Koutek dětské radosti: Black Crusade

Po Dark Heresy, Rogue Traderovi a Deatwatch příchází další hra z Wrahammer40k univerza. A musím přiznat, že její námět mi přijde víc než lákavý.

O čem to je?

Stručně řečeno, konečně o něčem zajímavém :) Po tak trochu wargamingové (a pro mě ze všech tří her nejméně atraktivní) Deathwatch se ve Flight Fantasy rozhodli dát hráčům prostředky pro hraní temné strany - tedy uctívačů temných bohů Chaosu, nepřátel Impéria. Lecos bylo rozpracováno už v Dark Heresy, nicméně tentokrát chtějí vše vzít pěkně od podlahy, a proto by měla Black Crusade nabídnout možnost začít hru coby obyvatel divokého vesmíru za hranicemi Impéria, pokusit se uchvátit místo na vrcholu potravního řetězce a jednou možná i vést křížovou výpravu proti uctívačům hnijící mrtvoly na císařském trůnu. Autoři navíc slibují, že čtveřice chaosových bohů/principů dostane svoje víc než lákavé stránky, které byly dosud jen naznačeny.

Systém a mechaniky

Mechanicky by se bude jednat o stejný systém, jaký používají výše jmenovaná rpg od FFG (překousnete-li tedy užívání procentuelního hodu, jehož jedinými opodstatněními jsou určování pozice zásahu v boji a v nové verzi magického subsystému vedlejších efekty při "dablech", jde o systém ve srovnání s DnD 3.5 značně jednodušší a ve srovnání s DnD 4e méně abstraktní i heroický) ovšem s několika změnami. Místo předpřipravených kariér dále rozdělených na ranky (úrovně) z nichž je možné za zkušenosti nakupovat dovednosti a talenty, si hráč tentokrát vybere pouze archetyp, který určuje (a v mnoha případech i dává na výběr) počáteční dovednosti a talenty a další by měly být volně k dispozici, omezeny pouze svou cenou ve zkušenostech. Ze startovních archetypů byly prozatím odhaleny Forsaken (mariňák Chaosu) a Heretek (odpadlý technokněz), mimo nich má kniha obsahovat šest dalších.

V základní knize by se také měl nacházet subsystém pro následovníky, patolízaly a služebníky včetně měřítka jejich loayality. Měřítko má mít také "sláva" (v originále Infamy), větší štávu má dostat stupnice korupce, jejíž vysoká míra může ve spojení s příliš nízkou nebo vysokou slávou vyústit v proměnu v chaospawna nebo naopak démona-prince.

Na co se těším

Na tučnou, nádherně ilustrovanou knihu se stejným množstvím fluffu jako v pěti průměrných dndčkových příručkách. Na mechaniky zajímavě reflektující pakty s temnými silami a čarodějnictví. Na novou, volnější verzi WH systému, bez větších úprav použitelnou pro jiné settingy (co takhle nějaká sword&sorcery, kde má většina hrdinů nějaký ten pakt s "from beyond" bytostmi?).

Čeho se bojím

Že to celé bude o chaosových mariňácích, čarodějích a warlordech a na běžné lidi, kteří prostě jen víc než s fašistickou-feudálním Impériem sympatizují se svobodomyslností Chaosu, už nezbyde místo. Že se tvůrci budou snažit trapně vybalancovat postavy s úplně jiným power levlem. Že hra bude vypadat lákavě, ale podobně jako Dark Heresy jí bude tak trochu chybět koncept jak vlastně takovou hru rozjet a udržet zajímavou. Mechaniky kolem minionů a korupce ve mě nebudí přílišnou důvěru.

Ale hlavně mám po dlouhé době zase dětskou radost z vydání nového rpgéčka.

Oficiální stránky Black Crusade
Další RPG od Flight Fantasy Games
Napsal: Gurney
Autorská citace #1
6.6.2011 16:15 - Blaine
Autorská citace #2
6.6.2011 18:02 - Gurney
Blaine píše:
Nemuzes mit normalni lidi ve stejne knize s marinaky. To proste nejde a nefunguje.

Pokud stavíš na tom, že postavy musí být herně vyvážené tak ne. Nicméně není to jediný přístup, třeba Burning Wheel se tím vůbec nezabývá a klidně vedle sebe postaví vidláka a pětisetletého epického elfkého šermíře (pokud si tedy hráčí takové postavy vytvoří). A stejnětak bych viděl jako možnost, že spolu pobývají třeba uprchlík z nějakého úlového světa a mariňák, co před sto lety zradil chapteru (přitom tohle je zrovna příklad party, kde se můžou docela dobře doplňovat - uprchlík by sám asi nepřežil první bitku do které by se dostal, ale na druhou stranu třeba umí poloprofesionálně vyřešit lecjaký technický problém a narozdíl od mariňáka se jeho sociální skilly neomezují na "rally squad!"). Fokus té hry je pak samozřejmě úplně někde jinde než na bojových encounterech (dalo by se to třeba pojmout jako taková "grim road movie" a nazval bych to "Higway to Hell" :)

Ale máš pravdu že to bych asi chtěl moc.

