Vedení hry (podle Jersona)

Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
Napsal: Jerson
20.5.2019 12:22 - LokiB
Jerson píše:
Protože jsme to odehráli a Michal (A15) si včera postěžoval, že jsem během té hry vedl čtyřhodinový dialog a nenechal ostatní se zapojit, tak se ptám - jak jsem dopadl? :-)

Z mého pohledu Pjotr (kterého nepovažuju za DnD vymlacovače jeskyní) řekl asi dvacet vět. Michal jich řekl o něco víc, hlavně o své bohyni, a Loki ještě o něco víc, hlavně když se se mnou dohadoval o mém plánu, a když měl poznámky, jak to chodí v armádě. Zbytek hry jsem (ne úplně plánovaně) obsadil já se Sirienem, což mě tedy trochu mrzí, protože si nerad beru tak moc spotlightu, a nejsem schopen posoudit kvalitu svého roleplayingu (to bych rád nechal na dalších účastnících), nicméně myslím, že Lokiho přicmrdávání je asi nejpřesnější popis toho rozdílu v zapojování do hry, nebo se pletu?


Hele, za mě ve zkratce ... moje postava nebyla "plánovač". Úmyslně jsem nechal i Slide i Whisperer vám + Spidera mimo. protože mi přišlo, že bych si bral moc spotlightu a já to bral opravdu jako spíš přicmrndávání a zapojení dle potřeby :)

Hodně je to ovlivněno i tím, že sirien je zvyklý si brát postavy, které "ruší zaběhlý pořadek" ... tedy v rámci toho "jsme kompetentní a ne břídilové", typicky dělá postavou ramena na ostatní NPC autority, hej, protože fun :)
Neříkám, že to dělá vždy, ale já na to mám zdá se štěstí :)

svého Sgt. Pepře - Velkého, jsem takhle hrát nechtěl. Je zvyklý z armády poslouchat rozkazy a když se jednou dohodne job, tak i když to není žádný anděl, tak to zas není svině, aby do pro pár grošů shazoval. Jako chápu, že v rámci toho settingu může být fun v tom, podvádět úplně všechny pro svůj větší profit, ale nebyla cesta, kterou jsem chtěl s postavou jít.

je fakt, že cutter v této fázi "než se něco posere" nemá tolik příležitostí jak se zapojit a tak nezbývalo, než vyjadřovat svou skepsi nad vašimi (z pohledu mé postavy hloupými) nápady, které ale v settingu asi dávaly smysl (moooožná ;))

Takže jsem rád, že ses ke svému roleplayingu dostal, cíl to splnilo, já si zapřicmrndával.
20.5.2019 12:33 - Aegnor
Jerson píše:
Můžeš tu myšlenku rozvést? Dovedu si představit několik různých intepretací, jak se pravidla a žánr hry ovlivňují, co je určeno či podmíněno čím.

Už jsem to tady (na kostce) několikrát diskutoval, možná i přímo v téhle diskuzi.

V podstatě jde o to, že pravidla (ve smyslu mechanického jádra, u Omegy by šlo tedy o tahání karet, aspekty a tuším že je tam ještě důvěra) automaticky zdůrazňují nějaké prvky hry a jiné zase odvádí do pozadí. A pokud se necháš vést pravidly, tak prostě vytvoří nějaký druh příběhu.

Zkusím to uvést na příkladu:
Mějme nějaký dungeon X. Pár pater, nějaké boje, nějaké hádanky, nějaké průzkumy a tak. A tenhle dungeon X vezmeme a odehrajeme třeba v Blades, DnD a AW.
  • V DnD budou výrazné boje - trvají docela dlouho (řekněme 5 hráčů, každý má pohyb + nějakou akci až dvě, k tomu nějací nepřátelé, všechno se háže). Naopak průzkum a socializace bude spíše v pozadí, protože pravidla to až tak podrobně neřeší. (To, že budou pravidlově v pozadí neznamená, že nemůžou být dominantním prvkem hry - ale není to moc pravděpodobný a pokud se tak stane, tak je to kvůli výraznému vkladu hráčů a ne díky systému.)
  • V Blades budou všechny prvky zastoupeny tak nějak vyváženě, žádný nebude zabírat extrémně moc času (resp. asi bude, ale z pravidel nejde říct který), pravidlově na ně bude víceméně stejný důraz. Postavy budou často až nesmyslně riskovat, bude se výrazně projevovat jejich charakter, minulost, cíle, budou hodně spolupracovat ... a každá postava se bude snažit problémy řešit jiným způsobem.
  • V AW budou boje dost explozivní a rychlý, navíc ve skutečnosti docela bez náhody. Zjišťování informací bude zajímavý a téměř vždycky povede k definování něčeho nového, co tam původně nebylo.
Docela hezký pohled na to, co bude důležitou součástí hry, je kontrola toho, čím se postavy zlepšují.
Ve Fate se zlepšují tím, že uzavírají jednotlivé příběhové části.
V AW získáváš expy, když používáš konkrétní atributy (a tedy do hry dostáváš ty prvky, které od tebe chtějí ostatní).
V Blades získáváš expy když vyjádříš něco o charakteru své postavy, když se zachováš dle svého archetypu a když zariskuješ.
V CofD získáš expy za řešení kondicí (tj. za řešení toho svinstva, které na tebe háže svět ookolo) a za to, že dostáváš svoji postavu do situací, které jsou mimo její komfortní zónu (breaking points).
V DnD získáváš expy za ... konfrontaci s potvorama. Takže chceš s potvorama hodně bojovat.


