Uvěřitelnost a logika v RPG (podle Jersona)

Debata na téma realističnosti v RPG, sem budu psát své poznámky a výhrady k různým prvkům, na které narazím.

Kdo nemá rád pohled na RPG - zejména fantasy RPG - přes optiku logiky, smysluplnosti, realističnosti a podobných přístupů, ať to tady ani nečte.
Napsal: Jerson
Autorská citace #21
8.1.2019 19:09 - sirien
Btw ono američanům chybí kontakt s historickou realitou nejen co do architektury.

Pokud správně koukám na velikost té místnosti s knihovnou a na to že má regály okolo všech zdí tak pokud nejsou prázdný tak to je knihovna asi jako na hradě vyššího šlechtice a má nejspíš větší hodnotu než celá ta vesnice i s jejíma obyvatelema.
Autorská citace #22
8.1.2019 19:14 - shari
sirien píše:
Pokud správně koukám na velikost té místnosti s knihovnou a na to že má regály okolo všech zdí tak pokud nejsou prázdný tak to je knihovna asi jako na hradě vyššího šlechtice a má nejspíš větší hodnotu než celá ta vesnice i s jejíma obyvatelema.

Je to magor, 90% z těch knih budou falešný... což je fakt, který by do toho popisu mohli zmínit, kdyby to tak bylo.
Autorská citace #23
8.1.2019 19:52 - chrochta
Nedovedu si představit, že by v nějakém vesnickém domě nevyužívali půdu - a to poměrně hluboko do 20. století. Vždycky je víc věcí, potřebujících uložení, než místa. Děda míval na půdě uložené sklenice, hrnce, truhly na obilí, zásobní spotřební železářské zboží, zrovna nepoužívané nářadí (zednické, tesařské...), skříně a truhly s oblečením a látkami (babička i prababička byly schopné švadleny), nad stodolou seno. Dokonce podkroví přepažil, aby získal další patro (nízké, ale stejně využívané). Podotýkám, že šlo o domkářský domek, ne o statek (byť měl stodolu paralelní s obytným domem propojenou do celkového U kozím chlívkem, kadibudkou nad žumpou do dvorka s králíkárnou, a koupelnou s kotlem - stav v 80. letech).

Schody klidně můžou být "žebříkoidní" (žebřík, jen s plochými schodnicemi místo příčlí, a musí se dávat o trochu víc šikmo, než opravdový žebřík - zkušenost s reálným předmětem. Obyčejné schody kromě toho můžou být i dost příkré, i víc než 45% (opět zkušenost s reálým stavem - jak jste šli nahoru, tak jste šli dolů)
Autorská citace #24
8.1.2019 22:05 - efram
krytah píše:
efram: To je pravda, aspoň dnes......


hezkej troll :) uz vidim jak truhlar vezme strom a vysoustruzi (promin vyseka sekerou) z toho celou pohovku a jeste nadavekm tou samou sekerou nacechra polstarky.

edit: zapomněl jsem dodat, že jsem třikrát usnul v národní knihovně v oddělení středověká architektura.....snad to postačuje.
Autorská citace #25
9.1.2019 09:07 - Jerson
Chci podotknout, že v tomto tématu nehodlám uznávat žádné řešení typu "to je magie" bez bližšího rozvedení. I svět s fungující magií může mít v logice díry nebo naopak může být udělaný tak, že bude dávat smysl.

ShadoWWW píše:
pokud je knihovna takhle uprostřed domu, tak bych tipoval, že ji tak zřídil, protože nechce, aby každý věděl, že tam je. Význam denního světla je v DnD irelevantní. Rychtář jako bohatá osoba může mít v DnD světě snadno přístup ke kouzlu nebo kouzelnému předmětu vydávajícímu spoustu světla.

V popisu je výslovně zmíněna petrolejová lampa. Kdyby měl rychtář k dispozici magické zdroje světla, očekával bych je popsané.
Hlavně ale tvoje poznámka ukazuje na DnD syndrom "magie zařídí" bez ohledu na běžné užití. I pokud vynechám případ, že by ten magický světelný předmět mohl také někdy přestat fungovat - to ho má pokaždé u sebe? Nikdy ho neodložil, nikdy nepotřeboval přenést věci v obou rukách, nikdy v naprosté tmě uprostřed místnosti bez oken nemusel hledat ten zatracený magický osvětlovač, který si posledně zcela určitě položil na stůl, ale teď tam není?

