Call of Cthulhu - komentáře k modulům

Překlad Úvodní sady Call of Cthulhu mě potěšil a díky němu jsem si přečetl připravené scénáře k Třetí knihy - honba za knihomolem a další dobrodružství.
Ne že by byly vyloženě špatné, ale ... to je spíše můj bias, protože mám tento setting rád a na scénáře k Call of Cthulhu jsem se těšil. Ve skutečnosti obsahují hromadu chyb a nesmyslů jak v rozporu s jistou mírou realističnosti, tak - což je horší - s logikou a konzistencí jednotlivých prvků bez ohledu na reálná prostředí. Takže provedu klasický rozbor na šroubky a kritiku všeho, co se mi nelíbí, ale zkusím se zaměřit na návrhy, jak tyhle chyby odstranit, aby šlo o hratelné dobrodružství.

Výběr postav
Tohle není přímo chyba, nicméně za zmínku to stojí. Černošská studentka historie a studentka inženýrství v jedné skupině by měly budit značnou pozornost. USA v roce 1923 byly silně rasistické a šovinistické, a i když tyhle postavy nejsou přímo historicky nesmyslné, tak jsou značně neobvyklé. Na druhou stranu vedle Nevady Jonese, profesora archeologie v klobouku (bez biče) je to už skoro jedno. Pokud vám tedy nebude vadit, že studentka inženýrství je o kus silnější než tenhle jakobydrsňák. Přesněji, obě ženy se umí prát lépe než on. Taky lépe řídí auto a budoucí inženýrka lépe zastrašuje ... prostě nenechte se oklamat jménem a vzhledem Nevady Jonese, proti svému vzoru je to loser. A jako archeolog se vyzná v biologii.

Scénář první - honba za knihomolem
V prvé řadě se nenechte zmást obrázkem, protože neodpovídá popisům. Vlastně žádný obrázek neodpovídá popisovaným skutečnostem, k tomu se ale dostanu.

Městečko Arnoldsburg se nachází v Západní Virginii, nikoliv v Michiganu, pokud byste chtěli děj situovat do skutečného místa. Trochu mrzuté je, že jde o velmi malé městečko, na jehož hřbitově jen těžko najdete hrobky nebo dokonce mauzolea. A ani přesunutí děje do většího města moc nevyřeší, tenhle styl hrobů není v amerických městech moc obvyklý a v před sto lety to určitě nebylo lepší.

Douglas Kimball je popsán jako vášnivý čtenář, který si chodil číst na hřbitov, aby unikl lidem, kteří po něm pořád něco chtěli. Přitom bydlel osamoceně v samostatném domě, a kromě jednoho příbuzného asi ani nebyl kdo by ho obtěžoval. Takže místo toho aby si v klidu četl doma v křesle ve studovně, měl sedět venku na tvrdé hrobce a číst si, dokud ho jedné noci nezastihla tma. Pomiňme, že ve dne by ho tma zastihla jen těžko, spíše vezměme v potaz, že v těchto zeměpisných šířkách se stmívá postupně. Z nějakého blíže neurčeného důvodu se Douglas spřátelil s ghúlem, i když ho dotyčný zjevě rušil od čtení. A i když v tomto světě jsou ghúlové tak děsiví, že při pohledu na ně můžete přijít o kousek příčetnosti. A nejen že se dotyčný spřátelil, on se rozhodl jít do podzemí, proměnit se v ghůla, asi aby mohl číst po tmě, ale během tohoto procesu si vzal pouze jednu knížku. Takže za ten rok, co je pryč, se sice stihl proměnit v ghúla, ale jediný rozdíl je, že stejně sedává na hrobce a místo ve dne si čte v noci. A až po roce ho napadlo, že by si mohl zajít pro další knížky, i když domů to má kousek. A že se do domu musí vloupat, i když dost možná se v této končině nezamyká, nebo by měl klíč v kapse. Během toho roku pravidelného nočního čtení si ho ale nevšiml místní hrobník (označovaný jako "zahradník"), kterého při práci asi nikdy v noci nepřekvapila tma, že by se zdržel. Mimochodem ať umístíte Arnoldsburg kamkoliv, nejspíše bude pořád zhruba v úrovni jižní Evropy, což znamená, že v létě jsou noci docela krátké a během měsíčních nocí i světlé, takže by si postavy vylézající pravidelně z hrobky někdo mohl všimnout. Nicméně jiní ghúlové ven nelezou. A vlastně Douglas se rozhodl si nějaké knihy odnést jen proto, že ghúlové odchází a on chce jejich svět prozkoumat, a možná o tom napsat knihu - i když už žere syrové maso, vypadá trochu jako pes a místo nohou má mít kopyta. Ideální materiál na autora bestselleru.
Tady se zastavím u vzhledu. Obrázky ukazují jedince, který by celkem v pohodě zapadl do nějakého urban fantasy světa jako "dobře oblečený ork". Nicméně podle popisu je Douglas nahý a dost odpudivý. Můžete se podívat na obrázek na straně 13, který odpovídá popisu - tedy až na chodidla, protože nemá kopyta, která má naopak Douglas na každém obrázku. Navíc se dají nalézt stopy, které jakoby udělal bosý člověk s kopyty místo chodidel. Takže jak - bosý člověk nebo kopyta? Protože žádný stopař nebude takhle uvažovat.
Zároveň je Douglas už dost proměněný na to, aby vypadal odpudivě, že to vyvolá hod na ztrátu příčetnosti, zároveň si vyšetřovatel může uvědomit, že jde o Douglase, i když ho nikdy neviděl, a zároveň si tenhle tvor uchovává dost původních zvyků, aby vlezl do svého domu (oknem) a vzal si knížky, protože si hodlá číst a přitom zkoumat podzemní svět ghúlů ...

