[podcast] Dinosaurium obskurních světů

Ahoj všichni!

Rozjeli jsme s Markusem nový podcast, kde si budeme povídat o inspirativních světech, dobrodružstvích a jiné RPG herních produktech. Nejsou to recenze, jako spíš diskuze o věcech, které podle nás stojí za to poznat, prozkoumat a nechat se jimi inspirovat.

Odebírejte nás na:
Anchor.fm
Spotify
iTunes / Apple Podcasts
Google Podcasts
...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.

Kontaktujte nás:
--> V téhle diskuzi!
--> Na RPG Foru
--> Na Instagramu
Napsal: Vandal
21.8.2021 20:05 - Vandal
ep.15: DARK SUN

Nekonečné písky zalité karmínovým sluncem, hmyzoidní příšery, lidožraví hobiti a nenechaví kočovní elfové. To může znamenat jen jediné! V téhle epizodě se podíváme na postapokalyptický fantasy svět Dark Sun ze zlaté éry světů pro AD&D 2e v devadesátých letech.



Poslouchejte nás na:
https://anchor.fm/dinosaurium/

...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.
22.8.2021 01:52 - sirien
Hezký. Jen teda tentokrát musim říct, že mi váš "as written fundamentalismus" trochu vadil, protože mi přišlo, že vás vede k chybným závěrům. Lidi obvykle nehráli světy přesně tak, jak byly napsané - jejich text brali (a berou) jako volnou inspiraci, berou co se jim líbí, ignorují co ne, dodělávají co jim přijde že zapadá... což u Dark Sunu platí taky a týká se to mnoha těch věcí, které tam kritizujete.

Also ty koncepty k hraní postav - na tom co říkáte o tom že se "ztvárňovalo" spíš než hrálo "to co je zábavné" je určitě velký kus pravdy - ale IMO ne celá pravda. Popravdě zrovna tuhle část Dark Sunu jsem měl rád, přišlo mi to jako takový možná při zpětném pohledu ne nutně zcela obratný, ale přesto zajímavý dobový pokus vyjádřit nelidské rasy jako skutečně něco jiného, než lidi. Na svou dobu to myslím nebylo špatné a abych řekl pravdu, tak to podle mě byl spíš krok dopředu, byť klopýtavý. V JaD ostatně na tuhle "tradici" svým způsobem navazujeme, byť nijak přímo (původní zdroj byly moje články o rasách, které s Dark Sunem nemají přímý vztah - přesto něco z těch myšlenek ke mě nejspíš v průběhu času proteklo skrz moje kamarády a spoluhráče, kteří byli/jsou fanoušky Dark Sunu a ty články odráží i nějakou mou vlastní reflexi a zpracování těch konceptů, které už tehdy nějak začaly).


Btw. nevim čim to je, ale jste jeden z fakt mála podcastů, které zvládnu poslouchat dýl jak 20 minut aniž bych zoufale neztratil pozornost.
22.8.2021 07:51 - Vandal
Ono je to tezky. Me je samozrejme jasny, ze je to tak jak rikas - ostatne sam takhle svety pouzivam a prakticky nic nehraju as written, ale udel "recenzenta", obzvlaste takoveho jako jsme my, tj. kteri se na to koukaji po mnoha letech a bez prime osobni zkusenosti, nas proste omezuje na to, co je napsano. O to vic se cenime (nebo aspon ja) kazde poznamky od pametniku, protoze me to proste zajima, jak se s tim tehdy praly.


A dik :)
22.8.2021 11:03 - Markus
Není mi úplně jasný, Siriene, čemu v našem případě říkáš "as written fundamentalismus". Té pasáži o roleplayingu a přesvědčeních? Nám to přišla jako zajímavý bizár, vlastně odbočka do tématu a sonda do herní mentality devadesátých let. Ale samozřejmě chápu, že na kvalitu světa to nemá vliv, protože se to dá snadno ignorovat – všimni si, že do mého hodnocení světa se to nijak nepromítlo.

Jinak nevím, o jakých jiných pasážích by se dalo říct, že jsou fundamentální.

Ale samozřejmě, že když přijde na otázku hodnocení, tak musím hodnotit to, co v tom produktu je. V zásadě mi nevadí něco vypustit a odignorovat, když je to zjevná kravina. Ale pak je otázka, co ti zbyde – nakolik je to užitečné, nakolik ti to pomůže ve hře?

