[podcast] Stvořitelna

Povídání o hrách na hrdiny a věcech s nimi spojených. Mnoho Countových otázek, které určitě napadly nejednoho hráče či Vypravěče. A na každou otázku se pokusí spolu s Jersonem najít uspokojivou odpověď.

Stvořitelna na Anchoru
Stvořitelna na Spotify
Stvořitelna na Google podcasts
Stvořitelna na Youtube

Seznam dílů:

Stvořitelna 1 - Setting (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 2 - Setting (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 3 - Svět (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 4 - Svět (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 5 - Countova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 6 - Jersonova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 7 - Příprava hry se scénářem na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 8 - Deset věcí, které mě na mně serou jako PJ na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 9 - Jak Count vede hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 10 - Jak vede hru Jerson na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 11 - Reakce našich hráčů na vedení hry na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 12 - Převod postav z DrD do JaD (I. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 13 - Převod postav z DrD do JaD (II. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 14 - Převod postav z DrD do JaD (III. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 15 - Zpětná vazba na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 16 - Co hráčům vadí na Vypravěčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 17 - Smrt postav na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 18 - Figurky versus popisy na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 19 - Jak začít s RPG I. - Proč je to tak těžké? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 20 - Gamecon 2022 na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 21 - Jak začít s RPG II. - Jak skutečně začít? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 22 - Jak začít s RPG III. - Práce s více hráči na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 23 - Jak mluvit s NPC na Anchoru, na Youtube
Napsal: Jerson
28.2.2022 06:51 - Jerson
Stvořitelna 14 - Převod postav z DrD do JaD (III. díl) na Anchoru, na Youtube

Třetí a poslední díl minisérie o převodu Dračího Doupěte do Jeskyní a Draků. Tentokrát na téma co se změní ve světě vystavěném podle pravidel DrD, jak to ovlivní či neovlivní postavy a hru a snad se dozvíme, kolik extrabuřtů proti jiným mají elfové. Mimochodem, už jste jedli baziliška?

Odkazy:
Delicious in Dungeon: https://en.wikipedia.org/wiki/Delicio...
28.2.2022 10:22 - Log 1=0
11:45 - Ještě je možnost prostě říct, že Elfové spí denně čtyři hodiny. To zanechá výhody transu z hlediska taktiky atp. ale nebude to takový zásah do fluffu.
19:30 - Vyhodit vidění ve tmě (i u hromady nestvůr), legit. Dát všem vidění ve tmě, legit. Převzít JaD pravidla legit. Ale nepřeváděl bych šílenosti z DrD, jsou někdy dost na hlavu.
29:40 - LOL. Sirien mi při tvorbě řekl, že mám projít DrD a najít nějaký common item a ten převzít, aby měli dračákysti radost. Count může jednou hádat, co jsem vybral.
51:00 - Činnosti v mezidobí (str 306) konkrétně výcvik (str. 309)
54:31 - kumulování pozic kouzel pomocí např. magických předmětů je v JaD zakomponována. Mít to jako schpnost nějaké mocné bytosti mi nepřijde jako problematické (z hlediska pravidel, jak to ohne příběh, netuším, ale to Count nejspíš zvládne vyřešit sám).
A vzhledem k tomu, že se bavíme o platbě každý měsíc, použil bych pravidla pro mezidobí. Postavy mají zdroj (scény mezidobí) který mohou použít na tohle, nebo na něco jiného. Ale teoreticky by fungovaly i divotvůrcovy Vzácné suroviny.
22.3.2022 11:47 - Jerson
Stvořitelna 15 - Zpětná vazba na Anchoru, na Youtube

V tomto díle nakousneme dost ožehavé téma. Všichni zpětnou vazbu chtějí, ale často dostanou něco jiného, než původně očekávali. Proto jsme dali dohromady naše názory na zpětnou vazbu z pohledu PJ i hráčů a několik rad jak se s ní vypořádat.

