10 let s DrD+ aneb jak nejhůře začít s RPG

Ano, smějte se mi. Zasloužím si to. Veřejně přiznávám, že jsem v roce 2004 začal s RPG právě u DrD+. Přišel jsem do Černého rytíře, RPG nepolíben, a měl tu drzot požádat prodavače o radu, co si koupit, když chci hrát ten dračák. Patří mi to.
Tenhle článek má sloužit jako pohled člověka z druhé strany barikády. Nikdy jsem nebyl zarytý fanda RPG, nehltal teoretické články, nezkoušel každou novinku, nenapsal jsem ani vlastní systém, ba dokonce se neúčastnil ani jednoho conu. Až poslední rok jsem intenzivně věnoval RPG a provedl radikální řez ve své dosavadní herní historii – opustil jsem DrD+. Chtěl bych sdělit jisté poselství hráče, který přišel k RPG jako slepý k houslím, a sám se vyhrabal z herních kanálů a přitom si vytvořil názor na české RPG hry.
Nabízí se otázka, proč jsem u DrD+ zůstal tak dlouho? Důvodu bude asi několik. Na prvním místě je samozřejmě lenost. Věřte mi, že když konečně pochopíte DrD+, nemáte nervy učit se cokoliv jiného, protože automaticky vycházíte z předpokladu, že to jiné, bude stejně obtížné pochopit. On mi ten systém do jisté míry totiž vyhovoval. Bohužel jsem nikdy nebyl schopen tu míru definovat. Mám s ním spojených spoustu skvělých zážitků. To se dá ostatně čekat, když něco hrajete tak dlouho. Problém spatřuji v jiné věci – stejné zážitky bych měl, i kdybych hrál cokoliv jiného. A to je zásadní deviza celého systému. DrD+ nemá duši. Je to jen změť mechanik, kterou se nikdo neobtěžoval ani provázat tak, aby dávala smysl. Mám skvělé zážitky s Burning Wheel, Mouse Guard nebo se Střepy snů (a to vše za poslední rok!), protože mají přidanou hodnotu, něco charakteristického. To DrD+ nemá. Je to jen šeď bez náznaku jakékoliv nosné myšlenky.
Dodnes mám pocit, že systém dávala dohromady skupina matfyzáků. To množství tabulek by vydalo na samostatnou příručku. A to myslím bez nadsázky. Nejhorší je, že DrD+ nemá jádro. Tím pádem je každá tabulka unikátní, s trochu jinými čísly, a vy tak nemáte šanci si alespoň zapamatovat nějakou číselnou posloupnost obtížností. Musíte mít fotografickou paměť, nebo úchylku na vypisování. Je pravda, že za ta léta jsem mezi těmi čísly našel jistý smysl a určil si přibližně stejné obtížnosti zkoušek, ale už jen to, že jsem to musel dělat, jde na vrub celému systému. Proč někdo v Altaru není schopný vymyslet mechaniku, která bude dávat jasné výsledky a fungovat v celém systému s drobnými obměnami? Proč si musím většinu obtížností cucat z prstu? Ne, že bych u jiných systému nemusel, ale ty mají pevné jádro, nebo alespoň nějaký popis, jak ta čísla tvořit. DrD+ nemá ani jedno. Klade tak naprosto nesmyslné nároky na Vypravěče a staví ho do situací, kdy musí převzít úlohu rozhodce tam, kde by to měl řešit systém. Jenže systém to neřeší, nebo řeší pouze částečně a interpretaci nechá na Vypravěči. Poslední roky jsem rezignoval na nějakou objektivitu a nechával hráče prostě hodit, a pak se rozhodl podle čísel, která padla. Ano, vím, že je to známá metoda – hoď si a uvidíme. Ale dělat to stále dokola?