Pak máme samozřejmě důležité pravidlové prvky, které ten žánr taky definují - smrtelnost postav (jak je řečeno i vedle, v DrD můžeš umřít na blbou krysu, v DnD má commoner 50% šanci, že ho zabije domácí kočka v jednom kole, ve Fate mám de facto plot imunity ...), psychické následky a vlastnosti (traumata v Blades, Hunger ve V5, Morálka ve WoD ...) a tak podobně.

Ano, i v DnD můžu zahrát šlechtické pletichaření na bále, ale ... kolik z těch pravidel reálně použiju?
20.5.2019 12:44 - efram
Aegnor píše:
Aha, a kreslení mapy, řešení dosahu světla a podobně je opravdu hrozně moc akce.

Tohel jsi vycetl z meho prispevku? To je jen tvoje predikce. Nicméně dobře uchopené počítání zdrojů s opdezvou gm a reálích světa, může vyústit v dost dramatických situací.....něco jako závěrečná scéna z Černobyl - druhý díl.

Aegnor píše:
Mluvíš o začátečnících, věk jsi přidal jako takový vedlejší atribut. Je trochu nefér, když to pořadí atributů najednou přehodíš a pak efektivně reaguješ na něco jiného, než jsem řekl. :-)


Ne od začatku tvrdim to, že většina začátečníků je v tomto rozmezí. Navíc tím navazuji na osazenstvo kroužku. Rozumíme si? Dost selektuješ a vytrhuješ z kontextu.

Log 1=0 píše:
Nehodnotí příběh. Hodnotil doteď ty dva plánky, teď to zobecnil na všechny lokace.


Jistě a to tomu argumentu dodáva obrovskou "váhu". Vám opravdu nepřijde, že když napíše, že co lokace to podobně nelogický výtvor, tak tím vlastně apriori, naprosto neopodstatněně, dehonestuje cele to dobrodružství......

Jerson píše:
Nemohl, protože dobrodružství nesepisuju. Ale mohl bych ti sem dát třeba nakreslený plán vzducholodi, který jsem pro jedno dobrodružství použil, ten bych dokázal najít a okopírovat.


já bych raději něco srovnatelné, tedy když se vyjadřuješ s jistotou o tom, že každá další lokace obsahuje nějakej sek, tak sem hoď neco co má plus minu stejnej rozsah a my to rozpitváme.

Píše:
takže s tím, že si je nese s sebou to asi nebude tak jednoduché.


Ale mohlo by být. Tím stylem je jeho osobitý přístup k věci a to co je vlastní mladým lidem. Vůbec jsem neodkazoval na to, že hrál drd, nebo jiné hry před tím.

Jerson píše:
Nicméně jaký bys od toho očekával výsledek, když hráč v "mé" skupiny při samostatné hře udělá vybíjení dungeonu, které u mě zcela určitě vidět nemohl?


Chtěl jsem tím říct, a zde to je jen domněnka, že vliv má i to jak spolu komunikujete. Jaké jim kdo dává podněty a stejně jako já ani ty se nikdy nemůže oprostit od předávání svého pohledu na věc... Navíc neukazuje to co popisuješ spíš na to, že ta určitá skupina lidí v daném věku má určitý, řekněme, způsob uvažování...?


Píše:
To se řada dětí v RPG dostala pouze nabídku hrát klasické fantasy hrdiny a u toho zůstali, občas i proto, že nic jiného ani nezkusili, pro mě tak úplně není podklad pro tvrzení, co ty děti chtějí hrát. Výrazné hrdiny ano, ale že by to byli hrdinové v boji, to si nemyslím.


V dané věkové kategorii je podle mě hrdina typu akčního hrdiny ten nejuchopitelnější. Fantasy je tam víc na očích díky literatuře a filmům, kteří, zpravidla, ti novačči viděli, četli atd.
20.5.2019 12:44 - LokiB
Aegnor píše:
V podstatě jde o to, že pravidla (ve smyslu mechanického jádra, u Omegy by šlo tedy o tahání karet, aspekty a tuším že je tam ještě důvěra) automaticky zdůrazňují nějaké prvky hry a jiné zase odvádí do pozadí. A pokud se necháš vést pravidly, tak prostě vytvoří nějaký druh příběhu.


