10 let s DrD+ aneb jak nejhůře začít s RPG

Ano, smějte se mi. Zasloužím si to. Veřejně přiznávám, že jsem v roce 2004 začal s RPG právě u DrD+. Přišel jsem do Černého rytíře, RPG nepolíben, a měl tu drzot požádat prodavače o radu, co si koupit, když chci hrát ten dračák. Patří mi to.
Tenhle článek má sloužit jako pohled člověka z druhé strany barikády. Nikdy jsem nebyl zarytý fanda RPG, nehltal teoretické články, nezkoušel každou novinku, nenapsal jsem ani vlastní systém, ba dokonce se neúčastnil ani jednoho conu. Až poslední rok jsem intenzivně věnoval RPG a provedl radikální řez ve své dosavadní herní historii – opustil jsem DrD+. Chtěl bych sdělit jisté poselství hráče, který přišel k RPG jako slepý k houslím, a sám se vyhrabal z herních kanálů a přitom si vytvořil názor na české RPG hry.
Nabízí se otázka, proč jsem u DrD+ zůstal tak dlouho? Důvodu bude asi několik. Na prvním místě je samozřejmě lenost. Věřte mi, že když konečně pochopíte DrD+, nemáte nervy učit se cokoliv jiného, protože automaticky vycházíte z předpokladu, že to jiné, bude stejně obtížné pochopit. On mi ten systém do jisté míry totiž vyhovoval. Bohužel jsem nikdy nebyl schopen tu míru definovat. Mám s ním spojených spoustu skvělých zážitků. To se dá ostatně čekat, když něco hrajete tak dlouho. Problém spatřuji v jiné věci – stejné zážitky bych měl, i kdybych hrál cokoliv jiného. A to je zásadní deviza celého systému. DrD+ nemá duši. Je to jen změť mechanik, kterou se nikdo neobtěžoval ani provázat tak, aby dávala smysl. Mám skvělé zážitky s Burning Wheel, Mouse Guard nebo se Střepy snů (a to vše za poslední rok!), protože mají přidanou hodnotu, něco charakteristického. To DrD+ nemá. Je to jen šeď bez náznaku jakékoliv nosné myšlenky.
Dodnes mám pocit, že systém dávala dohromady skupina matfyzáků. To množství tabulek by vydalo na samostatnou příručku. A to myslím bez nadsázky. Nejhorší je, že DrD+ nemá jádro. Tím pádem je každá tabulka unikátní, s trochu jinými čísly, a vy tak nemáte šanci si alespoň zapamatovat nějakou číselnou posloupnost obtížností. Musíte mít fotografickou paměť, nebo úchylku na vypisování. Je pravda, že za ta léta jsem mezi těmi čísly našel jistý smysl a určil si přibližně stejné obtížnosti zkoušek, ale už jen to, že jsem to musel dělat, jde na vrub celému systému. Proč někdo v Altaru není schopný vymyslet mechaniku, která bude dávat jasné výsledky a fungovat v celém systému s drobnými obměnami? Proč si musím většinu obtížností cucat z prstu? Ne, že bych u jiných systému nemusel, ale ty mají pevné jádro, nebo alespoň nějaký popis, jak ta čísla tvořit. DrD+ nemá ani jedno. Klade tak naprosto nesmyslné nároky na Vypravěče a staví ho do situací, kdy musí převzít úlohu rozhodce tam, kde by to měl řešit systém. Jenže systém to neřeší, nebo řeší pouze částečně a interpretaci nechá na Vypravěči. Poslední roky jsem rezignoval na nějakou objektivitu a nechával hráče prostě hodit, a pak se rozhodl podle čísel, která padla. Ano, vím, že je to známá metoda – hoď si a uvidíme. Ale dělat to stále dokola?
