[Hledám kritiky] Svět Límnonés

Zdravím zdejší komunitu,
rád bych Vás požádal o názor na koncept mého světa, ve kterém bych později rád hrál Jeskyně a draky.

Svět by měl podporovat různé žánry fantasy, stejně jako stabilní i nestabilní magii. Inspirován je řeckou mytologií, neolitem, dobou bronzovou a železnou v středomoří, objevnými plavbami a Platónovým mýtem o vozatajovi.

Většina k nalezení v tomto Google dokumentu. --> https://docs.google.com/document/d/15lSbaL2xZ3pGxe00G3c5SMFuMUpg_fzUXqkD-UA3KZo/edit?usp=drivesdk
Autorská citace #1
25.11.2021 09:06 - strucky
Slohově super a mimořádně čtivě psané. K obsahu se vyjadřovat nechci - ne proto, že by byl špatný, ale že jsem to zatím jen tak prolétnul. :)
Autorská citace #2
25.11.2021 09:53 - Archimedesfort1
Děkuji. Ještě mi zbývá teda do toho dokumentu přidat poznámky k rasám, co mám bokem, ale jinak by tam mělo být všechno. A pak samozřejmě to budu muset prohlédnout kvůli chybám v pravopise. Nebude toho tam zřejmě moc, ale divil bych se, kdybych to měl úplně bez chyby.
Autorská citace #3
25.11.2021 12:00 - RoVan
První dojem:
Opačný než od Struckyho. Ten styl textu je vhodný pro nějaké flavour texty pro uvedení kapitoly, nebo podkapitoly. Pro předávání informace je to kontraproduktivní i na VŠ nám tloukli do hlavy psát současným jazykem když jde o předání informace.
Myšlenka, že napříč věky se střídají různá období a jde v nich hrát různý styl hry je sice hezká, ale příliš velké sousto. Obecně bych řekl že je lepší specializace na XY, ústřední motiv/tvist a na něm rozpracovat pak nějaké dílčí nápady.

Tady ani nevím v čem by se pro hráče/ postavu lišila hra v Límnonés od dobrodružství třeba v FR.
Autorská citace #4
25.11.2021 14:03 - Archimedesfort1
OK. Pokusím se na vše odpovědět.
Tím stylem textu je myšleno styl, kterým jsem napsal úvodní část nebo vše, co je zatím napsané? Část hned po "1. Úvodem" totiž nemá předat žádnou informaci. Tu má předat text od 1.1. Idea a inspirace

To mi je jasné. Proto bylo v plánu začít dobou námořních objevů (v tomto světě doba bronzová) a ostatní jen načrtnout a třeba je propracovat později.

Rozdíly pro hráče od FR. Když pominu jiná pojmenování, tak mě napadá zatím jen Vnější divočina, tedy komplexy ostrovů vygenerovaných na základě tabulek. Ale děkuji za poznámku. Na tom budu muset zapracovat.
Autorská citace #5
25.11.2021 17:18 - Tarfill
Archimedesforte ,

OK, chceš kritiku, tak to pojďme zkusit trochu konstruktivně.
Pokud se mi link sdílený dokument podařilo správně zobrazit, aktuálně sdílíš asi jen 7 stran nějakého textu, který je pro mě docela dost zmatečný a vlastně nic neříkající.

Archimedesfort1 píše:
Část hned po "1. Úvodem" totiž nemá předat žádnou informaci.

Cože? Pokud nemá předat žádnou informaci, proč tam teda je? Pokud tam je nějaký text, měl by dát alespoň nějakou informaci, což?

Hned v úvodu mi napadá myšlenka: pro koho tohle všechno vlastně píšeš?

Je to pro naprosté nováčky, kteří náhodou zabloudí na Tvůj web? Je to úvod pro nové hráče? Nebo text, který po dokončení hodláš nabídnout všem, včetně těch zkušených, pro inspiraci?

Úvodem
Čas je jako jméno Tvé? Jako jméno vypravěče? Nebo koho? Já to rozumím jako jméno pro vypravěče. Není to trochu divný? To Tě mají hráči oslovovat "Hej Čase, pověz nám, co si máme na příště připravit? Zeptej se tady Časa, jestli jsi uspěl v tom hodu na kostce..." to mi zní fakt divně. Pokud je to jméno pro někoho / něco jiného, pověz mi víc.