Někdy kolem roku 2010 jsem čirou náhodou narazil na jednoho z autorů DrD+ (pamatuji si pouze křestní jméno Filip, ať dotyčný odpustí) Prodával tenkrát nějaké již vyprodané moduly pro Asterion. Byl poměrně překvapen tím, že stále někdo hraje DrD+. Proběhlo mezi námi mnoho rozhovorů (i pár společných herních sezení), mně však utkvěl jeden jediný – o povoláních. Bylo to v době, kdy jsem se dohadoval s hráči, že jsou povolání nevyvážená. Oni to viděli ze svého pohledu řečí čísel. Já měl však problém spíše s šílenou neuceleností všech povolání (o tom budu psát dále) a při rozhovoru s Filipem, který potvrdil mou domněnku, že jsou povolání udělány nekonzistentně, jsem dostal do ruky potřebné eso. Bylo to však jen morální vítězství, DrD+ jsme hráli stále dál. Vynutil jsem si nějaké změny, které se ovšem časem ukázaly jako zcestné. Snažil jsem se ten systém nějak opravit, ba dokonce vymyslet vlastní. To vše bez jakékoliv znalosti jiné RPG hry nebo herního designu. Dnes už vím, že to byla naprostá ztráta času.
Filip se tenkrát zmiňoval o plánech na DrD+ 2.0. Nevím, v jaké fázi projekt byl, mám ovšem pocit, že existoval jen v hlavách několika autorů a k realizaci nikdy nedošlo. Následně mě Filip pozval do nějaké pražské herny na sezení. Hrálo se myslím D&D 3.5 (?) a já se v duchu hrozně divil, proč autor DrD+ hraje zrovna tento systém. Od té doby jsem začal zásadně pochybovat o celé hře a konečně sundal růžové brýle.
Přesto na povolání v DrD+ slýchám chválu. Zejména od vlastních hráčů. Hele ten hraničář je fakt dobrej. Můžu ho hrát třemi odlišnými způsoby. To je kůůl! Ano to je. Jenže aby tomu tak skutečně bylo, musí si Vypravěč vést agendu o každé hraničářově akci. A to ve dvou odlišných rovinách – teoretické a praktické. Nemusím snad psát, jaká je to otrava. Zrovna hraničář je povolání, které má zajímavou myšlenku, ale naprosto tragické provedení. Tajné schopnosti, které zná jenom Vypravěč? To je přeci super! Ano, je to super do té doby, než si přečtete, jaké nároky jejich získání klade na hráče. A hráč je získat chce, jinak bude hrát zloděje nebo čaroděje, kde má postavu pevně v rukou. A vy v zájmu různorodé družiny toho hraničáře chcete. Takže to skončí tak, že hráči radíte, aby investoval úsilí do té a oné schopnosti, protože mu to přinese požadované zlepšení. Tolik k super tajným schopnostem.
Silně pokulhává také vyváženost povolání. Než vyšla errata, byl třeba takový bojovník naprosto směšnou karikaturou nasvaleného reka, co stojí v první řadě. A ani s nimi to není žádná výhra. Bojovník se u nás stal postavou pro lenochy nebo občasné hráče. Máte předepsané schopnosti, na výběr z několika málo fint, a tím to hasne. Neměl bych nic proti tomu, kdyby ostatní povolání šla stejnou cestou. Jenže nejdou. Na jedné straně tu máte bojovníka, jehož mechanismy pochopí kdokoliv během pěti minut, a na straně druhé theurga, jehož plné pochopení by vydalo za celou maturitní zkoušku.
Každé povolání stojí na zcela vlastních pravidlech. Je mezi nimi pouze minimální provázanost nebo vůbec žádná. Přečtete si příručku pro hráče, a jakmile se vrhnete na povolání, učíte se vlastně novou hru. Máte tak šest her v jedné. To je také možná důvod, proč jsme nakonec s herní skupinou točili pouze čtyři povolání.
