Zamyšlení nad settingy

Úvodem této glosy si dovolím použít překlad citátu Garyho Gygaxe od ShadoWWWa.

Píše:
Jak by řekl Gary Gygax: "Tajemství, které bychom nikdy neměli Dějmistrům prozdradit, že nepotřebují žádná pravidla." Upřímě, ve většině her vše, co je potřeba, jsou základní pravidla. Moduly, rozšíření, příručky, světy (settingy) jsou jen příběhové informace (fluff). Pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti jsou naprosto zbytečné.


Po přečtení těch slov se nabízí otázka, proč tedy vlastně světy publikované v podobě settignu (prostředí) hráči kupují, studují, rozšiřují. Proč jeden z nejznámějších, Ztracené říše, je společnou prací mnoha vypravěčů a výsledkem stovek odehraných hodin. Neměli bychom opominout ani fakt, že nakladatelství White Wolf úspěšně publikuje prakticky výhradně fluffové " příručky a prozatím nezkrachovalo. Což by se dalo v případě pravdivosti výše uvedeného tvrzení snadno dovodit. A můžeme pokračovat, protože nakonec k vyprávění si příběhů nepotřebujeme vůbec žádná pravidla. Vždyť to jen omezuje naší fantasii.

Nicméně sám velký otec RPG dodává, "pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti."

A to bude patrně i kámen úrazu a zádrhel na celé té věci s nepotřebnými příručkami, které se tak dobře prodávají. Znám několik lidí, o jejichž tvořivosti nemám pochyby, jejich fantasie je dostatečná, ale nemají čas. Předtím, než se mohou věnovat hře, musí zvládnout bezpočet každodenních úkonů a povinností a tak jsou vděční za každé ulehčení. Navíc, a přiznejme si to, když se vám zábava mění v práci, vytrácí se nejen nasazení, ale i zábava a celé to ztrácí smysl. A to se může snadno stát, pokud nemáte možnost přenést část zátěže na hráče. Což můžete těžko, hrajete-li hru se silnou taktickou stránkou a částí zábavy je "neokoukanost nepřátel a jejich tajemné triky.

Docela neodiskutovatelnou výhodou publikovaného settingu je i skutečnost, že se mohou sejít hráči různých skupin a odehrát hru ve známém prostředí bez zdlouhavého vysvětlování reálií světa a dalších podrobností. Každý přece ví, kde leží Cormyr a jací tam žijí lidé a s jakými problémy se potýkají. A i když jsou jejich znalosti jen zřídkakdy encyklopedické, vždy existuje obecné povědomí, které kromě předání nezbytných informací vytváří také dojem uvěřitelnosti. "Cormyr? Kde to je? Není to takové to rytířské království na východě? Tam to moc neznám, já pocházím ze Stříbroluní." Zkuste něco podobného říct o svém domácím settingu. Patrně nenajdete příliš mnoho hráčů, se kterými můžete zasednout za stůl a začít řešit jeho zápletky sahající dále než k první zákrutě. Budete muset strávit nějaký čas oťukáváním prostředí, než nově příchozí hráči nebo celá skupina pozná prostředí natolik, aby se pro ní stalo důvěrné a známé. Možná není tento problém až tak patrný v zemi, kde žádný oficiální setting neexistuje a tudíž si tu každý musel chtě nechtě něco svého vytvořit. Ale RPG se hraje tam venku - a taky občas tady u nás.

Je dobré, máte-li ve skupině dostatek přičinlivých hráčů a vaše hra je bohatá na vlastní nápady, zápletky a neotřelá rozuzlení. Je dobré být originální a mnozí z nás se něčím tak zvláštním jako je hraní RPG zabývá právě proto, že nás taková činnost baví a snad i nějak uspokojuje. Nevidím však nic špatného na tom, ulehčit si svou úlohu a použít dobře zpracované a uspořádané nápady někoho jiného. Investuji do svého hobby, šetřím svůj čas a nakonec platím za něčí prácí, což mi připadá přirozené, pokud chci jejích plodů užívat. Dost často mě nápady někoho jiného inspirují a já je rozvedu úplně jiným směrem, než původně autor zamýšlel. I to je přirozené a lidské.
Napsal: Lotrando
5.8.2009 13:16 - Rytíř
No vida, Horacio mi rozumí.. aspoň někdo :)

Já sem ale pánové nemluvil o hře, ale o settingu - souhlasil jsem předem, že samotná hra bude v každých pravidlech vypadat jinak. Musí, když někde se hází v souboji jen jednou, jinde 20x. Ale to herní prostředí bude stejné.. a tím pádem bude hodně podobný i třeba takový ten zápis v kronikách, co zbude po hře.

