Zamyšlení nad settingy

Úvodem této glosy si dovolím použít překlad citátu Garyho Gygaxe od ShadoWWWa.

Píše:
Jak by řekl Gary Gygax: "Tajemství, které bychom nikdy neměli Dějmistrům prozdradit, že nepotřebují žádná pravidla." Upřímě, ve většině her vše, co je potřeba, jsou základní pravidla. Moduly, rozšíření, příručky, světy (settingy) jsou jen příběhové informace (fluff). Pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti jsou naprosto zbytečné.


Po přečtení těch slov se nabízí otázka, proč tedy vlastně světy publikované v podobě settignu (prostředí) hráči kupují, studují, rozšiřují. Proč jeden z nejznámějších, Ztracené říše, je společnou prací mnoha vypravěčů a výsledkem stovek odehraných hodin. Neměli bychom opominout ani fakt, že nakladatelství White Wolf úspěšně publikuje prakticky výhradně fluffové " příručky a prozatím nezkrachovalo. Což by se dalo v případě pravdivosti výše uvedeného tvrzení snadno dovodit. A můžeme pokračovat, protože nakonec k vyprávění si příběhů nepotřebujeme vůbec žádná pravidla. Vždyť to jen omezuje naší fantasii.

Nicméně sám velký otec RPG dodává, "pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti."

A to bude patrně i kámen úrazu a zádrhel na celé té věci s nepotřebnými příručkami, které se tak dobře prodávají. Znám několik lidí, o jejichž tvořivosti nemám pochyby, jejich fantasie je dostatečná, ale nemají čas. Předtím, než se mohou věnovat hře, musí zvládnout bezpočet každodenních úkonů a povinností a tak jsou vděční za každé ulehčení. Navíc, a přiznejme si to, když se vám zábava mění v práci, vytrácí se nejen nasazení, ale i zábava a celé to ztrácí smysl. A to se může snadno stát, pokud nemáte možnost přenést část zátěže na hráče. Což můžete těžko, hrajete-li hru se silnou taktickou stránkou a částí zábavy je "neokoukanost nepřátel a jejich tajemné triky.

Docela neodiskutovatelnou výhodou publikovaného settingu je i skutečnost, že se mohou sejít hráči různých skupin a odehrát hru ve známém prostředí bez zdlouhavého vysvětlování reálií světa a dalších podrobností. Každý přece ví, kde leží Cormyr a jací tam žijí lidé a s jakými problémy se potýkají. A i když jsou jejich znalosti jen zřídkakdy encyklopedické, vždy existuje obecné povědomí, které kromě předání nezbytných informací vytváří také dojem uvěřitelnosti. "Cormyr? Kde to je? Není to takové to rytířské království na východě? Tam to moc neznám, já pocházím ze Stříbroluní." Zkuste něco podobného říct o svém domácím settingu. Patrně nenajdete příliš mnoho hráčů, se kterými můžete zasednout za stůl a začít řešit jeho zápletky sahající dále než k první zákrutě. Budete muset strávit nějaký čas oťukáváním prostředí, než nově příchozí hráči nebo celá skupina pozná prostředí natolik, aby se pro ní stalo důvěrné a známé. Možná není tento problém až tak patrný v zemi, kde žádný oficiální setting neexistuje a tudíž si tu každý musel chtě nechtě něco svého vytvořit. Ale RPG se hraje tam venku - a taky občas tady u nás.

Je dobré, máte-li ve skupině dostatek přičinlivých hráčů a vaše hra je bohatá na vlastní nápady, zápletky a neotřelá rozuzlení. Je dobré být originální a mnozí z nás se něčím tak zvláštním jako je hraní RPG zabývá právě proto, že nás taková činnost baví a snad i nějak uspokojuje. Nevidím však nic špatného na tom, ulehčit si svou úlohu a použít dobře zpracované a uspořádané nápady někoho jiného. Investuji do svého hobby, šetřím svůj čas a nakonec platím za něčí prácí, což mi připadá přirozené, pokud chci jejích plodů užívat. Dost často mě nápady někoho jiného inspirují a já je rozvedu úplně jiným směrem, než původně autor zamýšlel. I to je přirozené a lidské.
Napsal: Lotrando
7.8.2009 08:00 - Merlin
Lotr: nesouhlasím jen s tím, že úspěch je auto :) je tam přece natural 1 :D
7.8.2009 08:15 - Nachtrose
Merlin píše:
Lotr: nesouhlasím jen s tím, že úspěch je auto :) je tam přece natural 1 :D


