Vítejte v sekci uživatelských blogů.

Chtete vyjádři názor nebo se jen podělit se zajímavým nápadem? Jaká byla vaše poslední hra? Co vás na ní překvapilo? Sekce blogů je Vám k službám.

Poslední blogové přírůstky

14.07.2010

Vypravěčské techniky: Střih

Intenzita napětí se v literatuře a filmu buduje pomocí střihu a není důvod, proč byste neměli tento úžasný nástroj vynechat ze svého repertoáru. Co to je?Střih je skok mezi jednotlivými důležitými scénami (obrazy, sekvencemi, pasážemi...) s vynecháním balastu, který je spojuje. Pokud nehrajete na prožitek opravdu každého okamžiku hráčských postav a alespoň jednou jste usoudili, že cestu z bo...

Napsal Alnag
27.02.2010

Kroniky Strangerie

Mno...ehm ehm, tedy dovoluji si Vám představit mou prvotinu - Strangerii. Strašně krátká, neoriginální a jednoduše trapná - prostě fantasy, jak má být! :) Strangerijské příběhy: PRVNÍ ZLO Kroniky Strangerie, zápis první:Stvoření světa* Před mnoha a mnoha lety existovala jen Tma. Na světě nebylo nic hmotného ani živého, jen prázdný temný prostor. Ale pak se stalo něco zázračn...

Napsal Dracain
Klíčová slova: Fantasy, Příběhy/Zápisy ze hry

08.02.2013

Legendy - první ilustrace

Ukázka ilustrace z Legend - chystané hry na hrdiny nakladatelství Mytago.

Napsal Colombo
27.03.2012

Ilidar

Svět Ilidar dle kterého jede má družina...svět tvořen poctivě sedm let možná osm ?:) Směs která se nám líbí a kterou jsme dávám ani ne jako chlubení ale třeba v něm někdo najde inspiraci nebo se jen zasměje. Nedoporučuji lidem kteří jsou puritáni v češtině a mohu jen slíbit že svět je už na korektuře... ale kdy se vrátí to je ve hvězdách :-)

Napsal Slávek
15.07.2011

Dungeons & Dragons: Pohled do budoucnosti

Až do nedávna byla pátá edice námětem vtipů, teď se možná stává na obzoru se rýsujícím přízrakem. Podobně jako na konci éry třetí edice vycházejí příručky spíš sporadicky a pokud, tak jsou to víc věci trvalého charakteru (např. Dungeon Tiles). To samozřejmě nemusí znamenat konec jen agresivnější přechod Wizards of the Coast na nový (online) obchodní model. Ale v kombinaci s nedávným odchodem Bi...

Napsal Almi
19.04.2010

DIY Combat Grid

Inspirace pro lidi, kterým nestačí (nebo nemají na) oficiální mapy a Dungeon Tiles:

Napsal Merlin
31.07.2008

Sirienův blogček: Význam chápání mechanik

Hlavní myšlenka tohoto blogčku mi stále připadá správná a hodnotná. Bohužel, forma tohoto textu mi zpětně přijde nešťastná a mnohá dílčí tvrzení a náznaky (např. ohledně as-written nebo systémových RP mechanik) jsou věci, s nimiž dnes moc (vůbec) nesouhlasím. (Na svou obranu uvádím toto.) Prosím berte to při čtení v potaz :) - sirien, o nějakých 10 let později Mnohokrát jsem se v rozhovor...

Napsal Alnag
24.01.2009

Alnagův bloček: Neutěšený stav československé RPG scény

Co mně na českých (ale ono ostatně i některých zahraničních) projektech štvalo nejvíc, je notoricky se opakující trend, který má následující odpozorovaný průběh – velké počáteční nadšení (hodně energie věnovaná do věcí okolo, jako je například design, propagace, plánování), malá odezva a postupné uhasínání, obvykle ještě druhý slabší pokus (po určitém odstupu) a pak letargie nebo smrt. Projektů...

