Jsou fantasy hry na hrdiny i pro dospělé?

D&D bylo první hrou na hrdiny (RPG). A definovalo jednoduchý koncept: Hrdinové z fantasy ság a pověstí bojují „v podzemí“ proti nestvůrám, sbírají poklady (loot), řeší hlavolamy a vyhýbají se pastem. Nakonec porazí hlavního zloducha a vrací se domů se zaslouženou odměnou (obrovským pokladem), kde je všichni oslavují jako zachránce.


Dnes se to zdá jako největší klišé, které by přece nikoho nebavilo. A přesto si myslím, že je geniální. Ve své době dokázalo zaujmout skrz DrD i (deseti)tisíce hráčů v Česku. Proč se dnes mnoho lidí od tohoto konceptu tak distancuje?


První věc, kterou je třeba si uvědomit, že hry na hrdiny (a teď myslím mainstream) se vždy soustředily hlavně na teenagery, na hráče od cca 10 let. V této věkové kategorii začíná hrát RPG nejvíc hráčů. Jsou to děti, které vyrostly na pohádkách a ještě jim teče mléko po bradě. Svět pohádek, stejně jako svět těchto dětí, je černobílý. Zlo versus dobro. Hrdinové verzus padouši. Rytíř, co pro srdce sličné panny neváhá riskovat svůj život a postavit se drakovi. Není to jen o černobílém vidění světa, ale i o víře. Víře, že dobro nakonec přemůže zlo, že hrdinové zvítězí, že na trůn usedne moudrý král, který přinese zemi opět mír a blahobyt. Žádné dítě o tom nepochybuje. Žádné to nezpochybňuje. A tento svět má velmi blízko k onomu RPG klíšé. Proto si myslím, že jsou fantasy RPG tak populární. Proto si myslím, že je D&D a průzkum podzemí tak oblíbený. Má to nádech tajemna a navíc boj dobra se zlem, který bude odměněn velkým pokladem. A proto je mezi dětmi tak oblíbený Harry Potter.


A jak hráč stárne, začíná o tomto klišé pochybovat. Začíná to zcela nevinně: Jak se ten medvěd, kterého jsme porazili, dostal za ty zavřené dveře? Proč luk střílí jen x sáhů, a ne 10krát x sáhů? Jak je možné, že existuje tolik podzemních komplexů? Tolik pokladů vytváří nereálnou ekonomiku. Jak se živí a jak vlastně žijí trpaslíci v podzemí bez zdroje světla? Vždyť je to uhozené. Vlastně celý ten boj v podzemí je uhozený, stejně jako neforemné fantasy rasy s lidskými vlastnostmi. A proč vlastně proti bojujeme proti nestvůrám? Přece se vše musí dát vyřešit mírumilovně, vyjednáváním. A ten zloduch na konci přece jen nebyl úplně špatný, jen byl prostě egostický. A vůbec, těch bojů je ve hře nějak moc. V pravidlech je jim věnováno až příliš mnoho místa. Nezahrajeme si raději Fate nebo My Life with Master?



Ač nechci žádnou hru shazovat (a všechny výše uvedené jsou velmi zdařilé), tak si myslím, že k hraní RPG mainstreamových her je potřeba přihmouřit v dospělosti oči, najít v sobě kus dítěte. Jinak se vám nemůžou líbit. Je potřeba se oprostit od pochybností a nasát trochu dětského pohledu na svět. Zase chtít objevovat tajemné a zpuchřelé, bojovat proti zlu (ať už je to cokoliv, co se hrdinům postaví do cesty), nehledat v dobrodružství logické chyby. Jen tak si člověk může hru naplno užít. Otázka je, jestli to vůbec jde.