No, myslím, že by to stačilo. Zápletka je prostě jedna velká pitomost, která nedává smysl, ať už se člověk chytí jakéhokoliv kousku, a aby bylo po čem pátrat, bude třeba ji předělat.

Třeba že Douglas byl samotářský, kterého se všichni stranili pro jeho zápach, takže mu nezbývalo nic jiného než čtení, nejlépe o dalekých světech. Má dům blízko k hřbitovu (až moc, tak blízko normálně nebydlí ani hrobníci), tak si všiml, že se na něm něco v noci pohybuje, jednou sebral odvahu a šel se podívat, oslovil nezřetelnou postavu, která mu nějak odpověděla. A protože to byl tvor, který se Douglase neštítil, tak se s ním snažil navázat nějaký kontakt, který postupně prohluboval, až se dostal do podzemního světa ghúlů. Tam zjistil, že je to naprosto nový neprozkoumaný svět, ale hlavně že v něm může mít i nějaké přátele, tak se rozhodl do něj stále víc a víc přesouvat. Lidé v okolí si všimli, že stále méně méně chodit nakupovat běžné věci pro potřebu domácnosti, což bylo dobře, protože vypadal stále hůř a smrděl stále víc, což bylo dané tím, že se postupně naučil místo mizerně připraveného jídla jíst i ghúlí potravu. Nakonec začal v podzemí přebývat déle. Takže když přijel jeho synovec a strýčka nenalezl, navíc celý dům příšerně smrděl po mrtvolách, a policie to nechtěla řešit, najal si soukromého vyšetřovatele, aby zjistil, co se tam stalo. A "náhodou" dojde k tomu, zrovna nastal okamžik, kdy ghúlové chtějí odejít, tak Douglas ještě naposledy vyleze z podzemí a půjde do domu, aby si vzal nějaké věci, které by mohl potřebovat - pár oblíbených knih, nějaký svůj rozepsaný pokus, do kterého by si psal poznámky, atd.

Není to žádné úžasné téma k vyšetřování, ale alespoň by to trochu dávalo smysl.

Ještě se krátce zastavím u osoby zahradníka - hrobníka. U něj je napsáno, že když vyšetřovatel přijde na hřbitov, tak mu zamává na pozdrav, ale přitom na konci v popisu je "agresivní, neurvalý". Nevím zda vám někdy neurvalý a agresivní týpek, navíc pracující na hřbitově, zamával na pozdrav, když jste přišli jako neznámí lidé, vypadáte jako vyšetřovatelé a on má v kapse placatku chlastu, když porušuje prohibici. Prostě buď to bude přátelský týpek, který mává i cizím lidem na pozdrav a alkoho má jako "povolenou medicínu", nebo je to neurvalý agresivní hrobník, který umí leda tak někoho praštit lopatou, a ten se bude cizákům vyhýbat a odpovídat jen neochotně a donucení.