Napsal Jerson
23.10.2008

Alnagův bloček: Jak otevřít diskusi, která neskončí třemi příspěvky

Myslím, že není člověka, který by zakládal diskusi tady na "Kostce" nebo někde jinde s očekáváním natož záměrem, že na ni nikdo nezareaguje, že vyšumí do prázdna. Přesto se to občas stane. Nedá se tomu zcela zabránit, protože někdy se lidem prostě netrefíte do vkusu, někdy je prostě divná doba nebo jste, co já vím, nedostatečně uctívali ikonku Garyho E. Gygaxe, kterou máte jakožto pravověrní hr...

Napsal Argonantus
15.11.2008

Alnagův bloček: D20 vize

Většina lidí si vizi spojuje s pohledem dopředu. Buduje si v duchu vzdušné zámky úspěchu tam, kde ještě nic nestojí. Není ale stejně cenný i pohled na proces a zkušenosti? Pohled dozadu.Myslím si, že po 2,5 letech provozu lze konstatovat, že základy tohoto webu jsou dobré, protože je stále velmi funkční. A myslím si, že lze i říct proč. Protože věřím ve sdílení know-how, vypíchnul bych pár bodů...

Napsal sirien
Zobrazit starší blogy

Na tahu

Ahoj znovu všem,

skupina Na Tahu již není žádným nováčkem na české RPG scéně. Jejich dobrodružná kampaň Věčné Duše (Počátek) začala během koronavirové karantény v březnu roku 2020 a od té doby prošla, stejně jako celý projekt, značným vývojem. Největším posunutím pro skupinu bylo přesunutí z webkamerového hraní z domovů hráčů do pražského studia zajištěného společností MediaRealms s.r.o., která pod sebe zaštiťuje takové kanály jako je IndianTV a Nerdfix. Od října 2020 jsme tak mohli sledovat dobrodružství Endyho, Kuby, Roba, Robka a Flowee, vedeného vypravěčem Jirasem skrze svět Exandria, která je autorským dílem Matthewa Mercera, světoznámého vypravěče americké Critical Role.

V srpnu roku 2022 skupinu čekalo velké finále celého dobrodružství, to také vyvrcholilo na akci jimi pořádané, na festivalu Fest Na Tahu, v prakticky vyprodaném Kině Kotva. Záznam lze shlédnout zde: ODKAZ , byla to pořádná podívaná.
Tím bylo ukončeno dva a půl roku trvající dobrodružství skupiny kamarádů, kteří se snaží bavit český internet.

Ovšem toto není konec. Již 20. října 2022 začíná nové dobrodružství Na Tahu. Skupina se z pražského studia přesunula do svého zázemí, přibrala nové hráče a na svým profilech již předstvila i nové postavy.
Zveme Vás tak tímto všechny ke sledování nové kampaně, vždy ve čtvrtek od 18 hodin na Twitchy a Youtube.

Mimo vysílání hlavní kampaně má Na Tahu ve svém repertoáru i mnoho dalších aktivit, například tématické one-shoty se známými hosty (např. Kamila Janovičová, Radomír Švec) a krátké minikampaně (např. dobrodružství ze světa knihy "Arila" Youtubera Sterakdaryho). Za zmínku stojí také výše uvedený festival Fest Na Tahu, který v roce 2022 měl již svůj 2. ročník (dohromady 3. s počítaným 0.). Jedná se o festival pro všechny fanoušky stolní RPG, deskovek, cosplaye, nerdské kultury a zejména pro příznivce skupiny.

Buďte taky Na Tahu!

