Wegdorf feedback

Zdravím,

Právě pracuji na dobrodružství pro DnD/JaD které bych časem chtěl publikovat a chtěl bych poprosit místní komunitu o feedback ohledně mapy vesnice/malého městečka, které bude sloužit jako výchozí bod.



Trocha informací k mapě.
  • Vesnice ležela na obchodní stezce ale před dvaceti lety udeřilo zemetřesení. Proměnilo okolní kraj v bažinu a většinu vesnice s výjimkou toho co stálo na kopcích pohltila voda
  • Místní vladař sídlící na tvrzi nedaleko se snažil udržet zuby nehty obchodní stezku a tak se pokusil vystavět most který by překlenul vodu a napojit novou cestu na zbytky vesnice na severním kopci. Tyto snahy zkrachovali most se nikdy nedostavěl atd..
  • Na jižní straně mapky pod rozpadlým kostelem vyrostlo pár nových budov (nový hostinec, obchodní stanice, výrobna barev) ještě v dobách kdy docházelo k pokusům o udržení obchodní stezky
  • Do vsi se momentálně cestuje jen z jihu takže povozy se přes vodu nedostanou všechno dál se musí nosit ručně přes mostky
O co mi jde:
  • Názory na to jak na vás mapka působí (jde z toho poznat, že je to bažina a vesnice která dřív vypadala jinak?)
  • Vidíte tam nějaké nelogičnosti či něco co vyloženě bije do očí jako blbost?
  • Celkový dojem a jakákoliv jiná kritika
Za všechny odpovědi předem děkuji. Neslibuji, že zohledním úplně všechny připomínky, ale rád bych slyšel vaše názory. Jakékoliv dotazy či upřesnění ohledně vsi rád zodpovím.
Napsal: Ugy
Autorská citace #1
21.3.2021 20:08 - Ugy
Ještě jednou mapka snad ve větším rozlišení protože se mi nedaří ji nacpat do blogu jako rozklikávací obrázek.
Autorská citace #2
21.3.2021 20:14 - LokiB
Bažinu v tom vidím

Nerozumím tomu, kam veden obchodní cesta dál. Končí ve vesnici? nebo je to ta jemně oblázková cesta úplně na server z vesnice?

Tenhle styl mapek je pro DND ok, hráči jsou na to zvyklí a zorientují se rychle.
Autorská citace #3
21.3.2021 20:20 - Ugy
LokiB Obchodní cesta v současnosti dál nikam nevede. Díky zemětřesení byla okolní krajina dost poničena a změněna. Místní baron se snažil stezku obnovit/udržet přesně jak říkáš dál na sever. Tyhle snahy však ztroskotaly protože mezitím si kupci našli cestu jinudy okolo bažin takže cesta momentálně končí ve vsi. Přichází do ni z jihu a prostě dál nikdo nejezdí protože není kudy. Přes bažinu v dnešní době vede akorát pašerácká stezka.
Autorská citace #4
21.3.2021 20:24 - sirien
Vypadá to hezky. A vypadá to cca jak chceš.

Pro loďky se běžně nestaví mola - možná tak jedno, zbytek se kotví prostě na břeh k nějakému stromu nebo kolíkům.

Nedává smysl, aby lávky blokovaly východo-západní proplutí - lidi radši udělají zvednutou nebo provazovou lávku nebo přívoz než aby si takhle vyblokovali průplav.
Autorská citace #5
21.3.2021 20:26 - RoVan
-Působí to na mě asi jako bažiny v Miami. viz obrázek jen mi ty tvary ostrůvků přijdoou nějak moc ostré.
-Nějak mi uchází, jak zemětřesní z kraje udělalo bažinu (ale o zemětřesení vím tužku).
- Z čeho vesnice žije teď, když je 'mimo obchod'? Úplně nerozumím, proč znovupostavení mostu selhalo, opticky na mapě to nevypadá, jako taková výzva, pokud tam opravdu byla snaha... i kdyby měl být jen dřevěný.
- Města na obchodních stezkách jsou většinou průchozí, případně hnned u křižovatek. Byla původní stezka zaplavena?
-Celkový umělecký dojem je velmi dobrý, zaplavené budovy, trosky apod. tomu dávají příběhový aspekt.
Autorská citace #6
21.3.2021 20:28 - Ugy
sirien píše:
Pro loďky se běžně nestaví mola - možná tak jedno, zbytek se kotví prostě na břeh k nějakému stromu nebo kolíkům.

