Systém-Commando

P R A V I D L A (podle žánru atd. měnitelná)


Tvorba postavy

1. Vyberete si jedno povolání z těchto pěti:

Válečník
Lovec
Mág
Zloděj
Dobrodruh

Každé povolání se specializuje na jednu z pěti vlastností, ve které má možnost nejvíce vyniknout:

Válečník - Síla
Lovec - Smysly
Mág - Inteligence
Zloděj - Rychlost
Dobrodruh - Štestí

(to však neznamená, že např. Válečník musí mít nejvyšší Sílu, Mág Inteligenci atd.)

2. Určíte hodnoty svých vlastností:

Začínáte s osmdesáti body, které si rozdělíte do pěti vlastností.

Síla
Rychlost
Smysly
Inteligence
Štestí

Rozdělování se však musí řídit podle těchto pravidel:

- Hodnota všech vlastností kromě vlastnosti, na kterou se vaše povolání specializuje, nemůže přesáhnout hodnotu 25.

- Hlavní vlastnost vašeho povolání však může mít hodnotu až 35.

Po tomto rozdělení ještě musíte určit počáteční hodnotu vašich podvlastností:

Síla:
- Bojeschopnost
- Fyzická síla
- Odolnost

Rychlost:
- Pohyb
- Reflexy
- Hbitost

Smysly:
- Zrak
- Čich
- Sluch

Inteligence:
- Učenost
- Logika
- Důvtip

Štěstí:
- Pozor! Vlastnost Štestí je vyjímka! Zde si hráč může přímo vybrat jednu až tři jakékoliv vlastnosti či podvlastnosti, na které bude mít v průběhu hry štěstí a do těch si pak rozdělí jejich hodnoty. Ty se však v průběhu hry nijak nemění!

I pro rozdělování do podvlastností je stanoveno pravidlo:

- Žádná podvlastnost nemůže přesáhnout polovinu hlavní vlastnosti, do které patří. Např. pokud mám Sílu 20, tak Bojeschopnost, Fyzickou sílu a Odolnost nemohu mít v průběhu hry vyšší, než 10.


3. Vyplníte osobní deník:

a) - Vyplníte kolonky vlastností a podvlastností

b) - PŘEDMĚTY
Do této kolonky napište všechny počáteční předměty, které může postava použít během hry, ale nijak to neovlivní její vlastnosti (ani podvlastnosti).

c) - ZBRANĚ,ZBROJE, MAGICKÉ PŘEDMĚTY
Zde bude všechno vybavení postavy, které má nějaké bonusy či postihy k vlastnostem a podvlastnostem (Např. široký obouruční meč, který má vysoký bonus k Bojeschopnosti, ale také postih k Pohybu atd.)

- Zbraně: malé, střední, velké, střelné, vrhací a magické zbraně a hole

- Zbroj: lehké, střední, těžké, magické zbroje a róby, které přidávají či ubírají různé hodnoty k vlastnostem (spíše podsekčním) při boji.


d) - ÚKOLY, CÍLE, ZÁMĚRY
Sem se zapíše všechno, čeho postava má nebo chce dosáhnout.

e) - OSTATNÍ INFORMACE O POSTAVĚ
Cokoliv, co chcete do deníku zapsat a jinam to nepatří...

(Životopis, charakter postavy atd. bych nepsal přímo do deníku, spíš bych si na to vzal zvláštní papíry. Co myslíte vy?)


1.PŘÍKLAD: Tom hraje za Válečníka. Své vlastnosti si na začátku hry rozvrhl takto:

SÍLA-20
-BS 10
-FS 3
-OD 7

RYCHLOST-18
-PO 7
-RE 6
-PR 5

SMYSLY-12
-ZR 6
-ČCH 2
-SL 4

INT.-15
-UČ 3
-LO 8
-CH 4

ŠTĚSTÍ-15
-NA BS 8
-NA PO 7
-NA OD

- Hlavní vlastnosti jsou definitivně určeny, ale hodnoty podvlastností (kromě Štěstí) hráči mají možnost v průběhu hry měnit.
Další pravidla uvedu později.

Čekám na jakékoliv vámi nalezené nejasnosti.
Napsal: Magus
10.11.2009 15:03 - Magus
Tjn...
10.11.2009 15:18 - Merlin
Magus píše:
Tjn...
no asi nebylo, když ses ptal co na tom vadí
10.11.2009 15:20 - Lotrando
Tak ještě jednou sem.