Takové ty fráze jako "naše dobrodružství je lineární, ale jestli chceš, můžeš cokoli změnit!" nebo "popsali jsme to schválně vágně a bez jakéhokoli zajímavého detailu, abysme tě neomezovali v kreativitě!" považuju za alibistické výmluvy.
22.8.2021 12:10 - sirien
sice se mi nebývale dobře posloucháte, ale bohužel můj deficit v pozornosti k pasivnímu poslechu pouze mluveného slova se projevuje - psal jsem to v reakci na něco konkrétního co jste říkali, ale kdybych si teď vzpomněl co přesně to bylo :(

V obecnosti ne - u těch postav je to as written pojetí smysluplná kritika, když ta knížka říká, že máš něco nějak hrát, tak prostě říká, že to tak máš hrát, to je docela jasný. Podobně ten alibismus - pokud tam je něco lineární, tak fráze "ale můžeš si to změnit" je samozřejmě nesmysl, stejně jako když tam něco neni a být by mohlo/mělo, tak to tam prostě neni.

S tím as written jsem reagoval na vaše komentáře k popisům toho světa (jen bych si vás teď musel pustit znovu, abych si vzpoměl které přesně to byly), kdy jste se pozastavovali nad tím jak jsou některé věci popsané popř. jaké prvky tam jsou vložené. To pak dělá dost rozdíl v tom závěrečném hodnocení, kdy osobně jako posluchač (/čtenář) vnímám velmi zásadní rozdíl mezi tím kdy na otázku "jak bys to hrál, Markusi?" řekneš "já bych to nehrál" a když řekneš "tak jak to je napsané bych to nehrál" - to první mi okamžitě zní jako "hej, actually, je to shit", zatímco to druhé mi zní jako "mám tam výhrady a místy tam sou fakt ostrý hrany, ale jsou tam věci za který to může stát".
22.8.2021 12:33 - Markus
Není to shit. Je to ve skutečnosti dobrý a velice inspirativní. Já bych to nehrál proto, že je to na mě pořád děsně obecný a stálo by mě to strašně moc práce – musel bych si vymýšlet lokace, NPC, zápletky, nástrahy, všechno... Můžeš namítnout, že tak už to u světů bývá. :D A ano, právě to je můj problém se světy. I když Dark Sun je v té základní krabici ještě obecnější, než je zvykem. Je to hodně vysokolevelový popis světa.

Ale "já bych to nehrál, protože by to stálo moc práce" není totéž jako říct "je to špatný".
22.8.2021 15:06 - LokiB
Markus+Vandal: když srovnáte popis ras v DS a třeba v JaD ... co je z vašeho pohledu hlavním rozdílem?
Totiž - DS způsob celkem hejtíte jako příliš archetypální, příliš direktivní. Mně to při čtení nepřišlo moc rozdílné od toho, jak třeba rasy a zejména jejich povahové rysy a návody "když hraješ barbara, tak ..." má JaD
Resp. mi to v JaD přišlo ještě "návodnější" než v tom DS. Mně to nevadí, vám se zdá ano, a trochu to tam spojujete s dobou "90. let". JaD by v tomto mělo být modernější ... ale nepřijde mi jiné. Je tedy zaseklé v 90. letech?
22.8.2021 15:12 - sirien
To není moc fér otázka; Markus a Vandal narozdíl od Tebe nemají přístup k JaD textům ;) Princip věci je převzatý z mojí série článků, ale obávám se, že v těch článcích to je oproti JaD bolestivě citelně nedozpracované a poněkud dlouhé.


EDIT: jinak teda z toho podcastu mi to zní hodně jakože Dark Sun říká hráčům co přesně mají hrát, což je přesně to, co JaD nedělají - v JaD stavíme na tom že dáváme k hraní obecné prvky, jejichž interpretace je stále čistě na hráči a které lze snadno tvarovat podle situací, světů, kultur, prostředí... což, ano, je reflexe zkušenosti s tím, že ty specifické prvky právě nikdy moc nefungovaly.
22.8.2021 16:12 - LokiB
sirien: nebudu tu pochopitelně citovat z JaD. když si obecně vezmeš rámečky u ras, tak tam také používáš imperativy jako "nedělej a neříkej ...", "vybírej si ...", "... odmítej ustoupit překážkám" atd.

za mě to není špatně, snažím se dopátrat toho, v čem Markus s Vandalem vidí hlavní rozdíl oproti Dark Sunovému:

Píše:
A dwarf's chief love is toil. A dwarf is never happier than when there is a cause to work or fight for, something he can approach with stoic singlemindedness for weeks, months, years, or even decades at a time. Once a dwarf's mind is committed to a certain task, he'll only set it aside after a great deal of grumbling and coercion. The fulfillment he achieves upon completion of a lengthy, difficult task is what he strives for.


