Tvůrčí vlaštovky

O tvorbě systémů, světů a dalších věcí se tady na Kostce popsala už hora elektronického papíru. Vzhledem k tomu je zde řada lidí, kteří, aspoň teoreticky a nezřídka i v praxi, se s něčím takovým setkali či střetli.

I já sám jsem za svou "kariéru" na poli fantasy leccos vytvořil a není toho úplně málo; namátkou půl tuctu světů, několik úprav pravidel různých systémů a do dnešního dne 5 knih (4 z Ornilie a 1 ala Jiří Kulhánek).

Samozřejmě cílů, které jsem si vytkl, bylo a je mnohem více.
Mezi jinými mám dva, k jejichž realizaci mé samotné síly nestačí a bez pomoci zvenčí k ní ani nedojde. Proto jsem se rozhodl zveřejnit záměr tady na Kostce s tím, že se možná najde někdo, kdo bude chtít (a mít čím) přispět "troškou do mlýna".


Stíny Xyhtropacu

První projekt byl zamýšlen jako on-line hra, tzv. "onlajnová gamesa" klikacího druhu. Počítá se v ní s tvorbou postavy a její následnou existencí v "modulu" sestávajícím z části světa Ornilie, která bude blíže popsána. V tomto rozsahu bude postava moci procházet z jedné "lokace" do druhé, prozkoumávat je, interagovat a řešit konflikty.

Předesílám, že mám člověka, který dokáže programovat, takže je schopen převést myšlenky do scriptu.

Hledám však někoho kdo je schopen vymyslet (případně dodat práva k již existujícímu) hernímu systému (míním čistě herní mechaniku - staty postavy a NPC, mechanika konfliktů atd.).
Vzhledem k tomu, že se nejedná o PnP, může býti mechanika i složitější, nebo pokrývat i rozsáhlejší škálu (např. d100) s tím, že zlepšování ve velkém rozsahu je lepší (hráčům to déle vydrží) a to že posun o jeden stupeň nic neznamená není v kontextu tak důležité.
Tento "designér mechaniky" je pro další pokrok v projektu klíčovou postavou.
Přivítím nicméně i zdatného kreslíře pro ilustraci eventů a lokací a i další talenty, pokud mají čím přispět.

Projekt je zamýšlen jako komerční; tedy v případě neúspěchu nedostanete nic, v případě úspěchu podíl na zisku.


Ornilia Path

Druhý projekt je pokus vytvořit něco jako Adventure Path ze světa Ornilie. Zde mohu dodat kompletní popis části světa, v němž se příběh odehrává, zápletku i způsoby řešení (návod pro GM jak v příběhu postupovat), popisy NPC a prostředí.

Sháním někoho, kdo je obeznámen s herními mechanikami natolik (klidně i více lidí), že bude schopen přizpůsobit popisy NPC a případné další věci rámci několika nejpoužívanějším mechanikám (DnD edice X atd.).

Projekt je opět komerční, tedy platí totéž co předtím - když to někdo koupí, bude podíl na zisku. Na rozdíl od prvního projektu nelze však očekávat nic podstatnějšího, alespoň ne zpočátku.
Napsal: DenGrasse
Autorská citace #1
16.3.2012 17:51 - York
Ad Stíny Xyhtropacu:

K návrhu herních mechanik je potřeba trochu víc informací o tom, co bude jejich cílem, například:

- bude se v té hře bojovat? Bude boj dokonce stěžejním prvkem? Nebo o jakých konfliktech je řeč?

- jak bude vypadat a fungovat herní engine? Je docela rozdíl mezi textovou hrou, 2d hrou a 3d hrou, ale taky mezi 1st person a isometrickým pohledem.

- co mají PC a NPC umět? Jak se tyto schopnosti mají ve hře projevovat? Jak se mají zobrazovat?

- má vyhodnocovací systém co nejvíce zohledňovat akce (a tedy schopnosti) hráče (třeba jako Quake), nebo raději schonosti hráče co nejvíce odstínit a zdůrazňovat schopnosti postavy (postava se netrefí, protože má moc nízkou přesnost, nikoliv proto, že by hráč vypálil mimo), nebo něco úplně jiného?

Jinými slovy: Trochu se rozepiš.