Časové stopy
0:00:01 - 0:00:55 Začátek a o čem díl bude.
0:00:56 - 0:12:06 Jak se to vlastně se zpětnou vazbou má a různé druhy neverbální zpětné vazby.
0:12:07 - 0:15:35 Zpětná vazba a emoce
0:15:36 - 0:20:44 Převaha negativní nad pozitivní? Kritika autority?
0:20:45 - 0:21:56 Nechte je ""vyemočit"".
0:21:57 - 0:34:02 PJ vs. hráč, odmítání emocí jiných a jak se ozvat.
0:34:03 - 0:35:29 Ten divý pocit a jak ho popsat
0:35:30 - 0:48:55 Kontrola hráčů u stolu, PJ k hráčům a načasování.
0:48:56 - 0:54:59 Další formy zpětné vazby
0:55:00 - 1:01:56 Jak si říkat o zpětnou vazbu
1:01:57 - 1:07:15 Jak a kde zpětnou vazbu předat
1:07:16 - 1:10:07 Jak informace ze zpětné vazby zapracovat.
1:10:08 - 1:14:19 Zpětná vazba hráč - hráč
1:14:20 - 1:16:00 Další možnosti: Jak to vidí tvá postava? Přání hráčů a přání postav.
1:16:01 - 1:18:50 Jak hodnotíme naší práci se zpětnou vazbou.
1:18:51 - Závěr.

Dotazníky
Getting Feedback from Your Players – Justice Arman
The Player Survey I Use to Improve My D&D Games - YouTube

Virtuální nástěnka
Desktopová aplikace
Mobilní aplikace

Critical Role
Problémy první kampaně
Podivný hod
22.3.2022 11:53 - LokiB
Jerson: poslouchal jsem to už včera v autě :)

Mám k tomu jednu obecnou poznámku ... Count tu dává poměrně vhodné rady a nápady a ty mu to většinou torpéduješ "protipříklady" typu "stala se nám když jsme to zkoušeli vícekrát takováto věc, a ono to nefungovalo, lidi tohle a tamto ...".

Což nezpochybňuju fakticky, stalo se, stalo ... ale do těch rad se to nehodí, to je do nějaké diskuse v hospodě nebo na Dálavě, do podcastu je fajn říc "Rada je taková a taková. Buďte si vědomi, že to nezafunguje vždy, ale způsob to je."
Takhle zabere to popisování, kdy zrovna ve speciálním případě to nezafungovalo atd, víc času než samotná rada a informačně se to rozplizne.

A z mého pohledu byly v tomto dílu Countovy rady psychologicky i sociálně pro hráče i PJ přínosné.
29.3.2022 08:41 - Jerson
LokiB píše:
Count tu dává poměrně vhodné rady a nápady a ty mu to většinou torpéduješ "protipříklady" typu "stala se nám když jsme to zkoušeli vícekrát takováto věc, a ono to nefungovalo, lidi tohle a tamto ...".

My bychom právě rádi, aby ta diskuse byla "autentická", i v tom smyslu, že když jeden z nás navrhne postup, se kterým má ten druhý špatné zkušenosti, tak aby to zaznělo a případně byla možnost na to reagovat.

Pak se třeba ukáže, že některé rady má jeden z nás jen teoretické, vyslechnuté nebo přečtené na netu a nevyzkoušené, zatímco ten druhý (a nejsem to vždy já) je zkusil a nějakým způsobem mu (ne)fungovaly. Nebo oba máme jen teoretické rady a nic z praxe. Nebo máme každý jinou zkušenost, a pak je dobré zkusit najít nějaké podmínky pro fungování těch rad.

