[ROZBOR] Poslední opona podle Jersona

Napřed jsem si toto dobrodružství zahrál jako postava, pak přečetl... a napsal toto zhodnocení, nebo subjektivní recenzi, chcete-li. Možná nemusím DnD, ale lovecraftovský horor mám velmi rád, takže to tenhle modul odemně schytá naplno.

Úvod do příběhu
Zápletka vůbec nevysvětluje GMmovi, co se skutečně stalo. Působí na mě typickým cargo cultem - vypadá jako popis událostí vedoucích se stávajícímu stavu, ale je to jen konečný stav bez vnitřní logiky.

Dramatik napíše jednu skvělou hru, která se hraje a má úspěch. Nedaří se mu napsat druhou, tak se toulá kanály pod "rozpadajícím se divadlem" (!) - kde se ta hra hraje? V divadle, které se rozpadá? A do takového divadla chodí místní smetánka, šlechtici a bohatí lidé z města?

Pro hledání inspirace čte dramatik prastarý svazek - budiž, inspirovat se asi lze ledasčím. Zešílel, napsal za týden další hru... A co pak? V normálním světě by musel jít za principálem divadla, hru mu ukázat, ten by si ji musel přečíst, říct, že je dobrá, pak by si ji přečetli herci, nazkoušeli by ji, ušily by se kostýmy, vytiskly plakáty... A někde během té fáze by si buď někdo musel všimnout, že ta hra je divná, nebo by museli zúčastnění propadnout šílenství - ale pak by si toho muselo všimnout jejich okolí.
Tady ale ne. Napíše hru, a ta se rovnou hraje. Z dálky to může vypadat jako fungování divadla. Zblízka nikoliv.

V první scéně se dozvíme, že profesor Leng se z divadla "vrátil jiný" - co to znamená? Byl šílený a blábolící už v té chvíli, nebo se jeho stav rychle zhoršil až potom? Zjišťovala jeho žena, co se stalo v divadle a co se stalo ostatním divákům? Všechny tyhle otázky hráči v mé herní skupině položili, a na GMmovi bylo vidět, že neví, co nám má odpovědět. Taktéž mí spoluhráči zkoušeli kouzla na proniknutí do mysli, ale v modulu není žádná informace o tom, co profesor vlastně viděl nebo zažil, takže veškerý výsledek bylo jen zjištění významu slov, která si říkal.

Dále text automaticky předpokládá, že se postavy vydají do divadla. Mí spoluhráči se ale chtěli vydat po městě zjišťovat, co se stalo ostatním divákům, v jakém jsou stavu, případně jít se zeptat městské hlídky. Protože nás ale profesorova manželka poslala do divadla, tušil jsem, že takovým pátráním bychom žádné další informace nezískali a jen bychom ztráceli čas, tak jsem skupinu přiměl jít přímo do divadla. Následné čtení modulu ukázalo, že mé tušení bylo správné - s pátráním po ostatních divácích se nepočítá.

U divadla jsme narazili na Robalta, o kterém modul říká, že je to šlechtic a výběrčí daní. Přijde mi to jako docela zvláštní kombinace. Vtipnější ale bylo, že GM popsal, že mrtvému strážnému prokousl hrdlo nějaký člověk, a protože jsem to zkoumal já, musel jsem si hodit na šílenství - neúspěšně. Takže můj lovec netvorů na 8. úrovni se schopností brát na sebe podobu vlkodlaka byl vyděšen mrtvolou s prokousnutým hrdlem. Chápu inspiraci mechanikou hodů na šílenství z her Call of Cthulhu při setkání s neobvyklým násilím, ale CoC hry počítají s postavami civilistů. Běžní dobrodruzi v JaD na 8. úrovni už sami museli způsobit mnohem horší věci, a tyto hody na šílenství u nich nedávají smysl.

Patrolu městské hlídky na nás GM naštěstí neposlal a tak neproběhl ani pokus o zatčení pro vraždu, který by celou scénu jen protáhl a nejspíše vedl k dalšímu násilí (Vážně, nechala se někdy nějaká družina v DnD zatknout městskou stráží bez odporu, a ještě za věc, kterou neudělali?)

