10 let s DrD+ aneb jak nejhůře začít s RPG

Ano, smějte se mi. Zasloužím si to. Veřejně přiznávám, že jsem v roce 2004 začal s RPG právě u DrD+. Přišel jsem do Černého rytíře, RPG nepolíben, a měl tu drzot požádat prodavače o radu, co si koupit, když chci hrát ten dračák. Patří mi to.
Tenhle článek má sloužit jako pohled člověka z druhé strany barikády. Nikdy jsem nebyl zarytý fanda RPG, nehltal teoretické články, nezkoušel každou novinku, nenapsal jsem ani vlastní systém, ba dokonce se neúčastnil ani jednoho conu. Až poslední rok jsem intenzivně věnoval RPG a provedl radikální řez ve své dosavadní herní historii – opustil jsem DrD+. Chtěl bych sdělit jisté poselství hráče, který přišel k RPG jako slepý k houslím, a sám se vyhrabal z herních kanálů a přitom si vytvořil názor na české RPG hry.
Nabízí se otázka, proč jsem u DrD+ zůstal tak dlouho? Důvodu bude asi několik. Na prvním místě je samozřejmě lenost. Věřte mi, že když konečně pochopíte DrD+, nemáte nervy učit se cokoliv jiného, protože automaticky vycházíte z předpokladu, že to jiné, bude stejně obtížné pochopit. On mi ten systém do jisté míry totiž vyhovoval. Bohužel jsem nikdy nebyl schopen tu míru definovat. Mám s ním spojených spoustu skvělých zážitků. To se dá ostatně čekat, když něco hrajete tak dlouho. Problém spatřuji v jiné věci – stejné zážitky bych měl, i kdybych hrál cokoliv jiného. A to je zásadní deviza celého systému. DrD+ nemá duši. Je to jen změť mechanik, kterou se nikdo neobtěžoval ani provázat tak, aby dávala smysl. Mám skvělé zážitky s Burning Wheel, Mouse Guard nebo se Střepy snů (a to vše za poslední rok!), protože mají přidanou hodnotu, něco charakteristického. To DrD+ nemá. Je to jen šeď bez náznaku jakékoliv nosné myšlenky.
Dodnes mám pocit, že systém dávala dohromady skupina matfyzáků. To množství tabulek by vydalo na samostatnou příručku. A to myslím bez nadsázky. Nejhorší je, že DrD+ nemá jádro. Tím pádem je každá tabulka unikátní, s trochu jinými čísly, a vy tak nemáte šanci si alespoň zapamatovat nějakou číselnou posloupnost obtížností. Musíte mít fotografickou paměť, nebo úchylku na vypisování. Je pravda, že za ta léta jsem mezi těmi čísly našel jistý smysl a určil si přibližně stejné obtížnosti zkoušek, ale už jen to, že jsem to musel dělat, jde na vrub celému systému. Proč někdo v Altaru není schopný vymyslet mechaniku, která bude dávat jasné výsledky a fungovat v celém systému s drobnými obměnami? Proč si musím většinu obtížností cucat z prstu? Ne, že bych u jiných systému nemusel, ale ty mají pevné jádro, nebo alespoň nějaký popis, jak ta čísla tvořit. DrD+ nemá ani jedno. Klade tak naprosto nesmyslné nároky na Vypravěče a staví ho do situací, kdy musí převzít úlohu rozhodce tam, kde by to měl řešit systém. Jenže systém to neřeší, nebo řeší pouze částečně a interpretaci nechá na Vypravěči. Poslední roky jsem rezignoval na nějakou objektivitu a nechával hráče prostě hodit, a pak se rozhodl podle čísel, která padla. Ano, vím, že je to známá metoda – hoď si a uvidíme. Ale dělat to stále dokola?
Někdy kolem roku 2010 jsem čirou náhodou narazil na jednoho z autorů DrD+ (pamatuji si pouze křestní jméno Filip, ať dotyčný odpustí) Prodával tenkrát nějaké již vyprodané moduly pro Asterion. Byl poměrně překvapen tím, že stále někdo hraje DrD+. Proběhlo mezi námi mnoho rozhovorů (i pár společných herních sezení), mně však utkvěl jeden jediný – o povoláních. Bylo to v době, kdy jsem se dohadoval s hráči, že jsou povolání nevyvážená. Oni to viděli ze svého pohledu řečí čísel. Já měl však problém spíše s šílenou neuceleností všech povolání (o tom budu psát dále) a při rozhovoru s Filipem, který potvrdil mou domněnku, že jsou povolání udělány nekonzistentně, jsem dostal do ruky potřebné eso. Bylo to však jen morální vítězství, DrD+ jsme hráli stále dál. Vynutil jsem si nějaké změny, které se ovšem časem ukázaly jako zcestné. Snažil jsem se ten systém nějak opravit, ba dokonce vymyslet vlastní. To vše bez jakékoliv znalosti jiné RPG hry nebo herního designu. Dnes už vím, že to byla naprostá ztráta času.
Filip se tenkrát zmiňoval o plánech na DrD+ 2.0. Nevím, v jaké fázi projekt byl, mám ovšem pocit, že existoval jen v hlavách několika autorů a k realizaci nikdy nedošlo. Následně mě Filip pozval do nějaké pražské herny na sezení. Hrálo se myslím D&D 3.5 (?) a já se v duchu hrozně divil, proč autor DrD+ hraje zrovna tento systém. Od té doby jsem začal zásadně pochybovat o celé hře a konečně sundal růžové brýle.