Odkazy na skupinu Na Tahu:

Youtube
Twitch
Discord
Instagram
Facebook
Spotify
Anchor
Wikipedia
Autorská citace #61
20.7.2020 14:42 - LokiB
Jerson píše:
sem docela zvědav, až někdo půjde hrát "Dračák" v domnění, že jde hrát DnD, a místo toho se bude hrát DrD1.6 nebo DrD2, co na to bude říkat. I když s tím ještě trochu může zamíchat Dračí Hlídka :-)


nechci moc plevelit diskusi, takže jen za mě poslední douška - v okamžiku, kdy nějaký termín zobecní, tak to nebude problém. a je jedno, jaký pojem to bude, když se ujme ... klidně to může být "dračák" nebo cokoli jiného. byl bych za sebe rád, kdyby to nebylo "erpégéčko". Klidně to může být omega (s malým "o" ;))
ačkoli místní geronti dší jed, tak negativní konotace pojmu dračák ve spojení s DrD postupně vymizí, jak budou přicházet noví hráči, nezatížení vašimi hříchy :)
Autorská citace #62
20.7.2020 14:43 - Šaman
Jerson píše:
"Naše hra není jako Dračák"

Co jsem tak pochopil, tak Omega je hodně specifická, resp. ty jako tvůrce jsi i mezi námi nerdy hodně specifický. Stejně tak by jsi mohl říkat, že Omega není jako ostatní/běžné stolní hry na hrdiny.

A napadl mě takový fun fact. Ani Dračí doupě 2 není jako dračák ;)
Autorská citace #63
20.7.2020 15:03 - Jezus
A proto říkat rpg "dračák" je prostě mimo. Ona existují - jak jistě víte - i hodně odlišná rpgčka než "plácání pajďuláků pomocí kostek" (i když DxD lze hrát pochopitelně i jinak) a říkat v současnosti téhle rozmanité škále různých typů her s různým zaměřením apod. "dračák" je prostě stejně mimo jako říkat všem traktorům "zetor". Kdysi to na východě možná platilo, dnes už to tak prostě není.

A bohorovně přehlížet tu hromadu lidi, co hrají rpgčka typu Omega, AW, Fate a podobně, protože vy v tom hrajete dračák-like hry je prostě omezené a krátkozraké.
Autorská citace #64
20.7.2020 15:09 - LokiB
(safra, porušuju slib :( ...)
Jezus: ale kule :) Omega je zcela standardní RPGčko, není na něm v tomto ohledu nic zásadně odlišného. prostě hra typu RPG, jako Fate, jako AW, atd ...
to že pro mnoho lidí pojem "dračák" svázán s jedním konkrétním (a pro některé neoblíbeným) RPGečkem není z historického pohledu vůbec podstatné, jakože ale vůbec.
neříkám, že je dračák super či nejlepší pojem, ale to, co mu podsouváte, tedy to, že "pro vás" zastupuje jen některé typy RPG hry, nehraje roli.
Autorská citace #65
20.7.2020 15:24 - Jezus
Takhle, já tady teď netvrdím, že by měl mít ten pojem negativní konotace (byť souhlasím s Jersonem, že pro některé lidi může mít).

Že je svázán s typem rpgček (ne nutně stylem hraní) je ale věc názoru. A pro mě třeba s takovým pojmem svázán je. A hodně lidí, pro které platí dračák = rpg, si ve skutečnosti pod rpg představuje právě bojování se skřety a házení kostkou. A tím se kruh uzavírá, protože pak opravdu mluví o dračáku.

Že to tak zase pro hodně lidí neplatí (protože ti, co to opravdu hrávají, už taky vědí své), je další věc a i kvůli ní dochází pak k matení pojmů. To ale právě dokresluje, jak je pro rpg pojem "dračák" nevhodný kdekoli, kde se mluví "veřejně". Každý si pod tím představuje trochu něco jiného.

Nemůžeš právě takhle od počítače prohlásit "my tomu tak ale říkáme a hodně lidí taky. Takýže je to obecný pojem a kdo říká, že ne, nic neví." To jsou právě ty omezené rozhledy, o kterých mluvím.