GM nám popsal další přístupovou cestu přes ochoz ve výši 12 metrů. Modul mluví o přístupu že střechy po vylezení na 8 metrů vysokou zeď, ale chápu tuhle změnu - poklop nemůže být zespoda vidět a hráče asi nenapadne šplhat na zeď jen tak. Nicméně mě napadlo divadlo obejít a najít boční vchod - ten byl zcela nelogicky zazděný. Metaherně zjevně proto, abychom se tam vůbec nezkoušeli dostat, protože hlavní vchod byl jen zatlučený. Po přečtení chápu proč - v modulu má divadlo pouze hlavní vchod. (Protože je to cargo cult, jen kulisy divadla a nikoliv opravdu fungující budova.)

V divadle září lustry. Opět chyták na GMma - lustry s svítí tři dny poté, kdy ho všichni opustili? Pak tu někdo musí být.
Samozřejmě že do jsou Cargo cult světla - svítící kulisa zamrzlá v čase, nikoliv skutečné svíčky nebo olejové lampy, které dohoří.

Vsuvka: Š’golgg, Temnota za Oponou alias Prastarý má u sebe napsáno, že na své cestě požírá jakékoliv zdroje světla. Je obří, takže když se ukázal na jevišti, ty dva lustry svítily hned u něj. Ale on je nechal být.

Určitě zase dojde na komentáře, že tohle je fantasy a nemusí splňovat (mé) nároky na realističnost prvků ze skutečného světa. Jenže autor dobrodružství kašle i na koncept svého hlavního záporáka, okolo kterého se točí celé dobrodružství. Takže ne že by kašlal na jen na realističnost běžných prvků - on kašle na logiku všeho, co v tomto modulu tvoří, včetně jim vytvořených fantasy prvků. Pokud zastáváte názor, že místo kritiky a hnidopišství je lepší přemýšlet, proč by věci měli jít, tak až před hráči řeknete "požírá veškeré světlo okolo", a nějaký všímavější hráč řekne "No jo, ale co ty lustry nad jevištěm, s magickým světlem, jak jsi vymyslel, že svítí i po třech dnech - proč je nepohltil?", očekávám, že vaše odpověď bude "Protože je to tisíce let stará entita, lidem nepochopitelná, a když odlevitovával z jeviště, tak si těch lustrů ani nevšiml."
A až hráč namítne "ale tady se píše - a ty jsi řekl - že jeho cílem je pozřít všechny výhně stvoření, to si tyhle magické lustry nechal na pozdní večeři?", tak ho asi umlátíte knihou pravidel.
A nebo ty lustry nebudou svítit už od začátku, což bude dávat jak reálný, tak fantasy smysl, a vytvoří temnější atmosféru.

Další věc jsou schody do patra k lóžím. Teoreticky má mít jedno patro výšku čtyři metry (po vylezení 8 metrů se dá poklopem ve střeše dostat do lóže.) To celkem odpovídá. Jenže schody do patra mají jen jeden čtverec, tedy metr a půl na délku. Ale co, žebřík do nóbl lóží je přeci v pohodě. Fantasy, to neřešte.

Na to, jak je divadlo zvnějšku popsáno jako rozpadající, tak vnitřek je samý mramor a sochy. Všechny dveře jsou zavřené, a nikde není napsáno, že by diváci opouštěli divadlo v hrůze a spěchu, takže po ničem takovém není ani stopy - až na kóje, což je jediné místo, kde se nějaké stopy šílenství nachází.

Později se ukáže, že divadlo prozkoumávali i tři členové městské stráže. Nic tomu nenasvědčuje, nikde nezanechali stopy, nic nezkoumali.
V lóžích jsou různé stopy, které mají ukazovat na šílenství diváků. Na výskyt stop se může házet 2k8, až na to, že některé stopy jsou pevně umístěné do konkrétních lóží (jejichž čísla dveří neodpovídají číslům v tabulce, aby to nebylo tak jednoduché), a hody se postupně začnou opakovat (stopy 2 a 16 mají jen malou šanci, že padnou. Hod 1d12 by dával větší smysl, když už by si GM měl házet.

Stopy samotné jsou různé. Někdo jen tak odhodil zlatý prsten se smaragdem. Dobře to je pozice 2, která padne jen velkou náhodou a nemusí souviset se zápletkou. Ale proč je tedy na pozici 16 odporný žhnoucí symbol vyžadující hod na šílenství? Ten už a dějem souvisí ne? Ale kdo ho tam udělal a proč? To si má vymyslet GM s minimální přípravou.

Vějíř s krví psaným nápisem "strašná svíjející se chapadla". Už vidím ženu, která uvidí nějakou Cthulhu hrůzu na jevišti, píchne se do prstu, napíše tento záznam na vějíř jako stopu pro vyšetřovatele, pak vějíř odloží jako stopu pro vyšetřovatele, vezme manžela a v klidu odejdou. A zavřou za sebou dveře. Ta žena musela mít ocelové nervy a současně být úplně šílená.

