Netvor

Běžel jsem jako smyslů zbavený.
Strach, to ten strach mě poháněl kupředu rychlostí, kterou bych sotva dokázal vyvinout kdykoli předtím. Byl to strach z něho. Netvor se mne snažil zmocnit.

Je moc rychlý, nelze mu uniknout. Ale použiji veškeré své síly k tomu, abych si mohl říct, že jsem se o to alespoň pokusil.

A k tomu to strašné kvílení! Bože, nedá se to vydržet. Nejraději bych se svalil a zůstal ležet se zacpanýma ušima. Ale přesně to ta bestie chce. A proto nemůžu, až moc si cením života. Docházejí mi síly. Ale nesmím se zastavit.
Ještě ne.

Běžel jsem pořád dál ve strašném strachu ze smrti, nebo spíše z přízraku samotného, protože když je nablízku, zdá se, že smrt by byla spíš vysvobozením… Musím běžet dál, ještě je naděje. A mou spásu jsem právě spatřil.


Stromy se rozestoupily, já vběhl na malou mýtinku a na ní jsem uviděl postaršího muže. V bílé robě tam stál a hleděl na mě krásnýma bledýma očima.

Zastavil jsem se.
Jeho bílé vlasy a vousy mu vlály ve větru a on tam čekal s otevřenou náručí.

Je tu jen pro mne. Přišel mne zachránit.

Ten svíjivý pocit na srdci odplul někam daleko, tak daleko že jsem úplně zapomněl na tu hrůzu prožitou před chvílí. Věděl jsem, že to on mě vysvobodí. Už se nemusím ničeho bát. Zachrání mne.
Má mysl to přijímala bez problému, prostě to tak bylo, proč v tom hledat podvod. Ale mé srdce tušilo, že tu něco nesedí. „Tohle není skutečnost“ říkalo mi. A já mu uvěřil. Člověk může mít mysl zaslepenou a může být přesvědčen, že to co vidí je skutečnost, ale jeho srdce vždy vidí pravdu.

A tak jsem, po krátkém vnitřním souboji, mou mysl přesvědčil, že je to pouhý trik, kterým mne chce Netvor získat. Netvor mi už jistě dýchá na záda, musím si pospíšit.

„Zmiz! Nejsi skutečný!“ zařval jsem na muže. Jakoby zmateně se na mne podíval.
„Nech toho! Prokoukl jsem tě! Vypadni odsud!“ Konečně pochopil, že prohrál. Mé oči nakonec prohlédly skrz oponu iluze a už na něm pranic krásného. Jeho pohled byl jiný, obličej ztvrdl do děsivého úšklebku. Chvíli jsem viděl jeho pravé já, ale pak se naštěstí rozplynul v černý dým. Podle hrůzného zavřeštění za mými zády jsem si domyslel, že Netvor už věděl, jak jsem jeho lest prokoukl.
Ale nebylo tak plné zlosti, protože získal čas. A já ho ztratil.

„Alespoň, jsem si odpočinul“ řekl jsem nahlas, abych si dodal alespoň trochu optimismu. Teď jen doufat, že najdu před Netvorem útočiště včas. Jestli jej vůbec najdu.

Ryčení sílilo, a já se dal do běhu. Začala se mi klepat kolena, slzely mi oči nebyl jsem schopen pohybu. Tak moc silný pocit beznaděje a strachu to byl.
Pak jsem si vzpomněl na otce. Byl to moudrý muž. To on mi jednou pověděl: „Strach není špatný, strachu musí člověk využít. Díky němu jsme ostražití, máme lepší reflexy a celkově jsme lépe připraveni na nejhorší. Ale nikdy se mu nesmíš poddat, pak nejsi schopen ničeho. Jsi odsouzen k záhubě. Musíš v sobě najít sílu, strach potlačit.“ Tohle mi vtloukával do hlavy. A já ho poslechnu. Najdu tu sílu odolat tomu nejhoršímu. Odolat strachu.
Slyšel jsem už, jak se blíží. Je už skoro tady.
A já se najednou rozeběhl. Běžel jsem tak rychle, jak to jen šlo.
Musí existovat naděje, že to zvládnu. Musí!

A opravdu. Spatřil jsem před sebou dřevorubecký srub, svítilo se v něm.
„Bohové! Děkuju, děkuju!“ křičel jsem za běhu.
Ale počkat… Zastavil jsem se. Co když je to zase jen pouhý trik, co když je má mysl zase zaslepena?
Z komína se kouří, vevnitř se svítí… Je to moc pravdivé, moc reálné. Ale možná Netvor šetřil svou sílu právě na tuto poslední iluzi? Možná je to přece jen skutečnost… I mé srdce bylo na pochybách. ¨
Přemýšlel jsem moc dlouho. Rozhodni se už! Slyšel jsem už, jak bestie funí.
Je tady.

Čemu má člověk věřit? Vlastnímu úsudku? Dobru ve své duši? Nebo zlu, ať už je v jakékoli formě?

„Já... Já věřím sám sobě“ řekl jsem, a zatáhl jsem za kliku.
Napsal: Magus
Autorská citace #1
28.10.2010 15:06 - Merlin
Pointa?
Autorská citace #2
28.10.2010 15:14 - Spize
IMHO dost dobrý.

Tak jak je to napsaný, tak mě to strašně svádí hledat v tom něco víc. Je tam něco takovýho?

Magus píše:
Stromy ustoupily a já spatřil malou mýtinku a na ní postaršího muže. V bílé robě tam stál a koukal na mě krásnýma bledýma očima. Zastavil jsem se. Jeho krásné bíle vlasy a vousy mu vlalý ve větru a on tam stál s otevřenoou náručí.