Jinak souhlasím, že Rogue Trader je z dosud vydaných WH40k rpgéček nejzajímavější, přijde mi že jako jedinná z těch her na settingu staví, místo aby jím byla omezená. Dark Heresy by byla skvělá, kdyby dávala konkrétnější vodítka jak vést hru skr různé tiery, od nejmizernějšího akolyty po nejpřednějšího Inkvizitora, který si může dělat cokoli, co nevypadá před high lordy Terry jako otevřená rebelie.
Autorská citace #3
6.6.2011 18:10 - Gurney
WTF?! On může autor blogu editovat všechny cizí příspěvky do diskuze?! Proč?! Co to má za smysl?!

Blaine: V domnění že píšu vlastní odpověď do vlastního okna, se mi podařilo smazat tvůj post (doteď jsem netušil že je to možné), za což se velice omlouvám.
Autorská citace #4
6.6.2011 19:30 - noir
Já teda nevím, co psal Blaine, ale docela si dokážu představit, že jsou v 40k univerzu "normální" týpci, kteří se mariňákům minimálně vyrovnají. IMHO zapojení postav z Ascensionu do Deathwatche může docela fungovat. Drsňáci jako imperiální assasini, inkvizitoři-psyonici jako Ravenor - ti jsou na stejném power levelu jako Astartes.
Autorská citace #5
6.6.2011 23:05 - Blaine
No ja bych si v DH nedokazal predstavit nic jineho nez drsnou noir akci pro dva hrace, ktera se da hrat jako kampan nebo kratka dobrodruzstvi, kde vetsina postav na konci dobrodruzstvi hnusne umre. Epicke konce by mely potkat vetsinu akolytu. Mohl by je vazat nejaky spolecny prvek zakladniho pribehu, ale hlavni postavy by se mely dost vyrazne menit.
Hlavne je sice mozne, ze by nejak slo zapojit postavy z Ascension, ale ja to proste nevidim. Ja nevidim, jak by mohla do tak vysokeho levelu prezit nejaka postava, kterou bych jeste chtel hrat. Stejne tak nevidim jedineho "bezneho" marinaka, ktereho bych chtel hrat. Vsechno je For the Emprah! a BLAM pokud to delas spatne nebo se jen znelibis nejakemu vyse postavenemu inkvizitorovi.
Jedine co by asi slo hrat je epicka kampan plna intrik mezi jednotlivymi frakcemi Imperia.
Ale ja celkove fluff WH40k moc nemusim.
Autorská citace #6
7.6.2011 01:29 - Gurney
noir: Jako po stránce mechanické nevidím důvod proč by se nedal Ascension a Deatwatch kombinovat, horší to bude po stránce příběhové (pokud se tedy budeš aspoň trochu držet settingu) páč tím ještě víc vynikne, že iknvizitoři jsou vyjímečné a často svérazné individuality, kdyžto mariňáci jsou "ten s velkou ganou", "týpek s kladivem" a psyker + asi by byl problém takovou skupinu příběhově omlouvat dlouhodoběji (ale to je problém celých kariér nejen v Ascensionu ale už v Dark Heresy).

Blaine: Já tedy moc nevidím důvod, proč by si inkvizitor neměl vybrat partu vyjímečných lidí ze všech možných míst a sociálního postavení. Následně je začne posílat na různé mise, postupně zjišťují, že případy které řeší mají něco společného, zapojí se do toho nějaký plot...

Blaine píše:
Vsechno je For the Emprah! a BLAM pokud to delas spatne nebo se jen znelibis nejakemu vyse postavenemu inkvizitorovi.

