Deset nejlepších kouzel pro Čaroděje


Mnoho lidí 5e Čaroděje nehraje. Možná proto, že Čaroděj nikdy plně nevystoupil ze stínu Kouzelníka, možná proto, že v základní příručce mu není věnováno moc pozornosti. Podle mě je to ale taky proto, že má VELMI omezený výběr známých kouzel. To znamená jen dvě na lvl 1, ale spíš bolí že i na lvl 20 jich je jenom 15. No, a proto jsem se rozhodl, že zpracuji tento žebříček a trochu vám s výběrem pomůžu.

10) Barevná Koule

Co říct? Poškození 3k8 je na první úroveň kouzla nadprůměrné, na této úrovni nic lepšího neseženete. Navíc, toto kouzlo je extrémně variabilní. Můžete si totiž zvolit, zda udělí poškození Bleskem, Chladem, Kyselinou, Hromem, Ohněm nebo Jedem. Což se vám opravdu hodí, jelikož jako Čaroděj s malým počtem známých kouzel si nemůžete dovolit mít jedno kouzlo na tenhle typ nestvůr, druhé kouzlo na tenhle typ nestvůr… Navíc, pokud používáte Metamagii Zdvojeného kouzla, můžete za cenu jednoho čarodějného bodu zaútočit na dva cíle nejednou. To se vyplatí.

Jediný jeho nedostatek je, že jako surovinovou složku vyžaduje diamant v hodnotě 50 zl. Většinou se na tohle moc nehraje, ale pokud ano, může to být problém. Také na pozdějších úrovních se toto kouzlo může stát zastaralé, jelikož se bude zvyšovat zranění vašich triků (3k10 Ohnivá střela, 3k8 Mrazivý paprsek…), a tak se kouzlo již nevyplatí.

9) Štít
Toto vymítací kouzlo první úrovně je v podstatě instantní ochrana kdykoli ji potřebujete. Sesíláte ho jako reakci na něčí útok na vás a okamžitě si přidáte +5 k OČ. Tento efekt vydrží až do začátku vašeho příštího tahu.

Opravdu jsem přemýšlel, jestli chci na toto místo dosadit spíš Mágovu zbroj, nebo Štít. V mnoha ohledech se zdá, že Štít není tak kvalitním kouzlem. Trvá jen necelé kolo, zatímco Mágova zbroj trvá 8 hodin. Jenže pak je třeba se zamyslet. Zatímco postupem času může vaše postava získat přístup k jiné zbroji (multipovolání, Elfí Drátovka…), +5 k OČ je pořád +5 k OČ. Na každém levelu se to pořád vyplatí stejně.

8) Znehybni Osobu (Znehybni Nestvůru)

Kouzlo druhé úrovně, jež vám umožní paralyzovat jeden cíl do určité vzdálenosti. Zvolíte jednoho humanoida a ten si musí hodit záchranný hod na Moudrost. Pokud neuspěje, je paralyzovaný na jednu minutu. Paralyzované cíle jsou v podstatě vyřazeny z boje. Nejen že nemůžou útočit, pohybovat se ani provádět jiné akce, ale všechny útoky ne ně mají také výhodu. Stojíte proti mocnému válečníkovi? Pouze na něj ukažte, a on je rázem bez ducha. Bojujete s mocným mágem? Jednoduše ho pohledem zmrazíte, jeho soustředění skončí a už vám nic nebrání se ho zbavit.

Trochu to popravdě sráží fakt, že cíl může každé kolo hod zopakovat. Ale stále je to minimálně jedno kolo, po které můžete protivníkovi dát na držku. Pokud použijete vyšší úroveň kouzla, nebo 2 čarodějné body, můžete zacílit další humanoidy. A pěti úrovňová verze tohoto kouzla vám umožní zadržet i jakéhokoli jiného tvora (krom nemrtvých).

7) Neviditelnost (Mocná Neviditelnost)

Neviditelnost je v D&D opravdu dobrá. Nejen, že jste prostě neviditelní, takže můžete většinu protivníků prostě obejít, ale i všechny vaše útoky jsou prováděny s výhodou a všechny útoky na vás s nevýhodou. Toto kouzlo druhé úrovně vám tento efekt zajistí až na 1 minutu. S vyšší pozicí kouzel nebo s dvěma čarodějnými body lze provést i pro více tvorů.