Přesto na povolání v DrD+ slýchám chválu. Zejména od vlastních hráčů. Hele ten hraničář je fakt dobrej. Můžu ho hrát třemi odlišnými způsoby. To je kůůl! Ano to je. Jenže aby tomu tak skutečně bylo, musí si Vypravěč vést agendu o každé hraničářově akci. A to ve dvou odlišných rovinách – teoretické a praktické. Nemusím snad psát, jaká je to otrava. Zrovna hraničář je povolání, které má zajímavou myšlenku, ale naprosto tragické provedení. Tajné schopnosti, které zná jenom Vypravěč? To je přeci super! Ano, je to super do té doby, než si přečtete, jaké nároky jejich získání klade na hráče. A hráč je získat chce, jinak bude hrát zloděje nebo čaroděje, kde má postavu pevně v rukou. A vy v zájmu různorodé družiny toho hraničáře chcete. Takže to skončí tak, že hráči radíte, aby investoval úsilí do té a oné schopnosti, protože mu to přinese požadované zlepšení. Tolik k super tajným schopnostem.
Silně pokulhává také vyváženost povolání. Než vyšla errata, byl třeba takový bojovník naprosto směšnou karikaturou nasvaleného reka, co stojí v první řadě. A ani s nimi to není žádná výhra. Bojovník se u nás stal postavou pro lenochy nebo občasné hráče. Máte předepsané schopnosti, na výběr z několika málo fint, a tím to hasne. Neměl bych nic proti tomu, kdyby ostatní povolání šla stejnou cestou. Jenže nejdou. Na jedné straně tu máte bojovníka, jehož mechanismy pochopí kdokoliv během pěti minut, a na straně druhé theurga, jehož plné pochopení by vydalo za celou maturitní zkoušku.
Každé povolání stojí na zcela vlastních pravidlech. Je mezi nimi pouze minimální provázanost nebo vůbec žádná. Přečtete si příručku pro hráče, a jakmile se vrhnete na povolání, učíte se vlastně novou hru. Máte tak šest her v jedné. To je také možná důvod, proč jsme nakonec s herní skupinou točili pouze čtyři povolání.
Také mě zarazilo, jak se v celém systému čaruje s číselnými konstantami. Hra vás naučí pracovat s tabulkami, dočtete se, jak je autoři pracně vytvářeli, a jak jsou vlastně skvělé. Pak zasednete ke hře, otevřete příručku a zjistíte, že si k hodu máte připočítat nějakou konstantu. Když jsou tedy ty tabulky, o kterých autoři píší, tak skvělé, proč musí tyto konstanty používat? Že by snad proto, že některé hody dávají bez konstant naprosto zcestné výsledky a nezapadají do konceptu všemocných tabulek?
Už jsem psal, že každé povolání má vlastní mechanismy. To bych ještě byl ochoten přijmout, kdyby to znamenalo, že jsou zaštítěny nějakou univerzální mechanikou. Jenže nejsou, tím pádem opět následuje horečné listování nebo vypisování. A to prosím vždy, když použijete nějakou schopnost. Protože každé povolání má jinak nastavené obtížnosti zkoušek. Nejsem zrovna matematikou políbený člověk, možná v těch změtích čísel nevidím spojitost, ale přijde mi, že si autoři udělali rozdělení pravděpodobností, a pak házeli čísla ke schopnostem na základě nějakého vlastního přesvědčení. Přijde mi, že každé povolání dělal někdo jiný a celková vyváženost a sladěnost mechanismů je tristní.
Mohl bych pokračovat stále dál a nenechat na DrD+ ani jednu nit suchou. Za ta léta se těch systémových vroubků nastřádalo opravdu hodně. A proč tedy s DrD+ končím? Přetekla má trpělivost? Ano i ne. DrD+ je sice děravé jak řešeto, ale bylo to mé první RPG. A dokonce české. Je s ním spjatá jistá nostalgie, ale tak to má zřejmě každý. Já jsem však doufal, že se Altar konečně pochlapí a vydá něco, co se alespoň kapánek přiblíží zahraniční produkci. Vložil jsem naděje do Dračího doupěte II.
Vzpomínám si, že jsem DrD II celé přečetl během dovolené na Slovensku. Hodně pršelo a nebylo co dělat. Už jen čtení samotné příručky byl hrozný zážitek a samotná hra ještě horší. Jak někdo jako je Altar může vydat podobné nedochůdče a chtít za to peníze? Hru před vydáním provázela velkohubá prohlášení o unikátním systému a herním pojetí. Nakonec Altar vydal veřejnou beta verzi, za kterou si ovšem nechal řádně zaplatit.
Posledním hřebíčkem do rakve bylo vydání Končiny. Pravidla mě hrozně zklamala, svět mě sice zaujal a otevřené hraní navnadilo, ovšem ze hry na všechny strany stříká amatérismus pod záštitou líbivého marketingu.
Ušel jsem dlouhou cestu, během níž jsem herně dospěl a uvědomil si, že to ryze české RPG byla jen velká ztráta času. Je pravdou, že dobrou hru netvoří pravidla, nýbrž hráči, a já se během těch deseti let skutečně bavil. Ale mnohem raději bych své úsilí investoval do systému, který si to zaslouží. DrD+ můžu poděkovat pouze za to, že mě k RPG přivedlo. Doufám, že mladá generace RPG hráčů nezůstane zaseknutá v Altaráckých paskvilech (potažmo v Končině) kvůli přehnanému pocitu vlastenectví nebo lenosti. Angličtina dnes již není překážkou, a pokud ano, stále tu máme Střepy snů, Příběhy impéria, Rozcestí nebo velmi kvalitní překlady tady na Kostce.
Napsal: Sroty
Autorská citace #81
6.2.2016 00:26 - Maugir
sroty píše:
Pokud jsem správně četl, tak tu snad je sirien napsal něco o katastrofě a podvodu na zákaznícíh, ovšem myslím, že zrovna on má své argumenty zcela podložené.

