Ženy a D&D

Dneska jsem si četl na Wizardích fórech srdnatá slova hlavního brand-managera D&D na adresu chystané knížky Confessions of a Part-time Sorceress. Záměrně říkám knížky a ne příručky, protože je to titul mířený více méně mimo trh klasického hráčstva - což je ostatně poznat už z obálky.

Nicméně abych se dostal k pointě, Scott Rouse usoudil, že D&D hraje málo žen a hodlá s tím zatočit v rámci soupeření s World of Warcraft (MMORPG). Samozřejmě jenom představa, že si to chce rozdat s WoW a vyhrát je komická. Ale přivést do hobby víc zástupkyň něžného pohlaví by jistě bylo záslužné.

Co mi není jasné je, jak toho chce dosáhnout touhle anekdotickou knihou... ale budiž.

Otázky, které se nabízejí jsou mnohé. Jak byste na to šli vy? Co si myslíte o tomto "počinu"? A co hráčky mezi námy? Chtějí si přečíst deset důvodů proč je D&D lepší než rande?

  • Dostat košem stojí jen pár životů.
  • Někoho praštit obvykle zahrnuje buď magickou střelu nebo pořadný palcát.
  • Ochrana před zlými kouzly - musíme říkat víc?
  • Váš parťák zná čtyřicet dva kouzel a umí máchat mečem.
  • "Být zkušená" je něco, s čím se můžete vychloubat.
  • První rande obvykle sestává ze střetnutí s medvěvýry a rosomáky ne bývalými partnerkami a rodiči.
  • Rozpadlé vztahy lze svést na špatný hod kostkou.
  • Deník postavy vám dává šanci omrknout chlápkovy statistiky ještě před prvním rande.
  • Jste-li raněna, je naděje, že do rána budete uzdravena.
Napsal: Alnag
Autorská citace #1
2.6.2007 20:44 - Alwaern
Nazdar....No, protože jsem diskuzi četl, zhruba vím, o co šlo.
Za pravdu dám nejspíš komunitě Wizboards, protože když Scottie tvrdí, že knížka přiláká nové hráčky, zejména teda ty, které jsou drahými polovičkami hráčů, jeho argumenty stojí na velice vratkých nohou.
1. Chce tím odlákat část publika a hráčů věnujících se MMORPG - WoW například. Tady stojí za zmínku, že (kromě pirátských serverů) jsou lidi nuceni platit za tuhle zábavičku, a taky že platí. Je celkem naivní, dle mě, očekávat masivní odliv hráček WoW jen kvůli knížce. Možná si ji přečtou, některé i zkusí, ale... no... prostě si nemyslím, že nékdo kdo už utratil stovky dolarů na subskripci, má ke svým postavám lásku a patří do 5 gild, se jen tak rozhodne věnovat svůj další volný čas a peníze (ano, přesně tohle WoW pojídá jako na běžícím pásu) DnD. Velice nepravděpodobné. Ale snaha a odvaha Scottieho se cení....
2. Zalíbit se ženám/děvčatům/holkám je chvályhodná a bohulibá intence, postrádá ovšem hlubší smysl. Vyjít s knihou, která prakticky hlásá - ,,MÁME MÁLO ŽEN, POJĎTE a ZAHRAJTE SI, JE TO PRIMA. VYDALI SME KVŮLI VÁM DOKONCE SPECIÁLNÍ KNÍŽKU!" je podle mě stejné jako říct - ,,Víte, myslíme si, že nějaká otřesná pravidla ženám nesluší. Udělali sme hezký kabátek navrch, aby bylo líbivé. Zatímco vy budete číst, někdo připraví kampaň." Já být ženou, urazím se. Nepřipadal bych si tak hloupej, aby kvůli mě museli psát speciální knížku.
3. Jak říkal Alnag na Wizboardu, když se vydá kniha, která podpoří trochu jiný styl hraní - sociálně orientovaného, to samotné možná přiláká víc hráček než nějaké Confessions of Sorceress, která to stejně měla na polovičký úvazek.