Někdy kolem roku 2010 jsem čirou náhodou narazil na jednoho z autorů DrD+ (pamatuji si pouze křestní jméno Filip, ať dotyčný odpustí) Prodával tenkrát nějaké již vyprodané moduly pro Asterion. Byl poměrně překvapen tím, že stále někdo hraje DrD+. Proběhlo mezi námi mnoho rozhovorů (i pár společných herních sezení), mně však utkvěl jeden jediný – o povoláních. Bylo to v době, kdy jsem se dohadoval s hráči, že jsou povolání nevyvážená. Oni to viděli ze svého pohledu řečí čísel. Já měl však problém spíše s šílenou neuceleností všech povolání (o tom budu psát dále) a při rozhovoru s Filipem, který potvrdil mou domněnku, že jsou povolání udělány nekonzistentně, jsem dostal do ruky potřebné eso. Bylo to však jen morální vítězství, DrD+ jsme hráli stále dál. Vynutil jsem si nějaké změny, které se ovšem časem ukázaly jako zcestné. Snažil jsem se ten systém nějak opravit, ba dokonce vymyslet vlastní. To vše bez jakékoliv znalosti jiné RPG hry nebo herního designu. Dnes už vím, že to byla naprostá ztráta času.
Filip se tenkrát zmiňoval o plánech na DrD+ 2.0. Nevím, v jaké fázi projekt byl, mám ovšem pocit, že existoval jen v hlavách několika autorů a k realizaci nikdy nedošlo. Následně mě Filip pozval do nějaké pražské herny na sezení. Hrálo se myslím D&D 3.5 (?) a já se v duchu hrozně divil, proč autor DrD+ hraje zrovna tento systém. Od té doby jsem začal zásadně pochybovat o celé hře a konečně sundal růžové brýle.
Přesto na povolání v DrD+ slýchám chválu. Zejména od vlastních hráčů. Hele ten hraničář je fakt dobrej. Můžu ho hrát třemi odlišnými způsoby. To je kůůl! Ano to je. Jenže aby tomu tak skutečně bylo, musí si Vypravěč vést agendu o každé hraničářově akci. A to ve dvou odlišných rovinách – teoretické a praktické. Nemusím snad psát, jaká je to otrava. Zrovna hraničář je povolání, které má zajímavou myšlenku, ale naprosto tragické provedení. Tajné schopnosti, které zná jenom Vypravěč? To je přeci super! Ano, je to super do té doby, než si přečtete, jaké nároky jejich získání klade na hráče. A hráč je získat chce, jinak bude hrát zloděje nebo čaroděje, kde má postavu pevně v rukou. A vy v zájmu různorodé družiny toho hraničáře chcete. Takže to skončí tak, že hráči radíte, aby investoval úsilí do té a oné schopnosti, protože mu to přinese požadované zlepšení. Tolik k super tajným schopnostem.
Silně pokulhává také vyváženost povolání. Než vyšla errata, byl třeba takový bojovník naprosto směšnou karikaturou nasvaleného reka, co stojí v první řadě. A ani s nimi to není žádná výhra. Bojovník se u nás stal postavou pro lenochy nebo občasné hráče. Máte předepsané schopnosti, na výběr z několika málo fint, a tím to hasne. Neměl bych nic proti tomu, kdyby ostatní povolání šla stejnou cestou. Jenže nejdou. Na jedné straně tu máte bojovníka, jehož mechanismy pochopí kdokoliv během pěti minut, a na straně druhé theurga, jehož plné pochopení by vydalo za celou maturitní zkoušku.
Každé povolání stojí na zcela vlastních pravidlech. Je mezi nimi pouze minimální provázanost nebo vůbec žádná. Přečtete si příručku pro hráče, a jakmile se vrhnete na povolání, učíte se vlastně novou hru. Máte tak šest her v jedné. To je také možná důvod, proč jsme nakonec s herní skupinou točili pouze čtyři povolání.