Další scénáře si nechám na později, už tenhle poněkud nabobtnal.
Napsal: Jerson
Autorská citace #1
24.11.2020 17:44 - Jezus
Jerson píše:
obě ženy (...) taky lépe řídí auto.

Nejen USA v roce 1923 bylo silně šovinistické ;-)

Každopádně je otázka (já to nečetl), jestli je profesor Jonese zamýšlen jako archetyp, který zosobňuje jeho jmenovec, nebo jde spíš o narážku a vtípek (včetně klobouku) a ve skutečnosti toho kromě archeologie (a klobouku) nemají mít zase tolik společného. Ostatně rpg není hra s jedním hlavním hrdinou (a všichni víme, co se stane, když Harrisona Ford obsadíš byť i jen do vedlejší role :-) ), takže by mě to vůbec nepřekvapilo.

Zápletku jsi roztrhal - a zalátal - kvalitně, všechna čest. Jen poznamenám, že je dost pravděpodobné, že se pan Kimball u toho spřátelnení se s ghúlem taky trochu pomátl, což se nejspíš během jeho postupného ghúlovatění jen prohloubilo. Jeho uvažování se tak musí řídit logikou pokroucené mysli, nikoli tou "příčetnou".

Ne že by to zachránilo všechno, ale fakt, že si teprve při plánovaném odchodu vzpomene, že by měl sebrat další knihy a asi i něco, do čeho bude psát (když chce napsat tu knihu), může být takový ten záchvěv příčetnosti, jedna z mála lidských myšlenek a uvažování, co mu zbyla a když je vyhozen z polosmrti na hřbitově tím, že se budou přesouvat - tak se mu tohle oživí. Stejně jako nějaké zbylé lidské návyky a vzpomínky (třeba to, že jako kluk lezl do domu oknem kradl knihy, na které "ještě nebyl dost starý"...

Píšu to hlavně proto, že zrovna lovercraftovské věci budou hodně o šílenstvích a nepochopitelných myšlenkách, které se vloudí do mysli a zničí ji. Takže na přísnou "vnější logiku" pozor.

Uvažování někoho, kdo se pokřivil v ghúla zhruba po ose "miluji knihy - knihy jsou blízko (v domě) - jsem spokojen. Jdu daleko a nadlouho - knihy daleko - chci knihy s sebou. Lidé mě jen ruší - nesmí mě vidět - polezu oknem." (Fakt, že by byl pravděpodobně méně nápadný, kdyby si odemkl hlavní dveře mu už nedojde, protože podléhá dost často momentálním pudům, málokdy je schopen/ochoten nějak více plánovat, rozmýšlet scénáře etc.

Jinak znova opakuju, že tvá verze se mi líbí víc. Já osobně bych se nebál toho, že už když byl "normální" tak ho jistým způsobem fascinovala smrt, hroby nebo umění s tím spjaté. Může mít v knihovně něco na to téma, je to důvod, proč bydlí blízko hřbitova, vlastně i proč tam rád chodil...
Autorská citace #2
24.11.2020 17:56 - LokiB
při čtení tvých recenzí je mi tě Jersone někdy trochu líto. jakože ne že bys neměl v některých bodech pravdu, jen ten tvůj celkový přístup ke světu mi přijde takový neradostný :)

v Saturninovi ta Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru působila komicky, ale ty ji žiješ doopravdy ;)

nejsi úplně fér v situacích, kdy stanovisko původní rozcupuješ jako slátaninu (což je začasté fakt), a pak to, které nabídneš, není někdy o moc lepší.
jestli leze šílený dědek z hrobu proto, aby si vzal knížku před odchodem ghůlů, jak je původní, nebo jestli vylezl naposledy před odchodem, aby si vzal nějaké potřebné věci (btw: kdyby tohle napsali autoři, tak ty to okomentuješ stylem "jaké asi věci může smradlavé maso požírající ghůl z domu ještě potřebovat? slánka ani příbory to asi nebudou, že by oblečení?" ;))
Autorská citace #3
24.11.2020 17:57 - smoldar
Super článek Takhle přepracované se mi to Líbí mnohem víc. Originální dobrodružství na mne působilo až pohádkově, hrát ho nechci. Nicméně další dobrodružství, Na Hraně Temnoty, je kvalitní, mě i hráče bavilo.
Autorská citace #4
24.11.2020 18:21 - efram
LokiB píše:
v Saturninovi ta Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru působila komicky, ale ty ji žiješ doopravdy ;)


