Vedení hry (podle Jersona)

Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
Napsal: Jerson
17.5.2019 22:38 - Boldrick
Náhoda OK, ale když se chci pokusit do hry dostat zmíněné rozpory mezi hráči, pak bych měl mít v těch scénách jasno.
20.5.2019 09:25 - Jerson
ShadoWWW píše:
Díky, Jersone! Vždycky jsem říkal, že DnD 5e bude dračákystům (čti: fanouškům DrD 1) vyhovovat a měl jsem pravdu. :-) I když k opravdu autentickému zážitku DrD 1.2 z roku 1993 vám tam chybělo počítání naložení. ;-)))

Ono tam toho bylo víc, taky jsme neškrtali čtverečky času za každou směnu, ale to byl detail.
PJjovi je 15 let, nechtěl hrát žádný oldskůl DrD, chtěl - a hrál - klasické DnD. Alespoň on a jeden z hráčů (Ondra) to tak viděli. O Vojtovi jsem psal už dřív, že je to spíše hráč-pozorovatel, chodí na hru jako by chodil do divadla a myslím, že to že musí mít vlastní postavu je pro něj spíše přítěž. A Lucce se to nelíbilo, protože procházení podzemí a boj není nic extra.
Takže rady na "starý Dračák" jsou tady poněkud mimo, on fakt hraje moderní DnD 5e tak, jak ho pochopil z pravidel.

Píše:
A úplně od věci by nebylo ani hraní Ztraceného dolu nebo Strádova prokletí. Vím, že u Stráda jsi měl nějaké výtky k plánku jednoho stavení, ale zrovna to střetnutí se dá v poho obejít.

Já měl výhrady k jednomu plánku, protože jsem z toho dobrodružství nic jiného nečetl :-) Tedy už dřív jsem měl výhrady k domu výrobce rakví, dost podobné. Takže jednak si myslím, že co lokace, to podobně nelogický výtvor, ale to by ani nevadilo - hlavně je to ale hodně stránek na přečtení a nemyslím si, že to zvládne odehrát začínající GM. Nemluvě o tom, kolik by to potřebovalo času. Jak moc naplňuje různé hráčské preference nedovedu soudit, ale on potřebuje spíše nějaký one-pager.
________

A teď někam úplně jinam:
Gurney píše:
já bych zas rád viděl, jak podle tebe vypadá ten pravý ne-dndčkový roleplaying, kdy hraješ něco jiného než Talbota Mk. X, ... Takže pokud budeš na Dálavě, beru totálně nedndčkové Blades in the Dark a očekávám od tebe, že svým RP, popisy a hraním celkově zahanbíš veškeré přítomné dndčkaře a lidi, co chtějí hrát jen taktickou deskovku a nestojí o RP ani přemýšlení v bojových scénách (tvoje slova) :)


LokiB píše:
A mohl bych byt jeden z tech zahanbenejch deskovkaru, kterej bude pricmrndavat Jersonovu roleplayingu? Aby to vic vyniklo...

Protože jsme to odehráli a Michal (A15) si včera postěžoval, že jsem během té hry vedl čtyřhodinový dialog a nenechal ostatní se zapojit, tak se ptám - jak jsem dopadl? :-)

Z mého pohledu Pjotr (kterého nepovažuju za DnD vymlacovače jeskyní) řekl asi dvacet vět. Michal jich řekl o něco víc, hlavně o své bohyni, a Loki ještě o něco víc, hlavně když se se mnou dohadoval o mém plánu, a když měl poznámky, jak to chodí v armádě. Zbytek hry jsem (ne úplně plánovaně) obsadil já se Sirienem, což mě tedy trochu mrzí, protože si nerad beru tak moc spotlightu, a nejsem schopen posoudit kvalitu svého roleplayingu (to bych rád nechal na dalších účastnících), nicméně myslím, že Lokiho přicmrdávání je asi nejpřesnější popis toho rozdílu v zapojování do hry, nebo se pletu?