Také mě zarazilo, jak se v celém systému čaruje s číselnými konstantami. Hra vás naučí pracovat s tabulkami, dočtete se, jak je autoři pracně vytvářeli, a jak jsou vlastně skvělé. Pak zasednete ke hře, otevřete příručku a zjistíte, že si k hodu máte připočítat nějakou konstantu. Když jsou tedy ty tabulky, o kterých autoři píší, tak skvělé, proč musí tyto konstanty používat? Že by snad proto, že některé hody dávají bez konstant naprosto zcestné výsledky a nezapadají do konceptu všemocných tabulek?
Už jsem psal, že každé povolání má vlastní mechanismy. To bych ještě byl ochoten přijmout, kdyby to znamenalo, že jsou zaštítěny nějakou univerzální mechanikou. Jenže nejsou, tím pádem opět následuje horečné listování nebo vypisování. A to prosím vždy, když použijete nějakou schopnost. Protože každé povolání má jinak nastavené obtížnosti zkoušek. Nejsem zrovna matematikou políbený člověk, možná v těch změtích čísel nevidím spojitost, ale přijde mi, že si autoři udělali rozdělení pravděpodobností, a pak házeli čísla ke schopnostem na základě nějakého vlastního přesvědčení. Přijde mi, že každé povolání dělal někdo jiný a celková vyváženost a sladěnost mechanismů je tristní.
Mohl bych pokračovat stále dál a nenechat na DrD+ ani jednu nit suchou. Za ta léta se těch systémových vroubků nastřádalo opravdu hodně. A proč tedy s DrD+ končím? Přetekla má trpělivost? Ano i ne. DrD+ je sice děravé jak řešeto, ale bylo to mé první RPG. A dokonce české. Je s ním spjatá jistá nostalgie, ale tak to má zřejmě každý. Já jsem však doufal, že se Altar konečně pochlapí a vydá něco, co se alespoň kapánek přiblíží zahraniční produkci. Vložil jsem naděje do Dračího doupěte II.
Vzpomínám si, že jsem DrD II celé přečetl během dovolené na Slovensku. Hodně pršelo a nebylo co dělat. Už jen čtení samotné příručky byl hrozný zážitek a samotná hra ještě horší. Jak někdo jako je Altar může vydat podobné nedochůdče a chtít za to peníze? Hru před vydáním provázela velkohubá prohlášení o unikátním systému a herním pojetí. Nakonec Altar vydal veřejnou beta verzi, za kterou si ovšem nechal řádně zaplatit.
Posledním hřebíčkem do rakve bylo vydání Končiny. Pravidla mě hrozně zklamala, svět mě sice zaujal a otevřené hraní navnadilo, ovšem ze hry na všechny strany stříká amatérismus pod záštitou líbivého marketingu.
Ušel jsem dlouhou cestu, během níž jsem herně dospěl a uvědomil si, že to ryze české RPG byla jen velká ztráta času. Je pravdou, že dobrou hru netvoří pravidla, nýbrž hráči, a já se během těch deseti let skutečně bavil. Ale mnohem raději bych své úsilí investoval do systému, který si to zaslouží. DrD+ můžu poděkovat pouze za to, že mě k RPG přivedlo. Doufám, že mladá generace RPG hráčů nezůstane zaseknutá v Altaráckých paskvilech (potažmo v Končině) kvůli přehnanému pocitu vlastenectví nebo lenosti. Angličtina dnes již není překážkou, a pokud ano, stále tu máme Střepy snů, Příběhy impéria, Rozcestí nebo velmi kvalitní překlady tady na Kostce.
Napsal: Sroty
Autorská citace #41
5.2.2016 07:53 - Jerson
MarkyParky píše:
Jerson:
To je výsledek jak u Jutska, řekl bych. Ideální na to, aby si ho každý vyložil po svém :D

