Vedení hry (podle Jersona)

Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
Napsal: Jerson
12.4.2019 11:42 - York
efram píše:
neříkám, že ten systém je špatný. Já říkám, že je specifický a je určený jen pro úzkou skupinu lidí.


Ve světě, kde d20 sesytémy brutálně válcují trh s RPGčky, tohle můžeš říct o každém systému, který není d20. Ve výsledku to moc o ničem nevypovídá.

Pro koho je hra "určena", závisí zdaleka nejvíc na vydavateli, značce a podobně. Pro příklad nemusíme chodit daleko: O DrDII taky všichni říkali, že to je systém jen pro úzkou skupinu lidí. Vydal ho ale Altar pod značkou Dračí doupě a ejhle, prodeje jsou stejný jako prodeje DrD 1.6 několik let předtím.


LokiB píše:
je-li tomu tak, mělo by se asi více prosazovat Yorkův (nejen) přístup totální improvizace, protože to by zachránilo více GMů než nepopisování výsledků akcí.


Ono to s tou improvizací dost souvisí. Hráči musí být na stejné notě, aby to fungovalo. A tohle je jeden z projevů.
12.4.2019 12:01 - efram
Myslim si yorku, ze mas jen cast pravdy. Trebacta 5e je rozsirena i mimo tebou uvedenou sferu...
12.4.2019 12:03 - Arten CZ
Tvé poznámky v závorkách jsou docela rušivé. Pokud to je odůvodnění hráčů, napiš to rovnou, aby to bylo jasné. Pokud je to tvůj výklad, jen dokazují, jak moc chceš hrát něco jiného než tvoji hráči.

Co se týče pokusu s fantasy, který si provedl. Přijde mi, že jsi nezměnil ze svého způsobu vedení hry nic, nezměnil jsi nic z toho, co ti lidé radí, pouze jsi změnil kulisy, na kterých ale z pohledu toho, co jsi chtěl ukázat, vůbec nezáleží.

Proběhla společná tvorba postav? Proběhla společná příprava příběhu? Proběhlo určení motivací ve vazbě k příběhu? Proběhlo provázání postav? Věděli postavy, co mají dělat? Děje se něco, na co postavy reagovat musí?

Pokud jsi vzal přístup z Omegy, jak ho prezentuješ - tedy "něco si udělejte a nějak si rozmyslete, co chcete dělat a zabavte se sami" a tento způsob ti nefungoval předtím, nebude ti fungovat ani ve "fantasy" Omeze. Pro některé skupiny se nehodí všechno.
12.4.2019 12:06 - Jarik
efram píše:
Myslim si yorku, ze mas jen cast pravdy. Trebacta 5e je rozsirena i mimo tebou uvedenou sferu...

a) v posledním příspěvku Yorka je těch skupin několik. Definuj přesně. (chraň bůh, aby šlo o jiný než poslední příspěvek)
b) podobný výrok se dá říci k čemukoliv, co bylo kdy na světě řečeno. A nijak nepomáhá další diskusi. Kdybys řekl například "Hmmm", tak to má úplně stejnou validitu.
12.4.2019 12:19 - York
efram píše:
Myslim si yorku, ze mas jen cast pravdy.


Ono se to hlavně fakt blbě odhaduje. Je klidně možný, že zrovna Omega (v současné verzi)* by se nerozšířila, ani kdyby vznikala za stejných podmínek jako kdysi DnD. Ale třeba taky jo. Vyzkoušet to nejde.

Příkladů, že marketing, značka a podobně mají fakt zásadní význam na to, jak nějaká hra uspěje, je ale fakt hromada. Vem si třeba Shadowrun - dost jeho hráčů se shoduje, že čtvrtá edice je horší než třetí a pátá ještě o něco horší než čtvrtá. Pořád je to ale jedno z nejprodávanějších RPGček na trhu. Je teda fakt, že u Shadowrunu táhne hlavně výbornej a propracovanej setting.


* Pak je tu ještě ale další faktor - současná verze Omegy by nevznikla, kdyby si předtím Jerson nevyzkoušel Fate. Rozdíl oproti předchozí verzi, která Fatem inspirovaná nebyla, je dost markantní. A takhle je to se všema hrama. Dokonce i to prastaré DnD má kořeny v jiných hrách (wargamingových). Takže úvaha "kdyby Omega vznikla kdysi dávno místo DnD" je v jádru nevalidní, protože tehdy vzniknout nemohla.
12.4.2019 12:48 - Jerson
Aegnor píše:
Ty komentáře v závorkách ("tedy další čas, kdy se nehraje, ale jenom háže kostkou") jsou tvůj výklad jejich názoru?