Líběj se mi ty "krásný bledý oči". Trochu vadí, že slovo krásný je použito dvakráte poměrně brzy za sebou.

Asi dost čteš, co?
Autorská citace #3
28.10.2010 15:21 - Magus
Snažil sem se do toho něco dát, ale tímpádem jaksi vypadla ta pointa no.
Jo už sem to spravil;)
Jinak díky.
Autorská citace #4
28.10.2010 15:37 - Magus
Jinak se mi o tom mimochodem zdálo, proto sem to napsal ty pocity si pamatuju nejvíc jinak ten děj ani tak moc ne... A netvora jsem ve snu neviděl, proto sem ho tady ani nepopsal... Ať si každej představí jak vlastně vypadá.
Autorská citace #5
28.10.2010 20:44 - akrim
myslím, že je to dosť pekná a dynamická poviedka, mne osobne sa páči...
Autorská citace #6
28.10.2010 21:10 - Magus
A já děkuju:)
Autorská citace #7
28.10.2010 21:27 - Nerhinn
Na školní práci je to prima. Gramatika teda nic moc, ale zas je to takové dramatické... to oceňuju.
Autorská citace #8
28.10.2010 21:30 - Alnag
Ve skutečnosti to není marné. Větší dramatičnosti by pomohla i lepší práce s odstavci. (Vím, že se to ve škole neučí a všichni mají dojem, že odstavce jsou jen taková hloupost. Ale to, co ve filmu dělá střih a tempo, to v psaném projevu dělají odstavce. Ty tvoje jsou spíš delší, takže vzniká dojem, že jde o něco rozvláčného, pomalého... popisného. Ale opak je pravdou, takže by to chtělo zvýšit tempo švihání odstavců...)

Jen takový malý trik, který může leccos změnit.
Autorská citace #9
28.10.2010 21:34 - akrim
síce som už zo školy dlho, ale mám pocit, že sme sa tam o odstavcoch učili
moja učiteľka ma neznášala, pretože já som ich mala zas až príliš...
Autorská citace #10
28.10.2010 21:36 - Magus
Tu gramatiku opravím.
A ono to bude tím, že já to psal ve wordu, a každej můj enter byly 2 řádky, ale když jsem to skopíroval sem jaksi se to smrsklo. Taky to spravím.
Autorská citace #11
28.10.2010 22:10 - pipux
Motiv strachu mě z textu neoslovuje, viděl bych to spíše na motiv beznaděje. Což je však pořád dobré - lepší, než když text nechává čtenáře emocionálně chladné.

Netvor má nějaký potenciál na podrobnější rozepsání a vl. příběh ... např. jestli je čistokrevným netvorem, nebo jestli mu ještě zbyla část lidskosti; jak ke svému netvorství přišel, a jak se s ním vypořádává? Mohl by nakonec být postavou bojující se svými vnitřními pudy a zbytkem svědomí, uvězněn ve vnitřním konfliktu - velmi zajímavý charakter.

Jinak, bezejmenní, strachem hnaní protagonisté utíkající skrze první scénu ("červená trika") obvykle v počátečním dějství umírají, aby pomohli navodit motiv drsnosti příběhu :)
Tím jsem chtěl říct, že kdyby dřevorubec na konci příběhu řekl vysílenému červenotrikáři "sorry, dneska to jsem buď já, nebo ty, a já rád žiju -- neber si to osobně", a předhodil by svého hosta netvorovi k sežřání, mohl by příběh vyprávět trochu jinou (ostřejší? hitchcockovskou?) pointu.
Autorská citace #12
29.10.2010 00:35 - Lokken
Zajímavý kousek.
Autorská citace #13
29.10.2010 11:02 - Magus
To o rozepsání charakteru Netvora je dobrej nápad, ale chtělo by spíš až k delšímu příběhu...Nevidím nic špatného na tom tohle potom prodloužit, i když do školy to donesu takhle.
A to s tím koncem? Příjde mi to úžasný...Ale nevím jestli to mám upravovat, každopádně se mi ten tvůj nápad líbí mnohem víc.;)
Autorská citace #14
29.10.2010 12:11 - Magus
Novej konec. Mělo by to být lepší.
Autorská citace #15
29.10.2010 12:20 - Magus
Slov už to má sice 718, ale snad mě úča nezabije:D
Autorská citace #16
29.10.2010 12:28 - pipux
Nový konec je teď o dost hrůzostrašnější. Líbí.

Pár výhrad: nevím, jestli může netvor věrohodně střídat zlobu a lítost takhle rychle mezi sebou. Ta zloba, zuřivost, bojový zápal, chuť po krvi (říkejme tomu jak chceme) je určitou formou afektu, zatímco lítost, emoce, svědomí, to se dostaví až poté, co afekt odezní. Tedy jestli se lítost vůbec dostaví, jedinec ji může potlačit - např. dalším destruktivním chováním.
Na příkladě: když se dva opilci poperou ...