Také mě zarazilo, jak se v celém systému čaruje s číselnými konstantami. Hra vás naučí pracovat s tabulkami, dočtete se, jak je autoři pracně vytvářeli, a jak jsou vlastně skvělé. Pak zasednete ke hře, otevřete příručku a zjistíte, že si k hodu máte připočítat nějakou konstantu. Když jsou tedy ty tabulky, o kterých autoři píší, tak skvělé, proč musí tyto konstanty používat? Že by snad proto, že některé hody dávají bez konstant naprosto zcestné výsledky a nezapadají do konceptu všemocných tabulek?
Už jsem psal, že každé povolání má vlastní mechanismy. To bych ještě byl ochoten přijmout, kdyby to znamenalo, že jsou zaštítěny nějakou univerzální mechanikou. Jenže nejsou, tím pádem opět následuje horečné listování nebo vypisování. A to prosím vždy, když použijete nějakou schopnost. Protože každé povolání má jinak nastavené obtížnosti zkoušek. Nejsem zrovna matematikou políbený člověk, možná v těch změtích čísel nevidím spojitost, ale přijde mi, že si autoři udělali rozdělení pravděpodobností, a pak házeli čísla ke schopnostem na základě nějakého vlastního přesvědčení. Přijde mi, že každé povolání dělal někdo jiný a celková vyváženost a sladěnost mechanismů je tristní.
Mohl bych pokračovat stále dál a nenechat na DrD+ ani jednu nit suchou. Za ta léta se těch systémových vroubků nastřádalo opravdu hodně. A proč tedy s DrD+ končím? Přetekla má trpělivost? Ano i ne. DrD+ je sice děravé jak řešeto, ale bylo to mé první RPG. A dokonce české. Je s ním spjatá jistá nostalgie, ale tak to má zřejmě každý. Já jsem však doufal, že se Altar konečně pochlapí a vydá něco, co se alespoň kapánek přiblíží zahraniční produkci. Vložil jsem naděje do Dračího doupěte II.
Vzpomínám si, že jsem DrD II celé přečetl během dovolené na Slovensku. Hodně pršelo a nebylo co dělat. Už jen čtení samotné příručky byl hrozný zážitek a samotná hra ještě horší. Jak někdo jako je Altar může vydat podobné nedochůdče a chtít za to peníze? Hru před vydáním provázela velkohubá prohlášení o unikátním systému a herním pojetí. Nakonec Altar vydal veřejnou beta verzi, za kterou si ovšem nechal řádně zaplatit.
Posledním hřebíčkem do rakve bylo vydání Končiny. Pravidla mě hrozně zklamala, svět mě sice zaujal a otevřené hraní navnadilo, ovšem ze hry na všechny strany stříká amatérismus pod záštitou líbivého marketingu.
Ušel jsem dlouhou cestu, během níž jsem herně dospěl a uvědomil si, že to ryze české RPG byla jen velká ztráta času. Je pravdou, že dobrou hru netvoří pravidla, nýbrž hráči, a já se během těch deseti let skutečně bavil. Ale mnohem raději bych své úsilí investoval do systému, který si to zaslouží. DrD+ můžu poděkovat pouze za to, že mě k RPG přivedlo. Doufám, že mladá generace RPG hráčů nezůstane zaseknutá v Altaráckých paskvilech (potažmo v Končině) kvůli přehnanému pocitu vlastenectví nebo lenosti. Angličtina dnes již není překážkou, a pokud ano, stále tu máme Střepy snů, Příběhy impéria, Rozcestí nebo velmi kvalitní překlady tady na Kostce.
Napsal: Sroty
Autorská citace #61
5.2.2016 15:31 - sirien
Ten spor o Fate a Markyho preference sem radši hodil bokem.