Jinak bohužel musím konstatovat, že slovo úvodem mi bohužel skutečně žádnou informaci nesdělilo. Vše je obestřeno mlhou, snažíš se používat hezká slova a spojení, ale v konečném důsledku fakt musím číst dál, protože z úvodu jsem akorát zmatený.

Idea a inspirace
Viz výše. Text se snažíš zabalit rovnou do trojobalu pozlátek, ale když si přečtu celou tuhle větu
Jsou nadáni vyvolenou duší, která poté, co ji vytvořil Řád, prošla v sídle Času portálem u stolu osudu, svázala tím svůj život s dobou, do které vstoupila, přijala tělo a ztratila vzpomínky na život u Času. tak tomu vůbec nerozumím. Ale jako že fakt a ne že bych nechtěl...

Třeba se později dozvím co znamená Řád, jak vnímat Čas, co je stůl osudu a jak jedinci svazují život s dobou. Ale když to na mě vychrlíš takhle na začátku bez většího vysvětlení, nebo vysvětlení natolik barevného, že mám pocit, že si nejdřív musím sehnat nějaké LSD abych pochopil, tak tomu textu fakt vlastně nerozumím, vše je příliš abstraktní.

Atol Civilizace
Možná jsem ve škole nedával pozor, ale fakt jsem si musel vygooglit, co znamená slovo Atol. Jo, prostě to slovo neznám a opět, pokud ho hned na začátku vidím v textu, nemám mapu a nějaké vysvětlení přijde až potom, dělá mi velký problém držet myšlenku, co si mám vlastně představovat. Čímž jsem narazil na důležitou myšlenku:

Nemám mapu.
Pokud čtu o nějakém světě, ale nemám k tomu mapu, je mi navýsost ukradený, když popisuješ jak támhle vystupují hory a támhle další hory, támhle nějaký hranoly, támhle nějaký obrovský atol. Když to prostě nevidím na mapě, je mi popis k ničemu. Teď tomu rozumim jenom tak, že někde je horko, někde teče Melámius, někde je kopa sněhu a někde les...

Extrémy
Mám pocit, že je to svět plný extrémů. Viz výše - někde je hrozný horko, někde je hrozně zima, támhle obrovský hory apod. To má být něco jako sféry nebo další světy? Sféry mě nezajímají, chci hrát v běžném fantasy světě, kterej jsem viděl někde ve filmu, kde můžu někoho sekat mečem a kde můžu sesílat kouzla. Což mi tyhle náznaky extrémů poněkud kazí.

Doby materiálů
Možná pěkné shrnutí dějin, ale tohle si dokáže představit skoro každý školák, který se učil dějepis. Mě tohle zajímá z pohledu hráče - jak se pravidlově projeví, když budu chtít hrát v době bronzové? Co mi jako vypravěč sdělíš, když budu chtít hrát paladina v těžké zbroji a velkou sekerou, ale doba bronzová zpracováním ocelí příliš nehoví? Jak se to projeví na číslech?
Jak se projeví to, když budu chtít hrát v době nestabilní magie? Jak to chceš pojmout mechanicky?
Tohle jsou informace, které potřebuju vědět před tím, než si budu vybírat dobu. Dopíšeš je tam někam? Nebo později do jiné kapitoly?

Prozatimní shrnutí
jako chápu, že spoustu textu budeš ještě přidávat, takže těžko hodnotit polotovar.
Každopádně přijde mi, že se snažíš působit dojmem, jako kdybys daboval úvod do seriálu Herkules nebo Xena - samé tajuplno, legendy, mlhou nastíněné obrysy, ale konečná představa zatím žádná. Na můj vkus je to příliš abstraktní a nedokážu to nijak uchopit a tudíž mě to odrazuje. Ale počkám si na nějaký další text a třeba si ten Tvůj svět představím někdy líp...
Autorská citace #6
25.11.2021 19:02 - Log 1=0
Dobře, začneme pozitivně:
Líbí se mi to roztříštění do ostrůvků, to mi přijde jako moc pěkné ozvláštnění. A protože jsem asi dával ve škole větší pozor, než Tarfill, pamatuju si, co je atol, a dalo mi to pěknou "ostrůvkovou" představu.

