Majstri Svetov prichádzajú

Po Prešovskom PegasCone kde sme mali malý GM talk sme sa so Šaňom odhodlali podeliť sa o svoje rozumy aj so zvyškom internetu. Relácia Majstri Svetov, ktorú si od minulého víkendu budete môcť vychutnať na týždennej báze, je živým podcastom o GameMastrovaní a hraní RPG z trochu iného uhla pohľadu. Ako názov napovedá bude to o nie len GMovaní ale aj vytváraní svetov a hraní v nich. Pokúsime sa priniesť zaujímavé, a možno nie tak často preberané témy a formou voľnej diskusie ich prebrať a priniesť názor ktorý ste možno ešte nezvážili.

Súčasťou relácie bude aj zodpovedanie otázok z diváckeho chatu na Youtube a Twitchi, takže príďte a pýtate sa.

Prvú časť si môžte pozrieť na Youtube tu .

Stretávať sa budeme na kanáli scifisk každú Nedeľu o 18:00 a do komunity sa môžte zapojiť na stránke Scifi.sk ako aj na našej Facebookovej skupine RPG na Slovensku (aj bratia Česi sú samozrejme vítaní).

Napíšte nám prosím do komentárov vaše otázky či návrhy na ďalšie témy či zlepšenia, budeme sa snažiť ich implementovať.
Autorská citace #1
19.5.2020 14:44 - Jerson
Koukám na nultý díl podruhé, abych napsal podrobnější odpověď.
Zaprvé musím říct, že jsem rád, že téma nultého přípravného sezení rozebíráte, protože mám dojem, že se v jiných českých RPG pořadech neprobírá a začíná se spíše tvorbou postav a tvorbou příběhu.

Houserules oznámit a odsouhlasit (!) dopředu s hráči - za tohle dávám velký palec nahoru.

Na Trigger list jsem zrovna nedávno viděl zpracovávaný seznam, protože mnoho hráčů dopředu nenapadne, že by se jim něco mohlo nelíbit, dokud na to nedojde ve hře, a nějaký jednoduchý seznam může připomenout alespoň základní kategorie, o kterých se pak hráči můžou pobavit.

Ovládání hráčských postav - podle mě je nejlepší řešení, kdy hráč dostane nějakou (mechanickou) odměnu - třeba bonus na příště, nebo rezervu - za to, když dobrovolně zahraje to, co je jeho postavě nuceno zvnějšku, a naopak pokud se jeho postava odmítne chovat tak jak by vyžadovalo dané působení, dostane nevýhodu, postih nebo něco podobného. má to výhodu, že si hráč udrží nad postavou stále kontrolu, a sám se může rozhodnout, zda působení toho vliv podlehne nebo i přes nevýhody půjde proti němu. A nevylučuje to, že nevýhody můžou být tak velké, že prakticky nebude schopen jiné akce provádět, pokud má pravidlový účinek takový vliv. (Třeba psionik dosáhne pěti úspěchů na ovládání mysli, takže hráč dostane na výběr - buď postih -5 a může jednat jak chce, nebo udělá to co mu NPC či hrát psionika přikáže, a až ovládání skončí, bude si moct na pět hodů přidat bonus +1). Neřeší to problém, když je postava v bezvědomí nebo ve vězení, tam spíše doporučuju se takovým dlouhodobým vyřazovacím situacím vyhnout, nebo je využít, třeba ve formě získávání kontaktů či poznatků ve vězení, nebo napůl věšteckých a zároveň děsivých interaktivních vizí, když je postava v bezvědomí.

Narativní kontrola nad světem a její vyjasnění - opět super téma, to by chtělo víc rozebrat, hodně hráčů to odmítá, a celkem zbytečně.

Jedna věc k tlačení hráčů do nebezpečných situací - tohle není vždy potřeba. Mám zkušenost, že pokud jsou hráči do nebezpečí tlačeni, alespoň v části z nich to zapíná sklony k bezpečnému hraní, když snaží všechno pojistit a ošéfovat, nebo popsat tak, aby nic nemohlo selhat. Když se tenhle tlak uvolní, tak se naopak do některých nebezpečí můžou dostávat sami vlastní iniciativou, přičiněním, nebo (plánovanou) blbostí. Tedy znamená to i že někteří se do nich dostanou vlastní neplánovanou blbostí, ale to se dá vyřešit.