Nicméně zkusíme se víc zaměřit na to, aby z těch rad byl nějaký výstup, posledně jsme to shrnutí trochu odbyli.
29.3.2022 09:36 - Corny
Problém je, že ta "autenticita" v tomhle smyslu je jeden z důvodů, proč finální podoba pořadu má sklony být takové bezcílné tlachání o ničem. Ano, samozřejmě neuškodí určité rady doplňovat nějakým varováním, osobními poznatky z terénu...ale měli byste si to už dopředu ujasnit nějak, aby z toho ve finále byl nějaký použitelný pozitivní output. Takhle je to moc A: "No já mám tuhle radu" B: "No ale mě to tak s mými hráči nefunguje" a posluchač z toho má vlastně houby, protože slyšel na jednu stranu co by mohl dělat a zároveň důvody, proč by to dělat neměl. Moc se vám to bije a pak z toho nic nevzejde. Ať se ty Vaše zkušenosti klidně nějak střetávají, ale ať tam je alespoň nějaký závěr, na kterém se shodnete, nebo který ty rozdílné zkušenosti zformují ("Dělejte X, ale dávejte si pozor Y").

Rovnou každopádně varuji, že můj názor na to může být v určitém smyslu "irelevantní", protože sám jsem Stvořitelnu poslouchal asi 3x a zjistil jsem, že mě bytostně nebaví. Dle mého nemá jasný smysl a koncept, nevím proč ji poslouchat a co mi má za cíl dát, ať už z pozice hráče nebo GMa, opakovaně to trpělo na nedostatečný průzkum a s tím související chabý širší přehled k zvolenému tématu a celé mi to tak ve finále připadalo pokaždé jako neucelené bezobsažné povídání ve smyslu "Jsme dva týpci, kteří mají tak trochu zkušenosti s hraním RPG a chceme se nějak neurčitě vykecat", z kterého jsem si nic neodnesl. Takže je zkrátka možné, že vůbec nejsem cílovka tohohle pořadu, vkusově se to se mnou úplně chorobně nepotkalo a lidem, které baví a na rozdíl ode mě si z něj něco odnášejí, vámi zvolený "autentický" formát vyhovuje.
29.3.2022 10:12 - ShadoWWW
Ono je to dost podobné tématu Jak si najít kamarády.
- "Jak si mám najít kamarády?"
- "Já si našel kamarády takhle."
- "Já to zkoušel, ale tímto postupem jsem si Jirku akorát zprotivil a Pepa se mi vysmál."
- "No já se s Frantou za seznámil takhle."
- "Ty kamarádíš s Frantou?! O toho bych ani pohledem nezavadil!"

Chemie ve skupině je podobná chemii v partě kamarádů. Prostě musí sednout. Časem. Někdo odejde, někdo přijde, někdo si zvykne, někomu to vyhovuje úplně, někdo by chtěl něco změnit. Něco se časem změní, něco poddá a někdy se časem skupina tak jako tak rozpadne.

Důležité je to zkusit. Zkusit sestavit skupinu a hlavně hrát, hrát! Hrát pravidelně a ideálně aspoň jednou týdně. Tím se hraní vytříbí a skupina si sedne. Někdo odejde, někdo přijde, a najednou máte skupinu, se kterou pravidelně hrajete roky, ani nevíte jak.

A hlavně improvizovat a zkoušet. Nebát se toho. Klidně zkusit změnit systém, jestli nepadne líp. Pamatuji se na období, kdy mě přepadl perfekcionismus ruku v ruce se simulacionismem. Zrovna vyšel Asterion a já byl nadšený. "Celý si ho přečtu, pak můj svět a hraní bude mnohem propracovanější a lepší." Pak vycházely další a další moduly Asterionu. Vždycky jsem si říkal: "Tý jo, ještě to není dokonalé. Co když postavy budou chtít zamířit do této nové lokace? Musím ji celou podrobně načíst. Tím ta hra bude ještě lepší, protože hráči budou mít mnohem víc volnosti cestovat po světě. Budou se moci podívat do víc koutů světa a všude to bude promakané." Nebo: "Jé, nový tematický modul. Teď bude ta magie/poklady/náboženství mnohem promakanější!" Hráčům jsem každých pár měsíců vzkazoval, že na tu suprovou promakanou hru, kterou jim slibuji, ještě nejsem připraven, ale po prázdninách/na podzim/na Vánoce/po Vánocích/od Velikonoc/na prázdniny už budu připravený a bude to bomba! Bude to stát za to!" Najednou jsem si uvědomil, že uběhlo několik let a místo suprové hry nebo aspoň dobré hry nebo aspoň nějaké hry jsme si nezahráli vůbec.

