Call of Cthulhu - komentáře k modulům

Překlad Úvodní sady Call of Cthulhu mě potěšil a díky němu jsem si přečetl připravené scénáře k Třetí knihy - honba za knihomolem a další dobrodružství.
Ne že by byly vyloženě špatné, ale ... to je spíše můj bias, protože mám tento setting rád a na scénáře k Call of Cthulhu jsem se těšil. Ve skutečnosti obsahují hromadu chyb a nesmyslů jak v rozporu s jistou mírou realističnosti, tak - což je horší - s logikou a konzistencí jednotlivých prvků bez ohledu na reálná prostředí. Takže provedu klasický rozbor na šroubky a kritiku všeho, co se mi nelíbí, ale zkusím se zaměřit na návrhy, jak tyhle chyby odstranit, aby šlo o hratelné dobrodružství.

Výběr postav
Tohle není přímo chyba, nicméně za zmínku to stojí. Černošská studentka historie a studentka inženýrství v jedné skupině by měly budit značnou pozornost. USA v roce 1923 byly silně rasistické a šovinistické, a i když tyhle postavy nejsou přímo historicky nesmyslné, tak jsou značně neobvyklé. Na druhou stranu vedle Nevady Jonese, profesora archeologie v klobouku (bez biče) je to už skoro jedno. Pokud vám tedy nebude vadit, že studentka inženýrství je o kus silnější než tenhle jakobydrsňák. Přesněji, obě ženy se umí prát lépe než on. Taky lépe řídí auto a budoucí inženýrka lépe zastrašuje ... prostě nenechte se oklamat jménem a vzhledem Nevady Jonese, proti svému vzoru je to loser. A jako archeolog se vyzná v biologii.

Scénář první - honba za knihomolem
V prvé řadě se nenechte zmást obrázkem, protože neodpovídá popisům. Vlastně žádný obrázek neodpovídá popisovaným skutečnostem, k tomu se ale dostanu.

Městečko Arnoldsburg se nachází v Západní Virginii, nikoliv v Michiganu, pokud byste chtěli děj situovat do skutečného místa. Trochu mrzuté je, že jde o velmi malé městečko, na jehož hřbitově jen těžko najdete hrobky nebo dokonce mauzolea. A ani přesunutí děje do většího města moc nevyřeší, tenhle styl hrobů není v amerických městech moc obvyklý a v před sto lety to určitě nebylo lepší.

Douglas Kimball je popsán jako vášnivý čtenář, který si chodil číst na hřbitov, aby unikl lidem, kteří po něm pořád něco chtěli. Přitom bydlel osamoceně v samostatném domě, a kromě jednoho příbuzného asi ani nebyl kdo by ho obtěžoval. Takže místo toho aby si v klidu četl doma v křesle ve studovně, měl sedět venku na tvrdé hrobce a číst si, dokud ho jedné noci nezastihla tma. Pomiňme, že ve dne by ho tma zastihla jen těžko, spíše vezměme v potaz, že v těchto zeměpisných šířkách se stmívá postupně. Z nějakého blíže neurčeného důvodu se Douglas spřátelil s ghúlem, i když ho dotyčný zjevě rušil od čtení. A i když v tomto světě jsou ghúlové tak děsiví, že při pohledu na ně můžete přijít o kousek příčetnosti. A nejen že se dotyčný spřátelil, on se rozhodl jít do podzemí, proměnit se v ghůla, asi aby mohl číst po tmě, ale během tohoto procesu si vzal pouze jednu knížku. Takže za ten rok, co je pryč, se sice stihl proměnit v ghúla, ale jediný rozdíl je, že stejně sedává na hrobce a místo ve dne si čte v noci. A až po roce ho napadlo, že by si mohl zajít pro další knížky, i když domů to má kousek. A že se do domu musí vloupat, i když dost možná se v této končině nezamyká, nebo by měl klíč v kapse. Během toho roku pravidelného nočního čtení si ho ale nevšiml místní hrobník (označovaný jako "zahradník"), kterého při práci asi nikdy v noci nepřekvapila tma, že by se zdržel. Mimochodem ať umístíte Arnoldsburg kamkoliv, nejspíše bude pořád zhruba v úrovni jižní Evropy, což znamená, že v létě jsou noci docela krátké a během měsíčních nocí i světlé, takže by si postavy vylézající pravidelně z hrobky někdo mohl všimnout. Nicméně jiní ghúlové ven nelezou. A vlastně Douglas se rozhodl si nějaké knihy odnést jen proto, že ghúlové odchází a on chce jejich svět prozkoumat, a možná o tom napsat knihu - i když už žere syrové maso, vypadá trochu jako pes a místo nohou má mít kopyta. Ideální materiál na autora bestselleru.
Tady se zastavím u vzhledu. Obrázky ukazují jedince, který by celkem v pohodě zapadl do nějakého urban fantasy světa jako "dobře oblečený ork". Nicméně podle popisu je Douglas nahý a dost odpudivý. Můžete se podívat na obrázek na straně 13, který odpovídá popisu - tedy až na chodidla, protože nemá kopyta, která má naopak Douglas na každém obrázku. Navíc se dají nalézt stopy, které jakoby udělal bosý člověk s kopyty místo chodidel. Takže jak - bosý člověk nebo kopyta? Protože žádný stopař nebude takhle uvažovat.
Zároveň je Douglas už dost proměněný na to, aby vypadal odpudivě, že to vyvolá hod na ztrátu příčetnosti, zároveň si vyšetřovatel může uvědomit, že jde o Douglase, i když ho nikdy neviděl, a zároveň si tenhle tvor uchovává dost původních zvyků, aby vlezl do svého domu (oknem) a vzal si knížky, protože si hodlá číst a přitom zkoumat podzemní svět ghúlů ...