Jinak ale ano, jsem skoro přesvědčen o tom, že s ubíhajícím časem se ten vliv pravidel i na samotný průběh hry bude zmenšovat. I když nikdy to nezmizí uplně, nějaký minimálně nutný vliv ten systém bude mít samozřejmě vždycky.

Blaine, pokud se vám změnila hra po změně pravidel, nebylo to v tom, že se v souvislosti s tím změnila chuť a vy samotní? Alnag nám občas moudře říká, že lidi mění pravidla protože chtějí změnu a nevědí jak na to a tak se uchýlí k tomuhle.. a často s tím změní i něco jiného a jsou spokojení. Anebo taky ne a za chvilku se v tom plácají stejně :)
5.8.2009 13:23 - Argonantus
Radím vám dobře - dejte mu hrocha, než bude pozdě!
5.8.2009 13:29 - Sethi
žádného hrocha si nezaslouží!
5.8.2009 13:31 - Merlin
pchááá...anal natrah urtvas bethad dochi envi elve...nebo jak to bylo...probudím prastarého hrocha
5.8.2009 13:35 - Sethi
je hezké vidět, že nejsem jediný magor, kdo tuhle větu dokáže citovat...

nicméně, dneska jsou na mě všichni zlí. měla jsem připravený oběd pro sebe a pro bratra, abych jako dneska nemusela vařit, a zjistila jsem, že mi ho táta přes noc sežral.

nějaké spiknutí, bo co...?
5.8.2009 13:35 - yokuzava
:) Merlin, myslim ze ses s tou formulkou trefil. Ale tusim ze nemela slouzit k povolavani hrochu :)
5.8.2009 13:37 - Rytíř
Uši: žádné spiknutí, to je hold tvým kuchařským dovednostem! Nejvyšší pocta pro kuchařku, chudák tatík nelenil a v noci vstal, a nacpal se, že ho bříško bolí ještě teraz.. :)))

mě v tý formuli nějak nesedělo to počáteční anal.. nebo jsem jen paranoidní a mám šílené hrochoidní představy?
5.8.2009 13:40 - Argonantus
Když je řeč o růžovém hrochovi... dáváte do svého světa občas něco, co tam jasně nepatří? jako kontrast?

Párkrát jsem to udělal, ale pocity z toho mám vždycky smíšené.
5.8.2009 13:40 - yokuzava
:) Rytir, ne fakt tam to slovicko je spravne.
5.8.2009 13:45 - Sethi
ah, odin změnil jméno oO'

to slovíčko tam skutečně je, už jsem vyrostla z potřeby pohihňávat se nebo se červenat pokaždé, když to náhodou cituju...

Argonantus píše:
dáváte do svého světa občas něco, co tam jasně nepatří? jako kontrast?

dávala jsem, teď to dělám nerada. dokonce jdu tak daleko, že se vracím nazpět poznámkami a věci, co mi tehdy přišly jako super funky odvaz (nebo jakkoli jsem si to odůvodňovala) proškrtávám, měním, nenápadně upravuju. nevím, prostě mám ráda uhlazené settingy...
5.8.2009 13:45 - Nachtrose
Pocita se drak s rymou? ;-) Jinak zatim jsem moc nemel kdy a asi zalezi co a za jakych okolnosti se tam prida. Pokud to ma byt neco na odlehceni nebo vyblbnuti se, nejsem proti, ale pokud by to bylo neco, co naboura atmosferu a navic to s denim samotnym nemam nic cpolecne, asi bych to radsi nekolik krat zvazil.

Ale treba takova scena, kdy druzina ve velkem zapiji uspesnou akci nekde v hospode, vsichni uz notne pod obraz a pak se najednou hospodou prozenou ruzovi sloni ( nebo hrosi )... a rano po probuzeni je druzina najde spat v tom, co zbylo po hospodske staji :-)
5.8.2009 13:47 - Jerson
Agra už vynechám, protože pokud vymyšlení zápletky hráčem není dostatečné autorství, tak mi došly argumenty.