Vida, tak třeba při one-shotu Blades in the Dark se toto tedy vůbec nijak neprojevilo :)
20.5.2019 13:03 - Aegnor
efram píše:
Tohel jsi vycetl z meho prispevku? To je jen tvoje predikce.

Tohle jsem vyčetl z Jersonova vyjádření:
Jerson píše:
Prolézání jeskyně, kreslení mapy, hledání dosvitu lucerny, setkání s cizími tvory začínající slovy "hoďte si na iniciativu".


efram píše:
Ne od začatku tvrdim to, že většina začátečníků je v tomto rozmezí. Navíc tím navazuji na osazenstvo kroužku. Rozumíme si? Dost selektuješ a vytrhuješ z kontextu.

Nah, tak jsem to nepochopil. Sorry jako. Stejně, z vyjádření
efram píše:
Očekáváš snad, že začátečník začne vymýšlet složité detektivní příběhy a to ještě když mu je tolik kolik je.

to opravdu vyznívá tak, že je důležitý ten začátečník. Věk působí jako podpurný argument.

efram píše:
Nicméně dobře uchopené počítání zdrojů s opdezvou gm a reálích světa, může vyústit v dost dramatických situací

Je drama automaticky akce? Psal jsi o tom, že hráči chtějí hru s výraznou akcí (resp. že hra bez akce je nebaví) a na to jsem se snažil reagovat.
20.5.2019 13:08 - efram
Píše:
Je drama automaticky akce? Psal jsi o tom, že hráči chtějí hru s výraznou akcí (resp. že hra bez akce je nebaví) a na to jsem se snažil reagovat.


tady ja uz odpovídám na to co pises ty protoze původně jsem to nepsal ani já.....a ano aby nedoslo k dalsimu rozporu kldine ted tady napisu, ze zacatecniky, hlavne ty mladsi, proste bavi akce. Drama je daleko za hranou toho co chteji. Tedy drama v tom pojeti co ho myslis.
20.5.2019 13:15 - Aegnor
Efram:
Akční hru jakožto argument jsi první vytáhl ty.
efram píše:
Částečně, nicméně opomíjíš to co většina těch mladých začínajících chce zkusit hrát. Z mých zkušeností mám ověřeno (samozřejmě můžeme se bavit o velikosti vzorku), že dávat mladým lidem do 15 let věku dobrodružství bez akce ( a tím rozhodne nemyslím jen boj), vede jen k jejich nepozornosti. Nebaví je to.


A ten argument mimochodem spíš podporuje můj názor o tom, že systém výrazně ovlivňuje hru. Pokud chtěl Vypravěč silně akční hru, proč řešil kreslení mapy? Proč řešil dosvit lucerny? Nejsou to věci, které akční hře spíše překážejí?
20.5.2019 13:15 - Log 1=0
Aegnor píše:
V DnD získáváš expy za ... konfrontaci s potvorama. Takže chceš s potvorama hodně bojovat.

Ne že by to bylo statisticky releventní, ale tuhle metodu jsem za kolik 2,5 roku hraní, nepoužil ani jednou. Buď expy za quest nebo rovnou milníky.
efram píše:
Jistě a to tomu argumentu dodáva obrovskou "váhu". Vám opravdu nepřijde, že když napíše, že co lokace to podobně nelogický výtvor, tak tím vlastně apriori, naprosto neopodstatněně, dehonestuje cele to dobrodružství......

Ani ti ne. Popsal omezenost svých zkušeností a názor, jaký z nich vyvozuje. Kdyby se mýlil, milerád ho z toho omylu vyvedu. K ostatním aspektům se nevyjadřoval vůbec, to až ty a Malkav jste reagovali jako by ano.
20.5.2019 14:30 - Jezus
Co se týká pravidel DrDII, elektronicky jsou k dispozici volně, jen se to moc neví :-)

https://obchod.altar.cz/draci-doupe-ii-everze-p-1001.html

Pro studijní účely, případně i hráče, výborná věc - kdo to hraje si pak příručku stejně koupí (alespoň jednu do skupiny).

Dobrodružství se mezi 1. a 2. vydáním zásadně nezměnilo, ale ve 2. vydání je doplněno o "edukační texty" a celkově je návodnější (v dobrém slova smyslu).
20.5.2019 14:33 - LokiB
Aegnor píše:
Pokud chtěl Vypravěč silně akční hru, proč řešil kreslení mapy? Proč řešil dosvit lucerny? Nejsou to věci, které akční hře spíše překážejí?