V Saturninovi měla uvedené kancelář esprit, a nádech užívání si podzimu života starého pána ve společnosti satirického a sarkastického sluhy. V Jersonově případě, jde o něco úplně jiného...... třeba by na to byla i nějaká medikace
Autorská citace #5
24.11.2020 18:49 - LokiB
efram: eh ... jeď si svoji vlnu reakcí na lidi, nedoplňuj mojí :) to se pak zbytečně zvrhne kam já nechci a jsem s tím spojován.
Autorská citace #6
24.11.2020 21:32 - Dukolm
Efram dostal varování.
Autorská citace #7
24.11.2020 23:16 - efram
LokiB

Netahám tě, jak ty říkáš, do mé vlny. Jen mi příměr s "Kanceláří na uvádění příběhů na pravou míru" přišel trefný.
Autorská citace #8
24.11.2020 23:57 - Jerson
Loki, jak se to vezme. Můžeš mě vidět jako člověka nespokojeného se světem okolo něj, nebo jako člověka, který se může užívat celý okolní svět tím, že ho vylepšuje :-)

Pokud jde o důvod návratu Douglase do domu, tak to řešení není úplně ideální, ale snažil jsem se zachovat alespoň scénář dobrodružství, tedy určitý sled scén. Pro sebe bych to překopal víc.

Jezusiy tone odpovím zítra, bude to na déle.
Autorská citace #9
25.11.2020 00:07 - Jezus
Ok :-)

Jinak abysme si rozuměli - nemusíš mě nějak extrémně přesvědčovat a všechno do detailu pitvat. V obecných rysech ti věřím - sám v podstatě pitvám jen některé detaily.

Tím neříkám, že to rozepsat nemůžeš, jen abys případně šetřil energií na "zbytečně neprůstřelný elaborát" :-)
Autorská citace #10
25.11.2020 09:00 - Jerson
K poznámce o šovinismu - musím říct, že když mám na výběr pět postav, z toho dva jsou muži, a ženské postavy jsou silnější, lepší střelci, lepší rváči, lepší řidiči, tak to na mě působí jako poněkud násilný antišovinismus. Hlavně to ale nezapadá do očekávání o realitě USA 20. let.

Pokud jde o Nevadu Jonese, narážka je to určitě. Nicméně to jsem nemyslel jako kritiku, jen mě jako první napadne týpek, který dokáže na koni bojovat proti tanku, tak když bych si vzal tuhle postavu, asi budu hodně zklamaný :-)

Uvažování ghúlů mi v povídkách přišlo jako celkem logické. Tedy ne že by se člověk nemohl pomátnout, ale to je pak jako vysvětlení pomocí magie. Chová se tak, protože je pomatený mi přijde jako zdůvodnění, které nic nevysvětluje, zejména když jiné chování stejné postavy se řídí celkem běžnou logikou. Ostatně se jí řídí i chování toho démona v druhém příběhu, který má být z jiného světa.
Stejně tak člověk, který podléhá momentálním pudům, asi nebude opatrně otvírat zvenčí okno do svého domu, aby ho nerozbil, ne? :-)

Nicméně to jsou spíše detaily, jsem rád, že se moje verze čtenářům líbí.
Autorská citace #11
25.11.2020 10:02 - Jezus
Jo, když to řekneš takhle, tak souhlas. Respektive souhlas od začátku. Já si jen rýpnul do toho řízení auta, to mi zase přišlo trochu divný se nad tím pozastavovat. (Můžeme se samozřejmě bavit o tom, zda-li měly studentky ve 20. letech přístup k autu - dneska je to bez debaty - ale ono to může svým způsobem platit i o tom profesorovi - kór jestli je starší ročník, tak se vlastně učil řídit pozdě a možná si raději bere taxíka. Důležitý je, co je vlastně zač).