Tohle "námořní" téma by mohlo fungovat jako onen sjednocující prvek světa. Ne nějak perfektně, ale funkčně. A pak by se z toho, že se dají hrát různé žánry, dala udělat spúíše přednost.

Ale tím pádem mi přijde zbytečné vymýšlet nějaké věky (a vlastně i nastupující temnotu, když už, vymyslel bych něco originálního, co se qvazicyklicky vrací, předtím to smetlo jedny, může to snést nás!). Ostatně věky se lisí co do žánrů tak málo, že nemají svou vlastní identitu, nakonec je to s nimi ještě pejsko-kočičkoidnější, než s nimi.

Už začínám kritizovat, tak vytknu před závorku, že ten styl psaní je hrozný, pseudo-básnický a divný.

Jako jsem si dokázal pěkně představit moře a ostrovy, tak vykládání o hranolech mi přijde zcela o ničem. Jaké hranoly? Co to je?

Živlová pohoří na kraji světa mi přijdou jako naprosto zbytečné klišé a vůbec bych je tam nedával. A jejich přiřazení se na jednu stranu chce odlišit od Aristotela, na druhou se mu to moc nedaří. Buďto bych si vymyslel nějaké skutečně své dělení, které na Aristotela kašle (nebo bych nějaké fakt jiné převzal), nebo bych konzervativně zůstal u aristotela.

A celé je to takové vágní, takový úvod, který je strašně obecný a nekonkrétní. Což nevadí, ale to fakt úvod, ale dál by to asi chtělo být konkrétnější.
Autorská citace #7
26.11.2021 08:09 - Archimedesfort1
K Tarfill:
Část 1. Úvodem má podat myšlenku mě jako tvůrce o fungování hráčů ve světě a předat ji tak, jak se může a nemusí objevit ve hře, avšak mělo by být možné ji bez problémů přeskočit. Proto to vyjádření, že nemá podat informaci.

Píšu to pro hráče, kteří by měli zájem v tom světě hrát.

Ten první odstavec Idea a Inspirace měl vysvětlit část Úvodem. Každopádně to přepíšu.

Mapa je v plánu, jen jsem se k ní zatím nedostal, protože přemýšlím nad dvěma variantami. Zmapovat Atol civilizace + okrajové pevniny a ostatní ostrůvky nechat na náhodné generaci nebo zmapovat vše.

Ano, hranoly jsou sféry.

V číslech rozdíl neplánuji do doby železné, kde bude na zabití nepřátel potřeba železo/ocel

Nestabilní magie se bude řídit tabulkami podobnými tabulce divoké magie z DnD. Efekty budou od vtípků (poblíž Atolu civilizace) až po vražedné (poblíž hraničních pohoří)

Určitě budu dopisovat.

Jinak děkuji. Log1=0 odpovím odpoledne.
Autorská citace #8
26.11.2021 20:22 - RoVan
Archimedesfort1:

ad. Styl textu - celkově, přijde mi že osciluješ mezi básnickým stylem a osmdesátiletým profesorem historie. Předávání informací viz Tarfil. Mimochodem, i Flavour text předává informaci (charakteristiku, nastínění každodenního fungování světa atp.).

ad. Doba bronzová - jak se to ZAJÍMAVĚ projeví ve hře pro postavy?

ad. Vnější divočina - tím myslíš ty hranoly/sféry? To není zrovna "okamžitý prvek," který ve hře oceníš. Generic fantasy settingů je kupa, když vezmu třeba ty pro DnD tak má (skoro) každý zapamatovatelný výraznou stylizaci - Fantasysteampunk v Eberronu, magické vesmírné lodě ve spacejammeru, Psionika, zničující magie Dark Sunu a transdimenzionální melting pot Planescapu.
Jasně nemusíš jít do takových extrémů, ale co chci říct je dobré mít tam něco co dělá to prostředí unikátním/zajímavým.

Zbytek co mě napadl tak už rozepsali ostatní, tak snad jen poslední připomínka ke stylu textu - koherence a struktura text. Zkus popisovat z dálky a pak jít do detailů od obecného ke konkrétnímu, teď mi to přijde chaotické.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14700102806091 secREMOTE_IP: 35.153.166.111