Jak se z basic D&D stalo DrD

Tenhle bloček bude trochu jiný, trochu kontroverzní a trochu detektivní. Narazili jsme na to v jedné jiné diskusi, ale přijde mi to jako dobrý námět na bloček a výsledky vašich postřehů a dodatků bych pak zkompiloval do aktualizovaného bločku.

Tak tedy, ve kterých věcech se Dračí doupě prokazatelně inspirovalo v basic D&D (a z které verze se vlastně inspirovalo). Já osobně mám hypotézu, že inspirací byla verze Basic D&D z roku 1983 od Franka Mentzera.

Důvody:

Dělení pravidel na Basic, Expert, Companion, Master, Immortal (v Dračím doupěti Začátečníci, Pokročilí, Experti a slibovaní a nevydaní Mistři)

36. úrovní hry (pokud se nemýlím, tolik jich je tuším i v Dračím doupěti.

Pět lineárních přesvědčení. (DrD totéž, oproti ADnD systému dvou os)

Úvodní sólo dobrodružství - Jarikovo dobrodružství

Povolání: elfové, půlčíci, trpaslíci, lidští bojovníci, čarodějové, kněží, zloději (tady to vypadá, jako částečná inspirace i v DnD)

Jistá podobnost obálky mezi DrD PPZ (staré verze) a DnD 1983 (rudá, bojovník a drak...)

Jinak se omlouvám, pokud bych psal něco špatně, ale Dračí doupě už asi osm let nevlastním, věnoval jsem ho charitě. Píšu po paměti.
Napsal: Alnag
Autorská citace #21
7.8.2009 10:21 - Vannax
Beltar: Hold DrD bylo vytvořeno pro algebrické nadšence, kteří mají potřebu počítat kolik jim zbylo "magů" a - přehnaně řečeno - mít kontrolu na každým pohybem, který jejich postava provádí apod. Tím neříkám, že to je v zásadě špatně. Jen to, že to vyhovuje jen určitému okruhu lidí.
Ale jsou hry, který jsou na tom v tomhle směru ještě hůř. Detailně rozpracovaný soubojový systém atd... pro mně věc, kterou bych v hraní asi ani neměl chuť používat.

(Samozřejmě, to samé tvrdí někteří Ultras i o DnD :))
Autorská citace #22
7.8.2009 10:21 - Element_Lead
Beltar píše:
A popravdě přijde mi mnohem lepší používání více malých dovedností na různých místech než divné "skill chalenge
To je protoze to neumis...
Autorská citace #23
7.8.2009 10:23 - Sosáček
Ultras? No dovol.

( :D )
Autorská citace #24
7.8.2009 10:30 - Colombo
Beltar: Každý se musí spálit. Já si z počátku taky bláhově myslel, že tohle jsou jen hráči DnD (kteří při hlášce "Mi se v DrD hraje lépe" jen pokrčí rameny, a ne fanatici, kteří při té samé hlášce napíší "Si lama, co to neumí").
Autorská citace #25
7.8.2009 10:31 - Merlin
yash: správně

almi: když babaj tak v 92 přivezl z anglie z brigády na jahodách příručky adnd (za skoro všechny vydelaný prachy), byl jsem u vytržení: PHB, DMG,MM, Book of Artifacts (nebo tak nějak), MM compendium Mystara...a když jsem videl, kolik krásných barevných věcí pro ADnD vyšlo a my se třepali na oxeroxované fanziny...to se nedá srovnávat..:) ukápla mi slza
Autorská citace #26
7.8.2009 10:36 - Vannax
Bohužel už si příliš pravidla DrD nevybavuju, ale rozhodně si vzpomínám, co tvůrci provedli s přesvědčením. V DnD koncept například dodržování určitých zásad např. spolu s ochranitelskými postoji vytváří určitý typ postavy s přesvědčením zákon/dobro (LG). Drd bezmyšlenkovitě převzalo obě složky přesvědčení a sloučilo je do prostého Zákonného dobra! Drdař tak chtě nechtě žije v dojmu, že pokud hraje za zákonně dobré přesvědčení, musí být jeho postava vždy absolutní klaďas, který bojuje proti bezpráví, provádí různé charitativní činnosti a ve víru boje se vrhá do ran nepřátelů, aby ochránil svoje spojence vlastním tělem.....

Tuhle úchylnost pak lidem z hlavy vykořenit je skoro sysifovská práce.
Autorská citace #27
7.8.2009 10:54 - Argonantus
Někdo (snad Bouchi?) ještě odkazoval na stránky Vilmy Kadlečkové, tam je těch historek snad ještě víc.