4. A na závěr (pač zírám na otevřenou knihu z chirurgie, která mi připomíná zkoušku....:)) ještě jedna věta z Wizboardu, která byla docela dobrá (ale má své chyby).
No woman-centric book can force any close-minded female to accept a game.
s volným překladem zde
Ženu, kterou DnD nezajímá, žádná knížka o ženách v DnD nepřesvědčí, aby se o DnD zajímet měla.
Autorská citace #2
3.6.2007 06:34 - Fritzs
Problém sociálního hraní, keré by údajně mělo přilákat víc žen, je ten, že většina opravdu "sociálních" her typu Nicotine girls nebo třeba by se do tédle kolonky vešlo i FATE a spoustu dalších jsou takzvané "indies" tj. nezávislé hry...
A s veškerými nezávislými produkty je spojen jeden dosti zásadní problém, kterým je v podstatě chybící reklama a orientace na určitou specifickou komunitu, což vede k tomu, že začínjící hráč se k těmto hrám prostě nedostane a spíš skončí právě u toho DnD, kerý sociální hraní nijak přímo pravidlově nepodporuje (ale buďme rádi aspoň za to, že ho nijak neomezuje...), takže se k těmto hrám dostane většinou člověk odkojeným nějakým masověji rozšířeným RPG, jako je právě to DnD
Autorská citace #3
3.6.2007 10:12 - Alnag
Problém může být i v zaměnění prostředku a cíle. Cílem ve vztahu k D&D je malé procento hráček a jeho zvýšení, ale bez ztráty současných hráčů. Prostředky k tomu mohou být mnohé. Poslední prokazatelně úspěšná skupina her, která narovnala poměr hráčů z nějakých 9:1 na 7:3 jsou hry od White Wolf a velmi mírně podle všeho pomohla i třetí edice D&D.
Člověk by si tedy měl položit otázku, co dělá White Wolf dobře, nebo i co byly ty elementy, které vylepšili stav u D&D a podpořit je. A nezlob se Fritzsi, ale ten tvůj fňukavý příspěvek, který působí hodně jako snaha o reklamu skutečně není odpovědí.
Jak jsem psal už na fórech WotC a jak napíšu tady, myslím si, že důraz na slovo "příběh", takové ty různé fluffové doplňky a dost možná i samotné téma World of Darkness může tvořit několik dobrých momentů. Potíž je v tom, co z toho si může D&D dovolit převzít, aby zároveň zůstalo stále D&D.
D&D má taky svoje silné příběhy - Dragonlance třeba. Ale zdá se, že je nějak neumí pořádně prodat. Resp. prodává je zvlášť jako knížky, ale netvoří tam pořádné propojení mezi knihou a hrou.
A do boje s World of Warcraft to chce nasadit nové hry v d20 systému (KOTOR III, oživit Baldur's Gate, udělat pořádné MMORPG - vylepšit D&D online) a propojit je zpětne s papírovou hrou. A i tak to bude velmi těžké.
Autorská citace #4
3.6.2007 10:17 - wraiths
no mozna by to chtelo treba aby slecny( zeny( dostavali ke kazdemu session na denik malou cokoladku,jak v restauracich. hracky sjou rodelene na 10-13 pak na 27-dalsi. to mezi tim jsou tzv "zeny lovicky" ktere uhaneji nejakeho kluka(hrace DnD) za ucelem rozsireni dalsiho pokoleni hracu. myslim ze zeny snad ani moc nejsou geneticky pripraveny na tzv. "hrani" vzdyt maji spoustu jinych zajmu a starosti. kde sehnat nejlevnejsi podprsenku a neco na sebe,ci pohodlny boty. Sakra co delam spatne, ze si mne nevsima ten krasny brylaty kluk( kdyby to tak byla pravda...myslite ze Brad Pith hral?) s tim fasciklem podpazi a kam to vlastne mizi a co je to DnD... mozne to chce jina lakadla nez knizku. co kdyby treba DMa pro ne dela J.Timblake(13-17),V.Diesel(starsi)...to by bylo divcich skupin :-))
Autorská citace #5
3.6.2007 10:30 - Alnag
Wraiths: No ty bys tomu teda těmahle hláškama fakt pomohl. Nicméně, když trochu odbočím, tak zrovna Vin Diesel hraje D&D už řadu let. A byť se to neví, i spousta dalších celebrit hraje nebo hrála RPGčka. Víc než by člověk myslel.