Jinak doufám, že jako školní zadání jsi odevzdal tu předchozí, měkčí verzi. Některé křehké češtinářky by tento nový konec mohly nést těžko :)
Autorská citace #17
29.10.2010 12:31 - Quentin
Takovej emo konec. Předtim to bylo lepší :-P
Autorská citace #18
29.10.2010 12:46 - Magus
QuentinW: Emo konec je ale věrohodnější a mě se líbí víc:D
Autorská citace #19
29.10.2010 12:54 - Magus
¨Pipux: Takže tu lítost sem dal už jen jak dojedl jeho srdce. To předtím se tam vážně moc nelíbilo.
Autorská citace #20
29.10.2010 13:22 - skew
Nu-uh, emo konec se mi taky nelíbí... Je to takový moc explicitní. Po tom co ho (...tě) dřevorubec vykopne bych to ukončil rychle, prudká bolest v hrudi a ztráta vědomí nebo tak. To s tím srdcem už je takovej zbytečnej pathos navíc, myslím.
...
Mimochodem, to zadání není nijak konkrétnější, prostě jen "napište povídku" o daném rozsahu ?
Autorská citace #21
29.10.2010 13:33 - Magus
Skew:No, jak myslíš. Mě se to tak líbí víc. Ale tak klidně to můžu spravit eště.
Nene, jen vyprávění a minimálně 300slov..
Pipux:Já jí to odevzdám takhle:D Ale kdyby se jí to nelíbilo, dám jí to s tím starým koncem.
Autorská citace #22
29.10.2010 13:52 - Merlin
konec byl předtím lepší...o něco.
Autorská citace #23
29.10.2010 13:55 - Magus
Tak já nevím teda:D Ale mě se tenhle konec líbí víc...Ale jestli budéte pořád prudit:D NE dělám si srandu jestli se n ten předtím líbí víc tak to klidně předělám.
Autorská citace #24
29.10.2010 14:01 - Spize
Původní konec byl lepší. Netvor zůstával tajemnější. Byl to neviditelný stín v mlze. Tím děsil. A teď tohle!

EDIT: Hele, dělej si s tim co chceš, nám to může bejt jedno, je to tvoje dílo, jesli se to líbí tobě, tak je všechno v cajku.
Autorská citace #25
29.10.2010 14:08 - Magus
To je fakt...Změním to;) Protože to sem přesně chtěl, aby nešel vidět, ale s tím Pipuxovím koncem to jinak nešlo.
Takže už sem byl přemluven a dávam tam starej konec.
Jinak to né sem rád když to pozměním aby to bylo co nejlepší;)
Autorská citace #26
29.10.2010 14:27 - Magus
Starý konec*
Autorská citace #27
29.10.2010 17:04 - pipux
Důvod, proč se některým nelíbil ten krvavý konec se srdcem můžeme hledat také ve stereotypech napínavých příběhů - že klaďas nakonec vyhraje.

Divák/čtenář je zaveden do děje, následuje stereotypní "nápověda" našeptávající, že příjde určitá scéna (např. hudba ve filmech - sami snadno poznáte rozdíl, zda-li má akustický doprovod uvést scénu romantickou, či scénu akční). To stejné se směřováním děje - "viva la hollywoodská klišé". Očekávání je splněno, scéna vykonána dle očekávání, a poté je divák/čtenář spokojen, přesvědčen, že právě přečetl dobrou povídku/ shlédl pěkný film.
V kontrastu s "... a sakra, on mu vytrhl srdce!" - o dost jiný přístup k vyprávění příběhu.
Autorská citace #28
29.10.2010 17:45 - Magus
Pipux: V tom máš možná pravdu...Ale Spize má zas pravdu o tom netvorovi.
Autorská citace #29
29.10.2010 17:47 - Magus
Nebo, bych mohl dát ten krvavej konec a pak dát, že se mu to jen zdálo...ale to by asi bylo spíš ke škodě než k užitku.
Autorská citace #30
29.10.2010 18:22 - akrim
alebo tam daj obidva konce a bude...
i keď by to asi bolo dosť mätúce, hlavne ako by to vyzeralo...
buď by si to napísal dva razy a iba koniec by bol iný alebo by si poviedku roztrhol a napísal tam - a teraz si vyberte koniec a-klasický, koniec b-hororový?
blah blah blah...
ale po pravde to píšem iba preto, že som nedostala príležitosť si ten nový koniec prečítať a tak neviem, ako to je i keď priznávam, že patrím k tým, čo nemajú radi, keď hrdinovia umierajú (i keď to patrí k životu)
Autorská citace #31
29.10.2010 18:27 - Jerson
Mě se tam moc nelíbí, že Netvor může vyráět iluze jak na běžícím pásu, ale hlavně iluzi světla. Podle mě by bylo lepšíé, kdyby si to hrdina v první chvíli neuvědomil, ztratil pár cenných sekund tím, že budee uvažovat, zda srub není další trik a až pak by mu došlo, že světlo netvor nesnáší a tak nedokáže ani vytvořit jeho iluzi.
(i když já bych to asi napsal naopak s tím, že první iluze by byla méně dokonalá a snáze prohlédnutelná, a druhá iluze by byl srub, z komína se kouří - ale až když by hrdina vstoupil, uvědomil by si, že neviděl žádné světlo, ani odlesk ohně ... a tak :-) Nedával bych tam žádný konkrétní konec, jen náznak, že to mohlo dopadnout velmi špatně.

Jinak pro moudrého starce mi moc nesedlo slovo "koukal" - "hleděl" nebo "díval se" by mi do té situace sedělo o něco lépe.

Každopádně ve srovnání s předchozími výtvory vidím posun k lepším dílům.
Autorská citace #32
30.10.2010 15:39 - Merlin
Pipux: jsem rád, že rozumíš tomu co se mi líbí a proč. Nechceš mě ještě poučit?
Autorská citace #33
31.10.2010 03:47 - pipux
Merlin: když už mě chceš seřvat, tak bys mohl uvést, co přesně ti vadí, a co bychom s tím podle tebe měli dělat. Mezi čtyřma očima (mezi dvěmi mailovými schránkami?). Veřejné sarkasmy ne.

