Alnagův bloček: Plíživý upgrade 4. edice

Pokud už jste ve 4. edici postoupili na vyšší úrovně nebo pokud si rádi doma počítáte pravděpodobnost zásahu průměrné potvory, možná jste si toho všimli. Matematika ve 4. edici je trochu pokroucená. Já si toho tedy nevšiml, ale přečetl jsem si o tom.

Z důvěryhodných zdrojů vyplývá, že vaše hrdinské postavy, místo aby se v průběhu času zlepšovaly začínají průběžně ztrácet na potvory jejich úrovně. Zhruba v polovině rekovského a epického stupně zaostane váš bonus k útoku o 1 za průměrnou obranou nestvůr. To znamená, že se vaše šance zasáhnout sníží o 5 a posléze 10%.

Také vaše maximální obrany (s výjimkou AC) zaostávají asi o 1 bod na rekovského a paragonského stupně o 1 jeden bod. Takže vás potvora o 5 a pak 10% snáze zasáhne. Minimální obrany jsou na tom ještě hůř.

To není ta nejzajímavější část. Nezajímavější je způsob, jakým je to vyřešeno. Wizardi vydali PHB2 a v něm sadu "super-featů". Takových, které jsou téměř povinné - Weapon resp. Implement Expertise a pak Paragon Defenses, Epic Fortitude/Reflexes/Will.

Ve skutečnosti to jsou takové dobře kamuflované opravy matematiky 4e, protože se předpokládá, že si to většina lidí vezme. Pokud si ale něco vezme většina postav (protože je to až moc dobré) je to víc obecnou charakteristikou všech povolání než volitelným featem, takže je to spíš cena ztracené volby několika featů, kterou platíme za špatný design, který pokazil matematiku a napravuje ji tímto ne úplně šťastný design.

Je to také zpronevěření se dekalrovaným ideálům, že v prosté bonusy do základních věcí už nebudou na pořadu dne, což ostatně už dělají i téměř povinné magické předměty typu Boots of Quickness nebo Belt of Vim.

Ale abych se dostal k jádru pudla. Jaká je budoucnost 4e? Další a další core příručky obsahující errata a opravy. V DMG2 by měl vyjít taktéž v originále matematicky pokažený model skill encounters.

V dragonu by 6. dubna měl vyjít playtest něčeho, co se jmenuje Hybrid Classes a co by mělo vyjít v PHB3. Také máte pocit, že to bude opravovat dost bizarně udělaný multiclass? Nebo to je nějaká alternativní (a tentokrát skutečně funkční) metoda multiclassování...

Když vyšlo DnD 3.5e tak na něj všichni svorně nadávali. Z dobrého důvodu. Opravovalo chyby playtestu 3e (a to ještě ne pořádně). Wizards of the Coast se zařekli, že žádná 4.5e nebude. Asi věděli o čem mluví. Opravy budou dělat nenápadně... v dalších a dalších přírůstcích do rapidně narůstající rodiny "základních" příruček.

Jen nevím, jestli zrovna tohle jsem si přál...
Napsal: Alnag
18.5.2009 14:51 - Merlin
Almi: dočetl jsem to teprve ted...zaráží mě, z čeho usuzuješ, že zrovna v mé skupince je překvapující, když si Tom vezme vylepšené náboženství? Zrovna u mě? Jestli vycházíš z mého "Já to vyrazímtrpaslíka" tak to usuzuješ špatně....prostě jsem si jen jako dlouholetý DM, chtěl zahrát šílenou postavu (navíc nechutně manipulován Alnagem)...
Naopak si myslím, že u mě sociální skilly a featy a powery a bohové ví jaký ještě sračky mají docela váhu, protože kladu důraz na příběh...a souboje jsou jen nedílnou součástí příběhu..takovým kořením, které se snažím opepřit a posouvají děj dál
18.5.2009 14:59 - Lotrando
Merlin: klid chlape, jednak jsem to tam písnul já a jednak je to se smajlíkem. to víš, zapsal jsi se zapsal :)