Gurney píše:
Já jsem ale nepsal, že nezvládáš žádnou fantasy, jenom většinu. Mě jasné, že jsi schopen zahrát svoji magic-as-science fantasy, občas SW (protože to jen fantasy jen napůl a hrají ji lidi, kteří jsou ochotní tě přibrat do hry) a dost možná bys zvládl i nějaké settingy ve stylu Avatara/Kory, ale cokoli jiného je jen odpočet do přednášky o tom, jak ty jsi to měl ve své fantasy vymyšlené lépe. Vyzkoušeno nespočetněkrát.

Nechci rýpat, je se chci zeptat - Blades jsou jaká fantasy? Protože setting se mi fakt líbil, a ty okultní věci jsem se tedy snažil vytáhnout tak často, jak mi to situace umožňovala, protože byly fajn (a nemusel jsem přemýšlet, jak asi budou fungovat, to bylo ještě lepší.)

Za mě tedy super hra, i když myslím, že to bylo na úrok dalších tří z pěti hráčů.
20.5.2019 09:35 - Aegnor
Jerson píše:
Takže rady na "starý Dračák" jsou tady poněkud mimo, on fakt hraje moderní DnD 5e tak, jak ho pochopil z pravidel.

A tohle je něco, co krásně podporuje moje dlouhodobé tvrzení, že pravidla výrazně ovlivňují žánr hry. :-)

Jerson píše:
Blades jsou jaká fantasy?

Demon-punk? Ale teda příručka píše tohle:
Blades in the Dark píše:
Blades in the Dark is a game about a group of daring scoundrels building a criminal enterprise on the haunted streets of an industrial-fantasy city.
20.5.2019 09:42 - efram
Jerson píše:
Takže jednak si myslím, že co lokace, to podobně nelogický výtvor


Hezká věta. To hned ty diskuse dostávají větší smysl. Prosím tě mohl by jsi sem dát link na nějaké tvoje ucelené dobrodružství. Rád bych si ho přečetl a podíval se jak moc vše logicky navazuje a je vysvětleno. Nechce se mi dopředu, bezdůvodně, předpokládat, že jsi schopen se dopouštět logických lapsů jako kdokoliv jiný.

Jerson píše:
Takže rady na "starý Dračák" jsou tady poněkud mimo, on fakt hraje moderní DnD 5e tak, jak ho pochopil z pravidel.


Což jen dokazuje, že to není pravidly. Je to styl, který si nese ten člověk. To co on do těch pravidel projektuje. A ano do určité míry mu to pravidla nabízí a on jde tou nejjednodušší cestou tedy bojovými střetnutími. Očekáváš snad, že začátečník začne vymýšlet složité detektivní příběhy a to ještě když mu je tolik kolik je. Další vliv by mohl být i tvým přístupem. Bylo by zajímavé srovnání vzít dvě stejné skupiny a jednu nechat vést tebe a jednu třeba mě.

Aegnor píše:
A tohle je něco, co krásně podporuje moje dlouhodobé tvrzení, že pravidla výrazně ovlivňují žánr hry. :-)


Částečně, nicméně opomíjíš to co většina těch mladých začínajících chce zkusit hrát. Z mých zkušeností mám ověřeno (samozřejmě můžeme se bavit o velikosti vzorku), že dávat mladým lidem do 15 let věku dobrodružství bez akce ( a tím rozhodne nemyslím jen boj), vede jen k jejich nepozornosti. Nebaví je to.
20.5.2019 09:45 - Aegnor
efram píše:
Očekáváš snad, že začátečník začne vymýšlet složité detektivní příběhy a to ještě když mu je tolik kolik je.

Kdybys mu přehodil GUMSHOE, tak tomu bez problému věřím.
20.5.2019 09:46 - efram
Aegnor

věřit si můžeš všemu čemu chceš, je otázkou, zda to je pravda. moje zkušenost s mladší generací je ta, že daleko větší procento se chce stát hrdiny.....až časem přijdou na jiné formy hry a začnou hlouběji hrát své postavy. Je to dané jejich vlastni imaginaci a popisností, které jsou ve svém věku schopny. Kamenem úrazu těchto diskusí zde je to, že se na vše díváte vlastním prismatem vyhraných hráčů a GM a jste příliš vzdáleni chápání hry z pohledu mladé generace. Já jsem si to právě uvědomuji, když si občasně zahraji s nováčky.
20.5.2019 10:00 - Log 1=0
Jerson píše:
Takže rady na "starý Dračák" jsou tady poněkud mimo, on fakt hraje moderní DnD 5e tak, jak ho pochopil z pravidel.