Z mé strany padlo pouze pár řečí okolo (teorie filmu?), inspirace, náměty. Prostě jsem naznačil, že kde nejsou žádná očekávání, tam těžko na něčem stavět příběh; kde je až příliš mnoho vyplněných očekávání, pak sledujeme/čteme předpřipravené klišé; kde se očekávání vyplní jinak, dochází na příběhové zvraty. Průběh příběhu s sebou nese určitý motiv, působící na diváka/čtenáře. Horory mají více příběhových zvratů než např. romantika. Komu se co líbí, to záleží na souhře jedincova subjektivního vnímání světa, momentálního naladění, na sdělení samotného díla, a podobně. Naladění díla pak může spouštět určité pocity, oslovat urč. subkultury, bilancovat někde mezi jistotou a nejistotou, pozitivním a negativním naladěním, i jinak. Opravdu každému dle jeho gusta ... což je taky důvod, proč se možná ani nemá cenu obecně bavit o tom, komu se který konec líbil více (v každém takovém argumentu je příliš mnoho osobních pohledů, investovaných "já" a řečí více různých kmenů).
Autorská citace #34
1.11.2010 18:15 - Magus
Jerson: To je dobrý nápad.. Přesněji toto: Jerson píše:
Nedával bych tam žádný konkrétní konec, jen náznak, že to mohlo dopadnout velmi špatně.


Dám tam jen, jak se rozmýšlí jestli to není iluze, a pak, že jen zatáhl za kliku. A konec. Ať si každý domyslí jak to dopadlo. Možná to iluze byla, možná ne. Dík
Autorská citace #35
1.11.2010 20:55 - sirien
Nerhinn píše:
Na školní práci je to prima. Gramatika teda nic moc, ale zas je to takové dramatické... to oceňuju.

Co se gramatické stránky týče, spatřuji u autora velmi pozitivní posun - nejenže jsem text dokázal přečíst bez chuti prskat a nadávat, ale dokonce jsem jej přečetl plynule a co do gramatiky a vzásadě i slohu relativně nerušeně, takže rozhodně plus...
Autorská citace #36
1.11.2010 21:17 - Magus
Sirien: A ten konec je lepší takhle tedy?
Autorská citace #37
1.11.2010 21:20 - Nerhinn
sirien: Ale to jo, to určitě. Já jen, že někde Magus psal, že gramatika je určitě OK a že řeší spíš obsah. Co si naše školství pamatuju já, tak za dobrý obsah tě pochválí, ale za gramatiku, měřitelnou věc, ti strhnou body. Smutné, ale lepší eliminovat tyhle drobnosti.
Autorská citace #38
1.11.2010 21:21 - Dracain
Souhlasím, hned je to o něčem jiném - a nejlepší je, že i obsahově se mi to zdá pokročilejší, než Tvá předchozí díla. Má to svou myšlenku, pointu, možná i důvod k zamyšlení, ale zároveň to neztrácí napínavé tempo. Ve škole jsem si říkal, že by to stálo za prodloužení, ale teď už se mi to tolik nezdá - jako by byl obsah povídky určen právě pro tohle délku. Podle mě skvělá práce, byl bych rád, kdyby se takhle svižně četly i mé výtvory...
Autorská citace #39
1.11.2010 21:30 - sirien
Nerhinn: Ano, dost mě vždycky štvaly holčičky co za totální SR* dostávaly jedničky s kdovíčim jen protože ve svých primitivních jednoduchých větách dokázaly neudělat ani jednu chybu.

Magus: No idea, četl sem to jenom jednou těsně před svym prvnim postem tady, tak nemám srovnání...
Autorská citace #40
1.11.2010 21:34 - Alnag
Jeden by při vzpomínce skoro zamáčkl slzu. Já ze slohu obvykle dostával dvě známky (což nebyla jinak zrovna obvyklá praxe). Jednu ze slohu a jednu za gramatiku...
Autorská citace #41
2.11.2010 16:05 - Argonantus
Především jsem dojat, že zdrcující předchozí filipiky (dvě z nich moje; Bratři a Mágus
http://www.d20.cz/diskuze/pribehy-diskuze/49782.41.html#
a ještě http://www.d20.cz/diskuze/pribehy-diskuze/50588.html)
měly zjevně úspěch v tom, že Mágus se začal trochu věnovat pravopisu a větné stavbě.

Ještě důležitější je, že ty filipiky přežil, neodradilo ho to a píše furt dál. Což je pro případného spisovatele rozhodnující; vnitřní potřeba psát (mě to skoro přešlo...)

Zachytit kus pocitu je taková Lovecraftovina; první pokus o něco, co lze brát vážně. Dalo by se vytknouit spousta věcí, ale je to zbytečné; převažuje pocit, že se Mágus vylepšil asi tak o pět pater, a docela rychle.

Ten jazyk se samozřejmě vyplatí projít; pár překlepů,
Píše:
já vběhl malou mýtinku a na ní postaršího muže
například nemá sloveso a je nějak nedodělané.

Nebo "něco horšího než smrt" býval za starodávna idiom pro znásilnění, což vyvolává spíš úsměv.
Je třeba jít do ne příliš vychozených spojení; zkoušet nové věci. Ale to je až na další levely.
Autorská citace #42
2.11.2010 16:57 - Magus
Nerhinn: Já nepsal, že je to OK, já psal, že by to měla být lepší než minule.

Sirien: Já měl na mysli to, jak je to ukončený. Jakože do té chatky nevejde a zůstane na čtenáři jak to vlastně všechno dopadne.