No, myslím, že by to stačilo. Zápletka je prostě jedna velká pitomost, která nedává smysl, ať už se člověk chytí jakéhokoliv kousku, a aby bylo po čem pátrat, bude třeba ji předělat.

Třeba že Douglas byl samotářský, kterého se všichni stranili pro jeho zápach, takže mu nezbývalo nic jiného než čtení, nejlépe o dalekých světech. Má dům blízko k hřbitovu (až moc, tak blízko normálně nebydlí ani hrobníci), tak si všiml, že se na něm něco v noci pohybuje, jednou sebral odvahu a šel se podívat, oslovil nezřetelnou postavu, která mu nějak odpověděla. A protože to byl tvor, který se Douglase neštítil, tak se s ním snažil navázat nějaký kontakt, který postupně prohluboval, až se dostal do podzemního světa ghúlů. Tam zjistil, že je to naprosto nový neprozkoumaný svět, ale hlavně že v něm může mít i nějaké přátele, tak se rozhodl do něj stále víc a víc přesouvat. Lidé v okolí si všimli, že stále méně méně chodit nakupovat běžné věci pro potřebu domácnosti, což bylo dobře, protože vypadal stále hůř a smrděl stále víc, což bylo dané tím, že se postupně naučil místo mizerně připraveného jídla jíst i ghúlí potravu. Nakonec začal v podzemí přebývat déle. Takže když přijel jeho synovec a strýčka nenalezl, navíc celý dům příšerně smrděl po mrtvolách, a policie to nechtěla řešit, najal si soukromého vyšetřovatele, aby zjistil, co se tam stalo. A "náhodou" dojde k tomu, zrovna nastal okamžik, kdy ghúlové chtějí odejít, tak Douglas ještě naposledy vyleze z podzemí a půjde do domu, aby si vzal nějaké věci, které by mohl potřebovat - pár oblíbených knih, nějaký svůj rozepsaný pokus, do kterého by si psal poznámky, atd.

Není to žádné úžasné téma k vyšetřování, ale alespoň by to trochu dávalo smysl.

Ještě se krátce zastavím u osoby zahradníka - hrobníka. U něj je napsáno, že když vyšetřovatel přijde na hřbitov, tak mu zamává na pozdrav, ale přitom na konci v popisu je "agresivní, neurvalý". Nevím zda vám někdy neurvalý a agresivní týpek, navíc pracující na hřbitově, zamával na pozdrav, když jste přišli jako neznámí lidé, vypadáte jako vyšetřovatelé a on má v kapse placatku chlastu, když porušuje prohibici. Prostě buď to bude přátelský týpek, který mává i cizím lidem na pozdrav a alkoho má jako "povolenou medicínu", nebo je to neurvalý agresivní hrobník, který umí leda tak někoho praštit lopatou, a ten se bude cizákům vyhýbat a odpovídat jen neochotně a donucení.