Děkuji za připomenutí, proč se do takovýchto diskuzí obvykle nezapojuji - málokdy se mi podaří předat pointu sdělení. Zkusím to ještě jednou, a pak zas tiše zmizím:
Respektuji právo každého myslet si třeba, že je DrD II nejhorší hra na světě. Jen dávám přednost tomu, když se názor (podložený nebo ne) nezaměňuje s realitou nebo se to řekne bez hrubostí (přičemž úplně nejraději jsem, když je to konjunkce).
(Za mě tedy co se týče toho odkazovaného podkladu:
Vyplývá ze Sirienovy recenze, že s DrD II bude mít řada lidí problém? Ano.
Vyplývá ze Sirienovy recenze, že DrD II je objektivně špatná hra? To je diskutabilní - podle mě ne, ale chápu lidi, kteří si myslí, že ano.
Vyplývá ze Sirienovy recenze, že DrD II je shit, co nestojí za tužku? Podle mě rozhodně ne.) Omlouvám se za offtopic.
Autorská citace #82
6.2.2016 01:36 - Colombo
Nabývám dojmu, že diskuze o DrD jsou jak ti zpívající vikingové.
Autorská citace #83
6.2.2016 02:19 - sirien
Maugir píše:
Vyplývá ze Sirienovy recenze, že DrD II je objektivně špatná hra? To je diskutabilní - podle mě ne, ale chápu lidi, kteří si myslí, že ano.