No ... ne. Pokud novou verzi hraje po deseti či pěti letech o polovinu méně lidí než původní verzi, (a dokonce jsou lidé, kteří hrajou méně než pět let a stejně hrajou původní verzi), neumím to vyložit jinak než "ani jedna nová verze se moc nepovedla". Můžeme se jen dohadovat, jak moc se nepovedla.

Nečekal, že DrD2 na tom bude podobně jako DrD+. Přesněji myslel jsem si, že DrD+ bude mít s bídou desetinu a zbytek se rozdělí půl na půl mezi Old a Dvojku. Ale rozhodně by to chtělo větší průzkum mezi větší skupinou hráčů.
Autorská citace #42
5.2.2016 08:35 - Vojtěch
Jerson: Vypnout, nebo rovnou hodit do ohňů Orodruiny. Autocorrect je zlo!
Autorská citace #43
5.2.2016 08:38 - Sroty
Ohledně DrD 2 - mně se prostě nelíbí, a i když nemám o výše popsaných vlastnostech nejmenší tušení co znamenají, je to pro mě dostatečný důvod. Možná dost povrchní, ale ty sympatie tam prostě nejsou. Jsem asi hráč, který má rád trochu jiný druh RPG.
Nechtěl jsem se tím článkem navážet do DrD+ potažmo Altaru. Cítím, že tu panuje jakási obecná nevraživost vůči všemu s nálepkou DrD (snad kromě 1.6). Ty hry nejsou nic moc, ale když má člověk srovnání, tak na to přijde sám.
Což v roce 2004 moc nešlo. Tenkrát frčel na PC Icewind dale 2 a Baldurs gate 2 a i přesto spousta lidí neměla tucha co jim stálo předlohou.
Informovanost je druhá věc. Spousta lidí měla ještě vytáčené připojení k netu a byli rádi, že si stáhli jednu mptrojku, natož pátrat po nějakých RPG hrách.
Vím to z vlastní zkušenosti - první podnět jsem dostal od spolužáka ze střední, který hrál s partou v Čelákovicích 1.6. Později DnD. Jelikož to byli děsní WoW nerdi a jejich doupata byl samý souboj, tak mě to s nimi moc nebavilo, proto jsem se vydal pátrat na vlastní pěst do Černého rytíře. Jak to dopadlo, už víte.
Autorská citace #44
5.2.2016 08:48 - Vojtěch
Ona ta nevraživost vůči DrD je spíš ohledně neochoty některých vystrčit hlavu z písku, kterou DrD reprezentuje.
Autorská citace #45
5.2.2016 10:15 - Elgard
Neochotu vystrčit hlavu z písku má většina zdejší populace, netýká se to jen rpg. Držet se toho, co člověk zná, je prostě jednodušší a cesta nejmenšího odporu (aspoň zdánlivě na první pohled). Já tady stejně jako Sirien vidím problém, že DrD2 je prezentováno jinak, než ve skutečnosti je (mainstream vs. indie). Což té hře neubírá na kvalitách pro lidi, které baví, ale určitě není pro širokou masu. Ta pak neví, co vlastně hrát může, zvlášť když je prakticky rpg nepolíbená a hrála tak maximálně staré DrD.
Shrnuto, problém tady není v nedostatku výběru, ale stále ještě v malé informovanosti.
Autorská citace #46
5.2.2016 10:24 - Vojtěch
Souhlas, i když můj koment byl směřován k celému fenoménu "Dračákystů". Co se DrD II konkrétně týče, tak rpoblém je také v nefunkčnosti uvnitř systému.
Autorská citace #47
5.2.2016 10:43 - York
BTW jestli tu někdo máte ještě nějaký vztah ke starému dračáku a registraci na RPG fóru, zkuste zahlasovat do ankety nahoře v záhlaví téhle diskuse.

Není to úplně zbytečné, Altar trochu změnil postoj ke starému DrD, viz:

Sparkle píše:
Zatímco vy spekulujete, já zvedla telefon a zeptala se Bouchiho.

Stručně:

- Staré Drd 1.6 má podle Bouchiho víc problémů v jádru než jen nesjednocené mechaniky. Velký problém je například to, že postavám při levlení prudce přibývají životy, zatímco se jim vůbec nezvyšují základní staty. I toto by bylo potřeba překopat, a tak by vznikla hra, která již nebude kompatibilní se starým DrD. Bouchi si není jistý, jestli chce tříštit komunitu uvedením další - nové - hry v češtině, která nebude kompatibilní s již existujícími.
- Nicméně: je ochoten změnit názor, pokud by někdo přišel s opravdu promakaným projektem. Přičemž pokud by někdo přišel s projektem revitalizace Drd+, dá mu přednost před projektem revitalizace Drd 1.6, protože podle Bouchiho jádro Drd+ umožňuje větší variabilitu, jak stavět postavy, než Drd 1.6.
- Bouchi již nemá příliš důvěru k aktivitám jaké tu teď předvádíte, protože takových už několik zažil, strašné nadšení na začátku a vždycky to chcíplo. Pochopila jsem z toho, že neplánuje vaše snahy pravidelně sledovat a zapojovat se tu do debaty.
- Nicméně: pokud by do letošního Gameconu nenašel tým, který by se mu pustil do revitalizace Drd+, a zároveň by se tady někomu povedlo vymyslet solidní vizi revitalizace Drd 1.6, je ochoten si na Gameconu nad tím sednout a pobavit se o tom.
Autorská citace #48
5.2.2016 10:55 - Atterdag
Upřímně - myslím si, že je úplně zbytečné provádět změnu DrD, bylo by lepší vyjednat licenci s Wizardama, přípoadně Paizem (nebo firmou, co vydává The One Ring) a vydávat českou mutaci. Myslím, že by se to prodalo.
Autorská citace #49
5.2.2016 11:08 - York
Atterdag: Mně přijde docela rozumné udělat obojí, tj. zkonvertovat DrD 1.X do D20 systému a současně i vydat DnD 5e v češtině. Ve chvíli, kdy to pojede na stejném systému a půjde hrát s dračákovýma postavama v DnD 5e kampaních a naopak, je to imho win-win situace.
Autorská citace #50
5.2.2016 11:08 - Colombo
Attedag: Huh. Tyhle projekty "budem vydávat zahraniční produkt" jsou trochu mimo mě. Kdo má být cílovka?
1. Hromada věcí se řeší skrz PDF (nemají hranice)
2. Koho to skutečně zajímá, je schopen si to stáhnout/obstarat ze zahraničí (kreditku snad lidi umí používat)
3. lidi, co o to stojí, to už stejnak většinou mají.
Autorská citace #51
5.2.2016 12:58 - Gurney
MarkyParky píše:
Dej mi jeden jediný příklad té moderní hry, která mi sedne do preferencí stejně dobře jako DrDII, já si ji hrozně rád vyzkouším a třeba ti dám za pravdu...

