Systém-Commando

P R A V I D L A (podle žánru atd. měnitelná)


Tvorba postavy

1. Vyberete si jedno povolání z těchto pěti:

Válečník
Lovec
Mág
Zloděj
Dobrodruh

Každé povolání se specializuje na jednu z pěti vlastností, ve které má možnost nejvíce vyniknout:

Válečník - Síla
Lovec - Smysly
Mág - Inteligence
Zloděj - Rychlost
Dobrodruh - Štestí

(to však neznamená, že např. Válečník musí mít nejvyšší Sílu, Mág Inteligenci atd.)

2. Určíte hodnoty svých vlastností:

Začínáte s osmdesáti body, které si rozdělíte do pěti vlastností.

Síla
Rychlost
Smysly
Inteligence
Štestí

Rozdělování se však musí řídit podle těchto pravidel:

- Hodnota všech vlastností kromě vlastnosti, na kterou se vaše povolání specializuje, nemůže přesáhnout hodnotu 25.

- Hlavní vlastnost vašeho povolání však může mít hodnotu až 35.

Po tomto rozdělení ještě musíte určit počáteční hodnotu vašich podvlastností:

Síla:
- Bojeschopnost
- Fyzická síla
- Odolnost

Rychlost:
- Pohyb
- Reflexy
- Hbitost

Smysly:
- Zrak
- Čich
- Sluch

Inteligence:
- Učenost
- Logika
- Důvtip

Štěstí:
- Pozor! Vlastnost Štestí je vyjímka! Zde si hráč může přímo vybrat jednu až tři jakékoliv vlastnosti či podvlastnosti, na které bude mít v průběhu hry štěstí a do těch si pak rozdělí jejich hodnoty. Ty se však v průběhu hry nijak nemění!

I pro rozdělování do podvlastností je stanoveno pravidlo:

- Žádná podvlastnost nemůže přesáhnout polovinu hlavní vlastnosti, do které patří. Např. pokud mám Sílu 20, tak Bojeschopnost, Fyzickou sílu a Odolnost nemohu mít v průběhu hry vyšší, než 10.


3. Vyplníte osobní deník:

a) - Vyplníte kolonky vlastností a podvlastností

b) - PŘEDMĚTY
Do této kolonky napište všechny počáteční předměty, které může postava použít během hry, ale nijak to neovlivní její vlastnosti (ani podvlastnosti).

c) - ZBRANĚ,ZBROJE, MAGICKÉ PŘEDMĚTY
Zde bude všechno vybavení postavy, které má nějaké bonusy či postihy k vlastnostem a podvlastnostem (Např. široký obouruční meč, který má vysoký bonus k Bojeschopnosti, ale také postih k Pohybu atd.)

- Zbraně: malé, střední, velké, střelné, vrhací a magické zbraně a hole

- Zbroj: lehké, střední, těžké, magické zbroje a róby, které přidávají či ubírají různé hodnoty k vlastnostem (spíše podsekčním) při boji.


d) - ÚKOLY, CÍLE, ZÁMĚRY
Sem se zapíše všechno, čeho postava má nebo chce dosáhnout.

e) - OSTATNÍ INFORMACE O POSTAVĚ
Cokoliv, co chcete do deníku zapsat a jinam to nepatří...

(Životopis, charakter postavy atd. bych nepsal přímo do deníku, spíš bych si na to vzal zvláštní papíry. Co myslíte vy?)


1.PŘÍKLAD: Tom hraje za Válečníka. Své vlastnosti si na začátku hry rozvrhl takto:

SÍLA-20
-BS 10
-FS 3
-OD 7

RYCHLOST-18
-PO 7
-RE 6
-PR 5

SMYSLY-12
-ZR 6
-ČCH 2
-SL 4

INT.-15
-UČ 3
-LO 8
-CH 4

ŠTĚSTÍ-15
-NA BS 8
-NA PO 7
-NA OD

- Hlavní vlastnosti jsou definitivně určeny, ale hodnoty podvlastností (kromě Štěstí) hráči mají možnost v průběhu hry měnit.
Další pravidla uvedu později.

Čekám na jakékoliv vámi nalezené nejasnosti.
Napsal: Magus
6.11.2009 13:11 - Jerson
pipux píše:
O pár diskuzních příspěvků níž jsi tu říkal něco o systémech toho typu, kde všichni semelou nějaké nápady a DM vybere ten nápad, který nejlépe vychytá danou situaci. To je přílišné zjednodušování ...