V lóži 7 je jemná vrstva popela na úplně všem. Hráči samozřejmě netuší, že je to jen takový color, a tak stráví čas zkoumáním včetně magického a kladení otázek na GMma, který si - poslušen přípravy - nevymyslel, co je to za popel. Spatření Cthulhu způsobuje samovznícení? Nebo co si z toho mají hráči odnést?

Pod číslem 14 je ukousnutý prst s pečetním prstenem, protože to je to první, co si v šílenství ukousnete, než v klidu odejdete a zavřete za sebou dveře. Jo, a žádné stopy krve, nikde. Tohle je zase Cargo cult místa činu - vypadá to jako že se tam něco stalo, ale doopravdy se nestalo nic a všechny stopy byly uměle naaranžovány Stvořitelem chvíli před příchodem dobrodruhů. Nebo tedy napsány tvůrcem modulu, který řešil jen seznam nálezů, ale ani na okamžik ho nenapadlo zamyslet se nad tím, co se tam skutečně odehrálo.

V hledišti sedí šest standardních mrtvol (tedy bez jakéhokoliv rozlišení), které zemřely na infarkt, když kvílely v šílenství. Zatímco nahoře v lóžích byla alespoň mrtvá žena s šíleným úsměvem a půlelf, který si vyškrábal oči (a pak zemřel, protože uznal, že by jeho tělo byla dobrá stopa sloužící k hodu na šílenství), tak plebs dole nepsal žádné vzkazy, nekousal si prsty, neodhazoval šperky, doutníky, program, vějíře, ani vydloubané oči. Přes mrtvoly se ani nikdo v šílenství nedral pryč, že by je shodil na zem a pošlapal, ani se nikdo z umírajících na infarkt nesesunul na zem. Všem klesly HP v jednom kole na nulu a jejich tělo zůstalo sedět. Mrtvoly u sebe nemají nic, asi mají jen ukázat rychlou smrt. Na jevišti jsou symboly a mají se objevit zplozenci prázdnoty (tři kola po příchodu postav, asi čekají jako obdoba fotobuňky, ale hlídka je nepustila.) v naší hře byl místo nich@ portál, který zpomaloval a urychloval čas, což bylo celkem nudné a zdržující, ale nestálo nás to HP ani jiné zdroje.

V zákulisí - "nepříliš osvětleném", asi světélkujícími houbami - je sklad kostýmů a sklad kulis. Obojí hráči můžou snadno minout, když půjdou rovnou do místností za jevištěm. Rovnou řeknu, co tu není. Žádný zadní vchod - protože když cokoliv taháte do divadla, chcete to nosit pouze hlavním vchodem. Ale taky žádná okna, žádné zázemí pro personál (jen šatny pro herce) ani pro správce nebo majitele divadla, i když pozor, pracovna pro jejich dramaturgickou hvězdu ano. Když totiž máte nového skvělého dramatika, tak ho necháte pracovat v divadle - rozdíl od všech ostatních, kteří v tom divadle musí být mnohem častěji, a kteří by možná také ocenili nějaké místo na práci (třeba výrobu kulis) a místo odpočinek. To, že nikdo ve fantasy nepotřebuje záchody, už víme, ale že herci ani kulisáci nepotřebují ani vodu na umytí je už zvláštní. I když, žádní kulisáci vlastně nejsou. Místnost na kulisy je totiž orientovaná tak, že z ní ty kulisy nedostanete ven. Je to jen kulisa kulisy. Nicméně je tu alespoň půlorkyně - členka městské hlídky a jediný zajímavý prvek. Trochu to kazí fakt, že se skrývá před jakousi zrůdou - už tři dny, bez jídla a vody, jen sedí a pobrukuje si. Druhý kazící fakt je, že půlorkyně nevidí dveře, ale místo nich vidí zeď. Ve skladu je tma, půlorkyně v noci vidí, což je teď nevýhoda, ale přitom ji nenapadlo osahat místo, kde dveře byly - protože je možná nevidí, ale rozhodně bude cítit otvor. Navíc žije ve světě plném magie a nějaká iluzorní zeď v její hlavě by ji neměla zastavit, protože je taky veterán. Můžete tenhle trik "nevidíš dveře" zkusit na nějakou postavu hráče, schválně jak dlouho ji udržíte v místnosti.
Třetí věc je, že půlorkyně u sebe musí mít hodinky, protože přesně ví, že kolegy neviděla už dva dny. Přitom neví, jak se mění dny, protože nevidí ven. Divadlo, které má (špinavá a zamřížovaná) okna jen zvenčí a nikoliv zevnitř je totiž úplně super věc. Velmi "DnD fantasy".