První pravidlo konstrukce domů před elektrifikací zní, že každá místnost sloužící k pobytu lidí musí mít okno nebo světlík - nejen kvůli nějakému minimálnímu množství světla nutného pro orientaci, ale také pro větrání. Takže bez oken se dělaly maximálně tak komůrky pro služky obsahující jednu postel, ale v žádném případě ne místnosti určené na čtení. Ve skutečnosti je to přesně to napasovávání okolní moderní reality na fantasy svět - až v době plné elektrifikace, spolehlivých dodávek elektřiny (což není to samé) a dostatečně výkonných světelných zdrojů s dlouhou životností je možné navrhovat místnosti bez oken sloužící k delšímu pobytu lidí. Zároveň to vyžaduje také zajištění nucené výměny vzduchu.

Kromě toho v dobrodružství, které se hraje na gotický upíří horror by byla existence ekvivalentu moderního nezničitelného osvětlení jako pěst do oka a nevšiml jsem si, že by se v něm někde vyskytovala, zjevně z atmosférických důvodů.

Maelik píše:
Už jsem po žebříku stěhoval skříňky. Guuč je sice trochu jiná liga, ale zas mluvíme o světě, kde můžeš nechat tomu gauči vyrůst ruce a nohy, takže na tu půdu vyšplhá sám...
..alternativní řešení je, že gauč je z Ikey, a před transportem ho rozložili na díly, ty nahoru vynesli a z nějakého neznámého důvodu je nahoře zas složili.

Opět ten samý příklad - opravdu někdo v tom světě stěhuje věci tak, že jim nechá narůst ručičky a nožičky? Používá skupina dobrodruhů tenhle praktický způsob přemisťování předmětů, když je potřeba? Existuje na to kouzlo? A vypadá ten svět jako přeboostovaná parodie Zeměplochy, kde je nábytek s nožičkama běžnou věcí?

Gauč byl jen jeden příklad. Zaprvé - mátě někdo gauč z Ikea, že mluvíte o jeho rozložení? Já ho totiž mám, rohový, a stejně se nedá rozložit na tak malé části, aby prošel nakresleným otvorem na půdu - a hlavně aby tam šel vymanévrovat. (Takže to vidím na nedostatky znalostí nejen u Američanů v případě historických objektů, ale i na nedostatky Čechů v případě moderního nábytku.) Tedy ani gauč z Ikey s magickýma nožičkama by se na to místo nemohl dostat. Navíc na půdě jsou i bedny, klasické krychlové a kvádrové, které neprojdou nakreslenými dveřmi - ty jsou také z Ikea a někdo je nahoře složil?

Možná tak kouzlo teleportace nebo zmenšení - pak ale nedává žádný smysl, aby se syn rychtáře učil potají teleportační kouzlo, když by služebnictvo něco takového běžně používalo na stěhování nábytku na půdu.

Jednotlivá magická vysvětlení sama o sobě neobstojí, i tak jsou plná děr.

shari píše:
Zrovna ta knihovna mi smysl dává. Uznávám, že sice jen tak napůl, ale dalo by se to protlačit. Ten starosta je tam popsanej jako docela paranoidní magor, takže si mohl knihovnu přesunout třeba z e/f, aby Strahdovi nohsledi nepřišli na to, co si čte.
A to že stojí za židlí... no, už jsem psala, že je paranoidní magor? Sedět na židli je přece to, co by Strahdovi nohsledi očekávali.

Pokud by knihovnu přesouval, musel by už předtím mít uprostřed domu hodně velkou místnost bez oken. K čemu tahle místnost sloužila předtím? Jako skladiště? Opravdu se nedá zjistit, co si v knihovně čte, když tam ty knížky musel přesunout z jiné místnosti, což určitě nedělal sám, a navíc většinu knížek musel získat už před přesunem?

Než proberu to další ...
Jako kluk jsem v A-Z magazínu a později v ABC četl různé detektivní příhody a povídky pro čtenáře, které byly založené na tom, že se v běžném textu zmínilo jeden až tři detaily, případně byly na přiloženém obrázku, a jejich spojením měl čtenář vydedukovat, jak hlavní postava téhle ministory odhalila pachatele nebo vyřešila problém. Doteď mi úplně nedocházelo, jak moc mě to naučilo všímat si drobností v popisech a dedukovat z nich souvislosti - klidně tomu říkejme mentální deformace, protože ji teď nejsem schopen vypnout (jak ostatně už mnoho let předvádím).