Ježto vlastním stále prapůvodní nejstarší pravidla (červená, s drakem a bojovníkem), tak tam rzivý netvor, rosolová krychle, zelený hlen a kopromlask jsou. Musím říci, že jsem je použil jen jednou a v ranné fázi, dál mi to přišlo celkem nuda. Vysloveně jednoúčelové potvory. jejich původ se jevil od počátku tak trochu anorganický až mimozemský; to, že to opsali, je vysvětlení.

A rosolová krychle se pod názvem Růžová krychle stala slavným literárním skvostem, o kterém se vášnivě diskutovalo (znáte to?)

Další tajemství bestiáře je souběžná existence orků a skřetů (a snad i goblinů... už si nepamatuju přesně). To jsem nikdy nepochopil, a zřejmě to nějak souvisí s překladem.
Autorská citace #28
7.8.2009 10:55 - Merlin
Vannax: hmm..to máš pravdu, když jsem přešel na DnD tak nám to trvalo děsně dlouho. I u nás to byla představa: zákonné dobro= mirek dušín, zákonné zlo= prostě jdeš a všechny hned zabiješ, včetně kámošů a družiny...

btw. na drd jsem nikdy nepochopil rasu kroll a kuduk, stejně jako obrovskou devalvaci peněz ve formě platby za přestup
Autorská citace #29
7.8.2009 10:59 - Merlin
aRGO. TAKY SEM VLASTNÍKEM PŮVODNÍCH SEŠITÝCH PRAVIDEL, KDE BYL DMG součástí..nicméně, pokud si pamatuju, tak tam orkové tuším nebyli..myslím, že tam byli skřeti, sarkoni (což by mohli být orkové) a koboldi (narozdíl od dnd vypadali myslím jako skřeti, tzn. bez příslušnosti k plazům).
Autorská citace #30
7.8.2009 11:01 - Lotrando
Argo: na stránky VK jsem tě odkazoval i já ohledně povídky o Přemyslovi

Beltar: nevím jak skill challenge, ale méně vlastností znamená více není zas tak těžké přijmout. Když máš hodně specializovaných dovedností, zcela určitě se často dostaneš do situace, kdy umíš něco jiného než potřebuješ. Hodně novějších her proto generalizuje a uvádí jen několik oblastí, které pak pokrývají i příbuzné činnosti. Mimochodem, nejsi sám, komu se to nezdá. Na fórech se o tom svého času živě diskutovalo a občas se to objevuje znovu.

Merlin: Kuduk je sna hobit ne? Podle mě z nouze ctnost, něco jako mong, ale míň nápaditý.
Autorská citace #31
7.8.2009 11:02 - Sethi
tahle prastará pravidla jsem kdysi někomu zapůjčila a vzhledem k tomu, že už si nepamatuji komu (sirien agresivně popírá, že by to byl on), přišla jsem o ně.

na druhou stranu, vzhledem k tomu, jakým způsobem jsem k nim přišla, je jen fér, že pokračovaly ve své pouti.

rosolová krychle mi ale utkvěla v mysli, stejně jako kouzlo mágův velký mix... a ta sladkost zakázaného ovoce, když jsem listovala částí pro PJ, ačkoli jsem věděla, že bych neměla... =))

nikdy jsem z nich ale nic nehrála, kromě úvodního dobrodružství pro jednoho...
Autorská citace #32
7.8.2009 11:05 - Vannax
Podle mně byl kuduk čistě účelově vytvořená rasa, která by nejvíc měla vyhovovat při výběru povolání alchymista (následně pak theurg/pyrofor). Kroll....no....ehm....asi z palce vycucaná kladná protiváha trolla? Jinak taky nevím.

Každopádně zavedení pyrofora a theurga bylo fakt hustým disbalančním prvkem ve hře. Zvlášť theurg byla neuskutečně nabušená postava proti ostatním. Těžko říct, jestli to měla být naprosto zmutovaná a zprzněná verze psioniky nebo prostě originální nápad tvůrců DrDu....každopádně do zbytku to vůbec nezapadalo.
Autorská citace #33
7.8.2009 11:05 - Argonantus
Krol je Trol bez T.
Asi jako Bersekr je Berserk s přesmyčkou.
Kudůk a Hobit je podobná schizofrenní dvojice, jako ten Ork a Skřet.

Zřejmě měli pocit, že je málo ras, tak jich naflákali víc; od sebe se liší většinou nepodstatně a při hře jsme jich drtivou většinu přestali užívat pro naprostý nezájem. Mohu svatosvatě slíbit, že Rzivého netvora v našem světě už nikdo nikdy nepotká.
Bestiář byl první obětí našeho tvůrčího řádění.

