Uvěřitelnost a logika v RPG (podle Jersona)

Debata na téma realističnosti v RPG, sem budu psát své poznámky a výhrady k různým prvkům, na které narazím.

Kdo nemá rád pohled na RPG - zejména fantasy RPG - přes optiku logiky, smysluplnosti, realističnosti a podobných přístupů, ať to tady ani nečte.
Napsal: Jerson
Autorská citace #1
8.1.2019 15:37 - Boldrick
Tak co ten rychtářův domek? Já tam nic extra hroznýho nenašel.
:-)
Autorská citace #2
8.1.2019 15:55 - Jerson
Při čtení Strádova prokletí jsem narazil na plánek Rychtářova domu, a na první pohled mě zaujalo pár místností.


Místnost L uprostřed je knihovna. Knihovna nejen že nemá žádná okna, takže rychtář používá na čtení petrolejovou lampu, která stojí na stole. On sám stojí s otevřenou knihou za židlí.

Nicméně okna nejsou ani v místnosti P, kde se baronka dívala do zrcadla. Je tu ještě další vysoké zrcadlo.

Dál tu máme podkroví:



Do něj je přístup jen přes místnost R, a to tajnými dveřmi ve stropě ložnice pod ní, do kterého se "pohodlně" vchází rozkládacím žebříkem. Je dobré si povšimnout, že někdo po tom zevříku dokázal vytáhnout i gauč, stůl a různé bedny, které podle svých proporcí neprojdou ani dveřmi, natož aby je někdo dostal do rohu půdní místnosti po žebříku.

Do místnosti T chodí Viktor - "neohrabaný mladík". Studuje tu tak často, jak to jen jde. A tahá sem různé věci, jako přísady na kouzla a mrtvé kočky. Po žebříku. V ložnici rodičů. Nejspíš tajně, když se učí kouzlit a používá k pokusům i služebnictvo.

Tenhle plánek je pro mě jeden z řady těch, kterým říkám "klasické DnD" - na první pohled pohled hezký, ale velmi hloupý a nefunkční, zejména v případě, že někdo má na takovém místě opravdu fungovat, a nikoliv sloužit jen jako překážka v příběhu.

(nevím jak sem nahrát obrázky, aby se zobrazovaly)
Autorská citace #3
8.1.2019 16:06 - Maelik
Musíš mít odkaz na obrázek, ne jen na stránku s obrázkem. Tj. adresa musí končit na .jpg, .png, nebo něco takového. Nejsnáze se k tomu dostaneš když na obrázek, třeba na tom igmuru, klikneš pravým tlačítkem a dáš "view image".
Autorská citace #4
8.1.2019 16:17 - sirien
...jak píše Maelik. Už sem to opravil.

Anyway musim uznat že jo, tyhle chyby sou fakt hodně jak pěst na oko a i když chápu že to účelu tak nějak poslouží, tak bohužel to že to autoři odflákli tu je strašně moc cítit a je to hodně zbytečný. Zvlášť v kontrastu s tou hezkou grafikou a tak.
Autorská citace #5
8.1.2019 16:21 - Boldrick
paráda :-)
Autorská citace #6
8.1.2019 16:32 - Jerson
Nemůžu se zbavit dojmu, že americkým autorům fantasy prostě chybí stop středověku (ve skutečnosti novověku) všude okolo nich a tak nemají zkušenost s některými věcmi, které by pro Evropana byly normální. Třeba dům postavený na konci 18. století, což je model mnoha fantasy (a hlavně DnD) staveb.

A také si myslím, že každý tvůrce DnD map, který chce kreslit domy, by si měl zapsat předmět Architektura 101, aby pochopil význam oken a denního, nebo i měsíčního světla v životě prostého vesničana i bohatého měšťana. I když jde o dobrodružství s upírem, které má být temné, nemuseli by to dělat tak okatě.
Autorská citace #7
8.1.2019 16:34 - MarkyParky
Já jsem si nedávno ze Strádova prokletí narychlo půjčil mapu opatství, když jsem nestíhal nakreslit vlastní.

A nějak jsme tam nenašli žádnou kapli nebo modlitebnu nebo oltář nebo vůbec cokoliv religiózního ...

:)
Autorská citace #8
8.1.2019 16:36 - exi
MarkyParky píše:
A nějak jsme tam nenašli žádnou kapli nebo modlitebnu nebo oltář nebo vůbec cokoliv religiózního

To je fakt, to mě při prekladu vůbec nenapadlo :D Dobrej úlet
Autorská citace #9
8.1.2019 16:38 - ShadoWWW
Dobrodružství jsem nečetl, ale pokud je knihovna takhle uprostřed domu, tak bych tipoval, že ji tak zřídil, protože nechce, aby každý věděl, že tam je. Význam denního světla je v DnD irelevantní. Rychtář jako bohatá osoba může mít v DnD světě snadno přístup ke kouzlu nebo kouzelnému předmětu vydávajícímu spoustu světla.