Teď k věci. Lampa jako zdroj světla stojí na stole, tedy ve výšce 80 cm (+ 10 cm výšky plamene.) Rychtář stojí a v ruce drží knížku, kterou si velmi pravděpodobně čte. Tedy drží ji ve výši asi 120 cm nad podlahou, pokud je průměrné výšky (a není zmíněno, že by byl malý). Světelný zdroj o síle jedné petrolejové lampy 90 cm nad zemí a kniha 120 cm nad zemí vytvoří na stránkách stín, ve kterém je čtení velmi náročné. (Doporučuju vyzkoušet. Já doma petrolejku mám, takže jsem si to zkusil, ale bude stačit i jiný zdroj světla, klidně o něco silnější. Jen si musíte dobře zatemnit, protože stojíte v místnosti bez oken. A nemít bílé stěny odrážející světlo, ale tmavé, protože jsou plné regálů s knihami až do stropu.
A když to všechno máte, tak mezi stůl s lampou a sebe postavte křeslo s opěradlem. Člověk, který si čte v takové chvíli, je buď výplodem coolovité nesmyslnosti, nebo by se snadno dalo vydedukovat, že velmi dobře vidí v šeru. V upírském dobrodružství bych předpokládal, že jde o upíra, a bylo to první, co mě po přečtení toho popisu napadlo jako logická možnost. Druhá možnost je, že slyšel otvírání dveří, a tak vstal a postavil se za křeslo, protože je paranoidní a nosí zbraň ... a v ruce pořád drží otevřenou knihu. Takže je dost pitomý paranoik.

Vrací mě to k poznámce, že jde o upíří příběh a mělo by se pracovat se světlem, či spíše stíny a temnotou ve formě náznaků - ale tenhle způsob mi přijde obzvláště pitomý. Další věc je, zda si takových detailů všiml někdo z testerů, hráčů, nebo případně překladatelů, nebo jsem opravdu jediný, komu konkrétně tahle scéna v knihovně přijde silně WTF.

(Zde obvykle přichází poznámka, že kdyby měl autor své dílo procházet a odstraňovat takové logické lapsy, tak by to bylo velmi náročné a všiml by si toho jeden Jerson ze sta tisíc hráčů. Na to rovnou odpovím, že v literatuře se takové věci se u dobře napsané fikce vychytávaly, aby i fantastické příběhy dávaly smysl ve svém vlastním rámci. Jen se na to postupně začalo dlabat, protože fantasy přeci nemusí dávat smysl a takové detaily nejsou důležité. Tak si prosím uvědomte, že sraním na takové detaily to začíná, a postupně se to dopracuje do padání do propastí na utrženém mostku v Hobitovi, případně jakýchkoliv jiných hovadinách v moderních filmech kritizovaných lidmi, kteří mi vyčítají přílišné lpění na detailech.)

efram píše:
Nemyslim si, ze by to tak vadilo. Nepredpokladam, ze je nabytek homogenim kusem. Da se rozlozit, rozebrat, slozit.

Připomínám, že můj nedávný návrh, že pro vytvoření fantasy prvků by bylo jednodušší vycházet z moderní reality, se u řady lidí zde nesetkal s pochopením. Přitom tvůj názore je přesně stejný styl, jen posunutý ještě dál do moderny.
V reálném světě se ještě před 50 lety dělal nábytek s rybinovými spoji. Nás to v dílnách na střední už jen ukázali s tím, že se přestává používat, protože je náročný na výrobu, nicméně při správném provedení vydrží klidně 200 let a víc. Pokud je rychtář na jednu stranu tak bohatý, jak je popisován, a na druhé straně si kupuje Ikea nábytek, shledávám v tom silnou nekonzistenci. Normální dobře vyrobený nábytek se totiž nikdy nerozkládá. Ostatně ani moderní nábytkářská produkce nějaké znovusestavení obvykle nevydrží.

sirien píše:
Pokud správně koukám na velikost té místnosti s knihovnou a na to že má regály okolo všech zdí tak pokud nejsou prázdný tak to je knihovna asi jako na hradě vyššího šlechtice a má nejspíš větší hodnotu než celá ta vesnice i s jejíma obyvatelema.