Jerson píše:
Dovolím si poznamenat, že podle průzkumu dělaného na Gameconu DrD2 nahradilo staré DrD jen asi u čtvrtiny hráčů, a je v tom zhruba stejně úspěšné jako DrD+. Zbylá polovina zůstala u více či méně upravené verze DrD.

Jo no, to je hodně tristní.

Zvlášť když to srovnáš s DnD 5e které jasně deklarovalo designový záměr "sjednotíme hráče napříč edicemi" (kterému se všichni všude smáli, protože ho považovali za nesplnitelný, nejen kvůli mechanikám, ale i kvůli stylu a právě tomu "dojmu" který hráči ze "své" edice mají), přišlo, natáhlo svoje nové hráče... a najednou i velkou část 3e hráčů (co ještě neutekli na Pathfinder)... část hráčů Pathfinderu... a najednou začalo stahovat i původní stále-ADnD hráče... a ten magnetickej efekt stále pokračuje.

Oproti DrDII, které natáhlo hráče ze zvědavosti, aby pak znechuceně utekli zpátky nebo zdrhli nadobro někam jinam to je dost zásadní rozdíl. Je holt zjevné, že "úspěch" si různí autoři a producenti představují poněkud jinak.



Elgard píše:
Neochotu vystrčit hlavu z písku má většina zdejší populace, netýká se to jen rpg.

Jenže když se to u RPG týká samotných vývojářů, tak to bolí.


York píše:
Není to úplně zbytečné, Altar trochu změnil postoj ke starému DrD, viz:

Sparkle vyplejtvala zbytečnej telefonát a celá věc k ničemu nikdy nedospěje; Bouchi měl několik příležitostí vydat DrD ve funkční podobě - Jerson mu nabízel CPH (Bouchi se ho za rok ani nenamáhal pořádně přečíst), okolo chodili lidi s dobrými nápady na revizi pravidlového jádra DrD a on je ignoroval. Pak si vyhlásil svůj designerský nábor a stvořil naprosto nefunkční tým co se chvíli na to rozpad a zbylo v něm pár idealistů a pár lidí co tam nikdy neměli bejt, protože toužili po svém osobním designovém zářezu ve svém preferovaném stylu a DrD je vůbec nezajímalo. Bouchi celou dobu přihlížel tomu, co vyráběj a ani jednou je na té cestě do ztracena nezkusil zastavit.

Řekni mi jedinej důvod, proč by to teď mělo dopadnout jinak.

MarkyParky píše:
Ale dneska? V podstatě je totálně zastaralý a mimo mísu. Mléko je rozlito a na trhu existuje produkt jménem DrDII (nebo DrD+, to je jedno) a má nějaké vlastnosti.

...mimo jiné tu, že to je svou designovou podstatou indie produkt :)
...a že je stále prezentován jako mainstreamový, což je podvod na zákaznících.
...a že je pro většinu lidí naprosto dysfunkční a pokus jej přimět fungovat je pro mnohé až traumatický zážitek.

MarkyParky píše:
Mají se lidi z tohohle týmu posadit na zadek z kritiky pět let starého "manažerského" rozhodnutí? Rozhodnutí, které udělal někdo v době, kdy 75 procent současného autorského týmu hrálo jiné hry a ještě netušilo, jak bude DrDII vlastně vypadat?

Svět není fér.

Původní designeři to zpackali, když přinejlepším vyvinuli něco jiného, než měli (realisticky když to zvorali na entou) a vydavatel podtrhnul zákazníky, když jim prodal jako finální produkt prodal mizernej, dokonce textově ani pořádně nezkorigovanej betatest, kterej dodneska nebyl pořádně opravenej.

Když naskočíš na takovouhle loď, není na místě brečet, že se potápí.


MarkyParky píše:
Bylo by lidem, co tu hru hrajou, líp, kdyby se současný autorský tým zbalil, zapomenul na značku DrDII, vzal veškerou svoji práci a vydal svou oblíbenou hru znova, pod jiným jménem? Byla by snad najednou hodnocena jinou optikou?

Ano.

Ano, bylo, protože by nemuseli hrát hru kterou hromada lidí okolo nesnáší.

Ano, bylo, protože by se tím uzavřela jedna kapitola podvodu na zákaznících a hráčích.

Ano, bylo, protože by tím ta hra získala vlastní identitu, kterou si zaslouží (ať tak nebo tak) a přestala by parazitovat na něčem, co valná většina komunity vnímá jako nekompatibilní.


Je to stejné, jako když DnDčkaři prskali nad 4e, ale přitom 13th age která je designově jejím v podstatě nástupcem a pokračovatelem je velmi respektovaná a uznávaná.

Brand matters.
Autorská citace #62
5.2.2016 15:34 - Naoki
Píše:
Je to stejné, jako když DnDčkaři prskali nad 4e, ale přitom 13th age která je designově jejím v podstatě nástupcem a pokračovatelem je velmi respektovaná a uznávaná.

