10 let s DrD+ aneb jak nejhůře začít s RPG

Ano, smějte se mi. Zasloužím si to. Veřejně přiznávám, že jsem v roce 2004 začal s RPG právě u DrD+. Přišel jsem do Černého rytíře, RPG nepolíben, a měl tu drzot požádat prodavače o radu, co si koupit, když chci hrát ten dračák. Patří mi to.
Tenhle článek má sloužit jako pohled člověka z druhé strany barikády. Nikdy jsem nebyl zarytý fanda RPG, nehltal teoretické články, nezkoušel každou novinku, nenapsal jsem ani vlastní systém, ba dokonce se neúčastnil ani jednoho conu. Až poslední rok jsem intenzivně věnoval RPG a provedl radikální řez ve své dosavadní herní historii – opustil jsem DrD+. Chtěl bych sdělit jisté poselství hráče, který přišel k RPG jako slepý k houslím, a sám se vyhrabal z herních kanálů a přitom si vytvořil názor na české RPG hry.
Nabízí se otázka, proč jsem u DrD+ zůstal tak dlouho? Důvodu bude asi několik. Na prvním místě je samozřejmě lenost. Věřte mi, že když konečně pochopíte DrD+, nemáte nervy učit se cokoliv jiného, protože automaticky vycházíte z předpokladu, že to jiné, bude stejně obtížné pochopit. On mi ten systém do jisté míry totiž vyhovoval. Bohužel jsem nikdy nebyl schopen tu míru definovat. Mám s ním spojených spoustu skvělých zážitků. To se dá ostatně čekat, když něco hrajete tak dlouho. Problém spatřuji v jiné věci – stejné zážitky bych měl, i kdybych hrál cokoliv jiného. A to je zásadní deviza celého systému. DrD+ nemá duši. Je to jen změť mechanik, kterou se nikdo neobtěžoval ani provázat tak, aby dávala smysl. Mám skvělé zážitky s Burning Wheel, Mouse Guard nebo se Střepy snů (a to vše za poslední rok!), protože mají přidanou hodnotu, něco charakteristického. To DrD+ nemá. Je to jen šeď bez náznaku jakékoliv nosné myšlenky.
Dodnes mám pocit, že systém dávala dohromady skupina matfyzáků. To množství tabulek by vydalo na samostatnou příručku. A to myslím bez nadsázky. Nejhorší je, že DrD+ nemá jádro. Tím pádem je každá tabulka unikátní, s trochu jinými čísly, a vy tak nemáte šanci si alespoň zapamatovat nějakou číselnou posloupnost obtížností. Musíte mít fotografickou paměť, nebo úchylku na vypisování. Je pravda, že za ta léta jsem mezi těmi čísly našel jistý smysl a určil si přibližně stejné obtížnosti zkoušek, ale už jen to, že jsem to musel dělat, jde na vrub celému systému. Proč někdo v Altaru není schopný vymyslet mechaniku, která bude dávat jasné výsledky a fungovat v celém systému s drobnými obměnami? Proč si musím většinu obtížností cucat z prstu? Ne, že bych u jiných systému nemusel, ale ty mají pevné jádro, nebo alespoň nějaký popis, jak ta čísla tvořit. DrD+ nemá ani jedno. Klade tak naprosto nesmyslné nároky na Vypravěče a staví ho do situací, kdy musí převzít úlohu rozhodce tam, kde by to měl řešit systém. Jenže systém to neřeší, nebo řeší pouze částečně a interpretaci nechá na Vypravěči. Poslední roky jsem rezignoval na nějakou objektivitu a nechával hráče prostě hodit, a pak se rozhodl podle čísel, která padla. Ano, vím, že je to známá metoda – hoď si a uvidíme. Ale dělat to stále dokola?