Jestli si dobre pamatuju, tak ve 4E je natural 1 jen jako nepovinne pravidlo, jestli vubec.
7.8.2009 08:42 - Merlin
jooo? no..pro mě je to "core" pravidlo :) prostě to, že i mistr tesař se utne :) a je sranda sledovat hráče jak mlátí hlavou o stůl, až figurky poskakují
7.8.2009 08:45 - Sethi
pro někoho má natural 1 v boji jiné, lepší, zajímavější následky... =))
7.8.2009 08:49 - Merlin
zeptej se mých hráčů :) 1 je jejich oblíbené číslo :)
když jsme hrávali 3 edici, měli jsme home pravidlo, že když padla natural 1 při souboji, házel sis na dexteritu proti 10. pokud si selhal, tak se stalo : 01-35 uklouzl a spadl na zem (prone),36-70 disbalance, 71-00 vypadla ti zbraň z rukou :) joooo to byla švanda
7.8.2009 08:57 - Sethi
no, když mi padne 1, tak začnu střílet do vlastních... =)
7.8.2009 09:07 - Lotrando
Merlin: Ono je to pravidlo pro attack, ne pro skill check, o tom nikde není řeč. Navíc i pro ty útoky je to z ohledem na area attacky dost pruda.
7.8.2009 09:19 - Merlin
Lotrando: asi jo, ale my to používáme i na skill check. Jinak u area attack ten miss platí jen na jednoho.
7.8.2009 09:21 - Fibriso
heh, to nám se dostala do rukou taková příjemná tabulka, "cose stane, když kriticky mineš. jsou tam věci od "vypadla tě zbraň" až po popisky Moron a Supermoron s podtitulkem "triple critical hit to ally"
7.8.2009 09:22 - Lotrando
Merlin: jako house-rule je tam varianta, že po tom co padne na kostce 1, je end of turn. což je drastický.
7.8.2009 09:30 - noir
Podle mých zkušeností vlastní Sethi nějaký alchymistický talent, protože každá kostka, kterou vezme do ruky, se náhle mění na něco, co porušuje pravidla statistiky. Těch jedniček jí padá neuvěřitelné množství!

Lotrando: CO říkáš na ty schopnosti, které dávají víc úspěchů při skill chalenge? Nerozbíjejí trošku systém, když si je vezme víc postav?
7.8.2009 09:30 - Merlin
lotr: pech...ale my to tak hrajem už cca 6 let možná dýl..a klape to. Je to jiste riziko, to je fakt, ale co není.
u area attack proběhne útok na všechny v jednu chvíli, takže nemá 1 vliv na ostatní...jen tě ten útok rozhodil, že nic víc neuděláš
7.8.2009 09:36 - Sethi
noir píše:
Podle mých zkušeností vlastní Sethi nějaký alchymistický talent, protože každá kostka, kterou vezme do ruky, se náhle mění na něco, co porušuje pravidla statistiky. Těch jedniček jí padá neuvěřitelné množství!

běžnou praxí je fixlovat hody tak, aby padaly dvacky. já je fixluju tak, aby padaly jedničky.
7.8.2009 09:40 - Lotrando
Merlin: np, když to tak máte zavedené a slouží to k obveselení.

Noir: ono daleko víc rozbíjí systém družina složená jen z lidí. Je tam mnohem víc trénovaných skillů (4-6). feat nebo power je vzácný zdroj, když to hráč chce investovat do podpory určitého způsobu hraní, je dobré aby to Gm respektoval a připravil se na to.

Vždycky, když otevřu CB, narazím na ty gildovní featy co dávají +2 do skillu a +4 pokud je pomoc od stejně vycvičeného partnera. Bohužel, hrajeme v poměrně malých družinách, tak se to moc neujalo, ale zajímavý to rozhodně je.
7.8.2009 09:40 - Fibriso
Sethi aka Vash the Stampede :D
7.8.2009 10:03 - Merlin
Lotrando: no naučil mě to kdysi Quasit...a už je to takový zaběhlý zvyk...a vzhledem k tomu, že to samé se děje i enemy, je to i fér
17.5.2020 16:22 - ShadoWWW
Pokud vás baví seversky laděný setting, pak vězte, že Švédové vydají Trudvang Adventures pro DnD 5E.
17.5.2020 18:42 - Xeth
Tak to je hodně zajímavé. Díky za info. :)
17.5.2020 19:34 - Tarfill
Díky za info, rád se nechám Trudvangem inspirovat.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096556186676025 secREMOTE_IP: 44.202.183.118