Čistě pro případné ujasnění - pokud to z mé recenze nevyplývá, tak jsem jí nenapsal tak jasně, jak jsem zamýšlel - vyplývat to rozhodně má.

Maugir píše:
shit, co nestojí za tužku

Čistě pro forma, ta fráze je "stát za tužku", nikoliv "nestát za tužku". Teoreticky by "nestát (ani) za tužku" mělo být horší, než "stát za tužku", ale pokud to má být reference na mě, tak já pokud se nepletu tuhle zápornou formu nepoužívám.

(a technicky vzato to z mé strany je pořád dozvuk onoho "přepólovávání"... jak si úroveň té diskuse svého času původní autoři nastavili, takové úrovně se jim dostalo; nicméně trefně narážíš na fakt, že tito původní autoři jsou z většiny zdekovaní, zahrabaní a ztracení, takže je asi skutečně (a asi už nějakou dobu) na čase ubrat a vrátit se do normálu, takže asi díky za upozornění a zkusim ten slovník na adresu DrDII poněkud zmírnit)
Autorská citace #84
9.2.2016 16:16 - Shako
sroty: Pěkný přehled, ale myslím, že to zbytečně dramatizuješ. Prostě to nebyl špatný začátek - byl jen daný tím, kdy si začal a co bylo dostupné.

Kdybych mohl něco přidat do historického okýnka, tak mám ten vývoj s rpg dost podobný (když nepočítám těch prvních X let s DrD 1.5/1.6) a u DrD+ jsem vydržel asi tak 5 let. U DrD II - asi tak 3 měsíce. :-D

Podrobnější historické okýnko z mého pohledu, jak vypadali rpg v době, kdy se vytvářelo a vyšlo DrD+.

Bydlel jsem v Ostravě, měl jsem internet i pozitivně rpg laděné kamarády... přesto si nevzpomínám, že bych zhruba mezi roky 1998 a 2005 dokázal sehnat jiné rpg než DrD - ať už v knihkupectvích obecně nebo ve "speciálkách", kde bylo plno fantasy knih. Ano, někde po cestě se mi povedlo zavadit o překlad Shadowrunu 2e (ale myslím, že to měli jen konkretní lidi, kteří to zpravidla nikdy nehráli a nedalo se to nikde koupit). V Anglii jsem narazil na cca 10-20 příruček k nějakému DnD (nejspíš ADnD) a na to jsem tenkrát fakt zíral.. i kdybych měl nějaké peníze navíc, tak bych netušil, co si koupit (a určitě jsem tenkrát nebyl dostatečně jazykově vybaven, abych podle toho byl schopen něco rozehrát).

Naopak v letech 2005 až 2007 jsem potkal několik skupin, které uvažovali o hraní DrD+ a po cestě jsem zavadil o něco jako Gurps (někdo to měl) a WoD (četl jsem o tom jako o bájném rpg, které si možná někdy zahraju).

Pak někdy se to zlomilo a objevil jsem rpg celou kupu (kombinace přestěhování do Prahy, spoustě času na hraní a návštěvy prvních conů). Nicméně do té doby byl jakýkoliv rozhled v rpg dost mimo a zůstal by ještě několik let, kdybych se o to hodně aktivně nezajímal.