Horacio píše:
Já jsem na sobě pro změnu učinil zkušenost Ti samí lidé + ten samý svět + jiná pravidla = stejný výsledek.
Mě prostě zajímá ten svět a pravidla si kdykoliv ohnu tak, aby se mi líbil ten svět.

V tom případě máš štěstí nebo jsi tak schopný, že ti to vyšlo. Mě se to nepodařilo ani při silném ohýbání pravidel. Navíc si nejsem jist, jestli už samotný fakt, že musíš ohýbat pravidla náhodou nepotvrzuje, že s původními pravidly bys nemohl hrát to co předtím - a tedy že na pravidlech záleží. Ať jde o pravidla z příručky nebo vymyšlená / upravená.

Každopádně bych mohl dát jeden vcelku jednoznačný příklad - v CPH minulé verze byla postava s nízkými schopnostmi hodně slabá, a i když neriskovala, mohla při akci snadno přijít k úrazu nebo zemřít. Postava s vysokými schopnostmi mohla riskovat víc a stejně bylo obtížnější ji zranit nebo zabít.

V CPH verze 08 nemůžu zabít žádnou postavu, když hráč nastaví nižší rizoko než je maximum vlastnosti - a je jedno, jestli je postava téměř neschopná a má vlastnosti 2, nebo je to superman s vlastnostmi 10. Prostě podle pravidel přežije.

A to, zda v nějaké situaci může postava umřít snadno nebo vůbec mi přijde jako dost zásadní rozdíl ve hře, ve světě, v přípěhu ... prostě ve všem.
5.8.2009 13:56 - Merlin
rytíř: já to asi neumím řádně přepsat, nicméně to umím jasně vyslovit...a rozhodně to tam je :P

uši: co bych byl za Merlina, kdybych neuměl základní zaklínání..btw. přezdívku mám právě po tomto filmu někdy z roku 91-92, kdy jsem ho viděl po desáté
5.8.2009 14:02 - yokuzava
Usijakoriditka = Sethi, :) no ono to s tou zmenou jmena je slozitejsi... Konecne jsem se odhodlal.
5.8.2009 14:03 - wraiths
Rytir píše:
mě v tý formuli nějak nesedělo to počáteční anal.. nebo jsem jen paranoidní a mám
a prave to prvni slovo je dulezity! ja si osobne myslim, ze je to nejaka desna nadavka od Merlina(ne toho naseho D20),proces se ten drak opravdu probudi a natrhne mu "kadak". :).

usi... píše:
je hezké vidět, že nejsem jediný magor, kdo tuhle větu dokáže citovat...
Me teda osobne utkvelo vic: "zlomil jsi neznicitelne!"
5.8.2009 14:11 - Rytíř
Jerson píše:
Každopádně bych mohl dát jeden vcelku jednoznačný příklad - v CPH minulé verze byla postava s nízkými schopnostmi hodně slabá, a i když neriskovala, mohla při akci snadno přijít k úrazu nebo zemřít. Postava s vysokými schopnostmi mohla riskovat víc a stejně bylo obtížnější ji zranit nebo zabít.

V CPH verze 08 nemůžu zabít žádnou postavu, když hráč nastaví nižší riziko než je maximum vlastnosti - a je jedno, jestli je postava téměř neschopná a má vlastnosti 2, nebo je to superman s vlastnostmi 10. Prostě podle pravidel přežije.


Představuji si to jako Růžového pantera - matla postava přežije děsivou shodou okolností a ještě děsivějším odhodláním ale uplně všechno.. a ještě zvítězí a je oslavována :)) Musí to bejt super hra. Ale nevím, jak dlouho by mě to bavilo ;)
5.8.2009 14:19 - Argonantus
Já si myslím, že možnost zemřít je opět velmi dílčí pravidlo, které nevypovídá o systému skoro nic.
Změnit to je nejjednodušší věc ze všeho.

Píše:
Mě se to nepodařilo ani při silném ohýbání pravidel. Navíc si nejsem jist, jestli už samotný fakt, že musíš ohýbat pravidla náhodou nepotvrzuje, že s původními pravidly bys nemohl hrát to co předtím - a tedy že na pravidlech záleží.