A ty poznámky, že sociální interakce má tvořit 1/3 hry, že jeden ze šesti statů je charisma a je na něj navázáno několik dovedností, to nějak minul?
efram píše:
Hezká věta. To hned ty diskuse dostávají větší smysl. Prosím tě mohl by jsi sem dát link na nějaké tvoje ucelené dobrodružství. Rád bych si ho přečetl a podíval se jak moc vše logicky navazuje a je vysvětleno. Nechce se mi dopředu, bezdůvodně, předpokládat, že jsi schopen se dopouštět logických lapsů jako kdokoliv jiný.

To je zas argument. Já třeba nerozumím ševcovině, ale poznám, kde mě tlačí boty. Spotřebitel/hodnotitel není povinen být chopen udělat to lépe, stačí když dovede správně identifikovat chyby (a klady).
efram píše:
Očekáváš snad, že začátečník začne vymýšlet složité detektivní příběhy a to ještě když mu je tolik kolik je.

Proč ne?efram píše:
že dávat mladým lidem do 15 let věku dobrodružství bez akce

Jerson nebo někdo tady něco takového navrhuje?
20.5.2019 10:18 - Aegnor
efram píše:
Částečně, nicméně opomíjíš to co většina těch mladých začínajících chce zkusit hrát. Z mých zkušeností mám ověřeno (samozřejmě můžeme se bavit o velikosti vzorku), že dávat mladým lidem do 15 let věku dobrodružství bez akce ( a tím rozhodne nemyslím jen boj), vede jen k jejich nepozornosti. Nebaví je to.

Aha, a kreslení mapy, řešení dosahu světla a podobně je opravdu hrozně moc akce.

efram píše:
moje zkušenost s mladší generací je ta, že daleko větší procento se chce stát hrdiny.....až časem přijdou na jiné formy hry a začnou hlouběji hrát své postavy.

Mluvíš o začátečnících, věk jsi přidal jako takový vedlejší atribut. Je trochu nefér, když to pořadí atributů najednou přehodíš a pak efektivně reaguješ na něco jiného, než jsem řekl. :-)
20.5.2019 10:20 - malkav
Log 1=0 píše:
To je zas argument. Já třeba nerozumím ševcovině, ale ...

Jerson podle jednoho nákresu, který viděl, hodnotí celý příběh. Tedy když to vezmu k tebou přirovnané ševcovině, podle fotky boty poznáš, že je to aušus?

S tvým prvním odstavcem nicméně souhlasím a krásně podtrhuje, co říká i efram. Člověk/PJ hraje podle pravidel tak, jak je schopen je uchopit. A vlastně to v dalším odvození může podporovat to, co efram píše o vývoji, spojeném i s věkem.
20.5.2019 10:24 - Aegnor
malkav píše:
Jerson podle jednoho nákresu, který viděl, hodnotí celý příběh. Tedy když to vezmu k tebou přirovnané ševcovině, podle fotky boty poznáš, že je to aušus?

Jerson podle dvou nákresů hodnotí všechny nákresy. O celkovém příběhu tuším nic neřekl.
20.5.2019 10:30 - Log 1=0
Nehodnotí příběh. Hodnotil doteď ty dva plánky, teď to zobecnil na všechny lokace. Nejspíš na základě toho, že když na to tvůrci kašlou, tak to nebude jinde zázračně lepší. Má pravdu, btw, je to pěkná kampaň, ale z tohohle pohledu je děravá jak cedník.
20.5.2019 10:32 - malkav
Aegnor: Jerson píše, že "měl výhrady k jednomu plánku, protože jsem z toho dobrodružství nic jiného nečetl :-)"
Abych byl fér, tak na konci odstavce ještě přidává argument, že je to moc dlouhé čtení a z nějakého důvodu nevěří, že by to začínající GM měl zvládnout. Třeba nezvládne, třeba zvládne. Rozhodně (pokud je to nadšenec do DnD) by si to ale mohl přečíst, jako inspiraci, souhlasíš?
20.5.2019 10:33 - malkav
Log 1=0: Myslíš např. to hodnocení doškové střechy, že je nelogické, aby byla lomená? Kolika z nás zde, by to při hře vadilo? Kolik z nás by si toho při hře vůbec všimlo?
20.5.2019 10:35 - Jerson
Aegnor píše:
A tohle je něco, co krásně podporuje moje dlouhodobé tvrzení, že pravidla výrazně ovlivňují žánr hry. :-)

