Alnagův bloček: Plíživý upgrade 4. edice

Pokud už jste ve 4. edici postoupili na vyšší úrovně nebo pokud si rádi doma počítáte pravděpodobnost zásahu průměrné potvory, možná jste si toho všimli. Matematika ve 4. edici je trochu pokroucená. Já si toho tedy nevšiml, ale přečetl jsem si o tom.

Z důvěryhodných zdrojů vyplývá, že vaše hrdinské postavy, místo aby se v průběhu času zlepšovaly začínají průběžně ztrácet na potvory jejich úrovně. Zhruba v polovině rekovského a epického stupně zaostane váš bonus k útoku o 1 za průměrnou obranou nestvůr. To znamená, že se vaše šance zasáhnout sníží o 5 a posléze 10%.

Také vaše maximální obrany (s výjimkou AC) zaostávají asi o 1 bod na rekovského a paragonského stupně o 1 jeden bod. Takže vás potvora o 5 a pak 10% snáze zasáhne. Minimální obrany jsou na tom ještě hůř.

To není ta nejzajímavější část. Nezajímavější je způsob, jakým je to vyřešeno. Wizardi vydali PHB2 a v něm sadu "super-featů". Takových, které jsou téměř povinné - Weapon resp. Implement Expertise a pak Paragon Defenses, Epic Fortitude/Reflexes/Will.

Ve skutečnosti to jsou takové dobře kamuflované opravy matematiky 4e, protože se předpokládá, že si to většina lidí vezme. Pokud si ale něco vezme většina postav (protože je to až moc dobré) je to víc obecnou charakteristikou všech povolání než volitelným featem, takže je to spíš cena ztracené volby několika featů, kterou platíme za špatný design, který pokazil matematiku a napravuje ji tímto ne úplně šťastný design.

Je to také zpronevěření se dekalrovaným ideálům, že v prosté bonusy do základních věcí už nebudou na pořadu dne, což ostatně už dělají i téměř povinné magické předměty typu Boots of Quickness nebo Belt of Vim.

Ale abych se dostal k jádru pudla. Jaká je budoucnost 4e? Další a další core příručky obsahující errata a opravy. V DMG2 by měl vyjít taktéž v originále matematicky pokažený model skill encounters.

V dragonu by 6. dubna měl vyjít playtest něčeho, co se jmenuje Hybrid Classes a co by mělo vyjít v PHB3. Také máte pocit, že to bude opravovat dost bizarně udělaný multiclass? Nebo to je nějaká alternativní (a tentokrát skutečně funkční) metoda multiclassování...

Když vyšlo DnD 3.5e tak na něj všichni svorně nadávali. Z dobrého důvodu. Opravovalo chyby playtestu 3e (a to ještě ne pořádně). Wizards of the Coast se zařekli, že žádná 4.5e nebude. Asi věděli o čem mluví. Opravy budou dělat nenápadně... v dalších a dalších přírůstcích do rapidně narůstající rodiny "základních" příruček.

Jen nevím, jestli zrovna tohle jsem si přál...
Napsal: Alnag
Autorská citace #81
7.4.2009 11:07 - Almi
Blaine: Jak tak sleduju tvé komentáře k vaší hře, nemůžu se ubránit (možná ukvapenému závěru), že váš DM hraje "A" a vy chcete "B" - a máte k tomu tak udělané postavy. Pokud jedete Scales of War (nebo jakékoliv jiné předpřipravené dobrodružství), musí DM zohlednit složení družiny a upravit tak encounter. A nemusí jen rovnou potvory škrtat. Stačí, když třeba nechá nějaké potvory přijít až v pozdějších kolech nebo je nechá postávat vzadu a hlídat controlera, nepoužije v prvním kole hned jejich encounter schopnost (a dá tak hráčům možnost zabít potvoru dřív, než ji stihne použít). Takových možností je spousta..

