Zajímavosti

Debata je lehce moderovaná (opravení nefunkčních odkazů). Zkuste nespamovat... moc. Díky.
Napsal: Nerhinn
14.9.2021 01:01 - Colombo
Sirien: Přijde mi, že argumenty a závěr autora zobecňuješ na jakékoliv autory, knižní tvorbu či produkty vůbec. Navíc rovnou zasahuješ autora do konkrétní třídě lidí, kterou zjevně opovrhuješ, a přikládáš kolektivní vinu.

Argument autora: Nezkušeným autorům, kteří mají touhu se stát spisovateli, Startovač jen ublíží, mi přijde rozumný.

Nepřijde mi, že by argumentoval, že startovač či vydávání samonákladem (či jak se tomu řiká) je nesmyslnost v každé situaci, a to včetně zkušených a známých autorů.

Ten záběr a osekání ze všech stran, jak to zmiňuješ, mi nepřijde jako nějaký cherrypicking, ale poměrně jasné vymezení platnosti daného tvrzení.
14.9.2021 01:19 - sirien
Colombo: no - já si to nemyslim a přijde mi, že to je hromada nesmyslů, kdy autor blbě přiřazuje příčiny k důsledkům a bashuje startovač za něco, za co ten nemůže - a místo, aby říkal jak to dělat správně i jinak, říká, že to jinak dělat nejde - což je blbost.

Každopádně vyjma Dunning-Kruger efektu autorů bez rozhledu tam k RPG žádnou větší relevanci nevidím, ta dynamika zpětné vazby i publishingu v RPG funguje dost jinak, takže mi to je asi spíš dost jedno.
14.9.2021 01:32 - York
Colombo píše:
Nezkušeným autorům, kteří mají touhu se stát spisovateli, Startovač jen ublíží, mi přijde rozumný.


Toť otázka. Alternativa taky může bejt, že autor narazí jedno odmítnutí od nakladatele za druhym, odradí ho to a přestane psát úplně. Nebo narazí na nakladatele, kterej je buď mizernej redaktor, nebo redakci vůbec nedělá, a bude na tom úplně stejně. Nebo narazí na nakladatele, kterej mu vnutí vlastní názor na to, jaká by kniha měla bejt, přestože ten autorův byl v pohodě životaschopnej.

Jako jo, oproti autorovi, kterej narazí na skvělýho nakladatele, hodně se toho od něj naučí a kniha, kterou u něj vydá, bude super úspěšná, je asi varianta přes samonáklad horší, ale to není moc realistickej předpoklad.
14.9.2021 01:45 - Colombo
Sirien píše:
kdy autor blbě přiřazuje příčiny k důsledkům a bashuje startovač za něco, za co ten nemůže


Vidíš, a já z toho takový dojem nemám. Přijde mi, že autor nebashuje startovač jako takový, ale jeho využití konkrétními autory.

Viz:

Článek píše:
Tepal jsem začínající autory za několik nešvarů – jako jeden z nich jsem zmínil i vydávání knih formou komunitního financování.

...

A já vám teď, milí začínající autoři, řeknu proč, a co byste mohli udělat jinak, abyste v pekle neskončili.

...

Budu se bavit o začínajících autorech. Takových, kteří jsou zcela neznámí, nevydali ani knihu, ani povídku (maximálně bambilion příspěvků na facebooku na téma „já píšu to a to, jak to máte vy?“ anebo o něco horších příspěvků na facebooku „Dopsala jsem knížku, ale nevím, jestli to mám mít v ich formě nebo er formě. Co je co? Co používáte vy?“).

...

Z toho vyplývá, že vynechám všechny pohádky a knížky pro děti, odborné knihy, komiksy, vynechám i pokusy profíků

...

Nebudu se bavit o smyslu crowdfundingu obecně.

...

