Projekt Void

Void: Sci-Fantasy je česká RPG hra, poprvé vydaná v roce 2012. V roce 2020 vyšla předělaná verze 2.0, která již nese název Void: Science Fantasy.

Kombinuje žánr fantasy a sci-fi, to vše v „grimdark“ hávu temnoty, beznaděje a utrpení, kde hlavní roli hrají nekončící války, intriky a korupce. Hra toho plně využívá a tak nabízí především drsnou akci a boj ve všech jeho rozmanitých formách, kde skutečně jde o život. Pravidla jsou jednoduchá, inspirovaná wargamingem a bez zbytečných komplikací. Gamemaster i hráči mají k dispozici nástroje, které jim dovolují vytvářet nekonvenční kombinace a prožít napínavá a nebezpečná dobrodružství. Koneckonců, pokud hráč svoji postavu řádně nepřipraví na všechny hrozby, smrt ji může dostihnout poměrně rychle. Je tu nepřeberné množství zvláštních schopností, předmětů, zbraní a dopravních prostředků, takže postavu lze dobře přizpůsobit každé taktice, každému protivníkovi.

Void: Science Fantasy má vlastní svět, který je prostorově i časově dosti rozsáhlý a inspirativní. Má mnoho dějových linií, na které lze snadno navázat. Hlavní zápletkou je boj spásného Světla proti korumpující Temnotě. Když byla galaxie zmítána obrovskou válkou mezi stoupenci dvanácti bohů Nebe a dvanácti bohů Pekla, pětadvacátý bůh se rozhodl obětovat svůj život, aby ji ukončil – tím, že přivede zlo tak hrozné, že se proti němu budou muset všichni spojit. Na místě jeho smrti vznikla Trhlina do Prázdnoty, ne-prostoru za hranicemi vesmíru. Z ní začala vyvěrat Temnota, která se brzy zformovala v pětici Temných bohů s jediným posláním – pohltit všechny duše. Válka mezi Nebem a Peklem sice oficiálně skončila, mír mezi galaktickými frakcemi však nenastal. Technologicky pokročilí lidé Černých říší bojují s magicky nadanými lidmi z Bílých říší, zatímco obě skupiny jsou pod útokem lidí Šedých říší, kteří je považují za separatisty. Orkové vedou bleskovou válku proti těžebním klanům trpaslíků, hobgoblini jsou v zákopové válce s průmyslově orientovanými gnómy a goblini provádí své partyzánské akce proti zemědělským půlčíkům. Vznešení elfové fanaticky oddaní Nebi pokračují ve svaté válce proti Temným elfům, kteří jsou slepě věrní Peklu. Lesní elfové, kteří se této války odmítli účastnit, odešli do exilu, kde se však dostali do konfliktu s xenofobními ursary. Felirové a canirové spolu vedou kruté predátorské bitvy o suroviny a teritorium. Mocní Titáni – trollové, zlobři a obři – se snaží vybudovat velké říše na troskách impéria svých dávných pánů, při tom však musí bojovat o cenné otroky. Mezitím armády Temné ruky pomalu postupují a dobývají jeden planetární systém za druhým. Zdá se, že vyhasnutí veškerého Světla se neodvratně blíží.

Přehled toho, co zatím vyšlo:



Základní kniha
Základní kniha pravidel. Dovoluje hrát za žoldnéře – nájemné bojovníky.
Verze 2.0 je rozdělena na jednotlivé kapitoly:
- Systém
- Tvorba postavy
- Dovednosti a vybavení
- Zápasník
- Střelec
- Technik
- Lékař
- Kouzelník
- Kněz
- Infiltrátor
- Víra a korupce
- Mise
- Zbraně
- Implantáty a talismany
- Zvířata
- Protivníci
- Dopravní prostředky
- Svět

Výcvikový tábor
"Demoverze" hry, která na pouhých třiceti stránkách obsahuje ta nejzákladnější pravidla. Ke stažení ZDE

Triskelion
Příručka pro hry Trilogie Void, která se zabývá Triskelionem. Ke stažení ZDE

