Střípky RPG novinek - leden 2010

Robin D. Laws se chystá vydat v polovině knížku Hamlet's hit points (Hamletovy životy) v níž analyzuje na příkladu dramatu Hamlet, a filmů Casablanca a Dr. No vývoj příběh z hlediska rytmu a střídání vrcholů a pádů a to s ohledem na hráče. I mně to zní příšerně teoreticky, ale nechme se překvapit. Tady je krátká ukázka:

Hamlet hit points píše:
Příběhy nás přitahují, protože apelují na naše naděje a strachy. A toho dosahují tím, že se jejich momenty či chcete-li jejich "takty" organizují v sérii přípravy a rozuzlení. Pokud si tyto vzory příběhu uvědomíte, můžete zostřit jejich dopady na skupinově utvářené spontánní příběhy, které vyplývají z herních sezení.

Dva nejklíčovější prvky příběhu jsou takty napětí a takty dramatu. Oba angažují naše emoce, neboť nás pobízejí, abychom se báli o postavy s nimiž se ztotožňujeme a abychom cítili zprostředkovaný pocit vítězství, když postavy dosáhnout dobrých výsledků. Takty napětí se točí okolo fyzického nebezepčí a sledování vnějších cílů. Takty dramatu umisťují naše hrdiny do emocionálního konfliktu; jejich cíle jsou vnitřní. Procesní žánry (např. krimi) tíhnou téměř výhradně k taktům napětí. Psychologická dramata, jak už název napovídá, spoléhají téměř výhradně na takty dramatu.

Oba typy příběhu jsou podporovány informačními takty. Ty vytvářejí takty, které vzbuzují naděje a strachy tím, že nám sposkytují kontext nutný k tomu, aby nám záleželo na cílech hlavních hrdinů a abychom rozuměli tomu, jak jich budou dosahovat.

Podobně jako se dva primární typy taktů objevují v rytmu narace v podobě momentů vzestupu a pádu, vítězství a porážky, tyto tři informační takty tvoří svůj vlastní vzorec skrývání, škádlení a odhalení.

Takt otázky nabízí tajemství, které chceme rozkrýt. Pacient dr. House z tohoto týdne vykáže nevysvětlitelný nový symptom. Batman dumá nad tím, kde se skrývá Joker. Slečna Marpleová si všimne, že mladá dědička něco skrývá. Protože jsme tvorové sbírající informace, nezodpovězené otázky nás znejisťují. Tato frustrace je tamovým emocionálním sestupným taktem.

Takt odhalení poskytuje informace, orientuje nás a snižuej naši míru zmatení. Třináctka odhalí, že pacient žil v čistírně oděvů. Batman odhalí stopu atypické půdy na místě Jokerova posledního vraždění. Slečna Marpleová odhalí dopis naznačující vydírání. Odhalení obvykle znamená emocionální vzestup, ale jsou-li zjištěné novinky špatné pro nám sympatické postavy, může být naše uspokojení z toho, že víme překryto našimi obavami o ně.

Odhalení je uspokojivější, když zodpoví otázku, kterou už jsme si byli donuceni položit. Přemýšlejte o tom jako o vtipu, který se skládá z přípravné fáze a z pointy; a který je dobrým příkladem obrovské euforie, která se dostavuje během taktu napětí nebo dramatu, který následuje předchozí porážku.

Jestliže takt odhalení nepředchází otázka, mohou se odhalení zdát jako nudná expozice. Jako hromádky informací, které mohou být později užitečné, ale které nejsou nijak emocionálně označkované a rychle vyčerpávají naši pozornost. Tato prostá odhalení mohou být daleko dramatičtější, pokud je zakomponujete do dramatických scén.

Třetím tipem informačního taktu je takt "potrubí". Tento termín pochází ze scénáristické metafory, která srovnává akt ukrývání informací, které budou důležité později k instalaci rozvodů pod podlahu domu. Podloudně umísťuje informace, které se v daný okamžik zdají okrajeové nebo vztažené k něčemu jinému a jejichž význam bude odhalen později.


WotC se rozhodli neprodloužit svou licenci na Star Wars.

Wizards of the Coast píše:
There have been several questions lately regarding the future of the Star Wars Miniatures and Roleplaying Game and until now I haven’t had definitive answers to give you. After a lengthy evaluation, Wizards of the Coast has decided not to renew the Star Wars license with Lucasfilm. We’ve had a long and fantastic run, but with the economic downturn, we have made the tough decision to discontinue our Star Wars lines.

