14.8.2014 13:39 - Me-dea
Si jako clerik ber půlku lvlů z wara a půlku z mága :-). Nebo nějaký jiný poměr, podle toho, jak moc chceš být na magii nebo na boj.
14.8.2014 13:42 - Quentin
To je právě ono. Takový kněz je pak horší bojovník než bard či zloděj a to působí divně.
14.8.2014 13:56 - Colombo
Quentin: K ad hoc skillům, tady bych tě odkázal na Sirienův článek.
http://www.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/co-o-postave-rikaji-staty.html
Sice s jeho zněním úplně nesouhlasím, ale to může být dáno tím, že je čistě účelový a já nejsem cílovka.

To gro interpretuju tak, že buď:
se můžeš snažit všechno hodit do pravidel
nebo vzít dané skilly jako obory vědomostí od kterých odvozuješ hody (různými ad-hoc věcmi, například s tím střílením v článku, v podstatě podobné jako fate rysy nebo pravidla, kde máš bonusy k některým hodům na základě pravidlově-vyjádřeného backgroundu)
nebo dané hody mít komplet ad-hoc (to je to, co si dělal prozatím, dával bonusy za věci, které nebyly komplet zanesené v pravidlech)

Nejsem žádný RPG teoretik, takže je to pravděpodobně špatně. Ale zdá se mi to, jako dostatečně logické a konzistentní odúrovňování abstrakce. Pokud to chápu správně, ty se snažíš přejít z té 3. roviny do 2. a tím mechanicky alspoň nějak dal řešení pomocí "skillů" na úroveň řešení pomocí "hack&slash".

Kde sem byl? Jo expert class. Tímhle by si mohl ten expertclass vytvořit poměrně jednoduše. Pokud by si vzal tu "bodovou úpravu" a zrušil "classy" jako takové, mohl by mít každý hromadu svých manévrů, expertíz atp. a přitom by systém nijak extrémně mechanicky nenakynul. Ostatně, všechno to více-méně už používáš, jen to není napsané (tedy je to v "technikách" místo v "pravidlech")

edit: Otázka je, jestli míříš k "univerzálnosti" př. "balancu" nebo k "feelingu".
14.8.2014 14:00 - Me-dea
ono je pravda, že kdekoliv se setkáš s hybridním povoláním a je to 50/50, tak stojí za houby. Většiou je potřeba mít alespoň 66%, často ale i až 75% síly obou povolání, aby jsi byl jako hybrid použitelný. Něco jako:

Bojovný kněz - lvl: +1k6 HP, +1 útok, +0.5 many

Takhle máš stejný útok jako válečník, trochu méně životů a polovinu magie co kouzelník. Taky nejspíš nebude nosit plátovku.
15.8.2014 00:31 - Gurney
Přiznám se že expert class mi v heroic fantasy nebo sword&sorcery přijde silně nadbytečná. * Ve chvíli kdy ji přidáš ti okamžitě vyvstane potřeba stavět naprosto archetypální postavy (Conan) jako multiclass charaktery.

Mnohem víc se mi líbí klasické dělení (Fighting) Man (ti co sázejí a fyzickou zdatnost a skill... možná proto, že jim prostě stejně jako ostatním 99% budižkničemům, zlodějům a hrdlořezům nebylo ničeho jiného dáno), Sorcerer (ti co někde v ústraní samostatně hrabou do věcí které nebyly určené lidem, věnují tomu hrozně moc času a úsilí a obvykle špatně dopadnou) a Cleric (ti co taky chtěj znalosti a moc, ale maj dost rozumu a radši si nechaj od nějakých vyšších bytostí dodat jednoduchej sled instrukcí jak dosáhnout kýženého efektu výměnou za oběti a ještě jim zbyde čas budovat vlastní kulty a politikařit).

Jinak rozlišení mezi FM zlodějem, FM fighterem a FM rangerem mi přijde celkem jednoduché - pokud existují a nějakým způsobem se dají za stejnou cenu naučit schopnosti jako Cleave, Hide in Shadows, a Stopování, pak je hned jasné kdo je kdo.