Hrdinové říší 2.0
Příručka přinášející pravidla pro hraní dalších kariér (mimo žoldnéře a plenitele) a také vůdců organizací i vládců říší, což je užitečné především tehdy, když postavy získají mnoho bodů zkušeností a velké bohatství. Kromě toho obsahuje pravidla pro tvorbu základny. Ke stažení ZDE

Arzenál zkázy 2.0
Příručka zaměřující se na další vybavení, brnění, zbraně, implantáty a talismany. Ke stažení ZDE

Temná ruka 2.0
Příručka pojednávající o silách Temnoty. Dovoluje hrát za plenitele, „temnou“ obdobu žoldnéřů. Jsou to krvelačné bandy upírů, vlkodlaků, nemrtvých, mutantů a zatemnělých, jejichž úkolem je získávat duše smrtelníků pro Temné bohy. Ke stažení ZDE

Nespoutaná magie 2.0
Příručka zaměřující se na další kouzla resp. psi-síly. Ke stažení ZDE

Velkolepé zázraky 2.0
Příručka zaměřující se na další rituály resp. seance. Ke stažení ZDE

Smrtící divočina 2.0
Příručka obsahující nová zvířata a rostliny. Je tu také uvedeno vybavení, které je možné zvířatům přikoupit a zvýšit tak jejich efektivnost v boji. Ke stažení ZDE

Grimdark karty 2.0
Grimdark karty jsou herní pomůcka, která zajišťuje, že hra bude mít atmosféru v grimdark stylu. Ačkoliv jsou primárně navrženy pro hry trilogie Void, je možné je použít v kterémkoliv jiném stolním RPG. Ke stažení ZDE


Příručky dosud ve staré verzi:

Apokalypsa
Příručka týkající se přírodních katastrof, zbraní hromadného ničení, mocných kouzel a rituálů. Nabízí mnoho možností totální destrukce a zkázy, které gamemaster může použít jako pozadí zápletky a hráči jako „eso v rukávu“ proti těm nejmocnějším protivníkům. Ke stažení ZDE

Ocelové bestie
Příručka zaměřená na bojové dopravní prostředky, jejich modifikace a přídavné vybavení. Obsahuje Lodní deník, ve kterém si hráči mohou udržovat přehled o svém námořním, oblačném či vesmírném plavidle. Ke stažení ZDE

Zuřící bohové
Příručka o astrálních služebnících bohů - dovoluje za ně hrát již od začátku. Kromě toho se zabývá vírou smrtelníků a obsahuje také vzácné vybavení pro křižáky. Ke stažení ZDE

Nelítostné armády
Příručka obsahuje pravidla pro boj oddílů i pro velké bitvy armád a flotil. Jsou tu popsáni také noví bojovníci majoritních ras. Ke stažení ZDE

Kolébka života
Příručka obsahující pouze popisy nejvýznamnějších a nejzajímavějších míst galaxie. Spolu s ní je k dispozici také galaktická mapa. Ke stažení ZDE

Šedé stíny
Soubor předpřipravených misí, který je vhodný pro začínající Gamemastery. Ke stažení ZDE
Napsal: Gediman
14.10.2009 16:24 - Lotrando
Nachtrose: Když zanedbáš vliv šťastných a nešťastných čísel.

Takže když máme výsledek, můžeme si povídat jak transparentní je tohle pro hráče. Jak může odhadovat své šance a proč je "hod na obranu nesmysl".
14.10.2009 16:27 - Gediman
Píše:
Mám otázku Gedimane, opravdu si myslíš, že bez předchozích zkušeností, až už vlastních nebo cizích, které třeba tady očividně odmítáš, jsi schopen vytvořit jak fluffově, tak mechanikami funkční systém robustní podobně jako DnD, DrD atp.? Opravdu si myslíš, že jsi schopen si k tomu všemu sednout a udělat to napoprvé? Tím myslím i třeba za týden nebo měsíc. Vem si Jersona, ten se v tomto oboru sám vzdělává, čte teoretické články, zkušenosti profesionálních tvůrců a svůj systém piluje už 12 let. Opravdu si myslíš, že jsi ho schopen za týden předběhnout? Sám?

Chyby se neodstraní tak, že se budou ignorovat. Nemůžeš něco přejít jen tím "Mi se to tvoje řešení nelíbí.", když je navrhované řešení jen jeden z mnoha příkladů, jak by to třeba možná taky šlo udělat. Opravdu si myslíš, že to takhle zvládneš? Systém "pro všechny" vytvořený jen s jednou družinkou?