Další dvě místnosti nejsou moc zajímavé, jen v jedné je stopa slizu od nestvůry, která tu už není (a při odchodu zavřela dveře). Poslední místnost, jak už jsem zmínil, je pracovna dramatika a autora hry. Má v ní hromadu knih, z nichž žádná ho neinspirovala. Pro méně chápavé hráče tu jsou jeho poznámky, které všem vysvětlí, co a proč udělal. A taky je tu poklop do podzemí. Pod vyrovnanou hromadou knih. Protože když utíkáte před policajty do podzemí, tak za sebou zavřete poklop a pak na něj naskládáte knihy. Magicky, samozřejmě. Nebo požádáte Blekotajícího tlamáče.
Taky j#m uvažoval nad scénou, kdy dramatikovi předávali pracovnu. "Tady můžete sedět zavřený a psát novou hru. Toho poklopu si nevšímejte, ten vede do podzemního labyrintu tunelů, který před vámi ještě nikdo neprozkoumal. Třeba tam najdete inspiraci."

A ten skvělý grimoár na povolání hrůzy z temnot tam taky nechal.

Říkám si, jak takový Prastarý tvor zařídí, že někdo napíše knihu s rituálem jeho přivolání, ten pak odloží, a najde ho člověk, který rituál provede, ale před diváky. Proč se Prastarý nenechal přivolat rovnou po sepsání grimoáru?
Ale hlavně - Proč teď zalezl do podzemní katedrály, kde se před ním už tři dny klaní ti, kteří ho přivolali. K čemu je potřebuje? Na co čeká? Jinak ani herci netrpí po třech dnech dehydratací, zato mají planoucí pochodně. Už tři dny. V přítomnosti tvora, jehož cílem je pohltit všechno světlo. Ve světě plném fantasy ras, které žijí na jedné hromádce a které kromě lidí vidí ve tmě, takže vlastně pochodně nepotřebují. Tedy další divadlo pro hráče, včetně kulis "temného kultu".

To že chrám a Prastarého automaticky najdete po hodině bloudění podzemním (to víte, modul k DUNGEONS and Dragons přeci nebude řešit hraní dungeonu) je drobný detail. Až vaše postavy příště lezou do podzemí, hráči natěšení na procházení chodeb, tak hráčům řekněte "O hodinu později stojíte před final bossem." To hráči DnD chtějí. Asi.

Pak přijde boj, ve kterém postavy budou děšeny dvěma tlamáči, kteří budou léčení pomocí rozpouštění herců, a když to postavy přežijou a zabijou Š’golgga, tak jupí, všichni diváci se z šílenství uzdraví. Pokud Prastarého neporazí, nebo si řeknou "necháme si ho na později", tak se asi nic nestane, a Š’golgg bude před herci s pochodněmi nejspíš trapčit dál, protože zjevně nemá žádný skutečný záměr. Btw poměr jeho věku k věku postav je minimálně 100;1, ale spíše 1000:1. To je jako byste byli velmi zlí a s velkými plány a pak vás zabilo pár tvorů starých deset dní. Prostě je to trapá s blbým plánem.

Co říct závěrem. Stáhněte si překlad, najděte si plánek nějakého skutečného divadla, dodělejte stopy panického úprku, přidejte smrad z mrtvol, tmu, vic pokusů o průnik a čerstvé mrtvoly, a monstra v divadle, a hrůzu s temnotou... Pardon, DnD, tma bere jen lidi... prostě dodejte tomu logiku a atmosféru a pak to úplně jiné dobrodružství odehrajte. A nebo vezměte tohle, ale vězte, že jsem vás varoval.

Dávám jednu hvězdu, protože méně to nejde, a rozhodně nedoporučuju.
Napsal: Jerson
Autorská citace #1
26.7.2022 00:37 - sirien
Jerson: well... ach jo.

Stále svítící svíčky: magie, víme? Dokonce snad Kouzlo 1. Stupně - pokud je někdo dost bohatej...

Pátrání po ostatních - asi by šlo odehrát, ale nevidim moc jak se dozvědět něco víc než se můžeš dozvědět u první oběti. Hrát to bez časového limitu, klidně tam něco přihodim, vymyslet to by nemusel být problém, i s pár užitečnými hinty tady a támhle...