Good point to mě nenapadlo zohledním to. Ty mola tam dodávaj nějakej grafickej detail ale určitě by stálo za to je asi zmenšit.

sirien píše:
Nedává smysl, aby lávky blokovaly východo-západní proplutí - lidi radši udělají zvednutou nebo provazovou lávku nebo přívoz než aby si takhle vyblokovali průplav.

Představa byla že na západ je ta bažina dost mělka a už vesměs končí takže tam vůbec neplujou, ale určitě se nad tím zamyslím.

EDIT:
RoVan píše:
Působí to na mě asi jako bažiny v Miami. viz obrázek jen mi ty tvary ostrůvků přijdoou nějak moc ostré.

Ano bažiny maiami případně kolem new orleans byli inspirace. Na ostrosti zkusím nějak zapracovat.

RoVan píše:
-Nějak mi uchází, jak zemětřesní z kraje udělalo bažinu (ale o zemětřesení vím tužku).


Představa byla že se rozlily řeky, částečně se sem vlilo moře co je dál na východ atp. O zemětřesení toho taky nějak extra nevím ale zběžnej google search odhalil, že zemětřesení je příčinou vzniku několika reálných bažin (kterých konkrétně si teď nevzpomenu).

RoVan píše:
Města na obchodních stezkách jsou většinou průchozí, případně hnned u křižovatek. Byla původní stezka zaplavena?


Ano původní stezka šla do háje a skončila pod vodou. Baron se ji snažil obnovit trochu jinudy, a součástí toho byla i výstavba nového mostu, ale jak jsem psal výše kupci si mezitím našli jinou cestu než to stihl udělat, došli finance a sám se trošku pomátl.
Autorská citace #7
21.3.2021 20:32 - Corny
V první řadě na mě celkový dojem působil velmi pozitivně. Líbí se mi zejména použití barev a podle mě máš pěkně udělané linky, různé barvy střech, trosky atd. Obecně mi tento styl hodně sedne.

Sám žádné nelogičnosti, co by bily do očí moc nevidím. Snad jen si nejsem jist, kam by ta údajná obchodní cesta měla z toho nedodělaného mostu mostu vést, protože mi připadá celá vesnice hodně na hrbolku a ty cesty vypadají trochu strmě. Chápu, že cesta se nedodělala, jen si říkám, jestli by se třeba nesnažili vedle začátku stavby mostu už i nějak upravit tu cestu dál. Ale to mi připadá z mé strany trochu jako až moc hnidopišská poznámka.

Co se nějakých detailnějších připomínek týče...
- Možná pro mě úplně není jasný ten přechod z pevniny do bažiny. Resp. že to je vlastně vodní hladina. Tj. jestli by třeba nestálo za to tam přidat nějaké náznaky vlnek atd. (např. jako tady)
- Trochu divně na mě působí hodně ostré okraje těch výběžků z bažin. Připadá mi, že by měly být víc zaoblené, ta ostrost je taková divná.
- Některá místa na mě působí trochu moc jednolitě. Náměstí u té spodní části vesnice, některé plácky travnaté, větší plocha na severovýchodě. Třeba by jsi mohl přidat trochu nějakých detailů, například víc stromů, povoz, prádelní šnůra, keř, plot, ...

