Systém-Commando

P R A V I D L A (podle žánru atd. měnitelná)


Tvorba postavy

1. Vyberete si jedno povolání z těchto pěti:

Válečník
Lovec
Mág
Zloděj
Dobrodruh

Každé povolání se specializuje na jednu z pěti vlastností, ve které má možnost nejvíce vyniknout:

Válečník - Síla
Lovec - Smysly
Mág - Inteligence
Zloděj - Rychlost
Dobrodruh - Štestí

(to však neznamená, že např. Válečník musí mít nejvyšší Sílu, Mág Inteligenci atd.)

2. Určíte hodnoty svých vlastností:

Začínáte s osmdesáti body, které si rozdělíte do pěti vlastností.

Síla
Rychlost
Smysly
Inteligence
Štestí

Rozdělování se však musí řídit podle těchto pravidel:

- Hodnota všech vlastností kromě vlastnosti, na kterou se vaše povolání specializuje, nemůže přesáhnout hodnotu 25.

- Hlavní vlastnost vašeho povolání však může mít hodnotu až 35.

Po tomto rozdělení ještě musíte určit počáteční hodnotu vašich podvlastností:

Síla:
- Bojeschopnost
- Fyzická síla
- Odolnost

Rychlost:
- Pohyb
- Reflexy
- Hbitost

Smysly:
- Zrak
- Čich
- Sluch

Inteligence:
- Učenost
- Logika
- Důvtip

Štěstí:
- Pozor! Vlastnost Štestí je vyjímka! Zde si hráč může přímo vybrat jednu až tři jakékoliv vlastnosti či podvlastnosti, na které bude mít v průběhu hry štěstí a do těch si pak rozdělí jejich hodnoty. Ty se však v průběhu hry nijak nemění!

I pro rozdělování do podvlastností je stanoveno pravidlo:

- Žádná podvlastnost nemůže přesáhnout polovinu hlavní vlastnosti, do které patří. Např. pokud mám Sílu 20, tak Bojeschopnost, Fyzickou sílu a Odolnost nemohu mít v průběhu hry vyšší, než 10.


3. Vyplníte osobní deník:

a) - Vyplníte kolonky vlastností a podvlastností

b) - PŘEDMĚTY
Do této kolonky napište všechny počáteční předměty, které může postava použít během hry, ale nijak to neovlivní její vlastnosti (ani podvlastnosti).

c) - ZBRANĚ,ZBROJE, MAGICKÉ PŘEDMĚTY
Zde bude všechno vybavení postavy, které má nějaké bonusy či postihy k vlastnostem a podvlastnostem (Např. široký obouruční meč, který má vysoký bonus k Bojeschopnosti, ale také postih k Pohybu atd.)

- Zbraně: malé, střední, velké, střelné, vrhací a magické zbraně a hole

- Zbroj: lehké, střední, těžké, magické zbroje a róby, které přidávají či ubírají různé hodnoty k vlastnostem (spíše podsekčním) při boji.


d) - ÚKOLY, CÍLE, ZÁMĚRY
Sem se zapíše všechno, čeho postava má nebo chce dosáhnout.

e) - OSTATNÍ INFORMACE O POSTAVĚ
Cokoliv, co chcete do deníku zapsat a jinam to nepatří...

(Životopis, charakter postavy atd. bych nepsal přímo do deníku, spíš bych si na to vzal zvláštní papíry. Co myslíte vy?)


1.PŘÍKLAD: Tom hraje za Válečníka. Své vlastnosti si na začátku hry rozvrhl takto:

SÍLA-20
-BS 10
-FS 3
-OD 7

RYCHLOST-18
-PO 7
-RE 6
-PR 5

SMYSLY-12
-ZR 6
-ČCH 2
-SL 4

INT.-15
-UČ 3
-LO 8
-CH 4

ŠTĚSTÍ-15
-NA BS 8
-NA PO 7
-NA OD

- Hlavní vlastnosti jsou definitivně určeny, ale hodnoty podvlastností (kromě Štěstí) hráči mají možnost v průběhu hry měnit.
Další pravidla uvedu později.

Čekám na jakékoliv vámi nalezené nejasnosti.
Napsal: Magus
1.12.2009 20:17 - Jerson
Takhle na první pohled to nevypadá špatně, nicméně bez mechaniky, která čísla u vlastností bude nějak využívat nemůžu říct nic dalšího.
1.12.2009 22:21 - Merlin
btw. Dracaine, jak je možný, že ty píšeš hezky spisovně a srozumitelně a tvůj přítel ne? hezký :)
1.12.2009 23:34 - sirien
Dracain píše:
Hodnota všech vlastností kromě vlastnosti

hodnota žádné vlastnosti kromě té, na kterou se vaše povolání...

