Ženy a D&D

Dneska jsem si četl na Wizardích fórech srdnatá slova hlavního brand-managera D&D na adresu chystané knížky Confessions of a Part-time Sorceress. Záměrně říkám knížky a ne příručky, protože je to titul mířený více méně mimo trh klasického hráčstva - což je ostatně poznat už z obálky.

Nicméně abych se dostal k pointě, Scott Rouse usoudil, že D&D hraje málo žen a hodlá s tím zatočit v rámci soupeření s World of Warcraft (MMORPG). Samozřejmě jenom představa, že si to chce rozdat s WoW a vyhrát je komická. Ale přivést do hobby víc zástupkyň něžného pohlaví by jistě bylo záslužné.

Co mi není jasné je, jak toho chce dosáhnout touhle anekdotickou knihou... ale budiž.

Otázky, které se nabízejí jsou mnohé. Jak byste na to šli vy? Co si myslíte o tomto "počinu"? A co hráčky mezi námy? Chtějí si přečíst deset důvodů proč je D&D lepší než rande?

  • Dostat košem stojí jen pár životů.
  • Někoho praštit obvykle zahrnuje buď magickou střelu nebo pořadný palcát.
  • Ochrana před zlými kouzly - musíme říkat víc?
  • Váš parťák zná čtyřicet dva kouzel a umí máchat mečem.
  • "Být zkušená" je něco, s čím se můžete vychloubat.
  • První rande obvykle sestává ze střetnutí s medvěvýry a rosomáky ne bývalými partnerkami a rodiči.
  • Rozpadlé vztahy lze svést na špatný hod kostkou.
  • Deník postavy vám dává šanci omrknout chlápkovy statistiky ještě před prvním rande.
  • Jste-li raněna, je naděje, že do rána budete uzdravena.
Napsal: Alnag
Autorská citace #81
14.6.2007 19:28 - Vannax
Sathel: Popis příkladových postav přímo v pravidlech pro ADnD by skutečně nebyl to pravý vořechový, protože jak už se tu zmínil Rytíř a ještě kdosi, pro jednotlivé settingy se postavy, jejich postavení ve společnosti zvyky apod. dost liší. Je ale pravda, že ani v popisech jednotlivých herních prostředí víceméně nic takovýho nenajdeš. Je to proto, že postava hráče/hráčky může zase pocházet z různých společenských vrstev a co potom brát jako příkladovou postavu?
Velice dobré jsou ale v tomhle směru novely, které k ADnD vycházejí. Zrovna nedávno jsem si začal číst Tapestry of Dark Souls a je to vlastně příběh, který vypráví žena, navíc těhotná. A musím říct, že přestože jakž takž znám pravidla, odehrál jsem toho spoustu, tak takovýhle pohled na "věc", jak je popisovaný v té knížce pro mně byl dost zajímavý. (I když pravda, ani v té knížce ta hrdinka nevyprávěla, jak často chodí na záchod ...:)
Autorská citace #82
15.6.2007 09:13 - andtom
Jak čtu Sathel (a líbí se mi, že se pěkně do hloubky rozepsala, tak mně napadá toto, ale třeba je to naprostá blbost:
Ženy tíhnou v běžném životě k tomu, co jim dává jistotu (pokud jde o způsob jednání, mezilidské vztahy, prostředí ve kterém se pohybují, atd.) mnohem více než muži. Dává jim to sebejistotu, oporu, pocit bezpečí. Mluvím o jakémsi průměru, zamozřejmě, že existují ženy i muži zcela různí, vymikající se napsanému. Také mají ženy přirozeně danou větší míru empatie a raději a častěji se vciťují do pocitů druhých, než muži. To vše se dle mého promítá v tom, co píše Sathel: tíhnutí ke známému, proti skutečnosti jen málo modifikovanému, settingu (WoD) + touha dozvědět se z pravidel více o nitru bytostí v daném settingu.
A také si myslím, že ženy mají hlubší, víc do detailů zabíhající, vztah ke své postavě. Je to v určitém smyslu jejich "dítě" (nemyslím tím nic zesměšňujícího, jde mi o pocit odpovědnosti k postavě, hlubšímu porozumění toho, co asi tak postava v daný moment cítí).
Autorská citace #83
15.6.2007 09:40 - wraiths
mozna by sly udelat pravidla zakladni a pak k nim dokupovat ruzny veci co te zajima, to uz je( hrady, lode, a pod.). a jak je videt tak stale enco chybi... treba kniha pravidel pro zeny,homosexualy, spoelcenska pravidla DD, kniha lasky. a co ja vim co jeste a to by mohlo byt na konci v seznamu( takhle si to alespon pamatu z ADD,tam uz neco podobnyho bylo).
Autorská citace #84
15.6.2007 09:57 - wraiths