The license officially ends in May this year, with WotC product available through August. In the meantime, we have awesome new products still coming your way. This week, we released The Dark Times minis and Galaxy of Intrigue RPG. We’ll have more coming with Masters of the Force minis in April, which will have some of your most favorite characters along with rare creatures from the Dejarik Holochess game that have never appeared in our game. We’ll also release The Unknown Regions RPG in April, which includes entirely new planets and mini-adventures for each world.

We are finishing the line with a bang so look for special programs at your local game store to stock up on favorite sets before they go into the vault. We will continue to support our Star Wars forums on the Wizards Community site so you can reach out and chat with us and other fans.

While I know the news is disappointing, we wanted to make this announcement as soon as possible and thank you for being such great fans. It’s been a fantastic ride with the Star Wars community and working with Lucasfilm. We hope you enjoy the next several months of great products. You never know when we may circle back again!

Greg Yahn

Director of Marketing, Wizards of the Coast


4E Modern (alias Gamma World). Podle Amazonu se WotC chystá vydat zajímavě nazvanou příručku D&D Gamma World Roleplaying Game: A D&D Genre Setting. Detailů je známo velmi málo (152 stran, vydání říjen 2010). Gamma World je postapokalyptický svět vydávaný TSR koncem 70. let, který hodně vycházel z tehdejšího D&D. Je to také potenciální možnost představit pravidla pro hraní D&D ve výrazně odlišném settingu, neboť Gamma World je představitelem science fantasy. Základní set obsahuje 80 kartiček (40 technologických a 40 mutací). Rozšířený s novými mutacemi a technologiem budou následovat... (Jinými slovy Magic efekt)

V posledních lednových dnech proběhla DnD Experience (seminář novinek v DnD). Tady jsou dva asi nejzajímavější body:

  • Monster Manual 3 by měl mít trochu jiný formát než dosud. Na základě feedbacku, že je v něm mámlo příběhu, námětů a popisů bude toto dodáno.
  • Série Essentials - pro začínající hráče - "Red Box" - sólová zkušenost usnadňující definovat postavu, dále v září Player's Essentials - pokrývající povolání bojovníka, kněze, čaroděje, tuláka a hraničáře - nové buildy (a nový materiál oproti PHB). Dále Rules Compendium (přehled pravidel včetně errata) a Dungeon Masters Kit - jak začít hru jako DM - krabice s rules compendiem, tokeny nestvůr, dobrodružstvími, battle-mapami atd. Obecně budoe spousta Essentials produktů a málo klasických "core produktů. WTF?
Taky se nebude konat žádný DMG3. WTF?!?
Napsal: Alnag
Autorská citace #1
30.1.2010 21:16 - ShadoWWW
Tak ten konec mě docela rozladil! WTF? Zrovna na DMG3 jsem se z trojkových core produktů těšil nejvíc.

I když na druhou stranu marketingově to chápu. Chttějí začít vydávat produkty s vyšší přidanou hodnotou (tokeny, mapy apod.) a s více fluffem, aby tak bojovali proti upirátení příruček a taky hráčům, co si platí jen DNDI a stačí jim to. Tím aby zvýšili své zřejmě klesající zisky.

Ale já za sebe říkám, že mě současný model vycházení vyhovoval. A nepotřebuji, respektive nechci si s novými pravidly kupovat ještě mapy a tokeny. Pokud tak začnou vydávat příručky, tak končím s jejich nákupem (a to mám téměř všechny 4E příručky).
Autorská citace #2
30.1.2010 21:23 - Alnag
ShadoWWW: Asi jsem tam měl napsat. Taky se nebude konat žádný DMG3 v roce 2010 (ohledně plánů na další roky není jasno, takže je možné, že jednou v budoucnu třeba ano...). Na druhou stranu když se produkční cyklus začne tahle měnit, není to nikdy dobré znamení...
Autorská citace #3
30.1.2010 21:38 - ShadoWWW
No chápu, že WotC chce hlavně nalákat nové hráče, aby zvýšil objem příjmů a velikost DnD komunity jako takové.

