho ze to tukan nechtel rict.
3.3.2009 15:31 - Alnag
Tak fajn - nová diskuse o tom, co není v RPG hrách na první pohled zřejmé je tady. Dovolil jsem si mírně poetický název :)
3.3.2009 16:33 - sirien
Bouchi: Vyhledávání je in progress a coming soon (jakože fakt soon, ne jakože za půl roku za rok). Nicméně myslim že pro úvod stačej třeba diskuse k mejm blogčkům (skoro bych si to měl brát plusově k egu, celebrity přitahují šílence... :D )

Horacio: Ále, tohle téma neni o Fritzsovi ale o spamování, Fritzs je jen na ráně. Na každym webu čas od času vznikne téma kde se lidi odreagovávaj spamovánim.
Já teď třeba mám rozepsanej dlouhej a docela složitej mail SEBovi, sem v půlce a potřebuju si dát oraz abych si zresetoval a urovnal myšlení, tak sem si odskočil sem kde nemusim moc přemejšlet nad obsahem protože se tu neřeší nic moc zajímavýho, abych si trochu spamnul pro refresh.
Ostatně - i to docela dobře vysvětluje, že sem chodí skoro všichni aktivnější přispěvatelé Kostky, které obecně RPG F ani Fritzs mnohdy nijak nebere.
(Sethiina dlouhodobá přítomnost ostatně SPAMovou podstatu threadu více než potvrzuje :D )

Sethi: Který je 30?

andtom: militantní typy máš všude, mezi vegetariány, věřícími, RPGčkaři, šermíři... věřím že i mezi Wargameisty se nějací najdou.

Alnag Aljenovi píše:
Fritzs řekl, že se řídí popiskem diskuse a já jsem usoudil, že je to dobrý nápad, který stojí za vyzkoušení. Kdybych to věděl dřív, asi bych to i dřív vyzkoušel...

Věř mi že mám pocit, že bych Tě asi v tomhle přístupu předběh.

(jinak mám trochu dojem že bych si na RPG F kroutil ban skoro i za upřímné "dobrý den" v úvodu postu, kdyby si moerátorům někdo postěžoval že to je určitě ve zlém kontextu - vzhledem k M přiznání že u mě má presumpci viny a vzhledem k tomu že se nenamáhá zjišťovat si u stížností kontext)

Uživatel: Hm. Jestli to fakt chceš vědět tak tohle asi neni úplně ideální téma, přesunem se do tý Alnagovy nový.
4.3.2009 16:52 - Zombie
Fritzs25.2.2009 19:23: o nic mi nešlo, byl to jen postřeh, nic víc :o)
(když sem nesmí, tak je to vlastně OT...)

Sirien: psaní sáhodlouhých vkazů je mor, hlavně když na konci zapomeneš, co bylo na začátku ... :o)
5.3.2009 15:08 - Sosáček
hele, kdyz uz je tohle tema o uplne vsem, Alnagu jakej je tvuj nazor na ADHD jako pozustatek z evoluce? To je tvuj obor, ne?
5.3.2009 17:18 - sirien
musim to googlit nebo se podělíš o vědomost co to je ADHD?
5.3.2009 17:48 - Alnag
Attention-deficit hyperactivity disorder (hyperaktivita). Odpovím až bude chvíli čas, mám to v záložkách.
5.3.2009 23:17 - Alnag
Uživatel #1513 píše:
hele, kdyz uz je tohle tema o uplne vsem, Alnagu jakej je tvuj nazor na ADHD jako pozustatek z evoluce? To je tvuj obor, ne?


Evoluční psychologie je námětem mé diplomky a také moje hobby posledních šest let. Jako jeden konkrétní obor se u nás studovat nedá, jen jako dílčí kurzy. Jinak pro ty, kteří vůbec netuší oč jde, se dá ve zkratce shrnout, že jde o hledání toho, jestli nějaké aspekty psychiky (chování, prožívání) nemají základ v evoluci našeho druhu (jestli nebyly v průběhu lidské historie k něčemu dobré). A abychom nebyli úplně off-topic, tak někteří místní trollové by možná diagnózu ADHD zasloužili (a ještě jedna vysvětlivka - ADHD je diagnóza u dětí, kam spadá kombinace nepozornosti, problémů se sociálními normami, problémů v sebeovládání, impulzivita. Takové ty děti z divokých vajec.)

Hypotéza týkající se evolučního potenciálu ADHD je taková, že v době lovců a sběračů se vyplatilo být hyber-bdělý, vždy připravený k pohybu, připravený reagovat a neustále rekognoskovat okolí. Postupně, jak se společnost začala usazovat, tak už to nebylo potřeba a toto chování vymizelo. Blíže viz hunter vs. farmer theory.

Upřímně řečeno jsem zrovna k tomuhle docela skeptický. Jak píšou ostatně i na té wiki, děti s ADHD nepůsobí zrovna jako schopní lovci (neumím si moc představit, jak by dokázali třeba trpělivě čekat na kořist.) Také výskyt ADHD se v poslední rapidně zvyšuje (což může být dáno lepším screeningem, ale do té teorie to příliš, resp. vůbec) nezapadá.

Je to přesně ten případ, který není podložen žádnými solidním daty a je to jen taková pohádka, která pak staví evoluční psychologii do špatného světla. Byť ADHD je dědičné, tak to neznamená, že musí jít o prospěšnou adaptaci. Může to být třeba vedlejší produkt nějaké jiné adaptace nebo prostě "šum"*. Nečetl jsem samozřejmě všechno, ale neviděl jsem nic přesvědčivého a proto k tomu přistupuji s metodickou skepsí. Nevylučuji, že to tak může být, ale nemám přesvědčivé důkazy, že to platí.

-------
*Třeba kost je bílá ne proto, že je to adaptivní, ale proto, že musí splňovat jiné vlatnosti - např. pevnost, vhodným materiálem k tomu je vápník a ten výsledný produkt je bílý, kvůli materiálu. Bělost kostí je vedlejší produkt jejich pevnosti a není třeba za tím hledat adaptaci zvyšující atraktivitu kostlivců... :)
6.3.2009 13:11 - sirien
Píše:
Třeba kost je bílá ne proto, že je to adaptivní, ale proto, že musí splňovat jiné vlatnosti - např. pevnost, vhodným materiálem k tomu je vápník a ten výsledný produkt je bílý, kvůli materiálu. Bělost kostí je vedlejší produkt jejich pevnosti a není třeba za tím hledat adaptaci zvyšující atraktivitu kostlivců... :)

nadřazenost bílé rasy?

Teoreticky může evolučně bejt ADHD porucha vzniklá z něčeho, co je adaptivně pozitivní - dá se předpokládat že aktivní lidé měli v minulosti větší šanci na přežití, než lenoši, a ADHD je prostě chybně vystupňovaná aktivita, podobně jako fóbie jsou chybně vystupňované obrané mechanismy (člověk by měl asi problém přežít, kdyby se nebál vejšek, na druhou stranu bát se metrový vejšky je kapku nepraktický)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086938858032227 secREMOTE_IP: 3.92.84.253