Můžeš tu myšlenku rozvést? Dovedu si představit několik různých intepretací, jak se pravidla a žánr hry ovlivňují, co je určeno či podmíněno čím.

efram píše:
Prosím tě mohl by jsi sem dát link na nějaké tvoje ucelené dobrodružství.

Nemohl, protože dobrodružství nesepisuju. Ale mohl bych ti sem dát třeba nakreslený plán vzducholodi, který jsem pro jedno dobrodružství použil, ten bych dokázal najít a okopírovat.

efram píše:
Což jen dokazuje, že to není pravidly. Je to styl, který si nese ten člověk. To co on do těch pravidel projektuje.

Zeptal jsem se ho, s jakými GMmy a s jakými typy dobrodružství má zkušenosti, abych tu nemluvil za něj. Nicméně pokud vím, tak ani se mnou, ani loni v Domě dětí takto koncipovaná dobrodružství nehrál, takže s tím že si je nese s sebou to asi nebude tak jednoduché.

efram píše:
Další vliv by mohl být i tvým přístupem. Bylo by zajímavé srovnání vzít dvě stejné skupiny a jednu nechat vést tebe a jednu třeba mě.

Jak by se v tomto případě měl můj vliv projevit? Navíc nemůžeme vzít dvě stejné skupiny a vést je ty a já, tedy jeden z nás by byl první a druhý až po něm, což by asi výsledky zkreslilo. Nicméně jaký bys od toho očekával výsledek, když hráč v "mé" skupiny při samostatné hře udělá vybíjení dungeonu, které u mě zcela určitě vidět nemohl?

efram píše:
věřit si můžeš všemu čemu chceš, je otázkou, zda to je pravda. moje zkušenost s mladší generací je ta, že daleko větší procento se chce stát hrdiny.....až časem přijdou na jiné formy hry a začnou hlouběji hrát své postavy. Je to dané jejich vlastni imaginaci a popisností, které jsou ve svém věku schopny.

Včera jsme na oslavě narozenin měli diskusi s lidmi, kteří hrajou RPG (i se mnou), mají děti ve věku 6 - 13 let a hrají RPG vedené jejich dětmi, takže o tom budu zjišťovat víc a rozhodně se k tomu tématu ještě vrátíme.

To se řada dětí v RPG dostala pouze nabídku hrát klasické fantasy hrdiny a u toho zůstali, občas i proto, že nic jiného ani nezkusili, pro mě tak úplně není podklad pro tvrzení, co ty děti chtějí hrát. Výrazné hrdiny ano, ale že by to byli hrdinové v boji, to si nemyslím.

Log 1=0 píše:
A ty poznámky, že sociální interakce má tvořit 1/3 hry, že jeden ze šesti statů je charisma a je na něj navázáno několik dovedností, to nějak minul?

Asi ne, říkal že až/pokud se skupina dostane ven z hrobky, tak taky dojde na nějaké jednání s NPC. Nicméně když za dvě dvouhodinové sezení dokáže vytvořit postavu a odehrát dva boje, tak se možná ani na tu jednu třetinu sociálních schopností ani nedostalo, a prostě odehrát desetiminutový rozhovor zabere patnáct minut reálného času, ale odehrát pětikolový boj zabere 40 minut, a když začne bojem, nebo dokonce když začne se skupinou v hrobce s nemrtvými, tak se k tomu sociálnímu rozměru RPG nemusí pár dvouhodinových sezení ani dostat. To že za tu dobu sociálně zaměřenou hráčku nejspíše otráví je další věc.