Tenhle bod tu být nemusí, ale protože se mi už několikrát stalo, že lidi v ohnivém zápalu zapomněli, o co mi jde, tak ho tu přece jenom dám: přečtěte si předchozích pět bodů ještě jednou. Ať vám cévka když tak nepraskne zbytečně.

...

„Všechny knihy začínajících fantasy autorů, co jdou přes crowdfunding, jsou pro tyto autory neskutečně škodlivé a ničí jejich sen stát se spisovatelem. Tečka. Konec. Žádné ale.“

...





Jo, jde tam cítit despekt k samonákladu vůbec, ale o tom ten článek není. Přijde mi, že styl autora je dost blízký k tvému:P
14.9.2021 08:02 - Gergon
Zkusím nadhodit názor člověka z druhé strany barikády (pravda nebudu mluvit o knize, ale o filmech, nicméně nevidím příliš velký rozdíl mezi uměleckým dílem, pouze jde o jiné médium) Když jsem chtěl točit Dračák 2 tak jsem neměl finance (1 jsem celou platil ze svého) a šel jsem s tím na startovač, vybraly se peníze, natočila se dvojka, pak trojka, a potom dokonce díky tomu i celá série Pj craft. A to jsem amatér, o filmech jsem tenkrát nic moc nevěděl, všechny tři díly Dračáku jsou plné chyb a přesto nemám pocit, že by mi Startovačš ublížil a uškodil a zabil mou kariéru v oblasti tvorby videí a filmů, ale naopak, díky nové technice veškerá další videa vypadají lépe a můžu točit i tématické scénky na začátek Pj craftů atd...
Takže podle mě autor moc neví o čem mluví, nejspíš to nikdy nezkusil, nebo to zkusil a nevyšlo mu to, ale podle mě je to nejlepší způsob jak se věci naučit a někam se posunout.
Pravda že na psaní knihy člověk nepotřebuje drahou techniku a svá díla může poslat do různých časopisů, ukázky povídek atd... ale na tom něco napsat a pak jít a vybrat peníze a zkusit si svou knihu vydat se člověk naučí hromadu nových věcí, pozná nové lidi, zjistí co všechno to obnáší a to určitě není na škodu. I v tom psaní se může zlepšovat, protože dostane do čtenářů zpětné vazby, názory, připomínky ... ale když bude sedět doma na zadku a kniha bude v šupleti, protože je špatná a žádný vydavatel ji nevydá, tak ho to zazdí mnohem víc a nic se nenaučí.
14.9.2021 08:26 - Corny
Colombo: Já ti nevím... přiznám se, že jsem to prolítl trochu svižně, ale byť jsou tam možná i nějaké, jak ukazuješ, části, které to cílí spíš na ty autory, tak je tam stejně tak dost míst, kdy prostě obecně odsuzuje crowdfunding a plošně s ním neúspěch těch autorů spojuje. Ostatně hned nadpis plošně vyzývá k jeho bojkotu, v TLDR obecně konstatuje, že na něm úplní začátečníci pohoří a udělají si ostudu, níže opět vyzývá k jednoznačnému nepodporování začínajících autorů na crowdfundingu a úplně závěrečná věta zní: "A to je ten důvod, proč crowdfunding není pro začínajícího autora vůbec dobrý." Pokud se v tom článku pořád objevuje, jak je crowdfunging pro ty autory špatný, jak všichni začínající autoři na něm určitě pohoří a vyzývá nekompromisně k tomu, aby ho lidi nepodporovali, tak to na mě moc nepůsobí, že crowdfunging jako takový není bashován. Ostatně, jak poukazuje Sirien, ani nenabízí (a řekl bych, že si ani nepřipouští) tu alternativu, že by to na něm šlo udělat dobře.

