sirien píše:
Můžeš to ostatně vidět i ve Dvanácti soškách Almiru
Neber to jako konfrontaci a už vůbec ne obhajobu tehdejší doby, či brojení proti "dnes už to víte lépe", ale mám za to, že spíš nevíš, jakým způsobem tenhle modul vznikal. To říkám jako někdo, kdo osobně znal autora Dvanácti sošek Almiru ještě dávno před tím, než vzniklo DrD a kdo s ním hrál části Dvanácti sošek Almiru dost dlouho před tím, než byly připravované k oficiálnímu vydání.
Ber to tak, že to byl původně vlastní herní svět, který si autor vytvořil pro sebe a svou herní skupinu/skupiny (ale primárně spíš asi hlavně pro sebe). Autor, který byl rozhodně spíše spisovatel a fantasta než herní designér.
A když pak někdo někde viděl, že je vytvořené něco, co moc lidí tou dobou nemělo ... tak přišel nápad to vydat. Což se vzhledem k popularitě ukázalo jako nápad dobrý.
Pak máš dilema ... máš nějaký materiál, který ti přijde dobrý a který jsi reálně používal při své hře. Můžeš ho do vydaného modulu nedat, výrazně ho přepracovat a zkrátit, nebo nechat v té podobě, v jaké už ho máš.
Věřím, že z tvého pohledu jsou lepší možnosti dvě a tři.
Nevím, nakolik do toho pohledu započítáváš i ty čtenáře, kteří si modul kupují ne proto, aby ho hráli, ale protože si ho budou číst, budou to brát jako určitý druh knížky, který podněcuje jejich vlastní fantasii, která není tak kreativní, aby si podobný svět vytvořili sami, ale dost dobře jim umožňuje si dotvářet a představovat vlastní příběhy v tom cizím světě.
Hard-core hráči asi opravdu velkou část materiálu při hře nepoužijí. Ti by se bez balastu obešli.
Ale už ti, kteří si ho upraví/přetvoří, ho potřebují, protože by to bez toho nedali ... pro mnoho lidí se daleko snáze modifikuje a dotváří, než staví na zelené louce.
Z mojí tehdejší zkušenosti ten svět dal hodně skupinám něco, bez čeho by se ve svém hraní těžko odpíchávali sami dál, k lepšímu hraní. To je určitě obtížné uchopit pro někoho, kdo má vlastní fantasii a tvorbu silnou a dokáže si materiál vymyslet od začátku do konce sám, nebo kdo nepotřebuje dodanou inspiraci pro to, aby si "kostru hry" bez balastu sám dotvářel.
Tedy ... jasně, že se tehdy nevědělo, jak dělat dobrodružství líp. Ale zároveň tady tehdy byli hráči v dost jiné situaci a proto jejich potřeby byly v některých aspektech jiné než potřeby hráčů dnešních.
Když se podíváš na fanoušky Forgotten Realms, tak i mezi nimi bylo a i dnes je nemálo těch, kteří ten balast chtějí, kteří si to kupují právě kvůli němu, i když ho při hře nikdy nepoužijí :)
V recenzích na netu mě k tomu v kontextu této debaty pobavil komentář z roku 2015:
"Je to fajn dobrodružství, respektive svět, ale je to právě jen hrubý popis světa. Takže chcete-li si zahrát, zbude na PJ spousta práce s drobnostmi."