[podcast] Dinosaurium obskurních světů

Ahoj všichni!

Rozjeli jsme s Markusem nový podcast, kde si budeme povídat o inspirativních světech, dobrodružstvích a jiné RPG herních produktech. Nejsou to recenze, jako spíš diskuze o věcech, které podle nás stojí za to poznat, prozkoumat a nechat se jimi inspirovat.

Odebírejte nás na:
Anchor.fm
Spotify
iTunes / Apple Podcasts
Google Podcasts
...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.

Kontaktujte nás:
--> V téhle diskuzi!
--> Na RPG Foru
--> Na Instagramu
Napsal: Vandal
Autorská citace #21
9.3.2021 12:28 - Markus
Siriene, díky za upřesnění.

Odpustím si tedy kauzalitu Mormoni > Černobílá morálka. Máš pravdu, že Hickmanovi to mohli udělat černobílé kvůli žánrové stylizaci.

Nezávisle na tom jsem ale chtěl říct, že to dílo skutečně obsahuje spoustu křesťanských motivů. Jednak je to samotný Strahd s jeho motivem hříchu, v tomhle případě naprosto neodpustitelného a nevykupitelného (předurčení k záhubě - musí být zabit). Pak samozřejmě veškeré náboženské prvky v modulu (kostely, kaple, funkce víry proti upírovi) jsou křesťanské vším jen ne jménem. A finální scéna s nanebevzetím je jasná.

Jen jsem na to chtěl upozornit. Nemělo to vyznít jako odsudek, ale jako popis - tohle dílo prostě má silné křesťanské motivy.
Autorská citace #22
9.3.2021 12:36 - Gergon
Opět skvělý díl a díky za něj.
Padla tam otázka "jak hrát geniálního stratéga Stráda aniž by zabil postavy v první místnosti". Já jsem to při čtení pochopil tak to dobrodružství, že Strád si s postavama hraje jako kočka s myší. Je to geniální stratég, který se baví tím, jak se dobrodruzi snaží pohybovat po hradu a on jim může klást překážky a hnát je kam se mu zachce a občas na ně vyběhnout a pobouchat je a zase se ztratit a čekat co budou dělat dál. Asi jako filmová série Saw =)
Autorská citace #23
9.3.2021 13:12 - sirien
Markus: jasně, ty křesťanské motivy tam najisto sou - ale osobně musim říct, že kdyby mi DM řekl "jdeme hrát temnej gotickej horor s upírem" a pak tam tyhle motivy nebyly, tak bych se cítil možná až ošizeně. Zvlášť, když to má pseudo-východoevropskou stylizaci. Co tim chci říct je, že je super žes to zmínil, protože třeba já osobně to vnímám jako pozitivum toho modulu a jeho silnou stránku (a to jak dneska tak i historicky v kontextu toho že to byl jeden z prvních - nebo první - příběhový modul).


K tomu, co píše Gergon - mě to tak vyznělo taky. Že Strahd je vlastně v důsledku té kletby dost otrávenej svym neživotem a zaprvé už má za to, že vlastně neni porazitelnej běžnejma smrtelníkama, protože hraje jinou ligu, a zadruhý se nudí a snaží se najít si nějaké rozptýlení v monotónní Barovii kde se dny opakují v takřka nerozližitelné šedosti a čas nekonečně splývá. Ten setup chápu v takovym tom stylu hry kočky s myší - extra mocnej záporák s předem definovanými a příběhově smysluplnými slabinami si s váma hraje a plánuje vás zabít, pokud včas nenajdete způsob jak ho v jeho převaze zaskočit a smrtelně překvapit.

(Jakože... dává to smysl, není to dokonale elegantní, ale jak jste sami říkali - je to jeden z prvních modulů a i jeho remake se snaží udržet původní feeling, takže v tomhle směru tomu sem ochotnej dát volňásek.)
Autorská citace #24
9.3.2021 13:22 - Šaman
Offtopic o "našem Strahdovi":

Koukám, že jsem byl na náš klon Strahda ještě hodný (resp. na postavu jím inspirovanou).
Jeho prokletí znělo, že bude trpět (a být nesmrtelný) "dokud v sobě nenajde opravdovou lásku". Což, pravda, nebyla jaho silná stránka a byl temným knížetem celého kraje mnoho století.
Několik reinkarnací Tatyany mu zemřelo na dosah a jeho posedlost z něho dělala zajímavého záporáka (zvlášť, když se hráči dozvěděli jeho příběh).

Ale pak povstalo ještě větší zlo (takový Sauron, kdyby byl nekromant) a to se našeho "Strahda" snažilo zotročit. Uvěznilo další Tatyanu a Strahd za její vlasy musel plnit úkoly. To se mu hodně nelíbilo a rozkazy plnil tak, aby z nich ten, co mu velí, měl co nejmenší úžitek. Tak se také stalo, že nechal žít družinu, která se mu připletla do cesty, protože mu nikdo explicitně nepřikázal je zabít. Jen ji potrápil a dal najevo absolutní převahu.