PS: U počítačové hry se něčím takovým jako kostkami a jejich rozsahy nemusíš zatěžovat vůbec (pokud tedy nechceš herní systém přiblížit hráčům tím, že bude podobný nějakému stolnímu RPG). Opravdu důsledně ale doporučuju striktně se držet integerové aritmetiky (žádné floatové výpočty).
Autorská citace #2
16.3.2012 18:11 - DenGrasse
York:

- ano, ve hře se bude bojovat. Boj bude stěžejním prvkem. Jako konflikty jsou nicméně míněny prakticky všechny činnosti, kdy je nutno vyhodnotit akce více zapojených postav (včetně NPC). Typickým příkladem je např. skrývání versus schopnost odhalení, tedy cokoli vyžadující kontrastní test.

- herní engine si já osobně představuji jako textovou hru (zvažovány jsou i překliky na 2d hru typu "posuň panáčka" (např. Temnota)). Hráč by měl jednat za postavu. Příklad:

Lognu se do hry.
"Jsi v lokaci Severní ulice, poblíž hospody".
Volba: odejít z lokace.
"Kam chceš z lokace odejít?"
Volba: severním směrem (pryč z města).
"Vstupuješ do lokace Včelí louka".
Volba: prohledat lokaci.
"V lokaci vidíš cestu vedoucí severním směrem, několik včelínů a louku plnou květin.
Tvé bystré smysly odhalily, že v lokaci se kdosi skrývá, přímo za včelínem. Pozoruje tě."

- PC by měly mít nějaké vlastnosti (typu Síla atd.) a dovednosti (typu Boj s mečem atd.). Tyto schopnosti by měly mít číselné ohodnocení, které bude sloužit jako základ pro výpočet úspěšnosti při jejich použití.
Příklad:
"Postava za včelínem si všimla, žes ji odhalil."
Akce systému: porovnání iniciativy (prohrávám).
"Vidíš jak zvedá luk a střílí po tobě šíp."
Volba: pokusit se vyhnout šípu (neúspěch).
Akce systému: vyhodnocení zásahu šípu (neúspěch).
"Šíp tě minul."
Volba: zaútočit na střelce mečem.
"Tasíš meč a vrháš se na zákeřného střelce.
Ten odhazuje luk a chápe se sekery."

- Podstatné mají být schopnosti postavy - tedy číselné ohodnocení. Zapojení hráčské invence se nebráním, ale jen obtížně si umím představit jak ji zprogramovat.
Jinými slovy, hráč volí akce (v ovládání). Mechanika určí jejich výsledek dle vlastností, dovedností a modifikátorů.
Autorská citace #3
16.3.2012 18:35 - York
Hmm, komerční MUD, to zní jako hodně odvážný projekt ;-)

V první řadě každopádně doporučuju seznámit se s s existujícími hrami tohoto typu (MUDy jsou vůbec nejstarší online hry, některé z nich běží už víc jak 10 let).
Zkusit můžeš například: telnet brutusmud.net 4444

Zrovna BrutusMUD je derivátem CircleMUDu (volně ke stažení a libovolně modifikovatelný základ), což je poměrně důsledná implementace pravidel AD&D. Problém možná bude stáří kódu (a tedy neobjektový přístup), ale jako inspirace se to určitě hodí a dost možná bude existovat něco podobného v novějším vydání - každopádně nemá smysl implementovat něco, co už je implementované (a už vůbec ne vymýšlet něco, co už je vymyšlené).

Pak se můžeme vrátit k problému herního enginu :)
Autorská citace #4
19.3.2012 13:33 - DenGrasse
To je otázka na programátora a toho budu obtěžovat až budu vědět, co tam chci mít...
Autorská citace #5
19.3.2012 14:18 - York
DenGrasse píše:
To je otázka na programátora


Není.

Představ si to asi tak, jako kdyby se tady na kostce někdo čerstvě zaregistroval a přišel s tím, že by rád navrhl stolní hru, kde se bude společně odehrávat nějaký příběh a možná se tam budou vyhodnocovat nějaké činnosti (včetně boje) za pomocí hodu kostkou (třeba dvacetistěnnou). A chtěl by pomoct s návrhem herních mechanismů, které by mohly obsahovat například popis postavy pomocí nějakých vlastností...

Tohle je něco podobného. Tys tu víceméně podobným způsobem popsal MUDy, a to navíc tak, že jsem z toho získal pocit, že jsi nikdy žádný MUD nehrál. To, co se snažím navrhnout, je, aby ses s tím trochu seznámil, abych nemusel popisovat a vysvětlovat základní a léty prověřené principy tohoto druhu her.
Autorská citace #6
19.3.2012 17:44 - DenGrasse
Zjevně si nerozumíme.