Někdy kolem roku 2010 jsem čirou náhodou narazil na jednoho z autorů DrD+ (pamatuji si pouze křestní jméno Filip, ať dotyčný odpustí) Prodával tenkrát nějaké již vyprodané moduly pro Asterion. Byl poměrně překvapen tím, že stále někdo hraje DrD+. Proběhlo mezi námi mnoho rozhovorů (i pár společných herních sezení), mně však utkvěl jeden jediný – o povoláních. Bylo to v době, kdy jsem se dohadoval s hráči, že jsou povolání nevyvážená. Oni to viděli ze svého pohledu řečí čísel. Já měl však problém spíše s šílenou neuceleností všech povolání (o tom budu psát dále) a při rozhovoru s Filipem, který potvrdil mou domněnku, že jsou povolání udělány nekonzistentně, jsem dostal do ruky potřebné eso. Bylo to však jen morální vítězství, DrD+ jsme hráli stále dál. Vynutil jsem si nějaké změny, které se ovšem časem ukázaly jako zcestné. Snažil jsem se ten systém nějak opravit, ba dokonce vymyslet vlastní. To vše bez jakékoliv znalosti jiné RPG hry nebo herního designu. Dnes už vím, že to byla naprostá ztráta času.
Filip se tenkrát zmiňoval o plánech na DrD+ 2.0. Nevím, v jaké fázi projekt byl, mám ovšem pocit, že existoval jen v hlavách několika autorů a k realizaci nikdy nedošlo. Následně mě Filip pozval do nějaké pražské herny na sezení. Hrálo se myslím D&D 3.5 (?) a já se v duchu hrozně divil, proč autor DrD+ hraje zrovna tento systém. Od té doby jsem začal zásadně pochybovat o celé hře a konečně sundal růžové brýle.
Přesto na povolání v DrD+ slýchám chválu. Zejména od vlastních hráčů. Hele ten hraničář je fakt dobrej. Můžu ho hrát třemi odlišnými způsoby. To je kůůl! Ano to je. Jenže aby tomu tak skutečně bylo, musí si Vypravěč vést agendu o každé hraničářově akci. A to ve dvou odlišných rovinách – teoretické a praktické. Nemusím snad psát, jaká je to otrava. Zrovna hraničář je povolání, které má zajímavou myšlenku, ale naprosto tragické provedení. Tajné schopnosti, které zná jenom Vypravěč? To je přeci super! Ano, je to super do té doby, než si přečtete, jaké nároky jejich získání klade na hráče. A hráč je získat chce, jinak bude hrát zloděje nebo čaroděje, kde má postavu pevně v rukou. A vy v zájmu různorodé družiny toho hraničáře chcete. Takže to skončí tak, že hráči radíte, aby investoval úsilí do té a oné schopnosti, protože mu to přinese požadované zlepšení. Tolik k super tajným schopnostem.
Silně pokulhává také vyváženost povolání. Než vyšla errata, byl třeba takový bojovník naprosto směšnou karikaturou nasvaleného reka, co stojí v první řadě. A ani s nimi to není žádná výhra. Bojovník se u nás stal postavou pro lenochy nebo občasné hráče. Máte předepsané schopnosti, na výběr z několika málo fint, a tím to hasne. Neměl bych nic proti tomu, kdyby ostatní povolání šla stejnou cestou. Jenže nejdou. Na jedné straně tu máte bojovníka, jehož mechanismy pochopí kdokoliv během pěti minut, a na straně druhé theurga, jehož plné pochopení by vydalo za celou maturitní zkoušku.
Každé povolání stojí na zcela vlastních pravidlech. Je mezi nimi pouze minimální provázanost nebo vůbec žádná. Přečtete si příručku pro hráče, a jakmile se vrhnete na povolání, učíte se vlastně novou hru. Máte tak šest her v jedné. To je také možná důvod, proč jsme nakonec s herní skupinou točili pouze čtyři povolání.
