Chci podotknout, že v tomto tématu nehodlám uznávat žádné řešení typu "to je magie" bez bližšího rozvedení. I svět s fungující magií může mít v logice díry nebo naopak může být udělaný tak, že bude dávat smysl.
ShadoWWW píše:
pokud je knihovna takhle uprostřed domu, tak bych tipoval, že ji tak zřídil, protože nechce, aby každý věděl, že tam je. Význam denního světla je v DnD irelevantní. Rychtář jako bohatá osoba může mít v DnD světě snadno přístup ke kouzlu nebo kouzelnému předmětu vydávajícímu spoustu světla.
V popisu je výslovně zmíněna petrolejová lampa. Kdyby měl rychtář k dispozici magické zdroje světla, očekával bych je popsané.
Hlavně ale tvoje poznámka ukazuje na DnD syndrom "magie zařídí" bez ohledu na běžné užití. I pokud vynechám případ, že by ten magický světelný předmět mohl také někdy přestat fungovat - to ho má pokaždé u sebe? Nikdy ho neodložil, nikdy nepotřeboval přenést věci v obou rukách, nikdy v naprosté tmě uprostřed místnosti bez oken nemusel hledat ten zatracený magický osvětlovač, který si posledně zcela určitě položil na stůl, ale teď tam není?
První pravidlo konstrukce domů před elektrifikací zní, že každá místnost sloužící k pobytu lidí musí mít okno nebo světlík - nejen kvůli nějakému minimálnímu množství světla nutného pro orientaci, ale také pro větrání. Takže bez oken se dělaly maximálně tak komůrky pro služky obsahující jednu postel, ale v žádném případě ne místnosti určené na čtení. Ve skutečnosti je to přesně to napasovávání okolní moderní reality na fantasy svět - až v době plné elektrifikace, spolehlivých dodávek elektřiny (což není to samé) a dostatečně výkonných světelných zdrojů s dlouhou životností je možné navrhovat místnosti bez oken sloužící k delšímu pobytu lidí. Zároveň to vyžaduje také zajištění nucené výměny vzduchu.
Kromě toho v dobrodružství, které se hraje na gotický upíří horror by byla existence ekvivalentu moderního nezničitelného osvětlení jako pěst do oka a nevšiml jsem si, že by se v něm někde vyskytovala, zjevně z atmosférických důvodů.
Maelik píše:
Už jsem po žebříku stěhoval skříňky. Guuč je sice trochu jiná liga, ale zas mluvíme o světě, kde můžeš nechat tomu gauči vyrůst ruce a nohy, takže na tu půdu vyšplhá sám...
..alternativní řešení je, že gauč je z Ikey, a před transportem ho rozložili na díly, ty nahoru vynesli a z nějakého neznámého důvodu je nahoře zas složili.
Opět ten samý příklad - opravdu někdo v tom světě stěhuje věci tak, že jim nechá narůst ručičky a nožičky? Používá skupina dobrodruhů tenhle praktický způsob přemisťování předmětů, když je potřeba? Existuje na to kouzlo? A vypadá ten svět jako přeboostovaná parodie Zeměplochy, kde je nábytek s nožičkama běžnou věcí?
Gauč byl jen jeden příklad. Zaprvé - mátě někdo gauč z Ikea, že mluvíte o jeho rozložení? Já ho totiž mám, rohový, a stejně se nedá rozložit na tak malé části, aby prošel nakresleným otvorem na půdu - a hlavně aby tam šel vymanévrovat. (Takže to vidím na nedostatky znalostí nejen u Američanů v případě historických objektů, ale i na nedostatky Čechů v případě moderního nábytku.) Tedy ani gauč z Ikey s magickýma nožičkama by se na to místo nemohl dostat. Navíc na půdě jsou i bedny, klasické krychlové a kvádrové, které neprojdou nakreslenými dveřmi - ty jsou také z Ikea a někdo je nahoře složil?
Možná tak kouzlo teleportace nebo zmenšení - pak ale nedává žádný smysl, aby se syn rychtáře učil potají teleportační kouzlo, když by služebnictvo něco takového běžně používalo na stěhování nábytku na půdu.
Jednotlivá magická vysvětlení sama o sobě neobstojí, i tak jsou plná děr.
shari píše:
Zrovna ta knihovna mi smysl dává. Uznávám, že sice jen tak napůl, ale dalo by se to protlačit. Ten starosta je tam popsanej jako docela paranoidní magor, takže si mohl knihovnu přesunout třeba z e/f, aby Strahdovi nohsledi nepřišli na to, co si čte.
A to že stojí za židlí... no, už jsem psala, že je paranoidní magor? Sedět na židli je přece to, co by Strahdovi nohsledi očekávali.
Pokud by knihovnu přesouval, musel by už předtím mít uprostřed domu hodně velkou místnost bez oken. K čemu tahle místnost sloužila předtím? Jako skladiště? Opravdu se nedá zjistit, co si v knihovně čte, když tam ty knížky musel přesunout z jiné místnosti, což určitě nedělal sám, a navíc většinu knížek musel získat už před přesunem?
Než proberu to další ...
Jako kluk jsem v A-Z magazínu a později v ABC četl různé detektivní příhody a povídky pro čtenáře, které byly založené na tom, že se v běžném textu zmínilo jeden až tři detaily, případně byly na přiloženém obrázku, a jejich spojením měl čtenář vydedukovat, jak hlavní postava téhle ministory odhalila pachatele nebo vyřešila problém. Doteď mi úplně nedocházelo, jak moc mě to naučilo všímat si drobností v popisech a dedukovat z nich souvislosti - klidně tomu říkejme mentální deformace, protože ji teď nejsem schopen vypnout (jak ostatně už mnoho let předvádím).