Na DMG3 si určitě počkám. :) Gamma World je zcela mimo můj zájem, ale naštěstí letos vyjde Dark Sun, na který se těším. A na druhou stranu jsem rád, že MP2 je na dlouhou dobu poslední "source book". Že nevyjde ani Draconomicon 3 mi zas až tak nevadí, i když bych ho uvítal.
Autorská citace #4
30.1.2010 21:39 - ShadoWWW
A ještě jsem někde zahlédl, že se zvýší cena DnD Minies. Tak snad se zvýší i kvalita.
Autorská citace #5
30.1.2010 23:25 - Gurney
To jsou docela šoky...

Na Hamletovy HP jsem docela zvědavej, jestli vyjde něco jako 4e Modern mě napadlo zrovna nedávno. Skoro mi přijde že to s těmy Star Warsy je komerční tah ve smyslu "nakupujte příručky dokud můžete".
Autorská citace #6
31.1.2010 00:00 - Alnag
Gurney: Tak já byl se SW Saga spokojený tak, jak vyšly. Dokoupil jsem si jen "bestiář" a to mi bohatě stačí. Takže spíš lituju toho, že už nebudu mít nové zdroje mapek a figurek, ale vzhledem k tomu, že jsem SW už cca rok nehrál... mi to taky žíly netrhá.
Autorská citace #7
31.1.2010 11:41 - alef0
Hamletove HP budú zrejme vylepšená verzia príspevkov z Lawsovho blogu, kde asi v dvadsiatich troch príspevkoch rozoberal Hamleta z hľadiska príbehu a vetvenia.

Čo bolo vcelku produktívne a príjemná zmena v obsahu.
Autorská citace #8
1.2.2010 09:58 - Blaine
Pockat, pockat.
MP2 je posledni "sourcebook" na nejaky cas? Tzn. zadny dalsi xxx Power nebude? Nebo jsem neco spatne pochopil?
Na Gamma world jsem zvedavy, docela jsme s DnD do moderniho settingu zonglovali, ale nejak jsme to vzdali prozatim.
Autorská citace #9
1.2.2010 10:01 - Merlin
huráááááááááááááááááá...zpráva, že nadlouho nebude žádnej novej XXX power mi při pondělku zvedla náladu :)
Autorská citace #10
1.2.2010 10:03 - ShadoWWW
Blaire: pochopils to správně. Zrušili dokonce i Psion Power
Autorská citace #11
1.2.2010 10:32 - Lotrando
potom co nacpali do Divine a Arcane powers se ani nedivím. Jen můj artificer zůstane stále stejný nedochůdče. Co se dá dělat.
Autorská citace #12
1.2.2010 10:51 - Blaine
lotrando: ano, je to skoda, ze nemuzes plnohodnotne fungovat jenom s jednou sekundarni abilitou. A hlavne mam stejny problem jako paladin po PHB1, tri schopnosti, ktere je potreba mit slusne vysoke, protoze se bez nich neobejdu. Ale zase je to jedna z nejlepsich postav, ktera me fakt bavi:)
Autorská citace #13
1.2.2010 10:54 - Lotrando
ja momentalne zkousim mc do wizarda s tím rozsíreným burstem.

druha vec je crossbow caster (weapon a range implement dohromady)

ale summoner me zklamal
Autorská citace #14
1.2.2010 10:55 - Blaine
Nemyslim si, ze by summoner artificier fungoval.
Autorská citace #15
3.2.2010 20:40 - ShadoWWW
Poslouchal jsem podcast a zaujal mě právě ten Red box. A to tím, že stejně jako ten předdchozí z 1. ed. bude obsahovat Solo advanture (jj, odtud se nechalo DrD inspirovat s Jarikovým dobrodružstvím).
A zaujalo mě na něm, že na začátku tohoto dobrodružství budete Nikdo Odnikud a pomocí série voleb, kterými budete překonávat jednotlivé překážky (jako jestli budete používat hodně dovednost Zlodějství nebo budete např. chtít kouzlit) vám na konci tohoto minigamebooku hra doporučí, jakou postavu si máte vzít. Takže na začátku jste Nikdo a na konci třeba Donar, Člověk Bojovník na první úr. :-)
Takže nebudete procházet podzemí jako hraničář, který umí jen bojovat s mečem a šahat do tlamy špatné sochy, abyste si pak stejně vzali elfa kouzelníka na základě toho krátkého odstavečku s popisem a že máte rádi Gandalfa, a o hraničářích stejně dál nic nevíte...

Ne, že bych si Red box kupoval, stačí mi moje základní příručky 4E, ale pro začátečníky myslím dobrý.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10138201713562 secREMOTE_IP: 44.203.235.24