Systémy DnD, Drd atd. znám. Pro zamýšlený projekt je nelze použít.
Je třeba vytvořit vlastní, nebo získat od někoho kdo nějaký již vymyslel, svolení jej použít. Studium pravidel jiných systémů mi odpověď neposkytne.
Autorská citace #7
19.3.2012 18:00 - York
DenGrasse píše:
Systémy DnD, Drd atd. znám.


Ale neznáš MUDy, a přitom chceš vytvořit něco hodně podobného. A já se ti snažím vysvětlit, že to je podobné, jak bys neznal žádné RPG a chtěl vytvořit něco hodně podobného. Ano, jde to, ale budeme tady objevovat něco už dávno objeveného :)

Ale jak chceš, můžu to klidně vzít z druhého konce a začít strohou matematikou a tím, jak ji používat a nepoužívat.
Autorská citace #8
19.3.2012 18:10 - DenGrasse
Pořád si myslím, že to o čem hovoříš je někde v druhém levlu; na nějaké úvaze jak převést systém do uživatelského rozhraní.

Jak mi pomůže to, že si zahraju MUD postavený na pravidlech např. DnD v tom, abych kreoval vlastní systém, od DnD rozdílný?

Určitě se lze inspirovat v interface, v grafice a co já vím v čem ještě (což může být jak užitečné tak zbytečné).

Asi nerozumím přesně tomu co sděluješ. Pokud jsi z Prahy nebo do ní jezdíš, můžem to někdy probrat v hospodě.
Autorská citace #9
19.3.2012 18:21 - Colombo
DenGrasse York má pravdu.

Když chceš udělat hru podobnou fotbalu, nenaučíš se jen pravidla fotbalu, ale i si ten fotbal zahraješ.
Když chceš udělat nějaké RPG, tak si zahraješ RPGčka. Aby jsi viděl, co vlastně chceš dosáhnout a jaké to má háčky.

Když chceš udělat multiplayer textovku, které se říká MUD, bylo by vhodné si nějaké MUDy zahrát, ať víš, do čeho jdeš a jakto bude vypadat.
Autorská citace #10
20.3.2012 00:30 - Shako
DenGrasse: Jsem v Praze a MUDy znam. Jeslti ti to stale neni jasne, co ti tady kolegove sdeluji, tak si nejaky vecer na hospodu najdu. Protoze mam pocit, ze je to doslova jeden o voze a druhy o koze.

Ale zkusim to jeste jednou... :) MUD neni neco jako implementace DnD do pocitacove hry. MUD je proste zanr PC her, stejne jako MMORPG, FPS, RTS (kdyz jsme u tech zkratek) - muzes to sice postavit na nejakych pravidlech nebo v nejakem svete, ale podstata (cilova skupina, ovladani, ocekavani hracu...) zanru se tim nijak nezmeni.
Autorská citace #11
20.3.2012 08:19 - Wild West
Den Grasse:
1) Jak tě tak delší dobu pozoruju, jsi kreativní velmi podobným směrem, jako já. Vypravěč, GM, tvůrce světů. Nikoli matematický génius a tvůrce systémů.

Pročež netuším, proč se tvoje ambice vrhají tímto neočekávaným směrem. York má úplnou pravdu - MUD je něco, co už existuje, a je absurdní jít a vynalézat to ještě jednou vedle. Buď zjistíš, že to, co vynalézáš, tu už někde je hotové a dokonce k volnému použití (existuje modding, nevím, jestli i v MUDech), nebo tě to hotové přinejmenším ovlivní a ušetří ti kupu práce a omylů.

2) Druhá podivnost je, že MUD, čili něco jako "odklikávací gamebook", je takový zvláštní mezistroj, který věda postupně překonala - místo gamebooku se spíš hraje plnohodnotná RPG, místo MUD se dnes hraje CRPG na computeru, protože je to jaksi interaktivnější a dává to hráči podstatně víc možností.
Oživovat MUD je jak oživovat fonograf a cameru obscuru.

3) Konečně, osobně bych se na MUD necítil, protože je to vlastně samý dialog. Ne každý literární talent je dramatický, pravil kdysi jeden z mých velkých učitelů. Takže ti asi v tomhle moc nepomohu.
Autorská citace #12
20.3.2012 10:54 - York
Wild West píše:
2) Druhá podivnost je, že MUD, čili něco jako "odklikávací gamebook", je takový zvláštní mezistroj, který věda postupně překonala - místo gamebooku se spíš hraje plnohodnotná RPG, místo MUD se dnes hraje CRPG na computeru, protože je to jaksi interaktivnější a dává to hráči podstatně víc možností.
Oživovat MUD je jak oživovat fonograf a cameru obscuru.


