[blog] Metagame

Blog Metagame se primárně věnuje teorii, úvahám a recenzím. Zeměření je podle aktuální nálady autora, momentálně převažuje zaměření na původní DnD, retroklony, old school, pulpová fantasy, s občasným přesahem do neovějších edicí, jiných systémů apod.

V prvé řadě sem budu házet odkazy na každý nový článek a případně cokoliv dalšího, co bude souviset.

Budu rád za jakékoliv reakce i odezvu ať už zde nabo přímo na blogu.
Napsal: Bajo
Autorská citace #20
8.2.2012 23:31 - skew
Nejsem si jistej jestli to je lepší nebo ne, derp.
Autorská citace #21
8.2.2012 23:50 - ShadoWWW
skew: Je to lepší.
Autorská citace #22
9.2.2012 00:02 - sirien
jo, docela dost
Autorská citace #23
9.2.2012 00:11 - alef0
Ešte posuň tie dĺžne v Malování tam kam patria a bude to dokonalé :-)
Autorská citace #24
9.2.2012 09:44 - skew
Um... co jsou to 'dĺžne' ?
Autorská citace #25
9.2.2012 11:05 - klaymen
skew píše:
Um... co jsou to 'dĺžne' ?


V cestine su to "čárky", teda tie srandovne ciarky nad dlhymi hlaskami :)
Autorská citace #26
9.2.2012 12:26 - alef0
Takto:
Autorská citace #27
11.5.2012 11:43 - Bajo
Autorská citace #28
11.5.2012 11:45 - Alnag
Bajo: Škoda, že neděláš i srovnání s remakem tohoto (a event. dalších). Mne tak napadlo.
Autorská citace #29
11.5.2012 12:11 - Gurney
Bajo: B1 jsem komplet přečetl a pak ho i nějakých osm hodin vedl (nedošlo bohužel na návštěvu samotných jeskyní) a musím říct že tolik nadšení pro něj zdaleka nemám. Namátkou je to dost nepřehledné, pro samotné vedení hry by si skoro člověk potřeboval tem modul vlastně celý přepsat do vlastních poznámek a nemůžu se zbavit dojmu, že kdekoli píšeš o atmosféře, tak si do toho něco projektuješ, protože jsou to z velký části suchý staty + rekace prostředí na nejpravděpodobnější situace. Pokud nestrávíš fakt hodně času tím že si to celý oflufuješ a hlavně doplníš motivace NPC (já měl místo všech goblinoidů různý piktský kmeny co chystaly útok na pevnost) je to neuvěřitelně suchý, náhodný a demotivující prostředí, ve kterým se toho až na nějaký ztracený kupce vlastně nic neděje a panuje tam takovej nudnej status quo.

Chápu že máš možná dojem, že tohle je ten pravý oldschool, ale že už na počátku rpg vznikly věci jako Tékumel naznačuje, že pořádnej příběh patřil do rpg už tehdy.
Autorská citace #30
11.5.2012 15:16 - Bajo
Alnag: remake jsem žádny bohužel nečet, tekže srovnat nemůžu, jinak bych to určitě udělal.

Gurney: No vycházím ze zkušeností s hrou (cca 3-4 sezení). Modul jsem teda přečetl několikrát, a pár poznámek udělal, ale to podle mě vyžadují všechny moduly. Přečíst určitě nestačí. Možná je to věc osobního stylu, ale zase tak velký problém jsem s tím neměl, i když ideální to nebylo, mouchy občas byly. Nepřehledné je to zejména po prvním přečtení. Ale to je problem většiny takto rozsáhlých, předpřipravených dobrodružství, které si člověk neudělal sám. Možná sehrálo roli i to, že už to byl několikáty modul, co jsem vedl, takže jsem trochu tušil ,jak se připravit a na co si dát pozor. Moje zkušenost říká, že míra připravy (počet přečtení, promyšlení a poznámek) výslednou kvalitu ovlivní, nicméne je to v samotném modulu řečeno. Viz také to co řešíme s Markusem pod článkem v kometářích.

Co se příběhu týče, nemyslím si že to je příběhový modul. Netváří se tak, ani jsem to nikde netvrdil. Atmosféra nemusí nutně znamenat jen příběh, takže toto podle klidně může být ten pravý odlschool, bez ohledu na to že jich může být více druhů a že pořádný příběh byl už od počátku RPG. Pokud někdo chce vyloženě příběhové fantasy, lepší bude určitě ten Tekumel, Stormbringer nebo Runequest. Tohle je klasický dungeoncrawl.