Stephen Colbert (i když ten u nás není asi moc známý), již zmíněný Vin Diesel, Nathan Fillion, Bill Gates, Jennifer Lopez, George Lucas, Ewan MacGregor, Sam Raimi, Kevin Smith, Wil Wheaton, Robin Williams, Steven Spielberg, Quentin Tarantino a spousta dalších, které neznám, tak je sem nebudu psát. :-)
Autorská citace #6
3.6.2007 11:29 - wraiths
Alnag : tak to sjem nevedel s tim Dieslem 8-/...to sjem jen tak strelil od boku. ale neni to pravda, ze dnesni holcicky radej honej kluky nez sedi a hazi kostky. za mejch maldecj let to bralo(zamilovanost) tak kolem 7ky a dnes uz 4tandy flirtuji tak "ostrilení kozaci". ale je pravda ze u nas ve skautskem oddile hraji divky DrDplus vzdy s klukama na tabore. a jde jim to az koukam kam na ty fantasie chodi. a zadny Xeny ci elfi carodejky. ale Paladinka, hranicarka( Aragorna) a jeji segra valecnice ( Boromira).
Autorská citace #7
3.6.2007 17:48 - Alnag
Ano... zrovna Vin Diesel je tím hodně profláknutý. Viz třeba jeho vystoupení v show Conan O’Briena (přepis) a nebo tady v rozhovoru k The Chronicles of Riddick kde to nejdřív v žertu jako zapírá...
No trochu jsme odbočili, ale takový plákát i Vin Diesel hraje... by mohl zabrat ne ;-))
Autorská citace #8
3.6.2007 18:22 - Bajo
Pokud mohu soudit podle sestry a par jinych hracek, se kterymi jsem hral. A pokud to mohu posoudit treba s WoD, tak si myslim, ze zeny vetsinou uprednostnuji spise komorni pribehy pred epikou. A pribehy postavene na vztazich. Myslim, ze u DnD to neni, o cem by ty pribehy mohli byt, ale spise o cem vetsinou jsou. Osobne nevim, ze by Dnd bylo nejak casto pojmuto ve stylu komorniho dramatu. Osobne se mi tohle pojeti na DnD ani nezda. U Dnd bych se o to IMHO moc nesnazil, ale d20 obecne ty moznosti jiste ma. Pokud jsem se odstal do situace, kdy jsem holkam vysvwetloval, co je to RPG a ukazoval jsem jim moznosti. Vetsinou vitezili mene pravidlove hry, prizemejsi hry.
Autorská citace #9
3.6.2007 18:42 - Alnag
Qualdezar: Komorní příběhy před epikou? Hm... no možné to je. Mně se teda okamžitě vybavila jedna krvežíznivá hráčka (ale to byla doufám výjimka), protože ta zásadně zahanbovala zbytek tlupy. Možná je to spíš o smyslu pro detail, který se asi v komorním příběhu snáz dostane na povrch, ale nejsem nakloněn to v tomhle směru generalizovat.
S D&D je to trochu začarovaný kruh... protože příběhy jsou povětšinou o tom, o čem jejich účastníci chtějí, aby byly. Opět se mi vybavuje (tentokrát ze zprostředkovaného vyprávění) odkaz na skupinu hráček D&D, jejichž příběhy teda byly všechno jen ne komorní. A to byla čistě ženská skupina.
K tomu vysvětlování a výběru hry, jakkoliv to nechci rozporovat bych jen upozornil na to, že velký vliv bude mít nesporně i tvoje osobní preference. Vezmi si jak by to dopadlo, kdybych měl třeba stejný sortiment představovat já a u některých nejmenovaných her (jejichž jména si v duchu doplň sám) bych se tvářil děsně kysele a u jiných zase velmi přívětivě (ne ani záměrně, ale to se tak na člověku někdy pozná, co si myslí). Tak jaký by si z toho jakýkoliv nováček udělal závěr...