Asi nemáte shodu v tom, co znamená "Akční". A jestli to víc nevystihuje v jejich podání slovo "Taktická".
20.5.2019 14:35 - Jezus
A ano, končí v závěru pořádnou bitkou se zlobry (což je něco, co IMHO hodně mladých hráčů-kluků prostě chce), ale obsahuje dostatek sociální interakce (ať už tahání informací z opilého trpaslíka, lakomého bači, či docela zásadní - záleží na situaci - vyjdenávání/vyzvídání s vůdce lápků Lyšákem).
Překonávání překážek je tam taky dost, ať už jde o rozbouřenou bystřinu, močál s "běsem", či chystání pastí na zlobry.
20.5.2019 14:46 - Jerson
LokiB píše:
Hele, za mě ve zkratce ... moje postava nebyla "plánovač". Úmyslně jsem nechal i Slide i Whisperer vám + Spidera mimo. protože mi přišlo, že bych si bral moc spotlightu a já to bral opravdu jako spíš přicmrndávání a zapojení dle potřeby :)

Znamená to, že jsi byl s hrou spokojen? Protože já bych tam klidně mohl mít i toho plánovače, alespoň by to byla méně hra o mojí a Sirienově postavě.

Já se Sirienem jako s postavou hrál asi jen jednou, tak nevím, jak je hraje. Vím jen, že jako GM právě nemá rád, když někdo dělá ramena na jeho NPC postavy :-)

Aegnor píše:
V podstatě jde o to, že pravidla (ve smyslu mechanického jádra, u Omegy by šlo tedy o tahání karet, aspekty a tuším že je tam ještě důvěra) automaticky zdůrazňují nějaké prvky hry a jiné zase odvádí do pozadí. A pokud se necháš vést pravidly, tak prostě vytvoří nějaký druh příběhu.

Jo tak. No, s tím souhlasím celkem jednoznačně.

LokiB píše:
Vida, tak třeba při one-shotu Blades in the Dark se toto tedy vůbec nijak neprojevilo :)

Fakt ne? já bych právě řekl, že jo - když odečtu do dvouhodinové domlouvání, tak jsme v dalších částech hry jednali právě tak, jak jsme měli definované postavy. Tedy já používal Arkánu, Sirien oblbování, Pjtr nám pomáhal velením, atd. Tak jak to vyjádřil Aegnor
Aegnor píše:
V Blades budou všechny prvky zastoupeny tak nějak vyváženě, žádný nebude zabírat extrémně moc času (resp. asi bude, ale z pravidel nejde říct který), pravidlově na ně bude víceméně stejný důraz. Postavy budou často až nesmyslně riskovat, bude se výrazně projevovat jejich charakter, minulost, cíle, budou hodně spolupracovat ... a každá postava se bude snažit problémy řešit jiným způsobem.

... mi to přijde jako dost přesný popis naší hry.

efram píše:
já bych raději něco srovnatelné, tedy když se vyjadřuješ s jistotou o tom, že každá další lokace obsahuje nějakej sek, tak sem hoď neco co má plus minu stejnej rozsah a my to rozpitváme.

Když řeknu, že nejsem příznivcem rozepsaných settingů, protože je považuju za dost obtížné k použití, a že jsem nic takového nepsal, protože by se mi to nezaplatilo, jak chceš srovnávat moje výtvory?
Už jsem i napsal, že proti různým chybám v soukromých výtvorech toho moc nemám, ale pokud je něco oficálně vydané a považované za dobré (vstupní) dobrodružství, tak by tam takové chyby být nemusely.

efram píše:
Chtěl jsem tím říct, a zde to je jen domněnka, že vliv má i to jak spolu komunikujete. Jaké jim kdo dává podněty a stejně jako já ani ty se nikdy nemůže oprostit od předávání svého pohledu na věc... Navíc neukazuje to co popisuješ spíš na to, že ta určitá skupina lidí v daném věku má určitý, řekněme, způsob uvažování...?

Nejsem si jistý, co tím chceš říct. Můžeš mi doplnit tvou úvahu spojujicí následující body?

Jersonův vliv na hráče -> ???????? -> hráč vede DnD dungeon, kde se bojuje s nemrtvými.

Log 1=0 píše:
Ne že by to bylo statisticky releventní, ale tuhle metodu jsem za kolik 2,5 roku hraní, nepoužil ani jednou. Buď expy za quest nebo rovnou milníky

Mno, tak my jsme v té čtvrteční hře expy za poražené nepřátele dostali na konci sezení, za nic jiného je nedával. Nevím jak je to doporučováno v DnD 5e.
20.5.2019 15:24 - malkav
Jerson píše:
Mno, tak my jsme v té čtvrteční hře expy za poražené nepřátele dostali na konci sezení, za nic jiného je nedával. Nevím jak je to doporučováno v DnD 5e.