Také mě zarazilo, jak se v celém systému čaruje s číselnými konstantami. Hra vás naučí pracovat s tabulkami, dočtete se, jak je autoři pracně vytvářeli, a jak jsou vlastně skvělé. Pak zasednete ke hře, otevřete příručku a zjistíte, že si k hodu máte připočítat nějakou konstantu. Když jsou tedy ty tabulky, o kterých autoři píší, tak skvělé, proč musí tyto konstanty používat? Že by snad proto, že některé hody dávají bez konstant naprosto zcestné výsledky a nezapadají do konceptu všemocných tabulek?
Už jsem psal, že každé povolání má vlastní mechanismy. To bych ještě byl ochoten přijmout, kdyby to znamenalo, že jsou zaštítěny nějakou univerzální mechanikou. Jenže nejsou, tím pádem opět následuje horečné listování nebo vypisování. A to prosím vždy, když použijete nějakou schopnost. Protože každé povolání má jinak nastavené obtížnosti zkoušek. Nejsem zrovna matematikou políbený člověk, možná v těch změtích čísel nevidím spojitost, ale přijde mi, že si autoři udělali rozdělení pravděpodobností, a pak házeli čísla ke schopnostem na základě nějakého vlastního přesvědčení. Přijde mi, že každé povolání dělal někdo jiný a celková vyváženost a sladěnost mechanismů je tristní.
Mohl bych pokračovat stále dál a nenechat na DrD+ ani jednu nit suchou. Za ta léta se těch systémových vroubků nastřádalo opravdu hodně. A proč tedy s DrD+ končím? Přetekla má trpělivost? Ano i ne. DrD+ je sice děravé jak řešeto, ale bylo to mé první RPG. A dokonce české. Je s ním spjatá jistá nostalgie, ale tak to má zřejmě každý. Já jsem však doufal, že se Altar konečně pochlapí a vydá něco, co se alespoň kapánek přiblíží zahraniční produkci. Vložil jsem naděje do Dračího doupěte II.
Vzpomínám si, že jsem DrD II celé přečetl během dovolené na Slovensku. Hodně pršelo a nebylo co dělat. Už jen čtení samotné příručky byl hrozný zážitek a samotná hra ještě horší. Jak někdo jako je Altar může vydat podobné nedochůdče a chtít za to peníze? Hru před vydáním provázela velkohubá prohlášení o unikátním systému a herním pojetí. Nakonec Altar vydal veřejnou beta verzi, za kterou si ovšem nechal řádně zaplatit.
Posledním hřebíčkem do rakve bylo vydání Končiny. Pravidla mě hrozně zklamala, svět mě sice zaujal a otevřené hraní navnadilo, ovšem ze hry na všechny strany stříká amatérismus pod záštitou líbivého marketingu.
Ušel jsem dlouhou cestu, během níž jsem herně dospěl a uvědomil si, že to ryze české RPG byla jen velká ztráta času. Je pravdou, že dobrou hru netvoří pravidla, nýbrž hráči, a já se během těch deseti let skutečně bavil. Ale mnohem raději bych své úsilí investoval do systému, který si to zaslouží. DrD+ můžu poděkovat pouze za to, že mě k RPG přivedlo. Doufám, že mladá generace RPG hráčů nezůstane zaseknutá v Altaráckých paskvilech (potažmo v Končině) kvůli přehnanému pocitu vlastenectví nebo lenosti. Angličtina dnes již není překážkou, a pokud ano, stále tu máme Střepy snů, Příběhy impéria, Rozcestí nebo velmi kvalitní překlady tady na Kostce.
Napsal: Sroty
11.2.2016 18:05 - Sroty
Shako píše:
Ta obtížnost je daná "objektivně" tedy vezmeš realitu, hodíš ji do tabulky a z toho ti vypadne DC (číslo, které je potřeba dosáhnout)