Argo: Tu větu sem si zpravoval až ve škole.
To s tou smrtí, jsem netušil. Jinak s tím koncem, kde ho Netvor dohonil se to chápat dalo i jinak, ale spravím to;)
Autorská citace #43
2.11.2010 18:20 - sirien
Jestli Ti de o formulaci toho konce, tak mi přijde příliš jednoznačnej. Možná by tam neškodilo dát nějakou dvouznačnou větu nebo dvě, které by sice zachovaly chatu jako takovou, ale daly by čtenáři nějakou pochybnost. Třeba kdyby z ní šel dým, ale nebylo v ní vidět světlo - může to mít normální vysvětlení, ale také nemusí...

Ta formulace "osud horší než smrt" ve významu znásilnění je taková hezky archaická, znám jí, ale především v kontextu s piráty (resp. se ženami zajatými piráty), za až tak moc danou bych jí nepovažoval, takže klidně být může, jen by to projistotu chtělo naznačit jaký osud to má být (ztráta Duše, zajetí kvůli inkubaci ve stylu Vetřelce etc.), pak by tam k tý "záměně" u čtenáře dojít nemělo.
Autorská citace #44
3.12.2010 18:26 - Magus
Tak dostal jsem 2-...Zbytečný odstavce, neuzavřenej konec...A nechápe moc děj:/
Autorská citace #45
4.12.2010 09:45 - Argonantus
Neuzavřený konec vyrobil třeba E.A.Poe u svého jediného románu.
Impresionistická náladovka děj nemívá; třeba Lovecraftův Vyděděnec nebo Bezejmenné město.
Počet odstavců je potom v umění dost volná záležitost; každý jich dělá různě (já například hodně, protože věřím, že se to líp čte).

Takže bych nesouhlasil - na školní práci je tohle hodně slušné.
Ale na druhou stranu tvému uměleckému vývoji jen prospěje, když budeš zpočátku nepochopen.
Autorská citace #46
4.12.2010 10:11 - Alnag
Magus píše:
Zbytečný odstavce


Odstavec je v mnoha ohledech záležitost citu a umělecké formy, takže výraz "zbytečný odstavec" je poměrně obskurní vyjádření nedostatku vlastního rozhledu. To bych nebral vůbec vážně.

Magus píše:
neuzavřenej konec


Neuzavřený konec vyrobil hlavně každý scénárista u každého druhého dílu nějakého seriálu. Cliffhanger anyone? Standardní literární technika.

Magus píše:
A nechápe moc děj


Zřejmě je tam málo okřídlených růžových poníků na které je z jedničkových prací zvyklá. Takový je život.
Autorská citace #47
4.12.2010 13:43 - magus
Ono já byl celkem naštvanej, tak jí povídám: "Já nemůžu za to, že jste vyrůstala na Malé Mořské víle, ale já nemůžu za to, že ten děj nechápete."
A ona povídá že jsem "nepřemýšlel komu to píšu"
Pak, ten neuzavřenej konec by mi uznala, kdyby z toho aspoň trochu vyplývalo jak to dopadne, na což jsem jí řekl, že když nechápe děj tak je to nemožný.
Tak jsem jí říkal, že kdy
Autorská citace #48
4.12.2010 13:45 - Magus
Pardon odeslalo se to dřív...
No a pak se mě ptala co bych si dal. Já říkám asi jedna. A ona, že to ani náhodou.

Škoda no.
Autorská citace #49
4.12.2010 13:52 - noir
Magus: Malá mořská víla je asi osmsetkrát drsnější, smutnější a depresivnější příběh, než tušíš.

Ten otevřený konec mi přijde taky jako zklamání, zabíjí smysl čtení toho příběhu.
Autorská citace #50
4.12.2010 14:33 - Magus
Nejspíš si to přečtu, ještě jednou, když říkáš.
Ono já ho tam měl, ale Sirien říká, že by to bez ukončení bylo lepší.
Autorská citace #51
4.12.2010 20:37 - sirien
magus píše:
A ona povídá že jsem "nepřemýšlel komu to píšu"

Tak v tom měla ale naprostou pravdu.

Faktem je, že si ve škole musíš vybrat. Můžeš psát shity plné poníků a projevů vlastního cítění a emocí a směšných dilemat s duhově krásnými konci které naplní duši Tvé životem zhrzené učitelky a pak budeš dostávat jedničky
NEBO můžeš psát podle vlastního citu, věci s atmosférou, vyjádřením vlastních názorů, s pokusy o rozvoj vlastní umělecké formy a v tom případě máš obecně 10% že budeš mít fakt hustou učitelku (u nás byla v paralelce... so close, damn) co Tě podpoří, řekne Ti jak to dál rozvíjet, zlepšit... nebo v 90% pudeš hlavou proti zdi.

Já šel druhou cestou a nebylo to moc zadarmo - procházelo mi to, jenže, bez urážky, narozdíl od Tebe sem měl lepší a korektnější formální stránku (pravopis, gramatika, možná trochu i slohová úprava) protože sem už tehdy trpěl grafomanií a měl sem toho hodně napsáno kolem RPGček - poznámky k hrám, aplikace toho času DrD pravidel na desítky stránek, povídky k aktuálním hrám atd. Piš dál a co nejvíc a dostaneš se do toho, pak Ti to bude procházet snáz, protože když máš korektně formální stránku, tak se učitelka může jen těžko do něčeho opírat aby to nevypadalo jako cílená buzerace.