Ale to, že nevíš, jak je to tam doporučováno, ti nebrání v tom, je na základě hraní s nezkušeným GM hodnotit ;) My třeba dostáváme expy i za řešení situací a jednání s CP. Upřímně je mi i jedno, jak to ne/řeší pravidla. Důležité pro mě je, jak to řeší GM ;)
20.5.2019 15:36 - Jezus
malkav: Ale v diskusi, v níž jde i o to, k čemu tě směřují pravidla, to jedno není.
Navíc tenhle aspekt Jerson přímo nekritizuje a tím, že přiznává, že neví, jak to tam je, nepřímo vybízí k tomu, že se nechá poučit/opravit.

Jerson: DnD připouští různé varianty udělování expů, ale i v té "nejklasičtější" je řečeno, že mají mít podobu vyřešeného setkání či překážky (parafrázuji), kdy za nebojová řešení by dokonce mělo být expů více .
Možná by nebylo úplně marné "tvého" DM na tu pasáž upozornit a nechat ho to posunout žádoucím směrem (klidně s vysvětlením, že je to tam právě proto, aby boj nebyl jediný zdroj expů a hra tedy nenutila hráče bojovat, když zrovna nechtějí).
20.5.2019 16:32 - LokiB
Jerson píše:
Znamená to, že jsi byl s hrou spokojen? Protože já bych tam klidně mohl mít i toho plánovače, alespoň by to byla méně hra o mojí a Sirienově postavě.


Kdyby takhle měla vypadat standardní session při kampani, tak bych spokojen nebyl. Vzhledem k tomu, jak byla hra domluvena, a jaké jsem to očekával, jsem vcelku spokojen.

Jerson píše:
Fakt ne? já bych právě řekl, že jo - když odečtu do dvouhodinové domlouvání, tak jsme v dalších částech hry jednali právě tak, jak jsme měli definované postavy. Tedy já používal Arkánu, Sirien oblbování, Pjtr nám pomáhal velením, atd. Tak jak to vyjádřil Aegnor


Já třeba od Blades čekal nějaké hody na úrovni právě toho "plánu". Tedy abstraktní určení, jestli se plán povede, bez odehrávání konkrétních hodů na šikovnost schování.

Ty pro mě moc nefungovaly, co se uvěřitelnosti týče ... představa, že
a) někdo jen tak "z kapsy" (nepočítám tebe s kloboukem, ale Tide klobouk nemá), jen tak vytáhne krychli 30x30x30, které si předtím nikdo nevšiml ... pro mě uvěřitelné není. Raději bych to řešil na té abstraktní úrovni, jestliže to Blades umožňují, tohle mě při hře rušilo. Jestli to je v rámci Blades normální, nebo je to to normální v rámci vašich her (teď myslíš spíše Gurneyho a siriena), že je důležitý funny aspekt plánu a jeho provedení, ne ta uvěřitelnost, pak ok.

b) že někdo pověsí pod stůl v batohu obdobnou krychli ... a nikdo si toho pak nevšimne. to mi taky moc nefunguje. Zkoušel jsem to v kuchyni ... a ten batoh je vidět odevšaď :)
Ale zase, ve hře je to sranda (jestli cool, to nevím, mně to přišlo spíš lame, ale to je věc vkusu) a jestli to takhle chcete hrát, ok, proč ne.

A co se definice stylu hraní s vazbou na pravidla - já za celou session nehodil ani jednou, takže to moc vazbu neprověří. Jestli ty jsi házel na Finess a sirien na Sway ... tak kdyby to bylo v DnD, tak byste házeli na jiné skilly, v Savage Worlds na jiné skilly ... ale jinak by to proběhlo úplně stejně. V tomhle hraní mi nic specifického, v čem by se poznalo, že jsme nehráli DnD, nenašel. Ty ano? A případně co?
20.5.2019 18:58 - Jerson
malkav píše:
Ale to, že nevíš, jak je to tam doporučováno, ti nebrání v tom, je na základě hraní s nezkušeným GM hodnotit ;)

Máš namysli mou poznámku, že na to že hru uvedl podle DnD byla hra vlastně celkem dobrá?Na jinou svou nedávnou kritiku DnD si nevzpomínám.

Podle mě DnD 5e nemí moc dobrá hra na hraní RPG, mnohem lepší je na hraní "taktické bojovky s prvky RPG". A nezávisle na tomto názoru podle mě není DnD 5e vhodné RPG pro začátečnického GMma, protože má dost rozsáhlá pravidla a nakládá na GMma hodně pravomocí a odpovědnosti, které chce dělat jen málo hráčů, ještě méně lidí to zvládá a ještě méně to zvládá dobře.

malkav píše:
Upřímně je mi i jedno, jak to ne/řeší pravidla. Důležité pro mě je, jak to řeší GM ;)

Začínající GM to nejspíše bude řešit podle pravidel.