Cargo kult divadlo neni cargo kult, ale zjednodušení. Má to být krátký one-shot, ne dungeon-crawl budovou Nároďáku.

Celkově mi přijde, že máš takřka obsesi vyhledávat a hodnotit hry, které Tě naprosto míjí svým herním stylem - jakože americký DnD one-shot, cos čekal?


Anyway, asi mě nepřestane fascinovat Tvá obsese pro mě naprosto dokonale zbytečnými prvky architektury (a to si na popisné vykreslení scény oproti mnohým docela potrpim)
Autorská citace #2
26.7.2022 01:01 - Jerson
Siriene, super magie - a proč je tedy požírač všeho světla nepozřel? A co tři dny hořící pochodně, taky v pohodě?

Tenhle modul jsem hodnotil, protože jsem ho hrál na GC. A čekal jsem Cthulhu horor, byť proceděný před DnD.

Jinak zbytečný prvek architektury je předpokládám třeba zadní vchod do divadla, nebo okna budovy, nebo schody... A tak?

Ostatní věci jako žádné stopy po úprku v šílenství v divadle plném lidí, žádní ušlapaní u dveří, to je taky v pohodě?
Autorská citace #3
26.7.2022 06:15 - A15
Jersone a co bylo na té hře špatně?
Vcelku snadno a správně jste odkryli, že divadlo je jen naaranžovaná vějička. Zkoumali jste, kdo to takto mohl připravil a proč?
Přivolání Prastarého jako falešná stopa sice zní trochu přehnaně, ale asi to má hráče inspirovat k paranoie. A je to dobrý úvod do kampaně.
A že barák vypadá zvenčí jinak než zevnitř a to i rozměry? Vždyť bydlíš v paneláku, na to už sis musel zvyknout.
Autorská citace #4
26.7.2022 07:06 - Jerson
Pravidlo tří stop v RPG říká, že když po něčem pátráš, tak se ke stejné informaci dostaneš třemi cestami.

My jsme se na začátku dozvěděli od NPC, že lidé na představení v divadle nějakým způsobem zešíleli.
Zkoumáním profesora jsme zjistili, že se v divadle objevila nějaká hrůza, a každý kdo se setká s jejím projevem je ohrožen šílenstvím.

Následují tři hodiny hry jsme různými způsoby získali asi deset stop, že lidé na představení zešíleli kvůli nějaké hrůze odjinud. Na druhou stranu se nám nepodařilo získat žádnou jinou informaci - třeba zda symbol v jedné lóži je nějaký projev tě bytosti, nebo zda člověk při setkání s ní může shořet na prach (který byl v jiné lóži).
Divadlo uvnitř působilo, že ho někdo uklidil, ale přitom v něm nebyl nikdo kromě půlorkyně. Jen jsme při průzkumu byli strašeni k šílenství věcmi, které DnD dobrodruzi vidí každý druhý den. Kromě těchto případů ale nic jiného nemělo hororovou atmosféru. Já bych měl nějak zahrát, že můj půlvlkodlak byl vyděšen zakousnutým člověkem.

Takže jsme zbytečně ztráceli čas zkoumáním věcí, které nám nemohly nic přinést, v budově, která vypadala jako kulisy divadla. Zdržoval nás časový portál na jevišti (ten v modulu není), který byl otravný, ale ne nebezpečný (což jsme nevěděli.) Zjistili jsme, jak zrušit vyvolávací portál, ale to na povolanou hrůzu už nemělo vliv.

Pokud jde o budovu, tak nejde o rozměry, ale o to, že v modulu jsou zvenčí popsána okna, byť zamřížovaná, ale na mapě (tedy "uvnitř") žádná nejsou. A že zvenčí je budova popsaná skoro na spadnutí, a zevnitř je všude mramor a koberce, jak nové.

Hodinu před koncem hry jsme přišli do podzemí, kde se obrovská hrůza vznesla ke stropu 12 metrů vysoké katedrály, kam na ní dva válečníci nemohli vůbec, já jen omezeně, takže jediný kdo mohl zasáhnout byl kouzelník a trochu alchymista. Bojová taktika mohla být dvojí - buď ji umlátíme na HP, ale pak ji kouzelník musí stáhnout dolů na dosah (což se mu nepodařilo), nebo ji vyčerpáme záchrany a pak ji kouzelník zkusí nějak zapudit, ale to taky bylo dost složité.