Už tu asi budu pitvat mrtvolu, ale donutilo mě to a kouknul jsem do krabice a vytáhl příručku i s nějakými deníky.
Takže. Můj rytíř Cahir, 8. lvl, má obratnost +6, což znamená, že dokáže z fleku přeskočit 2m dlouhou propast. Pokud připočtu průměrný hod 2k6 (+6), dokáže podle tabulky přeskočit celé 4 metry. Teď nevím, zda je to z místa nebo s rozeběhem, ovšem obojí mi nepřijde moc reálné.
Když tu reálnou situaci vztáhnu na sebe. Nejesem moc dobrý atlet ani sportovec, ale do dálky s rozběhem skočím kolem 6-ti metrů, z místa (při správné technice a přípravě) možná 1,2 m.
Pokud postava na 8.lvl dokáže výše zmíněné, co dokáže průměrný vesničan z průměrné královské vsi? Možná proto nikde neexistuje pojem průměrný [něco], protože by v tu chvíli tyhle DC tabulky ztratily smysl.
Jistá logika v nich je, ale myslím, že se dříve nebo později rozpadne.

efram: My se tu ale nebavíme o zábavnosti DrD, potažmo DrD+, DrD II atd. Jak píšu v článku, nezáleží na systému, ale na hráčích. Pokud vás hra bavila, vaše plus. Chtěl jsem poukázat na jisté systémové nesmysly, potažmo nedodělky, a o tom je víceméně i celá tato diskuze.
11.2.2016 20:00 - Colombo
Píše:
Když tu hru dělala skupina matfyzáku, tak ať mi nikdo netvrdí, že neměli pro hody normální rozdělení.

ale no tak, matfyzáci znají i jiné rozdělení a bell curve není nejvhodnější pro všechno.
11.2.2016 20:58 - Jarik
Shako: pravidla pro čaroděje vznikla z theurga. Pokud si pamatuji, tak k tomu rastrovani došlo právě proto, abys mel jen několik konkrétních výsledků.
Možná by se prozkoumáním daného rastru dalo zjistit i mira obtiznosti lehká, střední, těžká,...
A paradoxně možná i s určením počátku.

Tahle diskuse... tomu říkám nekromancie:-)
11.2.2016 22:31 - efram
to sroty: no já ti nevím, ale zábavnost je jedna věc a chyba (-y) systému věc druhá. Otázka je jak a proč to takto do hloubky pitvat. Diskuse k ničemu. Systém je jen prostředek a je jen na lidech jak ho využijou. Padá tu spousta nepravd, jak tu nebyly systémy a jiná pravidla atd. Položme si otázku čeho se vlastně chcete touto diskusí dobrat. Diskusí o zjevně mrtvém systému.....I když je mrtvý pokud ho ještě někdo hraje? Stejně by dopadla např. diskuse zda hrát GURPS 3e nebo 4e. Najde se spousta lidí, co si v 3e zvedla domácí pravidla, která sice jsou obsažena v nové edici, ale nikdy na ni přejdou. Proč? protože přece mají ten svůj vymazlenej systém a přesně takle to je i u jiných systémů.......
11.2.2016 23:04 - sirien
efram: zda hrát GURPS 3e nebo 4e je snadná otázka - 4e, pokud už nehraješ 3e; GURPSí edice jsou jen průběžná errata a lehké pilování žádné velké změny - 4e je vypilovanější a trochu zazáplatovanější, ale pokud už hraješ nějakou dobu 3e, tak to nejspíš nestojí za to, nemluvě o tom, že nejspíš půlku věcí co je ve 4e sis už tak nějak zavedl i sám.

To je podobně jestli Fate 3e nebo Fate 4e když deš hrát hru co byla napsaná pro F3 - odpověď je F4, pokud to deš hrát nově, protože je hladší a jednodušší a dělá přitom totéž, ale pokud už máš zaběhlou F3, tak u ní zůstaň, protože... když už sis zvyknul tak nedostaneš nic moc navíc (a půlku z toho sis už stejně zavedl).

To mi nepřijde úplně srovnatelné s tím ostatním.