Píše:
xxx může používat: pouze yyy zbraně

tenhle pitomej dračákysmus zrušte, je to hovadina která byla původně určena pouze k vyvážení jednotlivých povolání, protože se autorům nepodařilo je nějak smysluplně vyvážit jinak.
Vzhledem k tomu, že tenhle problém nemáte/navíc je tenhle problém ve značné míře dost fiktivní, tak tohle pravidlo nepotřebujete.

Zbraně lze omezit např. minimální úrovní Síly (obecné omezení), Fyzické síly (váha zbraně) nebo Bojeschopnosti (složitost manipulace) nutné k jejich používání (nižší hodnota neznamená, že je použít nemůžeš, znamená, že jsi při jejich použití penalizován velikostí rozdílu mezi Tvou hodnotou a nutnou minimální hodnotou)

dále...
nelíbí se mi podvlastnosti Síly, konkrétně Fyzická síla a Odolnost. Tohle dělení mi přišlo vždycky stupidní, protože mě staví před tak trochu nelogický výběr - buď jsem silný, nebo jsem odolný. Přitom tyhle dvě vlastnosti jsou v archetypech silně provázané až jednotné.
Navrhuji je sloučit a zavést místo nich do trojice např. Vytrvalost

Líbí se mi podkategorie Inteligence, hezky zvolené.

Nicméně nejspíše jsem úplně nepobral Štěstí... mám určitou hodnotu a určím tři jiné vlastnosti, v nichž mám štěstí... ok, a dělá to co?
2.12.2009 11:43 - pipux
Dracain píše:
Začínáte s osmdesáti body, které si rozdělíte do pěti vlastností.
.... - Hlavní vlastnost vašeho povolání však může mít hodnotu až 35.

Což znamená ... jestli budu mít v hlavní vlastnosti 35, ostatní vlastnosti nebudou stát za nic.

-- Je 80 bodů dostatek?
-- Existuje něco jako levelování, kde získáš body navíc?

Dracain píše:
Síla:
- Bojeschopnost
- Fyzická síla
- Odolnost

Rychlost:
- Pohyb
- Reflexy
- Hbitost

Smysly:
- Zrak
- Čich
- Sluch

Inteligence:
- Učenost
- Logika
- Důvtip

Splývají ti tu "útočné bonusy" se "záchrannými hody", že? Hezké.

Jaký je třeba rozdíl mezi pohybem, hbitostí a reflexy? Jaké mají tyto podvlastnosti hlubší využití?

Dracain píše:
Válečník může používat: pouze vrhací, malé, střední, velké a střelné zbraně / lehké , střední a těžké zbroje

Lovec může používat: pouze malé, vrhací, střední a střelné zbraně / lehké, střední zbroje

Mág může používat: pouze malé, střední, magické zbraně a hole / lehké magické zbroje a róby

Zloděj může používat: pouze malé, střední, vrhací, střelné a magické zbraně / lehké, střední a magické zbroje

Dobrodruh může používat: Všechny druhy zbraní, ale s bonusy o 1 nižší / postihy o 1 vyšší

Fuj! "nemůžu používat vidličku, protože jsem zákonně zlý" ... no, dává to smysl? Nedává.

Zkus různé zbraně, kouzla, brnění apod. vymezit raději dle (pod)vlastností. Např. velký obouručák žádající si Sílu 24 zní přirozeněji, než omezení dle povolání.


Dále, z popisek hry mi tu něco nedává smysl.
Magus píše:
Jedno kolo znamená když jeden hráč udělá tři jakékoly akce.


a když chce skočit přes trhlinu ...
Magus píše:
2.PŘÍKLAD.:TOM chce skočit přes trhlinu v zemi musí mít alespon 6. Chce použít Síla (fyzická)-5- ,rychlost (hbitost)-10- ,štěstí (rychlost) -5- a smysly (zrak). PH neschválí smysly , protože by mu to ke skoku ničemu nepomohlo.
...
3. PŘÍKLAD.: Využijeme akci ze 2. příkladu.Tom sečte podsekce 5+10+5=20 :3 =6,6 pro nás 7.
7 je větší než 6 to znamená že se mu akce povedla.