Každopádně s RPG to asi přecijen zas tolik nesouvisí, tam se na kickstarteru vydává o sto šest docela spokojeně. I tak mi ale přijde, že ten článek až moc objektivizuje a popravdě na mě působil dost elitářsky.
14.9.2021 09:08 - LokiB
S tím, co píše Colombo plně souhlasím.
Ten článek má myšlenku, se kterou určitě nemusí souhlasit každý. Předkládá svoje argumenty, ze kterých já za nejdůležitější považuji tyhle (zejména spojené dohromady):

1. na startovači je reálné vybrat peníze i na dílo, které kvalitní není ... když autor nemá zpětnou vazbu včas, může si dílem ostigmatizovat svoje jméno na delší čas

2. vydávání děl bez redaktorské práce autorům může zásadně uškodit, protože pustí do světa dílo, které má zásadní vady, o kterých mu holt nikdo neřekl, protože nebylo kdo. redaktor by na ty chyby upozornil

Což jsou argumenty validní a to, jak jsou tu vyvraceny, mi přijde divné:

Log 1=0 píše:
Jako, Sirien má pravdu v tom, že staví slaměného panáka knížka přes crowfunfing = nulová redakce a možná i korektura


Proč je to slaměnný panák, když autor článku uvádí, že se s tímhle fenoménem setkal prakticky ve všech případech?
On ani netvrdí, že každé dílo ze startovače bude bez redakce a korektury (protože na startovač můžou jít klidně i renomovaní autoři s nějakou redakcí za zády, což tam i píš), ale z jeho zkušenosti k tomu zásadně startovač vede a je to v tom past na nové autory, u kterých ta šance, že přes startovač vydají díle nezredikované je daleko větší.

sirien píše:
Zaprvé je zajímavé, že třeba Brandon Sanderson proti vydávání samonákladem vč crowdfundingu nic nemá a v přednáškách pro nové začínající autory o tom mluví jako o plnohodnotné alternativě.


i proto, že posluchači jeho přednášek tohle vlastně chtějí slyšet?

A nemůže to být sirien píše:
navíc pouze k těm co neví do čeho jdou - mi přijde, že ta cílovka článku je hodně úzká a ještě užší a těch výjimek na koho to neplatí je nějak hodně na to jak obecně se ten článek tváří.


Jestli je nebo není úzká ... to je asi podstatné informace. Nemám přehled o této scéně a nejsem expert, takže nevím, jestli mluví k 90% autorů nebo k 50% nebo jinému nižšímu číslu. Každopádně je to podle autora významné číslo, aby stálo za to k němu mluvit.

sirien píše:
Jemný vítr zní jinak než technicky znějící "mírný" - autor to smete jako chybu na úrovni špatné gramatiky a ještě to označí za nedostatek slovní zásoby. Možná. Možná sám nepochopil zamýšlenou poetiku.


A ty při čtení toho úryvku věříš tomu, že to autor článku fakt pochopil šaptně? Mně tam to "jemný" taky nesedí, ale to není důkaz, tak se jen ptám ... chápu to tak, že vybral jeden úryvek jako ilustrační, a doufal, že to jeho čtenáři pochopí.

sirien píše:
Jakože ano, většina wannabe autorů je fakt špatná. Jenže většina čehokoliv je špatná. Ano, redakční práce je důležitá. Jenže vydavatelé na ní dneska zdaleka nemají exkluzivitu.


Jeho pointa je ještě trochu posunutá ... většina wannabe autorů je špatná, ale někteří z nich by špatní být nemuseli, kdyby spolupracovali s někým z redakce, nechali si, třebas bolestivě, poradit.

Tedy ta myšlenka je "když nepůjdete přes startovač, je to asi bolestivější, delší, víc se naráží hlavou do zdi ... ale jste-li dobří, máte-li potenciál, tak vám tahle cesta prospěje a je větší šance, že nakonec prorazíte a uspějeje, než když půjdete na pohled snazší cestou crowfundingu".

Že má crowfunding některé jiné výhody (viz licence, jak píšeš atd), to je fakt. Ale jde to trochu mimo myšlenku toho článku, jak jsem ho pochopil já.

Nakolik je pohled autora článku pokřivený tím, co sám dělá a jakou má historii ... nedokážu posoudit, je možné, že zásadně.

