O Dungeonech

Jak píše ShadoWWW, koncept objevování podzemí, překonávání překážek a pastí, boje s nestvůrami a získávání odměn v podobě lootu a pokladů je v podstatě geniální. Uběhlo víc než čtyřicet let od doby, kdy poprvé vyšlo Dungeons&Dragons a dvakrát tolik od doby, kdy v nejrůznějších dungeonech zachraňoval poklady i sličné děvy Howardův Conan a přesto, otevřu-li čtvrtou edici DnD, pravděpodobně uvidím skupinu hrdinů procházející podzemí. Zapnu-li si na počítači třeba jen před pár měsíci vydané RPG, můžu si být jistý, že dřív nebo později se podívám do nějakého podzemí. A je to skvělá věc, protože podzemní kobky, čarodějné věže, nepřátelské pevnosti, to všechno jsou atraktivní místa, kde prožívat dobrodružství.

Jenže co se s tím skvělým konceptem stane pak, když se někdo ujme jeho zpracování, například samotní autoři DnD4? Po vzoru čerstvě strávené potravy se vydáváme na klikatou, leč nekompromisně lineární cestu, dokud nedosáhneme cíle. Nestvůry není kudy obejít, prostředí vybízí k jinému řešení problému než útoku asi tolik jako průměrný Hitlerův projev. Rovněž pasti spokojeně čekají za dalším zákrutem na družinového tuláka a jeho Thievery spell.

Pokud teď přemýšlíte nad skvělými časy, kdy muži byli praví muži, ženy pravé ženy a DnD pravá old-schoolová hra s dokonalými dungeony, uložte +1 motlitební sošku Garyho Gygaxe zpět do báglu. Ano, přiznám že jsem prohlížel různé dungeony z přelomu 70. a 80. let a neubránil se srovnání s dnešní produkcí WotC. A ano, pod hrozbou uvržení vlastní osoby do Tomb of Horrors jsem ochoten přiznat, že klasiky jsou vesměs mnohem nápaditější. Ale ne, nejsou dokonalé. Proč je tu plno naprosto nelogicky rozmístěných místností, chodeb a tajných dveří? Oldschoolová estetika. Proč tu společně žije na prostoru větší bytovky několik skupin vzájemně se nesnášejících monster? Oldschoolová estetika! Jak to, že za celou tu dobu ještě nikdo z nich nezakopl o nějakou z pastí, co se jich tu válí? Oldschoolová estetika?! A proč tu vlastně nějaká parta idiotů riskuje krk, když ve městě se dá krást mnohem snadněji? Oldschoo... chápete kam mířím?

Pointa? Když se poprvé ponoříte do hraní RPG a procházíte své první podzemí, je vám fuk, jestli je dungeon lineární střevo nebo jestli spolu ork a lizardmen krotí hory. Později nad tím možná ale začnete trochu uvažovat a hledáte něco o trochu "vymakanějšího". Jenže kam sáhnout pro takový vymakaný dungeon? Obzvlášť u nás, kde už se vlastně žádné klasické RPGčko ani nevydává? Není pak logický závěr, že dungeony prostě sucks? Když se zamýšlíme nad tím, proč všichni považují dungeony za stupidní klišé, bylo by dobré se zamyslet podle čeho soudí.

Souhlas? Nesouhlas? Je tu nějaká dobrá myšlenka nebo jen pod akutní hrozbou Vánoc popíjím Kool-Aid s Wotc/OSR/Gygaxem/Johnym Cashem? Vyškrtněte nehodící se a napište o tom
Napsal: Gurney
Autorská citace #81
7.12.2011 15:35 - Gurney
Však já to všechno beru a chápu orientaci na mainstream, píšu jen další důvody (kromě lineárnosti, což stačí samo o sobě, aby mi moc nestály za úvahu) proč oficiální 4e dobrodružství nebaví.
Autorská citace #82
8.12.2011 19:20 - sirien
Me-dea píše:
Stejně tak iluzionismus

Jak můžeš vědět, že hráčům nevadí ilusionismus, když podstata ilusionismu je, že jde o railroad podaný v úhledném balíčku, takže nevypadá jako railroad?

Me-dea píše:
Nemůžeš chtít po náctiletých hráčích morální dilemata.

Vážně? Tak já to příště na OG dělat nebudu... a jim se to přitom většinou tak líbilo. Nj. Jim holt budu muset říct že nebude, protože mi to tetička Me-dea zakázala - ale pokud se mnou zase budou chtít hrát hráči co se mnou už hráli, což se stává docela nemálo, tak očekávej že dost možná obdržíš nějaké ty stížnosti...
Autorská citace #83
8.12.2011 19:27 - Me-dea
Ale no tak se hned nečerti. Já třeba ještě nezažila hráče, který by ve 4e přemýšlel nad vražděním skřetů nebo dokázal zahrát trápení postavy po zabití skupiny lapků z toho, že se stala vrahem ve jménu dobra. Samozřejmě máš buď lepší a věřím, že mnohem širší, zkušenosti nebo jiný žánr hraní. A nebo jsi jen vytrh jednu větu z kontextu (mluvila jsem o dobrodružstvích ke 4e, kde podle mě je vidět takový způsob uvažování), protože tě bodla do oka? A jinak mí hráči o mém občasném iluzionismu vědí.
Autorská citace #84
8.12.2011 21:05 - Merlin
Medea: "Zabijte je všechny, Bůh už si je nahoře přebere"- on už ti to papež vyjasní..dilemato jedno...
Autorská citace #85
9.12.2011 07:14 - noir
Me-dea: Romeovi a Julii byl kolem 15. To je ideální cílovka na morální dramata.
Merlin: Byl to "jen" papežský legát :)
Autorská citace #86
9.12.2011 08:02 - Merlin
Omlouvám se za dezinformaci...pche nějakej legát :)
Autorská citace #87
10.12.2011 17:21 - Almi
ShadoWWW píše:
Zde můžete mrknout na tu PF AP. Jsou to kampaně, které na sebe volně navazují, každá kampaň má 6 dobrodružství.
Vzestup runových pánů
Prokletí šarlatového trůnu
Druhá temnota
Dědictví ohně
Koncil zlodějů
Následník trůnu
Lebka hada
Mrtvá koruna
Zbabělý regent


ta Mrtvá koruna má už nefunkční link..lze nauploadovat znovu? jinak - vypadá to super! Máš ještě nějaké věci od nich?
Autorská citace #88
10.12.2011 18:26 - Vojtěch
Já od nich mám prakticky všechno, ale podepsané. Ale myslím, že bych mohl vytáhnout torrent, kdyby byl zájem.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.32526803016663 secREMOTE_IP: 3.236.59.63