A k otázce jaký je vlastně rozdíl mezi různými systémy pro hraní... jako jo, nakonec můžeš zábavnou hru hrát v kdečem, stejně jako můžeš v konečném důsledku dojet na horskou chatu jakýmkoliv autem, Jeep Commanderem stejně jako trabantem. Tak nebo tak se tam dostaneš a užiješ si víkend a s dobrejma lidma i tu cestu, ale v tom Jeepu to bude značně pohodlnější jak co do sedaček a prostoru tak co do tlumičů a výkonu. Zejména pro řidiče (eh, GMa...) Na lámání chleba samozřejmě dojde, když se tam místo v krásném létě rozhodnete jet v lednové sněhové vánici, tam se pak může stát, že ten trabant uvízne v místě, kde u toho jeepu stačí jen trochu víc řídit - na druhou stranu je pravda, že v tak extrémních podmínkách většina lidí moc nejezdí...
11.2.2016 23:12 - Sroty
efram píše:
no já ti nevím, ale zábavnost je jedna věc a chyba (-y) systému věc druhá.

Ano, a my se tu bavíme o systému. Pokud tě zajímá zábavnost, tedy zda jsem u DrD+ bavil, tak v článku píšu, že ano, bavil. Jenže zábava není vše, tedy alespoň pro mě. Neodsuzuji však nikoho, komu stačí zábava a nehledí na kvalitu pravidel. Každého věc.
efram píše:
Otázka je jak a proč to takto do hloubky pitvat. Diskuse k ničemu.

To je věc názoru. Já su tu třeba dozvěděl spoustu zákulisních informací o systému, který jsem hrál deset let. Pro mě je to jistá nostalgie.
efram píše:
Položme si otázku čeho se vlastně chcete touto diskusí dobrat. Diskusí o zjevně mrtvém systému

Každý si semtam rád kopne do mrtvoly, ne? (hey Sheldon, it's sarcasm!). Tahle diskuze nemá nějaký zvláštní cíl, prostě vznikla a někam se ubírá. Od toho snad diskuzní fóra jsou (snad jsem právě Kostku neurazil).
efram píše:
Stejně by dopadla např. diskuse zda hrát GURPS 3e nebo 4e.

Jestli to z článku ani diskuze dosud nevyplynulo, tak ne, DrD+ opravdu nehrajte, existuje spousta lepších systémů.
efram píše:
Najde se spousta lidí, co si v 3e zvedla domácí pravidla, která sice jsou obsažena v nové edici, ale nikdy na ni přejdou. Proč? protože přece mají ten svůj vymazlenej systém a přesně takle to je i u jiných systémů.......

Tvrdím snad někde něco jiného?
11.2.2016 23:15 - sirien
sroty píše:
(snad jsem právě Kostku neurazil

vztekle se přetočila na jedničku!
To je fakt jako žůžo, koukej se jí omluvit a udobřit jí, já doufal, že si zejtra třeba i něco menšího zahraju a jestli se z té jedničky odmítne pohnout, tak to jako bude hra pěkně na tužku. :/
11.2.2016 23:22 - efram
na cestě trabantem můžeš zažít spoustu nevídaného a nepředvídatelného, protože ten profi jeep tě tam dovoze bez překážek a hladce....to je jen vtip, ale víš jak i cesta je cíl.

Svými posty jsem chtěl říct, že nemá smysl takovouhle debatu vést. Je úplně lichá a zbytečná. Nerozumím hlavně jedné věci. Jak může někdo vykysnout u jednoho systému x let a pak na něj ve finále naspat takouvouhle hate "recenzi". Asi bude trochu masochista (no offense).
11.2.2016 23:48 - Sroty
efram píše:
Svými posty jsem chtěl říct, že nemá smysl takovouhle debatu vést. Je úplně lichá a zbytečná

To je čistě tvůj názor, se kterým ovšem nemohu souhlasit. Když se tu kdysi rozjela diskuze ohledně DrDII, která má přes 700 příspěvků, tak je také bezpředmětná, protože je vesměs hateovací?
Pokud by nikdo neměl k DrD+ co říct, asi bychom tu teď tuhle diskuzi nevedli. Jediná bezpředmětná diskuze tu probíhá mezi námi.

efram píše:
Nerozumím hlavně jedné věci. Jak může někdo vykysnout u jednoho systému x let a pak na něj ve finále naspat takouvouhle hate "recenzi". Asi bude trochu masochista (no offense).