..a já obdivuju, že jste schopní si i tak poradit. Líbí se mi to. :-)

Alnag: Jediný, co jsem se snažil ve svém úplně původním příspěvku říct, je to, že ten matematický thread rozhodně nezohledňuje vše, co se v tom souboji bude dít. A to je jádro pudla. Co se stane, až drak dostane v 1. kole -5 postih do útoku? Nebo že nebude moci velkou část kola dělat vůbec nic, jak psal Gabík? Je to v tom zohledněno? Tohle není teorie 30. levelu. Tohle je praxe ve všech družinách po 5. levelu.

Prostě - k čemu mi je, že mám téměř automatický hit, když ani nedostanu možnost ho použít?
Autorská citace #82
7.4.2009 11:14 - Fritzs
andtom: Enomže jednak RPG=/=Pc hry a za druhé člověk IMO investuje do RPG víc času, než do PC hry tak jako tak...

Jinak bych řekl, že ten "plíživý upgrade" je výborná marketingová strategie, lepší než "power creep", kerý je údajně například u Rifts, jelikož dává mylný dojem, že upgrade (například dual-classy) přináší něco fungl nového, přičemž stále nejspíš zůstane "power creepová" potřeba mít nejnovější příručky aby postavy byly stále "cutting edge". Ovšem za toto se pochopitelně nelze na WoTC zlobit, jelikož jedinným smyslem jejich existence (koneckonců jako v případě každé jiné firmy) je vydělávat peníze jejím vlastníkům (v tomto případě akcionářům Hasbra).
Autorská citace #83
7.4.2009 11:18 - Sosáček
andtom: lidi co jsou orientovani na pribeh, ale nechteji hrat postavu ktera se bude jenom koukat (tj. zajima je, jak moc je ta postava nabusena) je dost, netvar se, jakoze se to vylucuje.
Autorská citace #84
7.4.2009 11:49 - andtom
Začátek Konce: Ale kdepak, tvářím se tak, že to jsou dva extrémy, většina lidí je někde mezi nima, včetně mě.
Autorská citace #85
7.4.2009 12:00 - Lotrando
Začátek Konce: pravdu máš v tom, že aby jsi si hru užil, měla by postava být schopna dělat to co si ty přeješ. To podtrhuji. Máš jen jednu cestu, jak toho dosáhnout. chceš se trefovat? máš vysoké hodnocení primárního atributu, skvělou zbraň atd., zapomeň ale, že budeš linguista (umíš 5 jazyků), zapomeň na spoustu dalších věcí. specializace něco stojí. in RL nás omezuje čas, nestíháme dělat všechno, co bysme si přáli. ve hře jsou to pravidla, levely, omezený počet featů. když mě zajímají vyjednávací skilly, nutně musím oželet útok (jasně, bard je výjimka). smůla když můj Gm nevyjednává, ale to je problém ve skupině, ne v pravidlech. Gm má na hru daleko větší vliv, může vás potopit odepřením přístupu k předmětům, nebo penězům. Matematika tu selže a není to chyba pravidel. Jen si GM neuvědomil pár souvislostí a je malér na světě.

Co chci říct je to, že těch vlivů je příliš mnoho na to, aby se dalo ukázat WotC za to můžou.

V poslední bitce přežil nás ranger a wizar díky resist 5 acid. Prostě na ně neměly ty útoky vliv, přesto že se protivník trefoval povážlivě často. Započtěte to do tabulky, až jí budete aktualizovat. Resist tam zohledněn není a přitom ho máte na levelu 1.
Autorská citace #86
7.4.2009 12:35 - ShadoWWW
Díky všem za odopovědi. Myslel jsem, že je to takové oficiální skryté opatchování, ale teď chápu, že je to spíš další možnost pro power-gamery.