Skoro bych se vsadil, že přesně takhle to Dopis nemyslel, ale do hlavy mu nevidím, tak počkám až se vyjádří sám.

pipux píše:
radši si svůj tah pohnojím sám, než abych byl zavrhnut nezpochybnitelným verdiktem DM.

V souvislosti s nerozfázovanou akcí, ale "davovým" plánováním mi není jasné, co tím chceš říct. O verdiktu DM vůbec nebyla řeč, alespoň já to tam neviděl.
6.11.2009 13:18 - pipux
Jerson píše:
V souvislosti s nerozfázovanou akcí, ale "davovým" plánováním mi není jasné, co tím chceš říct. O verdiktu DM vůbec nebyla řeč, alespoň já to tam neviděl.

Aha :) . Otázka je, jestli hráči hrají "proti sobě" - a snaží se uplatnit, prosadit svou akci; nebo jestli hráči hrají "spolu" - a týmují tu smršt akcí na DMa jako kolektiv.

Tož jsme to pochopili jinak.
6.11.2009 13:23 - Jerson
Fakt nechápu tu "smršť akcí".
Příklad ze hry:

"Co chcete dělat? - Budu střílet na prvního maníka. - Já na jejich šéfa... že je moc vzadu? Tak na toho co mi překáží ve výhledu. - Nevím, dej mi ještě chvíli, ať se vyjádří osataní. - Já se kryju a koukám, kudy by se dalo utéct. - A já vyrazím s katanou na šéfa. - Počkej, to nám vběhneš do rány. - A jo - tak to vezmu obloukem. - Ok. A co ty, už ses rozhodl? - No... já se budu krýt a čekat, kdyby bylo třeba někomu pomoct. Ale připravím si granát do ruky."

Jednoduché jako facka. Když budou hrát hráči proti sobě a nebudu chtít, aby plánovali své akce na základě toho druhého, tak je nechám napsat to na papírek a ukázat najednou.
6.11.2009 13:29 - Magus
Njn to je smpatný tak až přijdu domů napíšu jen co nemůžou a to státní tím pádem můžou takže to opravím...Když má postava 2 nejvyšší udaje tak si vybere.
6.11.2009 13:34 - Magus
A co se rozvržení kola tyče tak je to takto.Hráč 1 rekne co chce udělat hráč 2 rekne co chce udělat hrac3 rekne co chce udělat rekne to poslední hráč a akci vykonaji. Třeba H1 chce sejmout trolla do hlavy.H2 pocita s úspěšnosti a obrati se na 2 trollA a toho probodne. H3 mág vycaruje magický štít.Konec teď to udělají a hrajese dal H1 se trefila a povedlose to atd.
6.11.2009 13:37 - Merlin
no, vzhledem k tomu, že se třeba H1 netrefí, jdou všechny ostatní akce do háje....

celý je to divný, ale to už si začínám tady zvykat
6.11.2009 13:41 - Nachtrose
Merlin: proc by sli ostatni akce do haje? H2 sice s uspechem H1 pocita a proto prvniho trolla ignoruje, ale zaroven mu neuspech H1 v jeho vlastnim utoku na trolla2 nijak nebrani a uz vubec to nebrani seslani stitu od H3.

Jina situace by nastala, pokud by hraci sve akce primo vzajemne podminovali. Neco jako priprava akce ve 4E. Pokud si odlozim utok, a podminim zpusteni tim, ze kolega nabehne na flankovani, ale v realu bude nakonec stopnutej v puli cesty, tak je akce taky v haji.
6.11.2009 15:46 - Magus
Oprveno/přidáno: Zbrane a Zbroje
6.11.2009 16:30 - Sosáček
pipux píše:
Jakto? Jsi buď rychlejší, pomalejší, nebo stejně rychlý jak jiní aktéři na scéně. Závisí to jen a pouze na tvých možnostech, ne na nějaké deus ex machina.

To nedava smysl. Muzes to nejak lip vysvetlit?

pipux píše:
Co je to "nerozhodně"? Má se to podařit obou oponujícím aktérům ... nemá se to podařit ani jednomu ... každému se to má podařit napůl? To už záleží na tom, jak moc dramatickou/férovou/taktickou hru chceš hrát.

Nerozhodne znamena jednu z tech tri veci, podle nalady a podle toho co muzes aplikovat.

pipux píše:
Když o tom uvažuju, tak je dobré, když si hráč svoji akci pohnojí sám. Když je ale jeho akce brána DMem jako bezvýznamná, to naštve.