Nemůžu si pomoct, ale tyhle požadavky ve mě vyvolávají silný pocit Déjà vu - to samé by si člověk vyslechl někdy v 96 * u DrD jen by to bylo něco jako "DrD je super, unikátní a nenahraditelné, protože má sicca a celý souboj má skvělý feeling, který mi poskytuje neopakovatelný zážitek... víš o něčem co umí do puntíku to samé lépe? Ha, nevíš!", kolem roku 2006 se básnička opakuje, jen je teď unikátní ta "užasná tabulka, která umožnuje vyhodnotit cokoli a skvěle pojatá povolání" no a teď když je 2016, je tu DrD2 a to zase nabízí "unikátní kombinaci rozhodnutí možnosti ovlivnit výsledek a s ním i další směřování hry až po hodu" (ano, nezní to tak hezky odborně, jako když člověk bez vysvětlení vypálí fortune in the middle) a "úžasný způsob propojení mechanik s fikcí", ať už to znamená cokoli. A nechce-li být člověk shledán zaujatým proti všemu českému, je slušné sklopit uši, spolknout všechny námitky na téma že všechny ty unikátní featury jsou taky zdrojem unikátních problémů ** (což je vidět u všech DrD bez vyjímky, projednou opravdu vzácná shoda) a přitakat, jak to soudruzi z NDR zase tomu prohnilému západnímu mainstreamu pěkně natřeli.

Právě proto mám pořád dost pesimistický pohled na domácí tvorbu - věci se sice začaly zabalovat do teoretických pojmů, ale stále vládne ta veskrze "altarovsko-dračákystická" mentalita včetně přesvědčení o vyjímečnosti (bohužel obvykle té spíše průměrné a horší) domácí tvorby, českého prostředí vůbec, a s tím související nechutí skutečně si nastudovat, jak a proč to dělají nadaní a vzdělaní designéři ve světě.

York píše:
BTW jestli tu někdo máte ještě nějaký vztah ke starému dračáku a registraci na RPG fóru, zkuste zahlasovat do ankety nahoře v záhlaví téhle diskuse.

Není to úplně zbytečné, Altar trochu změnil postoj ke starému DrD, viz:
Píše:
- Staré Drd 1.6 má podle Bouchiho víc problémů v jádru než jen nesjednocené mechaniky. Velký problém je například to, že postavám při levlení prudce přibývají životy, zatímco se jim vůbec nezvyšují základní staty. I toto by bylo potřeba překopat, a tak by vznikla hra, která již nebude kompatibilní se starým DrD. Bouchi si není jistý, jestli chce tříštit komunitu uvedením další - nové - hry v češtině, která nebude kompatibilní s již existujícími.
- Nicméně: je ochoten změnit názor, pokud by někdo přišel s opravdu promakaným projektem. Přičemž pokud by někdo přišel s projektem revitalizace Drd , dá mu přednost před projektem revitalizace Drd 1.6, protože podle Bouchiho jádro Drd umožňuje větší variabilitu, jak stavět postavy, než Drd 1.6.
- Bouchi již nemá příliš důvěru k aktivitám jaké tu teď předvádíte, protože takových už několik zažil, strašné nadšení na začátku a vždycky to chcíplo. Pochopila jsem z toho, že neplánuje vaše snahy pravidelně sledovat a zapojovat se tu do debaty.
- Nicméně: pokud by do letošního Gameconu nenašel tým, který by se mu pustil do revitalizace Drd , a zároveň by se tady někomu povedlo vymyslet solidní vizi revitalizace Drd 1.6, je ochoten si na Gameconu nad tím sednout a pobavit se o tom.


