LokiB píše:
osvětlené bych tomu úplně neříkal. Bylo v tom pokoji dost šero :) Kamarád v něm bydlel a dost času jsem tam v období gymplu trávil i hraním DrD.
Na průchozí prostory stačí osvětlení tuším 5 luxů, což pokud si správně vzpomínám je světlo asi 5 svíček, takže ve skutečnosti docela slušné světlo. Rozdíl mezi tím a naprostou tmou je dost zásadní, a takto konstruované chodby ničím nevyvrací nesmyslnost knihovny bez oken.
LokiB píše:
No ... ale je třeba vysvětlit, co tím je myšleno. Imho to není tak, že bys sestoupením na nižší oběžnou dráhu zrychlil. Ale tím, že zpomalíš, sestoupíš na nižší oběžnou dráhu.
Nižší oběžná dráha je "rychlejší" v tom smyslu, že tam potřebuješ "vyšší rychlost", aby ses na ní udržel.
Není to tak, že by tam "tekla" nějakou rychlostí oběžná dráha, na kterou si můžeš nasednout, a ta rychlost by byla vyšší směrem dolů!
Ano, kdyby raketa zapnula motory a zrychlovala, dostávala by se na vyšší oběžnou dráhu.
ALE, ona může zároveň měnit i sklon své oběžné dráhy (tedy manévrovacím motorem "nahoru"/"dolů" ... v tomto případem tlačit "shora dolů", aby si při zvýšení rychlost zároveň vykompenzovala změnou sklonu nabíranou výšku a zůstala na stejné oběžné dráze.
Ano, pro kosmické manévry je třeba používat přesnější terminologii. Takže ve skutečnosti nechci zrychlit, ale chci se vzdálit od pronásledovatelů. Laiokovi na lodi to bude opticky připadat, jako že jsem musel zrychlit, i když na své zadnici bude cítit, že vlastně brzdím (Což je taky zrychlení, jen na opačnou stranu).
Na nižší oběžnou dráhu potřebuju nižší rychlost na udržení. Prostě to není intuitivní pro neznalého člověka.
To "tlačení dolů" nefunguje - jakmile zrychluješ ve směru oběhu, tak se dostáváš na vyšší oběžnou dráhu, přesněji napřed měníš eliptickou dráhu na kruhovou a až pak se dostáváš na vyšší dráhu, ale od určité chvíle tu žádný tah motorů "dolů" nijak nepomůže dostat se na bod na nižší oběžné dráze.
LokiB píše:
Jo, ale vypnout proud je technicky o něco jednodušší (přepnout vypínač/jistič), než "zrušit lustr". Jakkoli to často někdo připomíná jako cool fantasy akci, mně to vždycky přišlo jako bullshit.
Zcela upřímně - nevím. Z takových akcí nikdy žádný záznam nikdo nedělal, takže se není historicky o co opřít. Ale je to asi stejný bullshit jako kdybys chtěl ukázat, jak v historii někdo někoho zabit tím, že ho nechal zmrazit do bloku ledu. Lidé s nočním viděním a lustry se svíčkami zavěšené na laně se nevyskytovaly najednou ve stejné dobře a prostoru, takže tahle taktika při přepadu nedává v lidském světě smysl. Ve fantasy světě ano, stejně jako stovky dalších taktik založené na schopnostech mimo reálný (historický) svět.
Tomu říkám uvěřitelnost nebo vnitřní logika settingu a znamená to, že se z fantasy prvků přidaných do základu pseudoreálného světa dají dovozovat další efekty, které z daného prvku přímo neplynou. Třeba pokud existuje relativně rozšířená teleportační magie nebo levitace, tak ochrana důležitých prostor nebude tvořena jen plotem nebo zdí, třeba i vysokým.
LokiB píše:
Jo, to je celé založené na tvém vnímání dané situace.
A teď si představ, že to budeš hrát u nějakého GM, který, když mu to celé popíšeš, zrealizuješ, tak ti řekne "ha, poznali tě, hned jak na tebe prvně koukli". protože (podobně třeba jako já), bude přesvědčen, že to není dobrý způsob jak se maskovat a že to prostě každý v tom domě hned prokoukne.
Budeš mít pocit křivdy?
Bylo by řešením, abys po vzoru, který tu doporučoval třeba York, si s GMem nejdříve vyjasnil, co je tvým záměrem a třeba rovnou při plánování ti GM řekl, že podle něj to nebude fungovat, resp. šance na úspěch je velmi malá?
Šaman píše:
V tomhle je dobré se odkázat na nějakou mechaniku. Hodit si a pokud je převlek úspěšný, najít ve fikci řešení, které se pozdává oběma. A pokud úspěšný není, popsat jak se to zvrtlo (tam je možností fůra včetně toho, že narazíš zrovna na toho, kdo ty ručníky má nosit :)
Šaman píše:
Až mě někdo naláká na kosmickej vandr s lasery, fasery, světelnými meči a galaktickými impérii a pak vytáhne astrofyzikální scripta pro velmi specifický akademický obor, pošlu ho tam, kam ani lightsaber nesvítí :)
Jestli chce někdo bržděním zrychlovat a přitom se otáčet okolo libovolné osy, ať si na to vezme trik +2 k řízení lodi v kritických situacích. Že to občas uvede nějakým technoblábolem (nebo i funkční technoteorií, což ostatní stejně nerozeznají), to už k tomu patří.