To je dobrá poznámka.

chrochta píše:
Schody klidně můžou být "žebříkoidní" (žebřík, jen s plochými schodnicemi místo příčlí, a musí se dávat o trochu víc šikmo, než opravdový žebřík - zkušenost s reálným předmětem. Obyčejné schody kromě toho můžou být i dost příkré, i víc než 45% (opět zkušenost s reálým stavem - jak jste šli nahoru, tak jste šli dolů)

Máš pravdu, že schody/žebřík můžou být dost prudké - ale i tvůj děda (stejně jako můj děda) měl na půdu mnohem jednoduší přístup, rozhodně ne z ložnice, a ani on tam po zmíněném prudkém žebříku netahat tak rozměrné a těžké věcí. Navíc nejčastějším uživatelem toho žebříku má být neobratný kluk, který nahoru tahá různé věci (a obvykle potřebuje nést světlo) - ten by si na takovém žebříku už dávno rozbil tlamu.

Popravdě - celý překlad tohoto dobrodružství je skvěle zpracován a je za ním vidět obrovské množství práce, ale o to víc mě mrzí, že se dobrodružství s tak zásadními nedostatky bude šířit mezi hráče. A jakkoliv bych chtěl práci překladatelů podporovat, tak kvůli zmíněným pitomostem v původním díle toho nejsem schopen. (A to jde jen o jeden dům. Nedělám si iluze, že by zbytek byl lepší, ostatně opatství bez kaple mluví samo za sebe.)
Autorská citace #26
9.1.2019 09:25 - sirien
Tak lze to šířit s řečenými výhradami.

Popravdě můžeš sepsat dané výhrady do nějakého uceleného textu a vyrobit k nim errata. Klidně Ti to vysázim do originální grafiky. A fun by bylo to přeložit a poslat přes en fóra autorům nazpátek "s pozdravem z Evropy" :)
Autorská citace #27
9.1.2019 09:29 - Aegnor
Pojďme do toho!
Autorská citace #28
9.1.2019 09:42 - efram
Jerson píše:
Připomínám, že můj nedávný návrh, že pro vytvoření fantasy prvků by bylo jednodušší vycházet z moderní reality, se u řady lidí zde nesetkal s pochopením. Přitom tvůj názore je přesně stejný styl, jen posunutý ještě dál do moderny.


jednak jsem pro vyváženost a smysluplné využití moderností - tedy i v popisu. Najdu x důvodů proč tam ten gauč nebo co to je, je. Tyhle věci co popisuješ mě nechávají klidným. Tvoří prostředí a závažným způsobem nenapadají stabilitu děje.

K lampě a knihovně dodám jen jedno. Trik světlo je není trikem bezdůvodně a nevnímám ho jako narušení atmosféričnosti příběhu. Lampu mohl mít jako pojistku. Začte se do knihy a uplyne hodina ani nemrkneš. Najednou tma, ha svítí mi lampa, lusknutím prstu opět vyvolám světlo a jede se dál. Jakkoliv je mi tvůj přístup celkem cizí, je to prostě tvůj styl. Já hledám jak by to šlo, ty hledáš proč to nejde. Oba přístupy mají svoje pro a proti.

Světlo
Zaklínací trik
Vyvolání: 1 akce
Dosah: Dotyk
Složky: V, S (světluška, nebo světélkující mech)
Trvání: 1 hodina
Povolání: Bard, čaroděj, klerik, kouzelník
Dotkneš se jednoho předmětu, který v žádném rozměru
není větší než 2 sáhy. Dokud kouzlo neskončí,
předmět osvítí jasným světlem okruh o poloměru 4
sáhy a dalších 4 sáhy dosvítí slabým světlem. Světlo
může být zbarvené, jak chceš. Úplné zakrytí daného
předmětu něčím neprůsvitným blokuje světlo. Kouzlo
skončí předčasně, pokud ho sešleš znovu, nebo ho
ukončíš jako akci.
Pokud zacílíš předmět, který drží nebo má na sobě
nepřátelský tvor, tak tvor musí uspět v záchranném
hodu na Obratnost, aby se vyhnul kouzlu.
Autorská citace #29
9.1.2019 09:45 - Log 1=0
Jerson píše:
Kromě toho v dobrodružství, které se hraje na gotický upíří horror by byla existence ekvivalentu moderního nezničitelného osvětlení jako pěst do oka a nevšiml jsem si, že by se v něm někde vyskytovala, zjevně z atmosférických důvodů.