Nechapu bezvyznamna, sorry.

...

Jersone samotna existence povolani je hrozna, s to nemusis tajit ;)
6.11.2009 16:32 - Sosáček
Jo, a o zadnejch systemech kde by GM neco vybiral jsem nemluvil. Kde jsem o necem takovym mluvil?

BTW magusi nase teoreticka (a jako hardcore teoreticka, divim se ze nam jeste nikdo nenadaval) je dulezitejsi a zajimavejsi nez vas system, nechces ho sem prestat cpat?

(delam si srandu :D )
6.11.2009 16:59 - Magus
Ty jsi ale...:)
6.11.2009 17:23 - Jerson
Dopis z Marseille píše:
Jersone samotna existence povolani je hrozna, s to nemusis tajit ;)

To má být popíchnutí, že zase sklouzávám ke kritice ve stylu (nelíbí se mi to a nemělo by to tak být), nebo se mnou souhlasíš? Pokud vím, tak povolání taky nemáš rád. (Jenže když Commando nebude mít povolání, tak neobsahuje vlastně nic)

Magusi, a co dělají ty zbraně a zbroje? Tedy kromě toho, že to jsou cool věci, a rozdíl mezi tím jestli jdu do temného baráku s prázdnýma rukama nebo se zabijáckým mečem je dost zásadní.
6.11.2009 17:25 - pipux
Dopis z Marseille píše:
To nedava smysl. Muzes to nejak lip vysvetlit?

Ta deus ex machina, o které píšu, je samozřejmě DM.
Asi tak: když se tři hráči snaží o jednu věc souběžně, schválí DM tu nejlepší myšlenku. Ostatní budou selektivně ignorovány (ani DM není bůh, dokáže zpracovávat jeden proces v čase).

Dopis z Marseille píše:
Nerozhodne znamena jednu z tech tri veci, podle nalady a podle toho co muzes aplikovat.

Ano :) , tj. z tohohle ohledu nenajdeš lepšího/horšího řešení pravidel.

Dopis z Marseille píše:
Nechapu bezvyznamna, sorry.

Není bezvýznamná. Uvažuju o DMovi jako o důležité entitě tvého ne-iniciativového průběhu. Má-li nějaká akce projít a obtisknout se do herního světa, musí projít přes přikývnutí DM.

Jerson píše:
Jednoduché jako facka. Když budou hrát hráči proti sobě a nebudu chtít, aby plánovali své akce na základě toho druhého, tak je nechám napsat to na papírek a ukázat najednou.

Jednoduché jak facka do té doby, dokud:
hráč A: střílím po hráči B
hráč B: střílím po hráči A

Co pak? :P

A pak tu byla i ta otázka s rukojmím/vyjednáváním v pátém elementu. No, jde o to, že některé akce mají pomalejší načasování a dopad, než jiné akce (srovnej ránu pěstí s výstřelem z pistole). Jestli toto chceš řešit bez iniciativy, pak se určování prvního u vyloženě detailních/bleskových akcí bude dělat blbě.
Pokud situace chceš řešit s iniciativou, můžeš se zvyšováním delikátnosti akce snižovat odchylku náhody (je asi málo pravděpodobné, aby se dva zastřelili navzájem).

Nevím; dospěl jsem k závěru, že ani jedno není zdaleka ideální řešení o.O
6.11.2009 17:51 - Jerson
pipux píše:
Jednoduché jak facka do té doby, dokud:
hráč A: střílím po hráči B
hráč B: střílím po hráči A

Co pak? :P

Neřekli všechno.

hráč A: střílím po B, chci ho zabít i za cenu toho, že budu zraněn.
hráč B: střílím po A a kryju se, chci se dostat pryč a je mi jedno, jestli se trefím nebo ne.

Oba si hodí, na kompletní splnění svého cíle potřebuje každý převahu pěti úspěchů. A hodí 3 a B hodí 4 úspěchy. Rozdíl o 1.
B začíná, protože má víc - popisuje, jak utíká pryč a střílí. A popisuje, jak je zasažen, ale stejně se mu daří B trefit. Situace ve finále skončí tak, že A je zraněný, podařilo se mi trefit B, ale ještě ho nezabil a tak za ním utíká. B je zraněný, ale podařilo se mu zvýšit náskok a možná zdrhne.
Přichází druhá scéna, kde A potřebuje dosáhnout 2 úspěchy, které mu chybí, a B už jen jeden.

