Zamyšlení nad settingy

Úvodem této glosy si dovolím použít překlad citátu Garyho Gygaxe od ShadoWWWa.

Píše:
Jak by řekl Gary Gygax: "Tajemství, které bychom nikdy neměli Dějmistrům prozdradit, že nepotřebují žádná pravidla." Upřímě, ve většině her vše, co je potřeba, jsou základní pravidla. Moduly, rozšíření, příručky, světy (settingy) jsou jen příběhové informace (fluff). Pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti jsou naprosto zbytečné.


Po přečtení těch slov se nabízí otázka, proč tedy vlastně světy publikované v podobě settignu (prostředí) hráči kupují, studují, rozšiřují. Proč jeden z nejznámějších, Ztracené říše, je společnou prací mnoha vypravěčů a výsledkem stovek odehraných hodin. Neměli bychom opominout ani fakt, že nakladatelství White Wolf úspěšně publikuje prakticky výhradně fluffové " příručky a prozatím nezkrachovalo. Což by se dalo v případě pravdivosti výše uvedeného tvrzení snadno dovodit. A můžeme pokračovat, protože nakonec k vyprávění si příběhů nepotřebujeme vůbec žádná pravidla. Vždyť to jen omezuje naší fantasii.

Nicméně sám velký otec RPG dodává, "pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti."

A to bude patrně i kámen úrazu a zádrhel na celé té věci s nepotřebnými příručkami, které se tak dobře prodávají. Znám několik lidí, o jejichž tvořivosti nemám pochyby, jejich fantasie je dostatečná, ale nemají čas. Předtím, než se mohou věnovat hře, musí zvládnout bezpočet každodenních úkonů a povinností a tak jsou vděční za každé ulehčení. Navíc, a přiznejme si to, když se vám zábava mění v práci, vytrácí se nejen nasazení, ale i zábava a celé to ztrácí smysl. A to se může snadno stát, pokud nemáte možnost přenést část zátěže na hráče. Což můžete těžko, hrajete-li hru se silnou taktickou stránkou a částí zábavy je "neokoukanost nepřátel a jejich tajemné triky.

Docela neodiskutovatelnou výhodou publikovaného settingu je i skutečnost, že se mohou sejít hráči různých skupin a odehrát hru ve známém prostředí bez zdlouhavého vysvětlování reálií světa a dalších podrobností. Každý přece ví, kde leží Cormyr a jací tam žijí lidé a s jakými problémy se potýkají. A i když jsou jejich znalosti jen zřídkakdy encyklopedické, vždy existuje obecné povědomí, které kromě předání nezbytných informací vytváří také dojem uvěřitelnosti. "Cormyr? Kde to je? Není to takové to rytířské království na východě? Tam to moc neznám, já pocházím ze Stříbroluní." Zkuste něco podobného říct o svém domácím settingu. Patrně nenajdete příliš mnoho hráčů, se kterými můžete zasednout za stůl a začít řešit jeho zápletky sahající dále než k první zákrutě. Budete muset strávit nějaký čas oťukáváním prostředí, než nově příchozí hráči nebo celá skupina pozná prostředí natolik, aby se pro ní stalo důvěrné a známé. Možná není tento problém až tak patrný v zemi, kde žádný oficiální setting neexistuje a tudíž si tu každý musel chtě nechtě něco svého vytvořit. Ale RPG se hraje tam venku - a taky občas tady u nás.

Je dobré, máte-li ve skupině dostatek přičinlivých hráčů a vaše hra je bohatá na vlastní nápady, zápletky a neotřelá rozuzlení. Je dobré být originální a mnozí z nás se něčím tak zvláštním jako je hraní RPG zabývá právě proto, že nás taková činnost baví a snad i nějak uspokojuje. Nevidím však nic špatného na tom, ulehčit si svou úlohu a použít dobře zpracované a uspořádané nápady někoho jiného. Investuji do svého hobby, šetřím svůj čas a nakonec platím za něčí prácí, což mi připadá přirozené, pokud chci jejích plodů užívat. Dost často mě nápady někoho jiného inspirují a já je rozvedu úplně jiným směrem, než původně autor zamýšlel. I to je přirozené a lidské.
Napsal: Lotrando
Autorská citace #1
16.7.2009 14:17 - ShadoWWW
Vlastní svět má mnoho nesporných výhod. A jen jednu nevýhodu - časovou náročnost.