Fantasy RPG mi někdy přijdou jako foglarovky. Děti je milují, a kdo je v mládí nezkusil, v dospělosti se pro ně už jen ztěží nadchne. Ano, zahraje si hru, přečte si jednu knížku, ale to skutečné kouzlo už mu zůstane skryto. Znám pár hráčů, kteří hráli jako kluci DrD a od té doby nic a stále na něj rádi vzpomínali. Pak si ho zkusili po mnoha letech zahrát znovu (už v dospělosti) a najednou jim ta hra přišla strašně stupidní. Stejně tak si vzpomínám, jak jsme měl rád jako kluk foglarovky, ale když si dnes zkusím nějakou přečíst, tak mi najendou přijde stupidní. Vidím tam spoustu logických chyb, které jsem v mládí neviděl. A to byly mé nejoblíbenější knihy (zvlášť Chata v jezerní kotlině).


Když však chcete nadchnout malého kluka, desková fantasy RPG je sázka na jistotu. Zkusil jsem do hry zapojit svého desetiletého synovce, který do té doby nikdy žádnou deskovou RPG nehrál, a byl nadšený z ohono fantasy klišé, z figurek, kostek, map jeskyní (vytiskl jsem battlemapy vytvořené v Dungeon Designeru 3 do velikosti, jak jsou v Tilesech) a všeho okolo. A tehdy jsem si uvědomil, jak je smutné, že se od tohoto konceptu tolik hráčů a herních vývojářů sistancuje. To, co mnohým dospělým hráčům přijde překonané, a co se nazývá „špatným herním stylem“, to malé kluky nejvíc baví.


A pak je otázka, nakolik jsou tedy fantasy hry na hrdiny i pro dospělé.
Napsal: ShadoWWW
Autorská citace #21
2.12.2011 01:03 - Nerhinn
alef0: Doyle se zbavil Holmese, protože mu ta postava přerostla přes hlavu a neměla ho čím překvapit. K zmrtvýchvstání ho přivedlo neúnavné volání čtenářů po návratu a (jak jinak) nakladatel s výhodnou nabídkou.
Autorská citace #22
2.12.2011 07:31 - chrochta
V tragédiích to Shakespearovi - a nejen jemu - umíralo dost; jinde překvapivě - ani jiným - ne (v takové Bouři není jediné úmrtí). A Doylovi nic jiného než přivést Holmese zpátky nezbývalo, protože jinak by mu čtenáři vybílili bejvák a upravili fasádu :)

Možná to je divné, alepokud si odmyslíme tragédie a část další dramatické tvorby (v Čapkově Matce taky umře hromada hlavních hrdinů), tak zabíjení hlavních postav dost dlouho nebylo obvyklé.
Autorská citace #23
2.12.2011 10:22 - Wild West
Nemám nic proti tragické smrti hlavního hrdiny.
Mám hodně proti smrti hlavního hrdiny ve snaze demonstrovat závažnost a realističnost díla. Moje oblíbená hrdinka umírající na rakovinu = závažné realistické a sociální drama, oceněné Oscarem.
Celé je to EMO póza - když nevíme, jak dodat dílu na závažnosti, kuchneme hlavního hrdinu.

Tahle filipika je vyvolaná tím, co čtu mezi řádky horního blogu;
Mladí ještě neví, a naivně věří, že dobro zvítězí.
Dospělí do toho vidí, takže ví, že zvítězí zlo.

Tahle úvaha je velmi častá a zcela vadná. Sapkowski mi přišel do rány, protože je jím velmi často takto argumentováno proti "nerealistickému" a "pohádkovému" Tolkienovi.
Autorská citace #24
2.12.2011 10:32 - alef0
Istý Kanaďan nám na strednej v záchvate literárneho krúžku povedal premúdru vetu: "Mnoho spisovateľov na konci diela nevie, čo s postavou, tak ju nechá zomrieť."


Smrť hrdinu naozaj dodáva na závažnosti, len v RPG (aby som sa vrátil k téme) je problémom to, že len veľmi málo hráčov to chce urobiť; predsa len tie nazhromaždené levely sú istá časová investícia o ktorú sa prichádza ťažko. Na druhej strane v jednorazovkách sa priam núka umrieť.