Tak zrovna magické světlo je v DnD relativně dostupná magie. Studentík ho myslím umí, a ani představa magického lustru jako dost luxusní, ale sehnatelné věci (u které mne výskyt v jednom kusu u rychtáře a nikde jinde nepřekvapí), mi není cizí.
Naproti tomu zmenšování a oživování nábytku je dost neefektivní a většinou nerealizovatelné řešení. Pro arcimága, který se stěhuje do nové věže OK, jinak moc ne.
Autorská citace #30
9.1.2019 09:50 - Aegnor
efram píše:
Trik světlo je není trikem bezdůvodně a nevnímám ho jako narušení atmosféričnosti příběhu.

A umí rychtář ovládat magii? Pokud ano, je nějak zmíněno, kdy a kde se to naučil?
Autorská citace #31
9.1.2019 10:00 - sirien
efram: že je možné kdeco nějak vysvětlit nebo "zakecat" neznamená, že to je dobrá praxe nebo dobrý nápad.

Gauč ještě budiž, jako Jerson má pravdu že to je trochu wtf, ale zas nějak podstatný mi to nepřijde a co já vim - mohli ho tam natáhnout kladkama při opravě střechy nebo whatever.

Ale omlouvat u rychtáře mizerný osvětlení trikem světlo a zdůrazňovat, že to "neni trik pro nic za nic" - zrovna Ravenloft u mě není svět, kde bych jako hráč nebo vypravěč toužil zakopávat o utilitární magii na každém rohu, přijde mi to vůči Ravenloftu dost nestylový.
Autorská citace #32
9.1.2019 10:03 - MarkyParky
Drobná poznámka ke gaučům a klavírům ve vyšších patrech, s úzkými schody, která by se někdy někomu mohla hodit do zápletky.

V Amsterodamu mají na každém domku ve štítu vytažený dopředu jeden trám s hákem, kterým případně tahají do vyšších pater věci, které by nedokázali protáhnout interiérem.

Autorská citace #33
9.1.2019 10:05 - sirien
To je... tak námořnické řešení :D Amstr se nezapře :D
Autorská citace #34
9.1.2019 10:09 - efram
sirien píše:


Rozhodně nejdou cestou vysvětlit všechno za každou cenu. Na druhou stranu to funguje úplně stejně. Psát za každou cenu, že to či ono nejde je taky nesmysl. To z mého příspěvku ani nevyplývá. U člověka, kterého popisujete jako bohatého mi vlastnictví takového předmětu nebo umění takového triku nepřijde nijak narušující. Už tím, že ten rychtář je bohatý je zřejmé, že jeho trik nijak neříká, že na světlo budeš narážet na každém kroku.
Autorská citace #35
9.1.2019 10:15 - Jerson
sirien píše:
Popravdě můžeš sepsat dané výhrady do nějakého uceleného textu a vyrobit k nim errata. Klidně Ti to vysázim do originální grafiky. A fun by bylo to přeložit a poslat přes en fóra autorům nazpátek "s pozdravem z Evropy" :)

Jsem ochoten napsat text - překlad a sázení nechám na někom jiném :-)

efram píše:
Já hledám jak by to šlo, ty hledáš proč to nejde.

Nikoliv, to mě nechápeš dobře. Snažím se vycházet z textu a obrázků a hledám případně nesrovnalosti - tedy ne, špatně řečeno. Začetl jsem se do textu, kouknu na mapku, vidím nějakou podivnost, kouknu do textu, hledám, zda mám správný text, znovu koukám na mapku, znovu do textu - a další a další nesmysly vyskakují a kopají mě do oka, jak když ve filmech Cumberbachem naskakuji Holmesovi stopy na všem, kam se podívá. Nepátrám po chybách - prostě vidím souvislosti a hlavně díry v souvislostech. Nutno říct, že nejen v tomto dobrodružství, ale i ledaskde jinde. (Třeba v čekárně u doktora, když se podívám na kresbu parní lokomotivy.)

Nejde o to, že by šlo o zásadní lapsy - ty si autoři obvykle nemůžou dovolit, pokud jejich výtvor nemá být naprostý odpad. Znovu uvádím, že nejde o posuzování hratelosti dobrodružství, ale o pohled na něj s ohledem na uvěřitelnost fungování světa i ve chvílích, kdy zrovna hráčské postavy nejsou na scéně. Jinak je to jen nakašírovaná Potěmkinova vesnice, sled filmových scén se začátkem a koncem, bez hloubky.

Log 1=0 píše:
Tak zrovna magické světlo je v DnD relativně dostupná magie.

V této diskusi vycházím z toho, co je napsáno a co můžu zjistit z dostupných materiálů. Je popsaná petrolejová lampa, nikoliv lampa, tedy očekávám, že bude svítit a nebude používat magii, jinak by byla zmíněna.