* něco jiného je to v heroické SF, kde často bývá jenom jeden zdroj "magie" a experti snadno můžou být skrz užívání techniky největší zabijáci aniž by sami jedinkrát zmáčkli spoušť... a když už to udělaj, je to obvykle spoušť nějaké ZHN.
15.8.2014 08:36 - Quentin
Gurney: Vesměs popisuješ to, co už skoro tři roky hrajeme :)

Potíž s moderníma hráčema je v tom, že jsou odkojení na drizztovi a warcraftech. Sword&sorcery tropes jim moc nesedí. Takže chodí na hry s tím, že chtějí hrát třeba půlelfa barda nebo orka shamana. A zakazovat jim to nebudu, protože se mi to dnd-like generic fantasy taky celkem líbí.

Jen při tomhle s&s nastavení pravidel vznikají takové blbiny, že třeba prakticky nebojový a ukecaný bard má na pátym lvlu 22hp a +5 útok, zatimco obrosvký ork shaman, co vládne hromům a vláčí obouruční sekyru, má 9hp a +0 útok.

Proto bych chtěl ty tři classy (warr, expert, mage) a povolit všem, ať si svoji classu namíchají dle libosti. Jen nevim, jak mechanicky udělat experta, aby to k něčemu bylo a příliš neomezovalo ostatní classy.
15.8.2014 11:44 - Gurney
Když přejdem k high fantasy, tak postava nějakého zloděje, assasina nebo barda, který by byl v boji výrazně horší než fighteři zas tak častá není.* Ve skutečnosti když vynechám romány podle D&D a jím inspirované a pc hry, který se toho rozdělení zuby nehty drží**, tak je to spíš neobvyklý vidět zloděje, který ve chvíli kdy dojde na boj nevytáhne dvě dýky nebo luk a nepobije spoustu lidí (obvykle se za to dodá nějaká replika na téma že "holka se o sebe musí umět postarat" když na ní zbytek postav postav kouká jako wtf, odkud tohle umí, a tím je to vyřešeno). Stejně tak mi mimo D&D fantasy nepřijde zas tak častá postava čistého bijce, co by uměl jenom bojovat.

Místo pro toho nebojovýho experta vidím spíš v low-fantasy a tam bych přebral LotFP experta, který dostává cool schopnosti, ale taky se mu nezvedá útok. A tady se teprve láme chleba na tom, kdo chce opravdu nebojovou postavu :) (můžeš povolit multiclass, pak to není tak hustý)

Píše:
...chtějí hrát třeba půlelfa barda...

this :)

QuentinW píše:
...orka shamana...

Ork cleric, možná s lehce upraveným seznamem spellů. klasickému OD&D clericovi rostou HP i atk docela solidně.

* LotR hobiti se pochopitelně nepočítaj, to jsou přívěšky. Tuplem ve filmu, kde si minimálně dva z nich později stejně vezmou levly ve fighterovi, třetí lituje že to neudělal taky a poslední je moc ponořený do svých feťáckých raušů.

** i když ve chvíli kdy si pustíš trailery tam high-dexterity/low-armor rogue obvykle likviduje nepřátele jak na běžícím pásu
15.8.2014 12:03 - Vojtěch
Shaman? Druid a jedéééém ;)

BTW spousta rouge-like charakterů by se nechala taky zahrát urban rangerem, který může mít horší zbroj a s mečem, nebo dvěma, to umí.
17.8.2014 16:47 - skew
QuentinW píše:
Takový kněz je pak horší bojovník než bard či zloděj a to působí divně.
Já dost souhlasím s Gurneym co se týče zlodějů a bardů:

Gurney píše:
Když přejdem k high fantasy, tak postava nějakého zloděje, assasina nebo barda, který by byl v boji výrazně horší než fighteři zas tak častá není.
"I am Subotai. An archer and a thief"
Podobně Ziemkiweiczsovi* Poklady stolinů, dvě ze tří postav byly v podstatě bardi a když se připletli do konfliktu (IIRC) stolinů a černých stolinů, s ničím se nesrali a účastnili se regulérních bitev hlava nehlava a šlo jim to dobře.