Celkový dojem je ale rozhodně pozitivní a už v téhle podobě by se za to určitě nikdo stydět nemusel (třeba barvy jsou za mě největší plus). Ani moje "připomínky" neber moc negativně, ale chci nabídnout nějaký input, tak zmiňuji i detaily, které třeba posoudíš sám jako nepříliš důležité. Jinak ale rozhodně pěkné.

EDIT: Než jsem dopsal, tak se ozvaly jiní a bylo už na ně zareagováno, například k ostrosti pobřeží.
Autorská citace #8
21.3.2021 20:38 - Jerson
Ten vodní rok vypadá dost úzký, takže než by se postavil most, určitě by vznikl přívoz schopný přepravit koně i s vozem a stezku by to nijak extra neomezilo, pokud tam nebyl provoz jak na Václaváku.
Autorská citace #9
21.3.2021 20:43 - Ugy
Ten přívoz asi určitě přidám, je to i logická věc, která mě nenapdla pro dopravu velkobjemovýho materiálu do vesnice.

Ohledně toho omezení stezky přívoz jak píše Jerson by to určitě vyřešil, alespoň do odříznuté části vesnice problém je v tom, že představa je taková, že dál (na sever od vesnice) ta stezka byla taky zaplavená takže most byl jen jedním dílkem nutným k udržení/obnově stezky. Baron chtěl pokračovat v obnově pomocí výstavby nějaké silnice která by to umožnila, ale to už nestihl.
Autorská citace #10
21.3.2021 20:51 - Jerson
To už se těžko posuzuje. Pokud jsou dal bažiny, nedávala by větší smysl nějaká loď, nebo prámy spíše po vodní cestě?
Ale je to asi jedno, může to být opravdu komplikovaný terén.
Autorská citace #11
21.3.2021 21:21 - sirien
Ugy píše:
Představa byla že na západ je ta bažina dost mělka a už vesměs končí takže tam vůbec neplujou, ale určitě se nad tím zamyslím.

to dává smysl a je to legit (jen to musí být v textu, z mapy to nevyčtu).
Autorská citace #12
21.3.2021 21:54 - Corny
Ještě mě napadla jedna věc, co občas na těch mapách bývá a občas je to docela informativní...napadlo tě dát k těm cestám šipky s tím, co je tím směrem? Jako třeba nejbližší velké město.

A když to píšu, tak mě ještě napadla směrová růžice.
Autorská citace #13
21.3.2021 22:23 - Ugy
Tak na základě feedbacku verze 2.
Změny
  • Zmenšeny mola
  • Odstraněna jedna lávka a vyměnena za přívoz
  • Přidány popisky (tímhle si upřímně nejsem jistej, ale nakonec to stejně něco bude chtít třeba alespoň čísla a pak odkaz v textu, ale s popiskama je ta mapa užitečnější)
  • Pomocí různých textur a dalších objektů jsem se pokusil rozbít jednolitý plochy
  • Zaobleny břehy
  • Trochu sem snížil opacitu některých ruin přišli mi málo vidět
Co jsem vynechal je směrová růžice a to z důvodu že jsem zatím nenašel žádnou co by se mi líbila.
Každopádně všem děkuji za veškerý poskytnutý feedback.

Autorská citace #14
21.3.2021 22:30 - Corny
Za mě rozhodně změna k mnohem lepšímu.

A s tou růžicí tě úplně chápu. Já teď vytvářím herní mapu do Blades na stůl, dělám k tomu trochu "kulisu" okolo a taky prolezu tak milion obrázků třeba pistolí, než se mi nějaká líbí, a stejně většinou vezmu pět a splácám je do sebe :D
Autorská citace #15
21.3.2021 23:51 - sirien
Pořád nepropluješ + přívoz naprosto nedává smysl když můžu udělat pár kroků bokem a přejít po lávce.
Autorská citace #16
22.3.2021 00:15 - LokiB
sirien: pro některé náklady může být přenos po lávce složitější / nebezpečnější než přívoz. třeba "vůz" by lávka neunesla (ani by se na ni nevešel), ale přívoz by to mohl zvládnout.
to jen proč nemusí být (v případě lépe dimenzovaného přívozu) nesmyslné mít vedle sebe přívoz i lávku.
Autorská citace #17
22.3.2021 00:19 - York
Popisky nejsou moc dobře čitelný, dal bych jim černej okraj písmen. "Strážnice" je navíc z nějakýho důvodu tmavší barvou fontu.