Maličko tento efekt sráží, že krom ztráty soustředění je kouzlo ukončeno předčasně, pokud cíl zaútočí, promluví nebo sesílá kouzlo. Toto ale spolehlivě řeší čtyř úrovňová verze tohoto kouzla. Ale hlavně, jste cool, protože jste neviditelní!

6) Ohnivá Koule
Co si budem. Fireball je asi nejúčinnější kouzlo v porovnání cena/výkon. S pouhou pozicí třetího stupně můžete až na prostoru koule o poloměru 4 sáhy způsobit všem tvorům zranění 8k6 Ohněm, při úspěšném záchranném hodu polovinu. Neskutečně dobré, na svoji úroveň.

Upřímně mě nenapadá, jak tady nějak využít Metamagii (snad krom opatrného kouzla). Možná si jen dávejte pozor, zda vaši protivníci nemají odolání vůči ohni. Jinak prostě není co dodat.

5) Polymorf
Poněkud nestandartní kouzlo, přiznávám. Ale je tak skvělé a hlavně zábavné. Po dobu trvání můžete jednoho tvora proměnit na jiného, jenže má nebezpečnost (úroveň) rovnou nebo nižší stávající úrovni cíle. Můžete to využít v celku dvěma způsoby.

Buď proměníte nepřítele (pokud neuspěje v hodu) ne nějaké bezbranné stvoření, jako třeba krysu, čímž ho de-facto na danou dobu vyřadíte z boje. Nebo můžete proměnit svého kamaráda v T-Rexe! A to má hned dvě výhody: Za prvé mu podstatě tím i přidáte životy, jelikož když mu HP klesnou na nulu v době, kdy je přeměněný, vrátí se do skutečné podoby s původními životy (jen pozor, abyste takto nechtěně nepomohli i protivníkovi). A za druhé, budete mít na své straně T-Rexe!
Ano, vážně je to tak zábavné, jak to zní!

4) Protikouzlo
Tohle je další kouzlo, které se nepojí s žádnou konkrétní schopností čaroděje, ale je prostě příliš užitečné, než abyste si ho nevzali. Stejně jako Mágova zbroj nebo Štít je i Protikouzlo něco, co bude čarodějovi velmi chybět, pokud si jej nevezme. Tímto kouzlem 3. úrovně můžete jednoduše jako reakci zrušit kouzla, jež sesílá váš oponent.

Jakékoli kouzlo 3. či nižší úrovně je okamžitě zrušeno. U kouzle vyšší úrovně musíte provést hod na vaší sesílací vlastnost se SO rovným 10 + úroveň kouzla. Takže borec utrácí 300 diamantů, aby oživil kamaráda? Stačí udělat *lusk* a diamanty i kamarád jsou v háji! Nebo pokud se vám tohle nezdá fér, můžete zachránit družinu před špatným Fireballem…

3) Rychlost
I jako Čaroděj byste měli posilovat vztahy s ostatními členy družiny. Je sice pravda, že na Buffovací kouzla by tu měl být spíš Kouzelník, ale tohle kouzlo je prostě skvělé. Jedná se o silný Buff a jak válečníci, tak jiní členové družiny vám jistě poděkují. Navíc je s tím plno zábavy!

Tímto kouzlem 3. úrovně udělíte jednomu tvorovi (a pokud použijete Metamagii, tak dvěma) hned několik bonusů, které vydrží na vaše soustředění až jednu minutu. Mezi ně patří +2 k OČ, dvojnásobný pohyb, výhoda v hodech na Obratnost a jedna další Akce.

2) Rozklad

Jaký je to pocit něco -někoho- okamžitě rozložit na prach? Řekl bych, že musí být skvělý. A tohle kouzlo vám ho může nabídnout. Jeden cíl do vzdálenosti 12 sáhů musí uspět v záchranném hodu na Obratnost, jinak utrpí Silové zranění 10k6+40. To je strašně moc, a navíc poškození, proti kterému obvykle není odolání. Navíc tohle kouzlo dokáže ničit pevné předměty, nebo předměty z magické síly, jako je Zeď síly.

Docela důležitá pointa je, že tvor zabitý tímto kouzlem se promění na prach. A takovýto tvor může být oživen je kozlem Znovuzrození nebo Přání, což jsou oboje kouzla úrovně devět. Neznám lepší způsob, jak zařídit, aby něco zemřelo a mrtvé taky zůstalo.