Nakonec se ale prokletí podařilo zlomit, když družina osvobozovala "Tatyanu" (na objednávku jejího snoubence, nikoliv kvůli kletbě). Záporák ji chtěl raději zabít, než by ji nechal utéct a tehdy zasáhl Vlad (Strahd). Vrhl se do souboje s bytostí o řád vyšší (a že takových ve světě moc nebylo), i když neměl šanci ji porazit se slovy "nenechám tě jí ublížit!". Družina s Tatyanou utekla, prokletí pominulo a Vlad byl usmažen na prach. Řekl bych, že byl sám rád, že po staletích našel klid.


Strahd byl hlavní inspirací, aspoň na začátku. Další pak samotný Dracula a jeho muzikálová verze.

V jedné kampani byl klasický nezlomný záporák, v kampani o pár století později už jen velmi nebezpečný protivník, kterého už ale aktivní šíření zla přestalo bavit. Myslím, že i na upíra občas přijde krize středního věku a prostě už ho neuspokojuje ďábelský smích a plenění široko daleko. Ničil jen ty, co se mu pletli do cesty.

Ve chvíli, kdy povstalo čerstvé a ještě větší zlo, tak se postupně měnil az skoro na antihrdinu. On to zlo také nenáviděl, v tom měl s družinou společný zájem ho odstranit. Jen to dělal po svém, temným způsobem.

Podle hráčů to byl zatím nejvýraznější záporák, kterého měli čest poznat. A báli se ho víc, než toho absolutního zla, co jim teď ničí svět.
Autorská citace #25
9.3.2021 13:49 - sirien
a... to je přesně to romantické vykoupení, o kterém Strahd samotný být nemá :)

Jinak problém s absolutním zlem často bývá, že prostě nepůsobí personifikovaně. Je mnohem snazší bát se konkrétního protivníka který má tvář a zájmy a vztahy u kterého člověk chápe pro co je ochotný zajít až za hranu, než absrtaktního zla bez tváře (byť třeba je zosobněné nějakou entitou) - i v literatuře jen málo autorů kdy zvládlo vykreslit abstraktní lzo skutečně hrozivě.
Autorská citace #26
9.3.2021 14:04 - Šaman
S tím prvním nepolemizuji, ale přiznám se že už při tvoření našeho Vlada jsem věděl, že jednou přijde vykoupení a jak by k tomu mohlo dojít. Jen jsem nevěděl kdy.
(A taky jsem nechtěl, aby nám ve světě něco strašilo do konce světa. Všechno je pomíjivé. Byl to sice prvek gotického hororu, ale svět jako celek se řídí jinými pravidly. Staré musí nakonec ustoupit, aby mohlo přijít nové. Dobro i zlo, hrdinové i záporáci.)

To druhé potvrzuji v plném rozsahu.
Autorská citace #27
9.3.2021 14:14 - LokiB
Strahd je nevyhnutelne znicen, to je soucast pribehu. Nemuze tedy strasit naveky.
Autorská citace #28
9.3.2021 14:21 - Gergon
LokiB píše:
Strahd je nevyhnutelne znicen, to je soucast pribehu. Nemuze tedy strasit naveky.

není pravda:
"Strádův návrat - Esmeraldino podezření se ukáže být správné. Strádovo zničení je pouze dočasné, protože jeho kletbu není možné tak jednoduše ukončit. Díky smlouvě s prastarými Temnými silami nabude po několika měsících znovu svou podobu. Stane se tak po dostatečně dlouhé době, aby si obyvatelé Barovie uvědomili, jaké to je žít život v naději. Barovii po Strádově znovuzrození opět zahalí mlha a její obyvatelé znovu propadnou děsivému zoufalství. Strád si pamatuje svou porážku a začne osnovat pomstu."
Autorská citace #29
9.3.2021 14:32 - Šaman
Ok, výše popsaný Vlad není Strahd. Nechtěl jsem ani rozvířit diskuzi, spíš taková úvaha nahlas, že i v temných upírských příbězích (žádné třpytky) mám rád možnost vykoupení a pominutí kletby atd…
Jinak naše Vladova kletba byla vyslovená tak, že pokud by nebyla zlomená, strašil by opravdu navěky. Mimochodem vyslovila ji zákonně dobrá kněžka ve chvíli, kdy jí Vlad zabil manžela a ona kvůli němu skočila z hradeb a nejspíš to jako skutečnou kletbu ani nemyslela (rozhodně neuměla proklínat). Ovšem síla emocí, její oběť, možná zásah jejího boha… způsobily, že Vlad získal nesmrtelnost, kterou poměrně brzo začal nenávidět.
Autorská citace #30
9.3.2021 14:42 - Gergon
Aha, pardon, myslel jsem že stále mluvíme o Strádovi =) moje chyba.
Autorská citace #31
9.3.2021 14:47 - Šaman
Ne, jen jsem si zavzpomínal na záporáka jím inspirovaného. A souviselo to s diskutovanou stylizací a křesťanským pojetím hříchu a vykoupení v gotickém hororu, o kterém šla řeč předtím.
Prostě jsem si udělal z podobného motivu trochu sluníčkovější závěr.
Autorská citace #32
9.3.2021 15:04 - Gergon
Ale LokiB jmenuje přímo Stráda. Takže ta odpověd byla asi spíš na něj, co jsem psal.
Autorská citace #33
9.3.2021 16:38 - LokiB
Jj, beru, že to bylo na mě a že jsem se mýlil a tuto část 5E verze neznal. Nepamatuju se, jestli byla v 2E verzi, kterou jsme hráli. Ale už to tu nebudu dál plevelit, diskuse je k danému kanálu a ne upírovi, mizím do mlhy.
Autorská citace #34
21.3.2021 19:27 - Vandal
ep. 6: Veins of the Earth

