Chlapci :) Tady je ten individuální pohled opravdu hodně cítit.
Tak dám příklad z 6+ skupin od roku 1991 (tedy cca pár měsíců po té, co DrD vyšlo). Pozdější skupiny nepočítám.
- Bílý Hrad jsme nehráli ani s jednou skupinou.
- Karak jsme nehráli ani s jednou skupinou.
- Hrát jen "jeskyně" nás bavilo cca 2 měsíce, pak už jsme mířili ven. Dobrodružství postavy někdy do podzemí zavedla, ale daleko více času se trávilo "venku".
- V DrD jsme hráli skoro vždy kampaně - ať už "vlastní světy", případně "minisettingy" - tedy na omezeném prostoru příběhem pospojovaných X "lokací". někdy to přerostlo do "světa", někdy to prostě skončilo. (ukázka dole)
- Způsob, jakým byl koncipován Bílý Hrad a Karak nás moc neovlivnil - nepřišlo nám, že jsou to dobré "jeskyně" (nelogické) a nebyl důvod je napodobovat. U některých PJů se projevila inspirace z ADND modulů, těmi se někteří inspirovali ve způsobu přípravy hry/jeskyně. v tom dobrém i v tom zlém. Častěji asi v tom zlém.
- od léta 1992 jsme hráli paralelně i ADND, tam jsme "koupené moduly" celkem i hráli, jeden z nás jich měl nakoupeno 10+ a sdílel je. Používali jsme je v době, kdy jsme neměli nic "připraveného" ... improvizace byla tehdy mezi námi ještě v plenkách, a spíš se používala "venku", improvizovat celou podzemní jeskyni si PJové troufli málokdy. Asi i pro to, že hráči byli "nároční"
- je však třeba připomenout, že moduly ADND byly velmi různorodé ... od takových The keep on the borderlands nebo Against the Giants ... přes Ravenloft, který nás fascinoval, a v kterém byly velmi odlišné domény - fantasy, viktoriánský Jack Rozparovač, Starověký Egypt, dálný východ ... až po Dark Sun, což byl (aspoň pro mě), svět jako do té doby žádný jiný. a to i do podoby dobrodružství, jednotlivých modulů a map.
- je fakt, že i naše samotné "mapování jeskyní" bylo ovlivněno tím, co jsme viděli ... spíš tedy těmi ADND moduly než Bílým Hradem z pravidel. Jeskyně tedy byly často oldskoolové, když už se do nich hra dostala.
- někdy na podzim 1992 jsem vytvořil svůj první "svět", který vydržel na hraní cca 10 let.
- do roku +- 2004 jsem takových "světů" vytvořil 5 (pro různě redukované části skupin).
- někdy v roce 1997 jsem udělal jako alternativu pro redukovanou část skupiny "megadungeon" ... po vzoru ADND megadungeonů, snaha byla o aspoň nějakou "logičnost" takového mnoholevelového prostoru, kde se některé levely otevíraly do celých "podsvětů" ... ale popravdě spíše vyhrával pocit "cool" nad tou "logičností".
ukázka takové "
mapy minisettingu" z února 1992 ... je to kampaň inspirovaná knihou
Dutá Jehla s Arsenem Lupinem, jestli někdo zná. Jsou tam vesnice, tvrze, hrady, podzemí a jeskyně, lesy zlodějské gildy. Není to moje dílo, takže se tím nechlubím ... hrál jsem to jen jako hráč po večerech na lyžáku ve čtvrťáku na gymplu :)
A názor do diskuse:
- oficiální modulovou scénu zabila nízká a nejistá profitabilita celého byznysu tvorby modulů. Podle mě nebyla mezi hráči velká ochota "hrát cizí hry, které nejsou lepší než ty moje, a ještě za to platit". Bylo nám 17 či pak 20, času a fantasie jsme měli na rozdávání, narozdíl od peněz a bavilo nás to. Když už pak Altar něco začal dělat, tak Asterion byl velmi specifický produkt, který se hodil pro ty, kteří chtěli "celý předpřipravený svět". Nám tehdy nepřišel lepší než různé ADND světy.
No, někdy o tom můžeme pokecat na Dálavě :)