Ale jinak fakt pěkná a dobře čitelná mapa. Moc se mi líběj ruiny na dně bažiny ;)
Autorská citace #18
22.3.2021 00:37 - Jezus
Kdyby ta lávka byla výš, tak podpluješ pod ní. Stačilo by ji udělat do mapy výraznější a trochu jinou, aby bylo jasné, že není ve výšce těch lávek okolo.

Jinak na loďkách u těch lávek jsem neviděl nic extra špatně. Ano, praxe je tahat loďky na břeh - na jezeře nebo u řeky.

V bažině může být kolem suché země docela mělko a bahnito - lávku tam máš z toho důvodu, abys nastupoval a zatěžoval loďku už víc ve vodě. Ale to je jedno, už jsou stejně pryč a vypadá to bez nich hezky.
Autorská citace #19
22.3.2021 00:38 - Corny
Sirien: Třeba je to přívoz pro bezbariérový přístup :D Ale samozřejmě vážně bych souhlasil s Lokim, navíc ta lávka vede do nějakých více méně schodů, zatímco z toho přívozu by se asi mělo dát dostat líp do vesnice ze západu, kde tuším že je to míň strmé (opět důvod, proč to je asi lepší pro nějaký vozík).

Co se průplavnosti týče, tak to může být docela v pohodě lávka ala tady nebo tady, což je obojí docela v pohodě proplutelné na nějaké menší loďce.

EDIT:
Ugy:
Mimochodem, hodně mi tvůj styl připomněl tohohle umělce, co kreslí mapy do RPG, tak jsem si řekl, že na něj pošlu odkaz, kdyby jsi ho třeba neznal, pro případnou inspiraci. Například je moc pěkné, že dává domkům, stromům, nebo třeba mostům často stíny, což nejen mapě dodává docela pěknou hloubku, ale i docela dokresluje perspektivu. Navíc má hodně pěkných menších potenciálně užitečných assetů na využití (třeba tohle by tě mohlo aktuálně zajímat)
Autorská citace #20
22.3.2021 06:24 - Pan Bača
Ugy: ty texty jsou nějak natočené, nebo to dělá monitor? Potom mi přijde, že nejsou všechny stejně velké (např. Hospoda a Barvířství), to je účel? A pak mi chybí uvažovaná velikost, kdybych si ji chtěl vytisknout. Proti nadpisu mi ty popisky přijdou dost titěrné.
Autorská citace #21
22.3.2021 07:41 - Jerson
Teď na to koukám na monitoru a nevím, kudy by vlastně měla vést cesta přes vesnici, protože terén působí jako nějaké skalnaté terasy, na kterých vesnice stojí. Jinak na sever a na jih předpokládám nějaká pole a pastviny. Nebo místní získávají jídlo jiným způsobem?

Každopádně pokud ve všechno jídlo nedováží, tak mi jiné věci moc nedávají smysl - vozit dobytek na pastvu přes přívoz je dlouhodobě silně nepraktické.