To jsou komentáře, které jsem měl při pokusu pochopit, co konkrétně chtějí, a se kterými v podstatě souhlasili.
Přiznávám, že se musím ptát dost opatrně, abych zjistil pravý stav věcí. Například až včera mi upřesnili, jak to bylo s jejich zájmem "hrát něco jiného" - vedoucí Domů dětí jim to zřejmě nabídla a "jim to nevadilo". Stejný názor předpokládám u Vojty - "pasivní" a Matyáše - "nekrohráč" se na to ještě zeptám. Nutno říct, že kdybych tenhle stav věcí věděl dřív, tak jsem s nimi buď hrál Omegu jinak, nebo jí nehrál vůbec.

LokiB píše:
Proč si nemůžeš odpustit takové uvozující poznámky? :) Taky to může být tak, že čtu, co píšeš, ale protože to píšeš nesrozumitelně, tak to chápu jinak, než to myslíš.

Protože už po několikáté jsem se přesvědčil, že někteří jiní lidé tady moje myšlenky chápou dost přesně (obvykle Log a Aegnor), z čehož vyvozuju, že neporozumění bývá na straně diskusních oponentů. :-) Nicméně se zkusím vyjadřovat jednoznačněji.

LokiB píše:
Tisíce GMů po celém světě jsou důkazem toho, že to tak být nemusí a tedy že se mýlíš.
Že to nakládá tobě, nebo některých dalším, není důkaz obecnosti.

Existence nějakého jevu není důkazem neexistence jevu opačného. Mám libovolnou skupinu hráčů, zeptám se "kdo by vedl hru příště" a nikdo se neozve. Na dotazy jednotlivých lidí odpovídají "necítím se na to, je to moc složité". Na minulé hře o víkendu jsme se sešli čtyři Vypravěči, tak jsme si povídali, jak jsme se k vedení hry dostali. Říkám "Odešel nám PJ, už ho nebavilo vést hru, tak abychom hráli dál, tak jsem to po něm vzal a už mi to zůstalo." Všichni tři souhlasili, že to byl přesně jejich případ.

Můžeme udělat průzkum tady, jak se kdo dostal k vedení hry a zda by chtěl hrát postavu častěji, než má možnost. Na nějakých třiceti lidech by se mohlo ukázat, jaké názory převažují. Půjdeš do toho?

LokiB píše:
Já se zatím vždy setkával (za těch skoro 30 let ve své omezené bublině, čítající několik desítek lidí, tedy ne reprezentativní vzorek) s tím, že GM neměl žádný problém s popisováním výsledků akcí, ale s náročností vymýšlení a přípravy hry. Na tom skončili z mé zkušenosti všichni GMové, kteří opravdu skončili. neznám žádného, kterého by popisování výsledků akcí postav uondalo.

Ano, protože to popisování následků nebývá hlavní důvod vyhoření, a mnoho GMmů si ani neuvědomuje, že by to šlo dělat jinak. Případně zastávají názor, že pokud by si výsledky popisovali sami hráči, přišel by GM o další část kontroly nad hrou a vedení hry by bylo ještě náročnější - což je pravda. Protože naplánovat hru dopředu a pak dát hráčům volnost moc nejde dohromady.

Nicméně bych měl tady zdůrazit, že jsem nikdy nemluvil o tom, že lze vzít tenhle jeden konkrétní způsob hraní a implementovat ho do jiného stylu vedení hry bez změny čehokoliv dalšího. Jen jsem řekl, že tenhle styl popisování funguje, a že dát hráči na výběr zda chce popisovat nebo je univerzálnější řešení než všechno popisovat GMmem.

LokiB píše:
je-li tomu tak, mělo by se asi více prosazovat Yorkův (nejen) přístup totální improvizace, protože to by zachránilo více GMů než nepopisování výsledků akcí.

Víš, jak raketově narostla obliba přístupu, který používá Apocalypse Word? Kolik klonů a variant za pár let vzniklo? On se ten přístup totiž docela prosazuje, jen často naráží na hráče, kteří jsou zvyklí očekávat popisy od GMma.