I tak to ale bylo nanic - když sem napsal Nahlédnutí za oponu tak mi to prošlo, i když to bylo atmosfericky temný (žádní poníci), žánrově (full urbanfantasy) mimo meinstream (žádný jiskřivý příběh malého polekání nad nesmyslem jako u holčiček), a se specifickou formou (poprvé jsem si tam zkoušel plynulé skákání mezi dvěma osami příběhu v nestejném čase). Výsledkem bylo, že se učitelka sice usmívala jak to je hezký, ale i těch pár menších chyb co sem tam měl mi zkoušela ve známce vyúčtovat dvakrát tolik co holčičkám s poníkama a že by se třeba nějak zajímala o atmosferické vyjádření nebo o dvouosou příběhovou formu práce, řekla mi k tomu nějaké rady nebo tak něco tak to ani omylem, pro rozumnej feedback sem si musel přijít sem na Kostku.

Ale i pokud se naučíš mít korektní formální projev, tak to nebude vždycky snadný - u povídky a úvahy Ti pak "kontroverzní" věci projdou relativně snadno, nicméně věci jako fejeton, glosa, popis a podobně stejně budeš slízávat, protože jejich slohové ohraničení je příliš volné a když učitel chce tak Ti něco vždycky napálí (moc konkrétní X moc nekonkrétní, moc ironické X málo ironické... atp.), nicméně s korektní formou by si i tak neměl dostávat za tohle hůř než za 3.
Autorská citace #52
4.12.2010 21:15 - sirien
Sem si to znovu přečet, do PM sem Ti poslal korekce.

Magus píše:
Ono já ho tam měl, ale Sirien říká, že by to bez ukončení bylo lepší.

sirien říká je jen sirienův názor a dojem, stejně tak noirova poznámka je noirlův názor a dojem a není jediný důvod, abychom s noirem tohle vnímali stejně.
Některé věci mají obecnější platnost (gramatika, sloh, základní pravidla tvůrčího psaní co do dojmu, atmosféry a podobně jako je třeba rozmanitost slovní zásoby aj.) a ty bys měl dodržovat beze zbytku (alespoň dokud nebudeš tak hustej autor, že je budeš moct porušovat záměrně, což ale není ani většina profi autorů), na jiné věci ale mají čtenáři různé názory a nedá se říct co je správně a co ne - na jednu stranu bys je měl dělat tak, aby se to líbilo co nejvíce čtenářům, ale na druhou stranu se to hlavně musí líbit Tobě, protože jinak to bude neautentické, řemeslný výtvor bez vlastní osobnosti, a takové sou naprosto o ničem.
To ostatně platí i o některých těch mých poznámkách v PM, jsem si jistý že sám poznáš které jsou které.

Co se týče toho, že se mi tam líbí ten otevřený konec, tak to sice ano, nicméně ocenil bych tam, jak jsem už ostatně myslím psal dříve, nějaký prvek nejistoty - světlo, které tam sice je, ale které něco neosvětluje - možná kvůli úhlu, ale možná protože tam doopravdy není nebo tak něco. Otevřený konec vyžaduje nějakou gradaci, která by ho podtrhla, jinak má noir pravdu že je lepší uzavřený, pokud tam tohle podtržení není (viz Inception, viz K-Pax...)
Autorská citace #53
4.12.2010 21:51 - noir
Souhlas se Siriene - ten konec má jeden velký problém, není to vůbec žádný konec. Čtenář nemá žádná vodítka, kterých by se chytil, když by o něm rád přemýšlel.
Autorská citace #54
5.12.2010 11:51 - Argonantus
Když jste se tak pěkně roztlachali, pár poznámek:

1) Nemyslím, že paní učitelka vyžaduje poníky. Paní učitelky bývají vzdělány v klasické formě moderního románu a povídky, a vyžadují hlavní myšlenku (TM), čili cochtělbásníkříci. Dále občas pointu. Body pak navíc za realistické zpracování, což znamená, že tam nejsou netvoři, nelevituje se a nelítají fajrbóly, ale děje se to někde mezi školou a domovem.

2) Hodnocení díla je ošidná věc. Záleží totiž, v jakém je to paradigmatu. Pokud je to školní práce, pak je to dost jasná 1, protože se obvykle takto zajímavějších prací vyloupne jen několik.

Pokud je to umění, pak je to pomyslná podlaha; někde nad tím se dají vytušit celá patra a mrakodrapy toho, jak by to šlo udělat líp. Různými způsoby, protože každý příslušný velikán by na to šel trochu jinak.

Jde o to, že Magus právě začal; a tak je lepší si spíš všímat toho, co je na tom zajímavé a jak se dá pokračovat. Mám totiž dojem, že ten pocit, který chtěl zachytit, byl upřímný a autentický. Ray Bradbury tvrdí, že je to ze všeho nejdůležitější; a když to zkusí ještě dvěstěšedesátpětkrát, třeba z něho něco bude. To ale, jak praví Sirien, vyžaduje vysokolevelovější učitelku (Boubaque někde na RPGF podniká nějaké tvůrčí psaní, nebo co - všimni si, Magusi).

3) Konec je součást díla, a nejde o to, co lépe vypadá, co chce Sirien, Noir, já nebo učitelka, ale co připadá nejlepší Magusovi. Protože klíčový problém všech učitelů umění - i těch nejlepších - je to, že pokud zvládnete dokonale jejich styl a techniku, bude z vás přinejlepším perfektní kopie velikána.

Jádro pudla je najít někde cestou vlastní jazyk a psát po svém. A je to mocné kouzlo; až se vám to stane, budete první, kdo si toho všimne.