Bylo to pro mě poučení. Zvlášť později, když jsem se prostě znovu vrhl do hraní s tím, že to nemusí být dokonalé, ale prostě aspoň budeme hrát. Nějak. Budu improvizovat co nejlíp a přípravě už věnuji jen nezbytné množství času. Maximálně polovinu toho, co pak strávím na herním sezení. A ono to fungovalo. Vlatně velmi dobře. Na začátku to nebylo vlastně ani dobré, ale nadšení z toho, že jsme zase hráli, značně přebilo to, že to nebylo nijak dokonalé. Ta chuť hrát byla ale velká. Tak jsme se scházeli každý týden. Bylo to stále lepší a lepší a bylo to vlastně dobré. Hodně dobré. Vlastně úplně skvělé.
29.3.2022 11:20 - Jerson
Corny píše:
Dle mého nemá jasný smysl a koncept, nevím proč ji poslouchat a co mi má za cíl dát, ať už z pozice hráče nebo GMa, opakovaně to trpělo na nedostatečný průzkum

Které tři díly jsi poslouchal?
Protože "nedostatečný průzkum" je výtka, kterou bys mohl dávat, pokud by v nějakých (speciálně českých) video- a podcastových radách byl vůbec nějaký průzkum jako standard. Protože co je to "dostatečný průzkum"? Pět až osm videopořadů a dvacet až třicet odpovědí v diskusích je málo?
29.3.2022 11:40 - LokiB
Já třeba poslouchal díly všechny ... a ten poslední mi přišel NÁMĚTEM blízký tomu, co od Stvořitelny očekávám (protože očekávání je všechno :)).

Dinosaurium dělá recenze obskurních věcí a dělá je dobře.
Stvořitelna sdílí zkušenosti s různými fenomény hraní RPG - dobře se to doplňuje.

I když se ale Markus a Vandal na lecčems neshodnout, tak mi ten jejich pořad připadá konzistentní, dokážu si z toho něco odnést.

Se Stvořitelnou je to těžší (a to mám aspoň výhodu, že jsem s Jersonem osobně párkrát hrál) - když se s Countem neshodnete, tak hráč, který nezná osobně ani jednoho z vás, ani vaše hraní, tak nemá šanci posoudit PROČ komu z vás něco fungovalo nebo nefungovalo. Jestli je to vlastnost daného přístupu obecně, nebo je to spíš dáno konkrétní osobou (a tedy co by spíš fungovalo / nefungovalo jemu samotnému).

Jak jsem měl výhrady třeba ke Countovo přístupu z některých předchozích dílů (převody postav z DrD do DnD, některé obecné PJ postupy), tak v tomto díle mi přišel přímočařejší, srozumitelnější a mému pohledu bližší.

Takže chápu, že chcete být autentičtí, mně by ale vyhovovalo, kdyby tam bylo méně toho "co se Jersonovi nezdá na Countovo přístupu a vice versa" a více "Count má takovýto přístup, Jerson má takovýto".