Sethi: nabízí se otázka, proč používat systém se silným taktickým prvkem, pokud vás to svazuje. urychlit souboje jde daleko snáz jinými způsoby než dát postavám pocit nesmrtelnosti. jen se dostanete do inflace, kterou mnozí v minulých edicích kritizovali.
18.5.2009 15:07 - Sethi
mě nic nesvazuje, mně je šumák, v jakém systému se hraje. já se ohrazovala proti házení hráčů do krabiček podle toho, jestli by po takovém pravidle sáhli nebo ne.
18.5.2009 15:08 - Merlin
lotrando: to je jedno...petr nebo pavel :D a neboj, mě to nerozhodilo, jen jem překvapeně zvedl obočí
18.5.2009 15:08 - andtom
Můžu potvrdit, že u Merlina záleží na nebojových věcech dost podstatně.

Mé postavě zemřela nedlouho před startem hry sestra při setkání s nemrtvými. Religion v sobě mimo jiné obsahuje i vědomosti o nemrtvých a můj kněz jim chce čelit a ničit je při každé příležitosti.
Dále se má postava párkrát obracela ke své bohyni Erathis s nevalným výsledkem a cítí, že musí být ve své víře a skutečném poznání silnější.
Proto si beru Religion. Je to úplně odpovídající tomu, jaká je situace postavy ve hře.
18.5.2009 15:21 - Merlin
dokonce i powerbuilder Babaj si ted chce vzít jakýsi sociální cosi...(i když tady ho tajně podezřívám, že objevil nějakou záludnost a že ji vytáhne v nečekané příležitosti a já budu muset použít maximum svého pokrového umění, abych zachoval zdání, že o tom samozřejmě vím a že mám vše pod kontrolou)
18.5.2009 16:04 - Lotrando
sethi píše:
já tvrdím, že takovéhle domácí pravidlo s klidem uvítá člověk, pro kterého je příběh přednější než souboje, a nesnáší, když ho obtížné a zdlouhavé střety


umím číst?

btw, nastavení obtížnosti je na straně GMa, ne hráčů
18.5.2009 16:17 - Sethi
Píše:
umím číst?

předpokládám, že ano, pokud ne, tak pozdravuji sličnou otrokyni, která pro tebe předčítá...?

a skutečně, nejsem si úplně jistá, na co narážíš. já jsem nikde netvrdila, že já takovéhle pravidlo vyžaduju, nebo naopak odmítám. jen mi přijde hloupé podle něj škatulkovat na hráče číslíčkové a hráče příběhové. možná tam mělo být spíš "...pravidlo s klidem uvítá i člověk, pro kterého..." ale to už je vážně jen slovíčkaření.

to, že je nastavení úrovně obtížnosti jednak na vypravěčí, a pak na vzájemné dohodě, jsem tu už říkala dřív, to beru v úvahu, a uznávám, že přístup, který jsem opisovala, se týkal hypotetických skupin s hypotetickými vyprávěči, kteří to rádi drsnější.

ale jak jsem řekla... mě pravidla vážně netrápí, já mám ve zvyku brát věci tak, jak mi je vypravěč předkládá - pokud si neodporují se zdravým rozumem - a máloco mě dokáže rozčílit tak jako debata o čísílkách uprostřed hry.
18.5.2009 16:31 - andtom
Sethi: Nemyslím, že šlo o škatulkování toho druhu, jak píšeš, moc to tlačíš do postavení proti sobě. Feat je věc, která má hráči udělat radost. Tak si hráč bere to, co mu radost udělá. Nemá to nic společného s tím, nakolik ho zajímá příběh. Podle mě je krátkozraké tyto věci spolu přímo dávat do souvislosti. Merlin píše o svém hráči Babajovi, že je powerplayer. Babaj má ale silný zájem o příběh, troufám si říct, že je to příběhový vůdce skupiny. Vůbec se to vzájemně nebije. A hraje se s ním perfektně.
18.5.2009 16:41 - Sethi
obávám se, že se hádám na úplně jiných vlnových délkách, asi toho nechám... =)