J
14.10.2009 16:47 - Element_Lead
No, co dodat :-)
14.10.2009 16:50 - Merlin
teda...ještě by se to dalo napravit, pokud by postava zaútočila ztečí...pokud by se úspěšně rozběhla a běžela by rychlostí dejme tomu 70, tak by zranění v případě zásahu mohlo být zajímavé. Pravda, pokud by nepřítel uhnul, zastavení by bylo delší, ale tak to se v pravidlech neřeší, takže by nejspíš zastavil na místě
14.10.2009 16:56 - Gediman
+ vemte v úvahu dvě imho taky podstatné věci.

1. k ničivosti se připočívává síla
2. ničivosti zbraní a kvality pancéřování jsou jen kvůli příkladu a samozřejmě nejsou definitivní.

Naopak Zteč je schopnost jen pro Zápasníka.
14.10.2009 17:01 - Lotrando
Merlin: zas by mohl začít rovnou utíkat, když započítám kinetickou energii jako bonus na hod proti agility, tak to mám v kapse.
14.10.2009 17:22 - Merlin
Lotrando: aha..to je fakt...jenže co když si nehodím agilitu...mám pak zakázáno opustit bojiště...sice nevadí, že už jsem 100 metrů od nepřátel..prostě musím bojovat
14.10.2009 18:20 - Jerson
Co ten příklad boje? Bude, nebude?
14.10.2009 20:49 - Lokken
OK, dal jsem si tu PRÁCI a pročetl ty kvanta textu co tu jsou i pravidla(ikdyž většinu jsem jen proletěl). Pár poznámek z mé strany k této diskuzy:

Gedimene:

PROČ jsi sem dal tahle pravidla? Chceš, aby je lidé kritizovali a pomáhali ti s jejich vyladění?
Jestli ano, tak tvůj přístup, kdy v podstatě ignoruješ většinu poznámek a dotazů, je dost kontraproduktivní.
Pominu-li oblibu/nenávist přítomných k d20/d100/dXZY tak valná většina má s RPG dost zkušeností, dokáže vidět úskalí která jsi ty sám pominul atd. atd. - jednoduše víc hlav víc... znáš to přísloví ne?!

Tohle všechno by měl být alespoň jeden z důvodů, který tě motivoval k otevření celé téhle rozpravy.
Jestli jsi sem příšel hlavně se "pochlubit" tím co jsi stvořil, tak to prosím naplno řekni a ušetříš tím všem zůčastneným spoustu času.
Pokud ne, tak máš zřejmě dost mezery v tom, jak přijímat kritiku, pracovat v týmu, odpovídat na konstruktivní otázka atd.

Tohle vše sem nepíšu proto, že bych se chtěl nějak vysmívat tvému systému a praci kterou jsi do něj vložil, ani tvé osobě - jsou to jen výsledky mého zhodnocení většiny této diskuze.
14.10.2009 21:19 - Gediman
Sorry za mírné zdržení.

