Systém-Commando

P R A V I D L A (podle žánru atd. měnitelná)


Tvorba postavy

1. Vyberete si jedno povolání z těchto pěti:

Válečník
Lovec
Mág
Zloděj
Dobrodruh

Každé povolání se specializuje na jednu z pěti vlastností, ve které má možnost nejvíce vyniknout:

Válečník - Síla
Lovec - Smysly
Mág - Inteligence
Zloděj - Rychlost
Dobrodruh - Štestí

(to však neznamená, že např. Válečník musí mít nejvyšší Sílu, Mág Inteligenci atd.)

2. Určíte hodnoty svých vlastností:

Začínáte s osmdesáti body, které si rozdělíte do pěti vlastností.

Síla
Rychlost
Smysly
Inteligence
Štestí

Rozdělování se však musí řídit podle těchto pravidel:

- Hodnota všech vlastností kromě vlastnosti, na kterou se vaše povolání specializuje, nemůže přesáhnout hodnotu 25.

- Hlavní vlastnost vašeho povolání však může mít hodnotu až 35.

Po tomto rozdělení ještě musíte určit počáteční hodnotu vašich podvlastností:

Síla:
- Bojeschopnost
- Fyzická síla
- Odolnost

Rychlost:
- Pohyb
- Reflexy
- Hbitost

Smysly:
- Zrak
- Čich
- Sluch

Inteligence:
- Učenost
- Logika
- Důvtip

Štěstí:
- Pozor! Vlastnost Štestí je vyjímka! Zde si hráč může přímo vybrat jednu až tři jakékoliv vlastnosti či podvlastnosti, na které bude mít v průběhu hry štěstí a do těch si pak rozdělí jejich hodnoty. Ty se však v průběhu hry nijak nemění!

I pro rozdělování do podvlastností je stanoveno pravidlo:

- Žádná podvlastnost nemůže přesáhnout polovinu hlavní vlastnosti, do které patří. Např. pokud mám Sílu 20, tak Bojeschopnost, Fyzickou sílu a Odolnost nemohu mít v průběhu hry vyšší, než 10.


3. Vyplníte osobní deník:

a) - Vyplníte kolonky vlastností a podvlastností

b) - PŘEDMĚTY
Do této kolonky napište všechny počáteční předměty, které může postava použít během hry, ale nijak to neovlivní její vlastnosti (ani podvlastnosti).

c) - ZBRANĚ,ZBROJE, MAGICKÉ PŘEDMĚTY
Zde bude všechno vybavení postavy, které má nějaké bonusy či postihy k vlastnostem a podvlastnostem (Např. široký obouruční meč, který má vysoký bonus k Bojeschopnosti, ale také postih k Pohybu atd.)

- Zbraně: malé, střední, velké, střelné, vrhací a magické zbraně a hole

- Zbroj: lehké, střední, těžké, magické zbroje a róby, které přidávají či ubírají různé hodnoty k vlastnostem (spíše podsekčním) při boji.


d) - ÚKOLY, CÍLE, ZÁMĚRY
Sem se zapíše všechno, čeho postava má nebo chce dosáhnout.

e) - OSTATNÍ INFORMACE O POSTAVĚ
Cokoliv, co chcete do deníku zapsat a jinam to nepatří...

(Životopis, charakter postavy atd. bych nepsal přímo do deníku, spíš bych si na to vzal zvláštní papíry. Co myslíte vy?)


1.PŘÍKLAD: Tom hraje za Válečníka. Své vlastnosti si na začátku hry rozvrhl takto:

SÍLA-20
-BS 10
-FS 3
-OD 7

RYCHLOST-18
-PO 7
-RE 6
-PR 5

SMYSLY-12
-ZR 6
-ČCH 2
-SL 4

INT.-15
-UČ 3
-LO 8
-CH 4

ŠTĚSTÍ-15
-NA BS 8
-NA PO 7
-NA OD

- Hlavní vlastnosti jsou definitivně určeny, ale hodnoty podvlastností (kromě Štěstí) hráči mají možnost v průběhu hry měnit.
Další pravidla uvedu později.