K tomu Doylovi: to je presne to, keď komerčný tlak zmení závažnosť diela. Pamätám si totť, ako som sa tuto s kýmsi hádal, že vlastne toho Zaklínača tými vidlami ani tak nezabili, že to autor tak nemyslel, že to sa všetkým len zdalo... a je to presne preto, že počítačová hra následne preusporiadala význam jeho smrti.
Autorská citace #25
2.12.2011 10:34 - Wild West
Ještě mne napadá povinnost umřít, aby někdo nedejbože neudělal pokračování.
Autorská citace #26
2.12.2011 10:35 - ShadoWWW
Neřekl bych, že dospělí do toho vidí, takže ví, že zvítězí zlo. Spíš že dospělí jsou ke všemu mnohem více skeptičtí. A řekl bych, že čím starší, tím skeptičtější. Tedy ne v osobní, ale obecné rovině.

Ale nebudu to víc rozvádět, protože se to netýká RPG. Radši se budu bavit o hře.
Autorská citace #27
2.12.2011 10:36 - alef0
Wild West: to nepomôže, viď Zaklínač v hre. Alebo stále môžeš urobiť ako epigón poviedku niekde zo stredu deja. Čo robil HP medzi 3 a 4 dielom?
Autorská citace #28
2.12.2011 11:33 - sirien
Wild West píše:
Mám hodně proti smrti hlavního hrdiny ve snaze demonstrovat závažnost a realističnost díla.

Hah. Od někoho kdo mnohde obhajoval Harryho Pottera to sedí :)

Wild West píše:
proti "nerealistickému" a "pohádkovému" Tolkienovi.

To je jen tím že lidé sou líní a nečetli dodatky (a Jackson je do filmu radši nedal, protože by amíci přišli o Happy end)
Ta část kde smutkem zničená Arwen osamocená umírá v podzimním, zcela opuštěném Lothlorienu, zatímco Legolas a Gimli odplouvají do Západních zemí ze Středozemě, z níž se vytrácí poslední zbytky vlivu Starých ras je podle mě docela hrzký závěr celé ságy.
O Silmarillionu kde to mezi Noldor padá jak klasy při žni ani nemluvě.
Autorská citace #29
2.12.2011 11:36 - sirien
add:

alef0 píše:
Čo robil HP medzi 3 a 4 dielom?

To co v prvním, druhém, třetím, čtvrtém, pátém, šestém a sedmém díle - neužitečně se poflakoval okolo, litoval své ubohé existence a svojí labilitou a naprostou nezodpovědností házel klacky pod nohy všem, co se okolo něj snažili zachránit svět.

Kdyby ho Brumbál hned v jedničce sejmul do bezvědomí, očaroval na dalších pár let do věčného spánku a následně schoval do skříně pro pozdější využití, tak by Voldemort neměl nejmenší šanci. Vlastně - nebejt Harryho Pottera tak Brumbál skoncoval s Voldemortem už v jedničce...
Autorská citace #30
2.12.2011 11:50 - Wild West
Myslel Alef skutečně Harryho Pottera? Nebyl to Hewlett Packard?

Harry Potter totiž skutečně nedělal mezi 3 a 4 dílem nic a nenapadá mne, co by dělat měl.

Shadow:
No, i se slabším vyjádřením principu tak úplně nesouhlasím. Nejskeptičtější jsou lidé někdy mezi 16. a 20. rokem, pak z toho vyrostou taky (individuální posuny o pár let jsou možné).

Hry se to týká IMHO velice pekelně. Například obliba EMO upírů je záležitost věku hráčů.
Autorská citace #31
2.12.2011 12:00 - noir
Kdo z filmového LOTRa nepochopil, že odplutí na Západ je metafora smrti?
Autorská citace #32
2.12.2011 12:21 - Wild West
Noir:

Myslím, že kdekdo. Například Jack Nicholson, když se o tom bavil s Elija Woodem.
Autorská citace #33
2.12.2011 12:27 - alef0
Píše:
Harry Potter totiž skutečně nedělal mezi 3 a 4 dílem nic a nenapadá mne, co by dělat měl.