andtom: no jo ale proc jim podobny veci nedat. vzdyt to musi byt ohromny "busines"! treba takova kniha mody...vzdyt to muze mit bezpocet dilu. ne kdyz uz je tolik monstermanulalu myslim 4ka ci dokonce 5ka. tak proc neudelat zensky monstermanual..? divky tam budou mit zakladni tabulku a plus navic treba s kym jezibaba chodi( kostlivec versus hejkal), jak se obleka, jaky chlapy lovi, spousty uzitecnych kouzel(takove co by chlapi asi nepouzily,treba ty antykoncepcni), zdali muze mit dite...a sposuta jinych veci co divky zajima. staci Sathel jen napsat co je stezejni, nejakou osnovu. treba mozna by bylo dobry( ruzne prace,napr Bc.) oslovit divky na ulici ve skole. hrala jsi takovou hru? znas to? a kdyby jsi to nekdy hrala co yb jsi tam chtela mit. a pak vramci tech osnov udelat nejaky kopromis a vydat specialni zenskou edici se spoustou obrazku, jedny s zenskymi hrdinkami a hned vedle s muzskymi hrdiny( paladin-paladinka) ted jejich kratky popis. chlap se chova takhle a zenska takhle.
Autorská citace #85
15.6.2007 10:04 - Argonantus
No, zdá se, že Sathel zase přehrála moji oblíbenou melodii "světy spojují a systémy rozdělují". Svět baví kdekoho, ženy a muže bez rozdílu, systémy jen někoho.
Jako typická žena to dovedu ocenit.
Autorská citace #86
15.6.2007 12:33 - andtom
Wraiths: Naprosto souhlasím, že třeba bohatě ilustrovaná kniha o oblékání by se výborně prodávala, a nejen u žen. Snad to nebude znít divně když napíši, že i mně by zajímala knížka k nějakému fantasy settingu o oblékání, kuchyni (včetně receptů), zdvořilosti a dalších společenských věcech. Také mně zajímá architektura, jak vypadají domy (stany, chýše) zvenku-zevnitř. To vše protkané krátkými příběhy, přesně jak po tom volá Sathel.
Autorská citace #87
15.6.2007 12:36 - Alnag
Mně by to třeba taky zajímalo, ale chtěl bych pravidla zvlášť a takovou knihu taky zvlášť. Dohromady se mi to představuje strašně těžko.
Autorská citace #88
15.6.2007 12:49 - andtom
Alnag: Souhlas.
Autorská citace #89
15.6.2007 19:36 - wraiths
vsak ja to naznacoval pravidla zvlaste a pak dalsi knihy za uplatu :-).ale to uz prece je....vsal kolik lidi by si to koupilo. je to pro velke spolecnosti rentabilni? no ale treba by se mohl vyrojit nejaky samizdat ;-). zkusim treba naockovat Rytire,ten si stale chce hrat s novinkami.
Autorská citace #90
19.6.2007 16:36 - Jerson
Osobně si myslím, že jestliu jsou v pravidlech obrázky lodí a zbrojí a armádní hodnosti, může tam být stejně dobře ukázka oblečení, etikety a vystupování ve společnosti.
Na druhou stranu jsou světy, které s ženami vůbec nepočítají. Všechno od devatenáctého století zpátky a RPG světy založené na těchto historických reáliích jako obecný příklad. V jednotlivých dobách se to tu a tam lišilo, ale když spočtete zmínky o mužích a ženách, tak to ženy projedou na celé čáře.
V takových případech by bylo o dost lepší konstruovat herní svět, který by nevycházel z historických reálií, a pravidla pro něj by nejspíš musely napsat ženy.
Autorská citace #91
19.6.2007 16:50 - Bajo
No, odcela zajímavé by bylo se podivat na hry nebo svety, ktere tvorili zenske designerky. Me napada treba Nobilis, vite o necem jinem?
Autorská citace #92
19.6.2007 17:04 - Alnag
Designérky... to je zajímavá myšlenka, ale četl jsem tuhle její kritiku v oblasti počítačových her. Jeden člověk se zabýval tím, proč je méně hráček než hráčů počítačových her a samozřejmě tam zmiňoval i mýtus toho, že herní designérky by napsaly hru, která by přitáhla ženské publikum. Ve skutečnosti takové hry vznikaly opakovaně právě s tímto přesvědčení, ale obvykle je nehrál nikdo, protože bohužel mužům se nelíbily a ženy jaksi nepřitáhly. Samozřejmě takhle zkušenost je na papírové RPG přenositelná jen částečně... ale přesto poučná, řekl bych.
Autorská citace #93
19.6.2007 17:12 - Bajo
Mozna, obcne jsem nemel v planu z toho vyvozovat nejake konkretni zavery. Spise me zajimalo, jesltli tam nebudou nejake spolecne znaky, neco zajimaveho, atd...
Autorská citace #94
19.6.2007 17:15 - Alnag
No prošel jsem všechny hry co znám/mám a u kterých jsem si nebyl jistý autorstvím, ale kromě Nobilisu nic. Max. jako spoluautorky u různých světů/příruček DnD - Dragonlance například.
Autorská citace #95
19.6.2007 18:22 - Bajo
Co Serenity?
Autorská citace #96
19.6.2007 18:41 - Alnag
Jamie Chambers? To mi nezní moc žensky...
Autorská citace #97
20.6.2007 07:46 - andtom
Jerson: V Dungeon Master Guide II. je právě přesně to rozepsáno, o čem píšeš: že sice fantasy je pseudostředověk, ale jedna ze základních věcí, která to odlišuje, je postavení ženy ve společnosti. Středověk zná velmi málo rarit, jakou je Johanka z Arku.
Autorská citace #98
20.6.2007 10:36 - Alven
Trochu se vrátím k tomu tématu menstruace, hygienické návyky (čím si utřít pozadí), migréna apod.