A historický kontext samozřejmě roli hraje. To slovo se začalo používat kvůli konkrétní hře a rozšířilo se sice hovorově na spoustu dalších, jenže si právě nese i tu historickou vazbu a spoustě lidí připomene víc než "jen" rpg. Proto je to zmatečné. Protože hodně lidí nevnímá dračák=rpg, ale dračák=ta hra, co si pamatuju a podvědomě dodává "to jsou taková asi všechna rpg,že?".
Autorská citace #66
20.7.2020 15:35 - Jerson
Jen pro představu - je to asi tři roky zpátky, kdy jsem jednomu člověku popisoval, co jsou to Unknown Armies protože měl v ruce příručku, kterou si chtěl koupuit. On si je chtěl zahrát, tak jsme se asi 20 minut bavili, a on pak povídá "Takže je to něco jako Dračák? Protože ten hrajeme asi tři roky."
Fakt nekecám, dvacet minut vysvětlování, příručka v ruce, a až pak si spojit, že DrD, které zná, a UA, které nezná, jsou dvě hry ze stejné rodiny.

A nebyl to jediný případ, jen jeden z posledních takto výrazných. (Poslední byl manžel mé sestřenky, který poslouchal, jak vyprávím o hraní Omegy, a taky asi po nějakých 15 minutách povídá "To mi připomíná hru, kterou spolužáci hrávali na základce, Dračák nebo tak. Jako nehrál bych to, ale znám to, hážeš kostkou a procházíš jeskyní."
Přitom jde o chlapa v mém věku. Tomu s UA bylo něco málo přes 20.

Takže nevím, zda se tohle spojení tak snadno rozšíří v komunitě, zejména když se do toho míchají i různí Zaklínači, Skyrimy a jiné PC hry, které zase tihle lidé znají a označují jako RPG, a někteří je berou jako přímý počítačový ekvivalent stolního RPG. Nebo dokonce naopak, ve stylu "To zní jako stolní verze Zaklínače" (dobře, to byl jen jediný člověk, který mi tohle řekl :-)
Autorská citace #67
20.7.2020 15:40 - Šaman
Jezus:
Jen "RPG" je příliš obecné. RPG jsou larpy, počítačové hry, PnP RPG a je to stejně obecné jako říct "co si o víkendu dát nějaký sport?" Přihlásí se ti tři zájemci, ale jeden chce běhat, druhý hrát volejbal a třetí jít na bowling.

Desktop/tabletop/pen&paper rpg je sice poměrně přesné jako obecná kategorie her na hrdiny kde se sedí u stolu, ale i tam jsou rozdíly velké. Od taktických bojově založených her (DnD 4e) až po vyprávěcí systémy.

Spousta lidí vnímá dračák (s malým d) jako ekvivalent tomu co jsem popsal v předchozím odstavci.
A to i co se žánrového rozptylu týče - jezdím na takovou místní CONovou akci, kde je vždy v nabídce dračák. Je pro něj rezervované misto a čas a teprve na místě se nahlašuje konkrétnímu GM na konkétní hru. A často je výběr stylu "takový Pulp fiction, systém můj vlastní k10", "western s nemrtvými - systém založený na střílení kapslíkovkama", "upírské fantasy, systém upravené DrD" apod. Tomuhle všemu oni (já to neorganizuji) říkají dračák. Často jsou to experimentální jednorázovky, které k oDrD mají stejně daleko (ne-li dál), než asi Omega.
Autorská citace #68
20.7.2020 15:56 - Jezus
Však já ti rozumím. Jen prostě používat namísto (stolní) rpg pojem dračák není moc šťastné. Klidně to dál používejte, taky to občas dělám, ale snažte se to nedělat moc veřejně, protože to není moc správně.

Prostě nemůžeš říct, že dračák je synonymum pro stolní rpg, i když ho tak hodně lidí chápe. Je dost lidí, kteří ho tak prostě nechápou. A je to i logické (DnDčkaři se v podstatě čertí právem) . Takže by bylo lépe, když už hrozí, že tím pojmem "nakazíš" někoho dalšího nebo budeš udržovat nepřesný pojem v chodu, abys to nedělal. Zejména, jsi -li v roli "mentora". To je moje hlavní pointa.