Jezus píše:
Možná by nebylo úplně marné "tvého" DM na tu pasáž upozornit a nechat ho to posunout žádoucím směrem (klidně s vysvětlením, že je to tam právě proto, aby boj nebyl jediný zdroj expů a hra tedy nenutila hráče bojovat, když zrovna nechtějí).

Zkusím, ale znám odpor GMmů k tomu, že když hráči obejdou nebezpečnou potvoru, aby jim za to dával nějaké zkušenosti. Jednání s CP tam žádné nebylo, takže to nemůžu hodnotit.

LokiB píše:
Ty pro mě moc nefungovaly, co se uvěřitelnosti týče ... představa, že
a) někdo jen tak "z kapsy" (nepočítám tebe s kloboukem, ale Tide klobouk nemá), jen tak vytáhne krychli 30x30x30, které si předtím nikdo nevšiml ... pro mě uvěřitelné není. Raději bych to řešil na té abstraktní úrovni, jestliže to Blades umožňují, tohle mě při hře rušilo. Jestli to je v rámci Blades normální, nebo je to to normální v rámci vašich her (teď myslíš spíše Gurneyho a siriena), že je důležitý funny aspekt plánu a jeho provedení, ne ta uvěřitelnost, pak ok.

V Omeze by to moc nešlo, protože krychle do které se vejde lidská hlava je už dost velká. A kdybych věděl, že je uvnitř lidská hlava, tak jsem ji asi bral jinak, takhle jsem to pořád představoval, že je to spíše krychle s hranou 20 cm, se kterou se dá manipulovat snáz. Těch 30 cm mi napoprvé asi uteklo.

LokiB píše:
b) že někdo pověsí pod stůl v batohu obdobnou krychli ... a nikdo si toho pak nevšimne. to mi taky moc nefunguje. Zkoušel jsem to v kuchyni ... a ten batoh je vidět odevšaď :)
Ale zase, ve hře je to sranda (jestli cool, to nevím, mně to přišlo spíš lame, ale to je věc vkusu) a jestli to takhle chcete hrát, ok, proč ne.

Když máš velký plánovací stůl, třeba 4 × 4 metry, tak by to už fungovalo lépe. Ale jo, není to úplně realistické, na druhou stranu v téhle hře se na to nehraje, ne? :-)

LokiB píše:
Jestli ty jsi házel na Finess a sirien na Sway ... tak kdyby to bylo v DnD, tak byste házeli na jiné skilly, v Savage Worlds na jiné skilly ... ale jinak by to proběhlo úplně stejně. V tomhle hraní mi nic specifického, v čem by se poznalo, že jsme nehráli DnD, nenašel. Ty ano? A případně co?

Já si házel na Arcane a Finess, protože jsem je měl, a protože jsem měl v deníku napsané, že znám démona a je to můj spojenec, tak jsem to hrál tímhle stylem. Jo, a taky že jsem si místo Sway (Oblbování) dal Consort (Domlouvání), tak jsem se vás celou dobu snažil přesvědčit o výhodnosti svého plánu, a když to nevyšlo, udělal jsem to tajně tak, abychom na tom všichni vydělali. Kdybych měl dvě tečky ve Sway místo Consort, hrál bych tu postavu jako většího sviňáka, než hrál Sirien (ale nechtěl jsem mít až tak podobnou postavu jako on). V DnD bych nemohl mít za kamaráda démona, triky bych asi uměl, ale rozdíl v přístupech k jednání s lidmi nevím zda by tam byl.

A taky dost pomohlo, že jsem házel dvě kostky a věděl jsem, že na 4 - 5 bude úspěch se zajímavými komplikacemi, tak jsem se třeba vrtal do té kostky. Být to v DnD a vědět, že je to dost náročné a musím hodit třeba 15 na D20, a buď uspěju, nebo se nic nezjitím, tak bych tu kostku zkoumal před vámi a v úplném klidu.

Za sebe můžu říct, že pravidla mou postavu ovlivnily dost, a to i jindy než jen při hodech. Ostatně pořád jsem hrál svého Talbota Mk.X, a přitom zase vyšel jinak, ve stylu, který jsem do soboty ještě nikdy nehrál (já nikdy předtím nehrál čaroděje).
20.5.2019 19:29 - LokiB
Jerson píše:
V DnD bych nemohl mít za kamaráda démona, triky bych asi uměl, ale rozdíl v přístupech k jednání s lidmi nevím zda by tam byl.


proč bys v DnD nemohl mít za kamaráda démona? jako že to není v Core pravidlech uvedeno u některého povolání? No, kdyby nic jiného ... a co Warlock?
Jinak ho můžeš získat co se mechanik týče v rámci daného settingu (protože když převedeš Blades do DnD, tak to bude mít nějaké settingová pravidla, nebo to čistě DnD Core) nebo v rámci hry.