Je to podle mého zcela zbytečné, protože to není posun ani o píď, podobné věci jsem slyšel už před vývojem DrD2. Bouchi imho vždycky stál jen o upgrade DrD+ (které svého času strašně prosazoval a myslím že v zásadě nikdy nepochopil, proč jsme tak strašně zlí a jeho oblíbenou hru takhle moc kritizujeme... někde je tady sáhodlouhá diskuze), i vnutit mu vývoj DrD2 nebylo vůbec snadné, a další rozvoj DrD 1.6 je spíš nežádoucí, protože by to mohlo odvést lidi od DrD2 a DrD+. "Kdyby někdo dodal solidní vizi" pro mě eufemismus pro "fuck off", protože jediná solidní vize by se týkala upgradu v mezích zákona pro DrD+ a pokud někdo fakt chce udělat vylepšení DrD 1.6, dle mého nejvyšší stupeň podpory co se mu může od Bouchiho dostat je dlouhé nikam nevedoucí rozvažování a možná neházení klacků pod nohy.

* tady trochu cheatuju, tenhle rozhovor jsem ve skutečnosti absolvoval až někdy 2008, 2009? už nevím přesně
** což je v nekonečné oficiální diskuzi o tom jak má vlastně DrD2 vyhodnocovat naprosto běžné situace nádherně vidět
Autorská citace #52
5.2.2016 13:11 - York
Gurney píše:
Je to podle mého zcela zbytečné, protože to není posun ani o píď, podobné věci jsem slyšel už před vývojem DrD2.


Asi jo, na druhou stranu z toho nepřímo vyplývá, že ten tým, který se před časem na RPG fóru "oficiálně" představil s tím, že pracuje na nové verzi DrD+, to už zřejmě vzdal.

Samozřejmě není vyloučené, že se odkudsi vynoří někdo další, ale pořád je to drobná změna situace.

Osobně si myslím, že beztak je to hlavně o hráčích. Když vznikne něco, co budou lidi opravdu hrát, tak si to cestu k vydání najde.
Autorská citace #53
5.2.2016 13:18 - Atterdag
York:
no, kdyby to bylo na stejném základu, tak asi jo.

Colombo:
promiň, ale vůbec tě nechápu. Cílovíá skupina jsou lidi, kteří chtějí lepší systém a neumí anglicky (nebo umí špatně). PDF - opět nerozumím argumentaci - navíc oficiální produkty k DnD5 WotC neplánuje v PDF vůbec vydávat (alespoň zatím). Obstarat ze zahraničí český překlad DnD5 přes kreditku nejde...
Autorská citace #54
5.2.2016 13:35 - Aegnor
MarkyParky píše:
Nemůžu si pomoct, ale právě jsi popsal do hry natvrdo zakódovanou plot imunity. Což je přesně to, o čem mluvím.


Vtipné je, že plot imunity je zmiňována až u Vyřazení (ve stylu "doporučujeme postavy nezabíjet, pokud k tomu není vhodná scéna"). Proč ji zmiňovat podruhé, když tam jednou už je?

A teda pak by mě zajímalo, co v tom DrDII je, že tam není plot imunity a přitom můžu jako GM hodit na hráče naprosto cokoliv a nemusím se bát, že natvrdo umřou:-)
Autorská citace #55
5.2.2016 13:37 - Vojtěch
Atterdag: Co že to??
Autorská citace #56
5.2.2016 13:41 - Atterdag
No jo, o tomhle vím:). Ale vydat pěknou... vázanou...
Autorská citace #57
5.2.2016 13:42 - MarkyParky
Občas jsem fascinován neustálým opakováním argumentu o "indie" vs "mainstreamu".