Teď k věci. Lampa jako zdroj světla stojí na stole, tedy ve výšce 80 cm (+ 10 cm výšky plamene.) Rychtář stojí a v ruce drží knížku, kterou si velmi pravděpodobně čte. Tedy drží ji ve výši asi 120 cm nad podlahou, pokud je průměrné výšky (a není zmíněno, že by byl malý). Světelný zdroj o síle jedné petrolejové lampy 90 cm nad zemí a kniha 120 cm nad zemí vytvoří na stránkách stín, ve kterém je čtení velmi náročné. (Doporučuju vyzkoušet. Já doma petrolejku mám, takže jsem si to zkusil, ale bude stačit i jiný zdroj světla, klidně o něco silnější. Jen si musíte dobře zatemnit, protože stojíte v místnosti bez oken. A nemít bílé stěny odrážející světlo, ale tmavé, protože jsou plné regálů s knihami až do stropu.
A když to všechno máte, tak mezi stůl s lampou a sebe postavte křeslo s opěradlem. Člověk, který si čte v takové chvíli, je buď výplodem coolovité nesmyslnosti, nebo by se snadno dalo vydedukovat, že velmi dobře vidí v šeru. V upírském dobrodružství bych předpokládal, že jde o upíra, a bylo to první, co mě po přečtení toho popisu napadlo jako logická možnost. Druhá možnost je, že slyšel otvírání dveří, a tak vstal a postavil se za křeslo, protože je paranoidní a nosí zbraň ... a v ruce pořád drží otevřenou knihu. Takže je dost pitomý paranoik.
Vrací mě to k poznámce, že jde o upíří příběh a mělo by se pracovat se světlem, či spíše stíny a temnotou ve formě náznaků - ale tenhle způsob mi přijde obzvláště pitomý. Další věc je, zda si takových detailů všiml někdo z testerů, hráčů, nebo případně překladatelů, nebo jsem opravdu jediný, komu konkrétně tahle scéna v knihovně přijde silně WTF.
(Zde obvykle přichází poznámka, že kdyby měl autor své dílo procházet a odstraňovat takové logické lapsy, tak by to bylo velmi náročné a všiml by si toho jeden Jerson ze sta tisíc hráčů. Na to rovnou odpovím, že v literatuře se takové věci se u dobře napsané fikce vychytávaly, aby i fantastické příběhy dávaly smysl ve svém vlastním rámci. Jen se na to postupně začalo dlabat, protože fantasy přeci nemusí dávat smysl a takové detaily nejsou důležité. Tak si prosím uvědomte, že sraním na takové detaily to začíná, a postupně se to dopracuje do padání do propastí na utrženém mostku v Hobitovi, případně jakýchkoliv jiných hovadinách v moderních filmech kritizovaných lidmi, kteří mi vyčítají přílišné lpění na detailech.)
efram píše:
Nemyslim si, ze by to tak vadilo. Nepredpokladam, ze je nabytek homogenim kusem. Da se rozlozit, rozebrat, slozit.
Připomínám, že můj nedávný návrh, že pro vytvoření fantasy prvků by bylo jednodušší vycházet z moderní reality, se u řady lidí zde nesetkal s pochopením. Přitom tvůj názore je přesně stejný styl, jen posunutý ještě dál do moderny.
V reálném světě se ještě před 50 lety dělal nábytek s
rybinovými spoji. Nás to v dílnách na střední už jen ukázali s tím, že se přestává používat, protože je náročný na výrobu, nicméně při správném provedení vydrží klidně 200 let a víc. Pokud je rychtář na jednu stranu tak bohatý, jak je popisován, a na druhé straně si kupuje Ikea nábytek, shledávám v tom silnou nekonzistenci. Normální dobře vyrobený nábytek se totiž nikdy nerozkládá. Ostatně ani moderní nábytkářská produkce nějaké znovusestavení obvykle nevydrží.
sirien píše:
Pokud správně koukám na velikost té místnosti s knihovnou a na to že má regály okolo všech zdí tak pokud nejsou prázdný tak to je knihovna asi jako na hradě vyššího šlechtice a má nejspíš větší hodnotu než celá ta vesnice i s jejíma obyvatelema.
To je dobrá poznámka.
chrochta píše:
Schody klidně můžou být "žebříkoidní" (žebřík, jen s plochými schodnicemi místo příčlí, a musí se dávat o trochu víc šikmo, než opravdový žebřík - zkušenost s reálným předmětem. Obyčejné schody kromě toho můžou být i dost příkré, i víc než 45% (opět zkušenost s reálým stavem - jak jste šli nahoru, tak jste šli dolů)
Máš pravdu, že schody/žebřík můžou být dost prudké - ale i tvůj děda (stejně jako můj děda) měl na půdu mnohem jednoduší přístup, rozhodně ne z ložnice, a ani on tam po zmíněném prudkém žebříku netahat tak rozměrné a těžké věcí. Navíc nejčastějším uživatelem toho žebříku má být neobratný kluk, který nahoru tahá různé věci (a obvykle potřebuje nést světlo) - ten by si na takovém žebříku už dávno rozbil tlamu.
Popravdě - celý překlad tohoto dobrodružství je skvěle zpracován a je za ním vidět obrovské množství práce, ale o to víc mě mrzí, že se dobrodružství s tak zásadními nedostatky bude šířit mezi hráče. A jakkoliv bych chtěl práci překladatelů podporovat, tak kvůli zmíněným pitomostem v původním díle toho nejsem schopen. (A to jde jen o jeden dům. Nedělám si iluze, že by zbytek byl lepší, ostatně opatství bez kaple mluví samo za sebe.)