V praxi pak třeba PŘÍKLAD (je to jen příklad ne reálné citování):

Count: "Doporučuju PJům dávat hráčům zpětnou vazbu až druhý den"
Jerson: (místo "to jsem zkoušel, ale v tomhle a tomhle to přineslo takový a takový problém") Já zkouším dávat část zpětné vazby hned, tu chválící, a pak třerba po pár dnech se vrátíme i k tomu, co nebylo ok.
29.3.2022 12:34 - Corny
Mluvím například o tom, že pokud je řeč o určitém specifickém okruhu her (tuším že to byly hry se scénářem a Stvořitelna 7, ale poslouchat to znovu opravdu nebudu) a je docela okatě vidět, že v tom okruhu minimálně jeden z vás, případně dokonce oba, má úplně zoufalý přehled, tak to moc velkou důvěru ve vaši expertízu nevzbuzuje. Mám pak poslouchat Váš podcast, když tomu podle všeho vlastně nerozumíte? Takže já bych čekal, že když už začnete mluvit o nějakém specifickém okruhu, tak si třeba uděláte nějaký alespoň kusý průzkum, když už ho nedokážete náležitě suplovat vlastní zkušeností.

A ano, já mám u Podcastů tohohle typu jako minimum a standard, že lidi, kteří v nich mluví Buď provedou nějaký průzkum tématu, Nebo mají natolik bohaté osobní zkušenosti z terénu, že jim to stačí. Stvořitelna často nebudí dojem ani jednoho, jakmile se téma dostane z nějaké vaší "komfort zóny". A promiň, ale argument "No ale tak to ostatní taky nedělají" je pěkně chabý. Jak říkám, pro mě Stvořitelna očividně není a jestli vám a vašim divákům tohle vyhovuje, tak asi fair enough.
29.3.2022 13:15 - Jerson
Moje otázka byla, co by sis pod takovým průzkumem představoval. Protože oba posloucháme různé rady o RPG, a snad každý - včetně těch známých a oblíbených Youtuberů - vychází ze své zkušenosti, a někteří evidentně nemají přehled třeba ani mimo oblast DnD.

Jinak podcast je postavený kromě jiné i na tom, že Count v některých věcech ty zkušenosti a znalosti nemá, ví o tom, a tak se dobíráme odpovědí. Tedy zčásti se snažíme přiblížit těm posluchačům, kteří hrajou RPG poměrně dlouho, ale jen s úzkým okruhem hráčů a jedním způsobem.

Ostatně pro velmi zkušené hráče a Vypravěče, jako jsi ty nebo polovina lidí tady na kostce, ani nemá smysl dělat tento typ pořadu, protože těžko řekneme něco, co jsi sám nezkoušel nebo o tom alespoň desetkrát nečetl.

Loki - tedy když si myslím, že nějaký postup nebo způsob je nevhodný, tak to nemám zmiňovat, a ani nemám říkat důvody, ale prostě říct svůj přístup?
29.3.2022 13:33 - LokiB
Kdyby se ti to, proč je podle ten způsob nevhodný a příslušné důvody podařilo sdělit nějak stručně a srozumitelně, tak klidně jo ... ta forma "protipříkladů" mi ale nesedí. Protože "nám to v tomhle případě nefungovalo" nepovažuju za důvod a ani argument.
Kdybys to měl nějak silně argumentačně zdůvodněné, proč to podle tebe "nemůže fungovat", jasně taková informace má zaznít. To co často řešíme tady v diskusi na Kostce "mně to v tomhle případě fungovalo a tobě se přitom stalo to a to" se do podcastu imho nehodí.

Asi proto, že to není rada nebo názor, ale vyznívá to často spíš jako historka z natáčení, ze které si nedokážu nic vzít, protože nepoznám, jestli měla stejné podmínky jako moje situace.

Jerson píše:
Jinak podcast je postavený kromě jiné i na tom, že Count v některých věcech ty zkušenosti a znalosti nemá, ví o tom, a tak se dobíráme odpověd


To by bylo ok, měli jste tam ale případy témat, kdy jsem jako posluchač měl silný pocit, že ty zkušenosti a znalosti zrovna o daném tématu nemáte ani jeden. Tam tenhle přístup, který zmiňuješ, nefungoval.
29.3.2022 14:49 - Count
LokiB píše:
...když se s Countem neshodnete, tak hráč, který nezná osobně ani jednoho z vás, ani vaše hraní, tak nemá šanci posoudit PROČ komu z vás něco fungovalo nebo nefungovalo. Jestli je to vlastnost daného přístupu obecně, nebo je to spíš dáno konkrétní osobou (a tedy co by spíš fungovalo / nefungovalo jemu samotnému).