Btw. ta obchodní stezka tedy funguje, nebo ne? Protože pokud po zemětřesení nezačala pořádně fungovat, tak mi přijde divné, že by někdo stavěl novou obchodní stanici. Stejně jako výrobna barev - je v okolí nějaký zdroj barviva, který vznikl nebo se zpřístupnil díky zemětřesení či následnému zaplavení? Třeba že se ve vodě rozšířili malí ráčci, které místní chytají a vyrábí z nich krásnou červenou oceňovanou v jižních zemích, nebo něco takového.
Autorská citace #22
22.3.2021 07:56 - Necromancer
Prosím vás, prozrádíte mi v čem to děláte? Já dkyž dělám mapy na Roll20, tak je vytvářím na základě nástroů přímo tam. No a při představě, že mám teďka takhle udělat na sobotu trpasličí pevnost, mě omejvá... Děkuji
Autorská citace #23
22.3.2021 09:02 - Ugy
Jerson: Ne obchodní stezka tam není. Vývoj byl následující:
- Byla tam obchodní stezka. Která vedla skrze vesnici. Ta se původně rozkládala hlavně v těch místech na východě mapy který jsou ted úplně pod vodou a hlavní cesta vedla východně pod těma kopcema na kterých je teď většina vesnice.
- Přišlo zmetřesení vetšina stezky severně od vesnice se potopila do bažin, podmáčela se a byla jinak "znepřístupněna" díky terénu.
- Baron se krátce po zemětřesení pokusil stezku obnovit (výstavba mostu, výstavba silnice dál na severu skrz bažinu, natažení stezky přes zbytek vesnice na kopici), ale kupci se přizpůsobili rychleji než to stihl udělat a začali jezdit jinudy a baronovi došli prachy a další věci
- Do vsi se teď oficiálně jezdí jen z jihu a cesta zde končí
- Pašeráci přenáší cenné menší zásilky a osoby skrz bažinu mimo království, ale na to nepotřebujou cestu jako takovou

Add obživa. Statky/ranche primárně na jihozápad od vesnice podél cesty. Pár pastvin severo západně. Jinak omezený lov v bažině a sběračství bylinek na prodej a právě na to zpracování do barviv, ráččci na červenou nejsou úplně špatněj nápad i když mě když se řekne ráček ak si představim supr čistou vodu což tahle představa moc nesplňuje.
Ale zase je to dobrej nápad na worlbuilding nemusí ta bažina bejt jednolitá všude nevím jaký jsou český ekvivalenty těch slov abych to nemotal, ale v angličtině je rozdíl mezi swamp, marsh a wetland a zrovna wetland a marsh můžou mít funkci přírodních čistěček vody takže se kolem může asi vyskytovat hodně čistá voda.
To už jsem se každopádně do toho dost zamotal, ale ano myšlenka byla že barvírna vznikla až po zemtřesní díky tomu že tu začalo růst/žít něco z čeho se dělají barvy.

Ohledně dalších připomínek...
-Ten kopec působí fakt strmě zkusím ho předělat aby alespoň na místech, kde by měla být cesta nepotřebovali horolezecké vybavení a nepůsobilo to tak strmě

-Texty jsou opravdu na nic a blbě čitelné. Narážím tam však na problém s diakritikou protože jsem na Inkarnate objevil zatím jen jeden font kterej podporuje českou diakritiku, ale zkusím to nějak kreativně vyřešit a zvednout čitelnost

Necromancer http://inkarnate.com Mám placenou verzi. I v ty free verzi se ale dají dělat dost pěkný věci.
Autorská citace #24
22.3.2021 10:00 - exi
Ugy píše:
-Texty jsou opravdu na nic a blbě čitelné. Narážím tam však na problém s diakritikou protože jsem na Inkarnate objevil zatím jen jeden font kterej podporuje českou diakritiku, ale zkusím to nějak kreativně vyřešit a zvednout čitelnost

Asi není problém, aby ti někdo (třeba já) pak ty popisky doplnil ve Photoshopu s fontem, jaký budeš chtít. Třeba jako tady.
Autorská citace #25
22.3.2021 10:35 - Jerson
Ugy - OK. Já totiž vždycky když vidím vesnici, tak si v každém baráku, který není specializovaným objektem, představím pár krav, možná nějakého koně, a volitelně prasata, ovce nebo kozy, a hned přemýšlím, jak se krávy a koně dostanou na pastvu. Prostě takové to "nefantasy" uvažování, které se ani nemá jak dostat do hry.