Jen míň hraná :(
Autorská citace #63
5.2.2016 15:42 - Vojtěch
13th je ale také úkrokem směrem k 3E a ODnD. Úkrokem od unifikace schopností, od map a detailního soubojového systému hodně závislého na mapě. Řekl bych spíš že si zvolila přístup vazobávání toho či onoho a prezentace celku jako další hry, při čemž mix se trefil docela dobře. Podobně tak u 5E. DrD a pokračovatelé oproti tomu mají společné snad jen to jméno a logo Altaru.
Autorská citace #64
5.2.2016 15:45 - sirien
Naoki: A to jsme docela doma, že? Kdyby tu hru nazvali jinak, než DrDII, tak přestane lákat všechny ty hráče, co chtějí DrD (a ne tuhle hru). Lidem, kterým se DrDII líbí by se nic nestalo, kdyby místo Dračího doupěte II hráli Vyverní hnízdo 1...

...jenže Vyverní hnízdo 1 by Altar vživotě neprodal tak, aby se to zaplatilo. Což je pro mě brand-parazitismus a podvod na většině hráčů, co si přišla pro dračák, ale místo dračáku dostala Peekayho Vyverňák.

To DrD+ bylo sice katastrofálně dysfunkční, ale aspoň to byl pořád legitimní pokus o dračák, což dvojka neni. Proto mě dvojka irituje řádově víc - pluska jsou prostě jen zpackaná hra, dvojka jsou zpackaná hra a morální podvod navrch.
Autorská citace #65
5.2.2016 15:47 - MarkyParky
No, každopádně děkuji Yorkovi i Sirienovy za upřímnou odpověď.


V rychlosti:
Sirien píše:

Když naskočíš na takovouhle loď, není na místě brečet, že se potápí.

Ale mě se nepotápí. Já jsem si ty díry v podpalubí zalepil (byť souhlasím s hodnocením, že vanilla-příručka kvalitou textu má kvalitu betaverze, tak po pochopení bylo zazáplatování dílem asi dvou sezení) a spokojeně se plavím.


Jen na těch internetech se pořád dozvídám, jak jsem vlastně zlej a kolika lidem jsem sežral kočku, když jsem nenásledoval příkladu ostatních a nenechal tu loď děravou a ještě mám tu drzost pomáhat zacpat díry ostatním plavidlům stejné třídy okolo.
Autorská citace #66
5.2.2016 15:48 - Atterdag
Vojto, myslím, že to chápeme stejně. Ta varianta PoD by byla asi zajímavá, takhle FFG tisklo i karty kouzel k Warhammeru 3. edici
Autorská citace #67
5.2.2016 15:49 - York
sirien píše:
Sparkle vyplejtvala zbytečnej telefonát a celá věc k ničemu nikdy nedospěje; Bouchi měl několik příležitostí vydat DrD ve funkční podobě - Jerson mu nabízel CPH (Bouchi se ho za rok ani nenamáhal pořádně přečíst), okolo chodili lidi s dobrými nápady na revizi pravidlového jádra DrD a on je ignoroval. Pak si vyhlásil svůj designerský nábor a stvořil naprosto nefunkční tým co se chvíli na to rozpad a zbylo v něm pár idealistů a pár lidí co tam nikdy neměli bejt, protože toužili po svém osobním designovém zářezu ve svém preferovaném stylu a DrD je vůbec nezajímalo. Bouchi celou dobu přihlížel tomu, co vyráběj a ani jednou je na té cestě do ztracena nezkusil zastavit.

Řekni mi jedinej důvod, proč by to teď mělo dopadnout jinak.


Otázka není, co Bouchi vydá či nevydá. Otázka zní, jestli se teď sebrat a napsat konverzi pravidel pro začátečníky* DrD 1.X do D20 (5e) systému, kde budou dračáková povolání, rasy, magy, nestvůry a tak, zkonvertovaná do D20 mechanik a zbytek příručky bude převzatej ze ShadoWWWova překladu DnD 5e (tj. všechny průvodní texty co jsou rpgčka, jak hrát hru, vysvětlení všech herních mechanik, všechna pravidla co nejsou konkrétní schopnosti, apod., by byla prostě text z DnD 5e - samozřejmě za předpokladu, že s tím bude ShadoWWW souhlasit a dá ten text k dispozici).