Další scénáře si nechám na později, už tenhle poněkud nabobtnal.
Napsal: Jerson
Autorská citace #81
27.11.2020 15:25 - LokiB
Jerson píše:
V praxi jsem z osmdesáti hráčů narazil jen na dva, kteří chtěli hrát crossgender. Ostatní si zcela přirozeně vytvořili nebo vybrali postavu podle svého pohlaví.


V naší skupině si hraní postavy za jiné než vlastní pohlaví za těch 30 let vyzkoušeli zcela přirozeně 4 hráči ze 6 :) ale u žádného to nebyl majoritní přístup.
Autorská citace #82
27.11.2020 15:38 - Jerson
Jezus píše:
Jen dodám kontext toho, že se u tebe jedná zpravidla o prvohráče.

Jako že hrají RPG úplně poprvé? To ani ne. Tedy, pár takových bylo, ale ne víc než 5.

Jinak vyzkoušet - to ano, možná to vyzkouší dost hráčů. Zůstat u něj, nebo hrát v polovině případů - podle mě výrazná menšina (odhadem nanejvýš 5% hráčů).
Autorská citace #83
27.11.2020 15:43 - sirien
Jezus píše:
A tohle je zajímavý návrh, jak to vyřešit.

hm. Pouze, pokud máš k těm postavám jen číselné statistiky a vybavení - jakmile tam máš i nějaké popisy minulosti, povahy, cílů nebo vztahů, tak to už tak snadný zdaleka neni. (Což jako ano, většina ukázkových RPG postav se do tohodle vejde, jen tu tak ze zkušenosti poznamenávám, že tenhle přístup má své limity).
Autorská citace #84
27.11.2020 16:01 - Jezus
sirien: jj, chápu. Reálně by dal dost práce, ale prostoru v příručce by moc nepožral... Ovšem je otázka, jestli už teda nevytvořit těch postav rovnou patnáct a jen je sdružit do cca pěti skupin s tím, že charaktery ve skupině jaou variace na archetyp a nejlíp bude, když ve hře nebudou postavy z jednoho ranku (ale když budou, nic se neděje).

Jerson: Aha, myslel jsem, že se ti u stolu (a Omegy), prostřídalo víc prvohráčů stolních RPG...

Jinak asi vidím, kde došlo k šumu. Já "crossgender" hráči nemyslel jen ty, co hrají jiné pohlaví v 50+ % případů.

Samozřejmě v kontextu toho, jaké dělat předvytvořené postavy je to důležité, obecně ale ne. Tím možná vzniká trochu toho šumu...
Autorská citace #85
27.11.2020 16:04 - efram
LokiB píše:
No, do roku 1990 nezestárl, to můžu potvrdit :)

jestli někomu zestárl třeba dobový původní Sherlock Holmes a potřebuje "aktuálnějšího, dnešního" ... ok, pak asi zestárl i Lovecraft.


Ano to je podle mě podstata problému.
Autorská citace #86
27.11.2020 16:13 - Jezus
Není :-)

Že něco zestárne neznamená, že to potřebuje "nahradit". A narážka na Sherlocka je zavádějící, není to vážně o tom, že by "nový" měl být lepší, protože je moderní a dokonce to nemá být ani o tom, jestli je lepší.

Existuje něco jako práce s archetypem, navázání na něj, rozvíjení a podobně. Když to zvládnete dobře, uděláte příběh s moderními postupy, v němž nápaditě zpracujete původní tropy. Ty ale musejí nejdřív existovat, někdo je musel vytvořit, zpropagovat...

To co stárne, jsou často postupy a "klišé". A stárnou často proto, že byly ve své době tak dobré, že je později mnozí začali opakovat, až jsou někdy až klišoidní nebo přinejlepším "nepřekvapivé". Což u detektivek a horroru obzvláště snižuje ten zážitek z nich. Samozřejmě to není chyba díla jako takového, jen toho, že je člověk už zmlsaný a pravděpodobně to viděl zkopírováno nebo jinak použito.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079072952270508 secREMOTE_IP: 18.97.9.169