Bob - střelec
Tom - zápasník
Lex - kouzelník

GM: Procházíte mezi ruinami po zbytcích staré silnice. Město ale není tak mrtvé, jak na první pohled vypadá. Z levé uličky vás překvapila skupina tří agresivních Goblinů, jsou od vás necelých deset metrů. Nastává souboj! Určuji iniciativu… (porovnává hodnoty Perception). První začíná Tom, potom Lex, potom první nepřítel, pak druhý, poté Bob a nakonec třetí nepřítel. Určete si počet akcí.
Tom: Dobře… (dělí Agility)… 4.
Bob: (dělí Agility)… 3
Lex: (dělí Agility)… 4
GM: První nepřítel má 3 akce, druhý 4 a třetí 5. Tome, jsi na řadě.
Tom: Dobře. Jako první akci střílím z pistole na toho z pěti akcemi. (hází, úspěch)
GM: Pohotově jsi tasil pistoli a několikrát vystřelil na Goblina. Kulky se mu zaryly do ramena a potřísnili jeho uniformu rudými cákanci. Mínus 1 od munice. Goblin ztratil 20 HP. (PS: což je jasné, pokud postava nemá brnění, nemá co redukovat poškození)
Tom: Druhá akce, střílím znovu na toho stejného. (hází, kritické selhání)
GM: Pistole zacvakala na prázdno, ačkoliv je ti jasné, že zásobník je ještě plný. Je zaseklá.
Tom: Safra… na zprovoznění není čas. Jako třetí akci se přesouvám do boje zblízka, s tím stejným Goblinem.
GM: Pistoli jsi schoval zpět a tasil jsi místo toho meč. Rozbíháš se proti Goblinovi.
Tom: Dobře, poslední akci věnuji na Zteč. (hází na zásah, úspěch)
GM: (hází na uhnutí, neúspěch) Jak jsi k němu dobíhal, švihnul jsi prudce mečem. Čepel se zaryla do jeho levého ramene a rozkrojila hrudník šikmo dolů. Goblin ztratil 20+45+20 HP (20 za ničivost, 45 za rychlost a 20 za polovinu Strenght). Z rány se vyvalila krev a plíce, Goblin párkrát zachroptěl a padl k zemi.
Lex: Jdu na to. Jako první akci střílím brokovnicí na ty zbylé dva. Do deseti metrů může brokovnice zasáhnout až tři cíle s ničivostí 10, takže to vyjde, pokud trefím. (hází, úspěch)
GM: Hlasitý výstřel následovaný velkým zášlehem z hlavě. Roj broků pokropil oba Gobliny, ale vážnější zranění jim nezpůsobil. Oba ztratili 10 od HP. Mínus 1 od munice.
Lex: Jako druhou akci znovu střílím brokovnicí na oba. (hází, úspěch)
GM: Další roj broků se zavrtal do Goblinů, ale stále stojí. Oba ztratili 10 od HP. Mínus 1 od munice.
Lex: Jako třetí akci sesílám Proud elektřiny. Základní složitost 10 si zvyšuji o 5, abych měl ničivost vyšší o 50. Do deseti metrů kouzlo zasáhne pět cílů, takže opět bych zasáhnul oba. (hází, úspěch).
GM: Z plných plic jsi zakřičel zaklínadlo a provedl gesto rukama, zakončené jejich natažením proti nepřátelům. Z rukou vyletěly oslnivě modré blesky a pohltily oba Gobliny. Elektřina procházela jejich těly, výboje šlehaly do okolní země a na zdi ruin. Pach popálenin zaplnil vzduch. Oba ztratili 60 HP. Už jim zbývá jen 20.
Lex: Jako poslední akci sesílám opět Proud elektřiny, tentokrát ale zvyšuji jen o 1, abych dosáhl na ničivost 20 a skoncoval to s nimi. (hází, neúspěch)
GM: Opět si pronesl zaklínadlo a provedl stejné gesto rukama. Ale tentokrát jsi se příliš nesoustředil. Kouzlo se nepovedlo. Teď je na řadě první Goblin, ale ten již padl. Takže přecházím rovnou k druhému, s těmi 4 akcemi. Jako první akci střílím na Lexe. (hází, úspěch). Goblin se otřepal z elektrického přívalu a se zuřivým úšklebem otočil svoji zbraň ne tebe. Trefil se. Dostal jsi zásah za 20 HP. Jako druhou akci střílím na Boba. (hází, neúspěch). Netrefil. Výstřely se zavrtaly do zdi za tvými zády. Jako třetí akci vyrážím na útok zblízka proti Lexovi. Jako čtvrtou akci útočím mečem. (hází, úspěch). Ha! Čepel meče ti sviští přímo ke krku.
Lex: (hází, úspěch). Uhnul jsem.
GM: Na poslední chvíli jsi udělal krok zpět, čepel ti projela těsně kolem brady. To je vše. Bobe?
Bob: Pánové, skoncujme to. Jako první dvě akce pokládám kulomet na trojnožku. Jako svoji poslední akci střílím Čistící střelbu. Ničivost bude poloviční, ale stejně už jsou dost načatí. (hází, úspěch)
GM: Křečovitě si stiskl spoušť a kulomet zaburácel. Projížděl jsi hlavní zleva doprava a zase zpět, jako velká ohnivá kosa. Ale protože je jeden v souboji zblízka s Lexem, budeš si muset hodit na zásah správného cíle.
Bob: Uf… doufám, že to dám. (hází, úspěch)
GM: Sice poloviční, ale stále dostačující poškození za 20 HP. Goblin útočící zblízka na svůj cíl ani nezaregistroval hrozící nebezpečí. Proud olova ho doslova spláchnul, krvavá sprcha a kusy jeho masa se rozstříkly na Lexe. Goblin nacházející se opodál byl zkosen již bez obtíží.
Bob: Super :)
Lex: Uf, málem jsem schytal friendly fire :)