Ad Gergon:_crowfunding má pro autory, jako jsi ty, jistě výhodu, protože dneska je tolik lidí, s tolika zájmy, že dokáže obstarat finance i obskurnějším projekům, prostě proto, že je někdo chce vidět hotové.
U toho vzpomenu na Život Briana, kterému producenti po nátlaku katolíků ve velkém odstoupili a vypadalo to, že půjde k ledu. Až přišel George Harrison a dal zásadní balík peněz, i když musel dát do zástavy svůj barák, prostě proto, že ten film chtěl vidět natočený. Bez něj by tu ten film nejspíš nebyl. Úžasný.
Dnešní startovač funguje v mnohém podobně a je to fajn ... jen ne každé dílko, které se díky němu vytvoří, je Život Briana, bohužel :)

Takže Gergone, jestli máš v plánu zůstávat u malých filmečků, pak ti startovač asi nijak neškodí ... otázkou je, kdyby ses chtěl probít do první ligy filmařiny, jestli by budoucí producenti a budoucí filmoví fanoušci, až bys ten případně film k nim dosta, po shlédnutí Dračáků spíš neřekli "tak to asi nemá smysl zkoušet".
Protože v tom je paralela s autorovým článkem ... špatné dílo může zkazit reputaci na delší čas a v tom je kontraproduktivní.
14.9.2021 09:13 - Jerson
Gergone, on je ale rozdíl mezi knihami a filmy. Hlavně asi v tom, že když natočíš film a vyvěsíš ho na Youtube, tak si své diváky najde, protože to stojí peníze jen tebe jako tvůrce, a je na tobě, jak ty peníz seženeš. Určitě tě ani nenapadlo, že by mohl Dračák 1 nabídnout televizi nebo dokonce kinům (nevím zda ses ho pokoušel dostat na nějaký festival amatérských filmů.)

Je to podobné, jako že každý autor může napsat povídku nebo "knížku", vyvěsit ji na net a nechat čtenáře, ať se vyjádří. Článek mluví o tom, že je blbost zkoušet takovou svou prvotinu hned nacpat vydavatelství, a když dotyčného pošlou do háje, protože je to fakt špatné a neprodávalo by se to, tak to vydá a rozdistibuuje sám, čímž si strašně uškodí, protože u čtenářů narazí na zeď nezájmu (v lepším případě) nebo odsouzení (v horším případě), což mu stejně nijak nepomůže. A to i v případě, že by knížka byla celkem dobrá, ale prostě musí projít nějakou redaktorskou psací.

Každopádně není nic snazšího (cha cha) než si udělat vlastní výzkum, sehnat knížky prošlé kickstarterem a podívat se, kolik z nich vybralo požadované peníze na vydání, a kolik z nich mělo po vydání úspěch.

Edit: částečně zninjován Lokim.
14.9.2021 09:18 - Corny
Mě třeba připadá jako docela protimluv, že na jednu stranu se o těch začínajících autorech na startovači čtenáři "v zásadě vůbec nedozví" a současně "si udělají ostudu" takovou, že jim to do budoucna zkazí reputaci. Ať už s tím názorem teda sebevíc nesouhlasím, protože si myslím, že na každém začátku se dá pracovat (ostatně, každý autor má nějaký vývoj, ideálně vzestupný, i ti profesionální - viz Pratchett).

Jerson: A kde tam ten zásadní rozdíl vidíš? Co ti brání napsat knížku a dát ji někam na net podobně, jako dát film na youtube? Snad jedině v tom, že neznám žádný server pro literární díla, který by měl podobnou uživatelskou základnu, jako youtube - ale zas alespoň tím minimalizuji šanci, že si "udělám ostudu" v širším okruhu lidí. Ale úplně podobně si můžu udělat ostudu filmem, jako knihou (on ten film taky potřebuje nějakou analogii závěrečné kontroly). Já třeba moc nevidím žádný důvod, proč by si to, co by mu případně zařídil redaktor, nemohl ten autor udělat prostě sám (opět, opačný názor mi docela zavání elitářstvím).
14.9.2021 09:48 - Jerson
Corny, zásadní rozdíl vidím právě v tom fyzickém vydání a distribuci ke koncovým čtenářům. Protože když dát film na Youtube, tak můžeš počítat shlédnutí a poměr lajků k dislajkům, a máš nějakou nejasnou představu o úspěšnosti svého díla, kterou můžeš interpretovat různě. Diváky to nic nestálo.