1) Přání
No co? Vždyť i v popisu toho kouzla je uvedeno, že „Přání je nejmocnější kouzlo, které může smrtelník seslat.“ – tohle snad mluví za vše, ne? Základním efektem tohoto kouzla 9. úrovně je imitovat jakékoliv kouzlo 8. či nižší úrovně, bez potřeby surovinových složek či jiných požadavků. Nebo si prostě můžete něco přát. A to se pochopitelně splní, jen záleží na DM, jak moc to obrátí proti vám…

Ale světe div se, já to kouzlo zde uvádím hlavně kvůli oné možnosti kopírování jiných kouzel. Že se vám to nezdá dost dobré? Tak si to představte. Jako Čaroděj, co zná sotva patnáct kouzel můžete například seslat kouzelnické kouzlo Klon, a nepotřebujete ani drahou nádobu, ani kus těla. Nebo lépe, jak Čaroděj můžete seslat klerické kouzlo Zmrtvýchvstání, cíl může být mrtvý jakkoli dlouho a nepotřebujete k tomu žádné diamanty! Tohle kouzlo je prostě špica!

Tak tohle bylo Top10 kouzle, které by měl zkusit každý Čaroděj. Jou dobrá, jsou zábavná a hlavně jsou užitečná! Doufám že jsem vám trochu ulehčil vybírání, nebo alespoň rozšířil obzory. (nebo jste se alespoŇ zasmáli nnad mojí debilitou :D)
Každopádně mě to bavilo a jsem rád že jsem to mohl sdílet. A kdyby byl zájem, mohl bych udělat i nějaké jiné žebříčky. ;-)
Napsal: Necromancer
Autorská citace #1
1.6.2021 17:47 - ShadoWWW
Píše:
Ohnivá koule (...) Upřímně mě nenapadá, jak tady nějak využít Metamagii (snad krom opatrného kouzla).

Když máš multipovolání s černokněžníkem, tak si pomocí metamagie urychlíš ohnivou kouli na bonusovku a jako akci sešleš tajemný výšleh.
Autorská citace #2
1.6.2021 18:00 - Jezus
Co mocné kouzlo nebo jak se jmenuje to dávání nevýhody na záchranný hod proti kouzlu? U ohnivé koule docela nepříjemnost :-)
Autorská citace #3
1.6.2021 18:37 - Necromancer
ShadoWWW píše:

Jasně, díky, ale já bral čistě Čaroděje.

Jezus píše:

To je sice pravda, ale ještě větší nepříjemnost je, když dáš tři Sorcery pointy, ale nevýhodu dostane jen jeden z cílů. :D
Autorská citace #4
1.6.2021 18:54 - Chyba
Necromancer píše:
koule o poloměru 5 sáhů

Jsou to 4 sáhy.
Jinak zajímavý výčet, osobně spoustu těchto kouzel neřadím mezi ty co bych musel mít (jen ta Ohnivá Koule se mých postav drží), ale tvou úvahu zcela chápu.
Autorská citace #5
1.6.2021 19:19 - Necromancer
Chyba píše:

Opraveno.
Jinak díky bráško! ;-)
Autorská citace #6
1.6.2021 19:58 - LokiB
Necromancer: hele a bavil by te carodej s temahle kouzlama? Vzdyt skoro nic neumi, az na obv wish :)
Jako do bojove deskovky fajn :)
Autorská citace #7
1.6.2021 20:00 - Necromancer
Jak jako že nic neumí?! Vžidyť tohle je multifunkční jak v combatu tak mimo něj! A ano bavil by mě.
Autorská citace #8
1.6.2021 20:09 - Jezus
Pravda, je tam Neviditelnost, Rychlost (užitečné mimo jiné na pasti) a s Polymorfem je taky hodně zábavy, jen být kreativní (létací nestvůry nahrazují Leť). Znehybnění je taky užitečné mimo boj, často mu může předejít nebo zabránit někomu v útěku...

Možná by se jedno nebo dvě bojová kouzla dala ještě nahradit něčím zajímavějším, ale upřímně, čím? A nějaké ty dmg jako čaroděj rozdávat chceš - to je tvoje práce :-)
Autorská citace #9
1.6.2021 20:10 - shari
Píše:
Většinou se na tohle moc nehraje

Vážně? Co jsem viděla, tak se na tohle hrálo vždycky.

Píše:
Toto kouzlo druhé úrovně vám tento efekt zajistí až na 1 minutu.

Neviditelnost - 2. Stupeň - 1 hodina
Mocná Neviditelnost - 4. Stupeň - 1 minuta

Píše:
A za druhé, budete mít na své straně T-Rexe!