budu alespoň tiše nesouhlasit s vaším odporem k rozdávání lízátek jen tak. já svým spoluhráčům nosím lízátka jen tak každou chvíli...
18.5.2009 16:42 - Alnag
Merlin píše:
Naopak si myslím, že u mě sociální skilly a featy a powery a bohové ví jaký ještě sračky mají docela váhu, protože kladu důraz na příběh...


Takže teď se to ukazuje. Andtom je vlastně power-gamer :D

Merlin píše:
(navíc nechutně manipulován Alnagem)...


Ještě, že jsi to zmínil. Bál jsem se, že strhneš veškeré zásluhy na sebe.

Sethi píše:
já tvrdím, že takovéhle domácí pravidlo s klidem uvítá člověk, pro kterého je příběh přednější než souboje, a nesnáší, když ho obtížné a zdlouhavé střety brzdí v ději - takový člověk by pak asi se slzami v očích oželel některý ze svých vymazlených specifikačních featů, aby se tomuhle vyhnul.


Souhlas se Sethi. Neříkám, že u mně to je se slzami v očích, ale prostě bych chtěl mít možnost rozvíjet postavu i ji mít drsnou ve srovnání s průměrnou odpovídající potvorou. On je i nějaký sweet-spot úspěšnosti zásahů (když zasáhnete jednou z dvaceti tak to není zábavné i když ten boj bůh ví jak stejně vyhrajete). Tak ten sweet-spot bych chtěl držet.
18.5.2009 16:52 - andtom
Sethi píše:
já svým spoluhráčům nosím lízátka jen tak každou chvíli...

A už to berou jako nevzrušivou samozřejmost nebo to ještě teprve přijde? :)

Krátkodobý efekt super, ale dlouhodobě už není nový přírustek tak zajímavý, nuda, šeď. Ani dětem nekupuji každou hračku - ne proto, že bych jim nedopřál nebo byl škrt.
18.5.2009 16:56 - Sethi
já to dělám pro své osobní potěšení. málo co tak pobaví jako pohled na partu drsňáků, kterak s přihlouplými výrazy cumlají lízátka...
18.5.2009 16:57 - Lotrando
Alnag: ten sweet-spot dosáhneš kooperací, ne tím že si přidáš číslo do útoku. to už mi přijde lepší, zrušit omezení na max level kouzelných předmětů a vzít si rovnou +6 meč. Je to jednoduché, je to spolehlivé a nemusí se to řešit zásahem do pravidel.
18.5.2009 17:00 - andtom
Alnag píše:
prostě bych chtěl mít možnost rozvíjet postavu i ji mít drsnou ve srovnání s průměrnou odpovídající potvorou

Se zbytečně rozrušuješ tím, jaká je odpovídající potvora podle tabulky v knížce. Otvíráš si snad doma MM a porovnáváš potvory na svém levelu se svojí postavou? V konkrétní hře (jak tady zaznělo) nastavuje obtížnost DM a on tedy nastavuje odpovídající potvoru. Mně jen jedno, jak vypadá potvora na osmém levelu, já vidím to, co je ve hře (a je mi jedno, jaký level to papírově je, to je věc DMa).