Hrál jsem DrD+ cca 5 let (dvě velké kampaně, spoustu oneshotů). Mám proti tomu spoustu výhrad, proto již ho hraju nejlépe vůbec (naposled loni jeden oneshot, protože ho všichni znají). Nicméně bych asi neřekl, že je to špatný a nebo mrtvý systém. :) Ano, raději se zahraju pod jiným systémem, ale stejně tak nepreferuju hraní GURPSu nebo aktuálně už i DnD 4e, přestože jsem na všech třech systémech strávil spoustu času hraním i studováním pravidel.
Autorská citace #85
9.2.2016 16:30 - Jarik
Shako mi to docela vzal z jazyka.

A to si představte v tom prostředí o kterém mluví něco tvořit :-)
Ta doba nebyla tak web-funkcni jak si dnes namlouvame. Informace se šířily spis slovní než elektronickou formou.

A tvůrci nebyli jen z Prahy, byli z pul republiky,... spolu strávili 1 měsíc . Slovy JEDEN měsíc. Zbytek sel po mailech z knihoven, škol, ... apod. Na odpověď se čekalo týden. A mezitim... se zas něco predelalo jinak.

Prostě si nemyslím, ze prace autoru byla odvedena špatně.
Každý, kdo na tom dělal, udělal své maximum.

Edit: uznavam, ze když jsem se vrátil do CB a náhodou potkal Jersona s jeho CPH, tak se mi chtělo brecet:-)
Autorská citace #86
9.2.2016 18:21 - ShadoWWW
Shako: Klidně to mohlo být už D&D 3e. Základní příručky vyšly už v roce 2000. DrD+ vyšlo (až) o čtyři roky později!

Ono je to problém obecný při vyvíjení všech edic DrD. Než se autoři na něčem shodnou a něco po večerech sepíší (a jen velmi hrubě párkrát otestují), tak uplyne spousta času. (Stačí mrknout na aktuální diskuze o DrD Klasik na RPG F.) Světová RPG se mezitím posunou o notný kus jinam.

Co jsem vypozoroval já, že RPG scéna jako taková a každý hráč si musí projít vývojem sám. V době DnD 3e mnozí nechápali, proč je takové, jaké je. To stejné v době DnD 4e. Dnes zas mnozí touží po RPGčku kombinujícím stolní a počítačové hry...
Autorská citace #87
9.2.2016 20:09 - Colombo
Píše:
Shadowrunu 2e (ale myslím, že to měli jen konkretní lidi, kteří to zpravidla nikdy nehráli

Můžu potvrdit.
Autorská citace #88
9.2.2016 21:56 - Jerson
Jarik píše:
Edit: uznavam, ze když jsem se vrátil do CB a náhodou potkal Jersona s jeho CPH, tak se mi chtělo brecet:-)

A já si zase vzpomínám, když jsem četl různé texty z DrD+, tak jsem si říkal, proč Bouchi nekývl na to, že by vydal upravenou verzi CPH, že by s tím bylo mnohem méně práce a výsledek by byl mnohem lepší.
Ale co, stalo se.
Autorská citace #89
10.2.2016 09:27 - Sroty
Jerson píše:
A já si zase vzpomínám, když jsem četl různé texty z DrD+, tak jsem si říkal, proč Bouchi nekývl na to, že by vydal upravenou verzi CPH

Možná proto, že by musel shodit již rozpracovaný projekt ze stolu a uznat, že to jednotlivec zvládl lépe, než celý vývojový tým Altaru dohromady? Ale neznám Bouchiho a pouštím se tímhle tvrzením na tenký led, tak se předem omlouvám za případnou křivdu.

Jarik píše:
Prostě si nemyslím, ze prace autoru byla odvedena špatně.
Každý, kdo na tom dělal, udělal své maximum.

Asi budu za rýpala, ale s tvrzením "výsledek stojí za prd, ale alespoň se snažili" uspěješ možná na základní škole, ale ne v tržním prostředí.
Autorská citace #90
10.2.2016 10:35 - Maugir
sirien píše:
vyplývat to rozhodně má

Dost jasně z toho vyplývá, že si to myslíš a proč si to myslíš.
sirien píše:
Čistě pro forma, ta fráze je "stát za tužku", nikoliv "nestát za tužku".