Ale když necháš čtenáře fyzicky zaplatit dopředu za produkt, který bude hodně mizerný, tak tihle čtenáři si od tebe už druhou knížku nekoupí. A když pak další výtisky budou ležet v knihkupectví jako neprodejné, a na netu se objeví kritické recenze tvého díla, za které jsi od lidí chtěl prachy, tak je to špatné. Protože film na Youtube mě stojí maximálně pár hodin života, pokud budu poctivý a shlédnu ho celý (navíc ho můžu proskenovat), ale když vrazím peníze do mizerné knížky, tak mi autor ani knihkupectví moje peníze nevrátí, když výtvor shledám mizerným.

A myslím, že ten článek mluví právě o autorech, kterým nestačilo vyvěsit svou knížku na net (protože to dělají tisíce lidí a nic to neznamená), ale chtěli mít svůj výtvor "doopravdy" vydaný, aby sami sobě / sami o sobě mohli tvrdit, že jsou autoři fantasy.
14.9.2021 10:18 - Corny
Tak ale pak nemluvíš o rozdílu mezi knihami a filmy, ale o úplně rozdílných modelech distribuce. Knihu můžu klidně dát na net a dávat jen v elektronické verzi, stejně jako film můžu klidně distribuovat fyzicky (byť v dnešní době už by to bylo, pravda, docela archaické - na druhou stranu retro ;) ). A dle mého článek o fyzickém vydávání mluví velmi okrajově, ale pro jeho jádro je v zásadě nepodstatné, jestli ti jde o to tu knihu vydat fyzicky nebo ti stačí ji pak dát na eshop, klidně i za dobrovolnou cenu (ostatně on crowdfunging odsuzuje zcela plošně, nikde nespecifikuje nic jako "No pokud by vám stačilo to zafinancovat a pak dát ke stažení, tak tam tenhle ten problém není")
14.9.2021 10:41 - Jerson
Kickstarter je v tomto případě ten hlavní rozdíl, který odlišuje věci zveřejněné na netu od skutečně fyzicky vydaných knih. Článek nemluví vůbec o dílech, které jejich autoři pověsí někam na net. Alespoň takový z toho mám dojem. A vůbec tam to placení zmiňuje několikrát.

O elektronických knihách asi žádný z těch autorů neuvažoval. Nevím, tuhle oblast nesleduju, ale nemyslím si, že by autor článku popisoval případy lidí, kteří chtějí vydat elektronickou knížku ve stylu zaplať co chceš.
14.9.2021 11:26 - sirien
Colombo píše:
Přijde mi, že autor nebashuje startovač jako takový, ale jeho využití konkrétními autory.

Ne, autor bashuje autory za nedostatek redakčních úprav a za absenci soudnosti dané nedostatkem kritiky - a místo toho aby to pojmenoval a řekl jim kde a jak tohle sehnat, tak z toho obviňuje startovač.

Což je konina, protože stejně jako Gergon sehnal přes startovač peníze na filmy, tak tihle autoři mohou přes startovač sehnat peníze potřebné např. na profesionálního editora nebo korektora (které, ano, jde najmout z volného trhu, vydavatelství fakt nemají monopol).