4) Jinak stran řemesla není řečeno, že Mágus vyhrál. Mágus si to poprvé po sobě zkoušel pořádně přečíst a opravit; klidně by neškodilo to projet ještě několikrát (a důležitý je odstup; nejdřív za týden, když autor zchladne). Toho není nikdy dost. Vlastně se mi snad nestalo, že bych při ixtém čtení nenacházel ve svém psaní něco, co mi nějak nesedí, a nešlo by udělat lépe.
Autorská citace #55
5.12.2010 14:23 - Gurney
Argonantus píše:
Paní učitelky bývají vzdělány v klasické formě moderního románu a povídky

Dle mých zkušeností rozhodně není běžné aby byly paní učitelky vzdělány v moderní literatuře (cca 1970+). Běžné je naopak Dogma o tom co je a co není kvalitní literatura, občas ještě spojené s přímo utajováním jakýchkoli negativních vlastností autorů této kvalitní literatury.
Autorská citace #56
5.12.2010 18:48 - Magus
Upraveno

Budu rád za každý nový připomínky.
Autorská citace #57
5.12.2010 19:29 - sirien
Argonantus píše:
1)...

Pravda, jak omezené, ale co naděláme.
Každopádně jsem právě neúmyslně vytvořil svou vlastní slohovku když jsem Magusovi v PM vysvětloval používání a nepoužívání rozvitých souvětí v povídkové tvorbě a musím říct, že mě jeho dotaz dost zarazil a v návaznosti cítím potřebu poznamenat, že současné učitelky jsou předevím nány které zadají žákům za úkol slohový útvar a ani jim nedokáží vysvětlit jazykovou formu danému útvaru adekvátní a zdůvodnit jim ji, což je FAKT ubohé a nechápu, proč teda ten úkol vlastně dostali.
Pokud jim hodnotí jen gramatiku, tak jim měla dát diktát nebo domácí gramatické cvičení z učebnice. Když jim zadává slohovou práci, tak bych čekal, že jim třeba vysvětlí náležitosti daného slohového útvaru, takhle to je retardované a ukázkově nesystematické a fakt nechápu, že se pak někdo diví, že dnešní maturanti neuměj napsat ani slušnej dopis nebo zápis z jednání, natož úvahu nebo povídku.

Gurney píše:
občas ještě spojené s přímo utajováním jakýchkoli negativních vlastností autorů této kvalitní literatury.

Teď nedávno jsem se dostal k poměrně zajímavé poezii jistých "kvalitních" autorů... hrozně lituju že tak pozdě, protože znát to tehdy tak si na dotyčného vezmu samostatnou práci v podobě referátu s předčítáním a FAKT bych si vychutnal ten pohled na učitelčin výraz v okamžiku, kdy bych tam pod jménem Velkého Autora začal s jízlivým úsměvem na celou třídu předčítat docela tvrdou anální pornografii
Autorská citace #58
6.12.2010 06:57 - Magus
Ono já se hlavně ptal protože učitelka říká, že krátkévěty patří do školy.

Jinak upraveno, tak si to pročtěte ještě jednou.
Autorská citace #59
6.12.2010 10:54 - Argonantus
Vzhůru znovu do gramatiky. Jen pro silné nervy.

Píše:
Jeho bíle vlasy a vousy mu vlály ve větru


Bílé.

Píše:
A tak jsem, po krátkém vnitřním souboji, mou mysl přesvědčil,


Ta první čárka tam nepatří.

Píše:
„Nech toho! Prokoukl jsem tě! Vypadni odsud!“ konečně pochopil, že prohrál.


Navázání přímé řeči na pokračování věty moc nesedí. Konečně s velkým K, novou větu, asi nejméně problematicky.

Píše:
abych si dodal, alespoň trochu optimismu.


Tam opět nepatří čárka.

Píše:
najdu před Netvorem útočiště včas.Jestli jej vůbec najdu.


"jej" je v tomhle divné zájmeno, které moc nezní, a za tečkou na konci věty má být mezera (to i v následující větě).

Píše:
Začaly se mi klepat kolena,

Začala.

Píše:
celkově jsme lépe připravení na nejhorší.

Připraveni.

Píše:
strach potlačit.“ tohle my vtloukával do hlavy.

Zase navázání na přímou řeč - velké T.

Píše:
Běžel jsem tak rychle jak to jen šlo.

Tady zase čárka chybí.

Píše:
puhý trik,

Pouhý.

Tolik k levelu nula, čili technice, čili pravopisu. Další lidi tam určitě najdou další věci. Chci demonstrovat, že dodatečné čtení a vychytávání textu je fakt makačka; u delšího skoro nekonečná (můžeš se mi pomstít na mých textech).

Level jedna je potom stylistika, a třeba otázka kolísání spisovného a méně spisovného jazyka; tím, jak se do textu zasahovalo a opravovalo, jazyk ztrácí lehkost a přirozenost. Zkus si to říkat nahlas; správná věta má hudbu jako verše. A představ si, že to vyprávíš za běhu, a za tebou je ten Netvor. Jsem si jist, že plno vět by tě nenapadlo, a nebo by vypadaly jinak.

Třeba
Píše:
Ale použiji veškeré své síly k tomu, abych si mohl říct, že jsem se o to alespoň pokusil.

je věta, kterou si od tebe v podobné situaci moc neumím představit.

Zkracováním vět vytváříš větší údernost a drama. Delší a složitější souvětí situaci zklidňují. Jazykem se dá dosáhnout opravdu kdeco; ale to se naučíš jedině čtením těch, co opravdu umí psát.
Autorská citace #60
6.12.2010 10:58 - Argonantus
A ještě mi nevím proč zmizelo
Píše:
tohle my vtloukával do hlavy.

je samozřejmě hrubka jako vrata.
Autorská citace #61
6.12.2010 11:41 - noir
Když někdo opravuje chyby, měl by být schopen najít ty, jež opravdu chybami jsou, a ne ty, které chybami nejsou...
Autorská citace #62
6.12.2010 15:19 - sirien
Argonantus píše:
Ta první čárka tam nepatří.

tak moment, buď tam patřej obě (věta vložená) nebo ani jedna... formulace s touhle interpunkcí:
A tak jsem po krátkém vnitřním souboji, mou mysl přesvědčil
mi nějak nejde pořádně vyslovit...