Hluboko pod nejhlubšími jeskyněmi se táhnou žíly země, obývané prapodivnými mimozemskými tvory a mnoha různými odnožemi tmy. Veins of the Earth jsou bestiář a sada nástrojů pro hraní v podsvětních hlubinách. Pojďte se s námi přenést do končin, které nikdy neviděly slunce.


Poslouchejte nás na:

- https://anchor.fm/dinosaurium/
- https://open.spotify.com/show/6KU64YYVtuX8qgcblr703n
- https://podcasts.apple.com/cz/podcast/dinosaurium-obskurních-světů/id1547852577?l=cs
- https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy80NWY1MzdjNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==
...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.

- Veins of the Earth v Databázi RPG: https://rpgforum.cz/anotace/veins-earth
- Autorův blog False Machine: http://falsemachine.blogspot.com
- Monster Menu: Co se stane, když budete jíst monstra z Veins. Jeden z mnoha fanouškovských doplňků k Veins: https://coinsandscrolls.blogspot.com/2017/08/monster-menu-all-part-2-veins-of-earth.html
Autorská citace #35
1.4.2021 17:10 - Markus
Vaše nejniternější přání byla vyslyšena!



Vítej, dobrodruhu! Vydej se s námi do první české jeskyně, jaká kdy pro RPG hry vznikla. Čeká tě nejen poznání největší tuzemské legendy, ale i nostalgické vzpomínání na doby huňáčů modrých a hnusů plíživých.

Poslouchejte nás na:

- https://anchor.fm/dinosaurium/
- https://open.spotify.com/show/6KU64YYVtuX8qgcblr703n
- https://podcasts.apple.com/cz/podcast/dinosaurium-obskurních-světů/id1547852577?l=cs
- https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy80NWY1MzdjNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==
...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.

ODKAZY

- Dobrodružství v Bílém hradě v Databázi RPG: https://rpgforum.cz/anotace/dobrodruzstvi-v-bilem-hrade

- Stáhněte si ho tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=111&t=10256

- Dračí doupě v Databázi RPG: https://rpgforum.cz/anotace/draci-doupe

- Markusova stařičká recenze na DrD: https://rpgforum.cz/clanky/draci-doupe-po-20-letech-recenze-legendy
Autorská citace #36
1.4.2021 17:55 - RoVan
Ejj, aprílový podcast jsem od vás skutečně nečekal...
Zvážím-li datum, ideální volba :D

Abych obživil své rčení - Bílý hrad není dobrodružství, ale meme.

EDIT 1: Šimek a Grossman české RPG scény...
Autorská citace #37
1.4.2021 18:17 - Jerson
RoVan píše:
Šimek a Grossman české RPG scény...

Přesně takové vyjádření jsem hledal :-)
Autorská citace #38
1.4.2021 21:05 - sirien
Markus: žes byl do DrD zažranej a hned druhej den se na něj vrhnul je dané prostě tím, že Tě to nadchlo - to se Ti může stát s jakoukoliv hrou :)

Vandal: explodující kostku si měl třeba už v Shadowrunu (sice tam byly dicepooly, ale jednotlivé kostky běžně explodovaly - a byly to k6 :) )
Autorská citace #39
1.4.2021 21:44 - Vandal
Ha, me Shadowrun uplne minul, dobry vedet. Ja fakt myslel, ze to meli z Clovece nezlob se :D (coz je stejne dost mozny, kdyz uvazim vydani Shadowrunu)

EDIT: jako nic proti explodujicim kostkam, legit mechanika, spis se dodnes bavim na tema trololo situacema, ktery to generovalo v DrD
Autorská citace #40
1.4.2021 21:58 - sirien
Vandal: no zas já neříkám, že to v DrD neměli z Člověče :D Popravdě - přijde mi to zcela vážně jako nejpravděpodobnější varianta.

Jen jsi říkal, že to "není nikde jinde", tak poznamenávám, že ve skutečnosti je a bylo už tehdy (ne u nás, ale obecně ano). Je ale pravda že se to příliš nerozšířilo a i dicepoolová rodina samotná (...WoD...) tenhle koncept pak z části opustila - pozdější SR (4+) si ho IMO nechaly spíš už jen z tradice.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10909008979797 secREMOTE_IP: 3.235.251.99