Ostatně když už někoho zvu na chatu, že se bude (také) sportovat, tak jestli se půjde hrát nakonec fotbal nebo nohejbal se občas taky rozhodně až na místě. A nebo se rovnou napíše, že se pojede na kola. S rpg to máš to samý. Buď máš akci, kde se bude "nějaký rpgčko hrát" nebo rovnou napíšeš "je v plánu DnD".
Autorská citace #69
20.7.2020 16:12 - LokiB
"dračák" je jen SLOVO.
DrD / Dračí doupě není synonymum pro stolní RPG. Zcela pochopitelně.

(slovo) Dračák klidně MŮŽE BÝT (neříkám, že je, ani že má být) synonymem pro stolní RPG. lidí, kteří budou chápat (slovo) Dračák jen jako jiný název pro Dračí doupě (bez verze až verze 1.6), bude postupně ubývat. můžeš se s klidem zbavit své představy že Dračák = (jen a pouze) Dračí doupě ... a pak se nemusí čertit nikdo.

Nejde tedy o žádný nepřesný pojem, ani nehrozí, že se někdo "nakazí". A to, že existují lidé, kteří (přes mou nelibost) používají pojem Dračák, aniž by znali Dračí doupě, je toho jasným důkazem :)
Autorská citace #70
20.7.2020 16:15 - Jezus
Moje pointa je, že to slovo (zatím) synonymem pro stolní rpg není (což tu někteří prohlašují). A používat ho tak, je tedy chyba. Chyba, kterou po mě mohou opakovat jiní. Třeba tací, co ani Dračí doupě neznají.

EDIT: Navíc nejde o moji představu. Já funguju s tím, že dračák =/= Dračí doupě. Ale to neznamená, že to tak má každý a dokonce ani to, že ti, co to tak občas chápou, se nějak výrazně mýlí. Tím pádem je ten pojem jako případné synonymum stolních rpg dokonce nevhodný.
Autorská citace #71
20.7.2020 19:37 - Šaman
Jezus píše:
DnDčkaři se v podstatě čertí právem

Mají smůlu, protože pokud si neříkají kobkaři, jsou to teda dračákisti. Toho draka v názvu mají též :D
Pathfinder se čertit může.

(joke který nemá rozjet další tři stránky flamewaru)
Autorská citace #72
23.7.2020 14:43 - sirien
Šaman: pls... DnD se standardně říká "dungeons".
Autorská citace #73
23.7.2020 14:47 - Aegnor
"Dungy"?
Autorská citace #74
23.7.2020 16:57 - LokiB
sirien: jsem měl pocit, že se standardně říká "danžny" :-o
Autorská citace #75
23.7.2020 17:03 - Šaman
Takže hráč není dračákista, ale danžán? :)
Autorská citace #76
23.7.2020 17:37 - sirien
danžnysta, samozřejmě.
Autorská citace #77
23.7.2020 21:16 - PetrH
docela solidní sledovanost okolo 21.15 mít 100 kousků...
Autorská citace #78
29.7.2020 10:16 - Jerson
Na Tahu pořádají Fest Na tahu (odkaz na FB).

Bude to v Budějicích 29. - 30. srpna, tedy relativně na rychlo, a já se tam určitě ukážu, když to budu mít přes ulici a dva domy. Budou nějaké přednášky, nějaké hraní pro diváky, a tak.

Vzhledem k tomu, že naposled byl v našem městě Southcon v roce 2004, jinak z RPG nic, je to docela velká událost :-)
Autorská citace #79
29.7.2020 10:20 - LokiB
A tak to je velmi pozitivní událost! Škoda, že se tam na jih takhle narychlo nedostanu :(
Autorská citace #80
29.7.2020 10:34 - Jerson
Já se to taky oficiálně dozvěděl teprve dva dny zpět (a ještě o dva dny dříve díky mým Omegáckým sítím :-) )
Je to trochu narychlo, ale což, jde o poslední víkend prázdnin.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2562108039856 secREMOTE_IP: 18.224.32.86