---
Úvaha: Vlastně mám dojem, že stejně jako v mém minulém postu, jde o to zda rozhodovat pomocí mechanik, nebo z logiky věci.
Na tohle všechno odpovím souhrnně, protože to ukazuje na různé vnímání hry. Začnu od konce.
Logika hry a mechaniky nemusí být v rozporu - přesněji podle mě v dobré hře logika hry mechaniky musí být ve shodě.
Já osobně neuznávám žádné "Nenápadný pohyb 5" nebo "Vesmírné manévry +2", které hráč používá stylem "Tak já použiju nenápadný pohyb" nebo "tak já použiju trik Vesmírné manévry" - hod - "povedlo se, GMme, popiš to."
Taková hra mě nebaví ani z pohledu hráče, ani z pohledu spoluhráče, ani z pohledu GMma. Ve hrách s mou účastí (jedno v jaké roli) chci slyšet, jak to dotyčný dělá. Nějaký popis. Je jedno, zda má být realistický nebo žánrový, nebo cool - chci jen, aby byl uvěřitelný (v rámci daného settingu).
Tedy pokud řeknu, že se chci v domě nenápadně dostat k baronovi, tak si popíšu opatrnou chůzi po chodbě s tím, abych se dostal k oblečení sloužících, převlékl se mohl jít do patra, kam hosté běžně nechodí. A očekávám, že ten můj převlek bude fungovat v situacích, kdy budu procházet kolem někoho z rodiny z předměty zakrývající mi obličej, nebo když mě někdo zahlédne vstupovat do místnosti, kam sloužící chodí, ale lidi zvenčí nikoliv, a nebo že získám moment překvapení, když vlezu do koupelny, ve které bude baron, on jen koutkem oka zahlédne známou uniformu a tak řekne "Podej mi ručník" nebo "Voda je moc studená, přines další horkou."
Je mi celkem jedno, zda pravidla a GM tenhle popis považují za potřebné k popisu použití plížící dovednosti, nebo za to dostanu nějaký bonus navíc, nebo dostanu jen to, co říká hodnocení dovednosti na kartě postavy. Ale pokud GM řekne "To je blbost, to nebude fungovat, všichni sloužící i rodina znají všechny ve městě a ani na sekundu a třeba na šest metrů, v tomhle temném domě nebudou mít pochybnosti o tom, že jsi nějaký cizák," tak jo, budu zklamaný. A budu to brát jako že GM nestojí i jiné řešení než to, které si naplánoval. Stejně tak se mi nebude líbit, když GM řekne "tak si hoď - hm, neúspěch (o 1)- baron tě hned odhalil a útočí na tebe." Nebylo by to poprvé, znechutí mi to hru a příště už s tím člověkem hrát nebudu.
(Reálné příklady, kde to funguje ve skutečnosti teď vynechám)
Stejně tak pokud budu hrát Star Wars, nebudu do hry tahat astrofyziku - protože vím, že SW vesmír musím brát jako povrch jedné planety, po kterém se pohybují velké lodě ve stylu pokročilých vzducholodí a malé lodě ve stylu druhoválečných stíhaček a bitevníků, a že každá "planeta" je jedno prostředí - poušť, džungle, velkoměsto", mezi kterými se dá přesunout buď normálním letem (když je to blízko), nebo "nadsvětelnou rychlostí", což je ekvivalent cestování pomocí čáry na mapě ve filmech Indiana Jonese.
Nicméně když budu hrát třeba setting Firefly, tak jako pilot lodi nějaký takový manévr popíšu, (a běžně budu říkat takové věci jako "Zaparkujeme u stanice v Lagrangeově bodě L4, tam se udržíme i bez motorů" a jindy "setkáme se v libračním bodě L1, abychom mohli rychle vypadnout".) Tím pro ostatní vytvořím cool scénu, ve které uteču nepřátelům tím, že "jakoby zabrzdím, abych pak zrychlil", budu schopný v roli pilota své záměry vysvětlit smysluplně ostatním hráčům a přitom tak, že to úplně nebudou moct pochopit, čímž podpořím dojem, že fakt hraju kapitána kosmické lodi a ne jen člověka, který má v deníku napsáno "pilotování lodí +10" - a na to všechno mi bude stačit půl hodina googlování před hrou.
Samozřejmě že případný spoluhráč s diplomem z raketového inženýrství bude vědět, že to má různé mouchy, ale nebude to zjevná blbost. A splní to svůj účel, totiž pobavit sebe, spoluhráče i GMma, a určitě víc než jen prostým prohlášením "zkouším uniknout křižníku, hážu si na pilotáž."
TL,DR: Za ideální považuju dobrý popis činnosti postavy, který se vyhodnotí obvyklými mechanikami - buď tak, že akci vůbec lze provést, že dostane standardní hodnocení akce, že dostane bonus za popis nebo jinak, podle použitých pravidel a zvyklostí skupiny. Nejsem pro ultimátní vyhodnocení akcí pomocí nenapadnutelné logiky, ani pro řešení pomocí mechanik a hodu bez popisu.
Uvěřitelný popis zapadající do hraní role je pro mě základ, cool popis založený na půlhodině hledání na netu před hrou je pak příjemný bonus.