Na zemi byli dva tlamáči, a když jednoho válečníci téměř rozsekali, tak se jeden herec změnil na hromadu drsťěk a těmi se tlamáč vyléčil do plna - takže zbytečná práce.

První kolo boje trvalo půl hodiny, druhé kolo 20 minut, pak už dva hráči museli jít (byl konec časového okna), tak jsem Maelikovi navrhnul, ať řekne kdo vyhrál, takže hodil jednu kostku za hrůzu, dvě za nás, ty byli nižší, takže TPK. Jinak bychim se tam asi rubali ještě další hodinu,, možná víc - těžko říct, tlamáči jsou popsání dost drsní.

Takže celé divadlo bylo vlastně zbytečné. Jediná lepší scéna byla, když jeden slyšel vlivem svou stupňů šílenství smích mrtvoly, ale aby to působilo jako horor pro všechny, tak by atmosféra musela být úplně jiná, a to ten modul nemá šanci vytvořit.

Fakt se po přečtení divím, že z toho modulu dokázal Maelik vymáčknout alespoň nějakou zábavu, i když neustále musel řešit naše nápady. Až jsem se nakonec mimoherně zeptal, zda fakt máme hledat někoho, kdo tu po útěku diváků uklidil, nebo je tak modul napsaný, aby nás to nezdržovalo ještě víc. A to vypustil setkání s městskou stráží a místo boje na jevišti tam dal portál měnící tok času - to si ještě přečtu v diskusi k modulu, co ho k tomu vedlo. Asi to bylo lepší, boj by nás tam zasekal ještě víc.

Tady nicméně hodnotím modul, a ten je špatný. Až mě mrzí, že si Maelik dal tolik práce s dobrým překladem tak špatného modulu.
Autorská citace #5
26.7.2022 09:16 - Aegnor
Technická poznámka - šlo by tenhle blog přejmenovat z Recenze na Rozbor? Na recenzi je tohle podle mě příliš spoilerové. :-)
Autorská citace #6
26.7.2022 09:46 - Log 1=0
Hm, Jersone, a všiml sis při čtení toho modulu, že tam je explicitně řečeno, že světlo obstarává kouzlo Věčný plamen? Tj. nejenže nezhasne, ale dokonce se nedá rozumně cíleně uhasit (entita by to tedy teoreticky mohla umět... ale zjevně neumí, když to neudělala).
Autorská citace #7
26.7.2022 09:57 - LokiB
Ouvejs. Hrát RPG s tím, že mám v hlavě našroubované "pravidlo tří stop", to musí bolet.

Píše:
Proč teď zalezl do podzemní katedrály, kde se před ním už tři dny klaní ti, kteří ho přivolali. K čemu je potřebuje? Na co čeká?


Požadavek na vysvětlení motivací Prastarého je ... cestou k šílenství :) Nebo možná už známka šílenství. Je to jak vystřižená citace z nějaké Lovecraftovy povídky. To bys mohl použít v Readingu! A číst do dramatickým, trochu se třesoucím hlasem.

Divadla mívají fejková "zamřížovaná okna" ... to jsem na budovách divadel viděl.
A že chodí místní honorace do "rozpadajícího se divadla" ... za socíku tu do rozpadajících se divadel chodili všichni, když jiná nejsou, co ti zbývá ...
Autorská citace #8
26.7.2022 11:48 - Šaman
Hele, docela v tomhle případě Jersona chápu. Jestli je tohle komerční dobrodružství pro DnD a láká na CoC atmosféru, tak se není čemu divit, že nad tím Jerson jen kroutí hlavou.

Když to srovnám s dobrodružstvími nativně pro CoC, tak ta práce s atmosférou, npc a stopami je o řád někde jinde.
Autorská citace #9
26.7.2022 12:10 - Jezus
Je to "jen" fanouškovská tvorba.

Btw, kdo jste to četli (sirien) - jaký je smysl toho "pátrání" v divadle? Jde o atmosférické scény (straší nás, co nacházíme)? Nějaký roleplaying? S kým? Čište "bojím bojím"? (Já to teda podávám mírně ironicky, ale umím si to představit funkční, byť pro mě osobně poněkud "poslouchací").

Protože Jersonův popis na mě působí tak, že pointou je najít poklop do stok a nezešílet dřív (jako postava, případně hráč :-) ), než se tak stane. A přitom na něj nic neodkazuje.