Atd. Taky se do dá řešit tím, že kdo vyhraje, má právo popsat výsledek s ohledem na rozdíl, takže B by mohl popsat, že ani jeden z nich nebyl zasažen a jemu se podařilo dosáhnout malého náskoku. Nebo že lehce zranil A, ale sám zůstal v krytu.

Ránu pěstí s výstřelem z pistole neumím jednoduše porovnat. Iniciativa ale stejně není potřeba, protože se dá zahrnout do vykonávané akce, pokud musí být rychlá.
6.11.2009 18:52 - Dracain
Tak jsem tady...
Zkusím odpovědět na pár otázek, i když u některých z nich odpověď neznám, protože skoro celý systém vymyslel Magus a u něčeho fakt nevím, co bych měl odpovědět... Vezmu to od nejnovějších dotazů k nejstarším:

Jerson píše:
Proč válečník nemůže používat střelné, případně vrhací zbraně? Proč nemůže jako jediný používat magické zbraně?
Kdo může používat těžké magické zbroje?
Hraničář může používat nejvíc magických věcí?
Mág musí mít róby a zbraně magické, nebo se podmínka magičnosti týká jen lehké zbroje?


- Tohle už Magus opravil. Sice mi to taky připadá dost "dračákovský", ale co už...

Jerson píše:
Co když má postava dvě a více nejvyšších vlastností stejných?


- Magus psal, že si hráč prostě vybere a mě taky bohužel nic lepšího nenapadá. Co vy?

Jerson píše:
Rozdělení povolání podle vlastnosti komentovat nebudu (= nelíbí se mi, ale je to vaše hra)


- Popravdě, já to taky moc nemusím, byl to Magusův nápad (všechno svedu na Maguse a bude to vyřešený :D). A nemusím to proto, že by bez toho podle mě byla hra zajímavější. Takhle ve hře budou jen silní a udatní válečníci, rychlí a hbití zloději atd. Pro náročnější hráče je jistě zábavnější udělat si zajímavější postavu... Co myslíš, Magusi?

sirien píše:
pokud mě něco omámí, ovlivní to jen jednu vlastnost?


Ne, to jsem netvrdil. Omámení ti klidně může ubrat něco ze smyslů, něco z rychlosti atd.

sirien píše:
Tvůj systém je blbost, protože když průměruju staty, tak bych byl idiot kdybych chtěl zakomponovat nějakej, kterej mám nižší než ten nejvyšší použitelnej.


- Oj, chybička (spíš CHYBA) se vloudila. Prvně jsem myslel, že ti PH nařídí, jaké schopnosti máš kombinovat, ale asi to není to nejlepší řešení. Trochu to s Magusem promyslíme.

Nachtrose píše:
zkuste nejak presneji zadefinovat pojem "kolo"


- Magus už to tam má, mě by se nejvíc líbila tato verze (zkopírováno ze záhlaví diskuse a opraveno):

1.KOLO
Jedno kolo znamená, když jeden hráč udělá tři jakékoliv akce. Jednou akcí se myslí např. pohyb odněkud někam, útok na nepřítele, ale i nějaké delší zamyšlení, atd.
Na začátku každého kola si hráč může rozvrhnout své podsekce údajů, ale "zaplatí" za to jednou vynechanou akcí v tomto kole.


Jerson píše:
k čemu vlastně bude sloužit rozdělování, když si ho na začátku každého kola můžu změnit


- Tak to už je doufám jasně vysvětleno výše.

Jerson píše:
umím být selektivně ošklivý


- Jo, tak to jsem si oddechl...
6.11.2009 18:58 - Magus
Zbraně mají +k Údajům nejčastěji bojeschopnost napr. +2
Zbroje mají. +k Údajům nejčastěji odolnost
Ale když jsou ty věci magické tak i jiné vlastnosti. Takže jestli jdeš do souboje s bojeschopnost 10nebo 12 tak to už rozdíl je :)
6.11.2009 19:15 - Lokken
Tak nevým jestli mne vic konsternuje Void nebo Commando...

Né, vážne, Magus má určitě rozumější přístup ke tvorbě než autor Voidu - což nic nemění na tom že tohle je asi poslední můj příspěvek do této diskuze.
(to se jdu radši flákat k Dragon Age: Origin!)
6.11.2009 19:21 - Jerson
Chmm, koukám že jedete ve stylu velkých tvůrčích týmů - rozdělená odpovědnost a rozdílné představy :-)

Takže se dopustím pár poznámek.
Píše:
- Magus psal, že si hráč prostě vybere a mě taky bohužel nic lepšího nenapadá. Co vy?