Tyhle texty beru jako fluffovou představu pro hráče. nepokládám se za odborníka, můj dojem je, že když Markus říká "dneska se hraje jinak", tak je to příliš silné tvrzení. Asi je nějaký posun, ale i dnes hraje dost lidí jako tehdy a i tehdy hráli někteří lidé jako dnes. Jak moc je kvantifikovatelné, do toho se pouštět nebudu, stejně by přišla replika, že mám vytáhnout hlavu ze své bubliny :)
Když jsem párkrát hrál s lidmi z Kostky one-shoty, třeba u Trafilla, tak i dneska byl tam hraný trpaslík stále tím stejným archetypálním trpaslíkem jako kdysi. A stejně tak jsem já i v devadesátkách rád u svých postav hrál přímo charakter než archetyp (protože mě archetypy nikdy nebavily :))

Nebo jestli Markusovi s Vandalem vadí promítnutí do herních mechanik (kdy získává trpaslík za svůj hraný Focus nějaké bonusy)?
22.8.2021 16:24 - sirien
Loki: ano; k tomu je ale dobré dodat, že a) v JaD tyto imperativní texty existují v kontextu úvodu samotné kapitoly o Rasách, který velmi jasně říká, že míra hraní těchto imperativů je na Tobě/Tvé skupině, plus i alespoň částečně vysvětluje proč to je tak jak to je (str. 55 současného draftu, kdybys hledal) a b) JaD se oproti Dark Sunu (minimálně podle podcastu, příručku sem neviděl ani nepamatuju) liší v tom, co za tímto rozkazovacím začátkem věty následuje (právě tím co píšu výše - obecnější, tvárnější). Plus my na to nevážeme žádné mechaniky (možná tak Inspiraci a ani to nezdůrazňujeme, takže možná tak podle úvahy PH/ostatních hráčů).

Ale je pravda, že to co cituješ k tomu trpaslíkovi by se v JaD asi zvládlo ztratit docela snadno - i když ne úplně, osobně mi to přijde takové... příliš monotónní, v JaD máme (doufám) trochu herně a situačně rozmanitější rasové rysy. (To co Markus v podcastu cituje k půlelfovi nebo půlobrovi už ale fakt ne.) Což ukazuje na to, co jsem psal předtím - ten Dark Sun mi v tomhle přijde jako nějaký dřívější krok skoro správným směrem, jen s pochopitelným počátečním klopýtáním.
22.8.2021 16:33 - Markus
Disclaimer: Tyhle odbočky k tomu, jak jsou popsané rasy, jsou taková sonda do myšlení devadesátek. Zazáří spíš forma napsání textu, nemyslím si, že to jakkoli snižuje svět jako takový.

Každopádně co mě zarazilo není ani tak archetypálnost (já mám archetypy rád), jako spíš:

- Direktivnost psaná v duchu "Správný trpaslík se chová takhle. Když to hráči budou dělat, odměňuj je. Když ne, promluv jim do duše, aby se polepšili, případně jim strhni zkušenosti." Prostě z toho textu dýchá představa, že existuje nějaký "správný" způsob, jak roleplayovat, a cílem hráčů je tahle očekávání naplnit.

- Příklady směřující k podle mě nezábavnému, nudnému hraní. "Půlelf by neměl pomáhat při rozdělávání ohně." "Půlobr by měl pomáhat s těžbou kamene." Tohle je děsná nuda, protože to není dobrodružství, je to čistý roleplaying pro roleplaying, roleplaying úplně o ničem. Nikam to nevede a nemá to význam. Já vesměs pochopím podobné věci jako charakterizační color ve hře, když si je vymyslí sám hráč z vlastní vůle – ale s vědomím toho, že je to fakt jen doplňující color, zatímco "skutečná hra" je někde jinde (v dobrodružství!).

Tady mě zarazilo, že jsou to vlastně hlavní příklady chování ras, jako kdyby roleplaying měl být o tomhle. S tím, že si myslím, že pro ty autory o tom skutečně byl – protože jsi hrál brutální railroad, ve kterým hráči neměli prostor na nic jiného, než aby roleplayově dokreslovali atmosféru, zatímco příběh i děj byl předem daný.