Doufám, že jsem nic nepřehlédl. Snažil jsem se ukázat co nejvíc možností použitých v jednom boji.
14.10.2009 21:21 - Gediman
Píše:
PROČ jsi sem dal tahle pravidla? Chceš, aby je lidé kritizovali a pomáhali ti s jejich vyladění?
Jestli ano, tak tvůj přístup, kdy v podstatě ignoruješ většinu poznámek a dotazů, je dost kontraproduktivní.


Já je neignoruji :) Naopak jsem tu narazil na pár docela zajímavých postřehů, na jejižch základě jsem pár pravidel již vyladil/opravil. Možná vám to tak nepříjde, možná to nedávám na sobě znát, ale účel plníte :) Pravda, byl bych sice raději, kdyby to někdo otestoval ve hře, ale tohle také funguje.
14.10.2009 21:27 - Alnag
Gediman píše:
Tom: Dobře. Jako první akci střílím z pistole na toho z pěti akcemi. (hází, úspěch)


Tomu říkám metagame jako sviňa.

Taky se mi líbí, jak Goblin stojí a nechá se nejdřív ostřelovat a pak zrubat úplně do mrtva. Teda už jsem v RPGčku viděl lecos, ale tohle mne děsí... může to být taky naopak? Že jako hráčské postavy stojí, něco se na ně nahrne a zrube je to umřou a ani si neškrtnou? Protože to by nebylo dobrý...

Gediman píše:
Oba ztratili 60 HP. Už jim zbývá jen 20.


Teda jako nemůžu říct, že by vždycky popisy bojů v DnDčku byly vyloženě netechnické, ale tohle je fakt soda. Až jednou přijdeš k doktorovi a on ti řekne, ubylo vám 20 životů*, ale týden si poležíte v posteli a ono to přejde, tak se nediv. A ani se neptej, co ti je. Prostě to máš za 20 HP, tak koukej žrát antibiotika a neremcat.

Gediman píše:
Doufám, že jsem nic nepřehlédl. Snažil jsem se ukázat co nejvíc možností použitých v jednom boji.


Kromě zábavnosti nic.

EDIT:*proto se vetšinou v RP hrách ztráty životů u NPC nehlásí (protože to hluché místo se pak musí zaplnit popisem). Směrem k hráčům to dost dobře nejde, ale tak alespoň z poloviny to plní účel.
To, že je tím hra transparentnější je fajn, kdyby to byla fakt taktická deskovka, ale ta zase většinou nepořebuje GMa.
14.10.2009 21:32 - Gediman
Ad trvání akce.

Mno, těch cca 10 vteřin na akci jak tak koukám moc smysl nedává (připomínám, že ten čas je čiště orientační, na hru samotnou to nemá žádný vliv), ale je lepší už dát cca 10 vteřin na tah postavy. Tzn. postava s větším Agility toho za cca 10 vteřin stihne víc (více akcí), než postava z menším Agility.

Samozřejmě v realtimu by to spíš bylo tak, že se tahy některých postav mírně prolínají, to jen tak pro představu (opět na hru to nemá žádný vliv).
14.10.2009 21:35 - Jerson
No, tenhle popis je už lepší. Koukám, že klidně můžu mít sedm akcí, nepřítel jen dvě, ale než se dostanu na řadu, tak je ze mě mrtvola.

A tohle mě fakt pobavilo:
Gediman píše:
Tom: Dobře. Jako první akci střílím z pistole na toho z pěti akcemi. (hází, úspěch)

Jak se pozná, že má nepřítel pět akcí?