Trochu stranou je to, že GM ví nějaký výsledek scény dopředu, proti tomu mívám výhrady, ale to je na celé téma (a několik let diskusí :-) ), tak doufám že o tom budě nějaký samostatný díl.

Podobně téma připravený příběh x sandbox, těch možností je víc a také to vydá na desítky stran diskusí, takže určitě vlastní pojednání.

Přípdava GMma - tady trochu nesouhlasím s tím, že se GM musí tak moc připravovat. Reálně na přípravu nepotřebuje hodiny (tedy v některých systémech a stylech hry ano, ale obecně nikoliv), a část té přípravy můžou klidně udělat i hráči - opět je fajn, že to zmiňujete, byť v trochu jiné formě.

Každopádně jeden postřeh - domácí úkoly hodně hráčů nesnáší, a ani odměny je nepřimějou ke změně. Zkouším to 13 let na 80 hráčích, a výsledky jsou hodně variabilní :-)
S tím trochu souvisí i informace, které si hráč nezapsal - ono je to složité, protože každá věc může být důležitá, ale když si je hráč bude psát, tak zčásti vypadne ze hry. Obojí najednou se dělá těžko, takže já třeba uvažuju nad tím, že některé jednání s NPC budu nahrávat.

Pokud hráč s postavou riskuje a přitom špatně snáší smrt - následky by přeci mohly být i jiné než jen smrt, třeba zdravotní, nějaké jizvy způsobující postihy, či takové věci.

Karty postav hráčům beru, abych je měl pohromadě a taky proto, že teď vytvářím nové herní balíčky, ale na tajňačku úpravy čísel, s tím jsem se asi nikdy nesetkal, že by někdo řešil. I když dost možná se to děje, když čísla nejsou dost vysoká. (Každopádně poté co jsem přestal napřed řešil vylepšování postav a následně jsem zrušil i čísla odpadl i tento potenciální problém, takže k tomu už nebudu mít co říct.

Smrt postav a znovuoživení - tady musím říct, že jsem na tomto tématu měl založenou jednu celou kampaň, která začala tím, že všechny postavy byly popraveny zastřelením, a celkem zajímavým řešením je stav v blízkosti smrti nebo smrt samotnou roleplayovat, a to tak, že bude skutečně nepříjemná až děsivá, nebo bude mít následky. (Třeba když postava jednoho hráče spadla pod vlak a následně se ráno probudila v celku, tak v příhodné scéně ve snovém světě potkali malou holčičku, která se bavila se všemi, ale na otázky této postavy odpovídala "S kopiemi se nebavím". Nutno říct, že to hráče dost rozhodilo :-) A scéna, kdy postavy (nikoliv hráči, ale fakt postavy) najdou své vlastní mrtvoly a zjistí, že nejsou živí lidé, ale skutečně jen kopie, ta se nám hodně vryla do paměti :-) ) Ale tohle téma taky ještě budete probírat, tak jsem zvědav.
____