Jenže pro boj jsou jasná pravidla, kterých se může držet, a nemusí nic roleplayovat, zatímco při sociální interakci těch pravidel moc nepoužije, a bude to muset odehrát, čehož se obává - on se toho jednání s NPC obával už v Omeze, takže jsem opakovaně vysvětloval, že tam mu pravidla dají záchranný polštář, a že nemusí být dobrý ve výslechu NPC, stačí si vytáhnout karty a říct mi OOC, co chce zjistit, pak rozhovor odehrajeme a já mu během něj informace řeknu.
20.5.2019 10:39 - Log 1=0
malkav píše:
Myslíš např. to hodnocení doškové střechy, že je nelogické, aby byla lomená? Kolika z nás zde, by to při hře vadilo? Kolik z nás by si toho při hře vůbec všimlo?

Ne, myslím ty bugy, které potkáváme při hře, a které nás trochu ruší. To, že to Jerson bere z gruntu, je spíše přednost, protože to dává "rezervu". Když jsou v dobrodružství chyby, tak to někdy vadí, někdy ne, ale ještě jsem nezažil, že by někomu vadilo, že tam nejsou.
20.5.2019 10:44 - Jerson
malkav píše:
Jerson podle jednoho nákresu, který viděl, hodnotí celý příběh. Tedy když to vezmu k tebou přirovnané ševcovině, podle fotky boty poznáš, že je to aušus?

Nikoliv - podle dvou nákresů domů a jednoho nákresu města (a jeh popisu) jsem usoudil, že autor si na uvěřitelnost a logiku v těchto případech nehraje, takže u upírského hradu nečekám, že by dával větší smysl. Ale je moc velký, než aby se mi chtělo ho rozebírat a analyzovat, navíc myslím, že zrovna pro tohoto PJje a pro část jeho hráčů by to asi nebyla taková překážka jako pro mě. Spíše jsem psal, že to dobrodružství je nevhodné pro svou rozsáhlost.

Nicméně jsem získal pravidla DrD 1.5, přečetl jsem si Bílý hrad, a napadlo mě, že bych ho zkusil přepracovat do podoby, kterou bych považoval za vhodnou pro ukázkovou hru, i pro začátečníky.

malkav píše:
Rozhodně (pokud je to nadšenec do DnD) by si to ale mohl přečíst, jako inspiraci, souhlasíš?

Vzhledem k tomu, že i svodky a úkolo pro Omegu, které jsou často na jednu A4, si četl až přímo na začátku hry, tak si nemyslím, že by chtěl číst Strádovo prokletí kvůli inspiraci. Těch informací je tam fakt moc.

malkav píše:
Myslíš např. to hodnocení doškové střechy, že je nelogické, aby byla lomená?

To si pleteš z úplně jiného dobrodružství. Ve Strádovi to byla knihovna bez oken, vyklápěcí schody v ložnici a gauč na půdě :-)
20.5.2019 10:51 - exi
Jerson píše:
Nicméně jsem získal pravidla DrD 1.5, přečetl jsem si Bílý hrad, a napadlo mě, že bych ho zkusil přepracovat do podoby, kterou bych považoval za vhodnou pro ukázkovou hru, i pro začátečníky.


Doporučuju návrat do Bílého hradu z DrD II. My to hráli jako úvodní dobrodružství v 5E a byla to pecka. Nezavře tě to do kobky, ale máš možnost si vyzkoušet všechny možný interakce jak s NPC, tak s prostředím. Bojů je málo a mají smysl.
20.5.2019 11:00 - Jerson
No, pravidla DrD 2 se mi kvůli tomu kupovat nechce.
20.5.2019 11:06 - Jarik
Jerson: Mám jen 1.edici (2x). Tak moc nevím, zda to splňuje potřebu Vaší debaty (neb jsem ji vlastně nečetl) :D
20.5.2019 11:26 - Jerson
To dobrodružství je asi v obou edicích stejné nebo podobné, předpokládám.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09868311882019 secREMOTE_IP: 54.80.11.160