Nehledě na to, jestli to Bouchi pak bude nebo nebude chtít vydat tiskem (a v jaké podobě**), to pořád může být k dispozici ke stažení coby pdfko (protože to nepochybně spadá pod "fanouškovskou předělávku DrD 1.X").


* zatím jen PPZ, aby to byl opravdu splnitelný milestone
** což je samozřejmě otázka, v jaké by něco takového bylo vydatelné.
Autorská citace #68
5.2.2016 16:01 - Jarik
Všimli jste si, ze již 3. stranu nemluvite o DrD+ ? :-)
Takže je to trochu vice OT?

Mi došlo, ze jsem podle DrD+ možná ani nikdy nehral:-) teda hrál jsem, ale nevedl:-)
Je to asi jako byt kuchař a nemít rad koprovku, a presto ji varit:-)
Autorská citace #69
5.2.2016 16:49 - Elgard
MarkyParky píše:
Občas jsem fascinován neustálým opakováním argumentu o "indie" vs "mainstreamu".

Jako připusťme na moment, že byl v době zveřejnění DrDII pravdivý. Už tehdy to sibe byl argument spíš na vydavatele, než na autora, ale budiž.


Jaký je v tom rozdíl? Mě - z pohledu zákazníka - zajímá produkt, ne to, kdo na něm co dělal. Autor i vydavatel jsou pod mou rozlišovací optikou jako zákazníka. Ten argument je alibismus.

Osobně nemám nic proti tomu, že se DrD2 někomu líbí, vyhovuje, hraje ho - super, jen tak dál, je dobře, že to tu je a lidi baví. Ale jak již tu bylo řečeno, mělo se to jmenovat jinak. A ne říkat, že je to nástupce DrD značky a pak ještě lidem povýšeně vysvětlovat, že aby ráčili pochopit, jak se to vlastně má správně hrát, musí si "přepólovat mozek" (nejsem si teď jistý přesnou citací). Imho arogance v přímém přenosu.

tldr: Každému co jeho jest, ať si každý hraje, co ho baví. Ale nelíbí se mi, když se pletou hlavy nováčkům.
Autorská citace #70
5.2.2016 17:16 - sirien
MarkyParky píše:
Ale mě se nepotápí. Já jsem si ty díry v podpalubí zalepil (byť souhlasím s hodnocením, že vanilla-příručka kvalitou textu má kvalitu betaverze, tak po pochopení bylo zazáplatování dílem asi dvou sezení) a spokojeně se plavím.

No, problém je v tom, že se dál plavíš na dobové plachetnici, ale přitom jí pořád označuješ za výletní parník.

Je sice hezké, že se Ti ta plachetnice přestala potápět a je záslužné, že dalším fanouškům dobových plachetnic pomáháš, aby ani oni neztroskotali uprostřed Pacifiku, ale laskavě byste mohli konečně přestat vydávat dobovou plachetnici pro fanoušky living history a zážitkových pobytů za turistický parník.

Obě to sou lodě, když i ta plachetnice bude konečně schopná plavby tak to budou i obojí použitelné lodě... ale jedno z toho je prostě pořád dobová loď pro fanoušky dobových plaveb a i když zalátáš díru v podpalubí, aby se nepotápěla hned po vyplutí z přístavu, tak to pořád nebude výletní parník s all inclusive. (Samozřejmě, parník nemusí být tak fun a válení se u bazénu uprostřed moře nemusí mnohé naplňovat, takže nic proti dobové plachetnici, ale ten rozdíl tam je zřejmý a měl by být jasně komunikovaný dřív, než na molu před naloděním, ideálně ještě předtím, než na tu plavbu prodáš lístky, chápeš...)



York: To je dost bezpředmětná otázka. Zatímco se mnozí o věci baví na internetech a diskutují o tom, jak by věci mohly být (a telefonují Bouchimu atp.), tak se šušká, že ShadoWWW se Skavenem tenhle problém dost možná brzo rozseknou za všechny bez zbytečných řečí okolo.