Myslím, že na tom moc nezáleží, ale chceš-li, viz #33.

sirien píše:
...je asi skutečně (a asi už nějakou dobu) na čase ubrat a vrátit se do normálu, takže asi díky za upozornění a zkusim ten slovník na adresu DrDII poněkud zmírnit
Díky.
Autorská citace #91
10.2.2016 11:50 - York
sroty píše:
uznat, že to jednotlivec zvládl lépe, než celý vývojový tým Altaru dohromady?


Tohle sice hezky zní, prakticky je to ale blbost. Jerson sice vtvořil životaschopnější jádro systému, ale takové, které generuje výrazně jiný styl hry a navíc pouze to samotné jádro. CPH dodnes není ve vydatelné podobě (jinak by už byl vydaný, Jerson dostal od Bouchiho nabídku k vydání v případě, že to dopracuje) a i kdyby byl, tak je to pořád generický systém bez konkrétních povolání schopností, atd., zatímco tyhle věci tvoří drtivou většinu obsahu pravidel DrD+.
Autorská citace #92
10.2.2016 12:16 - Gurney
Jarik píše:
A to si představte v tom prostředí o kterém mluví něco tvořit...

Tak nevím, OGL už tehdy na světě bylo, CPH na světě bylo, různé na svou dobu docela zajímavé věci jako Fortuna nebo (d20) Warheart pomalu vylézaly (byť tedy je pravda, že obojí je myslím až záležitost roku 2006), tedy zas tak úplně pusto a prázdno u nás nebylo. Resp. mohlo být z pohledu běžného hráče, ale ten kdo píše rpg by taky měl mít přehled podstatně větší než většina hráčů.

Že tvůrci dělali co mohli a podmínky nebyly moc příznivé, tomu věřím, ale imho problém byl spíš v tom, že lidi co tomu veleli o rpgčkách nic nevěděli.

Jinak DrD+ jsem hrál dvakrát, pak už jsme se dostali do fáze, kdy PJ musel nastudovat naprosto šílené množství pravidel (a tím nemyslím souboj a tak, to už jsme během těch prvních dvou sezení odehráli), aby ta hra mohla vůbec pokračovat dál, a prostě to nedal (já taky ne - zkoušel jsme to a dopadl jsem stejně - základní příručka byla záživná asi jako učebnice matematiky, už z příkladů naprosto banálních hodů na úspěch vyplývalo, že údělem GMa je nikdy nekončící otrocká práce, a to jsem se ani nedostal v sešitech ednotlivých povolání za čaroděje... taky jsem tehdy ale mylně předpokládal, že jsou-li ta všechna tahle pravidla, jsou určena k používání a neznal tu základní poučku, že "DrD je svělá hra, jen musíš dvě třetiny pravidel vyhodit a zbytek si upravit" (bohužel netuším odkd tuhle hlášku mám, ani jestli se vztahuje k DrD, DrD+ nebo DrD2 - imho perfektně vyjadřuje postoj fanoušků všech tří :)
Autorská citace #93
10.2.2016 12:19 - ShadoWWW
CPH je sice jen jádro herního systému, ale Sproty asi chtěl říct, že by bylo bývalo lepší, kdyby Bouchi během tvorby DrD+ vyhodil tehdejší engine DrD+ a nahradil ho enginem CPH s tím, že prvky DrD ("omáčka kolem erního enginu"), co vytvářel DrD tým, by prostě (ten tým) jen přepracoval na engine CPH.

Když jsme u toho, ono by klidně šlo, a určitě by bylo bývalo lepší, kdyby DrD+ vyšlo na enginu tehdy nového D&D 3e, které už v té době mělo OGL a SRD.

EDIT: Ha, Gurney mě během psaní předběhl.
Autorská citace #94
10.2.2016 12:35 - York
ShadoWWW píše:
Když jsme u toho, ono by klidně šlo, a určitě by bylo bývalo lepší, kdyby DrD+ vyšlo na enginu tehdy nového D&D 3e, které už v té době mělo OGL a SRD.


Proti tomu bych samozřejmě vůbec nic nenamítal :)
Autorská citace #95
10.2.2016 12:35 - Gurney
York píše:
Jerson sice vtvořil životaschopnější jádro systému, ale takové, které generuje výrazně jiný styl hry a navíc pouze to samotné jádro.