Díky, beru si to "PROČ" do dalších dílů za své.
19.4.2022 14:08 - Jerson
Stvořitelna 16 - Co hráčům vadí na Vypravěčích na Anchoru, na Youtube

Pro tento díl se do Jersonových rozhozených sítí v moři Internetu chytilo opravdu hodně a Count přidal pár úlovků ze svého rybníka, což dalo dohromady 105 minut věcí, které hráčům vadí na vypravěčích. Najdete mezi nimi naprosté banality, WTF momenty i věci hrůzostrašné, ale z každé je možné se poučit.

0:00:00 - 0:05:06 Úvodní povídání a o čem bude díl.
0:05:07 - 0:16:28 Nepřipravenost, špatná improvizace, slabé popisy a špatná sandbox.
0:16:29 - 0:20:51 Railroad, iluzionismus, bagrování.
0:20:52 - 0:24:41 Upravování hodů, tahán na místa kde to hráčům nedává smysl.
0:24:42 - 0:26:50 Lpění na předskriptovaném řešení problému, NPC nikdy s nikým nemluví.
0:26:51 - 0:31:07 Dobrodružství jako ""adventura"", jen jeden pokus na řešení, podsouvání předsudků.
0:31:08 - 0:35:28 Velký špatný
0:35:28 - 0:37:48 Důraz na realističnost a řešení nezajímavých detailů
0:37:49 - 0:39:25 Zaměřování se na nepodstatné činnosti.
0:39:26 - 0:43:55 Znevažování schopností postav
0:43:56 - 0:47:25 Lpění na to jak se to dělalo reálně dříve, zbytečný realismus, chybějící výnosy.
0:47:26 - 0:49:04 Kurzy a přepočty peněz na různých místech
0:49:05 - 0:54:47 Neuvěřitelný a nesmyslný svět, hráči si nemají všímat toho, co PJ udělal špatně.
0:54:48 - 1:09:33 Znevažování a urážení hráčů, šikana ze strany PJ a nepřizpůsobení hry postavám.
1:09:34 - 1:12:13 Nerespektování přání hráčů vs. hráči bez přání.
1:12:14 - 1:20:52 Přehnaný důraz na pravidla, PJ literát, kolektivní vědomí NPC.
1:20:53 - 1:27:39 Podrazy na hráče, alkohol a PJ.
1:27:40 - 1:32:27 Málo kouzelných předmětů, nerovnoměrný fokus, odměny a výnosy z majetků.
1:32:28 - 1:34:00 Pár praktických
1:34:01 - 1:41:08 Co s tím vším hráči dělají
1:41:09 - 1:43:25 Závěrečné povídání.
22.4.2022 10:24 - LokiB
Kluci, tenhle díl byl pro mě na výdrž těžký. Ne pro svou délku, s tím problém nemám, ale předmět diskuse je strašně negativistický. Podobně jako Stvořitelna 8 (i obsahem).

Víc by se mi líbil díl "Co hráči oceňují na Vypravěčích". Viděno z pozitivního náhledu, třeba i se zmíněním nějakých výtek.
Takhle jsem si znova, už po x-té, vyslechl, že někteří GMové ošklivě railroadují, ošklivě si neváží hráčů, ošklivě dělají další prohřešky (a ano, mám k tomu bias, protože toto téma se jako červená nit táhne mnoha Jersonovými debatami zde už po mnoho let).