Magusi:

To ti je docela zásadní otázka, proč by měl ten PH hráčům škodit. Mě napadá hodně věcí, třeba ho baví lidi trápit a schovává se za "pravidla"?

Ne, daleko zajímavější je to, že se nad tím podivuješ. Ono to je totiž strašně dobře, že ti taková věc připadá divná, docela dobrej základ, myslím. Jenže s dobrým základem můžeš začít, ale později musíš mít nějaký rámec, který si ostatní budou moci "osahat", aby věděli že tvoje i jejich fantasie má nějaký styčný bod. Prostě když ty řekneš A, hráč slyší B a myslí si C, tak se špatně hraje. Proto jsou pravidla, aby to A bylo Aa, nebo Aaaa, ale pořád aspoň něco aspoň trochu podobného. Snad se nevyjadřuju příliš kostrbatě.

Ber to tak, že ti pravidla umožní se domluvit a řeknou ti, že se určité věci řeší vždy stejně. Hráči pak mají jistotu, že je někdo nepotento. Je to fakt důležitý, vlastně to odstraňuje nedůvěru hlavně u lidí, co se méně znají. Když pak spolu hrají dlouho, není potřeba mít tolik pravidel, protože tím jak se znají, ví co od sebe můžou čekat.
10.11.2009 15:31 - Jerson
Ještě k tomu co píše Lotrando - pořád vycházím z toho, že Commandu budou hrát jeho tvůrci, takže není třeba mít nějaká blbuvzdorně napsaná pravidla, která musí pochopit nepoučený hráč, ale že jejich požadavkem jsou pravidla, která GMma i hráče nějak navedou a vyřeší více sporů než jich způsobí. S osobní neznalostí obou tvůrců to snjadno může být plácání do vody, třeba je Magus osobně úplně jiný než jak se jeví na netu.
10.11.2009 15:38 - Magus
Jsemškoda že nemůžu jezdit na srazy.
10.11.2009 15:46 - noir
Proč nemůžeš?
10.11.2009 16:34 - Magus
Rodiče se bojej a proste nemůžu.:-(
ale moná s Dracainem?
11.11.2009 11:00 - Dracain
Mno za tu dobu, co jsem tu nebyl, mě napadly dvě věci k Commandu:

1. Aby se předešlo situacím: "PH řekne hráči že uslyšel nepřítele, hráč si dá body do Bojeschopnosti a PH najednou řekne, že tam nepřítel vlastně není a ublíží hráči jiným způsobem"

...co kdyby si PH na začátku každého kola musel napsat na lísteček, co se stane v příštím kole? Tak by děj nemohl tolik přizpůsobovat podle situace hráčů.


2. Aby se při tvorbě postavy zabránilo vysokým hodnotám vlastností (Síla 60 atd.), tak by se určila maximální možná hodnota všech vlastností (to zatím nic nového není), ale hráč by mohl mít jednu vlastnost vždy ještě trochu vyšší, než ostatní. Kterou? To by právě určil výběr povolání. Představoval bych si to asi takhle:

Vyberu si povolání Válečník. Hlavní Válečníkova schopnost je Síla, hodnota mé Síly proto může být maximálně 35 (Nebo míň? Čísla ještě nejsou jistá, museli bychom si to zahrát). Ostatní mé vlastnosti mohou mít maximální hodnotu 25 (taky to není jisté, doufám že mi s tím poradíte). Teď se můžu rozhodnout, jestli budu jako obvykle silný válečník - v tom případě můžu mít Sílu poměrně vysokou, nebo si to rozdělím třeba do Rychlosti a síly atd.
11.11.2009 11:04 - Joe
1) E-e. Nemožno riešiť problémy obkľukou. Problémy treba riešiť systémovo.
11.11.2009 11:07 - Sosáček
Jinak podobnej system jako ten vas je FUDGE. To je to odkud Fate vzalo kostky a svuj zebricek (a pridalo k nim aspekty a FP) takze je to tradicni varianta, a cele jmeno Freeform Universal Do-it-Yourself Game Engine napovida jak to pouzit.
11.11.2009 11:37 - Jerson
Dracaine, ten nápad má jistý potenciál, ale jak napsal Joe, chtělo by to systémový přístup a ne záplatovat chyby.
Třeba kdyby PH řekl "bude bojová situace", a teď by šlo o to jestli se hráči připraví spíše na útok nebo na obranu, nebo si to nějak rozdělí. Přičemž boj by se řešil pokaždé stejně, stejný výběr vlastností. ccheš útočit - bojeschopnost. Chceš házet - bojeschopnost a rychlost. Chceš házet po tmě - bojeschopnost a štěstí(rychlost). Nebo tak nějak.
11.11.2009 11:47 - Nachtrose
1) souhlas s Joem