To je právě problém že všichni berou WH40k hrozně absolutně - přijdeš pozdě do práce a dostaneš kulku do hlavy. Já o tom settingu přemýšlím spíš jako o společnosti, která má moderní technologie, ale přitom středověké myšlení. Když plácneš na veřejnosti že Emperor je mrtvola nepřižene se za tebou Inkvizice. Lidi se na tebe budou koukat jako na amorálního týpka a budou tebou opovrhovat, maximálně se o tobě někdo zmíní místnímu knězi, ten do tebe bude hučet teologický věci, kterým nebudeš schopen se svým vzděláním oponovat a až nebudeš vědět ani čí jsi, tak jako 99% lidí prostě odvoláš. U akolytů je to tím markantnější, že jsou navíc užiteční důležitým lidem. Vysoce postavený inkvizitor by se nikdy nedostal tak vysoko, kdyby nebyl hustý pragmatik a poslední co udělá takový týpek je zabít užitečného služebníka jen proto že ho nemá rád.
Autorská citace #7
7.6.2011 10:08 - Blaine
Gurney: to je problem s lidma se kteryma bych to hral. Oni to prave berou hrozne absolutne a abych pravdu rekl, tak WH40k s nimi by byl hnusny zazitek. Zkouseli jsme DH hrat v dobe kdy vyslo (kdy ho jeste delala Black Library) a dalo by se rict, ze jsme jenom skouzli po povrchu a hrali nejake kombaty. Coz me teda ale vubec nebavilo.
Autorská citace #8
7.6.2011 10:26 - noir
Mě by cokoliv z WH40 docela bavilo, ale neměl jsem příležitost si to vyzkoušet. Ale řekl bych, že je to dost drsný zážitek. Největší pecka pro mě bylo vyprávění z Rites of Battle - je tam jako klasické mise popsané vyvraždění nějaké mírumilovné planety členy Deathwatche. Domorodci s oštěpy se dva týdny bránili týmům elitních Astartes, pak byli vyhubeni do jednoho. Jako něco takovýho hrát, cítil bych se jako ten nejhorší nácek světa, brr. Myslím, že to musí být hodně depresivní zážitek. A místo pro rolepalying je IMHO dost místa i u mariňáků...
Autorská citace #9
7.6.2011 11:59 - Blaine
noir: Bohuzel ne kazda skupina je schopna to tak odehrat. Treba ted hraji WoD, Mortaly a jeden z mych spoluhracu si stezuje, ze nema co a jak hrat, protoze ma vymaxovanou strelbu a kdyz popravi nejakeho studentika tak se brani pred ztratou humanity... Takze ne uplne vsichni jsou schopni hrat charaktery, kteri maji vetsi hloubku, jak bojove masiny, pripadne vtipky a vtipky. Vazna hra neni s urcitou skupinou lidi uplne jednoducha a nekdy proste nejde. A abych pravdu rekl postoj k WH40k v mem okoli je takovy, ze bych to ani moc hrat v delsim rezimu hrat nechtel.
Jo one-shotove dobrodruzstvi, ktere bude koncit standartni Bolivian army endingem. Nebo necim podobnym. Ale rozhodne bych zde nechtel hrat nic delsiho z WH40k.
Autorská citace #10
7.6.2011 15:53 - alef0
To je klasický problém zrazenia preferencií, keď jeden hráč to chce hrať ako oddychovú killovačku, kde všetci hádžu hlášky, ale nič neriešia, a niekto iný to chce hrať ako serióznu dilemu... obohatený o bonus, že niekto si vysníva Warhammer s ideálnou družinou a ideálnym GMom, lenže taký nie je a ostatní hráči to len domrvia.

Neskúšal si to hrať 1:1?
Autorská citace #11
7.6.2011 20:56 - Blaine
alef0: no jelikoz tedka mam sve RPG vyziti splnene na maximum, tak to nemusim resit:) Mam tedka WoD, od zari se vratim se voji kampani k DnD. A jeste mam obcas nejake Exalty, v tehle parte po skonceni soucasneho dobrodrustvi chci udelat pruzkumnou Space Operu z obdobi lidske kolonizace, takze nejaka low-tech sci-fi (cti - idealne Cowboy Bebop, Firefly apod.)
Jedna na jedna nevim nevim. Mozna by to slo, ale potreboval bych se na to s nekym domluvit a nevim, jestli zrovna v soucasnosti jsou u nas hraci, kteri by na to pristoupili. Dokonce si nejsem jis, jeslti bych to zvladl natolik ja jako Vypravec, abych se k tomu chtel vratit. Jsem rad, ze tedka Vypravecsky odpocivam.
Autorská citace #12
7.6.2011 23:19 - alef0
Hej, rozumiem, to je potom asi len také nostalgické snívanie, presne to zažívam :-)
Autorská citace #13
8.6.2011 09:09 - Gurney
Blaine píše:
Treba ted hraji WoD, Mortaly a jeden z mych spoluhracu si stezuje, ze nema co a jak hrat, protoze ma vymaxovanou strelbu a kdyz popravi nejakeho studentika tak se brani pred ztratou humanity...