Původní koncept horšího zásahu postav možná nebyl až tak špatný nápad. Je to docela dobrá protiváha proti tomu, že postavy mají umírání (hod proti smrti), který nestvůry nemají.
A pak hraje velkou roli i sehranost a praxe. Přece jen hráči-začátečníci postav na 1. úrovni jsou v bitvě mnohem méně efektivnější než sehraní hráči-mazáci postav na 20. úrovni s nakombenými schopnostmi.
Autorská citace #87
7.4.2009 13:34 - noir
Já si včera procházel MP a jen tak se koukal, jaké jsou tam vysokolevelové schopnosti. Tak třeba eladrinní warlord dává postavám při použití AP +11 do útoku. Vzhledem k tomu, že během boje s takovou mrchou jako je zmíněný drak se AP určitě používat budou, je to hned poměrně intenzivní posílení postav. A podobné boosty má skoro každý-řekl bych, že jde fakt o to, aby se postavy podporovaly a využívaly schopností jiných...
Autorská citace #88
7.4.2009 13:43 - Beltar
Četl jsem tuto diskuzi pravidelně a skoro všechno a souhlasím se Shadowwwem. Není to patch, je to POWA!!! :-)
Autorská citace #89
7.4.2009 14:58 - Almi
noir: Alnag má pravdu částečně v tom, že posílit obranu je na první pohled těžší než útok, ale věřím, že to taky jde.

ALL: Co dát na srazu souboj Ancient Red Dragon vs. postavy 30. level? Včetně následné rozboru vlivu psychologie, battlefieldu atp. u něčeho dobrého k pití? :o))))
Autorská citace #90
7.4.2009 15:00 - Lotrando
ok, já si beru draka
Autorská citace #91
7.4.2009 15:03 - andtom
Almi: V tom případě se ovšem přímo nabízí svěřit Ancient Red Dragona Alnagovi. On ho stejně teď trochu svým chrlením ohně připomíná, nemám pravdu, dráčku? :))
Autorská citace #92
7.4.2009 15:09 - Alnag
Nepochybně se to nabízí. Nicméně bych spíš navrhoval připravit jakýkoliv level 30 encounter. Když víte, že bude drak, tak už pomalu nepotřebujete věštce... :)
Autorská citace #93
7.4.2009 15:44 - Sethi
ooo můžu klerika prosím prosím prosím prosím prosím prosím.
Autorská citace #94
7.4.2009 15:48 - Noir
Jdu do toho, jsem všema 10 pro. Já bych šel do toho warlorda. Ale to by mi Almi nejdřív musel poslat slíbený bazmek na plnou verzi character builderu...
Autorská citace #95
7.4.2009 16:00 - Jarik
30.lvl.postavy??? a ma to byt jen o boji? nebo i nebojovy enc.? :)
celkem cool muze byt Deva Invoker :)
Autorská citace #96
7.4.2009 16:21 - Beltar
OK, tak já si vytáhnu na 30.lvl Elven Rangera (archer), ať to máme pestré.
Autorská citace #97
7.4.2009 16:52 - Noir
Alnag může připravit jeden skill encounter a jeden combat encounter, ať testne obě nevyváženosti...
Teda ne že bych mu do toho chtěl mluvit.
Sethi: Hlavně se prosím nepokoušej ukončit boj mírumilovně :o)
Autorská citace #98
7.4.2009 17:54 - Alnag
Teda abych si byl jistý... bavíme se všichni o d20 srazu na na přelomu dubna a května. Protože pokud jsem to dobře pochopil, tak Andtom a asi i Lotrando mysleli právě ten.

Překvapují mne proto reakce od Sethi, Jarika nebo Noira, kteří pokud vím, nejedou.
Autorská citace #99
7.4.2009 18:00 - Sethi
já se teda po pravdě nebavím o žádné konkrétní akci... byl to jen náhodný výkřik do tmy =)
7.4.2009 21:39 - Jarik
Sethi mi mluvi z duse :)
Co ja vim, kdy mi slehne neco halvou, a budu muset (nebo moci) nekam jit co jet :D

V pripade nouze to testnem na Almim :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10749197006226 secREMOTE_IP: 44.213.80.203