Naopak představa pobožného chlápka obdařeného boží mocí ohánějícího se palcátem ve full plátech je IMO hodně D&D specific. Proto bych se vůbec nestyděl prostě nechat clerica jako půl figting man / půl magic user.

*nebo jaksetopíše...
17.8.2014 20:38 - Arkay
QuentinW píše:
...No a poslední dobou máme chuť ty povolání trošku rozšířit, protože se pořád časteji objevují requesty na povolání jako cleric (half warrior/half mage), bard (half wizard/half rogue), hraničář (half fighter/half rogue) či zloděj (full rogue, vesměs nebojové)...

Q, a co tak skusit nieco vziat z mojej upravy tvojich pravidiel? Co sa týka povolani sem vytvoril...vlastne si mi s nou pomahal celu hromadu povolani. Kedže som nemenil jadro pravidel, len rozširil o povolania, spetna kompatibilita je určite v pohode :)
https://docs.google.com/document/d/1Rhr7quf3DIJZxqN_QkBH-ktX-rEmj55qf-n3Uz3mSHQ/edit
17.8.2014 21:44 - Quentin
Skew, Gurney: No, nakonec jsme to probirali s klukama a hrajeme dál jako doteď. Expert se tam prostě nevejde. Vesměs všechny vaše argumenty platí a dohromady jich je víc, než pro experta.

Jediný, co jsme udělali, je povolení multiclassu mezi fighterem a magem.

Arkay: To tvoje už je na mě skoro rules-heavy :)
17.8.2014 21:48 - Colombo
Co to moje?
17.8.2014 21:54 - Quentin
Colombo: Jestli myslíš tu verzi s featama, tak to u nás docela funguje od začátku.

Všichni jsou class fighter (d8hp, +1attack) ale hraničáře a žoldnéře od sebe poznáš tak, že jeden má light armor a peta a druhej heavy armor a cleave.
17.8.2014 22:05 - sirien
Quentin: backgroundy.

Máš dvě čisté classy:
- fyzickou (warior, ranger...)
- mentální/magickou (sorcerer, mage...)
Máš dvě mixované classy:
- fyzickou + skilly (rogue, bard...)
- mentální/magickou + skilly (priest, trickster...)

Fungují následovně: čisté fungují ploše (Tvoje bonusy a nějaké fighting triky a tak nebo mana a kouzla) plus u obou máš nárok na dva backgroundy. Mixované fungují jako 1/2 čistých + máš několik (třeba čtyři nebo i pět) backgroundů.

Skilly: cokolov obviously class-related se bere jako class (prostě... nevim... fighter bude umět vyrobit oštěp, mage bude umět dešifrovat staré nápisy a podobné.
Ostatní je dané backgroundy. Můžeš si to vypsat (DnD 5e) nebo to nechat jen popisně (ok, byl jsi/jsi z.../jsi, tzn. dává smysl aby...), nicméně doporučuju být v jejich formulaci dost konkrétní (umožní to pracovat s více rozdílnými a navíc to dá lepší profilaci)

Čisté classy začnou se dvěma backgroundy a mají nárok vzít si další každý... nevím, pátý level?
Mixované classy začnou se čtyřmi a mají nárok přiučit se dalšímu každý druhý level nad druhý (tj. 4, 6, 8...). Pokud si někdo namulticlassuje z čisté na mixovanou, má právo si vzít třetí background už na druhém levelu.

Dává to smysl - když v něčem jedeš na experta, nemáš prostor věnovat se okolnímu životu. Když to naopak flákáš, máš čas učit se věci okolo.

Chceš hrát jinou rasu? Awesome, jediné co získáš je že si unlockneš možnost nabrat rasové backgroundy.

Vztahuje se Ti k něčemu background? Dostaneš víc prostoru na kostce. Vztahuje se Ti k tomu víc backgroundů? Super, dostaneš ještě víc prostoru na kostce.


Je to v podstatě mechanické, ALE není to nijak moc crunchy a plní to účel.