Úplně mi není jasné kritérium, podle kterého byly body sdružovány, viz třeba "Upravování hodů, tahání na místa kde to hráčům nedává smysl" ... jestli to je vstup od jednoho hráče, nebo co do čerta to má spolu společné už si z poslechu nevybavuji. Stejně jako "Znevažování a urážení hráčů, šikana ze strany PJ a nepřizpůsobení hry postavám." To jsou pro mě tak nesourodé body, že mít je společně, je matoucí.

Co oceňuju, je, že Jerson lépe reaguje na Countova stanoviska a nápady. A také to, že se snaží držet spád a případně popohání průchod. Tleskám a děkuji.

Na jednu stranu chápu, že je pro někoho, kdo vám napsal, fajn, slyšet přímo svoje body od vás citované. Na druhou stranu bych jako posluchač uvítal více "redaktorské práce", protože mě ty "původní citace" až tak nezajímají. Víc by mi vyhovovalo, kdyby se vám povedlo to více "předžvýkat" a mít pak třeba 5 sekcí, ve kterých, v každé z nich, bude souhrn (už váš, připravený a zformulovaný), těch společných podobných prohřešků, než že to budete procházet jako "nad dopisy diváků" s formulacemi a citováním původních pisatelů.

I proto, že v tomto pak skoro zapadlo, co je jen taková nemilá malichernost a co je v podstatě no-go signál.
Že je poměrně zásadní rozdíl mezi problémy, které vyplývají z toho, že: "jsem nezkušený GM", "jsem zkušený GM se špatnými návyky" a "jsem hovado jako člověk" bych v tomto tématu vypíchl a sdružil víc. Problémy v těchto sekcích mají odlišné důvody, odlišné možnosti řešení a i pro hráče mají různé důsledky.

Kupříkladu z mé zkušenosti má velmi mnoho na první pohled nesourodých prohřešků společný původ v "nedostatečné připravenosti hry" (u her, které přípravu vyžadují). Protože z toho pak vyplývá i to, že GM nedává popisy (protože je nemá), že dává dlouhé popisy (protože je to to jediné, co má detailně připravené), že NPC nemluví (protože neví, co by řekly), že railroaduje (protože má připravenou jen tu jednu cestu - ne proto, že by hráčská rozhodnutí neresepktoval z principu, ale prostě na ně neumí reagovat), že lpí na předskriptovaném řešení (jiné nemá připravené a neumí se při hře rychle rozhodnout o vhodnosti jiného navrženého), přílišná realističnost nebo lpění na nezajímavé detaily (když nic nemám, budu se radši hodinu hádat s hráči, jak přesně se otevírá magnetický zámek, čas uplyne a já si vystačím se slabou přípravou).

Tedy spojení "nedostatečné přípravy" (myšleno nedostatečné pro potřeby daného GM při hře ... ne pro každého je dostatečná příprava stejná, někomu stačí jen základní myšlenka, někdo potřebuje detailní popis všech lokací, možností děje, s odbočkami a volbami) se "neadekvátně slabou schopností improvizace a reakce na změny ve vývoji hry" (vzhledem k té přípravě) je z toho co jste popsali podle mě za naprostou většinou zmíněných problémů. Kromě těch, kdy je GM lidsky hovado ... ale to bych právě ocenil zcela a jasně oddělit do odlišných částí pořadu.

Jak tohle GMa naučit, jak mu dát prostředky, sebedůvěru a schopnost tohle řešit při hře (ať už tím, že některé systémy jsou v tomto vlídnější na menší přípravu než jiné, nebo nějakými best-practices zásadami toho, co umožní i s menší přípravou snáze reagovat na vývoj hry ...) by bylo cenným výstupem z tohoto dílu.

Oceňuju, že jste na konci zkusili dát sekci "co s tím hráči dělají", resp. s doplněním "co s tím mohou dělat". Mohla být trochu návodnější (méně citací, co s tím ze čtenářů kdo dělá, více vašich názorů, co s tím dělat jde a jak to provést).


