Uvěřitelnost a logika v RPG (podle Jersona)

Debata na téma realističnosti v RPG, sem budu psát své poznámky a výhrady k různým prvkům, na které narazím.

Kdo nemá rád pohled na RPG - zejména fantasy RPG - přes optiku logiky, smysluplnosti, realističnosti a podobných přístupů, ať to tady ani nečte.
Napsal: Jerson
25.7.2019 17:02 - LokiB
Kropy píše:
Jiank jsem jediný komu přijde kamera na zbrani jako nesmysl


Určitě nebudeš jediný :) To dneska člověk není skoro v ničem.
Ono to má své důvody, proč to někomu přijde dobré - například můžeš "střílet za roh", aniž by si vystrčil hlavu. Což by třeba někdo v pouliční válce ocenil.
Ale nevýhody asi budou převažovat.
Ono kamera na zbrani a kamera na přilbě má podle mě různý účel. Na zbrani slouží (může sloužit) víc vojákovi, na přilbě jeho veliteli či řídícímu centru.
13.10.2019 19:26 - ShadoWWW
Mike Mearls nedávno řekl zajímavou myšlenku:
Píše:
D&D is a fantasy property, and fantasy — this might drive some people nuts — but fantasy is not about fact. It’s about truth. Science fiction is all about measurable quantities: time, space, weight, mass, et cetera. There are laws of the universe and you obey them. Fantasy is about mythic truth. It’s about what we understand to be true. The facts of the story aren’t as important as the truths that they shed, that they inform us about the world. That’s a very highfalutin way to say, in terms of how we measure things, we don’t really think of things in terms of hard and fast dates.
13.10.2019 19:42 - sirien
To je docela stará myšlenka :)
13.10.2019 21:01 - Jerson
A proč je to zrovna tady?
16.10.2019 15:20 - Jezus
A co tím chtěl básník říci?

(Teda pokud Jersonovi nevadí tohle mírné off topic).
16.10.2019 15:28 - LokiB
Hmm, možná že třeba není v DND tak důležité, jestli jedeš na koni v dešti po polní cestě průměrnou rychlostí X km za hodinu (což by byla hodnota odpovídající příslušným pokusům v reálu a tedy ověřený fakt), ale že jedeš tak rychle a dlouho, že do cíle dojedeš když je to zrovna příběhově zajímavé :)
16.10.2019 15:36 - Aegnor
Já to teda chápu jinak.

Zjistíš, že lidské duše jsou v pekle využívány jako stavební materiál. A pro fantasy není důležité, co vlastně dělá z lidských duší tak dobrej materiál, že je tam z něj vlastně úplně všechno. Pro fantasy je důležité ta pravda, že peklo tady není kvůli nám (A kvůli tomu, aby nás trestalo za hříchy), ale my jsme jenom skladiště s materiálem.
16.10.2019 15:37 - Jezus
Och, tak ono to už prosáklo i do DnD? :-) (Ok, DrD mělo těch tabulek cestovních rychlostí snad ještě víc...).

Každopádně tohle není pravda ani u sci-fi (maximálně u některých specifických sub-žánrů kdy je povídka/kniha založena záměrně na řešení reálně možné situace, ale tam by trochu spadalo i třeba Haileyovo Letiště).
16.10.2019 15:58 - Jerson
LokiB píše:
Hmm, možná že třeba není v DND tak důležité, jestli jedeš na koni v dešti po polní cestě průměrnou rychlostí X km za hodinu (což by byla hodnota odpovídající příslušným pokusům v reálu a tedy ověřený fakt), ale že jedeš tak rychle a dlouho, že do cíle dojedeš když je to zrovna příběhově zajímavé :)

Tohle není důležité ani v mnoha dalších RPG systémech. Vlastně bych řekl, že za důležité to považovalo jen DrD+.

Píše:
Science fiction is all about measurable quantities: time, space, weight, mass, et cetera.

Tohle platilo někdy v 60. - 80. letech, občas, když si s tím autoři dávali práci, aby fyzika v jejich díle odpovídala reálné fyzice. Sem tam si s tím dá práci někdo i dneska, ale mnoho sci-fi o tom vůbec není.