Log 1=0 píše:
Hlubinu na vás, holomci. (Pokud postava v Hlubině poruší zákon, tak ji zavřou a hráč si udělá novou

Říkal jsem mu, že i v Omeze je hodně oblastí, ve kterých se do lidí střílí celkem běžně. Nicméně on si stejně udělal nebojovou postavu i v DnD, tak to asi tak velký problém nebude.

Log 1=0 píše:
To, že se používá hodně mechanik, neznamená, že se nehraje. Jestli to tak dělá tak... no jeho věc, ale dobrý přístup to podle mého není.

Dlouhé boje znám jen z DrD, DnD jsem pouze viděl - a prostě v hodinovém boji těch popisů a hraní charakteru moc není, zejména pokud má popisy obstarávat GM. Za dva týdny uvidím, jak budou vypadat jejich boje v DnD.

Celkově mi váš přístup k fantasy přijde dost divný. Takové přebírání detailů, které "ve fantasy být musí" ale vy je vlastně nechcete.

efram píše:
Definuj mnoho, kdyby to bylo tak moc super asi by se to lavinovitě šířili dost samo o sobě. Nemyslíš? Zřejmě mají ty další systémy něco (PR, koncept, .....) co lidem vyhovuje víc. Proto říkám, že je určen pro velice úzkou, specificky vymezenou skupinu.

Jedna věc jsou pravidla, druhá věc je setting, třetí věc je, jak moc to šířím. Protože když Omegu hraje pár lidí, kteří sami hru nevedou, a pravidla aktivně nešířím, tak se nemají jak šířit. Zatím odkaz na pravidla posílám jen na vyžádání, když si o něj někdo vyloženě řekne.

efram píše:
Možná (ze může zabíjet) v tvoji Fantasy. To co jsi napsal jen ukazuje tvou žánrovou předpojatost
...

Ach jo. Šlo o rozdíl, který Ondra spatřoval mezi fantasy settingem, který hrál dřív, a světem Omegy. Z toho jsem usoudil, že by možná chtěl zabíjet potvory bez obav z následků. Ale ne, udělal si postavu, která nebojuje. Takže ten důvod bude asi v něčem jiném.

Arten CZ píše:
Tvé poznámky v závorkách jsou docela rušivé. Pokud to je odůvodnění hráčů, napiš to rovnou, aby to bylo jasné. Pokud je to tvůj výklad, jen dokazují, jak moc chceš hrát něco jiného než tvoji hráči.

Je to moje převyprávění toho, co hráči říkali, abych pochopil, co tím myslí. Vynechal jsem poznámky typu "takže tohle znamená víc práce pro mě ... a tohle taky. A tohle taky." Na druhou stranu se pokusím dát jim to co chtěli.

Přetím jsem se jich totiž ptal, co vlastně hráli:

"Boj. Pak taky hledání osob nebo předmětů."
- "Takže boj?"
"Jo. Nebo hlídání karavan."
- "A co se během té hry dělo?"
"Napadení bandity, takže boj. Jo, a taky něco někam donést."
- "Takže další boj?"
"Jo, většinou jsme to nedonesli."


Arten CZ píše:
Proběhla společná tvorba postav? Proběhla společná příprava příběhu? Proběhlo určení motivací ve vazbě k příběhu? Proběhlo provázání postav? Věděli postavy, co mají dělat? Děje se něco, na co postavy reagovat musí?

Společná tvorba postav? To vůbec neznají, takže ne. Příprava příběhu? To má připravit GM - ne. Určení motivací? To je přeci úkol GMma dát postavám motivaci, ne? Takže dostali úkol a příblib lootu. Provázání postav? "Sedíte v hospodě u jednoho stolu." - "A známe se?" - "To nevím, znáte?" - "No, asi jo, bylo by to snazší."
Jaké provázání postav? V DrD nic takového není, v DnD taky nic takového nevidím (ale PPJ má 300 stran a příručka hráče taky tak nějak, a já neměl čas to přečíst, a už vůbec ne mezitím, než si vymyslí, co budou hrát. 90 minut, příští týden jsou prázdniny. Jak určit, co mají postavy dělat? Sháněli práci (dva ze tří), dal jsem jim tři nabídky práce, věděli kam jít. Nebo jak to myslíš? A jinak musí postavy reagovat jen na to, že jim dochází peníze.