A máš jistotu, že ten T-Rex s inteligencí 2 (-4) rozezná, na čí straně vlastně je?
Autorská citace #10
1.6.2021 20:12 - Jezus
Vlastně... ještě by se hodilo něco na kontrolu davu (pokud za to nepovažuješ Fireball :-D) a nějaká myšlenková magie - ať už čtení myšlenek nebo nějaká ta hypnóza (to druhé asi místo znehybnění).
Autorská citace #11
1.6.2021 21:28 - LokiB
Můj pohled na čaroděje v DND 5E je takový, že by měl mít nějaký jednotící styl. Kouzelník je ten, který zná Fireball a k tomu Lightning Bolt a k tomu ještě Disintegrate, chce mít nástroj na každou situaci a nebo třeba dva. Neříkám, že se tak kouzelník MUSÍ hrát, určitě nemusí, já ho tak víc vidím.
Oproti tomu Čaroděj má nějaký jednotící prvek, ať je to oheň, ať je myšlenka, ať je to pohyb, je to něco, s čím má spojenou svoji sílu. Netvrdím, že musí mít případně všechna kouzla ohnivá, ale typicky to není ten, který by měl skoro všechna kouzla ohnivá a k tomu něco na kontrolu davu a čtení myšlenek (a kotvičku s lanem).
Někdy třeba bude mít horší kouzlo, které mu ale půjde do stylu, než to nejsilnější z dané úrovně/...

Asi Necromancerovi křivdím, on ten list nejspíš nemyslel jako "tohle je výběr kouzel pro mého čaroděje". A určitě jednotlivá kouzla zajímavá jsou. to pravé kouzla je pak sestavit ten list, aby seděl :)
Autorská citace #12
1.6.2021 22:23 - RoVan
Necromancer mě zklamal... Kde jsou Kejkle?
Autorská citace #13
2.6.2021 11:15 - Jezus
LokiB píše:
hele a bavil by te carodej s temahle kouzlama? Vzdyt skoro nic neumi, az na obv wish :)
Jako do bojove deskovky fajn :)


LokiB píše:
Oproti tomu Čaroděj má nějaký jednotící prvek, ať je to oheň, ať je myšlenka, ať je to pohyb, je to něco, s čím má spojenou svoji sílu. Netvrdím, že musí mít případně všechna kouzla ohnivá, ale typicky to není ten, který by měl skoro všechna kouzla ohnivá a k tomu něco na kontrolu davu a čtení myšlenek (a kotvičku s lanem).


Hele a neprotiřečíš si trochu? Nejdřív nechceš někoho "jen do deskovky" a pak začneš povolání s minimem kouzel sjednocovat do nějakého stylu - čímž mu efektivně omezíš paletu nástrojů a uděláš z něj třeba (dosaď element) dmg dealera :-)

Je fakt, že pokud by ten "jednotící styl" byl třeba myšlenková magie, pak je to pestřejší (a uplatní se i v boji).

S čím souhlasím je, že ten článek není build čaroděje typu "tahle kouzla se postupně naučte" - spíš výčet kouzel, nad kterými je dobré se zamyslet, zda si je nevzít.
Autorská citace #14
2.6.2021 11:37 - LokiB
Jezus píše:
čímž mu efektivně omezíš paletu nástrojů a uděláš z něj třeba (dosaď element) dmg dealera


Podle mě to překrucování už děláš schválně :)
Opravdu je "koncept ohnivá magie" jen o dmg dealování? Tvrdil jsem něco takového, nebo je to prostě "pravda"? Třeba kdyby ses chtěl umět kouzlem teleportovat jen mezi dvěma "ohni"? nebo vznášet se na plameni? nebo kráčet po ohnivém schodišti?

A to ta ohnivá je takové zprofanované klišé, že. Těch konceptů je mnohem víc. Viz třeba ta myšlenková.

Takže ne, neprotiřečím si :)

Jezus píše:
spíš výčet kouzel, nad kterými je dobré se zamyslet, zda si je nevzít.


Jo, tak to je fajn, že tam jsou uvedeny zrovna ty typicky nejvíce používané, na které hráči asi nezapomenou ... fireball, wish ...
Autorská citace #15
2.6.2021 11:55 - Xeth
Tu stylizaci u čaroděje vnímám podobně jako LokiB.
Autorská citace #16
2.6.2021 12:16 - Jezus
Počkat, ale článek o stylizaci nemluví. Takže když ti jde jen o fluffovou podobu kouzel, bylo by dobré to zdůraznit. V kontextu výčtu kouzel vnímám větu LokiB píše:
Oproti tomu Čaroděj má nějaký jednotící prvek, ať je to oheň, ať je myšlenka, ať je to pohyb, je to něco, s čím má spojenou svoji sílu.
jako narážku na konkrétní kouzla, která bys pro takového sjednoceného čaroděje chtěl mít.