Když jsem byl student, sloužily mi vydané moduly hlavně jako inspirace. Mnoho jsem si dotvářel sám.

Čím jsem starší, tím víc moduly používám i jako usnadnění vlastní tvorby. Mám stále méně volného času, který mohu aktivně věnovat RPG (a tím nemyslím psaní na Kostce¨). A když už ho mám, chci ho trávit hraním, ne tvobou, kterou třeba později ani nevyužiju.
Autorská citace #2
16.7.2009 14:36 - Jerson
Občas mi přijde, že s tím časem je to pořád stejné - tvořit vlastní svět je skoro stejně náročné jako koupit si nějaký a nastudovat ho natolik podrobně, abych nemusel listovat v příručce kvůli každé pitomosti. A když to nenastuduju, tak čas ztratím přímo při hře.
Možná v tom nějaký rozdíl bude, ale nemyslím že by byl až tak zásadní. Snad jedině kreslení map a plánů měst zabere dost času.
Autorská citace #3
16.7.2009 14:43 - Merlin
Já jsem ukázkový vykradač settingů. Mám svou vlastní představu, do které se snažím použít cool nápady z jiných světů a přitom se snažím, aby to nebyl dort pejska a kočičky.
Autorská citace #4
16.7.2009 16:16 - DenGrasse
No, tou hláškou teda G.G. fakt objevil Ameriku :-)

Určitě je lepší mít vlastní svět. Jak pro dějmistra, tak pro hráče. Dokonce i pro dějmistra bez dostatku času, protože záměr svého světa má v hlavě a ví dobře, kam a jak se bude co ubírat, jaké jsou případné varianty atd., zatímco u vypůjčeného si musí stále načítat to či ono. Hrozně to zdržuje. Navíc pokud se vyskytne hráč co to má nastudované líp, často sklouzne k tomu, že pak DM odporuje s poukázáním, že "tady je to jinak".
Navíc vlastní svět má kouzlo, že jej hráči mohou objevovat a zkoumat, ne si o něm jen všechno prostě přečíst.
Další věc je, že příběhy zasazené do známých světů můžou kolidovat s jinými příběhy v jiných místech (jinými slovy, jakmile se známého settingu chopíte, vzniká tím beztak jen jeho klon, který už pak nebude kompatibilní s tisíci ostatních). Příběhy vlastního světa jsou v tomto ohledu mnohem lepší (aspoň tak tomu je u mne v Ornilii).
Autorská citace #5
17.7.2009 16:15 - Vannax
U hotových, vydávaných settingů je to kouzlo objevování úplně stejné, pravda s tím rozdílem, že kromě hráčů jej musí nejdřív objevovat DM. Pro mně je to příjemnější zkoumat svět, který někdo celkem podrobně vytvořil. Většinou takové světy vytváří nemalá skupina lidí, takže i to je výhoda oproti tomu, když bych si svět měl vytvářet sám.
Já jsem příznivec hotových settingů a dokonce i připravené herní moduly využívám k hraní. Nejen jako inspiraci, většinou z nich tak 70 - 90% použiju beze změny.
Jako DM si skutečně užívám pronikání do zákonitostí hotového settingu a musím často dost obdivovat nápaditost jejich tvůrců a skvělou provázanost jednotlivých fragmentů.
Autorská citace #6
21.7.2009 11:42 - Kostěj
DenGrasse píše:
No, tou hláškou teda G.G. fakt objevil Ameriku :-)

Trochu pokory by neškodilo. Vzhledem k tomu že ten citát je někdy z osmdesátých let, tak na tu dobu šlo o poměrně dost silný a překvapivý výrok.
Autorská citace #7
21.7.2009 21:45 - Chrochta
Settingy jsou úžasná věc. Například dovolují zahrát si v "exotickém" prostředí. A zdaleka nemusí jít jen o Dálný východ (Rokugan), arabský svét (Al-Quadim), subsaharská Afrika (Nyambe), sword and sorcery (Conan d20), Lovecrafta (Call of Cthulhu), horor (Ravenloft, Masque of Red Death), steampunk (Victoriana ???). Například i řecko-římská antika je těžká "exotika". Nebo renesance. Nebo "reálný" středověk ať vrcholný (Francie, Richard Lví srdce, Filip II. August, Přemysl II Otakar, Jan Lucemburský...) nebo ranný (Velká Morava, Karel Veliký, Ruská pololegendární knížata a legendární bohatýři...). Nebo... vlastně cokoli kromě "klasického" nemastného neslaného (sice bez zápachu, ale také bez chuti) světa, případně světa "anglosaského" inspirovaného tak či tak řadou literárních děl (třeba Feistem). Ono ani tak nejde o čas věnovaý vlastní tvorbě jako spíš o invenci (Kolumbovo vejce: tak primitivní - ale přijít na to) a tvůrčí schopnosti (ne každý zvládne vytvořit a pak hlavně udržet atmosféru dejme tomu geografického Středomoří - většinou vyjde něco na způsob "středoevropští černoši").