Alnag píše:
Andtom je vlastně power-gamer

No jistě. Když se motlitbou obracím ke své bohyni, tak bych se konečně rád dočkal něčeho užitečného :)
18.5.2009 17:03 - andtom
Sethi: Tobě nestačí, když po Tobě s přihlouplými výrazy pokukují, to je ještě vylepšuješ lízátkáma? Pánové, tato žena si vás skutečně umí vychutnat :)
18.5.2009 18:09 - Blaine
Dobra, mohl bych se dozvedet o cem to je? Co je spatneho podle vas na zruseni featu a zakomponovani bonusu z featu do prirozene progrese bonusu? Jeste jednou bych rad pripomel to co jsem napsal predtim: Cela parta si ten feat vezme, protoze nechce zustavat pozadu. Mozna mnou ted budete opovrhovat, ale ano, je to pro nas dulezite a OMG je to nas herni styl. Co je na tom tak zatracene spatne?

//Edit: mozna bych se omluvil za utocnejsi ton postu... ne neomluvil, protoze vam nerozumim.
18.5.2009 20:03 - andtom
Nerozumím, tak útočím. Ne, to není úplné: nerozumím, tak dělám ublíženého (co je špatného na ..., budete mnou opovrhovat) a pak teprv útočím.
Nerozumím Tobě, Blaine. Nikdo neříká, že si upravuješ pravidla špatně. Nikdo Tě nenutí hrát jinak. Je dnes nějaký předrážděný den, špatná konjunkce planet nebo se dnes v této diskuzi připisují nejhorší a nejblbější pohnutky autorům jinonázorových příspěvků náhodně ...
18.5.2009 20:23 - Blaine
No ja jen proste nechapu, proc by se to nekomu mohlo zdat nevhodne? Pro me prakticky lezely na stole 2 varianty - budto ten feat budou mit vsichni nebo nikdo. Proc vsichni? Protoze a) by si ho bud vzal prvni tak na druhem lvl a posledni tak na ctvrtem. Mozna uz i na prvnim, nejsem si jist. Nebo b) jim ho dam vsem zadarmo, aby neutraceli feat, ktery muzou pouzit na neco zajimavejsiho nez jeden z nejnudnejsich featu, ktere kdy vysly?
Anebo ho nemusel mit nikdo -> proste bych ten feat odebral. Takze dalo by se rict, ze nebylo moc na vyber. Ano, kdybych vedel, ze to nebude jedna z jejich prvnich voleb, tak bych rozhodne popremyslel, jeslti tam ten feat necham nebo ne. Ale takhle? A nez nekdo z vas zacne rikat neco o tom, ze by si ho "treba" nevzali, tak vemte v uvahu, ze ty lidi se kteryma hraju neznate, nevite jakym zpusobem hrajeme, jakou po me chteji hru.
Proste to jak hrajeme je nas styl, ktery se od vaseho muze lisit a moje reseni v nasem stylu je to nejlepsi co se dalo udelat. Nejednodusi - ano vedl me sobecka uvaha o tom, ze nebudu snizovat obrany. Ano, premyslel jsem nad tim, proc tam ten feat je. Proc tam je? Protoze je potreba zvysit utok. Pritom hned prvni z mnoha veci, ktere kdy u wizardu o 4ed rekli, ze nebudou bonusy do vseho, ze nebudou ploche nezajimave bonusy, bez jakychkoliv prerequisit, bez jakekoliv invence, proste si vem feat a on ti prida +1 do utoku. Vzdycky. NUDA!
Jinak v jednom z predchozich postu jsem nadhodil jake duvody maji k tomu aby se predhaneli v tom kdo koho zabije - dost casto si "kradou" kill - napriklad v posledni hre malem umrel kouzelnik, protoze proste musel pouzit ranged utok, i kdyz kolem nej bylo nekolik borcu co mu dali attack of opurtunity, protoze rozhodne chtel dorazit jednu elite priseru a byl immobilized a uz pouzil teleport. Ano mohl hodit close blast, ale to by nezabil tu elitu. Moje parta je jaka je, mozna jsou tam dva priserny number-crunching freakove, ale fungujeme...
18.5.2009 20:24 - Blaine
nechce se mi opravovat preklepy, takze sorry for typos...

P.S.: Sorry i za tu wall of text...:P

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11074495315552 secREMOTE_IP: 52.90.40.84