To, co se pokouším vysvětlit, že každý pravidlový systém je nedokonalý, a k ohýbání pravidel dojde nevyhnutelně, a také dojde nevyhnutelně ke změně pravidel, pokud se systém užívá dostatečně dlouho.
netuším, zda z toho lze něco dalšího dovodit.
5.8.2009 15:25 - Jerson
Rytíř píše:
matla postava přežije děsivou shodou okolností a ještě děsivějším odhodláním ale uplně všechno.. a ještě zvítězí a je oslavována :)) Musí to bejt super hra. Ale nevím, jak dlouho by mě to bavilo ;)

Takže se nemá dát hrát se slabou postavou?
Nikdo nemusí být matla, jen se nemusí míchat do věcí, na které nestačí. A nejde ani o děsivé shody okolností - prostě tam kde si machr může dovolit vyskočit a na jeden zátah sejmout pět lidí, tam se amatér plazí okolo na tři pokusy a místo aby těch pět maníků zabil, tak je jen odláká. Nic neuvěřitleného.

Argonantus píše:
Změnit to je nejjednodušší věc ze všeho.

Argonante, a je ti doufám jasné, že když vezmeš libovolná pravidla a změníš je, aby ti vyhovovala, nevypovídá to vůbec nic tom, jak pravidla ovlivňují svět? Stejně tak když budeš v potřebných chvílích pravidla ignorovat, dostaneš jiný setting.
To o nedokonalosti pravidel je podle mě nesmysl. Jestli je pro tebe soubor pravidel jako zákoník, tak pak můžu vzít libovolnou stolní hru, která má pořád stejná pravidla a je jedno jak dlouho je používáš.
5.8.2009 15:30 - Argonantus
Uff.

Jerson píše:
Argonante, a je ti doufám jasné, že když vezmeš libovolná pravidla a změníš je, aby ti vyhovovala, nevypovídá to vůbec nic tom, jak pravidla ovlivňují svět?


Je. Nic podobného snad nikdo netvrdil.

Píše:
Stejně tak když budeš v potřebných chvílích pravidla ignorovat, dostaneš jiný setting.


Tomu už nerozumím.

Píše:
To o nedokonalosti pravidel je podle mě nesmysl.

*Pokrčení rameny.*
Přišli na to chytřejší lidi, než jsem já.

Píše:
Jestli je pro tebe soubor pravidel jako zákoník, tak pak můžu vzít libovolnou stolní hru, která má pořád stejná pravidla a je jedno jak dlouho je používáš.


Mohl bys mi tu větu ještě přeložit?
5.8.2009 16:04 - Rytíř
Jerson píše:
Takže se nemá dát hrát se slabou postavou?
Nikdo nemusí být matla, jen se nemusí míchat do věcí, na které nestačí. A nejde ani o děsivé shody okolností - prostě tam kde si machr může dovolit vyskočit a na jeden zátah sejmout pět lidí, tam se amatér plazí okolo na tři pokusy a místo aby těch pět maníků zabil, tak je jen odláká. Nic neuvěřitleného.


Máme asi trochu jiný představy o tom, co je slabá postava. Tenhle maník má teda minimálně nervy jak provazy a pořádnej kus štěstí. Nemluvě o tom, že v plížení to rozhodně není žádný začátečník, protože proplížit se kolem někoho může být těžší než ho zabít :)

A k tomu, že se nemá dát hrát za slabou postavu.. to spolu přece nesouvisí. Ty oslavuješ svá pravidla, že ti neumožní zabít ani slabou postavu, když hráč neblbne.
Za prvé, nezažil sem hráče se slabou postavou, který by s ní neblbnul - o tom to přece, proč si jí jinak brát?? :)
A za druhé, když se to hráči líbí, nebudu jeho postavu zabíjet ani v Dnd, i když bude pravidlově vážně slabá. Asi by ses podivil, kolikrát u nás přežily hodně drsný souboje oproti ostatním slabší postavy a přitom se zapojily a byly také platné a nikde nebylo nějak zjevně nadržováno... Stačí chtít a mít rozum.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12463903427124 secREMOTE_IP: 44.200.27.175