S Nevadou jsem to právě myslel tak, že jestli jeho popis vůbec odpovídá člověku, co dokáže přežít jaderný výbuch. Chápu, že si ho hned představíš podle jména a dalších narážek, ale je to tak skutečně myšleno? Když si o něm něco přečteš, je to fakt ten drsňák? Nebo je jím jen mírně inspirovaný a je mnohem "civilnější". Nebo je to dokonce opravdu profesor, usedlejší čtyřicátník, co začíná tloustnout? Protože bys nebyl první, koho pár narážek dovedlo k asociaci jinam, než byl cíl. Jako je to obyčejně chyba autorů, ale sám vím, že se to stává.

Sám argument magií nemám rád, ale pokroucená mysl je pokroucená mysl. Je jedno jaká je příčina, paranoa, schizofrenie, démoni... a fakt, že jeden magor, co rád čte na hřbitově bude napůl šílený neznamená, že se tak musejí chovat všichni včetně vychytralých démonů. Ostatně i když některé pochody Prastarých a podobně jsou zákonitě mimo lidské chápání, šílenství se většinou týká právě lidí, kteří "poodhalili závoj". S tímhle se budeš v Cthulhu setkávat často, takže by ses s tím měl naučit pracovat.

S těmi pudy je to asi nešťastné vyjádření. Spíš "krátkodobým pohnutkám". Není úplně zvíře. Prostě chce knihu, ale zároveň nechce, aby ho rušili lidi. Tak se plíží potichu, pamatuje si, jak lidé obvykle reagují na zvuk tříštěného skla. Akorát v podstatě přemýšlí až tak jako během postupu, nezanalyzuje si celou situaci, nepromyslí plán - to by šel dveřmi, jak píšeš :-) Ale jako jo, je to taky jen takový rychlá záplata, respektive lenost autorů, kteří to odmávnou tím, že není normální. Ono to jako může fungovat, viz co píšu, ale nic to nemění na tom, že to šlo vysvětlit a propracovat lépe (což by MCmu pomohlo to i líp odehrát).
Autorská citace #12
25.11.2020 10:10 - sirien
Jakože ta představa že "pomatený" lidí jednají prostě nesmyslně není moc správná. Ono spíš naopak často jednají velmi promyšleně - jen podle logiky a předpokladů, které normálním lidem nedávají smysl (a které nemusí, ale občas tak nějak podivně můžou, potkávat realitu).
Autorská citace #13
25.11.2020 11:01 - Jezus
Jo, tak nějak jsem to myslel. Plus do toho teda ještě motám to, že zrovna ten ghúl může jednat ještě poněkud zkratkovitě. Což samozřejmě neplatí o "šílencích" obecně.
Autorská citace #14
25.11.2020 11:13 - Jerson
Asi takhle - pokud by to byly nějaké ženy z domácnosti, neřeknu ani popel, protože ty se za války občas musely naučit řídit, když měly muže za oceánem na frontě. Ale dvacetiletá černošská studenta historie s vysokou silou a odolností, znalostí rvačky a řízení auta ... to je prostě na mě moc takových věcí najednou. Ještě k tomu má poměrně vysokou nenápadnost :-)
Ne že by se s tím nedalo hrát, ale zrovna jako vzorová postava je to prostě až GURPSovsky podivné.

Popis Nevady Jonese posuď sám. Profesor archeologie, pohledný trochu obhroublý, nosí oblek, ale preferuje méně formální oblečení, láska k historii, chce se proslavit nalezením slavného pokladu, má pocit, že žije ve stínu svého otce proslaveného archeologickými objevy, má rad bary, kde mu nalejou něco ostřejšího, a lehkovážný do všeho se hrne po hlavě. Naproti tomu je v popisu i to, že je menší postavy.

Takže ... co bys řekl, jak moc se podobá svému vzoru? Já bych řekl, že až na to, že dostal přidělenou malou hodnotu velikosti je to jak přes kopírák :-)
Až když si projdu čísla u jeho dovedností, tak vidí, že řídit neumí vůbec, je slabý střelec, neumí být nenápadný, neumí plavat, je průměrný ve rvačce, zato se vyzná a v biologii, okultismu a první pomoci, takže číselně je úplně jiný, než bych čekal. Není to vyloženě chyba, ale přijde mi to hodně matoucí. Jako - byl by moje první volba a pak bych jen zíral, jak nějaká jeho černošská studentka skáče na náklaďáky, mlátí Němce do držky a převléká se do jejich uniforem.
I když myslím, že podle těchto pravidel by se parametrově Indiana Jones udělat nedal.