Pak prostě boj (na nějž vás opět nic nepřipraví/nedá výhodu/nápovědu).

Mezitím je pro zpestření/vyplýtvání zdrojů ještě v původním dobrodružství boj na jevišti (bojovou scénu o zdroje chápu).

Až budu mít čas, tak si to asi přečtu, ale třeba mi do té doby někdo napoví :-)
Autorská citace #10
26.7.2022 12:15 - Log 1=0
Jesus:
Atmosférické scény. Je to horror, ten potřebuje tři zadnice atmosférických scén.
Autorská citace #11
26.7.2022 12:21 - Jezus
Sry, vypadlo mi tam "čistě atmosférické scény". Ale to pořád asi nemění odpověď (možná jen trochu vyznění otázky :-) ).

Jinak to asi dává smysl. (Byť to samozřejmě neznamená, že některé nezamýšlené nelogičnosti /dlouho hořící pochodně, půlorčice/ neruší atmosféru).
Autorská citace #12
26.7.2022 13:09 - Jerson
Loki, tím jsem chtěl říct, že v divadle ty scény rozhodně nebyly hororové, že je hráči (nikoliv jen já, ale všichni ostatní) brali jako pátrání, a že chození po divadle vlastně k ničemu nebylo. Jo, pár rozdaných bodů šílenství a nějaká vyplýtvaná kouzla.

Za socíku u nás nebyla šlechta, a divadlo už rok hraje úspěšnou hru a uvnitř je napulírované.

Log 1=0 píše:
Hm, Jersone, a všiml sis při čtení toho modulu, že tam je explicitně řečeno, že světlo obstarává kouzlo Věčný plamen? Tj. nejenže nezhasne, ale dokonce se nedá rozumně cíleně uhasit (entita by to tedy teoreticky mohla umět... ale zjevně neumí, když to neudělala).


Zaprvé, nejspíš si toho nevšiml ani Maelik, protože na naši otázku nám upřesnil, že lustry dohořívají (což se hráčům zdálo divné, že by vydržely tak dlouho)

Za druhé - vážně mám věřit tomu, že Prastarý bůh či entita na něj aspirující s cílem uhasit všechna světla ve vesmíru (kolik mám dát vykřičníků, deset?) nedokáže uhasit dvojkové magické světlo?

Píše:
Požírač hvězd. Š’golgg na svých toulkách realitou požírá jakékoliv zdroje světla na které narazí. Jeho cílem je pozřít všechny výhně stvoření, které se ve vesmíru nacházejí, aby se vesmír vrátil do své netečné, temné podoby, kterou měl, když Prastaří poprvé začali snít. Š’golgg by tak postoupil mezi Snící Prastaré a upravil si svět v jeho dalším cyklu podle svého.


Řekni, že si ze mě děláš legraci.
"Hej, Požírači hvězd, co budeš dělat s touhle baterkou svítící i intenzitou pochodně? Nic,, jo? Neumíš ji zhasnout? Hele, takhle se přes ní dá krytka - a je tma."

A herci si do podzemí stejně vezmou klasické pochodně.

No nic, půjdu dělat něco jiného, protože ještě pár takových vysvětlení a budu si házet na šílenství já. :-)
Autorská citace #13
26.7.2022 13:19 - Corny
Zase se tu dostáváme do situace "Jersonovi něco nesedí v hlavě a tak si to automaticky dává do škatulky 'Tohle nedává smysl/Je nereálné'". Jerson si zkrátka klasicky udělal v hlavě obrázek typického X a došel k závěru, že všechna X musí vypadat stejně a žádné nesmí vypadat jinak. Například že každé divadlo musí mít zkrátka tytéž charakteristiky...nezávisle na faktu, že každé divadlo je jiné, ne všechny stavby a architektonické výtvory dávají smysl a sledují tytéž vzory a pravidla a jen po historickém centru Brna je celá řada budov, které jsou často používané, uvnitř upravené a venku jsou naopak opotřebované nebo se rozpadají, to samé Praha a něco takového je úplně běžné.
Autorská citace #14
26.7.2022 13:47 - todor
Jerson píše:

Řekni, že si ze mě děláš legraci.
"Hej, Požírači hvězd, co budeš dělat s touhle baterkou svítící i intenzitou pochodně? Nic,, jo? Neumíš ji zhasnout? Hele, takhle se přes ní dá krytka - a je tma."