Jo sadomaso to je moje :D. Holt jsem prostě neměl dostatek informací. Holt jsem tenkrát neměl ani vytáčené připojení k internetu. Holt jsem neznal nikoho s podobnými zájmy a nevěděl o existenci RPG komunity. Holt jsem se nechoval jako správný ekonomický člověk. Holt s tím budu muset žít.
11.2.2016 23:59 - sirien
efram píše:
na cestě trabantem můžeš zažít spoustu nevídaného a nepředvídatelného

....áááá... tohle je přesně to místo, kde už to přirovnání naprosto nefunguje :D

Problém všech přirovnání, když je moc protáhneš mimo záměr, začnou generovat nesmysly.

efram píše:
Nerozumím hlavně jedné věci. Jak může někdo vykysnout u jednoho systému x let a pak na něj ve finále naspat takouvouhle hate "recenzi".

Přijde manžel po dvaceti letech manželství domů a najde tichou domácnost. Když si s manželkou sedají k večeři, tak se manželka otočí a vrazí mu strašnou facku, že chlap chytí druhou o zeď a manželka zařve: "To je za 20 let mizernýho sexu!"
Manžel si šokovaně sedne, začne mlčky jíst... když v tom se zvedne a vpálí manželce facku, že jí srazí ze židle na zem a zařve: "A odkud TY víš, co je dobrej a co špatnej sex!?"

Aneb nikdo netouží po čokoládě, dokud jí neochutná. Když hraješ v mizerném systému, ale neznáš jiné (mimo jiné třeba protože ten systém je složitej a Ty tak apriori předpokládáš, že i jiné jsou složité a nechceš se je dlouho učit - jak je srotyho případ, jak sám píše), tak zaprvé netušíš, že je špatný, protože nemáš srovnání a neumíš si představit, že jak a o kolik by jiné systémy mohly fungovat líp a zadruhé protože to nevíš, tak to ani nemáš tendenci zjišťovat.

Jenže jakmile jednou zkusíš něco jiného, co je značně lepší, tak najednou to srovnání máš, máš nějaký referenční bod a můžeš najednou porovnávat a v tu chvíli začneš vnímat věci, cos předtím nevnímal.
12.2.2016 00:34 - Gurney
efram píše:
Svými posty jsem chtěl říct, že nemá smysl takovouhle debatu vést. Je úplně lichá a zbytečná. Nerozumím hlavně jedné věci. Jak může někdo vykysnout u jednoho systému x let a pak na něj ve finále naspat takouvouhle hate "recenzi". Asi bude trochu masochista (no offense).

Holt se smiř s tím, že tahle diskuze je něco jako sraz lidí, co prošli stejným zajateckým táborem. Jasně že pro budoucnost to nemá valný smysl, a že rozebírat jak se ke komu chovali bachaři nic nevyřeší. Ale tenhle tábor jménem DrD+ je prostě společný zážitek pro spoustu lidí, a evidentně mají zájem si vyměnit svoje zkušenosti, na tom není nic divného a netřeba to ospravedlňovat :)

EDIT: krom toho, kdo je povolanější k psaní jakýhkoli recenzí, třeba i "hate" (který tam tedy nevidím, ale whatever), než člověk co s danou hrou strávil tolik času?
12.2.2016 06:06 - ShadoWWW
(Bojím se napsat své zkušenosti s DrD+... Ale dobrá, jdu do toho.)

DrD+ mě potkalo na VŠ (rok 2004). Bavil jsem se se spolužákem o hraní na hrdiny, který do té doby netušil, o co jde. A hned si chtěl zahrát. Doporučil jsem mu, ať si koupí DrD+, že je to nová hra a nejspíš vychytanější než DrD 1.6. Koupil si hned všechny příručky a i spustu figurek a díky svému nadšení hned chtěl dělat PJ. Další měsíc strávil přípravou světa a dobrodružství. Nám každému z chtivých hráčů na pár dní půjčil postupně pravidla, abychom si připravili postavu.