Na druhou stranu ty máš vesnici už jednu generaci přizpůsobenou změněným podmínkám v okolí a napůl uměle udržovanou, tak to v ní může fungovat zcela jinak než ve standardní vesnici, takže právě proto se ptám, zda jsi to nějak řešil.
Autorská citace #26
22.3.2021 10:45 - Ugy
Jerson: Jj já sem rád, že se nad tím někdo zamyslí i jiným způsobem než já. Myslím si že to tu mapku trochu vylepšilo a "zreálnilo", ale jak si naznačil, furt je to fantasy a o úplnou realičnost mi zas tak nejde. Chtěl jsem hlavně eliminovat vyloženě hovadiny a nelogičnosti.

V souvislosti s tím verze 3.
  • Kopce nejsou tak strmé cesty snad půsuobí trochu přirozeněji
  • Mapa rozšířena kousek na sever i jih aby to nepůsobilo tak nahečmaně
  • Změna fontu a úprava velikosti písma snad je to čitelnější
  • Trocha úpravy barev a nějaký detaily v texturách
  • Změnana podoba lávky takže teoreticky pod ni už může pramice projet když se posádka skrčí :D
  • Ohrada na sever od vesnice pro těch pár kravek aby nemuseli jezdit přívozem :D
Autorská citace #27
22.3.2021 10:53 - Jerson
Takhle už k tomu nemám žádné velké výhrady (jen několik malých připomínek :-) - třeba dům bylinkářky, tedy jeho šikmá střecha, to musí být ukázka mistrovské tesařské práce - myslím ta střecha napojená v úhlu 45°, myslím že to je hodně složitý prvek. Ale tím neříkám, že to nemůže být schválně, když je to jen jeden dům. Navíc půdobí dojmeme, že je původní, takže by dávalo smysl, že prostě zemětřesení vydržel jako jeden z mála, protože byl postavený nestandarně a bytelněji.
Autorská citace #28
22.3.2021 11:12 - Gergon
Většinu věcí co mě napadly už řekli kolegové, tak je nebudu opakovat, ale zkusil jsem se nad tím zamyslet zase z jiného úhlu pohledu a to z logiky stavby vesnice.
- Bylinkářka bydlící stranou vesnice - moc velké a stokrát ohrané klišé :/ ale pokud to tak chceš, není problém. Nicméně nemyslím, že by bylinkářka měla tolik návštěvníků aby k ní byla tak vyšlapaná cesta od lávky.
- Přijde mi zvláštní mít strážnici uprostřed vesnice a na jejím okraji obchodní stanici a hospodu. Když si představím, že se vesnice může stát (v době obchodní prosperity možná i stávala) cílem útoku třeba banditů, tak bych měl strážnici na okraji a u hlavní přístupové cesty a věci jako obchodní stanici a hospodu spíš ukrytou uvnitř vesnice. Chtěl bych aby tu obchodníci mohli v bezpečí přespat a strážnice aby byla první překážkou útočící bandy.
- Dovedu si představit, že stranou od vesnice je ta barvírna, může z ní jít nějaký nepříjemný zápach. Ale pak bych neměl určitě hned vedle hospodu =)
Autorská citace #29
22.3.2021 13:00 - Corny
Za mě určitě zase posun k lepšímu.

Gergon: Jen k té bylinkářce. Ono hodně záleží. Samozřejmě je to klišé, ale ve fantasy je bylinkářka často i čarodějnice nebo něco podobného a tam většinou dává smysl, že chce být stranou. A co se cesty týče. Ona asi sama může chodit docela často do vesnice, nakoupit, prodávat bylinky...a bylinkářky často fungují i jako "lékárnice". A díky tomu u ní může být i docela provoz.
Autorská citace #30
22.3.2021 13:39 - Lethrendis
Jen poznámka k té obchodní stezce: Pokud si vezmeme jako příklad evropský středověk, tak takové stezky spojovaly významná obchodní centra (nespojovaly vesnice, nýbrž města) a měly celostátní význam, hlídalo se to na úrovni královských hradů. Byla to zkrátka otázka profitu - na důležité obchodní tepně se vyplatilo překonávat řeky, lesy, cokoliv.