Protože jinak nechápu, s čím v článku diskutuješ.

LokiB píše:
o, tak to je fajn, že tam jsou uvedeny zrovna ty typicky nejvíce používané, na které hráči asi nezapomenou ... fireball, wish ...


No a? Kdyby tam nebyla, tak to přece není výčet nejlepších kouzel ne? Naopak by se tu (právem) mohlo ozvat dost lidí, jak to že tam ta nelepší kouzla chybí :-)
Autorská citace #17
2.6.2021 12:18 - Šaman
O takovou stylizaci jsme se snažili ve Fate (byl to teda kněz dračího řádu, ale prakticky ohnivý kouzelník). A přišlo mi to super.

Ale nevím jak by to šlo v DnD - když by se výběr (v pravidlech popsaných) kouzel omezil na to, co je ve fikci zajímavé z pohledu RP. Obávám se, že by taková postava byla mechanicky slabá proti kouzelníkovi, který si do knihy zapíše cokoliv na co narazí.
Samozřejmě by se dalo přefluffovat kouzla, nebo je upravit (teleport mezi dvěma ohni by měl být asi levnější, než teleport odkudkoliv kamkoliv).
Což už by byl zásah do pravidel a vyváženosti.

Nicméně jako nápad se mi to líbí a v systémech, které nemají předepsané seznamy kouzel s právnickou přesnotí je to určitě zajímavější koncept než generický kouzelník. (A mimochodem takový kouzelník je až věc moderní fantasy, v pověstech, ságách a mytologii je vždy(?) sesilatel navázán na nějakou vyšší moc, která zároveň definuje co umí.)
Autorská citace #18
2.6.2021 12:20 - LokiB
Jezus: asi se zarazíme právě na tom, že to má být "10 nejlepších" ... bohužel vzhledem k tomu, že nejsou daná kritéria, tak si to mohou různí lidé vyložit různě. Kdyby to bylo "10 Necromancerových nejoblíbenějších, tak by to bylo jasnější. Kdyby to bylo "10 nejpouživanějších" tak také.

Nechal jsem se tedy nachytat na vágnost nadpisu a diskutuji o tom asi zbytečně. Máš pravdu.
Autorská citace #19
2.6.2021 12:26 - Jezus
Jako takhle - můžeme diskutovat o tom, která kouzla jsou nejlepší (obecně, pro nás...). A v zásadě to bude k tématu a "užitečné". To je v myslím i žádoucí a přínosná diskuse k tématu.

O čem diskutovat nechci a přijde mi jako v zásadě mimo je, jestli na tom seznamu mají být nejpoužívanější kouzla, která hráči asi nezapomenou. Podle mě je to jako v seznamu nejlepších filmů nezmínit ty nejoblíbenější, protože je každý zná :-) (Ale jako jo, o téhle větvi diskuse není třeba dál mluvit).

Co se týká obecné stylizace a konceptu čaroděje jako takového, připadá mi to docela OT, zejména když se bavíme o nějakém re-fluffu a vymýšlení nějakých úprav pravidel (teleport mezi dvěma ohni??). Jako asi to ta diskuze unese, zejména když by nás to oslím můstkem vrátilo ke konkrétním kouzlům. Jinak je to takové tlachání, kterým bych raději plevelil jinde.

Nicméně to je jen můj názor - v zásadě je mi to dost volné :-)
Autorská citace #20
2.6.2021 12:30 - Šaman
LokiB: Ale takových žebříčků je… Osobně tyhle články považuji buď za zábavu při krátké pauze, nebo za snahu rozproudit diskuzi, protože už z principu se vždy někdo najde, kdo by ten žebříček udělal jinak… a nenechá si to pro sebe. ;)
Autorská citace #21
2.6.2021 12:33 - LokiB
Na někoho může nadpis "10 nejlepších kouzel pro čaroděje" působit jako "hele, tyhle kouzla by váš čaroděj měl mít". (zdůrazňuju "na někoho")
podobně, jako u "10 nejlepších filmů" je to "hele, tyhle filmy byste měli vidět".
Tak na mě i ten žebříček působí. Protože těžko to můžu brát jako "tyhle kouzla nezapomeňte zvážit" ... to by asi fakt nikdo nezapomněl.