Souhlasím, že Theurg je zcela výjimečná postava, která má opravdu dalekosáhlé možnosti; a myslím, že je za tím zájem o kouzelnické knihy někoho z autorů.
Kromě RPG tehdy také vznikl Trigon a podobné věci; takže se to theurgií v knihkupectvích jen hemžilo
hermetická iniciace dle systému rhodostaurotického - podtitul jedné takové výtečnosti.
Autorská citace #34
7.8.2009 11:07 - Merlin
Lotrando: nee...v pravidlech byli normálně hobiti (žádný pulčík, ale hobit, což je myslím v rozporu s trademarkou J.R.R.Tolkiena)..kuduk je..hmm...nevím co, prej kříženec hobita a trpaslíka, jestli si vzpomínám

Uši: já taky kdysi schoval pod tričko PPP (i DMG) a ukryl se s ním do zahrady a dychtivě je hltal ..tajně!

jarak barak! magomegamix! :)
Autorská citace #35
7.8.2009 11:07 - Bouchi
Argonantus: Zeleny hlen a kopromlask jsou v pravidlech stale. (BTW, pamatuju dobrodruzstvi, ve kterem si hlavni zaporak pestoval zeleny hlen ve velkych podzemnich kadich a posilal kostlivce s vedry zeleneho hlenu aby ho chrstali na postavy. :-))

Merlin: Platba za prestup je uz od verze 1.5 jen symbolicka.
Na krollovi neshledavam krom ultrasluchu nic vyrazne divneho.
EDIT: Podle naseho autorskeho zakona AFAIK hobit (jako nazev rasy) neni chranenym pojmem.
Autorská citace #36
7.8.2009 11:08 - noir
Merlin: Byli tam skřeti i orkové. Sarkoni byli až v PPP, stejně jako koboldi, kteří snad měli vypadat jako humanoidi s kohoutí hlavou. Nebo mě mate paměť?

Almi: Jo, já to zažil ještě víc naostro-ve Frankfurtu jsem v jednom obchoďáku hledal záchod a náhodou narazil na speciálku s RPG. Stovky knížek, figurky, kostky, dobrodružství, barvy, monstra-a já měl pitomých 70 marek. Spolužák Bryša mě odtamtud musel odvléct téměř násilím, ale to až poté, co jsem chudákovi prodavači popsal situaci RPG v ČR :o)
Vannax: Jo, hod na přesvědčení se fixloval snad ještě víc než házení vlastností :o) Všichni pak stejně hráli neutrální svině...
Autorská citace #37
7.8.2009 11:09 - wraiths
Kuduk je myslim nahrazka Gnoma...Hobit v DrD je.
Mozna jeste nekde mam "DrD s bojovnikem: bez oznaceni( mam za to,ze ten obrazek ma i verse 1.0, 1.1, 1.2)

My taky kdyz jsme zacali hrati AD&D tak se nam otevrel novy prostor a byli jsme "jak u vytrzeni".

hod na presvedceni byla prvni vec co se zrusilo!
Autorská citace #38
7.8.2009 11:10 - Merlin
možná si dám dneska trochu námahy, vlezu na půdu, najdu pravidla..a zkusím popátrat co je vlastně co :)

jinak co drd vyčítám je to, že ve mě vzbudilo představu toho, že trpaslíci jsou tvorové, který zajímá jen zlato a nic víc. Místo mozku mají zlatou cihlu a místo rozkroku zlatou žílu...až po mnoha letech jsem to překonal a pochopil, že je to normální hrdá rasa, která má sice zlato a drahé kamení ráda, ale ne jako dogma..
Autorská citace #39
7.8.2009 11:12 - Bouchi
wraiths: Vydani bez oznaceni verze je totez, co se nekdy v diskusich oznacuje jako "verze 1.0". Prvni vydani s oznacenim verze bylo 1.1 a krom odstraneni preklepu a typografickych chyb bylo AFAIK nejvetsi upravou zavedeni mechanismu pasti (u nekolika kouzel).
Autorská citace #40
7.8.2009 11:13 - Sethi
Merlin píše:
jinak co drd vyčítám je to, že ve mě vzbudilo představu toho, že trpaslíci jsou tvorové, který zajímá jen zlato a nic víc. Místo mozku mají zlatou cihlu a místo rozkroku zlatou žílu...

a co teprve ty trpasličí opery =)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.063617944717407 secREMOTE_IP: 54.144.81.21