Prostě lidský faktor je v tom samozřejmě taky. Proto taky ta zmiňovaná debata (na kterou jsem v úvodu narážel a o niž se zmiňoval i Alwaern) se záhy stočila k větší podpoře DMů, protože na nich to třeba konkrétně v D&D hodně závisí.
Autorská citace #10
3.6.2007 19:43 - sirien
Člověk by si tedy měl položit otázku, co dělá White Wolf dobře
ospravedlňuje dívkám nošení černých síťovaných punčoch, černých miniminisukní, velkého množství (bledého) make-upu a očních stínů, černých rtěnek a průsvitných (černých) triček, pod kterými je zjevně vidět (černá a krajkovaná) podprsenka. No řekněte, neni to správně dark?
Jinak musím Alnagovi odporovat a výjimečně se v otázce indies postavit za Fritzse... protože třeba právě Nicotine girls sem viděl a myslím, že ty sou pro holky jak dělaný. Možná, že je tim nezatáhnete do hromady mečů a kouzel a draků, ale začnou hrát. To je základ, se kterym se už dá pracovat.
A co se toho FATE týče... myslím že i to v tomhle skrývá dost potenciálu, protože opravdu hraje mnohem víc na sociální stránku, a různé podobné blbůstky, které mohou holky víc oslovit. Kdo se mnou někdy hrál Bradavickou školu čar a kouzel ve FATE, ví, o čem mluvím (hehe. Proč všichni vždycky hráli ty zlý?)
wraiths: Jo tak sehnat podprsenku? Heh, počkej až sem přijde Sathel, možná že nic, ale možná tu budeš mít najednou docela horko, docela se těšim :P (když jsme u toho... byla tu vůbec někdy S´Tsung? Vídal sem jí na Bazilisku, ale tady nikdy...). Mimochodem, o Dieselovi vim, ale Timberlake je taky jeden z nás?
A jinak musim souhlasit s Q... výjíimky tu samozřejmě sou, Sethi která od začátku session fňukala, že chce vraždit, a když došlo na akci, tak se vyžívala v zabíjení lidí katanou po tuctech... ehm, to sem vám nikdy neřek, jasný? ...je docela dobrej příklad vyjímky. Ale jinak souhlasim s tim, že komornost má u holek +. Je to vidět i na tom WW - WoD je o dost komornější a osobnější než DnD. Ano, MŮŽE to být i jinak, ale přiznejme si že nebývá
Autorská citace #11
3.6.2007 20:05 - Alnag
A nyní pro oživení trocha tvrdých dat, z dizeratční práce o zkušenostech žen s RPG (obhájeno v r. 2006).
Systémy hrané v posledních 6 měsících (n=105) - D&D (85%), Vampire (36%), Werewolf (24%), jiné WoD (32%), Star Wars (19%), Shadowrun (14%), Cyberpunk 2020 (3%), Star Trek (4%), hry od Palladium Games (11%), Call of Cthulhu (28%), GURPS (29%), Amber (9%), 7th Sea (1%), Legend of Five Rings (5%), Deadlands (8%), Alternity (4%), DC Heroes (9%), Hero Games (16%).
Aby to bylo ještě zajímavější - nejoblíbenější RPG (n=99) - D&D (50%), Vampire (9%), jiné WoD (10%), Star Wars (2%), Call of Cthulhu (3%), GURPS (7%), Amber (1%), Hero Games (1%), Deadlands (3%) všechno ostaní z předchozího seznamu (0%), jiné (13%).
WoD má sice relativně víc hráček oproti D&D, ale v absolutních počtech je to pochopitelně naopak. To zas, abyste to WoD tak nepřeceňovali. ;-)
Autorská citace #12
3.6.2007 20:45 - sirien
Když většina kluků hraje DnD, a když většina holek hraje v klukovskejch skupinách...