...protože z každého rpg vyplývá jeden herní styl a všichni to DrD hráli pěkně "as-written" a "as Crom... ehm, Klíma... intended" a protože v Altaru tenhle herní styl hrozně zkoumali a při psaní DrD+ zohledňovali - a teď bych si pro změnu dal tu o Červené Karkulce :)
Autorská citace #96
10.2.2016 12:39 - York
Intended or not, CPH se prostě hraje fakt výrazně jinak. Nějakej manévrovací prostor tam hráči nepochybně mají, ale určitě je důvod, proč hráči nehrají třeba Dvojku s tím, že si v ní "odmanévrují" tam, kde tu hru chtějí mít. Je to sice dost extrémní příklad, ale snad dostatečně ilustrativní. Když si mám vybrat, jestli hrát "lepší" hru, která nedělá, co chci, nebo "horší", která to dělá, vyberu si tu druhou možnost.
Autorská citace #97
10.2.2016 13:07 - Gurney
York píše:
CPH se prostě hraje fakt výrazně jinak.

No že ty si to myslíš a neustále operuješ s podivnými teoriemi co patří a nepatří do jakého herního stylu je mi jasné, ale 'citation needed' ?

Profi RPG (která jistě jen čirou náhodou dlouhodobě drží přední místa v prodejích a hranosti na roll20) nejenže mají nějaký "manévrovací prostor", jsou přímo psána s ohledem na to, že různí lidé k nim budou přistupovat velmi různě (což je mimochodem jeden z hlavních důvodů, proč je psaní rpg pro veřejnost taková challenge a proč je to něco zásadně jiného, než udělat si rpg pro svoji domácí skupinu).

DrD2 je velmi specifická hra z rodiny indieček (myšleno ve významu "určeno úzkému publiku", v extrémním případě "autorovi a jeho kamarádům"), jak se ve světě psaly zhruba před deseti lety, prodávaná jako by šlo o pokračování mainstream hry, s níž nemá naprosto nic společného. To není žádný argument když přijde na DrD+ a CPH.
Autorská citace #98
10.2.2016 13:08 - sirien
...a protože z jednoho systémového jádra můžeš postavit jen jednu hru s jednou stylizací, jak Ti zajisté potvrdí všichni fanoušci Star Wars Saga Edition a d20 Cthulhu. Eh, teda, chci říct Ashen Stars a Fear Itself. Damn, měl sem samozřejmě namysli Vampire the Requiem a Exalted. Scion. KSAKRU. Prostě jedno jádro = jeden jasně definovanej a nezměnitelnej styl a tečka, je všem jasný!?

York píše:
Jerson dostal od Bouchiho nabídku k vydání v případě, že to dopracuje

...já si to pamatuji trochu jinak, Mistře Merline*. A kromě toho, že si to pamatuji trochu jinak, mám také určité vědomosti co mi napovídají, že by to tak snadné rozhodně nebylo.


Gurney píše:
a teď bych si pro změnu dal tu o Červené Karkulce

Dalmatince. Jedině Sto a jednoho dalmatince. Když už se maj na tomhle webu vyprávět nějaký pohádky, tak sakra ať to sou aspoň pohádky s pořádnym záporákem.



* lízátko pro toho, kdo pozná referenci
Autorská citace #99
10.2.2016 13:38 - ShadoWWW
Píše:
* lízátko pro toho, kdo pozná referenci

Merlin z produkce Hallmark, 2. díl, téměř na konci příběhu, kde se Frik setká s Merlinem. :)
10.2.2016 14:00 - sirien
ShadoWWW: je Tvoje :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Sroty

Působím jako GM v partě jedné pražské party momentálně hrající v Libni. Specializujeme se převážně na fantasy. U válu se držím s malými přestávkami už více jak 10 let. Začínal jsem u DrD + ihned po jeho vydání a hraju ho dodnes. V současné době (2015) se snažím překládat Burning Wheel GOLD, systé...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10603094100952 secREMOTE_IP: 3.131.13.194