Jerson píše:
Kdybych měl dvě tečky ve Sway místo Consort, hrál bych tu postavu jako většího sviňáka, než hrál Sirien (ale nechtěl jsem mít až tak podobnou postavu jako on).


Jakože definuješ charakter postavy podle teček ve "skillech"? jako jo ... ale nutné to není ne? Klidně můžeš hrát svini, co má hodně teček v Consortu (ale umí je na to "buď tak hodný, ano?" využít) nebo hodného člověka, která mí vysoké Sway a to oblbování dělá nesviňácky.
Já tam tohle spojení nevidím jako nutné ... ale jako na oneshot to třeba pomáhá vytvořit rychle "charakter" spolu s dovednostmi.

Jerson píše:
A taky dost pomohlo, že jsem házel dvě kostky a věděl jsem, že na 4 - 5 bude úspěch se zajímavými komplikacemi, tak jsem se třeba vrtal do té kostky.


A kdybys věděl, že i 4-5 bude úspěch, ale bez zajímavých komplikací, tak by tě to v tom, co děláš nějak omezilo? Jako že tě lákaly ty možné komplikace?
Když bys měl v DnD hodit 11-20 (tedy 50%) a v Blades bys měl jednu kostku kde 1-3 je neúspěch, 4-5 úspěch s komplikacemi, 6 úspěch plný (nebo s bonusem) ... tak je to tak velký rozdíl pro to, do čeho se pouštíš?
V obou případech bys měl 50% na úspěch, v Blades by část toho úspěchu byla s komplikacemi ... a stejně bys byl klidnější v Blades? Tomu nerozumím :)
Protože náročnost 15 v DnD sis vymyslel, taky to mohla být náročnost 10 ;)

Jerson píše:
Ostatně pořád jsem hrál svého Talbota Mk.X, a přitom zase vyšel jinak, ve stylu, který jsem do soboty ještě nikdy nehrál


bohužel Talbota neznám, tak nevím, jaká jsou jeho poznávací znamení :)
20.5.2019 19:45 - malkav
Jerson píše:
Máš namysli mou poznámku, že na to že hru uvedl podle DnD byla hra vlastně celkem dobrá?

Nejen. Ale když už to zmiňuješ, tak je celkem zvláštní, že považuješ DnD za systém pro hraní "taktické bojovky s prvky RPG", ale když se hraje dungeon crawl (tedy aspoň to jsem z tvého popisu hry pochopil), tak to pochválíš výše citovanou větou.

Jerson píše:
Začínající GM to nejspíše bude řešit podle pravidel.

Pravidla mu mimo jiné radí, jak ti napsal Jezus, dávat více expů za nebojové řešení. Což ty ale (s poznámkou, že GM určitě nebude chtít študovat obsáhlá pravidla) jako argument rozporuješ.

Tvé rady, které jsi tomu klukovi sepsal, vyzněly podle mě velmi dobře. Většinou tvých příspěvků se ale táhne krytický postoj k DnD, přičemž pak píšeš, že ta pravidla vlastně moc neznáš. A to je zase cesta obloukem k tomu, že oba máme naprosto jiný postoj k tomu, jak moc systém ovlivňuje styl hraní.
20.5.2019 20:22 - efram
Aegnor píše:
A ten argument mimochodem spíš podporuje můj názor o tom, že systém výrazně ovlivňuje hru. Pokud chtěl Vypravěč silně akční hru, proč řešil kreslení mapy? Proč řešil dosvit lucerny? Nejsou to věci, které akční hře spíše překážejí?


ale nepodporuje, to je jen tovje zbožné přání. To, že tobě tyhle věci nepřijdou cool neznamená, že to jiným lidem nemůže super připadat....ale to vybocujeme uz jinam.

Ano akční hru jsem vytáhl jako první já, pravděpodobně jsem přesně neosvětlil kontext.

Log 1=0 píše:
Ani ti ne. Popsal omezenost svých zkušeností a názor, jaký z nich vyvozuje. Kdyby se mýlil, milerád ho z toho omylu vyvedu. K ostatním aspektům se nevyjadřoval vůbec, to až ty a Malkav jste reagovali jako by ano


Můžeš mi prosím tě více naspat jak tvůj koment souvisí s postem, kterým jsem komentoval Jersonuv logický faul.

Jerson píše:
Podle mě DnD 5e nemí moc dobrá hra na hraní RPG, mnohem lepší je na hraní "taktické bojovky s prvky RPG". A nezávisle na tomto názoru podle mě není DnD 5e vhodné RPG pro začátečnického GMma, protože má dost rozsáhlá pravidla a nakládá na GMma hodně pravomocí a odpovědnosti, které chce dělat jen málo hráčů, ještě méně lidí to zvládá a ještě méně to zvládá dobře.