Čekám na jakékoliv vámi nalezené nejasnosti.
Napsal: Magus
10.11.2009 09:29 - Nachtrose
Dracain: zkus sem sepsat seznam, co chces s absolutni urcitosti ponechat v takem stavu, v jakem to je. Pak se uvidi zda, pripadne jaky smysl bude mit dalsi diskuze.
10.11.2009 09:33 - Dracain
Nacht: Teď (resp. dneska) to asi nedám, ale až budu mít víc času, tak sem hodím rovnou návrh na novější pravidla (radši ve Wordu).
10.11.2009 10:04 - Jerson
Dracaine, jde o to jak moc to předěláš/předěláte. Už jsem několikrát psal, že nevidím smysl v tom přesouvání dobů do různých podvlastností, když hráč vlastně neví co má čekat, protože PH není ničím vázán a může si na něj vymyslet prakticky cokoliv. Fakt mi to přijde, jako když by se měl hráš snažit uhodnout myšlenky PH - jenže to stejně nepomůže, protože PH své rozhodnutí může změnit a říct ho těsně před hodem.
Z tohoto podledu trpí Commando chybou nerovnováhy v maximální možné míře - hráč je vázán poměrně přesnými pravidly, ale PH si může vymyslet co chce a kdy chce. Nevím zda čteš debatu o DrD, nicméně jsem přesvědčen o jednom: Systé, který některé věci popisuje naprosto přesně, zatímco jiné nechává na libovůli hráčů, a tyto dvě oblasti se používají nastejně (třeba v jednom hodu) - takový systém je špatný. Navíc pokud se přenost a svázanost pravidly týká jen hráče a jeho postavy, zatímco GM je jimi nevázán, považuju systém za dvojnásobně špatný. A jsem ochoten vsadit se 10:1, že to povede ke sporům mezi GM a hráči. 20:1 v případě hráčů mladších 20ti let, z nichž jeden je Magus.
10.11.2009 10:09 - Dracain
Jerson píše:
PH není ničím vázán


- Kdyby se tahle chyba opravila, mělo by smysl "systém" dál rozvíjet?
10.11.2009 10:27 - Jerson
To rozhodně ano. Jen to asi bude chtít překopat celou myšlenku pravidel, protože ta zatím zní
V úvodním popisu se píše:
Většina věcí záleží na Pánu hry
10.11.2009 10:27 - Nachtrose
Dracain: Rekneme, ze to je jedna ze zasadnich chyb. Jinak na rozdil od Jersona se mi myslenka prelevani bodu celkem libi, ale ne v tom provedeni, v jakem je ted. Bohumzel, zatim jedine logicke pouziti me napada v cyberpunku. Nenapada me, jak to fluffove ospravedlnit ve fantasy.
10.11.2009 11:42 - Jerson
Nachtrose, já proti přelévání nic nemám, může to dát zajímavé možnosti - ale musí mít smysl, teď tam žádný smysl nevidím.
10.11.2009 11:47 - Nachtrose
Jerson: v tom pripade se vicemene shodneme.
10.11.2009 12:15 - Magus
Tak to smažu a bude to OK!xD ale ne Dracaine nechávám mluvit tebe protože já bych ... No prostě radami to necnávám na tobě
Pochop to Jersone 1. Proč by PH chtěl škodit hráči?
2.PH určí všem stejné podmínky tím pádem nemůže naddržovat nebo naopak škodit.
10.11.2009 12:17 - Magus
Jak by se vám teda pˇelévání líbí? Tohle mě zajímá nejvíc.
10.11.2009 12:35 - Jerson
Magus píše:
Pochop to Jersone 1. Proč by PH chtěl škodit hráči?

Namátkou:
"Protože to je kvůli zábavě" - "Protože díky téhlce scéně bude příběh lepší" - "Protože je to můj svět." - "Protože mimo hru mě ostatní utlačují a teď mám nad nimi moc" - (doplň vlastní důvod).
Samozřejmě že jen některé důvody říká GM přímo, a jen menšila GMmů jsou svině převlečené za kamárády, kteří by škodili vědomně a cíleně. Přesto při tomto rozdělení kompetencí a pravidlu "PJ má nakonec pravdu" vznikaly hádky ve více než polovině skupin, o ktefých jsem kdy slyšel. (Ono jich bylo asi 90%, ale to už je jedno)

Magus píše:
2.PH určí všem stejné podmínky tím pádem nemůže naddržovat nebo naopak škodit
Když jeden bude chtít vytvářet past, druhý kouzlit a třetí bojovat, všichni budou mít různé hodnoty vlastností a v daném okamžiku různě rozdělené body do podvlastnsotí, podle čeho určí PH stejné podmínky všem?

Přelévání tak jak je v Commandu se mi nelíbí vůbec. Nápad na přelévání má potenciál být zajímavým prvkem hry, který se jinde moc nevyskytuje.
10.11.2009 12:51 - Merlin
Magus píše:
1. Proč by PH chtěl škodit hráči?
2.PH určí všem stejné podmínky tím pádem nemůže naddržovat nebo naopak škodit.
proč rozhodčí v zápase "nadržuje" domácím? Proč jsi s někým větší kamarád než s jiným?