Píše:
There are laws of the universe and you obey them.

A tohle tvrzení řada nejlepších sci-fi porušuje - protože ví, kde přesně je porušit, aby to bylo pro děj zajímavé.

O fantasy se takhle vyjádřit nemůžu, protože jsem kompletně doopravdy četl jen Zeměplochu, pro které tvrzení o pravdě nejspíš platí, ale v jiných fantasy jsem si takových věcí nevšiml.
16.10.2019 16:14 - Jezus
Jj, proto se tak trochu ptám, jak to chápete.
Autor výroku to podle mě říká hezky, ale vystihuje spíš obecný rozdíl mezi fantastikou (a fikcí obecně) a vědou (literaturou faktu), než mezi fantasy a sci-fi.

Aegnor: Hezká interpretace. (I když platí pochopitelně výtka výše, nicméně ta je už k Mearsově výroku).
16.10.2019 16:46 - LokiB
Aegnor píše:
Já to teda chápu jinak.


Mně přijde, že to chápeš stejně :)
14.2.2020 12:44 - Jerson
Náhodou jsem narazil na pokus Bořičů mýtů (juniorů?) o tom, jak se dá zabarikádovat nábytkem v místnosti.
Týpek dobývající se dovnitř není standardní jedinec, ale mohl by dobře simulovat opravdu odhodlané záporáky, zombíky, nestvůry a tak. Ne že by se tahle situace v RPG stávala tak často, většinou jsou to postavy hráčů, kdo vyráží dveře, nicméně pro představu je to velmi názorné.
14.2.2020 12:54 - Aegnor
Hej, pro různý WoD mortály, další hororovky a "stay alive until help arrives" to je dost sympatická ukázka. Ukazuje to, jak se dá popsat různá míra úspěchu ... cool :-)
14.2.2020 12:56 - Corny
Jerson píše:
Ne že by se tahle situace v RPG stávala tak často, většinou jsou to postavy hráčů, kdo vyráží dveře, nicméně pro představu je to velmi názorné.


Jen mi připadá, že to je hrozně o těch dveřích a už ne tolik o tom faktickým zabarikádování, protože kdyby ty dveře byly festovnější, tak je otázka, jak by dopadl.
14.2.2020 14:10 - Corny
... Čímž nechci říct, že to není zajímavé a potenciálně inspirativní
14.2.2020 14:46 - sirien
Corny: mě přijde, že to ve skutečnosti docela dobře ukazuje, jakou "oporu" a "posilu" ta barikáda těm dveřím dává, což lze docela dobře uplatnit napříč celym spektrem dveří. Třeba si všimni, že v tom prvnim pokusu o dveře skoro nejde (a skoro silnější dveře horší, protože se nerozloměj a fungujou jako lepší "páka"), protože potom co rozrazí zámek jima ten nábytek v podstatě odtlačí. V tm druhym pokusu kdy to naskládali ode dveří ke zdi jako plnou blokádu ty dveře zařvou v horní části, ve který žádnou oporu nemaj, protože nábytek přímo za nima neni dost vysokej.

Samozřejmě, pokud máš dveře, co maj plát oceli a zámek zajíždí na všech stranách dvoubodově do zdí, podlahy a stropu (což neni tak výjimečný, u nás v domě v Praze to má každej druhej... dobře, každej třetí byt), tak to je irelevantní - prostě zabouchneš, otočíš knoflík a deš si dát kafíčko, protože takový dveře ani nevyrazíš (pokud teda nejsi WoD vlkodlak v kryno, ale to se pak nemusíme bavit ani o tý barikádě z nábytku, ta pro něj bude maximálně tak riziko zakopnutí a zadřený třísky) a ani neprostřelíš - a než protivník někde sežene zbíječku nebo bourací kladiva a partu makačů, tak máš čas si i přečíst knížku zatímco vyčkáváš příjezdu policie nebo posil.