EDIT: takhle volně nadhozené bych to měl ve třech sekcích:

1. GM je lidsky hovado ... a jak se to může projevovat při hře a proč s hovady nehrát

2. GM nemá dostatečnou přípravu na hru a neumí adekvátně improvizovat ... + jak to poznat, jak na to hráčsky reagovat, jak GMovi pomoci, jak s ním o tom mluvit a dát mu třeba informaci, že to vadí méně přiznané, než když to kamufluje jinými (výše zmíněmými) ošklivostmi

3. GM má špatné herní návyky (ať už z nezkušenosti nebo jiných důvodů, resp má velmi odlišné představy a očekávní od hry od představ hráčů) ... a jak si vyjasnit tyto představy a očekávání před hrou, jak o nich mluvit při / po hře a jak a jestli je možné je sladit
12.5.2022 20:39 - Jerson
Stvořitelna 17 - Smrt postav na Anchoru, na Youtube

Jak neumřít, nebo jak umřít co nejlépe. Tento díl je pouze o smrti hráčských postav, jak se s ní vyrovnat, kdy je vrátit do hry a kdy je naopak nechat šest stop pod zemí.
12.5.2022 20:39 - Jerson
A koukám, že jsem zazdil dlouhou reakci, budu to muset napravit.
16.5.2022 08:45 - Jerson
Figurky a vymodelované terény / herní desky versus Theatre of the mind (tedy odehrávání scén včetně bojů a pomocí popisů)
Budu rád když napíšete, jaký přístup preferujete, v čem má výhody a jaké jsou nevýhody druhého přístupu. Liší se vás přístup při hře podle různých RPG systémů, nebo v různých situacích při použití jednoho systému? Vyzkoušeli jste druhý (jiný) přístup? Vyhovoval vám, a pokud ne, tak proč?
16.5.2022 09:05 - Corny
Nevím, nakolik je to pro tebe relevantní, ale...
já poslední dobou hrál jako GM v podstatě jen FitD hry (Blades, S&V) nebo FAE. Prakticky u žádné z nich nemám pro modely či terény využití, drtivou většinu věci popisuju a k mapkám se uchyluju jen, pokud už se hráči ztrácí (pak načrtnu něco jednoduchého) nebo je už z povahy věci jasné, že bude důležité se v daném místě orientovat (například hráči infiltrují nějaké sídlo - pak mám předchystanou relativně jednoduchou mapu s popsanými místnostmi, žádné interiéry a tak). Samotné boje ale i tak zpravidla čistě popisuju, jen občas se někdo ztratí, většinou za to může chvilka nepozornosti (v tom má asi mapka výhodu, že člověk může na chvíli zaspat a stejně se pak zorientuje).

Obecně se snažím hledat kompromis mezi tím nedělat mapy vůbec a dávat hráčům k dispozici alespoň něco, aby se neztratili. Moje zkušenosti s podrobnějšími mapami (kromě náročnosti na prep) jsou spíš negativní, jelikož se hráčům občas stává, že se na mapku moc upnou, udělají si na jejím základě v hlavě určitou zbytečně pevnou představu o daném místě a pak se jim už nějak podvědomě nechce přistupovat na to, že tam je třeba něco jinak (například tajné dveře).
16.5.2022 10:54 - LokiB
Hele, třeba na Roll20 mapky používám často.
Ve hře u stolu bych je používal rád, ale nemám čas je připravovat.
Mám taktické hráče a oni rádi s mapkami pracují, zlepšuje jim to v některých scénách (bojových) herní zážitek.
Takže ... většinou sice hraje jen v popisech, ale hráči by raději v bojových scénách mapky a já rád hráčům vycházím vstříc.

JInak si nemyslím, že by jeden způsob byl lepší než druhý. Je to jen o preferencích hráčů, v čem se jim lépe hraje.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17648696899414 secREMOTE_IP: 3.238.72.180