Ale ještě jednou disclaimer: Tohle je spíš taková zajímavá odbočka, která se dívá na mentalitu, s jakou tehdy ty příručky psali. O kvalitě světa jako takového to nic neříká. (Ten svět je dobrý a ta pravidlová implementace, až na pár podobných bizarností, taky.)
22.8.2021 16:35 - Markus
Když jsem řekl, že "pro mě o tomhle dneska hraní není" (nebo jak to tam říkám), chci tím říct, že roleplaying pro mě není primárně color, atmosféra a herecká imerze. Když hraju postavu, roleplaying je pro mě především o tom, že za ni rozhoduju – rozhoduju, jaké situace budu řešit a jak, komu pomůžu a komu ne, čemu se budu věnovat...

Ale myslím, že v devadesátkách se na rozhodování nehrálo* – opět protože railroad – takže ti nezbývalo nic moc jiného než tak nějak imerzivně dokreslovat atmosféru tím, že nerozděláváš oheň nebo lámeš kámen, a nechat se vézt po koleji dál.

*EDIT: A než mě budete tahat za slovíčko, nepište mi prosím, jak jste v devadesátkách hráli vy. O vás se tu nebavíme. Bavíme se o autorech z TSR, potažmo o tehdejším mainstreamu.
22.8.2021 16:45 - sirien
Markus píše:
představa, že existuje nějaký "správný" způsob, jak roleplayovat, a cílem hráčů je tahle očekávání naplnit.

Mňo... troufnul bych si tvrdit, že ta představa není špatně. Hraješ nějakou hru a ta má nějaké atributy - styl, žánr, prostředí, které je vykreslené nějakými charakteristikami světa i obyvatel.

Když budeme hrát Star Wars, tak si asi neuděláš vnitřně složitou postavu řešící traumata svého dětství. Když půjdeme hrát Shoot 'em up/John Wick pulp, tak se asi nebudeš pozastavovat nad vražděním nepřátel po tuctech. Když půjdeme hrát Star trek a Ty se rozhodneš hrát Vulkánce, tak asi nebudeš hrát emočně labilní nevyzpytatelnou hysterku (pokud teda nebudeš záměrně hrát Vulkánskýho psychopata - s čímž Tě ale zbytek skupiny nejspíš pošle k čertu, protože to neni moc v žánrovém duchu Star treku).

Takže pokud půjdeme hrát fantasy v konkrétním světě a Ty se rozhodneš hrát půl-orka, co je špatného na představě, že bys svou hrou měl naplnit nějaká očekávání, která se s půl-orčími postavami pojí? A co brání někomu říct, že to hraješ šptaně, protože Tvůj půlork je z jeho pohledu půl-ork maximálně tak statama, rozhodně ne povahou/kulturou/chovánim?

Markus píše:
je to čistý roleplaying pro roleplaying, roleplaying úplně o ničem

No - stranou toho, že s Tebou souhlasim, že ty příklady jsou fakt špatné - v tomhle by s Tebou mnoho lidí nesouhlasilo. A co si vybavuju tu diskusi na RPG F ohledně zbytečnýho RP (nebo jak si to nazval), tak s Tebou mnozí reálně nesouhlasí.

A i když já osobně jsem ochotný souhlasit, že existuje něco takového jako "prázdný roleplaying", tak nejsem ani zdaleka tak fundamentální jako Ty - jak jsem psal už v té diskusi, problém je, že a) nikdy nevíš, k čemu se scéna dopracuje, b) obsah scény nemusí být hodnotný hned, může se zúročit i později, c) i textura je (aspoň v určité míře) hodnotný obsah, d) kde končí hodnotný RP se liší podle herního stylu a mnoho lidí si dodneska užívá to, že "prostě hrají=ztvárňují postavu", protože se jim (třeba) prostě líbí chvíli být někým jiným. EDIT: ...a e) ignoruješ, že některé hry jsou (i) o vztazích postav a v ten moment se vykreslení všední interakce může snadno stát narativním obsahem. Ne každej film je akčňák, jak sis určitě všimnul ;) /EDIT

Takže ač se mi z toho křivěj a lámou prsty na klávesnici, nezbývá mi než v tomto tématu výjimečně souhlasit s Lokim: Tvá představa o "posunu" herního stylu je v tomto případě IMO neoprávněná a v tom že RP je jen o rozhodování a ne o color, atmosféře a imerzi se prostě a jednoduše pleteš a nekorektně zobecňuješ vlastní herní preferenci.
22.8.2021 16:54 - LokiB
sirien: odcituju toho half-elfa

Píše:
Roleplaying: Half-elves pride themselves on their self-reliance. A player with a half-elf character should keep this in mind and apply it whenever possible.