MUD může vypadat různě, odklikávací gamebook je jedna z možností, online hra srovnatelná například s WoW je další možnost a určitě by se dalo najít i spousta jiných. Právě proto je dobré si ujasnit, jak to má vypadat a jak se to má hrát.

MUDy jako takové určitě nejsou překonané z pohledu gameplaye, jsou překonané z pohledu herního rozhraní - grafika prostě brutálně válcuje text. Na druhou stranu co se týče vývoje má text hodně zásadní výhody - hru v něm dokáže vytvořit i někdo bez jakéhokoliv výtvarného nadání a vývoj herních mechanismů je taktéž mnohem levnější a rychlejší.
Autorská citace #13
20.3.2012 10:59 - Wild West
York:
Píše:
grafika prostě brutálně válcuje text

Přesně tohle je můj laický dojem, s velmi povážlivými důsledky na komerční plány, které mistr naznačuje nahoře.
Neodvažuji se hádat, kolik se takové věci dá dneska prodat. Pakliže se navíc zřejmě bavíme o češtině.
Autorská citace #14
20.3.2012 13:11 - DenGrasse
WW: vrhám se nato z popudu svého programátora :-)))
Ta představa je spíš textovka křížená s 2d hrou; jak to dopadne v reálu (pokud vůbec nějak), je ve hvězdách.
Jinak, ani s matematikou jsem na tom nikdy nebyl špatně; co se týče systému, sestavil jsem vlastní pravidla pro PnP strategickou hru Imperia (k6 a čtverečkový papír), kterou osobně považuju za dobře navrženou (popis byl myslím uveřejněn na RPGF) a dělal jsem "home" verze, tzn. v podstatě redesign, DrD prvních verzí, verzi Shadowrun pro fantasy svět a nedokončené či zamýšlené jsem měl redesign pravidel pro Warzone a Warhammer. Takže i to mám v portfoliu :-)))

Žánr snad chápu; to jestli se tomu říká MUD, PUD nebo FUD, nehraje zas takovou roli. A ano, umím si představit i to, že myšlenka je sama o sobě nesmyslná nebo bez naděje na úspěch. To se stává.
Myslím si, že si všechny tyhle připomínky (byť nepochybuji že jsou myšleny dobře!) jsem v zásadě uvážil před tím, než jsem Vlaštovky sepsal. Mám určitý záměr, jak do toho vnést komerční prvek - princip "prodá se toho tolik a tolik ks" považuji pro tento případ za nepoužitelný.
Co se týče grafiky a PC, předpokládám, že "main" uživatelé si jej budou pouštět na telefonu nebo tabletu či jak se tomu říká.

Pokud máte za to, že projekt je nesmyslný, stačí se ho nezúčastnit :-) Proto jsem napsal, že hledám někoho, kdo se na to cítí. Pokud se nenajde nikdo, i to o něčem vypovídá.

Shako: nabídku beru, jestli trvá písni mi prosím do PM
Autorská citace #15
20.3.2012 13:20 - Colombo
DenGrasse píše:
verzi Shadowrun pro fantasy svět

Nezveřejnil si to? Kdysi jsem viděl takovou konverzi s obrázky ras z Baldur's gate.
Autorská citace #16
20.3.2012 13:24 - Wild West
Den Grasse:

neodvážil bych se tvrdit, že projekt je nesmyslný. Nadhodil jsem jen jisté pochyby, které, pakliže jsi je uvážil, máš zřejmě vyřešené.
Pokud jde o SW pro tablety a telefony, pak se tiše plížím pryč, zcela nedotčen jakoukoli znalostí nebo zkušeností. Tady může být leccos jinak.
Autorská citace #17
20.3.2012 13:25 - DenGrasse
Colombo: to asi nebude ono, ale takových konverzí po nětu běhalo víc.
Já se v zásadě omezil na malou změnu v mechanikách a pak spoustu věcí vztahujících se spíše k settingu.

Většinu toho můžeš stáhnout tady:

http://forum.gramarine.net/download/file.php?id=5

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10952711105347 secREMOTE_IP: 18.234.139.149