Autorská citace #13
3.6.2007 20:56 - Fritzs
Alnag: Další důkaz toho, že DnD je nejen entry RPG ale bohužel pro všechna RPG *včetně* DnD mnohdy i konečná...
Autorská citace #14
3.6.2007 21:04 - Alnag
Fritzs: Možná, že ta data čtu jinak než ty, ale z těch prvních dat - systémy hrané v posledních šesti měsících je zcela evidentní, že D&D není zdaleka pro nikoho konečná. Je tam výslovně uvedeno skoro dvě desítky dalších her (některé jsou jako celé skupiny). Prostá matematika hodná žáka ZŠ ti odhalí, že každá hráčka vyzkoušela za půl roku v průměru víc jak tři hry.
Myslím si, že pokud to na něco ukazuje, tak na to, že D&D je populární i v rámci konkurence. Že i přesto, že hráči vyzkoušejí i jiné systémy, zůstávají byť možná jen dílem u D&D.
Autorská citace #15
3.6.2007 21:55 - sirien
Tak počítám, že Alnag má ve výzkumu celkem 342% hraných her, což znamená, že každá respondentka hrála tři až čtyři různé hry, což se mi trochu nezdá a tak mě teď zajímá, ODKUD ty respondentky byly? Protože 3-4 hry jsou nadprůměr na hráče celkem vůbec, natož na skupinu POUZE žen a POUZE půl roku zpátky.
Autorská citace #16
3.6.2007 22:16 - Alnag
Ve skutečnosti se číslo 3,42 her vcelku shoduje s dnes výzkumem WotC (taky k nalezení tady na stránkách), který udává číslo 2,2/3,3 pro současné a bývalé hráče D&D.
K tomu odkud ty respondentky byly - je to hodně různorodý vzorek získaný technikou zvanou "snowball", autor oslovil asi 40 internetových komunit a požádal je o zprostředkování kontaktu s co největším počtem hráček.
A ještě k tomu nadprůměru - vypadá to tak, že? I když já za posledního půl roku zrovna třeba hrál asi 5 různých her. A myslím si, že nelze podle situace u nás posuzovat situaci ve světě... a dokonce si myslím, že i situace u nás je růžovější, než by si mnozí chtěli myslet.
Autorská citace #17
3.6.2007 23:58 - sirien
No... Ty. Já. ok. My jsme tak nějak. když nám budu věřit, ve středu komunity, kolem nás se míhá hromada hráčů a systémů, známe i ty, které jsme nikdy nehrály a v některých případech hrát ani nebudeme, ale co ty lidi, co prostě jsou mimo komunitu, nelezou na Fóra, cony a jen hrajou u sebe doma? K takovým se průzkumy ani nedostanou.
Jeden psycholog, nevím teď bohužel který, zpochybnil všechny plošné dotazníky s tím, že získáváme vzorek pouze od těch, kteří jsou ochotni odpovídat na dotazníky. Abychom mohli říct, zda je odpovídající, museli bychom provést srovnání mezi těmi, co odpovídají a mezi těmi, kteří neodpovídají, a protože ti druzí neodpovídají... a u RPG to je IMO dost drsnější. Máme výsledky od lidí, ke kterým se dostaneme, tj. od těch, kteří se alespoň otřeli o komunitu, ale nemáme nejmenší tušení, kolik takových lidí je mimo komunitu. A nepoznáme to ani z počtu prodaných příruček, protože je spousta skupin o pěti lidech, kteří hrají s pěti příručkami - každý má jednu, ale zároveň je dost takových, které hrají pouze s jednou - s tou od týpka, co si jí koupil.
U F´inëalar se mihly holky čtyři, z toho jedna v době, kdy jsem s nimi ještě nehrál já. Příručku měla myslím jedna (to myslím = maximálně, u ostatních tří vím, že ji nemají), v komunitě se pohybuje také jen jedna (shodou okolností to není ta s příručkou) a druhá se tak nějak míhá okolo komunity, ale není v ní přímo, pokud vím. A když vezmu, tak bývaly časy, kdy nás hrálo i osm, devět. V celé skupině byly jen dvě příručky, později se dokoupila třetí...