Arten CZ píše:
Co se týče pokusu s fantasy, který si provedl. Přijde mi, že jsi nezměnil ze svého způsobu vedení hry nic, nezměnil jsi nic z toho, co ti lidé radí, pouze jsi změnil kulisy, na kterých ale z pohledu toho, co jsi chtěl ukázat, vůbec nezáleží.
Pokud jsi vzal přístup z Omegy, jak ho prezentuješ - tedy "něco si udělejte a nějak si rozmyslete, co chcete dělat a zabavte se sami" a tento způsob ti nefungoval předtím, nebude ti fungovat ani ve "fantasy" Omeze.

No, v podstatě máš pravdu. I když některé změny jsem provedl, dal jsem do hry několik klišé a mohl si víc vyhrát s averzí NPC vůči nelidským rasám, a mohl jsem jim dát napsané úkoly na tabuli v hospodě, tak základ zůstal stejný. A víš co je hezké? Všichni tři řekli, že si hru užili. Dokonce jsem si divil, že se vlastně moc nestalo, ale jim se to líbilo. Nazval bych to "fantasy placebem", prostě tak jako Všechno je lepší s piráty, tak podobně Všechno je lepší s fantasy. Ještě jsem použil Qunetinovo radu, abych roleplayoval NPC výrazně, tak to taky možná pomohlo.
12.4.2019 12:54 - Jerson
York píše:
současná verze Omegy by nevznikla, kdyby si předtím Jerson nevyzkoušel Fate. Rozdíl oproti předchozí verzi, která Fatem inspirovaná nebyla, je dost markantní. A takhle je to se všema hrama. Dokonce i to prastaré DnD má kořeny v jiných hrách (wargamingových). Takže úvaha "kdyby Omega vznikla kdysi dávno místo DnD" je v jádru nevalidní, protože tehdy vzniknout nemohla.

No, to ne. Napřed vznikla první verze Omegy, pak jsem hrál Fate, hrál jsem Omegu a sem tam Fate, a teď nakonec jsem udělal verzi Omegy, ve které jsem "Schoposti" pojmenoval "aspekty", protože mě nenapadlo lepší jméno. Nicméně princip volně pojatých dovedností a charakterových rysů, které by si každý hráč navrhnul sám a které by šly sčítat měla druhá verze CPH z roku 1998 - jen tam bylo sčítání složité, kvůli číslům, a pak jsem ho zrušil s tím, že víc schopností najednou používat nepůjde. A když jsem zrušil čísla, tak to šlo.
Vliv Fate na poslední verzi je v tom, že jsem si po jedné hře řekl "Ve Fate mám osm dovedností a tři aspekty, ale stejně používám jen jednu dovednost a možná jeden aspekt, takže si Omega musí vystačit s naprostým minimem.
12.4.2019 13:07 - efram
Jerson píše:
Ach jo. Šlo o rozdíl, který Ondra


Tady došlo k mišmaši z mé strany. Překopíroval jsem to z příspěvku od Lokiho a bral jsem to jako tvůj výrok, takže omluva. Nicméně to, že fantasy moc nebereš a vyhraňuješ se proti němu je v tvých příspěvcích celkem časté.
12.4.2019 13:08 - Arten CZ
Ty to stavíš do pozice - buď to mají dělat hráči, nebo to má dělat GM. Ale tak to přeci není. Nevím, co je v příručce pro DnD, nevím, co je v příručce pro DrD, snažím se ti poradit z pohledu člověka, který musel najít cestu ke svým hráčům, jak to musí dělat kažá skupina, a má postup, který mu fungoval. Možná bude fungovat i tobě.

Mě ale přijde, že to stavíš do role, že tvůj přístup Omegy na ně nezafungoval, tak na truc nezafunguje ani tvůj přístup, který převlečeš do svého pocitu, jak by se mělo hrát tebou neoblíbené DnD tebou neoblíbeným stylem.

Moje rada nebyla, aby si nechal hráče si samostatně udělat společné provázání postav, motivací příběhu atd, ale abys je v tom vedl, abyste tvořili co nejvíce všichni, včetně GM, a pokud to očekávají, aby ses jako GM angažoval výrazně více, než možná sám chceš. Stvořte společně příběh, který chcete hrát, společně do něj zapojte postavy, společně vymyslete jejich motivace, jejich vazby a hrajte ten příběh. Pak nebude třeba jim dávat nástěnky s prací a nebudou muset řešit jen to, že nemají na jídlo. Klidně tvořte víc sezení, my tvoříme postavy několik hodin a následně má GM týden, aby pro ně připravil hru na míru a když to nestačí, tak i víc. Ale pak se skutečně bavíme.