Příklady postav na 5. levelu pak můžou být třeba kněz: mixlý magik, bcg: "obyčejný venkov" (původ), "učenec" (z doby studií v klášteře), "venkovský léčitel" (z doby následného působení ve svatyni) a "zásobovatel-byrokrat" (poté co se přesunul do chrámu ve městě) jako základní čtyřka a na 4. levelu si přibral "scholar-banisher" (nebo jen "banisher" - odkaz na setkání s různými démony a studium wardů, ochraných znamení, stop působení atp.)
Fighter: čistá fyzická classa: bcg: "bastard z ulice" a "nájemný hrdlořez" jako základní a na 5. levelu si přibral "tulák" (odkaz na to že 5 levelů skupina cestovala světem od liche k warlockovi)


Colombo píše:
Sice s jeho zněním úplně nesouhlasím, ale to může být dáno tím, že je čistě účelový a já nejsem cílovka.

nechceš to u toho článku rozvést? docela by mě to zajímalo.
17.8.2014 22:26 - Quentin
Sirien: Jo, tohle byla jedna ze zvažovanejch možností. Jen je zvláštní, že mají experti o tolik delší životopisy :)

Potíž s mejma hráčema je trošku i v tom, že sice chtějí hrát bardy a zloděje, ale hned, jak jim šáhneš na hpčka a útoky, tak radši zůstanou žoldnéři a barbaři :D

Asi skončíme jen u různých typů fightera


BTW Nějak jsi mi připoměl Barbarians of Lemuria, kde při tvorbě postavy rozděluješ
4 body mezi staty (síla, obratnost, intelect, charisma)
4 body mezi bojové staty (melee, ranged, unarmed, defense)
4 body mezi 4 classy (který vybereš ze seznamu asi patnácti)
V boji pak hážeš vždy stat+boj a mimo boj vždy stat+class
a funguje to dokonale
17.8.2014 23:07 - sirien
QuentinW píše:
Jen je zvláštní, že mají experti o tolik delší životopisy

"Dva roky jsem trávil každý den ve sklepě soustředěným hypnotizováním svíčky v urputné snaze donutit ji vzplanout čistou silou vůle" / "tři roky sem běhal, tahal klády a mlátil se mečem" jsou věci co zaberou sice dost času, nicméně v CVčku se Ti to vejde jen na jeden řádek ;)
17.8.2014 23:40 - Colombo
Quentin: Ono to dost záleží na obsahu hry. HPčka použiješ v každém souboji. Kolikrát za sezení použiješ jeden skill?
18.8.2014 06:27 - Arkay
:Quentin: rules heavy? Chcel sem tam met pestre a odlisne perky pro kazdeho.No vzdy sa to da osekat. Vojevudce je jednoduchy, vojak taky...len par zaujimavyh schopnosti.
Ale treba ten bard tam...ten by ti myslim sedel.je to len multiclas, moze sa ho naucit qj mag aj bojovnik, a je len na hracovy ci investuje potom body do barda alebo do ineho povolania
18.8.2014 06:47 - Jerson
Quentin - jestli to nebude tím, že tví hráči chtějí pomocí bardů a zlodějů získat další výhody a nikoliv vyměnit ty co mají za nějaké jiné. A samozřejmě když podle pravidel řešíš jen boj, který se jinak než čísly moc ovlivnit nedá, je jasné, že si hráči nenechají sáhnout na jediné parametry, díky kterým jsou jejich postavy pravidlově schopné. Ve tvé hře bych si na ně taky nenechal sáhnout.
18.8.2014 08:39 - Quentin
Jerson: Myslím, že za to spíš může ten žánr, jak říká Skew a Gurney. S&S (nebo i dndčkové pulpové fantasy) je prostě samej boj. A moji hráči už dávno nejsou munchkini. Ti všichni odpadli, když jsme ze 4e přešli na odnd.

Když jsme hráli Stars Without Number, tak byl expert nejhranější class, protože bejt Han Solo nebo MacGyver je awesome, a někdo ty pilot, navigation, postech a medical checky hodit musí.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22116303443909 secREMOTE_IP: 18.232.53.231