Jo, a čísla ve tvém příkladu: 4,3,4,3,4,5 - všechno získáno vydělením dvojciferného čísla deseti.
Dále 20, 20, 45, 20, 10, 10, 5 (což znamená jen zvýšení dalšího čísla o 50), 60, 20, 1 (což znamená zvýšení dalšího čísla o 10), 20, 20. A -1 za munici.

Ještě jednou můžeš zopakovat, proč máš parametry na stovkové stupnici. Mně to pořád nedochází.

Gediman píše:
Samozřejmě v realtimu by to spíš bylo tak, že se tahy některých postav mírně prolínají, to jen tak pro představu (opět na hru to nemá žádný vliv).

Myslíš "nemá žádný vliv", že místo aby goblin s nejvíce akcemi dostal možnost zaregovat, tak prostě umře, aniž se dostane byť k jediné? Btw. v tomto příkladu mají hráči zjevně štěstí, že začínali. Být to obráceně, tak už si nahazují nové postavy.
14.10.2009 21:36 - Bouchi
Alnag píše:
Taky se mi líbí, jak Goblin stojí a nechá se nejdřív ostřelovat a pak zrubat úplně do mrtva. Teda už jsem v RPGčku viděl lecos, ale tohle mne děsí... může to být taky naopak? Že jako hráčské postavy stojí, něco se na ně nahrne a zrube je to umřou a ani si neškrtnou? Protože to by nebylo dobrý...
Z toho prikladu mi tak nejak vyplyva, ze evidentne muze. Pokud bude mit nepritel vyssi iniciativu, tak proste v klidu vypotrebuje svoje akce a bude-li strilet, postavy se muzou jen modlit, aby mu padaly neuspechy (uhybat nelze) nebo aby mely dostatecne dobre brneni.

EDIT:
Jerson píše:
Koukám, že klidně můžu mít sedm akcí, nepřítel jen dvě, ale než se dostanu na řadu, tak je ze mě mrtvola.
Jojo, super vec.
Jerson píše:
Jak se pozná, že má nepřítel pět akcí?
GM to hracum rekne. :-)
Jerson píše:
Ještě jednou můžeš zopakovat, proč máš parametry na stovkové stupnici. Mně to pořád nedochází.
No prece aby mohl mit les Slozitost 51-75. :-)
14.10.2009 21:39 - Alnag
- píše:
Z toho prikladu mi tak nejak vyplyva, ze evidentne muze.


V tom případě se tu díváme na designérský bug velikosti Grand Canyonu...
14.10.2009 21:40 - Colombo
Alspoň nám Magus nemusí zakládat spam diskuze. Vystačíme si a dostatečně se vybouříme tady:)
14.10.2009 21:41 - Gediman
Píše:
Taky se mi líbí, jak Goblin stojí a nechá se nejdřív ostřelovat a pak zrubat úplně do mrtva. Teda už jsem v RPGčku viděl lecos, ale tohle mne děsí... může to být taky naopak? Že jako hráčské postavy stojí, něco se na ně nahrne a zrube je to umřou a ani si neškrtnou? Protože to by nebylo dobrý...


Holt, tohle je riziko všech systému s iniciativou a tahy.

Píše:
Teda jako nemůžu říct, že by vždycky popisy bojů v DnDčku byly vyloženě netechnické, ale tohle je fakt soda. Až jednou přijdeš k doktorovi a on ti řekne, ubylo vám 20 životů*, ale týden si poležíte v posteli a ono to přejde, tak se nediv. A ani se neptej, co ti je. Prostě to máš za 20 HP, tak koukej žrát antibiotika a neremcat.


Narážíš na zásahové zóny, že? Tak to by bylo další házení navíc, to nechci.
14.10.2009 21:44 - Gediman
Píše:
Jak se pozná, že má nepřítel pět akcí?

Výpočtem z Agility :) Které hráč zná.
14.10.2009 21:44 - Bouchi
Gediman píše:
Holt, tohle je riziko všech systému s iniciativou a tahy.
I pres 10 let stary rozsireny soubojak z DrD (pricemz DrD je tu vseobecne povazovano za zastaraly system se spoustou bugu) neprodukuje az takhle absurdni vystupy jako ten priklad co jsi predvedl.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10921692848206 secREMOTE_IP: 54.163.221.133