Já jsem si připravil postavu theurga. Překvapilo mě, že je tak odlišný od DrD alchymisty (theurga) a že pravidla jsou poměrně složitá, ale v jistých věcech mi přišla zajímavější než DrD (třeba hodem na zásah konkrétní části těla nebo přetrvávajícími zraněními), ale v mnohém taky zbytečně těžkopádná (hlavně odvozenými vlastnosti a pravidly pro světlo, která kromě veličiny síla světelného zdroje bralo v potaz i veličiny jako kontrast, neprůhlednost, či hustotu mlhy).

Pak nadešel Den D a ještě s pár dalšími kamarády jsme se sešli na strahovských kolejích a hráli první dobrodružství. Pro mě to bylo docela zajímavé, ale náš novopečený PJ z toho měl docela osypky. Že vyhodnocování situací během hry je extrémně náročné. Hráč kouzelníka zas tvrdil, že D&D 3e, co hráli před pár lety s kamarády, mu přišlo lepší, hlavně onen kouzelník. (Nikdo jiný D&D nehrál, takže jsme to nedokázali posoudit.) Navrhoval, ať si místo DrD+ zahrajem D&D 3e. Nás ale odrazovala angličtina a chtěli jsme DrD+ dát ještě aspoň jednu šanci, navíc když PJ zaplatil za pravidla tisícovku.

Tak nadešel Den D2. Znovu jsme hráli, ale bylo to pro nás všechny zklamání, protože hra nijak lépe neodsýpala. O 2 dny později mě na přednášce PJ říkal, že s DrD+ skončil, ale že si koupil pravidla DrD 1.6 a že mu příjdou mnohem jednodušší a zábavnější než DrD+ a jestli si nechci zahrát DrD 1.6. Ty jsem znal velmi dobře a i pro mě to byl vítaný krok (hrál jsem DrD už od roku 1992, verze 1.2). Pak jsme hráli rok DrD 1.6 a nato jsem na VŠ skončil a přestěhoval se zpět do Brna. Na rozloučenou mi kamarád ještě navrhl, jestli si od něj nechci odkoupit pravidla DrD+ za pětistovku. Bral jsem to a těšil se, že jim třeba přijdu na chuť.

O rok později má žena (v té době ještě přítelkyně) si chtěla taky zahrát DrD, protože o hrách na hrdiny do té doby neslyšela. Tak jsem vytasil zaprášená pravidla DrD+ a že si zahrajem. Zavolal jsem kamarádovi, se kterým jsem hrál DrD jako kluk a ten si chtěl taky zahrát, zvlášť když slyšel, že vyšlo DrD+, o kterém se mluvilo už od roku 1994, jesli si dobře vzpomínám, a provázelo ho hodně historek. Přibral na hru svou kamarádku, takže jsme hráli ve složení já + 3 hráči (respektive hráč a 2 hráčky).

Připravil jsem si příběh, ve kterém se hráči plaví na lodi z Lendoru do Tary (svět Asterion), ale bouře je zanese na opuštěný ostrov s pokladem. A na začátku se měli objevit piráti. V dobrodružství na moři nesmí chybět piráti! Zdálo se mi, že by to mohla být docela povedená hra. To jsem ještě netušil, do jakého pekla se řítím...

Hráčky v pravidlech naprosto tápaly, a tak jsem jim pomohl s vytvořením jejich postav. Má žena chtěla hrát kouzelnici, druhá hráčka hraničářku. Kamarád měl připravenou postavu bojovníka.

