Původně jsem myslel, že připomínky k
Alcrosskému řezníkovi napíšu do diskuse k němu, protože šlo o dobrodružství probíhající v iluzi, takže mé obvyklé výhrady by se měly dát smést ze stolu argumentem, že
mají být podezřelé. Bohužel jsem narazil na Matrix v Matrixu, tedy nepochopil jsem úrovně iluzí a celého děje, a jak jsem to pročítal podruhé, narážel jsem na další a další nejasnosti - takže výsledek dám raději sem.
Ve stručnosti - vůbec to nechápu, je tam asi padesát věcí, které mi více či méně nedávají smysl, ani když vím, že jde o iluzi.
Je to rodina pastevců ovcí, přitom je dům popsán jako "honosný" - je to stopa k tomu, že dům nevypadá tak jak by vypadal dům rodiny, která žije z pastvy nějakých dvaceti ovcí?
Venku je mlha, že není vidět na 30 metrů a případně i strašná zima, ve které může člověk umrznout, přičemž rodiče stojí u oken (na plánku je jen jedno otočené směrem k cestě) a vyhlíží poutníky. Stejně tak rodina posílá dobrodruhy ven hledat dívku, do mlhy, sami nejdou. A hlavně celý dům zřícenina, postavy jsou jen v iluzi, takže místo procházení místností přelézají suť a trámy, ale v záblescích reality je popsaný třeba příborník s chirurgickými nástroji nebo kresby na stěnách - po 100 letech chátrání by tam ani jedno nebylo. Je to tedy zřícenina domu překrytá iluzí, jak dům vypadal v den před oživením Heleny, a to je překryto iluzí, jak vypadal v den její smrti?
Zvláštní je to i s postavami a jejich pamětí. Helena prchá na poslední místo, které si pamatuje ze života, do studny - přitom ji
vrah brutálně zabil a tělo hodil do studny. Celá rodina se chová tak, jako by byl den, kdy se Helena nevrátila z pasení ovcí, ale přitom mezi tímto dnem a jejich smrtí musela uplynout dost dlouhá doba - jak dlouho trvá pasáčkovi ovcí najít způsob oživení mrtvého a úspěšné provedení pokusu? Proč se zbytek rodiny chová stejně jako otec, když on byl jediný posedlý znovuoživením?
Jinak studna je sedm metrů od domu - to vrah táhnul tělo tak daleko, aby se zbavil mrtvoly, a nikdo si házení těla do studny nevšiml?
Proč si Helena nepamatuje zabití své rodiny, ale pamatuje si jejich hroby? Proč nezabila někoho z vesničanů, kteří mrtvoly uklízeli, když jinak zabila zřejmě všechny, kteří se přiblížili?
Postavy si můžou vzpomenout na sto let staré zprávy o vraždách způsobených Rudým Tomem (který nikdy nebyl dopaden - jak se vědělo, kdo vraždí?), ale nikdy neslyšely o tom, že každý kdo za těch sto let šel na vřesoviště do blízkosti této stavby, tak zmizel? Nebo že je tohle stavení divné, protože v něm došlo k vraždě celé rodiny a otec se dal na nekromancii? Klášter postavený dvě míle daleko taky nezpůsoboval žádné potíže?
Otec posílá postavy úplně špatně. Dům stojí na úpatí svahu, a zmíní se, že dcera pásla ovce "nahoře na kopci". Když ale postavy chtějí dceru hledat, tak je posílá na sever, tedy před dům, směrem, odkud postavy přišly.
Mimochodem, představte si, že jste otec a čekáte, až dcera přijde odpoledne domů. Ona nejde, asi tak hodinu, možná dvě. Máte u sebe pár známých - a řeknete jim, že vaše dcera je
nezvěstná? Já bych tedy pojal podezření, že se tatík o tu nezvěstnost přičinil sám a jen jí nahlásil moc brzy. Navíc když si zbytek rodiny - zejména matka - žádné starosti nedělá, i když venku řádí vrah.
Taky má jít o vřesoviště, tak jsem poněkud zmaten z té vysoké trávy, podle které mají postavy poznat, že se tam už dlouho žádné ovce nepásly, údajně desetiletí. Jak se pozná vřesoviště, na kterém se ovce nepásly tři měsíce od vřesoviště, na kterém se nepásly dvacet let?
Postel v Helenině ložnici je mokrá a od krve - proč? Když ji vytáhli ze studny, tak ji odnesli a uložili do postele? Piliny ve spíži nechápu. Tedy chápu, v domě není sklad, tak je není kam jinam dát, ale proč tam není žádné jídlo ani v té iluzi dne, kdy měla Helena zemřít, ani v iluzi dne, kdy byla oživena?
V ovčíně je skutečná oživlá mrtvola, která se probírá pokaždé, když se někdo přiblíží - už sto let. Mrtvola je dost silná a má v ruce sekeru. Proč se nedokázala prosekat ven? A jak to, že z ovčína taky není ruina, takže nemrtvého není kde věznit? Kdo ho tam zavřel - Helena? Napřed mu vyrvala srdce, a pak ho zavřela do ovčína, a dala mu tam sekeru?
Ve studni plave na hladině panenka, která nepřišla k úhoně ani poté, kdy rumpál a přístřešek shnily. Nic z toho nespadlo do studny? Nebo je ta panenka taky součást iluze?
Když se iluze duchů začne rozpadat, Helena se objeví a zabuší na dveře, které pak vyrazí? Iluze funguje i na Helenu? Proč buší na dveře, které jsou nejspíše dávno vyvrácené, a pokud ne, tak určitě nejsou zamčené?
Pro úspěšné vyřešení duchů musí postavy rozkopat hroby a podívat se na kosti - to má hráče napadnout? Mě by to nenapadlo, kdyby to nebylo napsané, nevidím žádnou stopu, která by k takovému řešení vedla.
Na konci se ukáže, že Helen je jen kůže vycpaná pilinami. Musím říct, že tatík byl na pasáčka ovcí slušný nekromant. Zařídit, aby pytel pylin z mladé holky zlomil vaz dvěma válečníkům, za to by jiní nekromanti dali určitě pravou ruku. Btw nevím, zda ji balzamoval, nebo vycpával - mám za to, že jde o dvě různé techniky posmrtné úpravy těla, které nejsou moc kompatibilní. Jako že vůbec.
Nemrtvý kněz je schopný zabít duchy. Tedy - duchové zůstanou mrtví, ale jen dočasně, i když déle dočasně než když je zabije někdo jiný. Proč to neudělal už dřív, když duchové ožívají s každým návštěvníkem a on také, a několik návštěvníků sem už přišlo? Minimálně ta dvojice válečníků tu byla před třiceti lety, zatímco on před 70 (podle datace dopisů.)
Nejvíc zkušeností je za řešení, kdy postavy přesvědči nemrtvou Helen plnou pilin, že má využít zbytek své existence. To by mě fakt nenapadlo.
Ještě koukám, že poznámka
Píše:
Alcross je malá rybářská vesnice uprostřed vřesovišť. je zcela mimo mé chápání - jak taková vesnice vypadá?
Ostatně s tím jak jsou během sta let tady vesnice zakládány a opouštěny (skvělý prvek, který se hodí do každého světa) bych čekal, že tento dům bude v okolí dost známý. Rozhodně víc než nějaký vrah před sto lety.
A poslední věc - v mé realitě má
každý pasák ovcí psa, zejména když je musí dostat z velkého neoploceného vřesoviště do ovčína v jednom člověku. Pokud mají víc ovcí, než se vejde do ovčína, tak tím spíše musí mít psa. A nikde ani boudička.