Gergon píše:
na psaní knihy člověk nepotřebuje drahou techniku

ne, ale i pokud využiješ věcí jako jsou např. autorské skupiny atp., tak pořád potřebuješ skutečné editory a korektory a sazbu atp. a nic z toho není zadarmo - něco se teoreticky můžeš naučit a udělat si to sám, ale... pokud to chceš mít pořádně, tak to je buď dlouhá cesta, nebo si to musíš zaplatit.


LokiB píše:
Proč je to slaměnný panák, když autor článku uvádí, že se s tímhle fenoménem setkal prakticky ve všech případech?

Protože kromě toho že autor tvrdí že to tak je, tak se především tváří, že to tak být musí - což prostě očividně není pravda.

(A aby to tak nebylo tak potřebuješ prachy a pokud nechceš jít přes vydavatelství, tak je startovač naopak dobré místo kde je sehnat.)

Startovač je něco co podobný fenomén umožnilo, protože snížil vstupní bariéru, ale sám o sobě není příčinou tohoto fenoménu.

LokiB píše:
i proto, že posluchači jeho přednášek tohle vlastně chtějí slyšet?

Pochybuju, to zrovna on fakt nemá zapotřebí. Navíc to jsou uni přednášky, jakože prostě vede celej jeden předmět, ne externě placené talky - sdílí tam svoje reálné odborné zkušenosti z branže... si ty přednášky pusť, sou zajímavý a na YT, někde sem je tu kdysi i sdílel.

LokiB píše:
... ale jste-li dobří, máte-li potenciál, tak vám tahle cesta prospěje a je větší šance, že nakonec prorazíte a uspějeje

Upřímně, a to je čistě můj osobní názor, já tu scénu už nějakou dobu nesleduju a i dřív sem jí jen přihlížel - lidi kteří mají talent a šanci stát se rozumnými autory nedělají chyby na které autor článku nadává. Ty lidi na který nadává sou lidi který vydavatelé stejně obratem bez dalšího otráveně odmítnou (...jak autor sám v článku přiznává!) a který nemaj soudnost nebo sou zneuznaný a neproberou se, dokud si nenabijou hubu. (Což je teda zrovna věc, co má paralelu i mnohde jinde... Dunning Kruger je silný...)

Autor co má potenciál nejspíš nepíše někde doma na koleni za cheerleading skandování partnera/ky, ale účastní se nějakého kroužku tvůrčího psaní nebo nějaké podobné skupiny a dost možná ve skutečnosti i zkusil nějakou tu soutěž (ať už některou ze zmíněných nebo nějakou školní, lokální...) - a přesto se jako nováček může rozhodnout pro startovač a přitom nebude dělat zmíněné chyby a zvládne se (s podporou nějakého vedoucího a s penězi z toho startovače...) obejít i bez vydavatele.

Přičemž si všimni jak paličatej autor je a jak nepřipouští žádné alternativy ani kompromisy a mimi jiné se tváří, že to je všechno nebo nic - buď všechno u vydavatele, nebo všechno sám. Což je blbost. S mnoha menšími vydavateli se dá dohodnout např. to že si knihu vydáš sám (za vlastní peníze, ale s udržením práv a stylu propagace atd.), ale vydavatel Ti pak zařídí distribuci. Nebo částečně i promo... záleží jak se dohodnete.


Corny píše:
protimluv, že na jednu stranu se o těch začínajících autorech na startovači čtenáři "v zásadě vůbec nedozví" a současně "si udělají ostudu" takovou, že jim to do budoucna zkazí reputaci.

Ne nutně. Ty se o něm nedozvíš, ale ve chvíli kdy zkusí vydat něco dalšího si ho oslovený vydavatel (nebo poté co vydá něco dalšího si ho potenciální čtenář) vygooglí a najde tuhle prvotinu, naivně vydanou pod vlastním jménem. Reputace Tě nemusí předcházet, může Tě velmi snadno i dohnat.
14.9.2021 11:41 - LokiB
sirien píše:
Upřímně, a to je čistě můj osobní názor, já tu scénu už nějakou dobu nesleduju a i dřív sem jí jen přihlížel - lidi kteří mají talent a šanci stát se rozumnými autory nedělají chyby na které autor článku nadává.