Jarik píše:
Mi došlo, ze jsem podle DrD+ možná ani nikdy nehral:-) teda hrál jsem, ale nevedl:-)
Je to asi jako byt kuchař a nemít rad koprovku, a presto ji varit:-)

No to záleží na tom, PROČ si to DrD+ nehrál.

Jestli si jen neměl příležitost / skupinu, tak to je jedna věc, pokud jsi ale měl možnost ho hrát a prohlásil si "eh... Nět, raděj DnD", pak to je trochu smutná vizitka té hry :)


Elgard píše:
nejsem si teď jistý přesnou citací

A přesto jsi ji napsal správně.
Tahle hláška je už zjevně navěky zapsaná do našeho komunitního slovníku (a zaslouženě :D )
Autorská citace #71
5.2.2016 17:22 - York
sirien píše:
Zatímco se mnozí o věci baví na internetech a diskutují o tom, jak by věci mohly být (a telefonují Bouchimu atp.), tak se šušká, že ShadoWWW se Skavenem tenhle problém dost možná brzo rozseknou za všechny bez zbytečných řečí okolo.


Ono se ani moc nešušká, ShadoWWW to řekl veřejně. Právě proto dumám nad tím, jestli to má smysl dohromady. Což je otázka do pléna, ale hlavně na ShadoWWWa a Skavena.

(Popravdě po tom nijak zvlášť netoužím, mám své práce dost ;-))
Autorská citace #72
5.2.2016 17:27 - Jarik
Nejdřív jsem neměl skupinku...
a pak jsem narazil na d20 CoC, a pak již na 4e, která sedla více mému numerickému naturelu.

Ted jsem si vzpomenul na jednu ústřední myšlenku z tvorby.
Kdo zná vzorečky fyziky střední školy, ten si poradí. Jen místo násobení bude scitat , místo mocnin násobit a místo sčítání ... to jsem již zapomenul. :-)

Je pravda, ze jsem se za ty roky dost odklonil od vnímání sveta jako souboru cisel... a začal vnímat svet jako takový :-)
Autorská citace #73
5.2.2016 17:37 - MarkyParky
Jarik píše:

místo sčítání ... to jsem již zapomenul

Místo sčítání koukat dozadu do příručky na souřadnice v tabulce označené "ZZ".


Sirien:
Argument s plachetnicí je fér. Ale není odpovědí na to, proč by se ta plachetnice neměla jmenovat Queen Mary III. Zvlášť pokud takové pojmenování zvolil majitel lodí Queen Mary a Queen Mary II.

A už vůbec to není argument k tomu říct, že když už se teda ta loď X let pod jménem Queen Mary III. plaví a na těch internetech se už rozneslo, že je to jinej typ lodě než Queen Mary, proč najednou tu loď přejmenovávat.
Autorská citace #74
5.2.2016 17:39 - Vojtěch
Jarik: To zní děsně zábavně už z kraje... hrát tohle se skauty na táboře by bylo asi taky neskutečné vzrůšo :(
Autorská citace #75
5.2.2016 17:41 - Aegnor
MarkyParky píše:
Argument s plachetnicí je fér. Ale není odpovědí na to, proč by se ta plachetnice neměla jmenovat Queen Mary III. Zvlášť pokud takové pojmenování zvolil majitel lodí Queen Mary a Queen Mary II.

Protože Queen Mary I byla veslice a Queen Mary II byla osmiveslice.

EDIT: upraveno přirovnání, teď sedí víc.
Autorská citace #76
5.2.2016 17:56 - sirien
MarkyParky píše:
Místo sčítání koukat dozadu do příručky na souřadnice v tabulce označené "ZZ".

eh. Nejdřív jsem se chtěl smát, pak sem si ale vzpoměl, že v DrD+ nějaká taková tabulka skutečně existuje...


MarkyParky píše:
Argument s plachetnicí je fér. Ale není odpovědí na to, proč by se ta plachetnice neměla jmenovat Queen Mary III. Zvlášť pokud takové pojmenování zvolil majitel lodí Queen Mary a Queen Mary II.

Protože když si budu kupovat lístky na skutečnou loď, tak uvidím její fotku a nabídku a budu vědět, že Queen Mary II je úplně jiná, než Qeen Mary I a že jméno se přenáší jen z tradice, což je u lodí zvykem.