Každopádně každému bude může určitě vyhovovat něco jiného.
Autorská citace #31
11.5.2012 15:36 - Vojtěch
To s tím čtením a úpravami mohu jen potvdit.
Autorská citace #32
11.5.2012 16:26 - Gurney
Bajo: S tou přípravou - docela ba mě zajímalo jak jsi to vyřešil, já skončil u pdfka se zatrhnutýma důležitýma věcma (co se kde nachází a tak) a horou poznámek, z dnešního pohledu bych si to asi spíš vytisknul a všechno psal do toho. V tomhle ohledu mi na tom možná nejvíc vadilo že zatímco ty nejmíň podstatný věci tam byly vždycky a jenom ten text znepřehledňovaly (staty 1HD goblina, který bych si doplnil sám během dvou vtěřin), tak důležitej fluff (včetně toho jak přesně vypadaj a dají se odhalit důležitý prvky prostředí, pasti a tak) tam občas chybí nebou jsou shrnuty do něčeho jako "1-2 na 1d6".

Co se týče té atmosféry, myslím si že je jí tam naprosté minimum (obzvlášť když píšeš o "silném duchu osudovosti boje řádu a chaosu" mám dojem jako bych četl ten článek o sexuálním podtextu Mrazíka). Samotný ten modul je prostě pevnost, v níž s vlastně nic moc neděje a dungeon s partami goblinů, ve kterým maximálně jedna skupina vybije (nebo se spojí s ) druhou, přičemž tyhle dvě místa spolu vlastně ani nijak neiteragují. Teprve práce GMa, který si to přečte a dá si tu práci doplnit fluff a vklad hráčů při hře samotný tomu dávaj atmosféru.

Jinak nechci B1 shodit, jako takový základ pro vytvoření zajímavého prostředí je to fakt dobré a s GMem ochotným fakt si vyhrát s "offlufováním" všeho a dodání motivací NPCčků z toho může vzniknout opravdu skvělá hra na mnoho sezení. Nemluvě o tom že některé pasti a gobliní vychytávky jsou fakt rafinované.
Autorská citace #33
14.5.2012 16:23 - Bajo
Gurney: Měl jsem to v tištěné podobě a pár nalepovacích štíttků na některých místech, nebo poznámky tužkou.

Jinak kromě pár droboností nový článek srovnání DrD a Mentzerovi revize basic DnD známé jako BECMI. Nevím na kolik zajímavý pro "nearcheology" nebo nedračákysty, ale i tak :-)
Autorská citace #34
14.5.2012 16:38 - ShadoWWW
Bajo: Vyjednávání o licenci nenarazilo na cenu, ale na to, že TSR Martinovi ani neodpovědělo na dopis (nějaká malá postkomunistická země nebyla pro TSR vůbec zajímavá). Na cenu narazilo až vyjednávání o překladu GURPS, kde Altar odpověď dostal, ale kvůli ceně licence bylo nemyslitelné to přeložit.

Podobnost vycházela taky z toho, že v roce 1991 si nikdo nedokázal představit RPG založené na jiných principech než D&D, protože právě BECMI (speciálně Beginer set) byla jediná pravidla, která si Martin dovezl z USA a nic jiného tu tenkrát nebylo.

Každopádně díky za předhledný a moc pěkně napsaný článek!
Autorská citace #35
14.5.2012 16:41 - Bajo
Díky za upřesnění, nechceš to hodit do komentářů pod blog?
Autorská citace #36
14.5.2012 19:54 - Alnag
Bajo: Tvůj článek přinejmenším námětem připomíná jeden můj starší blog. ;-)
Autorská citace #37
15.5.2012 11:05 - Bajo
No vida, to jsi mě už kdysi předběhl, snad alespoň čas doháním podrobností :-) Očividně je podobnost prvidel dobry materiál na analýzu :-)
Autorská citace #38
15.5.2012 12:49 - ShadoWWW
Vždycky mě zajímalo, jestli nevidění (krvavá hrůza, savá hrůza, mlčící hrůza atd.) byly taky pouze doménou DrD, nebo mají nějaký ekvivalent v D&D?
Autorská citace #39
15.5.2012 15:33 - Vojtěch
Ty bych řekl, že jsou vykrádačka ze Zeměmoří - jmenovitě Atuánské hrobky.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Bajo

Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies
Spoluautor českého příběhového RPG Střepy Snů

Jméno: Pavel Kechajov
Věk: 30 let
Bydliště: Brno
Studium: Religionistika FF MUNI
Oblíbené filmy:CSFD
Oblíbená beletrie: Malý Princ, Alenka v říši divů, Anatém, Jméno růže, J.R.R...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10144090652466 secREMOTE_IP: 18.116.42.208