For example, when a half-elf is part of a larger party of characters, he will rarely eat of the meal prepared by the others, nor will he use the fire set for the camp. He will instead hunt for his own food, cook and eat it by himself, away from the others. A half-elf character will discuss strategy with his companions when he has them, and will cooperate as necessary, but will always seem semi-detached and aloof.


v JaD byl byl takovýto popis asi volnější, ale významem (pro mě) vlastně stejný "takhle nějak se chová typická postava dané rasy, měj to na paměti, když ji hraješ, protože v tom je určitý smysl hraní ras, aby se jejich povahové charakteristiky projevily".
Což mi jako rada pro hráče, kteří o takovéto rady stojí, přijde ok v případě JaD i DS.

Jakože je to příklad, který hráčům dá představu o tom, jak se postava dané rasy při hře projevuje.

Markus píše:
O vás se tu nebavíme. Bavíme se o autorech z TSR, potažmo o tehdejším mainstreamu.


Ok. Mi přišlo, že se tam projevuje více to, jak jste to hráli resp. hrajete vy, než jako hráli autoři TSR. Ale snad tě taková poznámka nedráždí.
22.8.2021 16:59 - sirien
Loki: no mě u toho DS half-elfa spíš než Tebou citované vadila ta část kdy máš zároveň "toužit po přijetí".
22.8.2021 18:05 - LokiB
sirien:
Píše:
Seeking acceptance among humans and elves is important to every half-elf, though they will vehemently deny it.


jako jo. zkus si to představit jako "nápad" na náplň JaD rasy/podrasy. je to moc omezující? málo inspirativní? když budeš mít partu ze 3 půlelfů a dvou trpaslíků, tak určitě, to se oprdí. Když budeš mít v partě elfa, člověka, půlelfa a 3 další nelidské rasy ... tak to může pro tu danou postavu půlelfa být významné, odlišující a vlastně procházející celou jejich kampaní, kde to bude cool při mnoha setkáních a upleteš kolem toho jedinečný charakter té kampaně.
Když to budeš hrát podesáté, tak už asi míň.
Mám hráče, kterému přesně tohle při popisu rasy sedne, protože jinak se dost ztrácí v tom, aby si cokoli vymyslel k postavě sám (myslím i charakterově). A takovéto "silné výčnělky" dokáže uchopit a tu postavu pak i hrát.
Hráč, který si vymazlí sám charakter každé své postavy, z takového půlelfa mít moc radost nebude, to chápu.

Dodal bych jen, aby to nevyznělo moc akademicky ... v settingu DS jsem hrál v těch 90. letech (ADND 2E) a naposledy jsem ho vedl někdy cca 2015 v 5E konverzi, která celkem věrně drží ducha původního DS a zároveň jsou mechaniky "modernější" v 5E. Resp. ještě jsem to krátce hrál jako hráč v konverzi do PF1.
Rozhodně jsem to jako GM nebral jako "vezmi a hraj", ale bylo v tom moře mojí práce ... ale práce která mě bavila měl jsem chuť do toho ten čas dát.

Z hlediska hraní mi ADND nevadilo, takže přechod k 5E ani nebyl ani moc k lepšímu, ale hráči byli rádi, protože postavy 5E jsou obecně "mocnější" než v 2E (a u PF1 hry byly postavy supermocné :)).

Ještě ke komentářům ohledně toho, že setting není připravený na "instantní hraní" ... tady taky nerozumím tomu, čím se to podle podcastu liší od jiných DnD settingů (Forgotten Realms, Eberron, ...). Settingy v DND mi nepřišly nikdo o tom, aby to člověk vzal a hrál, žádný z nich. Prostě cílem vydavatele bylo, aby si to hráči koupili, namlsali se ... a kupovali si další dodatky, dobrodružství, popisy ras, popisy povolání atd. Jiní vydavatelé k jiným hrám to dělají možná jinak (ale i u modernějších her jsem viděl obdobný business přístup).