Sice pokaždé napíšeš, že ti řeknou, že se bavili, ale je rozdíl mezi tím to zamumlat a mezi tím, že hráči tu hru skutečně hltají, těší se na ni a nadšení z nich sálá. Podle toho, co píšeš, je to spíš takové zamumlání, aby se neřeklo. Kdyby je hra opravdu bavila, nemusíš se jich na to ptát, věděl bys to, nešlo by to přehlédnout.
12.4.2019 13:46 - Kropy
Tak nějak souhlasím s Artenem jinak Jersone pokud ti přijde mnoho pročíst ty příručky (ano je toho dost když se o to nezajímáš), tak otevři Ztracený důl Fendelveru a najdi si jejich předpřipravené deníky, myslím že se jedná o druhou "vloženou" stránku v deníku postavy. To mají ostatní na mysli, když ti doporučují vytvořit provázanost postav, společný cíl, nebo i jenom obyčejný osobní cíl. Připravení postavy se dá odfláknout a udělat za 10 minut, naházení a vypsání informací do deníku opravdu trvá takovou dobu, ale jinak je tvorba postavy na daleko víc dokonce bych řekl že jedno sezení je málo, daleko spíš tím strávíte celé mezidobí do dalšího sezení. Dnes je doba moderních technologií a třeba zrovna FB k tomu poskytuje naprosto ideální prostředí na vytvoření skupiny kam jim můžeš přidávat informace, známé mapy, úpravy pravidel tak jak jsi si je udělal. Ale hlavně ti přidá možnost komunikace s jednotlivými hráči mezi sezeními. Pak se ti povede vytvořit provázané postavy s místy, nebo CP. A hráči mají další háček, další věc díky, které je to bude bavit, ale nikdy to nebude rozhodl to hráč, nebo rozhodl to GM. Je to vaše společná hra a oba extrémy jsou podle mě špatné, liší se pouze tím pro koho.
12.4.2019 16:59 - sirien
wow, tolik podnětů, zkusim bejt hodně stručnej :D


Jerson:

Ondra - půlka toho co píše nemá s "fantasy" nutně nic společného (typicky "můžu zabíjet jak chci" - u-hm... to může i na Balkáně popř. v postapu. A nebo taky ne, protože by si ho podala městská garda / místní junklord...) Povšechně mi to přijde jako nějaké herní preference s nimiž by mělo jít pracovat (např. čtverečkové mapy se dají i improvizovat, protože nejspíš nejde o mapy jako takové ale o preferenci na bojovou taktiku a exploration, hádanky jak je popsal lze nahradit nějakými vhodnými detektivními linkami ve stylu GUMSHOE atp.)

Lucka - má naprostou pravdu. Osobně mi od Tebe vedení pravidelných 2h her přijde jako masochismus. Zvlášť v tak mizernejch podmínkách co máš (od prostoru a (ne)klidu až po fakt že hráči nejsou schopní insta-switchnout do hry hned na začátku a 2h udržet pozornost) Na jednu stranu respekt, já bych na to nervy neměl, na stranu druhou se pak nemůžeš divit souvisejícím negativům.


Dál...

Tvůj způsob vedení DnD-like fantasy hry mi přijde, promiň, narovinu, velmi nešťastný a tak oDrD-early-'90s až z toho brečim.

Zaprvé - takhle vágní začátek je vcelku fail. Napsal bych víc, ale už sem napsal a nevim co teď dodat jinýho.

Zadruhé - Tiefling co chce práci léčitele... hele já bych se mírnil kdyby to tu psal někdo novej, ale Ty si v týhle komunitě snad dýl než já a pokud necháš hráče aby si vytvořili nesourodé postavy a jednali egocentricky (1, 4...) (o různých Hráčových denících ani nemluvě) a následně to nejsi schopnej za pomoci vcelku základních technik převrátit ve svůj prospěch (chrám v němž Tieflinga přijali jako léčitele se stane terčem útoku démonů toho nekromanta kteréhos měl na místní Wanted nástěnce a hlavní kněz je stižen kletbou a místní xenofobové obviní Tieflinga že za to může... Významný, Naléhavý, Hrozivý, Osobní...) - tak jako nějak nevim, co Ti mám dalšího říct?