Třeba v takové Svítící Tvrzi, ikonické knihovně Mečového pobřeží, se svítí výhradně pomocí magie a lucerny/pochodně a jiné otevřené ohně jsou tam výslovně zakázány.
Autorská citace #10
8.1.2019 16:43 - Maelik
Řešení problému podkroví:

zrcadlově obrátit podkroví, jak po ose x tak po ose y. Poklop s rozkládacím žebříkem se bude rozkládat ndo prostoru pravého dolního rohu přízemí, tj zhruba tam, kde je písmenko i.
Autorská citace #11
8.1.2019 16:49 - krytah
To dává smysl, ale neřeší to "gauč skrz poklop" problém.
Autorská citace #12
8.1.2019 17:14 - MarkyParky
exi píše:
To je fakt, to mě při prekladu vůbec nenapadlo :D Dobrej úlet


Tak hlavně to nenapadlo tvůrce celého dobrodružství v originále.

Ale to je holt tím, co psal Jerson, o tom chybějícím kontaktu se středověkými, nebo alespoň novověkými památkami u amerických autorů.
Autorská citace #13
8.1.2019 17:21 - Maelik
krytah píše:
To dává smysl, ale neřeší to "gauč skrz poklop" problém.


Už jsem po žebříku stěhoval skříňky. Guuč je sice trochu jiná liga, ale zas mluvíme o světě, kde můžeš nechat tomu gauči vyrůst ruce a nohy, takže na tu půdu vyšplhá sám...

..alternativní řešení je, že gauč je z Ikey, a před transportem ho rozložili na díly, ty nahoru vynesli a z nějakého neznámého důvodu je nahoře zas složili.
Autorská citace #14
8.1.2019 17:27 - Maelik
Ale ať mluvíme taky o něčem jiném. Kdysi, když jsem psal Censii, tu kdosi poznamenal, že kovárna je tak v jedné vesnici z dvaceti, stejně tak hospoda..

..začal jsem hrát Kingdom Come, a zatím každá vesnice má buť kovářskou dílnu, nebo hospodu, většinou obojí. Přitom se jedná o hru chlubící se historickým realismem.
Autorská citace #15
8.1.2019 17:31 - pilchowski
Maelik píše:
..začal jsem hrát Kingdom Come, a zatím každá vesnice má buť kovářskou dílnu, nebo hospodu, většinou obojí. Přitom se jedná o hru chlubící se historickým realismem.


Ohledně toho je na FF MU celej semestrální kurz, kde se tím (mj.) zabývají.
Autorská citace #16
8.1.2019 17:33 - shari
Jerson píše:
Místnost L uprostřed je knihovna. Knihovna nejen že nemá žádná okna, takže rychtář používá na čtení petrolejovou lampu, která stojí na stole. On sám stojí s otevřenou knihou za židlí.

Zrovna ta knihovna mi smysl dává. Uznávám, že sice jen tak napůl, ale dalo by se to protlačit. Ten starosta je tam popsanej jako docela paranoidní magor, takže si mohl knihovnu přesunout třeba z e/f, aby Strahdovi nohsledi nepřišli na to, co si čte.
A to že stojí za židlí... no, už jsem psala, že je paranoidní magor? Sedět na židli je přece to, co by Strahdovi nohsledi očekávali.

Nad tou půdou jsem se pozastavila i já. A to už je co říct.
Autorská citace #17
8.1.2019 18:00 - Šaman
Maelik píše:
..začal jsem hrát Kingdom Come, a zatím každá vesnice má buť kovářskou dílnu, nebo hospodu, většinou obojí. Přitom se jedná o hru chlubící se historickým realismem.

Ještě jsem se ke KC nedostal, ale neni to tím, že se jedná o posázaví, tedy oblast královskych hradů, cest a vesnic? Někde v pohraničí bude úroveň prostých vesnic o hodně níž.

Jinak ta dobovost je sice proklamovaná, ale taky je potřeba brát to s rezervou. Pořád je to hra a drží se víc dramatických a gamistických pravidel, než reálu. Od koketování s prostopášnými servírkami, po řešení ekonomické situace tím, že vybiju kumánský tábor a všecho prodám. A vlastně až po profláklý pohled na Zikmunda jako veřejného nepřítele.
Autorská citace #18
8.1.2019 18:10 - efram
Nemyslim si, ze by to tak vadilo. Nepredpokladam, ze je nabytek homogenim kusem. Da se rozlozit, rozebrat, slozit.
Autorská citace #19
8.1.2019 18:15 - Šaman
Co se toho podkroví týče - to má být skladiště, jako půda ve starých činžovních domech? Tak to by ve středověku tak nefungovalo - co se ještě dá použít, to se prodá, zbytek se rozebere na prvosoučátky a zpracuje. Že by si někdo k vánocům pořídil nové sedačky a staré odnesl na půdu, to je dost úsměvná představa :)
Autorská citace #20
8.1.2019 18:15 - krytah
efram: To je pravda, aspoň dnes, nejsem si jist, jak to bylo ve středověku. Myslím, že zde bude potřeba odborného názoru, tj. Jersona nebo nějakého jiného znalce.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11645793914795 secREMOTE_IP: 3.235.199.19