Verdikt, že by to nehráli, protože by bylo strašně práce s přípravou vlastní hry, protože samotná kniha settingu k tomu nestačí, z jejich pohledu chápu.
Dinosarium je v tomhle náročné ... chtělo by připravený setting, který bude rovnou k hraní, nebude třeba dalších knih a doplňků (jak asi tlustá kniha by setting musel být, aby to měla všechno v sobě, když už to potřebujete a chcete?), ale zároveň by to, co je v settingu nemělo být moc omezující a striktní a gamebookové.

Nezbavím se toho, že mám pro DS svět slabost :) Měl jsem ho rád v těch 90. letech, hrál jsem ho i jako PC hru, měl jsem tehdy postahované všechny ty dodatečné příručky, popisy měst, dračích čarokrálů, tisíce stránek k pilování angličtiny, knihy z DS prostředí jsem poslouchal následně jako audiobooky atd :D

Z tohoto pohledu je jistě tendenčí můj pohled, že Dinosarium v podcastu někde trochu moc bazíruje na věcech, které pro DS a jeho hraní nejsou až tak podstatné.
A je také limitováno tím, že recenzují jen samotnou základní příručku světa, protože síla DS settingu je právě i v tom, že pro něj existují ty další materiály, které dokáží GMovi dát herní svět, který pak už je opravdu možné "vzít a hrát".
Z pohledu Dinosauria je to nevýhoda (že je potřeba těch materiálů navíc), za mě je zásadní plus, že jsou a jsou podnětné. Jestli je pak hraje člověk tak jak jsou, nebo si je upraví ...

Jo a jedna poznámka na závěr: v podcastu s výsměchem zmiňovaná featura, že každá postava má nějaký "psionický talent" a že to musí být pro GMa noční můra ... není tomu tak. Zaprvé to není tak, že by každá postava měla telepatii nebo telekinezi z DrD, ale většinou jsou to minoritní schopnosti, které jednak postavu ozvláštňují, dodávají jí jedinečnosti a skvěle to zapadá do pocitů při hraní DS. Ten svět je tvrdý a nebezpečný a každý PC má "něco speciálního", co jí pomáhá v tom světě žít a přežívat, pomyslný "edge". Za mě jako GMa i hráče to bylo super.
22.8.2021 18:58 - Markus
LokiB: Ne "každá postava má psionický talent", ale "každý iteligentní tvor má psionický talent"! A teď si představ, že se strhne rvačka v hospodě, kde je 50 lidí, tj. 50 psionických talentů. Good luck s odehráním! (Tohle se prostě musí nějak šidit nebo vynechat, jinak to asi nejde.)

Ke zbytku snad později, teď trochu nestíhám.
22.8.2021 19:10 - LokiB
Markus: já tam čtu tohle, str. 19:
Píše:
A Note About Psionics
Dark Sun is a world of powerful psionics. Every player character has at least one psionic talent, as do many of the non-player characters and monsters.
22.8.2021 19:12 - sirien
Loki: jakože - obecně rys rasy, který se stane úmorně stereotypní v momentě kdy se objeví třetí postava dané rasy, je prostě blbej rys. Kromě tý hráčský postavy budeš ve hře narážet i na NPCčka daný rasy, v nějaký skupině můžou hráči hrát víc postav takový rasy nebo se postupně může objevit třetí postava tý rasy a pokud má každá jeden stejný konkrétní rys, tak už to je na vraždu. A osobně mi přijde na vraždu i pokud postavy v různých světech / kampaních různých skupin jsou tak nějak stejné jen protože mají stejnou rasu.
22.8.2021 19:20 - LokiB
sirien: a bude hraní role půlčíka z JaD, tak jak je tam načrtnuto, nestereotypní, kdy se objeví 3. půlčík?

Tím tě nekritizuju. nemyslím si však, že by ten rozdíl v reálu hráčských skupin byl až tak velký oproti uchopení v DS.
Když chceš nastínit danou rasu na dvou odstavcích, tak holt budeš buď strašně obecně nicneříkající (a dost hráčů necháš s prázdnýma rukama bez schopnosti se toho chytit), nebo budeš konkrétnější a popisnější (a riskuješ, že se to stane stereotypním).
Komu se to nelíbí, ten si koupí Kompletního průvodce půlčíky v JaD :)

sirien píše:
A osobně mi přijde na vraždu i pokud postavy v různých světech / kampaních různých skupin jsou tak nějak stejné jen protože mají stejnou rasu.


To jsem ve vztahu k DS nepochopil, jestli je to mířeno tam ... nebo jestli je to spíš obecný povzdech.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.064342021942139 secREMOTE_IP: 3.231.146.172