Nicméně pancéřovaný vchodový dveře (popř. trezorový dveře atp.) obvykle nejsou součást scénáře dění při "potřebujeme zabarikádovat dveře nábytkem". Je ale pravda, že běžný evropský dveře bejvaj solidnější, než americký (ono to platí o domech obecně) - o něco tlustší a celistvější - takže by asi kladly poněkud větší odpor. Zvlášť v tom druhym pokusu by se to myslim projevilo hodně.
14.2.2020 15:17 - MarkyParky
Sirien píše:
Je ale pravda, že běžný evropský dveře bejvaj solidnější, než americký (ono to platí o domech obecně)


Tak nějak.

Kdo by se vylamoval s dveřma, když to může vzít o půl metru vedle sádrokartonem nebo OSB deskou :)
14.2.2020 15:37 - Log 1=0
sirien píše:
pokud máš dveře, co maj plát oceli a zámek zajíždí na všech stranách dvoubodově do zdí, podlahy a stropu (což neni tak výjimečný, u nás v domě v Praze to má každej druhej... dobře, každej třetí byt)

Je to sice OT, ale proč mají tví sousedé, příp. ty sám toto zabezpečení? Já sám jsem v životě neviděl víc, než ten plát a druhý, pevnější a sofistikovanější, zámek.
14.2.2020 16:07 - Aegnor
sirien píše:
(pokud teda nejsi WoD vlkodlak v kryno, ale to se pak nemusíme bavit ani o tý barikádě z nábytku, ta pro něj bude maximálně tak riziko zakopnutí a zadřený třísky)

V kontextu hafíka ve war formě je zadřenou třískou myšlena dvoucentimetrová fošna skrz biceps?
14.2.2020 16:13 - sirien
Log: prozačátek ten plát je bez toho zavírání do zdi nanic, protože systém je jen tak silnej, jako jeho nejslabší článek. Pokud dveře visej na zámku, tak je ten plát úplně ukradenej, otázka jen je, kolik vydrží ten zámek (pokud teda nepředpokládáš, že na Tebe skrz ty dveře bude někdo náhodně střílet, samozřejmě...) Pro dobrej pocit možná hezký, jinak vyhozený prachy. (Triviální a trochu přehnanej příklad principu: pro URNA beranidlo takový dveře se zámkem nehrajou vůbec roli, protože ta rána prostě rozrasí ten zámek; s dveřma co zapadaj do zdí takový beranidlo ale moc nehne; plus do těch zdí zapadají petlice (do stropních tam je systém který zabraňuje volnému vypadnutí), takže "vyvrtat zámek" u nich taky nepomůže, pořád zbyde panty plus podle provedení 5-8 bodů opory místo pantů a 1 bodu opory).

A ohledně toho proč to v tom baráku máme... upřímně, netušim. Co pamatuju, tak všechny ty byty co to maj to maj z doby z kraje devadesátek a je to v bytech co patří/-ly lidem, co v tý době spadaly do vyšší střední/vyšší vrstvy (doktoři a právníci, podnikatelé, zahraničně firemní obchoďáci atp.), takže předpokládám, že to bude mix zeitgeistu rannejch devadesátek spolu se síťovym efektem v komunitě (lidi u nás v baráku se mezi sebou vždycky znali a stýkali o něco víc, než je "sousedsky obvyklý", což má nějakou specifickou historii toho kdo tam bydlel ještě za komunistů, velmi brzo založenýho družstva a toho, kdo se tam pak pozdějc jak sestěhovával.)

Můj osobní pocit... jako jo, ty dveře působěj skutečně hodně solidně a pocitově tvořej velmi výraznou bariéru mezi "vevnitř" a "venku". Já sám sem to nikdy až tak moc nevnímal (a bydlel sem - a teď i bydlim - v bytech s "normálníma" dveřma a sám třeba ani nejsem zvyklej na noc zamykat a je mi to jedno), ale dokážu si představit, že pro někoho kdo má nějakou opodstatněnější obavu (byť třeba jen z vykradení) nebo např. pro svobodnou matku s dítětem atp. můžou takový dveře dělat skutečně velkej pocitovej rozdíl.


Aegnor: přesně tak něco.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.056984186172485 secREMOTE_IP: 3.236.19.251