Chcxeš říct, že kdybys hrál se mnou a s dracainem, tak bys nám oběma měřil stejným metrem? A holce co by si s ní chodil?...ááách joooo
10.11.2009 14:21 - Magus
Merlin : Když bys škodil , škodil bys všem takže bych škodil i Dracainovi což nechci. A taky proč bych škodil když hrají spolu?
10.11.2009 14:30 - Blaine
Magus: Ty to nechapes, je dokazano, ze clovek je bytost vysoce omylna, bytost, ktera se nikdy nemuze na vsechny divat stejnou optikou a pokud proste reknes: "Vsechno zavisi na PH.", tak ti tady nejeden clovek muze ukazat priklady her, ve kterych hral, kde se stalo, ze na nejakeho hrace bylo nahlizeno nespravedlive. Nebo se to aspon tomu hraci zdalo. Co kdyz se den prede hrou se svym PH pohadas a on ti podvedome bude chtit trochu zaskodit. Treba si to ani neuvedomuje, ale jeho nalada muze mit na hru hrozny vliv. To stejne plati i o zbytku lidi, kteri budou sedet u stolu.

Jeden priklad za vsechny: posledni sezeni v DnD4ed jeden z nasich hracu, ktereho ten jeho warlock tolik nebavi, ktery mel ten tyden hodne spatny, pritelkyne se s nim rozesla, dostal nejaky poradny naklad prace ve skole a nic nestihal, tak nam ostatnim tu hru proste kazil otravenymi hlaskami. Pak si radsi vytahl notebook a sel se na neco divat a rekl, ze jeho postava zaleze do knihovny a tam bude studovat prastare svitky. Hru jsme ukoncili driv, nez jsme se dostali do nejake dalsi pasaze, kterou jsem chtel odehrat se vsemi hraci a naplno.
Ted si predstav, ze to stejne by se stalo v tvem pripade PH. Jak zabranis tomu, ze PH si bude vytloukat svoji spatnou naladu na hracich?
10.11.2009 14:38 - Magus
To je pravda ale když to šlo i v DnD tak co je tak spatného na tom zme to jde i tady.
Btw díky za příklad sem to pořád nějak nech´pal.:-)
10.11.2009 14:40 - Jerson
Magus píše:
To je pravda ale když to šlo i v DnD tak co je tak spatného na tom zme to jde i tady.
Btw díky za příklad sem to pořád nějak nech´pal.:-)

Doufám že ses poučil, jak tyto případy řeší DnD4e. Protože ač jsme ho nečetl, opět se vsadím, že Dungeon Master Manual obsahuje víc rad než jen "Většina věcí závisí na tobě".
10.11.2009 14:44 - Blaine
Magus píše:
To je pravda ale když to šlo i v DnD tak co je tak spatného na tom zme to jde i tady.

Coze? Co slo? Nic neslo, ten den byla hra hrozne spatna. Po hre si vsichni stezovali a ten hrac se radsi zpetne omluvil, protoze to proste kazil vsem. A problem je, ze kdybych takhle spatny den mel ja, tak jim klidne muzu hru zkazit az takovym zpusobem, ze uz se nikdo nikdy ke hre nevrati. A to je spatne. Proto je treba, aby nebylo nikde receno, ze vse zalezi NA JEDNOM CLOVEKU. To je spatne. Hlavne pokud ten clovek bude mit v pravidlech podporene likvidacni moznosti.
Ono nastesti je v pravidlech (DnD 4ED) mnohokrat napsano, ze chces hrat, ze SPOLECNE tvorite pribeh, ze tvym cilem NENI partu zabit, ze tvym cilem je vypravet pribeh sveta, ktery spolecne vyrabite, ze ten pribeh je vsech a ne TVUJ.
10.11.2009 14:50 - Magus
Pravda...
Blaine: že když hru se dá kazit i ve 4e tak proč to vadí tady...ale to už chápu.:-)
10.11.2009 15:01 - Jerson
Ve 4e nemáš kažení hry posvěcené pravidly.
10.11.2009 15:01 - Merlin
Magus: protože DM je svázán jakýs takýs pravidly...a hráči na něm mají kontrolní mechanismus. Když si ale budeš hrát na boha a rozhodovat podle nálady, tak to rovnou zabal a hrej bez pravidel a jen vyprávěj

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1108980178833 secREMOTE_IP: 3.83.81.42