Mimochodem, kromě obchodu IKEA s kolekcí nábytku pro špatně přístupné půdní prostory očekávám v Barovii také nějaký ropný vrt.

MarkyParky píše:
V Amsterodamu mají na každém domku ve štítu vytažený dopředu jeden trám s hákem, kterým případně tahají do vyšších pater věci, které by nedokázali protáhnout interiérem.

Nejen v Amsterodamu - tohle měla ještě nedávno kdejaká chalupa v Čechách pro půdní prostory, jen to rameno bylo výsuvné nebo vyklápěcí. Případně je nad schody trám se silným hákem, nebo jen trám, přes který lze přehodit řetěz. Možnost dostat věci na půdu tímto způsobem jsem zvážil také.
Autorská citace #36
9.1.2019 10:25 - Log 1=0
Jerson píše:
V této diskusi vycházím z toho,

Měla tam být i věta "Ale měl by tomu samozřejmě odpovídat popis, což mi nepřijde." ale nějak vypadla.
Autorská citace #37
9.1.2019 10:28 - sirien
efram - znovu. Ravenloft není prostředí, v němž bych toužil vidět utilitární magii "degradovanou" na otázku pouhé ceny nebo bohatství. Je mi úplně jedno, jak bohatý rychtář je nebo není.

Samozřejmě, ve Forgottenech bych neřek popel - Forgotteny sou magií zaplavený a magie tam je doslova tržní záležitost a je to součást jejich stylizace a všechno - naprosto v pohodě. Ale do Ravenloftu mi tohle prostě nezapadá. Pokud někdo ovládá trik světlo, tak v Ravenloftu čekám, že to bude buď nějaký fakt magik nebo za ten trik nějak hrozně zle zaplatil a má to hororovou backstory. Magický předmět totéž a pokud ne tak čekám, že bude nějak prokletý.

Kromě toho jak Jerson píše - v tom popisu je jasně řečená petrolejka, takže nějaké tvrzení o kouzlech je už drsný hacking původního textu.
Autorská citace #38
9.1.2019 10:37 - efram
Tak ještě jednou: nepovažuji to za laps a je to zcela uvěřitelná možnost i v rámci Ravenloftu. Nijak to nenarušuje logiku světa a nijak to neimplikuje degradování magie.

Pokud tak mocně vnímáš background světa, je knihovna o to lépe vysvětlitelná třeba strachem z bytostí tam venku. Proto je knihovna bez oken, aby ten děs "nemohl" dovnitř, když čtu něco v knihovně. Něco co je samo o sobě děsivé. Jakkoli to sebou nese popsaná negativa.

edit: chápu ze by jsi to ty hrál tak jak popisuje (GM). Akceptuji to a nehodlám zapdnout do dalšího nesmyslneho flame. Jen ti ukazuji druhou stranu mince, která není v rozporu se svetěm Ravenloft tak jak ho vnímám já.
Autorská citace #39
9.1.2019 10:59 - Jerson
Eframe, rád bych tě upozornil, že pokud ti takové věci nepřijdou nesmyslné, máš výhod (můžeš si užít tohle dobrodružství, případně ho bez úprav použít, na rozdíl odemně) - nicméně v tomto tématu hodlám setrvat na straně nutného vysvětlení bez nepopsaných magických dodatků a nepřijmu žádný závěr, který bude takovou magii obsahovat. Zde je zcela zbytečné mě přesvědčovat, že jsem příliš kritický. Můžeš tu hrát roli ďáblova advokáta, ale tohle je prostě píseček pro kritiky a obstojí jen hrady, které přežijou metaforické kopání okovanou botou. Rychtářův dům je v tomto směru špatně uplácanou bábovičkou na prudkém slunci.
Autorská citace #40
9.1.2019 11:00 - LokiB
Jerson píše:
Mimochodem, kromě obchodu IKEA s kolekcí nábytku pro špatně přístupné půdní prostory očekávám v Barovii také nějaký ropný vrt.


Jen bych upřesnil, že v originále je:
"A brass oil lamp sits atop a large desk in the center of the room."

Takže myslím, že bez toho vrtu se to možná obejde :) ... jako může to bejt petrolejka, ale taky to může být olejová lampa. Zde bych asi, vzhledem k reáliím, dal přednost olejové lampě.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10752582550049 secREMOTE_IP: 3.87.209.162