Proč takhle? Hráč může situaci obejít tak, že skočí přes trhlinu užitím hbitosti (10, jistý úspěch) a další dvě akce se bude škrabat v nose.
Půjde to. Proč?
Magus píše:
4.PŘÍKLAD.: TOM zautočí na nic netušícího trolla ze zadu.A chce jej trefit do ruky ve které třímá meč.Aby se mu akce povedla musí mít 9.Použije bojeschopnost 10 a štestí v síle 5 , hodí 3.TJ 10,5 PRO NÁS 10.Akce se mu tedy povedla.

Protože tady hráč taky používá jen dvě akce namísto tří, a ledy se nelámou.
2.12.2009 12:17 - Nachtrose
pipux píše:
Fuj! "nemůžu používat vidličku, protože jsem zákonně zlý" ... no, dává to smysl? Nedává.

Zkus různé zbraně, kouzla, brnění apod. vymezit raději dle (pod)vlastností. Např. velký obouručák žádající si Sílu 24 zní přirozeněji, než omezení dle povolání.


Ano, s timto souhlasim taky. Urcit presne co kdo muze a co ne je uz ponekud prezite. Nicmene pri konceptu Dobrodruha by asi nebyl stastny ani zpusob s minimalni vlastnosti. Tak me napada, co tak puzit system proficiencies jak je v DnD. Chtelo by to par vzorovych kusu vybaveni, at vime presne, jak to ma fungovat, ale v zakladu by to fungovat mohlo. Jde mi hlavne o to, dovedet se, zda treba obourucak ma +X k bojeschopnosti ( zasahu ) a XdY poskozeni, nebo +X k bojeschopnosti ( zasahu ) a poskozeni je rozdil mezi utokem a obranou. V prvnim pripade by postava, ktera neni zbehla v uzivani dane zbrane nedostala zakladni bonus k bojeschopnosti, v druhem by mela nejaky pevny postih, klidne az -5.

U zbroji by to mohlo fungovat podobne, napsiklad s tim rozdilem, ze by davali jen polovicni bonus k obrane, zaokrouhleno dolu. Ano, samozrejme tezsi zbroje by trpeli vic.

Dracaine: jak uz psal Jerson, chce to uvest jednak matematicky model, jaky planujete pouzivat, tak nejaka dalsi cisla a treba i nejake ty predmety, at z toho muzeme lepe vyvozovat, co a jak by mohlo nebo nemohlo fungovat, takhle je to jenom takove hadani z kristalove koule.
2.12.2009 16:34 - sirien
...jako že každý by měl do úvodu třeba tři proficiencies? by šlo
2.12.2009 16:59 - Nachtrose
Sirien: proc zrovna tri? Podle mne by to klidne mohlo zustat, jak to ted je, jenom misto "muze pouzivat" by bylo "je zbehly s" a na vse ostatni by pak mel prislusny postih.
3.12.2009 17:30 - Dracain
Jerson píše:
bez mechaniky, která čísla u vlastností bude nějak využívat nemůžu říct nic dalšího.


Nachtrose píše:
chce to uvest jednak matematicky model, jaky planujete pouzivat, tak nejaka dalsi cisla a treba i nejake ty predmety, at z toho muzeme lepe vyvozovat, co a jak by mohlo nebo nemohlo fungovat, takhle je to jenom takove hadani z kristalove koule.


- Zanedlouho sem hodím pravidla akcí a pár předmětů, ještě to nemám dopsané. Tenhle kousek je tu hlavně kvůli tomu, abych si ověřil, jestli to dá pochopit a jestli si některá pravidla třeba vzájemně neprotiřečí. Sice jsem to kontroloval, ale je vždycky lepší dát to někomu přečíst.

Merlin píše:
jak je možný, že ty píšeš hezky spisovně a srozumitelně a tvůj přítel ne?


- Oh, díky za pochvalu. Magus píše přes i-phone, takže se není čemu divit, že jeho příspěvky vypadají tak, jak vypadají (má to hroznou klávesnici :)). Na PC nemůže být tak často, jako já, takže přes něj píše málokdy. Já ale vím, že dokáže psát celkem dobře (z českýho jazyka dostal trojku snad jednou v životě). Je to škoda...

Sirien píše:
hodnota žádné vlastnosti kromě té, na kterou se vaše povolání...


- Dík, to mi nedošlo ani po třetí kontrole...

Sirien píše:
xxx může používat: pouze yyy zbraně

tenhle pitomej dračákysmus zrušte


- Taky mi to zrovna moc nesedí. Kdyby to nešlo udělat jinak, tak neřeknu, ale tohle lze vyřešit opravdu jednoduše. Změním to v nové verzi pravidel - ale budu se muset ještě poradit s Magusem, protože tahle verze je jeho nápad a nevím, jestli by mu změna náhodou nevadila.