Jezus píše:
Ostatně i když některé pochody Prastarých a podobně jsou zákonitě mimo lidské chápání, šílenství se většinou týká právě lidí, kteří "poodhalili závoj". S tímhle se budeš v Cthulhu setkávat často, takže by ses s tím měl naučit pracovat.

Ještě jsem nečetl třetí scénář, ale musím říct, že chování Prastarých mi často přijde až moc lidské, nebo spíše jako chování klasických lidských záporáků. Kdyby byl místo mimozemského tvora ve druhém dobrodružství popsaný lidský duch, tak mi na něm vůbec nepřijde nic divného. Prostě nelidské jednání si představuju úplně jinak, přesněji - ve svých hrách se snažím ho jinak ztvárnit.

Osobně by mi přišlo zajímavější, když by se s Douglasem mohli vyšetřovatelé setkat vícekrát. Taky moc nedává smysl, že když dojde ke střetu, tak se najednou vynoří banda ghúlů a na vyšetřovatele zaútočí. Zaprvé - jak to zjistí, a za druhé - proč by to dělali? Tedy z povídek si motivaci dokážu odvodit, ale z textu dobrodružství moc ne.

No nic, pustím se do druhého příběhu, už ho mám přečtený.
Autorská citace #15
25.11.2020 11:14 - malkav
Sirien: Tak ti nevím, ale podle mě vůbec nevyvracíš to, co nastínil Jezus. On ve svém příspěvku popisuje možné myšlenkové pochody, které normálním lidem nedávají smysl (proč leze oknem).
Jinak bych se s tebou tedy nechtěl pouštět do sporu o tom, co znamená že pomatený člověk často jedná velmi promyšleně - nejsem dostatečně fundovaný psycholog, abych to dokázal vyhodnotit a určit tu neurčitou četnost :)
Autorská citace #16
25.11.2020 11:23 - exi
Jerson píše:
I když myslím, že podle těchto pravidel by se parametrově Indiana Jones udělat nedal.


Nezapomeň, že na "indianajonesovské" postavy a zápletky jsou dělaný pravidla Pulp Cthulhu. Tady je ten Nevada sice pomrknutí, ale roleplayingově ani parametrově to se základními pravidly nefunguje. Samozřejmě se můžeme bavit o tom, proč tam takový pomrknutí teda je, když na to pak nejspíš dojedeš...
Autorská citace #17
25.11.2020 11:23 - sirien
Mě ten Nevada Jones z toho popisu tady přijde víc jako parodická dekonstrukce Indiany než co jinýho.

malkav: jako já se ani nic vyvracet moc nesnažil. Navíc jsem víc než na Jezuse reagoval na Jersona ohledně toho "vysvětlení" co vlastně nic nevysvětluje.
Autorská citace #18
25.11.2020 11:54 - malkav
Sirien: Aha, blbě jsem tvůj příspěvek pochopil a mylně se chytil toho promyšleného konání pomatence.

Jerson: Četl jsi něco od Lovecrafta?
Autorská citace #19
25.11.2020 12:33 - Jerson
Exi, Pulp Cthulhu jsem neznal, díky za info. I když sám nevím, zda bych to takhle chtěl spojovat. Ne že bych měl problém se strkáním Indiana Jonese do stejného světa jako Cthulhu, jen mi to v tomto případě přišlo jako zbytečné u vzorové postavy. Když už, tak Henry Jones by se tam hodil víc.

Malkave, četl jsem všechno od Lovecrafta, loni. Tedy prý ta pětidílná sbírka jeho děl neobsahuje úplně všechno co kdy bylo vydáno, ale to už jsou spíše detaily. Na co konkrétně se ptáš?
Autorská citace #20
25.11.2020 13:18 - malkav
Jerson: Ptám se proto, abych si udělal obrázek, jestli znáš jeho dílo a kontext jeho světa. Pokud je nějaká hra inspirovaná konkrétním dílem (a teď vážně nevím, jestli je to tento případ), tak není podle mě dobré se při komentování pouštět do hodnocení bez uvedení kontextu. Zrovna v Lovecraftovském světě bych u postav nehledal jen příčetné a logické chování.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10937690734863 secREMOTE_IP: 44.200.40.97