Píše:
"jej"

mi přijde vpohodě. I když by se to dalo zkrátit na údernější "Jestli vůbec."


whatever... proletěl jsem aktuální versi a už mi nepřijde nijak zvlášť rušivá.
Autorská citace #63
6.12.2010 16:14 - Argonantus
Sirien/Mágus:
Máš pravdu; vyhodit obě čárky je lepší. A "jej" je sporné, a není to přímo chyba, abych potěšil Noira.
Na druhou stranu - když koukám znovat, vidím překlepy "existovast" a "samtoného", a kdovíco ještě všechno nevidím.

Šlo mi o to prozradit Mágusovi, že tahle "postprodukce" je daleko větší makačka, než si představuje, zabere většinou víc času, než vlastní psaní a je to taky mnohem větší otrava.
Ale je to nutné.
Autorská citace #64
6.12.2010 16:17 - sirien
Argonantus píše:
vidím překlepy "existovast" a "samtoného", a kdovíco ještě všechno nevidím.

jo, copypasta do wordu, kontrola pravopisu a gramatiky a copypasta zpátky je obecně přínosnej postup
Autorská citace #65
6.12.2010 17:06 - Magus
Opravil jsem to aspoň trochu...Ale eště večer se na to vrhnu.
Jinak hlavně sem se snažil udělat na tom konci otázku, aby "měl ten nedokončený konec nějaký smysl a donutil čtenáře zamyslet se".
A to s tou čárkou, má to být věta vložená, takže by tam měla být ne?
A díky za připomínky.
Autorská citace #66
6.12.2010 17:09 - sirien
Magus☠ píše:
A to s tou čárkou, má to být věta vložená, takže by tam měla být ne?

podle mě to je věta vložená a obě čárky tam patří, nevim co se na tom Argovi nezdá
Autorská citace #67
6.12.2010 17:49 - Spize
v textu se píše:
A tak jsem, po krátkém vnitřním souboji, mou mysl přesvědčil


svou mysl
Autorská citace #68
6.12.2010 18:24 - sirien
v češtině adekvátní vyjádření, takže bych to nepsal takhle "deklarativně opravným" způsobem citace - oprava, je to jen o tom co cítíš jako příjemnější. "Svou" by tam asi bylo o kapičku přirozenější, nicméně "mou" mě tam nějak zvlášť nevzrušuje.

Ostatně: Dal jsem svoje auto do opravy / Dal jsem moje auto do opravy - Šel sem se svou přítelkyní / Šel jsem s mojí přítelkyní - Vzal jsem si svůj počítač / Vzal jsem si můj počítač... můžeš v 95% případů použít kteroukoliv variantu
Autorská citace #69
6.12.2010 18:38 - noir
sirien: omyl. Zvratné přivlastňovací zájmeno se používá vždy, pokud je přivlastňovaní věc ve vztahu s podmětem věty. Se dvěma výjimkami: pokud není přivlastněno subjektu v jeho celku, ale jen v části (ale to funguje jen u plurálu), nebo pokud chceš ten vztah nějak výrazně zdůraznit - tu tady ale dost dobře není možné. Takže jednoznačně jen "svou mysl".

U čárky jsou naopak možné obě možnosti, jaký typ přívlastku hodlal autor použít, je jen na něm.
Autorská citace #70
6.12.2010 19:24 - sirien
noir: ha, vážně? Ok, díky za osvětlení mé nevědomosti... asi jsem tady příliš propadl hovorové formě jazyka, kde se to tak moc nehrotí. Zkusim si to do budoucna pamatovat :)
Autorská citace #71
7.12.2010 09:47 - Argonantus
"mou mysl" je podle mne anglicismus. Úplně tam tu angličtinu vidím. Asi jako "mějte hezký večer", Lucie Borhyová (TM).

Magus:
Impresionistická nálada nemá vlastně žádný pořádný děj, a tudíž také nemá jasný konec. Když nic nezačalo, není co ukončovat. To je nevýhoda tohoto typu povídky - tvůj kolega Lovecraft nebyl v Bezejmenném městě o moc úspěšnější.
Buď to dopadne špatně (netvor tě sežere), nebo dobře (unikneš), což je oboje dost ploché a nepříliš zajímavé. Takže otevřený konec není špatné řešení.

Pokud by to mělo mít štěpný konec, muselo by to mít o zatáčku víc už v ději; nějaký zvrat, ozvláštění, další problém. Cestou se zamiloval do jedné varianty netvora, třeba. Nebo se ukáže, že Netvor jsi ty sám (klasický obrat). Ale to je na dvacet stran a úplně jinou konstrukci.
Autorská citace #72
14.5.2011 12:26 - Magus
Tak, jsem si to znovu přečetl.. Ponalu se dostávám do té psací nálady, tak se asi znovu do toho dapm a poopravím to..
Jinak jak se tu tak koukám díky za velmi dobré rady.:)
Autorská citace #73
17.5.2011 13:18 - Wild West
Znovu lze odkázat na dlouhý canc http://www.beletris.cz/jak_knihu.php který lze považovat za docela podnětný pro spisovatele nejnižšího levelu. je to trochu ukecané a je třeba to brát s rezervou, jak všechny podobné věci, ale za přečtení to určitě stojí.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13845992088318 secREMOTE_IP: 3.129.13.201