Ergo pokud to byla významná stezka, pak by ani zemětřesení nic nezměnilo - postavil by se nový mostek a jelo by se dál. Pouze kdyby stezka umírala už před zemětřesením, měl by místní pán problém ji udržet. Bych to jednou větou ve fluffu zmínil, pak to bude dávat dokonalý smysl.
Autorská citace #31
22.3.2021 13:42 - Ugy
Lethrendis: Ok díky to je clekem dobrá přiomínka, kterou určitě zohledním.
Autorská citace #32
22.3.2021 14:10 - sirien
Lethrendis: v obecné rovině ano, v konkrétním případě ale nemusíš mít pravdu. Trasa stezky je přirozenou evolucí probíhající optimalizační úloha. To co píšeš bude platit pouze, pokud nebude existovat rozumná alternativa původní trasy.

Pokud bude existovat alternativní trasa, jejíž zdržení oproti původní trase bude dostatečně kompenzováno (kvalita cesty, fakt že nejsi pod nekonečným útokem komárů, much a jiných bažinných obyvatel, že nepřepravuješ zboží v ohromné vlhkosti, absencí rizik jako trouchnivějící lávky nebo snadné prostředí pro přepad), tak tato trasa může přetáhnout dopravu k sobě.

Přitom to může být tak, že nová cesta bude náhle reálně lepší (protože to že se původní změní v bažinu může dost ztížit a zpomalit průjezdnost), nebo tím, že by sice bylo možné tu starou obnovit, ale tím, že kolem nové cesty mezitím vyroste potřebná infrastruktura (hostince, napajedla...) zatímco infrastruktura kolem té staré upadne a nová cesta ze zlepší zatímco ta stará je rozpadlá... tak se prostě nemusí nikomu chtít vracet se k té původní trase a všichni zůstanou na té nové.

To může vytvořit i různá zajímavá herní prostředí, kdy například stará stezka začne být po čase opuštění využívána pašeráky nebo lidmi kteří z mnoha jiných důvodů nestojí při své cestě o pozornost. Popř. později když se nová stezka etabluje a tím zdraží (ceny v hostincích, mýta... (*)), tak to na starou stezku může odklonit různé chudé cestující, pobudy, tulácké skupiny nebo nemajetné obchodníky. Což se může zajímavě promítnout i do nálady kraje jako takového - popř. do služeb které jsou podél stezky nabízeny atp.

(*) dobré pamatovat, že historicky nebyly náklady optimalizované a racionalizované centrálně, ale mýta a cla fungovala na velmi lokální úrovni jako tvrdé překážky obchodu - logika "menší kus většího koláče" a "koření musí proudit" je až poměrně dost moderní kapitalismus - nebo, samozřejmě, hodně starověce Římský kapitalismus.
Autorská citace #33
22.3.2021 14:21 - Lethrendis
Sirien: Ano, souhlas. Každopádně byla to otázka zisku a nákladů.
Autorská citace #34
22.3.2021 15:05 - Corny
Taky teda nevíme, co všechno se následkem zemětřesení atd. změnilo v místech, které nejsou na mapě už vidět.
Autorská citace #35
25.3.2021 21:51 - chrochta
Obchodní stezky obvykle nebývaly osamocené (pokud si to nevynutila geografie - alpské průsmyky, karpatské pralesy), ale doplňovala je síť dalších, "vedlejších" stezek. U Wegendorfu nevíme, na jaké stezce vlastně ležel. Pokud to bylo spíš něco lokálního...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12501096725464 secREMOTE_IP: 18.116.118.198