Pokud je takový hráč rozumný a prostě ho baví občas si zabojovat, tak si myslím že by mu takový i "přízemní WH40k" sedl víc, konečně mít morální volby a sociální encountery na každém kroku se taky časem zají a nějaký fight "just for fun" se tam vměstná dle mého mnohem snáze než do mortálských WoD. Pokud je takových hráčů víc nebo dokonce většina, tak už by ta hra skončila asi trochu někde jinde (v tom případě ale moc nechápu jak hrajete WoD, pokud to teda není hra ve stylu drogové kartely na mexicko-americké hranici, parta žoldáků nebo něco podobného).
Autorská citace #14
8.6.2011 23:15 - Blaine
WoD mame tedka nastaveny jako postupne pronikani do tajemna. Moji postavu evidentne sleduje duch zeny, ktera zemrela castecne proto, ze ji moje kvitko svedlo a diky tomu mel jeji manzel duvod se s ni rozvest a nejak to nastrazit, ze se zabila sama. A muj rusky kolega pornofotograt, ktery utekl z vezeni ma/mel babusku, ze ktere mam trochu strach, kdyby se nahodou objevila. No on tvrdi, ze je mrtva. Ale moc mu to neverim. A poslednimu kolegovi (to je ten strelec) se taky zacina dit neco divneho. Hlavne po nas nekdo jde, ted jsem musel vyuzit do plna nejake favors, co jsem mel u jednoho drogoveho dealera, abychom se dostali k nejake vyzbroji a bezpecnemu ubytovani.
Autorská citace #15
9.6.2011 01:04 - alef0
Skvele napady!
Autorská citace #16
9.6.2011 09:28 - Blaine
alef0: Hlavne jsem si sveho svudnika udelal bez minulosti, jedine co jsem vedel, bylo ze jsem byl snatkovy podvodnik, American a jsem v Anglii na uteku. A tak nejak jsem si behem tri sezeni vykrystalizoval, ze ma svedomi a ze ho sakra stve, kdyz se zeny, ktere svedl a okradl zabiji. No a ted je to podporene tim, ze mam s sebou sveho vlastniho ducha.

Abych se vratil k WH40k - chtel bych se zeptat, jestli jste to teda skutecne nekdo hral a s jakym uspechem. Docela rad bych si precetl nejake pribehy a treba se inspiroval.
Autorská citace #17
9.6.2011 21:49 - Gurney
Prozatím jsme hráli několik hack'n'slash oddychovek na téma Imperiální garda, ale mám v plánu připravit nějaký Rogue Trader one-shot.
Autorská citace #18
16.6.2011 20:55 - Gurney
U příležitosti Free RPG Day v Minnesotě byly zveřejněny dva ze čtyř osobních deníků postav určených pro ukázkové hraní. Jde o celkem tuctového Khorneho šílence (mariňák chaosu) a o něco zajímavější psykerku. Mezi známé startovní archetypy tím přibyli Chosen (pravděpodobně další varianta Chaosového mariňáka podobná archetypu Forsaken, těžko říct jestli bude zahrnovat i válečníky bez genetických úprav a implantátů) a Psyker (mág, či v kontextu BC spíše warlock) Podrobnosti a osobáky samotné zde

Co mě zaujalo?
Infamy se tváří jako desátá vlastnost vedle ostatních, známých z předchozích her. Vzbuzuje to zajímavé otázky, jako zda snad bude zvyšována, stejně jako ostatní vlastnosti za XP, (což mi ale nedává z designérského hlediska příliš smysl) nebo je prostě pro téma hry jen tak důležitá (já si ji představoval spíš jako stupnici podobnou Corruption a Insanity).

U dovedností přibyla kolonka "mastery +30". U předhozích her šlo mít hodnotu dovednosti rovnou polovině související vlastnosti (netrénovaná), rovnou této vlastnosti (trénovaná), vlastnost +10 (mastery) nebo vlastnost +20 (mastery 2).

Obyčejný melee attack už zřejmě není Challenging (+0) ale Ordinary (+10) test. Předpokládám že jde o snahu o větší "zrovnoprávnění" melee a ranged zbraní, protože byť se např. Rogue Trader tváří, že používat chladné zbraně je regulérní styl boje, v praxi je vyprázdnit zásobník do osoby dva metry od střelce za +50 bonus a potenciálně i několikanásobné zranění.

Potěšilo mě, že khorňák je po fyzické stránce (ve srovnání s psykerkou i postavami z DH a RT) hrozný krutor.
Autorská citace #19
16.6.2011 22:40 - noir
Gurney: Nebyly plus třicítky už v Ascension?
Autorská citace #20
17.6.2011 05:11 - Gurney
noir: V Ascension jsou mastered skills, což je +20 k několika souvisejicím skillům.

EDIT: Ono "mastery +30" dost možná nahrazuje trochu podivný talent "Talented", což je +10 k nějakému skillu (sčítá se s mastery +20, pokud ho správně chápu).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062268972396851 secREMOTE_IP: 44.201.199.251