Jako první narazili na: "Piráti na obzoru!" A první problém: jak vyhodnotit, jestli a za jak dlouho piráti dohoní loď s postavami. Listování pravidly, a zděšený pohled na pravidla o rychlosti lodí. Jako:
pravidla pro rychlost lodí píše:

Rychlost lodi = Síla větru - Šířka (lodě)
Síla větru = Rychlost větru + Oprava za směr

Aby to nebylo tak jednoduché, pravidla mají ještě dovětek: Pokud vítr vane tím nejpříznivějším směrem (kupodivu není to tak, že loď pluje nejrychleji s větrem v zádech, nejvýhodnější je pro plachetnici zadoboční vítr), je jeho Síla rovna jeho Rychlosti (kterou určíš z Tabulky rychlosti podle skutečné rychlosti větru). Pluje-li loď proti větru, počítá se Rychlost větru asi poloviční. Pro ostatní směry větru je jeho Síla někde mezi tím.

Protože loď měla dle mého popisu i vesla, hráč bojovníka se zeptal, jestli by nebylo rychlejší veslovat a kolik má loď veslařů. Uf, listování v pravidlech...
pravidla píše:

Posádka = Delka + 6
Pohybová rychlost námořní lodi = Rychlost lodi + Námořnictví

WTF? Co je to to Námořnictví? V dodatku čtu, že U námořních lodí jejich Pohybová rychlost závisí i na znalosti obecné dovednosti Námořnictví.

To mi stačí. Čistě popisně určuji, že po 14 minutách (prostý hod 2k6 x 2) piráti loď postav dopluli, a protože se mi nechtějí řešit pravidla pro námořní bitvy, popisuji, jak piráti zahájili taran a lezou na vaši loď. Boj muže proti muži a klasický souboják snad bude jednodušší... Z pohledu PJ nebyl. Nakonec opět střelba od oka téměř na vše. (Jak moc by se mi tehdy hodila pravidla Fatu!)

Soubojem na lodi a poražením pirátů jsme hru ukončili. (Víc už nezbývalo času, pravidla jsou zkrátka hutná a vezmou si svůj čas.) Po tomto sezení už nikdo nechtěl dál hrát DrD+ a má žena ani hry na hrdiny obecně, přestože jsme jí říkal, že DrD+ je fakt úlet a běžně se takto Dračí doupě nehraje.

Její názor změnily až Střepy snů o několik let později. To už je ale jiný příběh...
12.2.2016 06:36 - Vojtěch
efram píše:
na cestě trabantem můžeš zažít spoustu nevídaného a nepředvídatelného, protože ten profi jeep tě tam dovoze bez překážek a hladce....to je jen vtip, ale víš jak i cesta je cíl.


Podle téhle logiky by se měl hrát F.A.T.A.L.
12.2.2016 07:57 - Shako
Jediné, co mě fakt děsí je, že za pár let se objeví někdo s článkem "10 let na VOIDu - nikdy víc!".
12.2.2016 08:15 - Vojtěch
:D
12.2.2016 08:31 - Jerson
Shako píše:
Jediné, co mě fakt děsí je, že za pár let se objeví někdo s článkem "10 let na VOIDu - nikdy víc!".

Jako třeba Gediman? :-)
25.2.2016 13:30 - .-.
fakt už víc jak týden nikdo nekopnul do té zdechliny? hrál vůbec někdo 10 let pouze jedno RPG?

svého času i Stín meče byla příjemná změna (s kritizovanými rasami jako Ještěrec :-)
25.2.2016 14:10 - Vojtěch
A Inventorářem :p
25.2.2016 15:17 - .-.
nebyl "Inventorář" až v tom dobrodružství (Boj o vesnici Něco)?
25.2.2016 15:19 - Vojtěch
Fanali?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Sroty

Působím jako GM v partě jedné pražské party momentálně hrající v Libni. Specializujeme se převážně na fantasy. U válu se držím s malými přestávkami už více jak 10 let. Začínal jsem u DrD + ihned po jeho vydání a hraju ho dodnes. V současné době (2015) se snažím překládat Burning Wheel GOLD, systé...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09018087387085 secREMOTE_IP: 18.226.251.22