Hele treba to je jenom zlo lokalniho vyznamu s dobrym PR a velkymi ambicemi ne? Kazdy nejak zacinal :D Tahle "hra" mela byt jeho velke `entree` jenze mu to zase nejaka ta nahodna banda zkazila.
Autorská citace #15
26.7.2022 14:37 - Jezus
Jasně, ona je to totiž ložená nápověda!

"Podívejte, jestli je to opravdu Požírač hvězd, neměli bychom raději vycouvat? Přeci jen, jsme teprve na osmé- chci říci, zvládneme se tak tak popasovat s lichem, ne s prastarou stvůrou temnot!"
"No ale počkej, ten Věčný plamen na tom lustru přeci svítí dál, takže ho nepozřel..."
"To je pravda! A my přitom vyšetřili, že se na tom podiu určitě objevil a při jeho rozměrech..."
"Myslíš při těch, kdy se protáhl tím poklopem do stok?"
"Ticho, je to bytost obývající více rozměrů, než vidíme! důležité je, že to magické světlo nepohltil..."
"Takže to není skutečný Pořírač hvězd!"
"Možná takový Baštič hvězdiček..."
"Možná jen nějaké larva..."
"Takže je slabší!"
"Takže ho umlátíme!"
"Máte všichni magické zbraně nebo útoky?"
"Jasně jsme přece na osmé- chci říci, tohle je naše osmé dobrodružství!"
"Tak... hrr na něj!"
"Krléš!"

;-)
Autorská citace #16
27.7.2022 20:39 - Maelik
co se týče těch magických pochodní na stěnách... podle mě se nabízí dvě vysvětlení:

a) magický oheň nevidává teplo, a prastarý ho proto "nevidí"

b) magický oheň technicky vzato neosvětluje prostor, jen vytváří pole vidění ve tmě. Ergo, není tu ani světlo ani teplo k pohlcení.
Autorská citace #17
27.7.2022 21:41 - Jarik
Nevím jak Vy. Ale mne moc dobr., které MUSÍM opravovat už před hrou moc nebere.
Když jej chci nějak fluffovat, OK, to je moje volba, ale.. MUSET?
Pokud je pravda jen polovina věcí, co zmínil Jerson, tak bych to vést nechtěl.
To i ten Želvácký balíček má míň nesmyslů :D
Autorská citace #18
27.7.2022 22:18 - Corny
Jako nemusíš, pokud nepotřebuješ před hrou vědět takové *šíleně důležité detaily* jako proč tam svítí dál magické pochodně nebo proč je divadlo zvenku zubožené a zevnitř ne. Případně pokud jsi ochoten připustit, že množina důvodů pro určité jevy se nutně nemusí překrývat s množinou tvých vědomostí a pochopení o vesmíru kolem.
Autorská citace #19
27.7.2022 22:29 - sirien
Jarik: Nic z toho co zmínil Jerson by pro mě nebylo herně relevantní. Většinu hráčů by to nezajímalo a mít ve hře nějakého Jersona tak sem zvyklej a klidně to doladim za běhu při hře.

Kromě toho i kdyby, většina GM chce od dobrodružství osnovu s předpřipravenými prvky kterou si doladí. A ti co chtějí "take and play" z většiny nemají Jersonovské požadavky.
Autorská citace #20
27.7.2022 23:15 - LokiB
Jarik:

Ber to takhle ... jestli je pro tebe relevantní už úvodní pozastavení se nad tím, že dramatik píše svou hru přímo v divadle, pak se drž rozboru a toto dobrodružství zahoď vysokým obloukem.
Jestli ti však naopak přijde zbytečné se nad tím pozastavovat (ať už proto, že ti na tom nepřijde nic divného, nebo dokonce třeba sám divadelní hry v divadle píšeš), tak bych se tím rozborem tolik netrápil.

Jako fakt, autorita, s jakou Jerson řeší, kde se má divadelní hra psát, jak probíhá její produkce, jestli může být divadelní budova polorozpadlá, nebo zda se šlechtic hodí na výběrčího daní, netuším z čeho vyvěrá.

Na druhou stranu jsou tam pod tímto nánosem body, které relevantní jsou ... pomoc GMovi s tím, co dělat, když postavy chtějí samy vyšetřovat (a ne se jen nechat strašit), by se hodila. Stejně tak třeba doplnění popisů k odhozeným věcem, které se nemusí GM snadno za běhu vymýšlet.

A celkově oceňuju, že se po recenzi JaD, kterou jsem prostě Jersonovi nevěřil, vrátil ve svých rozborech ke svému standardu :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097127914428711 secREMOTE_IP: 54.226.126.38