Zatřetí
Jerson píše:
41 , 21 a 48 zlatých. Nasadil jsem ceny 16 zlatých za večeři a 20 za večeři s noclehem

AU! Když se řeší třicátá léta, tak tu řešíš historicky věrné rozdělení jurisdikce Amerických policejních složek, ale když se skipne do fantasy tak koho by zajímaly měďáky nebo dukáty nebo sestercie a v klidu si servíruješ večeře za cenu větší vesnice i s jejími obyvateli a hospodářskými zvířaty.

Začtvrté - Lucka skrývá že není člověk. DRAGONBORN. Dragonborn na sebe hodí pár hadrů a tváří se, že neni... člověk. dragonborn. Jako ano, znám storku o seru... nevimjak medvědovi co měl maxnutej bluff a pobočníka s amuletem mluvení se zvířaty (myslim že to tu někdo někam i postoval), ale DnD Dragonborn neni Doctor Who Silurian. (A i ten Silurian...)
12.4.2019 17:14 - Aegnor
sirien píše:
Jako ano, znám storku o seru... nevimjak medvědovi co měl maxnutej bluff a pobočníka s amuletem mluvení se zvířaty (myslim že to tu někdo někam i postoval)

Sir Bearington.

sirien píše:
Osobně mi od Tebe vedení pravidelných 2h her přijde jako masochismus.

Dá se to zvládnout (mám s tím zkušenost jako hráč*), ale podle mě to chce nějaké specifika. My jsme vytvářeli postavy a svět docela dlouho a docela dost dopředu. Jakože dvě hodiny o tom, co zhruba chceme hrát (svět 'n' stuff) a jaký styl příběhu budeme hrát, pak odhadem tak dvě tři hodiny tvorby každé postavy (včetně pravidel, což byli GURPS, po odečtení tohohle to mohla bejt třeba hodina na hráče, součet času GM i hráče) ... a netuším, kolik přípravy k tomu měl Vypravěč. Ale pak to fungovalo. I když jsme měli spoustu spíše kecacích sezení, tak to fungovalo.

Asi nejdůležitější je to, aby ta skupina měla důvod být pohromadě a všichni měli motivaci se účastnit toho, o čem bude hra. Hodím (reálný) příklad:
Základní koncept byl o tom, že skupina bude taková "elitní samostatná jednotka řešící problémy" pro jednoho šlechtice (v podstatě asi podobné jako sekce v Omeze).
Každá postava měla nějakou motivaci, proč tomu šlechtici sloužit (jednomu zachránil život, dalšímu pomohl utéct, někomu umožnil rozvíjení magického talentu ...) a i když ta motivace byla u každého jiná, tak jsme spolu spolupracovali. Nevím, jak moc tohle aplikovat na tvoji situaci.

*Teda ne tak rušivé prostředí a všichni hráči jsme se vídali i mimo hru už pár let, jinak v podstatě to samé.
12.4.2019 17:23 - Log 1=0
sirien píše:
e já bych se mírnil kdyby to tu psal někdo novej,

Tak zase musel improvizovat v žánru, který mu není vlastní, to je taky polehčující okolnost.
Ale souhlasím, že výsledek je dost plný chyb.
12.4.2019 17:24 - sirien
LokiB píše:
Tisíce GMů po celém světě jsou důkazem toho, že to tak být nemusí a tedy že se mýlíš. Že to nakládá tobě, nebo některých dalším, není důkaz obecnosti.

Prosím vygoogli si "survivor's bias". Ten týpek co dělá Veritasium na to má hezký video, pokud se Ti nechce číst wikipedii s profláknutym příkladem britskejch letadel.

Log 1=0 píše:
Hlubinu na vás, holomci. (Pokud postava v Hlubině poruší zákon, tak ji zavřou a hráč si udělá novou.)

To... je fakt smutná ukázka autorské lenosti.

York píše:
Vydal ho ale Altar pod značkou Dračí doupě a ejhle, prodeje jsou stejný jako prodeje DrD 1.6 několik let předtím.

Zaprvé - jsou? Skutečně?