To je validní námitka, ke které nemám moc co dodat. Scénu také nesleduju a přehled tak nemám, jestli a jak úspěšní autoři se na crowfundingu narodí a píší rovnou bez zmíněných chyb. Možné to je.
14.9.2021 11:52 - sirien
Loki: no ono to je právě tak, že úspěšní autoři se nerodí na crowdfundingu o nic víc, než se rodí s prvotinou u vydavatele (možná sem tam nějaký...) - úspěšnej autor se rodí dlouho před prvotinou. (Tvorbou do šuplíku, v kurzech a kroužcích psaní, v autorských skupinách, v menších soutěžích, publikací v časopise nebo i nějakém tom sborníku... nebo, což vydavatelé děsně neradi vidí a kydají na to hnůj co můžou, zatímco se toho ve skutečnosti děsí a štítí jako Kodak digitální fotografie, publikováním na nějakém literárním nebo literárně spřízněném webu...)

Jestli se pak rozhodne jít přes vydavatele nebo self-publishingem s tím už moc nesouvisí - samozřejmě, přes vydavatele to je o dost snazší a dobrej (!) vydavatel mu pomůže růst a předejde mnoha možným chybám, které si jinak autor musí ošéfovat sám...; ale zase nemusí být vůbec snadný se k nějakýmu, natož dobrýmu vydavateli dostat, a to často z důvodů, co nejsou objektivní nebo ani nesouvisí se samotným dílem.

Že pak shit autoři které by žádný příčetný vydavatel nevydal jdou do self-publishingu, protože to je dostupný, je sice (zjevně) pravda, na druhou stranu to ale není vizitka self-publishingu samotného, jen ukázka toho jak přístupná tato cesta je.
14.9.2021 12:01 - LokiB
Podle této myšlenky by sice crowfunding neškolil autorům jako takovým, protože prostě tak (jak píšeš), ale škodil by celé scéně, protože by ji zanášel spoustou shitu, který by jinak světlo světa nespatřil. Ok, i to je možnost.
14.9.2021 12:53 - sirien
Loki: teoreticky. Prakticky té scéně moc škodit nebude, protože spousta toho crowdfundingu prostě nevyjde a většina zbytku se nijak nerozšíří, protože a) když ty věci nejsou dobrý, tak prostě nejsou dobrý a b) větší část lidí co udělá tyhle chyby nebude ani umět udělat dobře marketing a promo a logistiku atd.
14.9.2021 14:14 - York
LokiB píše:
škodil by celé scéně, protože by ji zanášel spoustou shitu, který by jinak světlo světa nespatřil


To je bullshit, pokud si mám vypůjčit tvůj slovník. Úplně každej může svůj literární výtvor vyvěsit někde na netu, takže množství publikovanejch děl nezávisí na tom, co vyjde nebo nevyjde tiskem. Navíc nechápu, co ti vůbec je do toho, že lidi něco píšou a vydávaj. Nijak tě to neomezuje, nikdo tě nenutí to číst. Je to asi jako kdybys lidi, kteří hrajou venku před barákem fotbal, označil za snůšku exkrementů.
14.9.2021 14:29 - sirien
York píše:
To je bullshit, pokud si mám vypůjčit tvůj slovník.

to je můj slovník, Loki mi ho jen rád posílá zpátky!

A jinak co mu je do toho je to, že když by si náhodou chtěl koupit knížku od nějakého nového autora kterého nezná, jen tak namátkou na blind bez doporučení (což jak všichni dobře víme se děje neustále a je to běžný způsob nákupu knížek a objevování nových cool oblíbených autorů), tak množství vyšlých mizerných děl zvyšuje šanci, že omylem šáhne na špatné dílo (...za předpokladu, že to nepozná např. podle mizerné produkce, špatně vypadající obálky aj.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18474578857422 secREMOTE_IP: 35.153.166.111