Není trochu protismyslné si napřed nabouchat čísla a pak zjišťovat, co mám vlastně za postavu? Proč si nevybrat povolání nezávisle na nastavení vlastností?
Btw. rozdělit 80 bodů mezi pět vlastností a při testech přičítat hod 1d6 vám nebude vycházet. Když si vrazím 70 bodů do síly, tak sice nebudu použitelný na nic jiného, ale pokud zaútočím, tak mi nikdo neuhne. A když si dám vysokou odolnost, tak u nějaké rány ustojím. Hod na to nebude mít vliv. Vsadím boty, že vám ani tenhle začátek nebude fungovat.

Píše:
- Oj, chybička (spíš CHYBA) se vloudila. Prvně jsem myslel, že ti PH nařídí, jaké schopnosti máš kombinovat, ale asi to není to nejlepší řešení. Trochu to s Magusem promyslíme.

Jak PH zjistí, které vlastnosti bude kombinovat tentokrát? Jestli podle vlastní úvahy, tak lituju hráče dopředu, a pokud se bude držet nějakého schématu, proč ho nevytvořit rovnou?


1.KOLO
Jedno kolo znamená, když jeden hráč udělá tři jakékoliv akce. Jednou akcí se myslí např. pohyb odněkud někam, útok na nepřítele, ale i nějaké delší zamyšlení, atd.
Na začátku každého kola si hráč může rozvrhnout své podsekce údajů, ale "zaplatí" za to jednou vynechanou akcí v tomto kole.

Píše:
Jerson píše:
k čemu vlastně bude sloužit rozdělování, když si ho na začátku každého kola můžu změnit
- Tak to už je doufám jasně vysvětleno výše.

Moc ne. Stojím pod útesem. Nad útesem stojí troll. Na šplhání si vrazím všechno do fyzické síly. I kdyby mi šplhání zabralo jen jednu pohybovou akci, tak budu prní akci hluboce myslet, druhou se šťourat v nose, a třetí vylezu. Hod nebude potřeba, rozdíl o šest bodů bude mnohem menší než rozptyl parametrů postav (takže PJ nemůže dát moc vysokou náročnost, jinak by nikdo jiný nevyšplhal - btw, podle čeho ji bude určovat?)
Nahoře strávím jednu akci přenastavením maxima do bojeschopnosti (budu to brát jako že tasím zbraň) a pak půjdu naplno do trolla. Když ho na dvě rány zabiju, nepotřebuju odolnost - a s bojeschopností 60 - 70, abych ho nezabil. Nebo pokud by začínal on, tak si dám 70 do odolnosti.

Bonus na bojeschopnost +2 za zbraň? I kdybych sílu rozdělil napůl, jestli se budu házet 35+1d6 nebo 37+1d6 je úplně šumák.

Celkově - nevidím v rozdělování do podtříd vůbec žádný smysl, a celá pravidla postrádají koncept. Navíc pravidla RPG mají pomáhat rozhodovat sporné situace nebo alespoň sloužit GMmovi (PH) jako podpora pro rozhodování. Ve vašem systému nevidím ani jedno - mám kupu čísel, ale nevím co bych s nimi dělal. Rozhodně mi v ničem nepomůžou.

Ani se nemám pořádně do čeho opřít, protože až podle nich zkusíte hrát první hru, zjistíte, že vůbec nefungujou. I když jestli si PH vymýšlí většinu věcí, tak to už si stejně dobře může vymyslet úplně všechno.
6.11.2009 19:26 - Magus
Vážně?díky:) Tak běž hrát:)

btw Dravaine díky za vysvětlení atd.:)
6.11.2009 19:37 - Magus
Jerson 80 bodů máš na rozdělení do síly ,int. ,rychlosti, smyslu a štěstí.A říkali jsme si ze kdyby si měl 20 sila tak musíš vložit alespoň 1 do všech.
Dívej kolo jsou 3 akce akce je něco k čemu si musíš hodit...házet si k vytahnuti mece? Pokud stojis nekde s někým / něčím jiným a provedes akci musí něco udělat ten/to jiný kdo tam s tebou stojí
já udělám/troll udělá

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12416386604309 secREMOTE_IP: 44.200.210.43