To, že to nenapadá nás, neznamená, že to raz nenapadne nejakého epigóna, ktorý napíše zo štyri diely ságy (keď získa intelectual properties rights).

Takéto ryžovania sa dejú bežne, viď Pán prsteňov na ruby od toho Rusa.
Autorská citace #34
2.12.2011 12:53 - ShadoWWW
Wild West: Máš pravdu.
Autorská citace #35
2.12.2011 13:23 - Vojtěch
sirien píše:
...

To je jen tím že lidé sou líní a nečetli dodatky (a Jackson je do filmu radši nedal, protože by amíci přišli o Happy end)
Ta část kde smutkem zničená Arwen osamocená umírá v podzimním, zcela opuštěném Lothlorienu, zatímco Legolas a Gimli odplouvají do Západních zemí ze Středozemě, z níž se vytrácí poslední zbytky vlivu Starých ras je podle mě docela hrzký závěr celé ságy.
O Silmarillionu kde to mezi Noldor padá jak klasy při žni ani nemluvě.


Aehm... nebylo tak náhodou to zakončení se zničenou Arwen a mrtvým Aragornem vidět když věštil agent Smi...eee...Elrond vlastně Arwen co se stane, když se rozhodne zůstat? Ona to věděla a přesto zůstala a tedy to následovalo a basta?
Autorská citace #36
2.12.2011 13:33 - noir
Když umře někdo 2900 let starý, tak to není smutné. Že jí puklo srdce neštěstím z Aragornovy smrti, to už smutné je.
Autorská citace #37
2.12.2011 14:09 - sirien
noir píše:
Kdo z filmového LOTRa nepochopil, že odplutí na Západ je metafora smrti?

Kdo ze Silmarillionu nepochopil, že to cos napsal je další kavárensky intelektuální výkřik na téma "co tím autor myslel" domýšlení věcí, které autor rozhodně nemyslel?

Vojtěch píše:
Elrond vlastně Arwen co se stane, když se rozhodne zůstat? Ona to věděla a přesto zůstala a tedy to následovalo a basta?

Bylo, ale upřímně, kdo si na konci trojky vzpomněl na tenhle malej detail z jedničky?

noir píše:
Když umře někdo 2900 let starý, tak to není smutné.

Tady by někomu fakt prospělo zopakovat si Silmarillion a Nedokončené příběhy, aby přestal hodnotit osud elfky v lidských měřítkách...
Autorská citace #38
2.12.2011 14:23 - Quentin
Nějak jsem ten nadpis nepochopil. Oni jsou RPGčka pro děti? Já myslel, že se s tim začíná někde při/po pubertě.

S těma koncema si mě připiště taky k happy endům, oscarová rakovina nebo zbytečná smrt, protože to je cool pro intelektuály, mě taky neberou.

K tématu; nejhustší hry jsou, ty co mají dungeony i příběhy ;-)
Autorská citace #39
2.12.2011 14:26 - noir
sirien: Jasně, děkuji. Gratuluji, pamatuješ si pěkně první plán Tokienova díla. Zkus se někdy zamyslet nad tím, jak Západ funguje. Jestli to nemůže být celé jedna velká metafora a analogie s Rájem, vyhnáním a tak. A taky, proč se odplutí SPolečenstva popisuje prakticky stejně jako Artušovo posmrtné odplutí u Malloryho...

Ta knížka má hodně vrstev, zkus se neomezovat na jediný plán...
Autorská citace #40
2.12.2011 14:32 - Merlin
Já nechávám hrdinsky klišoidně umírat postavy docela "pravidelně". A vzpomínám na to už drahně let. asi jsem Nemo, nebo co to je

nicméně ve filmech mám rád happy end...sraček mám kolem sebe v životě dost

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11574506759644 secREMOTE_IP: 18.116.36.192