ale jak jsem psal, možná jsem se jen já nechal zmást vágním nadpisem a článkem, a je to tak má chyba.
Autorská citace #22
2.6.2021 12:51 - Jezus
Článek na konci píše:
Tak tohle bylo Top10 kouzel, které by měl zkusit každý Čaroděj. Jsou dobrá, jsou zábavná a hlavně jsou užitečná! Doufám že jsem vám trochu ulehčil vybírání, nebo alespoň rozšířil obzory. (nebo jste se alespoň zasmáli nad mojí debilitou :D)


Ono to chce občas číst i něco jiného než nadpis, když se chystám diskutovat.

Na druhé straně já si opravdu myslím, že by čaroděj (pokud k tomu nemá zrovna nějaký konkrétní a specifický důvod) opravdu měl mít Ohnivou kouli a nejspíše i Přání (právě proto, že je poměrně univerzální a "záplatuje" tak trochu jeho malý výběr jiných kouzel).

Navíc ten článek je myslím hodně míněn i pro relativní nováčky - alespoň stran hraní čaroděje - takže právě to, aby nezapomněli na nějaké zásadní kouzlo (které nemohou narozdíl od kouzelníka relativně snadno doplnit později), je vcelku i pointa.
Autorská citace #23
2.6.2021 13:18 - sirien
Loki: i když s Tebou věcně spíš souhlasim a dlouhodobě prosazuju pohled že čaroděj není ani tak spell-caster, jako spíš mýtický archetyp u kterého kouzla nahrazují schopnosti (tzn. můžeš si ho vyprofilovat podle vlastní chuti...), tak když vidim nadpis "10 nej kouzel pro čaroděje", tak mi je docela jasný, že to nebude ani trochu o stylizaci, ale kompletně jen o gamistický výhodnosti. Že to IMO u čaroděje takhle spíš moc nefunguje a s timhle přístupem dostaneš postavu která spíš nebude uspokojivá je už věc dost jiná a zjevně spíš nesouvisející.
Autorská citace #24
2.6.2021 13:35 - LokiB
sirien: jo, už jsem to i uznal :)

čemu pak nerozumím, je, proč je to vztaženo k čaroději a ne obecně ke kouzlům. Jsou pro kouzelníka "nejlepší" jiná kouzla? Případně proč? Ale i to tu asi bude jako OT.
Musím se tedy smířit s tím, že mi takto pojatý článek přijde ne moc smysluplný, ale tak s tím žít dokáži.
Autorská citace #25
2.6.2021 15:08 - sirien
Loki: zaprvé se liší seznamy kouzel - např. si všimni že všechna čarodějova kouzla mají dobu vyvolávání 1 kolo a menší (a čaroděj nemá možnost rituálního sesílání).

Zadruhé se liší tradiční/klasická role těchto povolání. Čaroděj je typicky striker (magická obdoba dělové baterie, v pozadí stojící damage dealer), zatímco wizard je většinou vnímaný víc jako controller a "utility" týpek. Z toho pak vyplávají odlišná očekávání, z toho pak zase jiné preference a z toho pak jiný seznam top10 kouzel.

Jinak články o tom jak optimalizovat gamistické buildy jsou hodně tradiční součást DnD koloritu. Můžeš to brát jako "výběr kouzel nad kterými by ses měl zamyslet / neměl bys je přehlédnout když stavíš svého gamisticky optimalizovaného striker čaroděje".
Autorská citace #26
2.6.2021 15:20 - Jezus
Ještě dodám, že pro kouzelníka, který má větší výběr a možnost měnit kouzla dle (očekávané) situace, připadají v úvahu a jako "nejlepší" i kouzla hodící se spíš na úzký profil situací.

Čaroděj si tenhle luxus nemůže dovolit, takže tlak na univerzálnost nebo kreativnější využití (a že zrovna tohle kouzla v DnD nějak extra nepodporují) je vyšší.

Jinak zrovna tenhle článek mi nepřipadá, že by čaroděje tlačil jen do optimalizovaného strikera - byť tuhle jeho roli úplně nepřehlíží.
Autorská citace #27
2.6.2021 17:49 - Necromancer
Jak už tu bylo zmíněno. Článek je tu pro inspiraci, pro nováčky a pro zamyšlení.
Proti vašim názorům nic nemám, prostě jen vidíme jednu věc trochu jinak.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085240840911865 secREMOTE_IP: 44.204.196.161