Bez mučení se přiznávám, že pro mne by settingy byly (kdybych hrál a nebyl jen čtenář) jedinou možností v případě touhy po něčem "atmosférickém" (a to bych ještě musel být hráč a ne gamemaster) a vynikajícím zdrojem inspirace v případě tvorby vlastního světa ("vezmi Stříbroluní a doplň ho Rilondskou univerzitou, přidej dobrodružství Standing Stone a Speaker in Dreams..."), protože bych se jinak k alespoň trochu "chutnému" ("stravitelné" dokáže vytvořit každý)hernímu prostředí nepropracoval.

to Jerson: Nikdy jsem nepochyboval o tvé genialitě, ale přece jenom - ty OPRAVDU dokážeš tvořit se stejnou lehkostí jako si číst herní "faktografické" věci v příručce? Tomu, že nevládneš dostatečně angličtinou nevěřím, a že bys měl paměť jako cedník taky ne. Pokud ano, tak klobouk (hlavu) dolů...
Autorská citace #8
21.7.2009 23:20 - Jerson
Chrochta - ke genialitě mám daleko, což ti potvrdí ledaskdo i tady na foru. Nicméně ano, když si mám nějaké informace o světě vymyslet sám nebo si je přečíst a zapamatovat (notabene ještě anglicky), je pro mě mnohem snažší vymýšlení, protože při tom mám v hlavě rovnou návaznosti na další související události nebo alespoň vím kde jsou volné konce.

Existuje třeba oficiální historie Protossů, která je plná jmen klanů a událostí, které mi nedávají smysl a tak si ji nepamatuju. Svou vlastní historii, rozsahem zapsání zhruba podobnou si pamatuju vcelku dobře a vymyslel jsem ji za pochodu, možná rychleji než kdybych ji četl.

Pokud něco použiju, tak buď reálné události, které dávají smysl vždycky, nebo se poue nechávám inspirovat zajímavými kousky, ale předělávám je podle svých představ.
Autorská citace #9
21.7.2009 23:30 - Alnag
Jerson: Ale všimni si, že Protossy samotné podobně jako prostředí 20. století sis sám nevymyslel. Takže ono to s tím přečtením a zapamatováním vs. vymýšlením nebude tak slavné...
Autorská citace #10
22.7.2009 07:19 - Jerson
Měl jsem teď namysli jejich biologii a historii, které jsou kompletně moje dílo. Z půbodních protossů jsem vzal jen jejich vzhled a existenci psi energie, tedy ty dva zajímavé kousky.

A pokud jde o historii reálného světa, to je trochu jiná věc, protože tu využiju v mnoha ohledech i jinak a navíc ji nasávám průběžně z mnoha zdrojů. S fantasy světěm, který někdo vymyslel za jedním účelem se to nedá srovnat.
Nicméně třeba konkrétní události si také vymýšlím, i když by se dal najít jejich popis.