Zadruhé - ano, a taky podle všeho co víme ho valná většina hráčů hraje ještě míň as written než původní oDrD - dokonce tak moc že by ve velmi nemalém počtu případů šlo polemizovat o tom, jestli je vůbec fér říkat, že hrají DrDII (bezsystémová nebo fate-based hra taky neni DnD jen protože mám na stole DnD příručku kvůli fluffu a obrázkům - když mi někdo řekne "hraju DrDII" a pak z něj vypadne že vlastně neřeší manévry a vlastně ani vyčerpání a jizvy a ty classy bere jen orientačně, zvesela dává k hodu bonusy a postihy a nějaké mechaniky střetů a výzev a pastí a nevim co všechno tam vlastně je a neni ani nezná a neřeší...)

Jerson píše:
DnD jsem pouze viděl

ve které edici? Protože 5e ty boje fakt hodně zásadně zrychlila (i oproti 3e - oproti 4e nemá smysl řešit, to je rychlejší i šnek)

Jerson píše:
Víš, jak raketově narostla obliba přístupu, který používá Apocalypse Word?

To je ta rodina her co nemá ani jednoho zástupce v žádném top10 žebříčku (hranosti, prodejnosti...)?

Raketově asi neni slovo, co bych použil. Raketově se z kraje devadesátek rozmáchly Vampire, v první dekádě se raketově rozšířil Fate, v menším nebo lokálním měřítku měly nějaké raketové nástupy GURPS, Shadowrun, Warhammery... Apocalypse rodina nic podobného nezažila. Velkou roli v tom má nejspíš to že všechny hry co pro ní doteď vyšly sou edge indie (AW samotný) nebo sice full hry, ale s dost úzkým žánrovým profilem (Blades). Nějakej efekt moves pro ušetření práce GMa se v tomhle rozhodně neprojevil. Určitě ne tak jak naznačuješ.
12.4.2019 17:47 - LokiB
sirien píše:
Prosím vygoogli si "survivor's bias".


Ale tak přeci víš, že to není pojem mně neznámý (btw: na wiki to nazývají trochu jinak, survival bias ;)) ... co přesně tím chceš říc? Že je dost dobře možné, že desetitisíce GMů přestalo GMovat, protože vyhořeli na popisování výsledků akcí hráčů?
Jo, možné to je ...
Že já znám jen ty, kteří přestali GMovat, protože jim nakládala příprava hry, vymýšlení "co se má dít" a s tím spojené věci. A neznám nikoho, kdo by toho nechal z důvodu popisování výsledkům. Nepokládám za důkaz, ale za indikátor situace v mojí bublině. Je to survival bias?
12.4.2019 17:57 - sirien
chci tím říct, že Tvé poslední relativizační kolečko plave na vodě, protože z prosté existence GMů co nevyhořeli nelze vyvozovat vůbec nic o GMech co vyhořeli.

To koho znáš neni survival (fakt že jo...) bias (i když to s ním nepřímo souvisí, resp. souviset může), to je prostě subjektivní social bubble bias.
12.4.2019 18:16 - York
sirien píše:
Zaprvé - jsou? Skutečně?


Řekl mi to Bouchi osobně na loňském Gameconu. A jelikož tím zdůvodňuje, proč moc nemá zájem současnej stav věcí měnit, skoro určitě si nevymýšlí.


sirien píše:
podle všeho co víme ho valná většina hráčů hraje ještě míň as written než původní oDrD


Máš k tomu nějakej zdroj? O tomhle totiž nic nevím (jako že o tom nemám informace, nikoliv že by se to nedělo).
12.4.2019 18:18 - LokiB
sirien píše:
chci tím říct, že Tvé poslední relativizační kolečko plave na vodě, protože z prosté existence GMů co nevyhořeli nelze vyvozovat vůbec nic o GMech co vyhořeli.


S tím pochopitelně souhlasím a nijak to nezakrývám. otázka tedy je - znáte někdo GMy, kteří by přestali vést hry z tohoto důvodu? Nebo že by tento důvod byl pro ně významnou částí toho, proč přestali?
12.4.2019 18:36 - sirien
York píše:
Máš k tomu nějakej zdroj?

ano a ne, viz detaily tady
12.4.2019 18:38 - efram
Celkem by mě zajímala statistika kolik Gm toho nechá
- protože založili rodinu
- přestalo je to bavit, bez hlubšího důvodu
- rozpadla se jim družina
- dělali všechno sami
- protože popisovali mechaniky sami
- začali studovat
- prostě se na roli GM dlouhodobě nehodili

atd.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10134792327881 secREMOTE_IP: 3.88.16.192