U RPGček se jméno považuje ne jen za symbolické jméno, ale i za nosnou informaci o žánru, stylu... viz edition wars u DnD, viz ne/přijetí Shadowrunů 4 a 5, viz návaznost oWoD 1-3, nWoD, nWoD2, viz GURPS 1-4, viz Fate 2-4.

Když u RPG řekneš, že se ta hra bude jmenovat s DrD v názvu, tak to není jen jméno, je to i informace o tom, co ta hra bude zač (žánrově, stylově...) A DrDII to porušilo. Asi jakoby Apple prodal iPhone 8... a on to nebyl telefon, ale tablet. (až na to, že Apple by to prošlo, protože jablečný ovce, ale to teď stranou)
Autorská citace #77
5.2.2016 21:56 - Maugir
Vyverní hnízdo zní dobře:) Ale momentálně je to s křížkem po funuse, jak píše Marky, jelikož ani on, ani nikdo jiný v této diskuzi není v pozici toho, kdo by mohl hru přejmenovat. DrD II už tu prostě je a to revize neovlivní.

Osobně považuji DrD II za velice dobrou hru, je to mé nejoblíbenější RPG. Píšu to sem, aby tu byla nějaká protiváha k (z mého pohledu zbytečně agresivním) vyjádřením, že je to shit, co nestojí za tužku, a podobně:)
(Zároveň děkuji všem, kteří napsali, že se jim DrD II prostě nelíbí nebo že ho považují za špatnou hru, a obešli se při tom bez urážek.)
Autorská citace #78
5.2.2016 23:04 - Sroty
Diskuze se přesunula od DrD+ k DrD II, ale budiž...

Mazgir píše:
Osobně považuji DrD II za velice dobrou hru,

Máš nějaký konkrétní důvod, proč se ti líbí? Něco, co bys rád vypíchl?

Maugir píše:
(z mého pohledu zbytečně agresivním) vyjádřením, že je to shit, co nestojí za tužku, a podobně:)

Pokud jsem správně četl, tak tu snad je sirien napsal něco o katastrofě a podvodu na zákaznícíh, ovšem myslím, že zrovna on má své argumenty zcela podložené.

Píše:
Přičemž pokud by někdo přišel s projektem revitalizace Drd+, dá mu přednost před projektem revitalizace Drd 1.6, protože podle Bouchiho jádro Drd+ umožňuje větší variabilitu, jak stavět postavy, než Drd 1.6.

Mě by hrozně zajímalo, co si Bouchi představuje pod slovem revitalizace. Chce vydat něco zcela nového jen pod hlavičkou staré značky, nebo vyhodí nefunkční části systému a nahradí je novými? Upřímně, druhou možnost si nedokážu dost dobře představit.

Jarik píše:
Kdo zná vzorečky fyziky střední školy, ten si poradí. Jen místo násobení bude scitat , místo mocnin násobit a místo sčítání ..

A po revitalizaci použije i logaritmické pravítko.
Autorská citace #79
5.2.2016 23:56 - sirien
sroty píše:
Diskuze se přesunula od DrD+ k DrD II, ale budiž...

Tak ono na rovinu... Pluska jsou už v podstatě vychladlá mrtvola, když to tak řeknu. Pár lidí je pořád ještě hraje, ale dožívaj z naprosto čisté setrvačnosti, z ničeho jiného a je to tak už roky, takže ono prostě už moc zájmu ani vzbudit nemůžou.
Autorská citace #80
6.2.2016 00:00 - MarkyParky
sroty píše:

A po revitalizaci použije i logaritmické pravítko.

To používal i doteď. Ty tabulky s veličinami vzadu v knize a způsob, jakým se po nich posouvalo...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Sroty

Působím jako GM v partě jedné pražské party momentálně hrající v Libni. Specializujeme se převážně na fantasy. U válu se držím s malými přestávkami už více jak 10 let. Začínal jsem u DrD + ihned po jeho vydání a hraju ho dodnes. V současné době (2015) se snažím překládat Burning Wheel GOLD, systé...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08777904510498 secREMOTE_IP: 18.191.88.249