Jako připusťme na moment, že byl v době zveřejnění DrDII pravdivý. Už tehdy to sibe byl argument spíš na vydavatele, než na autora, ale budiž.


Ale dneska? V podstatě je totálně zastaralý a mimo mísu. Mléko je rozlito a na trhu existuje produkt jménem DrDII (nebo DrD+, to je jedno) a má nějaké vlastnosti.


Existuje komunita lidí, které baví/vyhovuje jí a existuje tým lidí, který je ochoten na něm pracovat a rozvíjet ho. Mají se lidi z tohohle týmu posadit na zadek z kritiky pět let starého "manažerského" rozhodnutí? Rozhodnutí, které udělal někdo v době, kdy 75 procent současného autorského týmu hrálo jiné hry a ještě netušilo, jak bude DrDII vlastně vypadat?

Bylo by lidem, co tu hru hrajou, líp, kdyby se současný autorský tým zbalil, zapomenul na značku DrDII, vzal veškerou svoji práci a vydal svou oblíbenou hru znova, pod jiným jménem? Byla by snad najednou hodnocena jinou optikou?

Bylo by líp lidem, co tu hru nehrajou?


Tenkrát jsem to ještě nějak chápal, i když mi to přijde, že ta úvaha zahrnuje nějaký pokřivený pohled na vydavatelskou odpovědnost či intelektuální vlastnictív. Ale dneska už to nechápu vůbec.
Autorská citace #58
5.2.2016 13:44 - Vojtěch
Atterdag: Krok tím směrem už je. Pak by mohlo dojít na print on demand atd. Ono se distribuční modely IMO mění ve směru, kde i malý trh může mít pěkné hračky (byť za příplatek).

MarkyParky: Huh? Na tohle je už pro mě dnes asi ještě brzy po ránu, nebo už moc pozdě večer.
Autorská citace #59
5.2.2016 13:50 - York
MarkyParky píše:
Bylo by líp lidem, co tu hru nehrajou?


Dost možná jo. Jedna značka utáhne jen omezený počet diametrálně odlišných produktů. Dvojka je jedním z nich a její existence a rozvoj je argumentem pro to, aby nevznikaly produkty podporující herní styl, který původním hráčům Dračáku vyhovoval.

Takže ano, myslím si, že by rpgčkářům, kteří dvojku nehrajou, opravdu mohlo být líp, kdybys Dvojka-style hru vydal pod jiným názvem (proti tomu samozřejmě vůbec nic nemám).

Nicméně je to dost akademická debata, nepochybně se to nestane.

edit: Na druhou stranu je to asi dobře, protože takhle aspoň máte možnost a motivaci prozkoumávat styl hraní, který by při mentalitě "za žádnou cenu nevymýšlet nic nového" nikdo nejspíš nezkoumal. Mít stabilní hráčskou základnu je pro vývoj fakt zásadní věc.
Autorská citace #60
5.2.2016 14:02 - MarkyParky
Aegnor píše:

Vtipné je, že plot imunity je zmiňována až u Vyřazení (ve stylu "doporučujeme postavy nezabíjet, pokud k tomu není vhodná scéna"). Proč ji zmiňovat podruhé, když tam jednou už je?

Ehm...

Ze směru od hráče není zmiňována, protože je tam zadrátovaná. Tedy netřeba zmiňovat.
Ze směru od GMa není zadrátovaná a reálně hrozí, proto je třeba zmínit.


Aegnor píše:

A teda pak by mě zajímalo, co v tom DrDII je, že tam není plot imunity a přitom můžu jako GM hodit na hráče naprosto cokoliv a nemusím se bát, že natvrdo umřou:-)

- Hlášení záměru o libovolné síle + mechanika vyčerpání

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Sroty

Působím jako GM v partě jedné pražské party momentálně hrající v Libni. Specializujeme se převážně na fantasy. U válu se držím s malými přestávkami už více jak 10 let. Začínal jsem u DrD + ihned po jeho vydání a hraju ho dodnes. V současné době (2015) se snažím překládat Burning Wheel GOLD, systé...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10907602310181 secREMOTE_IP: 18.188.152.162