Každopádně pro účely RPG jsem vytvářel dva světy a dva jsem si přečetl - Asterion a Tarii. A zatímco ze svho druhého fantasy světa bych ti byl schopen říct základní fakta, a to i taková, které se neodehrávaly (ten první si nepamatuju, je to deset let), tak ani z Asterionu, ani z Tarie nevím v tomto směru vůbec nic.
Autorská citace #11
22.7.2009 07:34 - Lotrando
U nás málo rozšířená záležitost jsou různé povídky romány odehrávající se v daném světě. Patrně nejdál je v tomhle Dragonlance, který má i v ČR slušnou základnu, ale podobným způsobem vychází v angličtině knížky ze světa Eberronu, Ztracených říší. Setting je pak mnohem známější a důvěrnější.
Autorská citace #12
22.7.2009 08:49 - Colombo
ale to by to musel GM i hráči číst
Autorská citace #13
22.7.2009 09:32 - Lotrando
A máš pocit že nečtou? Nevycházej se situace u nás, kde se nic neděje a sem tam někdo nahodile něco přeloží, většinou dost bídným způsobem. V angličtině je třeba ke Ztraceným říším takových 30 titulů, Dragonlance na tom bude o něco hůř, tam to tuším píše zlomek lidí oproti FR. Eberron má takovou dvacítku taky v zásobě.
Autorská citace #14
22.7.2009 10:58 - Magus
Jerson píše:
Ke genialite mam daleko...

Se moc podcenujes kamo...=D
Autorská citace #15
22.7.2009 11:36 - Colombo
Lorando ano nečtou. Zejména ne v našich podmínkách. A z našich podmínek vycházet budu proto, že v našich podmínkách hodlám hrát RPG.
Autorská citace #16
22.7.2009 12:44 - Lotrando
Zrovna ten Dragonlance i u nás vyvrací tvé tvrzení. FR taky, sem tam se nějaký nový počin objeví, takže mi nepřijde že by se to neprodávalo.

Vampires taky, tam se hraje výhradně setting a je velmi atraktivní. Dokonce se podle vzoru jiných měst vytváří prostředí pro hraní v našem koutku světa. Jinak nevim co ti na to říct.
Autorská citace #17
22.7.2009 12:57 - Taipan
Já tu vidím několik věcí, které světy tvořené samotným dějmistrem nemají. Jednak množství materiálů. Týká se hlavně historie a faktografie. Jeden člověk toho prostě neudělá tolik, co tým. Dále je jasné, že se hráči stávají dějmistry, dějmistři hráči. A migrují v reálném světě mezi herními skupinami. Tím že je spojuje jeden svět, se prohlubuje možnost tvorby postavy. V našem světě jste také nemuseli být v Paříži, ale Eiffelovku znáte. Tohle mám na hraní rád. Jedna postava může hrát neznalce a druhá prostě ví. Když řeknete Khelben nebo Sedm sester, hned se může rozvíjet RP.
Jo a Forgottny miluju. :-)
Autorská citace #18
22.7.2009 12:59 - Colombo
Dragonlance je omezené na malou skupinku obdivovatelů, krom toho dragonlance je taky takové klasické nemastné neslané fantasy.
FR taky, ale tam se jedná o fanoušky BG série a ti s P'n'P RPG nemají mnohé společné.
Vampires vyšly nějaké knihy? To ani nevím. Tam se, pokud vím, vychází převážně z pravidel a historických skutečností. To je jako to samé říct o Shadowrunu. Pořád tam máš lehce popsaný setting, který je dán atmosférou, než nějakými detaily. Všechna města jsou ale generická. Celý svět je vlastně generický, jejiž jedinným pojítkem je atmosféra, nikolik historické skutečnosti.
Autorská citace #19
22.7.2009 12:59 - Lokken
Popravdě, Colombo, už se tvůj přístup stává dost nudným:

"Lidi nic nečtou..." - všechny ty drizzty a dragonlance apod. asi kupuje jeden člověk, že? Situace není rozhodně tak zoufalá jak ji tu líčíš! Co si pamatuju tvoje posty tak ty zrovna(stále? nikdy?) nic nehraješ, vše se nese v duchu "chystám se" nebo "budu...". Nemyslím si, že z pozice osoby co nic s nikým nehraje(!) máš proč a nač si stěžovat!

Btw, je to skoro stejná písnička jako tu pořád lamentuješ nad nedostatkem sexuálních zkušensotí své osoby. S tím něco dělej - vyraž se někam socializovat nebo něco a pak teprve rozumuj.

Edit: ostatním se omluvám za off topic!
Autorská citace #20
22.7.2009 13:05 - Colombo
Lokken: Co jsem se setkal s pár skupinkami, co jsem s pár skupinkami hrál, tak málokdo z nich studoval Dragonlance knihy a Drizzty a všechny ty D20 světy za účelem, aby v nich potom mohl hrávat a v oněch světech se orientoval. O to mi jde.
(btw. osobní útoky? Hmm...)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10692286491394 secREMOTE_IP: 54.243.2.41