Výše uvedené jsou věci, které z principu většina DM řešit nebude a ženy (i muži) se jim budou při hře vyhýbat a to jen proto, že jsou zkrátka herně NEZAJIMAVE. Pořád se to točí dokola - co hře nepřidává na originalitě, neozvláštňuje ji mělo by z ní zmizet, aby hra dostala tempo a spád (jak už jsme o tom mluvili v souvislosti s tématem LASKA VE HŘE)
Je to nuda bavit se o menstruaci (chápu, že ženským je to navíc velmi nepříjemné pokud hrají společně s klukama), proto je lépe ji přeskočit. Jiná věc je, když je někdo takový hráč, že dokáže i menstruaci "zahrát", když jistou labilitu, nervozitu, nepohodlnost začlení do příběhu. To pak může být vskutku zajímavé. Ale takto by musel nejprve přemýšlet sám hráč/ka

(Poznámka: hráč který se na toto ptá mi přijde jako velmi pohodlný s nechutí přemýšlet. Jak asi mohli lidé dodržovat osobní hygienu za starých časů? Prostě v RAMCI MOŽNOSTI. Velký list nebo lopuch, případně řeka nebo potok. Lidé jsou čuňata, a tak to třeba vůbec neřešili. Zprávy ze středověku o hygieně jsou hrozivé. Infekce byly běžné, choroby z nečistoty zřejmě taky. Hráči by tedy měli být v přístupu k podobným "běžným" záležitostem kreativnější a oplývat selskou představivostí).

Migréna by se mohla projevit náhlými výbuchy zlosti, roztěkanosti nebo úplnou nechutí řešit problémy, a tedy by děj posunula. Takže obracet se na DM s otázkou jak je to ve světě s TEMITO věcmi, se mi zdá příliš pohodlné a pro DM dokonce i otravné pokud hráč/ka nemá konkrétní úmysl tyto "běžnosti" nějak zakomponovat do celkového hraní.

Podobně to bude s oblékáním, zdvořilostí atd. Tady samozřejmě už musí být DM nápomocen, hráč si informace nevycucá z prstu. Docela pochybuji, že by příručky o módě ve fantasy hrách přilákaly více žen k RPG. Něco takového zaujme pouze ženy, které by RPG hrály jinak bude mít zbylá většina pocit, že se vrací do svých dětských let a hraje si s placatou papírovou panenkou, které obléká vystřižené šatičky s bílými chlopněmi. Tohle bude brát asi vážně jen utajenou módní návrhářku. Myslím, že ženy jsou zkrátka praktické. Hraní obecně jim asi moc praktické nepřijde a pokud je zajímá móda, pak je zajímá čistě móda a na hraní okolo zase nemyslí.

Lámu nad ženami hůl:-) Sláva těm, které s námi hrají. Vivat!
Autorská citace #99
20.6.2007 12:39 - sirien
dovolím si poznamenat, že třeba mezi Vikingy bylo před christianizací postavení žen docela hodně dobré.
A mimochodem, s tou hygienou to bylo zlé jak kde. Třeba v antice, nebo za středověku u arabů (před muslimskou fanatizací) to bylo vcelku vpohodě, pokud vim
20.6.2007 12:59 - andtom
Alven: Podle mně se díváš se na ženy s despektem. Hraní s panenkama a tak. Docela silná slova. Napiš, jaké RPG hraješ a já Ti v něm najdu hraní na vojáčky, ve vývoji postavy najdu zakořeněnou touhu stát se vůdčím samcem a tak podobně. A proč je v tolika RPG rozebírán zbraňový arzenál? Proto, aby se v tom rochňali hošíci. A to nemluvím o tom, na jakých hošíkovských pudech je postaveno sbírání figurek.
Myslíš u toho všeho na hraní RPG? Myslím, že ano, že se to nevylučuje. Tak proč se smát, když někoho zajímá oblékání. Pohoda.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10611486434937 secREMOTE_IP: 3.133.121.160