Celkově - super pořad, momentálně jsme pro mě na prvním místě v těchto pořadech (dobře, oni jich na ČS netu tak moc není), takže vás určitě budu poslouchat dál. Jen nevím, zda v čas vysílání budu moct psát do chatu, takže asi budu psát připomínky dodatečně a nebo psát otázky dopředu - to že oznamujete příští téma je dobrý nápad.
Autorská citace #2
8.6.2020 14:44 - Jerson
Už je třetí díl - sledujete je někdo?
Autorská citace #3
8.6.2020 20:11 - Jarik
Já jo. Kluci mi docela sedli a docela s nimi souhlasím.
Asi jedu na stejné vlně jak oni.
Autorská citace #4
8.6.2020 20:22 - sirien
já je mám ve Watch later listu, ale ještě sem se k nim neprokousal :/
Autorská citace #5
9.6.2020 16:41 - Gurney
On už je to vlastně čtvrtý díl (session 0 coby nultý +3). A jo, přijde mi to jako cool povídání zjevně velmi zkušených GMů. Navíc je sympatické, že v posledních dvou dílech mají velmi rozumnou stopáž (bez intra a outra něco málo přes půl hoďky), takže půlku člověk zvládne zkouknout při vaření a zbytek při jídle.
Autorská citace #6
9.6.2020 17:00 - GOLEM
S tou stopáží naprostý souhlas. Žádný zbytečný natahování a hromada offtopicu, což mě většinou odradí. Za mě palec nahoru a pozdrav na Slovensko.
Autorská citace #7
9.6.2020 19:08 - Jerson
Pro mě je to momentálně nejlepší pořad o RPG v našich končinách. Pár poznámek jsem jim napsal na FB, ale jinak s většinou souhlasím bezezbytku.
Autorská citace #8
10.6.2020 21:32 - Jocho
Ja ich tiež sledujem od prvého dielu a keď mi napadne nejaká otázka, hodím ju do pléna. Obidvaja pôsobia, že majú pár rokov odohratých aj ako postavy, aj ako Game Mastri a páči sami aj to, že nie vždy sa na nejakých drobnostiach zhodnú, lebo diverzita je v takýchto reláciách dosť potrebná.

Nasledujúca relácia (14. 6.) bude o smrti postáv a o hraní bez prítomnosti tohto elementu, čo - ako Jersom naznačil - bude dosť zaujímavá téma.
Autorská citace #9
19.6.2020 21:11 - Babcom
Vďaka všetkým za super pozitívnu spätnú väzbu! ;) Snažíme sa, niekedy to trochu natiahneme nad 30 min, ale zároveň sú to najmä otázky, ktoré sú k veci, na ktoré sme ani my nemysleli a posúvajú nás ďalej, čiže aj pre nás s Eddiem je to sranda a možnosť sa ako Majstri svetov / Rozprávači zlepšiť. ;)

Jerson: špeciálne vďaka tebe za výborné postrehy počas ale aj po vysielaní! Teším sa už, čo príde nabudúce! :)
Autorská citace #10
19.6.2020 21:19 - Jerson
Vzhledem k tomu, že nejbližší podobný pořad jsou Zákonně ukecaní, kteří trvají 2x hodinu a občas i déle, tak 30 - 45 minut mi přijde jako vhodnější formát. Osobně preferuju maximálně hodinu, to zvládnu shlédnout na dva pokusy. A zároveň mi přijde, že váš pořád by buď hodinový formát snesl, nebo byste mohli probírat o trochu specifičtější téma, a tedy trochu víc do hloubky. Mám dojem, že byste o tenetu mohli mluvit déle, myslím jen z toho, co máte připravené. Plus reakce na podněty z chatu.
Autorská citace #11
26.10.2020 01:33 - sirien
Tak jsem si po nějaké době k vaření pustil pro změnu Majstri, konkrétně ep. 20 o Neúspěchu a... no, radši nebudu pokoušet svou slovenštinu, ale velmi dobře to říkaj. Postupně, smysluplně a dobrý rady i s popisem praktického užití. A dokonce zmínili i nějaký techniky, který osobně až tak moc neznám - to se extra cení, tak moc se mi to neděje :)

Zvlášť si cením i začlenění otázek sociálního konfliktu a rozebrání otázky player/character skill a házení - taky to moc pěkně řekli.

30 minutový formát je fakt přesně tak akorát, abych si to pustil k nějaké drobněšjí činnosti* (30+10 minut nějakých jiných věcí okolo). S tim, že se tam tak moc nezakecávaj se to i tematicky posouvá, takže to má i docela dost obsahu.


* a cením si snahy o aktivní time management toho videa - i když to znamená, že se tam nevejde všechno, tak šance že si někdo pustí kratší video s pár dobrými radami je mnohem větší, než že si někdo pustí dlouhý video se skoro všemi možnými radami - který by diváka beztak spíš přehltily

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12523603439331 secREMOTE_IP: 44.197.251.102