...ne. Průměr rozhodně není tři až čtyři. Možná uvnitř komunity, tomu bych věřil. Ale komunita tvoří mým odhadem tak třetinu hráčů, maximálně. O zbytku nemáme tušení, ani co se týče počtu her, ani co se týče počtu hráček. A o nějakých namátkových hráčích (lyžák, tábory...) ani nemluvě
Autorská citace #18
4.6.2007 00:19 - Alnag
Vztah k vyplňování dotazníků v USA a u nás je ovšem radikálně jiný, to za prvé. Vztah našich hráčů ke sdružování na komunitních serverech u nás a v zahraničí je nesrovnatelně jiný. A konečně - když rozhodíš průzkum a čekáš, kdo ti ho vyplní je to zcela něco jiného, než když požádáš lidi, aby to předali lidem...
Stručně řečeno, ano dotazníkovou metodu lze zpochybnit. Lze zpochybnit v podstatě cokoliv s výjimkou experimentu. A existuje propracovaná metodologie jak minimalizovat možnost chyby a řada předpokladů o tom, zda a nakolik je získaný vzorek výpovědí o celku základního souboru.
Ostatně stačí se podívat na chybovost výzkumů běžně prováděních, které jsou posléze ověřeny realitou, aby se člověk přesvědčil o tom, nakolik jsou nebo nejsou vypovídající. Volby jsou typický příklad. A jistě chápete, že na otázku koho budete volit vám jisté velké procento lidí taky neodpoví.
Tím, že zpochybníš takového výzkumu ovšem bohužel zároveň neprokazuješ platnost stanoviska založeného na subjektivním a velmi omezeném pozorovnání. Právě naopak. To je totiž vždy ještě víc kompromitovaná metoda. Počet příruček není směrodatný a předpokládám, že ses těch dívek neptal okolo kolika takových herních komunit se ochomýtají (možná bys zjistil, že průměrně okolo tří... :o)
Představa, že lidé "unitř komunity" jsou jaksi lepší, že víc a různoroději hrají se mi zdá přinejmenším vratká. To si možná chceme myslet, ale jaké by pro to byly racionální důvody? Jistě existuje nějaké procento takových těch příležitostných hráčů a hráček (kteří vlastně hrát nechtějí, ale když se nasyktne příležitost...), ale pokud bych měl taky dát na svůj "dojem" viděl bych ho hluboko pod tvým odhadem. Už proto, že investice pro "vstup do klubu", tj. pochopení pravidel a zapadnutí do skupiny je poměrně značná a spousta lidí, kteří to nemyslí až tak vážně, si to rozmyslí.
Autorská citace #19
4.6.2007 07:11 - sirien
jen v krátkosti - dvě z nich hrály jenom s námi zcela určitě. Třetí pokud vím tak taky. Čtvrtá hrála nejspíš i jinde.
Lidé uvnitř komunity budou znát a hrát víc her prostě protože k nim mají mnohem snazší přístup a povědomí. Než jsem se kolem komunity začal pohybovat, tak sem znal DrD, Stín meče, slyšel sem o DnD. Pak teprve mě někdo jiný seznámil se Shdr a když Honza přinesl GURPS, tak mi padala huba k zemi. Prostě - mimo komunitu musíš bejt velkej fanda, abys o tom věděl víc. A když seš takovej fanda, budeš nejspíš v komunitě...
Autorská citace #20
4.6.2007 09:07 - Corvus
No trochu jsme odbočili, ale takový plákát i Vin Diesel hraje... by mohl zabrat ne ;-))
ja si dovolim k tomuto taky obrazok.. nie je to sice Vin Diesel (je to osoba tu celkom nepopularna a upravila ho osoba tu este nepopularnejsia) ale ako propagacny plagat pre baby je podla mna uplne kruty :-)))
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25939393043518 secREMOTE_IP: 3.227.254.12