2) ano, tak nejak by to melo byt. konkretni cisla ted nebudeme resit. tam by jste si meli njdrive urcit nejaky matematicky model jak ma zakladni mechanika fungovat a jakyma kostkama se bude hazet a podle toho stanovit maximalni hodnoty i celkovy pocet bodu osudu.
11.11.2009 11:52 - Jerson
Ješště k těm číslům - pokud budete házet 1k6, tak velmi doporučuji, aby maximum v podvlastnosti nemohlo přesáhnout tak 10, možná 12. Jinak ten hod prakticky ztrácí smysl.
A možná by bylo lepší dát maximum podvlastnosti třeba 8, minimum 0, a podhazovat, protože tím PH nemusí vymýšlet základní cílové číslo, které je nutné hodit. Hra je pak jednodušší.
11.11.2009 14:19 - Magus
Erson no to by bylo dobrý.Btw Dracaine seš nemocnej a tokový nápady :-)
11.11.2009 14:38 - Dracain
Jerson píše:
chtělo by to systémový přístup


- To je mi jasný, ale nic mě nenapadá.

Jerson píše:
Třeba kdyby PH řekl "bude bojová situace", a teď by šlo o to jestli se hráči připraví spíše na útok nebo na obranu


- Hmm, to nezní špatně.
Ale čeho tím vlastně dosáhneš? Řekněme, že PH oznámí bojovou situaci v příštím kole. Hráč A si dá body do Odolnosti, hráč B do Bojechnopnosti. No a PH teď jednoduše může říct, že na hráče A vyběhl nepřítel, proti kterému není Odolnost hráče A nic platná a to samé se stane hráči B s Bojeschopností.
11.11.2009 14:43 - Jerson
To je otázka, čeho tím chcete dosáhnout vy (: )
Nicméně proč by měli být aktivní jen nepřátelé a ne hráči?

Navíc ještě nevím, na co se která schopnost bude používat, a těžko se mi o tom přemýšlí, protože se nemám čeho držet.
11.11.2009 15:35 - kin
To "přelejvání" není špatný, ale pro jednoduchost bych ho dal po delších časových úsecích. Třeba na scénu nebo dokonce na hraní (to už je ale asi docela dlouhá doba)

Jak myslim scénu:
Souboj (začátek souboje, když postavy a nepřáteleé tasí zbraně až do konce souboje, kdy jedna strana padne nebo se vzdá)
Vyjednávání (překecání někoho k něčemu, dokud postavy uspěju/neuspějou)
Cestování (např. krajinou, přes hory, doly atd.)
Apod.

A čim víc si postavy rozmyslí rozdělení, čím víc si zjistí informací o následující scéně, připraví nějaký hlavní a záložní "dovednosti" (v souboji např. bojeschopnost a odolnost, ale hráč může třeba počítat s tím, že drak by možná mohl šlehat plameny, tak si dá i nějaký ten bod do rychlého úhybu pro jistotu...)

Tak bych to asi udělal já, furt tam bude ta flexiilita, ale nebude moc častá (hlavně by mě fakt nebavilo si každý kolo přelejvat body jinam a dávat si na to pozor...)
11.11.2009 15:52 - Jerson
já bych to možná udělal tak, že by si hráč nastavil na začátku nějaké hodnoty do všech podvlastností a ty by si pak mohl měnit v různých situacích, ale třeba stylem když chci jednu zvýšit o +1, musím dvě další snižit o -1 nebo jednu o -2 Takže bude mít nějaké defaultní nastavení, ke kterému se vždycky může vrátit.
Přelévání každé kolo a libovolně mi přijde příliš silné, a vlastně to ze všech postav se stejnou hlavní slastnsotí dělá ty samé jedince.
11.11.2009 17:26 - Magus
Rson- to není špatný...xD
11.11.2009 18:00 - Jerson
To není můj nápad, to navrhoval Vláďa Chvátil před mnoha lety v Dechu Draka.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10840201377869 secREMOTE_IP: 3.139.97.157