Nachtrose píše:
misto "muze pouzivat" by bylo "je zbehly s"


- Tohle třeba zní perfektně.

pipux píše:
Je 80 bodů dostatek?


- Ano.

Píše:
Existuje něco jako levelování, kde získáš body navíc?


- Nech se (doufám že ne nepříjemně) překvapit! :) Brzo sem přidám pravidla, která ti na tvůj dotaz odpoví.

Sirien píše:
Navrhuji sloučit Fyzickou sílu a Odolnost


- Jo, máš pravdu. Nikdy jsem nad tím sice nepřemýšlel, ale zkusím s tím něco udělat.
3.12.2009 17:41 - Nachtrose
Dracain: jeste takovy dotazek: budou primarni atributy primo provazany s utocnymi dovednostmi? Mozna jsem trochu vic bez fantazie, ale nejak si nevim prestavit zpusob, jak lovec utoci pomoci smyslu. U zbylych ctyr povolani problem nemam. Na druhou stranu, v DnD4E se da sekat mecem i pomoci kouzla osobnosti, tak vlastne proc ne.
3.12.2009 17:44 - Nachtrose
Jeste si neodpustim poznamku, ale ze systemu, ktere se tu vyrojili za posledni dobu, je podle mne Commando nejzivotaschopnejsi a dava nejvic smysl. Uvidime, az pribude dalsi cast pravidel.
3.12.2009 20:31 - Dracain
Nachtrose píše:
budou primarni atributy primo provazany s utocnymi dovednostmi?


- No, u toho lovce fakt nevim, co s tím. Smysly by mu určitě v mnoha útocích pomohly (např. zrak při střelbě), ale útočit jen pomocí smyslů...
3.12.2009 21:33 - Blaine
Dracain: A proc ne? Vadi to nejak?
3.12.2009 21:38 - sirien
Blaine no, face to face to nedává moc smysl...
3.12.2009 21:50 - Nachtrose
Sirien: brano do detailu, to ani Charisma vs AC...
3.12.2009 23:13 - Jerson
Spíše je problém, že ty smysly jsou dost nevyvážené - když mají hráči možnost navolist si smysly podle svého, tak namaxují zrak, případně si i něco dají do sluchu, ale čich je rozhodně opomíjený.

Jak se liší Pohyb od hbitosti (a co z toho v sobě obsahuje zručnost) a jak se v praxi bude odlišovat použití Logiky a Důvtipu? Nejlépe vyjmenovat konkrétní příklady.

Na vyhodnocování boje jsem zvědav.
3.12.2009 23:31 - sirien
kdyby to byly "ostatní", tzn čich, hmat, rovnováha... tak by zvlášť zloději rvali i tuhle podskupinu jak diví.

Jerson píše:
jak se v praxi bude odlišovat použití Logiky a Důvtipu?

no... logika - konvergentní myšlení, důvtip - divergentní?
3.12.2009 23:45 - Merlin
Dracain píše:
- Oh, díky za pochvalu. Magus píše přes i-phone, takže se není čemu divit, že jeho příspěvky vypadají tak, jak vypadají (má to hroznou klávesnici :)). Na PC nemůže být tak často, jako já, takže přes něj píše málokdy. Já ale vím, že dokáže psát celkem dobře (z českýho jazyka dostal trojku snad jednou v životě). Je to škoda...


nejsem odborník, ale i-phone nemá s gramatikou, ani slovosledem nic společnýho (I a Y např. jsou na klávesnici jinde). je super, že se ho zastáváš, ale on fakt neumí psát. nejlepší bude, když ti napíše, co chce říct, a ty to převedeš do řeči normálních průměrně vzdělaných lidí.
3.12.2009 23:47 - sirien
(((Merlin: a tak zase to nemusíme Magusovi mlátit o hlavu až tak hnusně, když psát nebude, tak se to ani nenaučí, žeano...)))
3.12.2009 23:51 - Merlin
sirien: Mám víru v naše školství. věřím, že pokud není disgrafik, naučí se to ve škole. Stejně jako mi rve uši falešný zpěv, rve mi oči neznalost (neomluvená neznalost) rodného jazyka.
3.12.2009 23:52 - skew
Já spíš chtěl směrem k Merlinovi vykřiknout "gramar nazi"...
(přecijen, nejlepší bude, když ti napíše, co chce říct, a ty to převedeš do řeči normálních průměrně vzdělaných lidí. je už trochu moc...)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.27944612503052 secREMOTE_IP: 18.207.240.230