Tak to je asi tak stejně validní jako bych já napsal, že je Omega vhodná pro dlouho trvající taktické souboje a podporuje složité vytváření deníku postavy.

1. v dnd 5e se dá hrát taktická bojovka, ale i zrychlene souboje. Pravidla pro PJ obsahují to i to.
2. začátečnický set nenakládná na GM nic co by nedokázal zvládnout průměrně inteligetní člověk.
3. když už se neustále vracíš k hodnocení DnD 5e tak si prosím, aspoň prostuduj ten starter set, ať máš aspoň rámcovou představu o tom co ta pravidla umožňují a jaká rozšíření/zjednodušení jsou možná. Popravdě moc nevěřím v to, že by pak debata byla z tvé strany vyvážená a nepřenášela by se do ni tvá averze k Fantasy a urcitemu stylu hry.
20.5.2019 20:22 - Jerson
LokiB píše:
proč bys v DnD nemohl mít za kamaráda démona? jako že to není v Core pravidlech uvedeno u některého povolání? No, kdyby nic jiného ... a co Warlock?

Já nevím - a můžu ho mít? Podle pravidel, na první úrovni?

LokiB píše:
Jakože definuješ charakter postavy podle teček ve "skillech"? jako jo ... ale nutné to není ne? Klidně můžeš hrát svini, co má hodně teček v Consortu (ale umí je na to "buď tak hodný, ano?" využít) nebo hodného člověka, která mí vysoké Sway a to oblbování dělá nesviňácky.
Já tam tohle spojení nevidím jako nutné ... ale jako na oneshot to třeba pomáhá vytvořit rychle "charakter" spolu s dovednostmi.

Ne, tvořím postavu pomocí kombinace své představy a pravidel. Běžný postup je představa o charakteru a schopnostech -> převedení do pravidel -> úprava představy o charakteru (a schopnostech). A prostě pomocí Oblbování, Domlouvání a Velení můžu řešit podobné situace, ale jinými způsoby, tak postavu podle toho hraju - přičemž chování postavy není definované třídou / classou / povoláním, ale rozdělením bodů. V DnD (žádné verze) mi to takhle nefunguje, tam hodnoty postavy nemají velký vliv na její chování - ale zase by tam mělo vliv, kdyby se třeba házelo náhodně a mě padla nízká inteligence. Hrál bych tu postavu jinak než s inteligencí 18.

LokiB píše:
A kdybys věděl, že i 4-5 bude úspěch, ale bez zajímavých komplikací, tak by tě to v tom, co děláš nějak omezilo? Jako že tě lákaly ty možné komplikace?

Neomezilo, ale nepouštěl bych se do těch akcí s takovou chutí, a ano, lákaly mě tam ty komplikace. A trochu mě mrzí, že jsem byl tak rychlý a nedal jsem Gurneymu šanci nabídnout mi smlouvu s ďáblem, i když jen kvůli té jedné koste bych do toho asi nechtěl jít. Btw i speciální schopnost jsem si vybral podle toho, která nedávala bonusovou kostku na něco, ale dávala mi novou možnost. V AW si vybídám dost podobně, napřed nové možnosti a až když nejsou, tak bonusy.

LokiB píše:
Když bys měl v DnD hodit 11-20 (tedy 50%) a v Blades bys měl jednu kostku kde 1-3 je neúspěch, 4-5 úspěch s komplikacemi, 6 úspěch plný (nebo s bonusem) ... tak je to tak velký rozdíl pro to, do čeho se pouštíš?

Jo, je. V DnD je neúspěch prostě "nepodařilo se", takže mě až tak moc neláká něco zkoušet, zejména když mám malou šanci na úspěch. V něm si hážu jen když mě k tomu GM vyzve. V Blades jsem si vysloveně chtěl hodit, za šestku jsem byl rád, ale ty komplikace bych ještě raději (kromě schovávání té kostky pod stůl, tam se mi šestka hodila dost. Ale třeba při zkoumání kostky 2 bych preferoval komplikace. A tedy doufal jsem, že se bude házet o něco častěji. V DnD chci házet spíše méně.

LokiB píše:
bohužel Talbota neznám, tak nevím, jaká jsou jeho poznávací znamení :)

Napřed mluví, klame, vyhrožuje, a když jdou věci špatně, někoho sejme a zkusí vyjednávat o level výše. Dva existuijící zápisy jsou v Oblasti 42 a Weweslburgu

malkav píše:
Nejen. Ale když už to zmiňuješ, tak je celkem zvláštní, že považuješ DnD za systém pro hraní "taktické bojovky s prvky RPG", ale když se hraje dungeon crawl (tedy aspoň to jsem z tvého popisu hry pochopil), tak to pochválíš výše citovanou větou

Aha, tohle tě mate. odpovím zítra.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095003128051758 secREMOTE_IP: 18.232.66.188